Gallup: miksi et enää keskustele avohoitolassa ( TMnet-uudet autot ) ?

27 kommenttia

Laitanpa ihan huumorilla tällaisen kyselyn pystyyn.



Päivittäisillä nettisurffauskierroksilla tulee aina joskus täälläkin vilkaistua, mutta melko turhaan.



Sillä tänne tulee tätä nykyä ehkä 0-3 viestiä vuorokaudessa, nekin yleensä lyhyitä vessanseinä möläytyksiä ilman järjen hiventä. Joskus täällä on ollut kunnon vipinä, ja keskustelut mielenkiintoisia kohta-kohdalta vuoropuheluita.





Keksin tähän valmiita vaihtoehtoja:





1. koska täällä ei ole moderointia, ja meno usein sen mukaista. Ei kiinnosta raapustaa mitään kirjoitusta tänne, koska se hukkuu kaikkien ''pahan olon purkausten'' sekaan.





2. Keskustelijakumppaneissa ei ole hengenheimolaisia, olen väärä mies väärään aikaan väärässä paikassa.



Kakkatykistä linkoaa heti, jos haraat valtavirtaa vastaan autoteknisissä ja ''elämänkatsomus'' ( mitä tulee autoihin )- asioissa.





3. Olen siirtynyt muille palstoille keskustelemaan, missä on jotkin pelisäännöt, niinkuin täälläkin pitäisi olla.





4. Mielestäni ei vaan ole nyt mitään mielenkiintoista keskusteltavaa automaailmassa.





5. Uusia keskustelijoita ei ilmaannu palstaa käyttämään -vanhojen ''vakkareiden'' kanssa kaikki on jo jauhettu moneet kertaan.







6. TM on muuttunut ( tai ollut aina ) autolehtenä niin vitsiksi, ettei sen keskustelupaltaa ''automies'' halua käyttää.





7. muutos rutiineissa, autokeskustelut eivät vain enää kiinnosta, syy ei ole tässä palstassa.





8. Jokin muu syy, mikä?





Katsotaan mitkä kohdat keräävät ääniä.





PS. TM on olevinaan suomen merkittävin ''autolehti'', ja kun katsoo sen keskustelupalstaa, niin tämä on oikeasti köyhää.



Ei voi kuin ihailla monia muita keskustelupalstoja, jossa keskustelu on joka päivä aktiivista ja ketju pannaan heti kylmästi lukkoon jos asiattomuudet alkavat.





:tongue:

  
  • Kyllähän se tuo kohta yksi soittaa kelloja aikalailla. Moderointia kaipaisi tämä foorumi kovasti. Paljon täällä on asiaa ja fiksua porukkaa kirjoittelemassa. Aina joskus (tihenevässä määrin ) mopo karkaa. Silloin tarvittaisiin seriffi paikalle lukkoineen ja banneineen.



      
  • Kohdat 4 ja 5.

      
  • Enpä juuri viitsi kirjoitella tänne, koska näyttää kommentit ja kokemukset autoista jääneen melko vähälle huomiolle. Pääasiassa jonninjoutavaa horinaa "ylinopeuksista" tai "asenteista" liikenteessä.

    Ei pitkään aikaan mitään todella kiinnostavaa valitettavasti.

      
  • Tässä ollaan nyt eräänlaisessa oravanpyörässä. Uusia viestejä tulee niin vähän ettei jaksa itsekkään kirjoitella. Jokin uusi jutunaihe pitäisi saada. Todella harva kirjoittaa tänne omia koeajokokemuksiaan tai vertailee autoja kunnolla toisiinsa. Jospa TM tekisi jonkun hyvän vertailun niin saataisiin vähän eloa palstaan.



    Edit: ja onhan sitä sieltä tulossa. Seuraavassa numerossa Q5, X3, GLK ja XC60 vertailussa. Luvassa on toivottavasti melkoista vääntöä kun jokainen puolustaa omaa suosikkiaan.

      
  • numero yksi, ja jotkut mennyt henkilökohtaiseksi haukkumiseksi kun ei ole samaa mieltä...

    toisaalta kesällä tulee vähemmin ns.uutuuksia ja lehtiä missä olisi kiinnostavia vertailuja ja aikaa käydä kokeilemassa autoja

      
  • Kahdeksan. Uuden auton hankinta ei ole ajankohtaista koska nykyinen on uudehko.



    Katsoin oman autoni keskustelua (Megane II) ja siellä oli vuosina 2004 ja 2005 pari hyvää linkkiä, muutama samoin perustein autonsa valinnut, mutta sitten oli jokunen ranskis-patonkikeskustelijakin.



    Ehkä nettikeskustelussa pitää ottaa riski että joku on täysin eri mieltä ja miettiä onko kirjoituksessa mitään joka voisikin pitää paikkansa.

    Ja huomioida että se täysin eri mieltä oleva (tai solvaaja) olisi elävässä elämässä joku jonka mielipide ei kiinnostaisi pätkääkään.



      
  • Muistaakseni keskustelun aloittajallakin oli ainakin takavuosina tapana haukkua lähes kaikkia muita kuin omia suosikkiautojaan etuveto-tavis-konsernikyljys-proomu-paskoiksi. Ei kauhean rakentavaa keskustelua sekään. Siihen kun vielä lisätään tapa loukkaantua heti jos omaa suosikkimerkkiä (lue: Subaru) kritisoidaan jostain ominaisuudesta ihan aiheellisesti. Plus vielä jatkuvasti esiin tuleva katkeruus TM:aa kohtaan kohtaan (ks. kohta 6) koska se ei nosta ko. automerkkiä jalustalle vaan arvostelee ominaisuuksien perusteella.



      
  • Lefa:

    Muistaakseni keskustelun aloittajallakin oli ainakin takavuosina tapana haukkua lähes kaikkia muita kuin omia suosikkiautojaan etuveto-tavis-konsernikyljys-proomu-paskoiksi. Ei kauhean rakentavaa keskustelua sekään. Siihen kun vielä lisätään tapa loukkaantua heti jos omaa suosikkimerkkiä (lue: Subaru) kritisoidaan jostain ominaisuudesta ihan aiheellisesti. Plus vielä jatkuvasti esiin tuleva katkeruus TM:aa kohtaan kohtaan (ks. kohta 6) koska se ei nosta ko. automerkkiä jalustalle vaan arvostelee ominaisuuksien perusteella.






    Eli tänne ei huvita kirjoittaa siksi kun petos tärveli palstan sortumalla muutamaan asiattomaan viestiin joskus pari vuotta sitten?



    Vai mikä oli vastausvaihtoehtosi?





    No anyway, omasta puolestani pahoittelen joitain rimanalituksia joihin on tullut joskus sorruttua.

      
  • Itse luen harvakseltaan, mutta en enää kirjoittele kovinkaan usein. Oikeastaan mikään noista kirjoittamistasi syistä ei osu suoraan. Palsta on liian hiljainen, mutta se tuskin johtuu moderoinnin puutteesta. Vanha palsta, joka oli täyttä apinaorkesteria oli huomattavasti vilkkaampi. Liian moni kirjoittaja on kadonnut palstalta (mm. mieleen tulee MieIte, Sixpack, Laguna, whiic jne...). Palstan kotoisaksi tuntuminen vaatii "tuttuja naamoja" kirjoittajiin. Nykyisellä liian rauhallisella tahdilla noita tuttuja ei ehdi edes syntymään.

      
  • 4.(varauksin 2.) :flower:

      
    1. Ei ole aikaa eikä uutta autoa! :ashamed:
      
  • Ihan asiallinen avaus, josta pisteet petokselle.



    Itse laittaisin pointin kohtaan 1. On ihan posketonta loanheittoa siitä mikä autossa on tärkeintä, miten ominaisuudet merkkien välillä poikkeavat ja miksi mielipidettäni uskomaton on aivan tollo. Henkilökohtaisuuksissa menee raja.



    Esim merkkifoorumeilla tuntuu omaa merkkiään kohtaan olevan tervettä kritiikkiä ja sieltä saa puolueettomaampaa tietoa kuin tältä palstalta. Ironista.



    Lisäksi kohta 5 joka tuskin paranee ennen kohdan 1 korjaantumista.

      
    1. siis jokin muu syy, lähinnä se että keskustelu keskittyy hintaviin autoihin ja niissäkin lähinnä tiettyihin merkkeihin. Itseäni lähellä olevistä alle 20t euron autoista ei pahemmin keskustelua synny.
      
  • 1. koska täällä ei ole moderointia, ja meno usein sen mukaista. Ei kiinnosta raapustaa mitään kirjoitusta tänne, koska se hukkuu kaikkien ''pahan olon purkausten'' sekaan.


    Joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Joillakin foorumeilla on äänestysnappeja joiden laskurien avulla mahdollisesti herkkähipiäisemmät voivat jättää lukematta mielensä todennäköisesti pahoittavat purkaukset.



    2. Keskustelijakumppaneissa ei ole hengenheimolaisia, olen väärä mies väärään aikaan väärässä paikassa.

    Kakkatykistä linkoaa heti, jos haraat valtavirtaa vastaan autoteknisissä ja ''elämänkatsomus'' ( mitä tulee autoihin )- asioissa.


    Tykkään itse erittäin paljon Torsenista, eikä näköpiirissä(ni) ole mitään muuta vaihtoehtoa sen korvaajaksi. Hengenheimolaisia en ole sen suhteen tavannut, mutta minulle ko. keksintö on lähes tulkoon kynnyskysymys olenko jostain autosta kiinnostunut vai en.



    Nykypäivän nelivetomiehet kiertovaihtelevat varmaan silmät kirkkaina renkaitaan edestä taakse, jotta kuluisivat tasaisesti ;-)



    4. Mielestäni ei vaan ole nyt mitään mielenkiintoista keskusteltavaa automaailmassa.


    Vähän edelliseenkin viitaten, niin se usein on.



    5. Uusia keskustelijoita ei ilmaannu palstaa käyttämään -vanhojen ''vakkareiden'' kanssa kaikki on jo jauhettu moneet kertaan.


    Toisaalta on helpottavaa juuttua asemasotaan vanhojen vihollisten kanssa kuin pelätä tappioita uusien kanssa :-)



    6. TM on muuttunut ( tai ollut aina ) autolehtenä niin vitsiksi, ettei sen keskustelupaltaa ''automies'' halua käyttää.


    TM on toki huonontunut monessa suhteessa vuosien varrella, mutta jos verrokiksi otetaan vaikka rakkaan kilpakumppanin Tuulilasin "automiesten" keskustelupalsta, niin siellä meno on lähempänä suljettua osastoa kuin avohoitolaa ;-)

      
  • Tuulilasin keskustelut on hiipuneet täysin. Muutos tapahtui, kun Tuulilasin foorumia uudistettiin, ja samalla kaikki keskustelijat katosivat. Siihen asti siellä oli aktiivista keskustelua.



    Itse olen pitkälti siirtynyt merkkifoorumien jäseniksi, jossa keskustelu pysyy asiallisena ja terveesti kritiikkiä kestävänä.

      
  • Ja joku kysyi miksi täällä ei keskustella 20t€:n autoista. No siksi, että ns. harmaat massa autot eivät kiihota kansaa, ja keskustelua ei siksi niistä synny.

      
  • turbo-kiisseli:

    Ja joku kysyi miksi täällä ei keskustella 20t€:n autoista. No siksi, että ns. harmaat massa autot eivät kiihota kansaa, ja keskustelua ei siksi niistä synny.




    Ja merkkikeskusteluja, joissa käydään "rehtiä ja reilua keskustelua" ei tietenkään ole näille harmaille massa-autoille, eihän? Tai muunkaan tasoisia? Tai vaikka joku olisi erehtynyt sellaisen perustamaan, niin ei ole keskustelijoita, kun ei ole aihettakaan?



    Kuvitelkaapas mitä tapahtuisi, jos värikkään yksilöauton merkkikeskustelukerhoon tulisi harmaan massa-auton omistaja haukkumaan kerhomerkkiä ja kehumaan omaansa. Mitä tapahtuisi?

    Vertaat tietysti TM-autokeskusteluun samalla, vai mitä?



    ---> On vähän turha vertailla merkkikeskustelukerhoja tällaisiin TM-yleiskerhoihin, joissa jopa lennokit voisivat olla aiheena digiboxien ja mankeleiden kanssa, autojen rinnalla. Vai keskustellaanko niistä myös merkkikerhoissa?

      
  • Kohdat 2, 1 ja 4. :smile:



    Eli palstalla kirjoittajien valtavirta on kiinnostunut enempi sellaisista autoista, jotka minua eivät kiinnosta. Täällä puhutaan paljon ns. järkivalinnoista, perus autoita, corolloista ja vertaillaan valokuvien perusteella golffin ja subarun kojelaudan materiaalja. :sleepy:



    Vähiten kiinnostaa VW konsernin tuotteet, joita TM:ssä ja Tuulilasissa jo ennestäänkin jauhetaan aivan liikaa. Silti ne Skodat ja VW:t ovat perusteiltaan täysin samoista perus osista tehtyjä autoja. VAG vain pyrkii maailman suurimmaksi autovalmistajaksi, eli massavalmistajaksi, valmistamaan tuulipukukansan perusautoja kaikille. Sama mitä Toyota on. No hyvä silti ettei täällä Toyotaa jakseta jauhaa yhtä paljon. Tälläkin hetkellä etusivusta karkeasti puolet on VAG:tä.



    Moderointi nyt ei oikeasti ole niin huonolla tolalla(vrt. johonkin missä se oikeasti on huonosti, kuten Suomi24:n roskapalstat), mutta ihmisillä on vain niin vahvat mielipiteet . . .



    Ja kohtaan 4 voi sanoa, ettei todella mielenkiintoisia uutuuksia viimeaikoina ole tullut.

      
  • Pääosin ihan samanlaisia massa-autoja se mitsukin tekee, ei ole siinä asiassa yhtään volkkaria parempi. Subarullakin on neliveto, mutta muuten samanlaista massaa. Vai onko Colt tai Lancer jotenkin erityisen erottuva auto?



    Ja onhan Audilla malleja, joita en todellakaan massa-autoiksi sanoiksi. Esimerkiksi R8.

      
  • simppa:

    Ja onhan Audilla malleja, joita en todellakaan massa-autoiksi sanoiksi. Esimerkiksi R8.




    Ja onhan Nissanilla malleja, joita ei todella voi sanoa massa-autoiksi. Esimerkiksi GT-R.



    Government Motorsilla on myös joku malli, joita ei voine määritellä massa-autoksi, jos ei noita kahta edellä olevaakaan... joku Corvette, vai Camaroko se oli?



      
  • Pääosin ihan samanlaisia massa-autoja se mitsukin tekee, ei ole siinä asiassa yhtään volkkaria parempi. Subarullakin on neliveto, mutta muuten samanlaista massaa. Vai onko Colt tai Lancer jotenkin erityisen erottuva auto?

    Ja onhan Audilla malleja, joita en todellakaan massa-autoiksi sanoiksi. Esimerkiksi R8.




    Kukahan Mitsuista on puhunut? Minä en muista sanoneeni niistä mitään. :smile: Massa autoja sekin tekee pääasiassa, täysin oikein, eikä minua kiinnosta niistäkään sen enempää keskustella kuin VAG:n massa-autoista.



    Subarussa on tietty mielenkiintonsa. Ei ainoastaan neliveto, vaan se, että myös moottorit ovat boksereita, joka ei ihan tyypillisintä ole nykyään.



    Niin on, niitä on vähän jokaisella valmistajalla, jolla mallisto on yhtään laajempi.

      
  • Merkkifoorumini eli ultimatevw-sivusto on hyvä. Sieltä saa hyviä vinkkejä ja keskustelu on varsin asiallista.

      
  • Muu syy, ei jaksa enään itseään toistaa :sunglasses: Eli samaa asiaa puidaan koko ajan samojen ihmisten toimesta, ei se ole enään keskustelua. Aina välillä kuitenkin poikkean tänne katsomaan olisiko mitään kiinnostavaa kuten nyt SUV testin eilen luettuani. Ainoa foorumi missä tulee säännöllisesti nykyään vierailtua on kissankulma, siellä merkkikeskustelu pysyy aisoissa ja asiallisena.

      
  • Näyttäisi että suurimpia syitä on kaksi.



    Toinen tuo asiattomuudet /moderoinnin puute.



    Monet vastaavat myös että ''ei viitsi kirjoittaa, kun uusia viestejä ei ole tullut''.



    Höh, tuohan on jotenkin typerää: miksi pitää odottaa että muut hoitavat tänne jotain mistä keskustella, eikö voisi itsekkin kantaa kortensa kekoon? on niin ''noloa'' avata itse ketju jollekkin aiheelle? pitääkö suojella jotain ( naurettavaa ) ''keskustelijamainetta'' ?



    Olen huomannut monia nimimerkkejä, jotka ovat kyllä aktiivisia kun jotain ilmaantuu, mutta eivät ole koskaan aloittaneet uutta aihetta.



    Palsta pysyy aktiivisena, kun uusia ketjuja aloitetaan, ja toisaalta viesteihin VASTATAAN, eikä juroteta.



    Uusi aihe voi olla ihan vaan kokemuksen kerronta vaikka koeajosta, laina-autosta, tai mistä hyvänsä!



    Jokatapauksessa tämä ketju osoitti, että melkein kaikki ( melko vanhatkin ) vakiokeskustelijat ovat siellä bunkkereissaan, kun kerran tähän vastasivat. Jotkut ovat varmaan palstalla vierailun lopettaneet ihan kokonaankin. Tietty osa taas ei tähän osallistunut, sillä tällaiset kehityskeskusteluthan on noloja :sleepy:

      
  • Tosiasia ainakin minulle on että hyvää, monia merkkejä kattavaa asiallista keskustelupalstaa ei oikein ole. Suomi24 on todella kattava, mutta erehdypä BMW/Audi osastolle niin voi jösses että finninaamat provosoivat toisiaan tyyliin M5 vai R8 on radalla nopeampi.



    Tällä palstalla olisi kyllä moderoinnin ja aktiivisuuden kautta hyvät mahkut todella hyväksi palstaksi. Aktiivisuus on käyttäjistä kiinni, mutta moderointiin ei ole TM pyynnöistä huolimatta koskaan vastannut. Sääli.

      
  • Bugracer:

    Tosiasia ainakin minulle on että hyvää, monia merkkejä kattavaa asiallista keskustelupalstaa ei oikein ole. Suomi24 on todella kattava, mutta erehdypä BMW/Audi osastolle niin voi jösses että finninaamat provosoivat toisiaan tyyliin M5 vai R8 on radalla nopeampi.






    Tuo on totta -kyllä tämä palsta on minusta kaikesta huolimatta asiallisimmasta päästä, mitä tulee kaikkiin solvauksiin ja haistatteluihin yms.



    Ei tämän palstan lamaantumista voi oikein sen piikkiin laittaa, jos jollain joskus hermot palaa, ja tulee sanottua pahasti -kokonaisuudesta otettuna noita viestejä on hyvin vähän.



    Taitaa todelliset syyt olla muualla kuin ''kohta 1''.

      
  • Huomasin vasta nyt tämän, joten vastaanpa heti.



    Kohdat 4 ja 8. Nelosta voisi täydentää siten, että itselläni ei ole mitään aikeita pariin vuoteen vaihtaa autoa, siksi ei uudet autotkaan juuri kiinnosta. Siinä samalla jää sitten muutkin merkit/mallit/aiheet tms rajaukset kuin juuri omaa valintaa tukevat sivuun ja keskustelu hiipuu. Lisäksi toistoa tulee väkisinkin pitkään täällä roikkuneelle.



    Kohta 8: Aikaa menee muutenkin netissä hävyttömän paljon. Pitää edes hiukan rajoittaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit