Vaihdelaatikkojen välityksien arviointi

11 kommenttia

Yksi asia ihmetyttää vuodesta toiseen autojen koeajoraporteissa. Hyvin useasti 1.6 litraisissa ja sitä pienemmissä moottoreissa muistetaan päivitellä miten voimansiirto onkin välitetty tiheäksi. Tavallisesti näissä tapauksissa taulukkosivulta voi huomata että moottori kiertää 100 km/h vauhdissa n. 3000r/min. Mielestäni tämä on hyvin tyypillinen välityssuhde tuon kokoisiin moottoreihin ja takaa sen että auto jaksaa kulkea sitä satasta myös ylämäet ja vastatuulet täydelläkin kuormalla. Tämä päivittely pisti taas silmään uusimmassa Peugeot 308:n koeajossa.



Ford on harrastanut ainakin aikaisemmin 1.6 litraisten ”välittämistä” aavikko-olosuhteisiin, joka taas takaa sen että auto ei kiihdy mihinkään vitosella maantienopeuksissa ja parhaassa tapauksissa ylämäkiin saa pykältää pienempää.



2-litraisen FSI Passatin koeajossa tuommoiset 3000r/min satasen vauhdissa 6-vaihteella ei tuntunut olevan mikään ongelma. Välityksiä kehuttiin onnistuneiksi ja mainittiin ettei kuutonen ole mikään ylivaihde.



Minusta tämän jaarittelun voisi lopettaa noissa pikkulohkoissa, koska ei niissä ole potkua määräänsä enempää ja tarkastella isompia myllyjä kriittisimmin silmin.

  
  • Riippuu aina kirjoittajan mielentilasta ja miltä kantilta asiaa sattuu katselemaan. Räikeänä (ei TM) esimerkkinä kyseisestä on lehti jossa ensin kehuttiin V70:n perinteisiä ajovalonpesimiä (vinkkarit) ja niiden loistavaa toimivuutta ja ylivertaisuutta. Liki samaan hengenvetoon seuraavassa Saab 9-5 mallia tutkailevassa jutussa moitittiin vanhanaikaisia pesimiä (myös vinkkarit), kun kaikki muut merkit jo käyttävät korkeapaine pesureita...

      
  • Vaihteiston välityksistä puhuttaessa mulla aina tuppaa ärsyttämään, että jos auton ominaisuuksia kehutaan kun sillä voi ajaa risteykset kolmosella. Mitä loistavaa siinä on? Todella riski moottori toki voi olla, mutta toisaalta hölmösti välitetyt vaihteet.



    Olen seurannut huvittuneena tuota aloittajan mainitsemaa välitysjuttua ja samoilla linjoilla kyllä minäkin. Toisessa autossa 300rpm satasessa on ihan ok ja toisessa ei. Jotain linjaa sentään.



    Toisena päivänä VW:n pumppusuutinkone on vanhakantainen, äänekäs raksuttaja ja toisena loistava voimapesä jonka ääni ei pahemmin häiritse.

      
  • Aeronautti:



    Jotain linjaa sentään.

    Toisena päivänä VW:n pumppusuutinkone on vanhakantainen, äänekäs raksuttaja ja toisena loistava voimapesä jonka ääni ei pahemmin häiritse.








    joo, tuota VALIKOIVAA suhtautumista eri asioihin on liikkeellä!



    :grin: .... :ashamed:



      
  • Tunnustan :sleepy:

      
  • Omasta mielestäni taas esimerkiksi Minissä on välitykset liian tiheät maantielle. Kaupungissahan sillä on hauska pykällellä vaihteita, mutta maantiellä ja motarilla kone tahtoo huutaa liian lujaa. Kyllä se varmasti kulkisi pidemmilläkin välityksillä, kun siinä on pikkuautoksi kohtuu tehokas moottori.



    Pisimmillä välityksillä varustettu auto, jota olen ajanut on ehdottomasti ollut vette Z06. Se on ihan käsittämätöntä, että urheiluautoon on niinkin pitkät välitykset saatu vieläpä toimimaan radalla. Halutessaan voi ajaa normiliikenteessä yhdellä vaihteella konetta huudattamatta. Huiputhan kyseinen vehje kerää jo viitosvaihteella.



    Myös S80 2.5T:ssä oli kohtalaisen pitkät välitykset. Samoin lukaisin jostain, että Lexus LS olisi varustettu tuollaisella "aavikko"boksilla. Toisaalta onhan lekassa kahdeksan vaihdetta.



    Passatia ajaneena täytyy sanoa, että minun makuuni välitykset olivat aivan liian lyhyitä. Ranskalaisilla motarinopeuksilla nousi kierrokset välillä aika suuriksi.

      
  • Aeronautti:

    Riippuu aina kirjoittajan mielentilasta ja miltä kantilta asiaa sattuu katselemaan. Räikeänä (ei TM) esimerkkinä kyseisestä on lehti jossa ensin kehuttiin V70:n perinteisiä ajovalonpesimiä (vinkkarit) ja niiden loistavaa toimivuutta ja ylivertaisuutta. Liki samaan hengenvetoon seuraavassa Saab 9-5 mallia tutkailevassa jutussa moitittiin vanhanaikaisia pesimiä (myös vinkkarit), kun kaikki muut merkit jo käyttävät korkeapaine pesureita...




    Juu, hassu esimerkki. Omasta mielestäni perinteiset ajovalonpesimet ovat toiminnaltaan oivalliset, mutta usein tolkuttoman rumat. Tämä pätee jokaiseen merkkiin.

      
  • Itse en kyllä pidä siitä, kun niin usein pikkulohkoautoissa on lyhkäset vaihteet. Ei sillä matkavaihteella tarvii kiihdyttää tai ohittaa. Eikä haittaa jos vauhti vähän hidastuu mäessä.



    Ottaen huomioon että auto kuin auto, on tehty samoilla teillä ajettaviksi, isomoottorisiin ei sen pidempiä vaihteita tarvitse laittaa. Niissä voi olla vähän enemmän ylimääräistä potkua vaikka vaunun vetoon tms...

      
  • Se mitä TM:stä puuttuu on kritiikki uutuuksia kohtaan. Esimerkiksi tämä yleistyvä kuudes vaihde. Tarvitaanko sitä todella? Kyllä tavalliseen autoon riittää hyvin viisi vaihdetta, ja voisi luulla että isommilla moottoreilla varustetut autot pärjäisivät neljälläkin.

      
  • Samantien voitaisiin siirtyä takaisin kolmivaihteisiin.

      
  • Minä vaihdoin jokunen vuosi sitten harrasteautossani 5 vaihteisen tilalle pidennetty välityksisen 4-vaihteisen. Tosin tässä oli kyseessä vahvempi yksiö, mutta ajemukavuus ei kyllä kärsinyt yhtään.



    Jos kone on hyvä ja joustava, niin varmaan pärjätään vähemmällä. Tosin polttoainetaloushan siinä kärsii jos joutuu "turhaan" kierrättämään kiihdytyksissä ja tietyillä tasanopeuksilla.

      
  • Minä "ohitan" usein vaihteita kun ajelen ja aina olen perille päässyt, siis 3 riittää usein "perusajoon"? :xmas:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit