Ajonvakautuksen pois kytkeminen 4-vetoisissa

42 kommenttia
«1

Ajan itse Pikku-Volvon T5 AWD:llä josta saa sutimiseneston pois päältä mutta ei "ESP" systeemiä. Pieniä luisuja voi siis ajaa kaasulla, mutta "isoveli" puuttuu aika helposti peliin ja pilaa ilon ainakin osittain.



Seuraavassa nelivetoautossa haluan mahdollisuuden kytkeä välillä koko holhouksen pois päältä. Miten onnistuu missäkin autossa, kokemuksia?

  
  • Ei nyt otsikkoon varsinaisesti liity, mutta eikö Haldexin ns. nelivedon aktivoituminen edellytä luistoa. Jos ja kun ESP alkaa sitä tappamaan, niin kokonaisuus on yhtä hyödyllinen kuin metsästyskoira, joka alkaa jahtaamaan omaa häntäänsä.

      
  • mikahe :

    Ei nyt otsikkoon varsinaisesti liity, mutta eikö Haldexin ns. nelivedon aktivoituminen edellytä luistoa. Jos ja kun ESP alkaa sitä tappamaan, niin kokonaisuus on yhtä hyödyllinen kuin metsästyskoira, joka alkaa jahtaamaan omaa häntäänsä.




    Teoriassa varmaan, mutta kyllä se Haldexi etenee myös sutimisenesto päällä ihan eri lailla kun etuveto. Takapää tulee mukaan muutenkin jo ennen varsinaista sutimista. Tiedän koska sähkövika on tiputtanut Volvosta takavedon pois kahdesti ja sen jälkeen alkaa ohjaus vedellä ikävästi jo ennen kuin etupyörät sutii.



    Sutimisenestohan mulla on useimmiten lumikelillä pois päältä, ESP eli se 'luisunesto' on se mitä ei saa pois.

      
  • Kokoajan siellä takapäässä on noissa vähänkään uudemmissa Haldexeissa vetoa.



    ESC:n saa kytkettyä pois



    Alfa Romeo (ESC & luistonesto, kummankin tai vaan toisen saa halutessaan pois)

    BMW

    Subaru (mikäli siinä edes on ESC:t&#228:wink:

    Audi



    Nuo nyt ainakin.

      
  • Jeep Patriotista kerrotaan että ESP off tarkoittaa ajonvakautuksen pois kytkeytymistä 55 kmh vauhtiin saakka missä se tulee itsestään takaisin päälle kunnes vauhti on taas alle 55. Onkohan monissa muissa sama systeemi?

      
  • westerkulla:

    Jeep Patriotista kerrotaan että ESP off tarkoittaa ajonvakautuksen pois kytkeytymistä 55 kmh vauhtiin saakka missä se tulee itsestään takaisin päälle kunnes vauhti on taas alle 55. Onkohan monissa muissa sama systeemi?




    Tämä on aika yleinen toteutustapa. BMW:ssä kytkeytyy systeemi kokonaan pois ilman nopeusrajoitetta.

      
  • mikahe :

    Ei nyt otsikkoon varsinaisesti liity, mutta eikö Haldexin ns. nelivedon aktivoituminen edellytä luistoa.




    Ei se sivuluisuja käsittääkseni edellytä, niitähän ESP korjaa. Varsinainen luistonestojärjestelmä lienee sopeutettu toimimaan haldexin kanssa, sen toimintaherkkyyttähän pystyy helposti säätämään.



      
  • Hei,



    Tässä kokemukseni omasta autostani, 2003 Legacy STW manuaali. Ei luistonestoa ja ajonvakausta varusteina. Mutta jatkuva neliveto on. Asiallinen peli talvella. Jos vain olisi lunta. Tehoa saisi olla enemmän. Saksasta olen katsellut vanhempia 3-litraisia Legoja. Suomessa tarjonta on niukkaa. Ovat myös paremmin varustellumpia.

      
  • AkiK:

    mikahe :
    Ei nyt otsikkoon varsinaisesti liity, mutta eikö Haldexin ns. nelivedon aktivoituminen edellytä luistoa.


    Ei se sivuluisuja käsittääkseni edellytä, niitähän ESP korjaa.


    Syytä onkin, jos Haldex tekee autolle sen, että se muuttuu aliohjautuvasta yliohjautuvaksi. Puuttuvan keskitasauspyörästön tilalla oleva luistava lukko ei varmaan muutenkaan tee ajettavuudelle maantiellä hyvää, puhumattakaan siitä jos se ei luista.



    Suosittelen lämpimästi ESP:n päällä pitoa näissä kytkeytyvissä nelivedoissa, ja ilmeisesti Volvolla ollaan samaa mieltä.

      
  • Kyllä joistain Haldexeista saa myös kytkettyä espin pois. Mm. Audi TT, Audi S3 ja Bugatti Veyron ovat tällaisia.

      
  • westerkulla:

    Eikö kaasupoljin tee lähes kaikista nelivedoista tarvittaessa yliohjaavia.

    Ja mikäs sen mukavampaa.


    No enpä näe noilla asioilla kovinkaan suurta yhteyttä toisiinsa.



    Yliohjaava auto on omiaan autourheilussa, koska taitava kuljettaja vie sitä nopeimmin.



    Tavalliset tienkäyttäjät ovat sen sijaan enimmäkseen tumpeloita, joiden ohjausliikkeet ovat tavallisesta poikkeavassa tilanteessa liian suuria ja aivan liian myöhäisiä. Siksi yliohjautuva auto on suorastaan vaarallinen tällaisessa "käytössä".



    Liukkaalla kelillä renkaiden rajallinen pito antaa pahimmat ohjausvirheet anteeksi, mutta kesäinen asfaltti ei. Siksi pahoja onnettomuuksia sattuu kesällä niin paljon.

      
  • Uudessa Passatissa saa ainakin kytkettyä ajonvakautuksen pois päältä, eikä se palaudu itsestään. Myös neliveto on jatkuva vaikka haldex onkin.

      
  • westerkulla:



    Eikö kaasupoljin tee lähes kaikista nelivedoista tarvittaessa yliohjaavia. Ja mikäs sen mukavampaa.


    -niin, mikäs sen mukavampaa. sporttisesti ajaessa aliohjaavuus on kirous, yliohjaus on jopa toivottavaa.


    Mikahe:


    ''Yliohjaava auto on omiaan autourheilussa, koska taitava kuljettaja vie sitä nopeimmin. ''


    -juuri näin.


    Tavalliset tienkäyttäjät ovat sen sijaan enimmäkseen tumpeloita, joiden ohjausliikkeet ovat tavallisesta poikkeavassa tilanteessa liian suuria ja aivan liian myöhäisiä. Siksi yliohjautuva auto on suorastaan vaarallinen tällaisessa "käytössä". ''


    -niinpä.

    miten se nyt menikään, yksi hölmö tekee vielä takavetoisia, ja yksi vieläkin hölmömpi vain nelivetoisia :sleepy:
      
  • Pojat kertoilee: ""''Yliohjaava auto on omiaan autourheilussa, koska taitava kuljettaja vie sitä nopeimmin. ''""



    Hienolta kuulostaa; ja vielä kun osaatte sen todistaa ja perustella! Missä ja milloin!



    Ja vielä täytyy kestää tämäkin: ""Tavalliset tienkäyttäjät ovat sen sijaan enimmäkseen tumpeloita, joiden ohjausliikkeet ovat tavallisesta poikkeavassa tilanteessa liian suuria ja aivan liian myöhäisiä. Siksi yliohjautuva auto on suorastaan vaarallinen tällaisessa "käytössä". '



    Taidatte olla ihan "superkuskeja"? Enpä olisi ajanut takavetoisella, jos olisin tiennyt miten "vaarallinen" se on!



    Hieman alkaa mietityttää teidän "asiantuntemuksen" taso, jos tuollaista potaskaa viljelette! Sulkumerkit teksteillä kuvaavat niiden tasoa! Tositekijät ajavat autolla ohjasiko se yli tai ali tai veti eestä tai takaa ja sen myös autourheilun historia osoittaa! historia osoittaa

      
  • Vaikka Nassella on selvästi stressintäyteinen päivä, niin onhan tossa ihan hyvä pointtikin. Liika yliohjaavuus pakottaa keventämään kaasua mutkan ulostulossa ja hidastaa menoa ihan samalla lailla liika aliohjaavuuskin.



    Yleensä nopea auto on nimenomaan yliohjaava mutkan sisäänmenossa ja siksi asettuu hyvälle linjalle ja hyvään asentoon ulostuloa varten. Samasta syystä nopein ei ole välttämättä se turvallisin.



    Yliohjaavuus vedossa on aika helppo hallita kun taas yliohjaavuustaipumus mutkan sisäänmenossa on vaativampi. Taka/nelivetoisen yliohjaaminen vedossa on yleensä itseaiheutettua ja kuski on siihen valmistautunut. Yliohjaaminen moottorijarrutuksessa/väistössä tulee helpommin yllättäen ja kovassa vauhdissa.



    Hauskin, nopein ja turvallisin talviauto on helposti kolme eri autoa.



    Lisää kokemuksia luistonestojen pois kytkemisestä eri merkeissä?

      
  • mikahe :



    Tavalliset tienkäyttäjät ovat sen sijaan enimmäkseen tumpeloita, joiden ohjausliikkeet ovat tavallisesta poikkeavassa tilanteessa liian suuria ja aivan liian myöhäisiä. Siksi yliohjautuva auto on suorastaan vaarallinen tällaisessa "käytössä".




    Mutta silti kannattaa tosimiesten suosia autoja, joissa ESP:tä ei ole "häiritsemässä" ajoa. :neutral: :lol:



    Jarrupoljinkin on aika häiritsevä. Ajan vuodessa useita kymmeniä tuhansia kilometreja käyttämättä sitä lainkaan. :wink: :innocent:



      
  • Eikö kaasupoljin tee lähes kaikista nelivedoista tarvittaessa yliohjaavia. Ja mikäs sen mukavampaa.




    Mites, eikös kaikissa Haldexeissa (poislukien viimeisin #4 versio) ole maksimivääntö taakse ollut 50%? Eli voimaa viedään eteen vähintään yhtä paljon? Joten tuo yliohjautuvuus ei johdu vetotavasta, vaan ennemminkin auton (väärin) suunnitellusta alustasta?! Yliohjautuvuus ei liene toivottavaa muualla kuin rata-ajossa. Neutraalin luulisi olevan paras ja turvallisin vaihtoehto kaikissa tieajo-olosuhteissa.



    Oman kokemuksen mukaan neliveto vakavoittaa menoa, sekä tasanopeudella että kiihdytettäessä ja mutkissa. Myöskin Haldex nelivedot. Tätä on helppoa testata uusilla cittareilla joissa neliveto on kytkettävissä pois käytöstä. Ei tarvitse olla kummoista lumipintaa yms kun jo huomattava ero nelivedolla ja ilman.

      
  • Aeronautti:

    Eikö kaasupoljin tee lähes kaikista nelivedoista tarvittaessa yliohjaavia. Ja mikäs sen mukavampaa.


    Mites, eikös kaikissa Haldexeissa (poislukien viimeisin #4 versio) ole maksimivääntö taakse ollut 50%? Eli voimaa viedään eteen vähintään yhtä paljon? Joten tuo yliohjautuvuus ei johdu vetotavasta, vaan ennemminkin auton (väärin) suunnitellusta alustasta?! Yliohjautuvuus ei liene toivottavaa muualla kuin rata-ajossa. Neutraalin luulisi olevan paras ja turvallisin vaihtoehto kaikissa tieajo-olosuhteissa.

    Oman kokemuksen mukaan neliveto vakavoittaa menoa, sekä tasanopeudella että kiihdytettäessä ja mutkissa. Myöskin Haldex nelivedot. Tätä on helppoa testata uusilla cittareilla joissa neliveto on kytkettävissä pois käytöstä. Ei tarvitse olla kummoista lumipintaa yms kun jo huomattava ero nelivedolla ja ilman.






    Jos turvallisin ja paras on synonyymeja niin olet oikeassa. Moni meistä kuitenkin ostaa autoja muillakin kriteereillä. Jotkut ostavat jopa moottoripyöriä (niissä ei ole airbageja ja esp:tä, kerrassaan vaarallista).



    Yliohjaamiseen ei tarvita huonoa alustaa tai yli 50% vetoa taakse. Sporttisemmalla etuvedolla ajolinjan tiukentamiseen riittää pieni kaasun nosto nopeassa kaarteessa. Alastarossa on yksi mutka joka meni etuvetoisella GTI pirssillä läpi hyvin vain kaasu pohjassa, pienikin hellittäminen kaarteen puolivälissä johti perän karkaamiseen (joka kuvalla asvaltilla 140 km/h vauhdissa saa jopa henkilöautolla ajamisen tuntumaan urheilulliselta). Ja tässä autossa oli mielestäni yksi parhaista etuvetoalustoista mitä olen ajanut.



    En kyllä tuhlaisi rahaani nelivetoon jos haluaisin vain turvallisinta kyytiä. Uudet ESP:llä kuohitut etuvedot eivät jätä yllätyksille mahdollisuuksia ja nelivedon hinnalla niihin saa vaikka hierovat penkit ja eteen päin näyttävät peruutustutkat:wink: Neliveto vain lisää riskiä koska sillä pääsee kovempaa ja sen saa helpommin yliohjaamaan (mikä kyllä piristää pyrypäivän työmatkaa kummasti).

      
  • En edelleenkään ymmärrä, miksi nelivetoisesta autosta pitäisi kytkeä ajonvakautus pois päältä... Siis ainakaan normaaliajossa. Ainakin A4 Avant 3.2 Quattroni on toiminut kaikissa olosuhteissa oikein hyvin ilman mitään kikkailujakin.

      
  • Kiitokset automerkkikohtaisia vastauksia antaneille. Loput täytyy kysellä automyyjiltä.









    AWD:

    En edelleenkään ymmärrä, miksi nelivetoisesta autosta pitäisi kytkeä ajonvakautus pois päältä...




    Ajonvakautus kytketään pois siksi että ajosta saataisiin vähemmän vakaata. Jos sitä ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Mä ainakin ymmärrän lopettaa tän lässytyksen tähän.



      
  • westerkulla:



    Mites, eikös kaikissa Haldexeissa (poislukien viimeisin #4 versio) ole maksimivääntö taakse ollut 50%? Eli voimaa viedään eteen vähintään yhtä paljon? Joten tuo yliohjautuvuus ei johdu vetotavasta, vaan ennemminkin auton (väärin) suunnitellusta alustasta?!


    -eihän nelivetoinen mitään yliohjaa jos ei kuski sitä laita yliohjaamaan!

    neliveto on nimenomaan se hyvä balanssi ja vakaa.

    Nelivedon SAA kuitenkin kaasun käytöllä ja ohjaamalla yliohjaamaan, varsinkin jos voimaa on (tai pienempi tehoisella pieni pykälä silmässä ).

    Normaalissa rauhallisessa ajossa mitään yliohjausta en ole, tai no, ainakaan omassa autossani ei ole.



    En kyllä tuhlaisi rahaani nelivetoon jos haluaisin vain turvallisinta kyytiä. Uudet ESP:llä kuohitut etuvedot eivät jätä yllätyksille mahdollisuuksia ja nelivedon hinnalla niihin saa vaikka hierovat penkit ja eteen päin näyttävät peruutustutkat:wink:




    -vaikka se jumalainen esp onkin etuvetoisessa, jotkut ei tunnu tajuavan että esp:hän ja luistonestot alkaa toimimaan silloin kun auto ei enää ''tottele'' kuskin käskyjä. tuo kynnys on aivan erilainen nelivetoisessa, koska meno on niin paljon vakaampaa ja tasapainoisempaa.

    Vaikka ESP-etuvetoauto olisi yhtä turvallinen, ei sillä ole todellakaan hauskaa ajaa urheilullisesti, vaan se on koko ajan rimpuilua esp:tä ja aliohjausta vastaan.



    Neliveto vain lisää riskiä koska sillä pääsee kovempaa ja sen saa helpommin yliohjaamaan (mikä kyllä piristää pyrypäivän työmatkaa kummasti).


    -lisää mitä lisää, minusta on erittäin nautittavaa kun talvellakin voi kurvin keskellä/ulostulossa panna hanaa, ja maisema vaihtuu, ja samalla on tilanne hallinnassa.

    mitäs etuvedolla tapahtuu? etupyörät sutii valtoimenaan ja auto vikuroi, siis pyrkii menemään vain suoraan.

    ajamisen iloa?
      
  • Niin ja vaikka on se etuveto + ESP, niin ei sekään niitä fysiikan lakeja kumoa?

      
  • simppa:

    Kyllä joistain Haldexeista saa myös kytkettyä espin pois. Mm. Audi TT, Audi S3 ja Bugatti Veyron ovat tällaisia.


    Bugatti Veyron vaikuttaa kyllä ihan koeajon arvoiselta menopeliltä, mutta olisi kuvitellut, että siihen olisi tehty hieman parempi neliveto kuin Haldex :weary: Ilmankos niitä on romutettu kun ajettavuus on vähän mitä sattuu niin ESP:n kanssa kuin ilman.

      
  • Thorne2:

    Uudessa Passatissa saa ainakin kytkettyä ajonvakautuksen pois päältä, eikä se palaudu itsestään. Myös neliveto on jatkuva vaikka haldex onkin.




    Hyvä että on vielä autoja joissa kuski päättää ajonopeuden! :xmas:

      
  • mikahe :

    simppa:
    Kyllä joistain Haldexeista saa myös kytkettyä espin pois. Mm. Audi TT, Audi S3 ja Bugatti Veyron ovat tällaisia.

    Bugatti Veyron vaikuttaa kyllä ihan koeajon arvoiselta menopeliltä, mutta olisi kuvitellut, että siihen olisi tehty hieman parempi neliveto kuin Haldex :weary: Ilmankos niitä on romutettu kun ajettavuus on vähän mitä sattuu niin ESP:n kanssa kuin ilman.




    On muuten Ferrari Enzojakin mennyt valmistusmääriin nähden kiitettävästi läjään. Enzo on kuulemma sellainen auto, että kokematon pääsee sillä helposti hengestään. Superautoksikin kuulemma melkoisen kimurantti ajettava, joskin oikeissa käsissä äärimmäisen nopea.



    Ja Enzo haukkaa ilmaa sinne alustan alle, niin se on menoa sitten. Eräs kuolonkolari johtui tästä.

      
  • Taitaa olla tämä meikäläisen inhorealistinen suhtautuminen autoiluun melko kova sana kuitenkin! Eli autot ovat mitä ovat ja käyttäjä määrittellee ne! Lässyttäminen jostain nyänsseistä on täysin turhaa! Käytäntö on käytäntö ja teoria on teoria! Muistelkaapa aikoja jolloin Saab 96 ja Ford Escort kilpailivat rallissa keskenään! Ei ollut ESP.ejä eikä ABS.ejä!



    Turhapa nykyajan pellejä on muistuttaa noista ajoista! Kännykkä, navigaattori ja ajotietokone rules ja mitä muuta on väliä! Kuitenkin ilman noita vempeleitä ajettiin ihan kivasti aikoinaan!

      

  • Ajonvakautus kytketään pois siksi että ajosta saataisiin vähemmän vakaata. Jos sitä ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Mä ainakin ymmärrän lopettaa tän lässytyksen tähän.





    Otetaanpa uusiksi. Tiedän kyllä, miten ajonvakauden poiskytkentä vaikuttaa, mutta miksi ajosta pitäisi tarkoituksellisesti tehdä vähemmän vakaata muuta kuin ehkäpä hauskanpitomielessä radalla tai muussa ympäristössä, jossa ei aiheuta vaaraa muille teilläliikkujille. Mielestäni kahjoja ja muita tällaisilla asioilla leikitteleviä insinöörejä/ammattikoululaisia on liikenteessä ihan riittävästi...

      
  • Itse olen ainakin sen verran lapsi, että jos minulla on nelivetoinen auto, on yksi sen tärkeimmistä ominaisuuksista se, että ESP:n saa pois päältä. Ei tuota voi järjellä selittää, mutta ei järjellä voi selittää myöskään sitä A4 3,2 Q:n hankintaa tai moottoripyörää tai venettä, yms, listaa voisi jatkaa loputtomiin.



    Itse ainakin pyrin pari kertaa talvessa pääsemään jääradalle tai vastaavalle, jossa pystyy palauttamaan mieleen nuoruudessa opeteltuja ajotaitoja, nykyisillä autoilla nuo pääse liian helposti unohtumaan ja silloin kun niitä tarvittaisiin, ne ei enää tulekkaan selkärangasta. Yksi mukavimmista päivistä viime vuona oli, kun tuota sai tehdä yhden eläkkeelle jääneen rallikuskin opastuksella koko päivän.



    Jääradalla erilaisten nelivetoratkaisujen käyttäytymisestä saa hyvän kuvan, esim Audin torsenilla oleva quattro toimiii älyttömän hyvin, vaikkei sisälläkkään näitä viimeisen muodin mukaisia erikoisominaisuuksia. Jotta auto käyttäytyy loogisesti ja tietää mitä seuraavaksi tapahtuu, nelivedon tulee olla jatkuva ja mahdollisimman tasapainoinen. Uusissa Audeissa oleva jako 40 eteen, 60 taakse on aika lähellä täydellistä, tietysti vielä parempi jos tuota voi säätää, kuten esim impussa.



    Viimeisin nelivetoiseni oli erittäin ärsyttävä, Land Cruiserista ei saanut ESP:tä pois muuten kuin kytkemällä keskilukon päälle. Tuon jälkeen autosta tulee aika kankea..

      
  • mikahe :

    Bugatti Veyron vaikuttaa kyllä ihan koeajon arvoiselta menopeliltä, mutta olisi kuvitellut, että siihen olisi tehty hieman parempi neliveto kuin Haldex :weary: Ilmankos niitä on romutettu kun ajettavuus on vähän mitä sattuu niin ESP:n kanssa kuin ilman.




    Bugatti kuitenkin eroaa kaikista muista haldexia käyttävistä "leikkinelivedoista" perusrakenteensa takia, eli tuossa on keskimoottori ja takaa siirretään voimaa tarvittaessa eteen, jolloin toiminta on keskimoottoriautoon soveltuva ja sitä ei voida mitenkään verrata muihin haldexia käyttäviin malleihin.



    Tuolla todennäköisesti haetaan mahdollisimman suurta huippunopeutta, 400 km/h vaudissa uskoisin, että jatkuva neliveto hidastaisi tuota lukemaa jo aika merkittävästi. Tuo huippunopeus on kuitenkin se Bugatin "juttu" ylivoimiasten tehojen ohella. Jos Bugatista taas oltaisiin haluttu tehdä se ylivoimaisesti maailman paras tai hauskin auto ajaa, empä usko että haldexiin olisi päädytty.

      
  • individual:

    Itse olen ainakin sen verran lapsi, että jos minulla on nelivetoinen auto, on yksi sen tärkeimmistä ominaisuuksista se, että ESP:n saa pois päältä. Ei tuota voi järjellä selittää, mutta ei järjellä voi selittää myöskään sitä A4 3,2 Q:n hankintaa tai moottoripyörää tai venettä, yms, listaa voisi jatkaa loputtomiin.




    Autovalinta eikä moni muukaan edes huomattavasti pienemmän luokan ostos ole järkivalinta. Yllättävän harva tätä edes kohdallaan "tunnustaa". Varsinkin premium-luokan autonvalmistajat ovat tiedostaneet tämän jo pitkään. Kyseessä ei ole pelkästään ominaisuuksien myyminen vaan yhtä lailla myös mielikuvien, fiiliksen ja elämäntavan myyminen.



    Nelivetoisesta autosta tai minkään muunkaan vetotavan autoista ei ESP:tä tarvitse saada pois päältä, ELLEI halua pitää hauskaa tai harjoitella ilman sitä turvallisella alueella (esim. radalla). Tämä oli alkuperäinen pointtini.



    Itse en kyllä valinnut autoani (4-vetoa) sen perusteella, saako siitä ESP:n pois, mutta maailmahan olisi ikävä paikka, jos kaikki ajattelisivat samalla tavalla ja haluaisivat ajaa vain esim. tummansinisellä Toyotalla.







      
  • Jostakin syystä Subarun AWD -videot ilman ESP:tä ovat huomattavasti katsellumpia kuin Volvo AWD -videot ESP:n kanssa :lol:

    https://www.youtube.com/watch?v=7zYZ_zItA1Y

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit