Diesel on syöpärottelo

129 kommenttia
1235»
  • HDI = Hiukkasen Dissaan Ilmanlaatua?



    CRDI = Carsinogeenejä Ruikin Dieselilläni Ilmaan?



    CDI = Carsinogeeni - Dieselistä Ilmanmuuta



    :kiss: :tongue: :sunglasses: :innocent:

      
  • Suomen VW:n hinnastosta: PD = PowerDiesel



    Saksan vastaavassa PD = Pumpedüse = pumppusuutin.



    :flower: :lol:

      
  • Luitteko jokin aika sitten Hesarista, että professori Martti Tiurikin antoi keppiä ihmisiä tappavalle dieselille ja ilmoitti, että tulevaisuus kuuluu hybrideille?



    Jos täällä on vielä joku, joka ajaa tiisselillä, tuntekoon häpeän ja syyllisyyden sydämessään.

      
  • Sietämätönhän se on hajukin.

    Päänsärynkin siitä saa.

    Kummallista, ettei edes kesäaikaan voida sammuttaa tankkauksen ajaksi moottoria.

      
  • Suomalaiset autoiljat alkuvuonna vallannut dieselhuuma alkaa haihtua ja bensamallit on taas suositumpia. Monet dieselauton alkuvuonna ostaneet kokee tulleensa huijatuksi dieselin rajun hinnannousun takia. Sen siitä saa kun suostuu juoksemaan valtion veropäätösten mukaisessa talutusnuorassa, niin katua saa.



    http://www.ess.fi/?article=199389

      
  • Samaa mieltä, taitaa vaan olla niin, että asiassa kun asiassa suomalaisia viedään kuin pässiä narussa.

      
  • Diesel-huuma on menossa ohi, ja ihan hyvä niin. Missään huumassa ei kannata olla mukana. Yleensä jos haluaa päästä edullisesti, kannattaa toimia juuri päinvastaiseen aikaan tai päinvastoin kuin se ns. suuri massa.



    Automarkkinoilla mullistukset ovat vasta alkamassa. Polttoainetaloudellisuus on jatkossa ihan eri asemassa kuin nyt. Todennäköistä on myös, että autokannat länsimaissa alkavat supistua, uusia saatetaan toki myydä silti paljon jos autoja vaihdetaan laajasti ympäristöystävällisempiin. Autoja vaan on monessa maassa aika lailla liikaa. Kuka ne uudet silloin myy ja millaisia ne ovat, se on mielenkiintoinen kysymys.



    Aika monissa autoissa on ainakin vielä niin suuri kulutusero dieselin ja bensakoneen välillä, että eipä ole suurta merkitystä sillä onko polttoaineiden hintaero -20snt vai +10snt. Tapauskohtaisestihan tuota asiaa pitää harkita, ei diesel mikään patenttiratkaisu kaikkeen ajoon ole eikä sen tule ollakaan. VW on siinä mielessä mielenkiintoinen, että sillä on sekä taloudelliset dieselit ja bensakoneet, eikä nillä ole edes paljon hintaeroa ostettaessa.



    Perusautoon perusbensakone on useimmille hyvä ratkaisu. Parempaa konetta sellaiseen haluavalle jää usein diesel ainoaksi vaihtoehdoksi, ei noista pienistä bensavapareista oikein kilpailijaksi ole.



    Itse ostaisin edelleen käyttöautoon dieselin, ehkä ainoan poikkeuksen tekisi tällä hetkellä TSI-koneet ja vastaavat. Tosin tehokkaammat versiot niistäkin näyttää syövän etuvetoisissa autoissakin lukemia, joihin dieseleillä pääsee luokkaa-paria isommalla neliveto-automaatilla... :wink: Toki kyllä useimmilla bensakoneilla hyvinkin taloudellisesti pääsee, kun malttaa ajella. Hybridin ostan ehkä tulevaisuudessa, kunhan niitä alkaa saada kiinnostavampiin malleihin.



      
  • Jos veikata pitää niin bensaturbot yleistyy ja menee diiseleistä ohi. Bensaturbosta lähetee nykyään enemmämn tehoja ja samanlainen vääntö kuin diiselistä.Esimmerkkinä kovasti mainostamani 2.0TFSI kone 180/211hp 320/350Nm. Bensaturbojen yleistymine näkyy jo monellä merkillä. Lisäksi kiristyvät päästömääräykset ajavat diiselit ahtaalle, tekniikan pitää kehittyä että diiseleiden typpipäästöt saadaan kuriin ( tulikos ne uudet päästönormit voimaan 2012 ?) Diiseleiden eduksi jää enään pienempi kulutus joka liene noin 1 litran luokkaa /100km, paljon ajavalle tuo tietysti on riittävä peruste.



    Monesti bensaturbo on myös halvempi vaihtoehto. Diiselieden hankkijat tuppaavat monesti asentamaan eeberit ja weebeerit autoonsa mukavuussyistä, ja tämä kohottaa diiselin alkuinvestointia.

      
  • Tuoreessa lehdessänne ja nettisivuillanne väitätte, että Avensis-luokassa diesel on varteenotettavin vaihtoehto. Miksi näin? Diesel on kallis, siinä on huonot käyttöominaisuudet ja se sairastuttaa ihmisiä syöpään. Lisäksi tulevat imago-ongelmat. Ei kukaan itseään ja toisia kunnioittava voi ajaa dieselillä, oli ohimenevä ja perusteeton muoti-ilmiö sitten mikä hyvänsä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit