Autojen maahantuontihintoja nostetaan maanantaina!

38 kommenttia
«1

Ovatko muut kuulleet huhuja viikonlopun autonäyttelyitä kiertäessään, että "useiden merkkien" maahantuontihinnat nousevat maanantaista alkaen. Tiedän ainakin yhden merkin, jolla tulee tapahtumaan.



Se tarkoittaa tietysti (myyjän mukaan) "joidenkin satojen eurojen" korotusta autojen lähtöhintoihinkin. "Tarkkoja hintoja ei olla kuultu", eipä tietenkään...



Syö tietysti tätä alennusta, joka tuli hintoihin vuodenvaihteessa!



Ja oli tietenkin "odotettavissa"... :cry:

  
  • Koko termi maahantuontihinta on vanhentunut. Nykyään henkilöautot verotetaan ov-hinnan perusteella eli maahantuontihinnalla ei ole mitään merkitystä.



    Autoliikkeet voivat toki nostaa hintoja aivan mielensä mukaan, mutta niinhän se on kaikessa muussakin kaupankäynnissä. Autojen(kin) hinnat ovat periaatteessa ikuisessa liikkeessä ylös päin ja on täysin turhaa kuvitella, että autoveromuutos pysäyttäisi sen kehityksen. Hinnat tulevat nousemaan tulevaisuudessa askel askeleelta, mutta toivoa sopii, että autoveronalennus säilyy hintasuhteissa.



    Jos autokauppias pelottelee "tehdashintojen" nostolla, niin se on täyttä puppua. Autotehtaat eivät ole enää vuosiin myyneet autoja Suomeen halvemmalla, vaan hintaharmonisointi on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana. Tämän vahvistaa myös EU:n markkinatutkimukset, joiden mukaan autojen (verottomat) hinnat ovat Suomessa tasoissa ja monissa tapauksissa jopa korkeammat kuin Keski-Euroopassa.



    Pakettiautojen osalta maahantuontihinta eli CIF-hinta pitää edelleen kutinsa, mutta tuskinpa tarkoitit pakujen hintoja.

      
  • "Melkoista soopaa

    Koko termi maahantuontihinta on vanhentunut. Nykyään henkilöautot verotetaan ov-hinnan perusteella eli maahantuontihinnalla ei ole mitään merkitystä."



    Lähinnä vaikuttaa soopalta edellinen kommentti! Oli nimi mikä tahansa, jos hinta nousee, näkynee se kokonaishinnassakin! Kai se auto aina jollain hinnalla maahantuodaan?

      
  • Edusmiehen mukaan

    Jos autokauppias pelottelee "tehdashintojen" nostolla, niin se on täyttä puppua. Autotehtaat eivät ole enää vuosiin myyneet autoja Suomeen halvemmalla, vaan hintaharmonisointi on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana. Tämän vahvistaa myös EU:n markkinatutkimukset, joiden mukaan autojen (verottomat) hinnat ovat Suomessa tasoissa ja monissa tapauksissa jopa korkeammat kuin Keski-Euroopassa.



    Jaa, tulitkohan paljastaneeksi "suuren salaisuuden" tuossa?



    Miksi muistan, että tästä aiheesta keskusteltiin medioissa viime vuonna, kun hallitus oli ilmoittanut, että verouudistus tulee, mutta "kuin rosvo yöllä", tai sinne päin. Muistaako kukaan muu?



    Noh, niinhän meitä autoilijoita on vedätetty aina, vuosikymmeniä itseasiassa...

      
  • Autokauppaan pätevät ihan samat säännöt kuin muuhunkin kaupankäyntiin. En siis oikein tiedä onko kyse vedätyksestä? Ainahan voi valita milloin ja mistä ostaa autonsa, millaisen ostaa jne. Jos omistaa jo auton, voi aina lykätä vaihtoa odottamaan aikoja parempia. Jos taas ei ole vaihdokkia, niin varmasti löytyy liikkeitä joista saa mukavan käteislennuksen.



    Välillä on huvittavaakin seurata autojen hinnoista valittamista (en tarkoita tällä ketään palstalta), kun katsoo millaisia autoja ja millä varusteilla ostetaan. Siis noin yleisellä tasolla - vaatimustaso kasvaa koko ajan, mutta hinnat eivät saisi nousta...



    Tietääkö joku talousviisas, mihin euromaiden bensan kallis hinta perustuu (verojen lisäksi)? Kuulemma on kovia hintapaineita maailmanmarkkinoiden osalta. Minun on tätä vähän vaikea ymmärtää. Ainakin sitä, mistä ne paineet tulevat kun öljy maksaa 107 dollaria / barreli = 68,6 euroa. Minusta öljy maksoi vielä jokunen aika sitten 80 euroakin barrelilta...

      
  • AkiK

    Autokauppaan pätevät ihan samat säännöt kuin muuhunkin kaupankäyntiin. En siis oikein tiedä onko kyse vedätyksestä?



    Onko siis suomalaisten autojen hinnoittelu, verotus yms. koskien myös varustelua siis Suomessa mielestäsi ihan tolallaan, esim. muihin EU-maihin verraten? Ihanko niinkuin vapaan markkinatalouden ehdoilla mennään?



    Ketjussa ovat mukana valtio ja autokauppiaat. Valmistajat ja kauppiaat jonkin verran pahassa "välikädessäkin", mutta silti, eivätkö ole käyttäneet Suomessa valitsevaa tilannetta muka hyväkseen?



    Minusta asiassa ei ole mitään "huvittavaa"...

      
  • Kumppani:


    Syö tietysti tätä alennusta, joka tuli hintoihin vuodenvaihteessa!




    Ensinnäkään useimmat kauppiaat eivät antaneet mitään alennuksia vuoden vaihteessa vaan jättivät rosvoamatta veronalennuksen muutoin kuin hyvityshinnoilla. Antaa vaan nostaa hintoja, jospa se hidastaisi entisestään uusien kauppaa ja lisäisi vähän käytettyjen tuontia :lol:



    Tällä puputtajien huhulla pyritään nopeuttamaan ostopäätöstä, jotta myyntiluvut olisivat edes jotenkin kasvussa. Vuoden lopun siirtynyt autojen toimitus alkaa nimittäin himmetä. Kumulatiiviset luvut ei näytä mitään kasvua autokaupassa.

      
  • Kumppani:



    Onko siis suomalaisten autojen hinnoittelu, verotus yms. koskien myös varustelua siis Suomessa mielestäsi ihan tolallaan, esim. muihin EU-maihin verraten?

    Verotus ei ole autokauppiaiden käsissä, joten siitä heitä ei voi syyttää. Kauppiaiden tavoitteena on tietysti suuri kate ja myynnin kasvu kuten kaikella kaupalla.

    Onko hinnoittelu tolallaan...onhan ne varusteet ym. usein täällä kalliimpia, mutta eivät kaikkien merkkien osalta kuitenkaan. Kilpailu ja markkina-asema vaikuttavat asiaan.

    Joissakin autoissa on ilmeisesti lähes kaksinkertaiset varustehinnat meillä suhteessa Saksaan, kun veron osuus on poistettu. Kauppa käy eräillä näistä kuitenkin hyvin. Monilla merkeillä kuitenkin hintasuhde on tismalleen sama, vain vero tuo meillä lisähintaa. Kun uusi Passat tuli markkinoille, sen hinta Suomessa nousi roimasti. Saksassa kauppa jatkui entisen Passatin hinnoilla. Moni meillä silti haluaa Passatin...kenen vika se mielestäsi on?

    Jos katsotaan kovimmin kilpailtujen perusautojen hintoja, niin eivät ne nykyään poikkea hinnoittelultaan Keski-Euroopan vastaavista. Tällä hetkellä on lisäksi aika monia kovia kampanjoita meneillään.

    Muut EU-maat...aika kirjavia käytäntöjä niissäkin on. EU on kyllä pyrkinyt vähentämään autojättien vaikutusvaltaa koko ketjuun. Verotuksen harmonisointi tietysti muuttaisi kilpailutilannetta kuluttajan eduksi.

    Ihanko niinkuin vapaan markkinatalouden ehdoilla mennään?

    Kyllä autokauppiaaksi saa kuka tahansa ryhtyä ja ruveta myymään halvemmalla kuin muut. Verotuskin on tietääkseni uusien kohdalla sama kaikille.

    Ketjussa ovat mukana valtio ja autokauppiaat

    Kyllä, mutta on siellä asiakaskin. Valtio nyt edelleen askartelee monimutkaisten verojen kanssa, kun homma olisi pitänyt tehdä jo aikapäivää sitten yksinkertaiseksi.

    Systeemi kuitenkin ohjautuu asiakkaiden päätösten perusteella. Esimerkiksi vuoden-parin "autonostolakko" saattaisi saada valtiovarainministeriössä pelihousuihin vipinää, samoin kauppiailla voisi vähän katteet tippua siinä vaiheessa kun kauppa ei kävisi???

    Minusta asiassa ei ole mitään "huvittavaa"...

    Tarkoitin tällä nyt vaan sitä, että on erotettava toisistaan asiakkaalta nyhdetty ylihinta ja se, jos asiakas itse päätyy kalliimpiin ratkaisuihin. Ei pidä syyttää kaupppiasta merkin x hinnoittelusta, jos asiakas ei edes halua katsoa muita vaihtoehtoja.

      
  • Kyllä, mutta on siellä asiakaskin. Valtio nyt edelleen askartelee monimutkaisten verojen kanssa. Systeemi kuitenkin ohjautuu asiakkaiden päätösten perusteella. Esimerkiksi vuoden-parin "autonostolakko" saattaisi saada valtiovarainministeriössä pelihousuihin vipinää, samoin kauppiailla voisi vähän katteet tippua siinä vaiheessa kun kauppa ei kävisi?



    Minkäs takia meillä olikaan Euroopan vanhin autokanta? Johtuisikohan siitä, että autoja ei ole viitsitty ostella turhan usein? Johtuisikohan se taas hinnoista? Kyllä täällä on harrastettu "hiljaista lakkoilua" aivan tarpeeksi, vai mitä?



    Nekin "harvat" uusien ostajat sitten makselevat autohankinnoillaan toinen toistaan hienompaa palatsia, joissa myyjien kelpaa tepastella autojaan myymässä.



    Olen samaa mieltä, ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa...

    Minäpäs en nyt sitten ostanut uutta autoa "vanhalla" hinnalla. Kyllä tällä nykyisellä oikeastaan pärjää aivan hyvin, vuosia varmaan.



    Suositellaan sitten sitä samaa kaikille: älkää menkö "halpaan", vaikka päästöjen varjolla teitä yritetään sumuttaakin ostamaan uutta ja "näennäisalennuksilla", jotka eivät vaikuta välirahan määrään centin vertaa, ehkäpä mielummin päinvastoin.



    Niin ja kuten ammamies sanoi, niin Saksasta saa vielä hyviä, vähän käytettyjä autoja halavalla! 10v vanha auto on vuodelta 1998 esim. Ei silloinkaan ihan huonoja autoja tehty! Turvavarustelu oli ekstraa, mutta sisältyy hintaan. Nykyään silloiset harvinaisuudet alkavat Suomessakin olla vakiona uusissa. :innocent:

      
  • Kumppani:


    Minkäs takia meillä olikaan Euroopan vanhin autokanta? Johtuisikohan siitä, että autoja ei ole viitsitty ostella turhan usein? Johtuisikohan se taas hinnoista? Kyllä täällä on harrastettu "hiljaista lakkoilua" aivan tarpeeksi, vai mitä?

    Niin ja kuten ammamies sanoi, niin Saksasta saa vielä hyviä, vähän käytettyjä autoja halavalla! 10v vanha auto on vuodelta 1998 esim. Ei silloinkaan ihan huonoja autoja tehty! Turvavarustelu oli ekstraa, mutta sisältyy hintaan. Nykyään silloiset harvinaisuudet alkavat Suomessakin olla vakiona uusissa. :innocent:


    Ja Saksasta 10v vanhoja autoja ostamalla se Suomen autokanta ihan silmissä nuortuu??? :weary:



    Palatsi ja palatsi, ei noita autoja (ainakaan uusia) Euroopassakaan missään navetoissa ja parkkihalleissa myydä.



      
  • "Ja Saksasta 10v vanhoja autoja ostamalla se Suomen autokanta ihan silmissä nuortuu???"



    Oletko jo lopettanut lyömästä vaimoasi? Kai sieltä voi tuoda vaikka uuden, joten mitä ihmettä tuo väitteesi tarkoitta?

      
  • Clacson

    Ja Saksasta 10v vanhoja autoja ostamalla se Suomen autokanta ihan silmissä nuortuu???



    Autoja voi tosiaan tuoda niin uusia kuin sielu/lompsa sietää, mutta kiusa se on "pienikin" suomalaiselle autokaupalle. Kummasti niitä autoja vain Euroopasta on tuotu, miksiköhän?

    Ai niin: hinta, varustelu,....



    Palatsi ja palatsi, ei noita autoja (ainakaan uusia) Euroopassakaan missään navetoissa ja parkkihalleissa myydä.



    Joopajoo... Palatsin ja navetan väliin mahtuu sellaisia tavanomaisempia liikerakennuksia, joita voitaisiin tehdä. Asiakas on kunkku joo, mutta ainakaan minua ei vakuuteta autokaupassa hörhöilyllä.

      
  • clacson:


    Ja Saksasta 10v vanhoja autoja ostamalla se Suomen autokanta ihan silmissä nuortuu??? :weary:




    Jos 10 vuotias tuontiauto korvaa 20 vuotiaan Suomi-auton niin se nuortuu tuplasti enemmän kuin jos uusi auto korvaa 5 vuotta vanhan. Ja luultavasti enemmänkin, koska se 20 vuotias todennäköisesti poistuu tuossa yhteydessä nostamasta autojen keski-ikää kun taas se 5 vuotias pyörii vielä 15 vuotta autokannassa nostamassa sitä joka vuosi.



      
  • Kumppani:



    Minkäs takia meillä olikaan Euroopan vanhin autokanta? Johtuisikohan siitä, että autoja ei ole viitsitty ostella turhan usein? Johtuisikohan se taas hinnoista?

    Johtunee autoverotuksesta + palkansaajien käteen jäävien tulojen pienuudesta. Ostovoimahan on tutkitusti Suomessa EU 15 alueen matalin heti Kreikan jälkeen. Noihin tuloihin taas vaikuttavat keskiluokkaisilla ihmisillä palkat ja niistä vähennettävät verot. Väitän niillä olevan suurempi vaikutus asiaan kuin nykyisen tasoisella autoverolla tai autokauppiailla.

    Nekin "harvat" uusien ostajat sitten makselevat autohankinnoillaan toinen toistaan hienompaa palatsia, joissa myyjien kelpaa tepastella autojaan myymässä.

    Jostain syystä nuo palatsit on katsottu kannattaviksi rakentaa - ilmeisesti ne houkuttelevat asiakkaita. Osassa niistä on autotehtaiden ohjeistuskin kyseessä. Samahan se on markettienkin kanssa: aina niistä valitetaan mutta silti niissä vaan käydään. Hintaero pienempään kauppaan on aika mitätön ja kuittaantuu kuluina pois jo muutaman kilsan autonajolla.

    Niin ja kuten ammamies sanoi, niin Saksasta saa vielä hyviä, vähän käytettyjä autoja halavalla! 10v vanha auto on vuodelta 1998 esim.

    Riippuu mitä pitää halpana. Jos ottaa vaikkapa aika yleisesti sieltä tuodun Passatin vm 1998 ja maksaa siitä veroineen esim. 10.-11.000 euroa + talvivarustelu + mahd uudet kesärenkaat sekä muutamat pikkuosat. Tai BMW:n 318/320i:n tai Audi A4 1.8:n tuolta samalta vuodelta. Kun miettii noita autoja, niiden ominaisuuksia, tiloja ja varusteita ja vertaa niitä vaikkapa uuteen Golf Farmariin (TSI alkaen 22.900 euroa), niin taitaisin itse ottaa kuitenkin tuon uuden TSI:n. Jos ajattelee asiaa vaikkapa 4-5 vuoden tähtäimellä ja huomioi huollot, vakuutukset, renkaat, polttoaineet ja arvonmenetyksen, niin uusi (tai lähes uusi käytetty) voi kuitenkin olla kannattavampi.

    Tietysti uutta tai edes vähän käytettyä Passatia ei saa lähimainkaan verrannollisilla kustannuksilla, mutta ei sillä paljon nimen lisäksi yhteistä olekaan vuoden 1998 Passatin kanssa.

      
  • ....no hittojako mä täällä valittelen, kun AkiK, Clacson ja muut

    ovat sitä mieltä, että



    - Suomesta saa autoja ihan siinä kuin muualtakin ja on aina saanut

    - on kiva käydä palatseissa ostoksilla, maksella mielihyvästä, ja kyllähän kauppias kuittaa nopeasti katteilla hörhöilyt

    - verotus on kliffaa

    - kaikilla ei vain ole rahaa ostaa uusia autoja piste

    - ne keillä on, eivät siitä vissiin sitten pidä lukua ja turhaahan se onkin, köyhät sitä harrastaa

    - ...ja etenkin autojen tuomista. Taitaa tarkoittaa käytettyjen kanssa räpeltäviä yleisestikin

    - mitä turhia tehdä mitään minkään eteen, elämä soljuu, kauppa käy ja sitä voi aina itsekin kokeilla huvikseen



    Ei kukaan käsitä, miksi Suomessa on vuositlkulla valitettu autojen hinnoista ja verotuksesta, oltu kateellisia ruotsalaisille ja keksitty kaikenmaailman veronkiertokonsteja irtokatoista ja penkeistä lähtien!



    Onko sitä edes ollutkaan? AIVAN turhaa joka tapauksessa...



    :lol:

      
  • Kumppani:

    ....no hittojako mä täällä valittelen, kun AkiK, Clacson ja muut
    ovat sitä mieltä, että
    - Suomesta saa autoja ihan siinä kuin muualtakin ja on aina saanut


    Ainakin meikäläinen on nuo menopelinsä vielä Suomesta saanut, kun ei ole tarvetta premiumiin eikä muihinkaan erikoisuuksiin. Kulkuväline valitaan aina kulloisenkin tarpeen, elämäntilanteen, rahatilanteen jne. perusteella.



    Kumppani:


    - on kiva käydä palatseissa ostoksilla, maksella mielihyvästä, ja kyllähän kauppias kuittaa nopeasti katteilla hörhöilyt


    Viimeksi tuli käytyä varmaan 70-luvulla rakennetussa liikkeessä. Ei siinä paljon palatsin hohtoja ollut (kerroksiakin vain yksi) ja ei kovin paljon isoja ikkunoitakaan, joten...



    Kumppani:


    - verotus on kliffaa


    Se on välttämätön paha, jotta yhteiskunta pyörii. Voihan sitä itse kukin muuttaa Afrikkaan, jossa ei paljon veroja maksella. Tosin ei paljon ole palvelujakaan. Ei sitten tarvitse tästä hernettä nenään vetää eikä hihoja polttaa.



    Kumppani:


    - kaikilla ei vain ole rahaa ostaa uusia autoja piste


    Tunnen sellaisiakin, joilla ei ole rahaa ostaa edes vanhoja autoja. Jos on varaa ostaa edes vanha, niin asiat ovat kohtuullisesti (mielestäni)



    Kumppani:


    - ne keillä on, eivät siitä vissiin sitten pidä lukua ja turhaahan se onkin, köyhät sitä harrastaa


    Ei sitä tavallisella palkkatuloisella ole poltettavaksi asti (joten ei koskaan ole tullut tupakoitua) ja kyllä ne sentit on laskettava. Eri asia on sitten, mihin kukin katsoo järkeväksi rahansa laittaa.



    Kumppani:


    - ...ja etenkin autojen tuomista. Taitaa tarkoittaa käytettyjen kanssa räpeltäviä yleisestikin


    Kukin tehköön, miten parhaaksi näkee. Ja maksaako katteet saksalaisille myyjille vai suomalaisille ja kannattaako Saksan vai Suomen kansantaloutta. Niillä katteilla se sakukin sen perheensä elättää ja veronsa maksaa.



    Kumppani:


    - mitä turhia tehdä mitään minkään eteen, elämä soljuu, kauppa käy ja sitä voi aina itsekin kokeilla huvikseen

    Ei kukaan käsitä, miksi Suomessa on vuositlkulla valitettu autojen hinnoista ja verotuksesta, oltu kateellisia ruotsalaisille ja keksitty kaikenmaailman veronkiertokonsteja irtokatoista ja penkeistä lähtien!


    Suomalainen valittaa aina. Myös talvesta tai sen puutteesta. Liian kuumasta, liian kylmästä, liian märästä, liian kuivasta kesästä jne. Valittaminen on kansan huvi.



    Ja suomalainen on aina kateellinen toiselle, pitää olla hienompaa, pitää olla isompaa. Tästä syystähän näitä irtokattoja ja penkkivirityksiä, kun saatiin mersu tai jenkki Ladan hinnalla ja naapurit kateellisiksi.



    Kumppani:


    Onko sitä edes ollutkaan? AIVAN turhaa joka tapauksessa...
    :lol:


    :flower:



      
  • Ammamies:


    Oletko jo lopettanut lyömästä vaimoasi?


    Säälittävää tekstiä. :sleepy:



    Ammamies:


    Kai sieltä voi tuoda vaikka uuden, joten mitä ihmettä tuo väitteesi tarkoitta?


    Jos lukisit sen lainauksen ensin ja valittaisit vasta sitten. 10v vanha auto ei paljon Suomen 10,7v autokantaa nuorenna.



      
  • clacson:

    [
    Jos lukisit sen lainauksen ensin ja valittaisit vasta sitten. 10v vanha auto ei paljon Suomen 10,7v autokantaa nuorenna.




    Jos joku tuo kymmenvuotiaan auton niin voi olettaa että se edellinen auto oli huomattavasti vanhempi. Tällöin autokanta vääjäämättä uudistuu. En edelleenkään ymmärrä mikä estää tuomasta uudempaa, lasipalatsien keinotekoisesti ylhäällä pidetyt pyyntihinnatko?



      
  • clacson:


    Jos lukisit sen lainauksen ensin ja valittaisit vasta sitten. 10v vanha auto ei paljon Suomen 10,7v autokantaa nuorenna.




    Minusta sinä lähdet nyt siitä virheellisestä ajatuksesta, että käytetyn auton ostajalla ei ennestään olisi autoa tai että käytetyn auton mukana tulisi myös uusi kuski Suomeen, vaikka todellisuudessa luultavasti auton tuojan vanhempi kärry vaan joutuu kiertoon jollekin, jolla on vielä vanhempi auto ja lopulta sieltä ravintoketjun loppupäästä joku vanha raato pääsee ansaitulle eläkkeelle. Aika harva uudemman auton omistaja sentään kai vaihtaa autonsa vanhempaan tuontiautoon, vaikka se olisi pykälää paria isompi tai ylellisempi.

      
  • miksi aina pitää joidenkin syyllistää jos joku tuo 10-vuotiaan auton ulkomailta?



    pitäisikö kaikkien vain kiltisti ostaa persoonaton uusi kansanauto vailla ominaisuuksia ja hauskuutta?



    ymmärrän täysin jos jollain menee kipuraja siinä paikkeilla että voisi ostaa uuden perusauton, mutta tuokin esim. saksasta hieman vanhemman mutta PAREMMAN auton varusteilla, isolla koneella yms.



    Ei ilmastonmuutos johdu varmaan tippaakaan suomen yksityisautoilusta, tai varsinkaan siitä mikä on 10-vuotiaan tuontiauton ja uuden auton kulutusero.



    Sitten parhaassa tapauksessa nämä tavis-kitisijät heittävät perheen voimin thaimaan matkan per vuosi, ja siinä ollaan sitten päästöjen kanssa..



    voisi olla paras kun jokainen pitäisi huolta omista asioistaan ja autovalinnoista.

      
  • petos:

    miksi aina pitää joidenkin syyllistää jos joku tuo 10-vuotiaan auton ulkomailta?

    pitäisikö kaikkien vain kiltisti ostaa persoonaton uusi kansanauto vailla ominaisuuksia ja hauskuutta?

    ymmärrän täysin jos jollain menee kipuraja siinä paikkeilla että voisi ostaa uuden perusauton, mutta tuokin esim. saksasta hieman vanhemman mutta PAREMMAN auton varusteilla, isolla koneella yms.




    Vaikka itsekään en usko tähän nykyiseen ilmastohömppään niin siltikin vanhan ison auton tuonnissa on kuitenkin muitakin huonoja puolia kuin päästöt. Sen takia maan uumenista joudutaan pumppaamaan joka tapauksessa enemmän öljyä, joka taas tarkoittaa sitä, että öljy loppuu aiemmin kuin jos ajaisimme kaikki pienemmillä ja vähemmän kuluttavilla autoilla. Vanhemmassa isossa autossa turvallisuustekijätkin ovat todennäköisestu heikommalla mallilla kuin uudessa pienemmässä, ei esim. löydy ESP:tä, ja isompi massa on muiden tielläliikkujien turvallisuuden kannalta aina pahempi asia kolaritilanteissa.

      
  • Ammamies:


    Jos joku tuo kymmenvuotiaan auton niin voi olettaa että se edellinen auto oli huomattavasti vanhempi. Tällöin autokanta vääjäämättä uudistuu. En edelleenkään ymmärrä mikä estää tuomasta uudempaa, lasipalatsien keinotekoisesti ylhäällä pidetyt pyyntihinnatko?




    Ei tuontia mikään estäkään, mutta kyllä se 10 vuotias autokantaa vanhentaa.



    Jos ajatellaan, että autokanta vaihtuu siten, että vanhat romutetaan ja tilalle tulee uusia eli tuontiautoja ei ole. Tällöin keski-ikä muodostuu selkeästi ymmärrettävällä tavalla. Jos tuohon kiertokulkuun kuitenkin tuodaan tavallaan ulkopuolelta 10 vuotiaita autoja, on nämä vuoden päästä jo yli keskimääräisen iän. Koska keski-ikä muodostuu tietyn ikäisten autojen lukumäärän perusteella ja tuontiautot nostavat keski-ikäisten ja myöhemmin sitä vanhempien osuutta, nousee keski-ikä väkisinkin. Ei ehkä maahantuontihetkellä, mutta kohta sen jälkeen.

      
  • Herbert:


    Jos ajatellaan, että autokanta vaihtuu siten, että vanhat romutetaan ja tilalle tulee uusia eli tuontiautoja ei ole. Tällöin keski-ikä muodostuu selkeästi ymmärrettävällä tavalla. Jos tuohon kiertokulkuun kuitenkin tuodaan tavallaan ulkopuolelta 10 vuotiaita autoja, on nämä vuoden päästä jo yli keskimääräisen iän. Koska keski-ikä muodostuu tietyn ikäisten autojen lukumäärän perusteella ja tuontiautot nostavat keski-ikäisten ja myöhemmin sitä vanhempien osuutta, nousee keski-ikä väkisinkin. Ei ehkä maahantuontihetkellä, mutta kohta sen jälkeen.




    Samoin muuten tekee myös aivan uuden auton osto. Ja on paljon todennäköisempää, että käytettynä tuotu auto vaikuttaa enemmän sieltä ikäloppupäästä poistuvien autojen määrään kuin aivan uutena ostettu.



    Jos taas asiaa ajattelee kansantaloudelliselta kannalta, niin tuomalla maahan käytettyjä 10 vuotiaita autoja tietyllä rahasummalla X euroa se parantaa vanhemman autokannan laatua paljon enemmän kuin samalla rahalla tuodut uudet autot parantaa uudehkojen autojen laatua, joita saa vielä kappalemääräisesti ehkä kymmenesosan käytettyjen lukumäärästä. Eli 10 vuotiaan auton ei tarvitsekaan laskea keski-ikää kuin reilun kymmenesosan siitä, mitä uusi auto laskisi, jotta kokonaisvaikutus olisi jo suurempi käytettyjä samalla rahamäärällä tuomalla.











      
  • slowgear:


    Samoin muuten tekee myös aivan uuden auton osto.




    Jos markkinat eivät kasva tai supistu, jokaista uutta myytyä autoa kohti poistuu liikenteestä yksi vanha auto eli tilanne säilyy ennallaan.

      
  • Ei tuontia mikään estäkään, mutta kyllä se 10 vuotias autokantaa vanhentaa.




    Mutta tästähän ei ole oltu koskaan hallituksessa huolissaan. Siis auton omistajien pitäisi olla valmiita uudistamaan autokanta yhtä äkkiä ja siitä voi olla aivan varma että se ns. veron osuus haihtuu savuna ilmaan (2010?) samalla kun eduskunta päättääkin siirtyä pelkästään käytön verotukseen. Vastaava puhallus tapahtui viime syksynä. Mielestäni uutta autoa ei kannata ostaa koska hallitus tietoisesti salaa autoverotukseen liittyviä tietoja. Fiksuinta on siis tuoda vähän käytetty auto ja ostaa se uusi vuonna 2016 jolloin autoveromuutos on vääjäämättä tehty.

      
  • slowgear:

    clacson:

    Jos lukisit sen lainauksen ensin ja valittaisit vasta sitten. 10v vanha auto ei paljon Suomen 10,7v autokantaa nuorenna.



    Minusta sinä lähdet nyt siitä virheellisestä ajatuksesta, että käytetyn auton ostajalla ei ennestään olisi autoa tai että käytetyn auton mukana tulisi myös uusi kuski Suomeen, vaikka todellisuudessa luultavasti auton tuojan vanhempi kärry vaan joutuu kiertoon jollekin, jolla on vielä vanhempi auto ja lopulta sieltä ravintoketjun loppupäästä joku vanha raato pääsee ansaitulle eläkkeelle. Aika harva uudemman auton omistaja sentään kai vaihtaa autonsa vanhempaan tuontiautoon, vaikka se olisi pykälää paria isompi tai ylellisempi.


    Minä tein vain aivan suoran lainauksen, jossa ei puhuta mitään siitä, minkä tuo 10v vanha auto korvaa.



    Jos kirjoittaja on ajatellut muuta kuin on kirjoittanut, niin siitä en voi tietää mitään.



      
  • petos:

    miksi aina pitää joidenkin syyllistää jos joku tuo 10-vuotiaan auton ulkomailta?


    jos minua osoitat, niin minun puolestani kukin saa tuoda mistä mitä vain (kuten jo aiemmin totesin).



    petos:


    pitäisikö kaikkien vain kiltisti ostaa persoonaton uusi kansanauto vailla ominaisuuksia ja hauskuutta?


    Minä ostan autoni ominaisuuksien, tarpeen ja rahatilanteen mukaan. Jokaisessa on ollut tarpeeksi hauskuutta, joka ei siis tarkoita pajalla käyntejä. Niitä on ollut vain määräaikaishuollot.



    petos:


    ymmärrän täysin jos jollain menee kipuraja siinä paikkeilla että voisi ostaa uuden perusauton, mutta tuokin esim. saksasta hieman vanhemman mutta PAREMMAN auton varusteilla, isolla koneella yms.


    Mikä on uusi perusauto kenellekin, niin se onkin ihan toinen juttu. Itse en koskaan ole ostanut perusautoa, joiksi minä lasken esim. kymmmenen eniten myytyä automallia. Omani ovat varmaan jossakin 20-30 kieppeillä. Ja jos joku saa kicksejä Audeista, Bemareista ja Mersuista, niin ihan vapaasti. En ole kiinnostunut, Porsche on ainoa.

    Seuraavassa autossa on suurin mallisarjan kone ja täydellisin varustelu (tyhmää vaihtotilanteessa, mutta ajaessa hauskaa).



    petos:


    Ei ilmastonmuutos johdu varmaan tippaakaan suomen yksityisautoilusta, tai varsinkaan siitä mikä on 10-vuotiaan tuontiauton ja uuden auton kulutusero.

    Sitten parhaassa tapauksessa nämä tavis-kitisijät heittävät perheen voimin thaimaan matkan per vuosi, ja siinä ollaan sitten päästöjen kanssa.


    Niin ne toiset, meikäläinen tekee siinä kolme-viisi lentokeikkaa vuodessa, mutta ei koskaan Thaimaahan eikä yleensä lomalennoilla.



    petos:


    voisi olla paras kun jokainen pitäisi huolta omista asioistaan ja autovalinnoista.


    Tuohan olisi toki ihannetilanne, mutta mistä nämä jutun juuret silloin syntyisivät, kun kukaan ei esittäisi omia mielipiteitään (joka ilmeisesti on vielä sallittua niillekin, jotka eivät ole kiinnostuneita hakemaan vanhoja Saksasta)? :weary:





      
  • Osaltani tämä voi päättyä tähän. :wave:

      
  • clacson:

    Minä tein vain aivan suoran lainauksen, jossa ei puhuta mitään siitä, minkä tuo 10v vanha auto korvaa.

    Jos kirjoittaja on ajatellut muuta kuin on kirjoittanut, niin siitä en voi tietää mitään.




    Mitä minä olen näitä jupinoita seurannut, niin melkein aina voi lähteä siitä, että kirjoittaja ei ole ajatellut asiaa kovinkaan laajalta kantilta. Ja ellei niitä laajempia yhteyksiä kukaan tuo esille niin koko vänkääminen on yleensä pelkää hedelmätöntä ajanhukkaa.

      
  • clacson:


    Tuohan olisi toki ihannetilanne, mutta mistä nämä jutun juuret silloin syntyisivät, kun kukaan ei esittäisi omia mielipiteitään (joka ilmeisesti on vielä sallittua niillekin, jotka eivät ole kiinnostuneita hakemaan vanhoja Saksasta)? :weary:




    Itse kirjoitat joka viestiin sanan VANHA, mistä sen olet keksinyt. Jatkuvasti rivien välistä annat ymmärtää että Saksasta tuodaan vanhoja autoja. Aivan kuin Suomessa myytäisiin uudempia autoja (mikä on tietenkin mahdotonta vanhan autokannan takia...). Sitten toistat mantraa siitä mitä et ole sanonut. Hyvä että väistyt takavasemmalle :lol:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit