UUSI Audi A4 Avant

21 kommenttia

... julkaistaan keskiyöltä (CET). Poikkeuksellinen aika mutta Suomen markkinoita ajatellen erittäin mielenkiintoinen uutuus. Samalla tulee 2.0 -dieselistä myyntiin 170hv versio. Hintaluokassa 40.000 euroa on nyt tarjolla laadullisesti paras farkku.

  
  • XWD:

    Hintaluokassa 40.000 euroa on nyt tarjolla laadullisesti paras farkku.




    Kovasti koitin pysyä erossa aiheesta, mutta ei onnistunut.



    Miten tuo paras laatu määräytyy? Ja miten laatu tiedetään jo nyt, kun auto vasta esitellään.

      
  • Ensi vaikutelmien perusteella A4 on erinomainen auto.



    Hinnoittelu tulee olemaan mielenkiintoinen kysymys. Audihan tarjoaa tällä hetkellä kattavasti varusteltua ja näyttävää A6 S line Business farmaria vähän päälle 44.000 eurolla. Jos pitäisi noista valita, niin taitaisi itsellä kallistua tuon A6:n suuntaan, vaikka siinä vielä vanhakantainen TDI onkin. No saahan sen toki TFSI bensakoneellakin.



    Vähän ihmetyttää tuo Audin hintapolitiikka. Esim. A6:sta on luokassaan erittäin edulliset peruskoneiset versiot, sen jälkeen hinnat hyppäävät hurjasti ja lisävarustehinnat on osittain jopa MB:tä kalliimmat. Tyyliin nahkasisustus neljä tonnia..

      
  • Erittäin mielenkiintoista. Uutta sedania en ole vielä päässyt testaamaan, mutta innolla odotan sopivaa tilaisuutta. Avant vielä enemmän kiinnostaa. 170hv diesel on myöskin erittäin tervetullut moottorilisäys. Vielä kun Audi jatkaisi samoilla linjoilla, että nelivetoa tarjotaan lähes kaikkien moottoreiden yhteyteen ja vielä automaatilla varustettuna. Uskoisin uutukaisen tulevan olemaan erittäin suosittu auto, myös meillä Suomessa. Hieman noista mittakuvista joutuu pettymään takakontin kokoon. Aivan sama mitä litroja ilmoitetaan, mitat paljastaa, että kontti on samaa kokoluokkaa kuin esim BMW 3srj taikka Saab 9-3SC. Todella pieni, kapea ja korkealla kuormauskynnyksellä varustettu kuten edellisessäkin. Eli design menee käytännön ohi. Mikä sinänsä ei kyllä ollut mikään yllätys, päinvastoin. Litrojahan tuolle tietysti ilmoitetaan jotain liki 500, mutta kun niistä käytännössä vähintään 1/4 sijaitsee kansien alla ja sivulokeroissa.



    Jokatapauksessa, toivottavasti ehtii heti alkuun kärkkymään tuota esittelyä. Ei varmasti ole liioiteltua puhua yhdestä korkealaatuisimmista autoista kokoluokassaan tänäpäivänä. Kateelliset mielellään aina vetää halvemman serkun (passat) mukaan keskusteluun, mutta itselle kyseisiä autoja koskaan omistaneelle on koeajot AINA puoltaneet sitä kalliimpaa laadun ja muotoilun puolelta. Nykyään eritoten, kun Audikin otti malleihinsa Saabin liki 30 vuotta sitten ideoiman kojelautamallin :wink:

      
  • Tuli tuosta A6:sen businesspaketista vaan mieleen....



    Onko kukaan oikein ajatuksella miettinyt mitä siinä myydään? Ei nimittäin oikeastaan mitään! Eikö tuon hintaluokan autossa todellakaan ole vakiona ajotietokonetta,lampunpesimiä,kyynärnojaa,ikkunalistoja,peruutustutkaa,vak.nop.säädintä tai edes autom.ilmastointia(tämähän löytyy jo varmaan punto-luokan autoistakin). Jäljelle jää siis anostaan nuo nahkajakkarat. Kalliit on jos normaalisti 11 430€!!!

      
  • Ryne:



    Onko kukaan oikein ajatuksella miettinyt mitä siinä myydään? Ei nimittäin oikeastaan mitään!




    Siinä myydään mielestäni sitä mitä autojen varustelussa yleensäkin. Osa on olennaista, osa ei. Paketeissa on aina ongelmana se, että kaikkea ei tarvitse. Käy katsomassa ja arvioi sitten, montako muuta saman koko- ja laatuluokan autoa saat farmarina hintaan 44.000 ja automaattina alle 48.000.



      
  • Ryne:



    Eipä noita ole vakiona muissa kuin Jaguar XF:ssä ja isossa sitikassa tuon luokan autoista.

      
  • Simo-Anders:



    Uusien autojen kauppa tulee vielä jumittamaan ja kunnolla, ja tämä koskee erityisesti premiumautoja.




    Enpä tiedä... Todella suuri osa noista isoista premium-autoista on työsuhdemenopelejä, joten arvonalenema ei nyt mitenkään varsinaisesti ostajaa haittaa.

      
  • Simo-Anders:

    Kylmä tosiasia on se, että kun ostat - omilla rahoillasi - 45.000 euron premiumauton niin sen arvosta on 2,50 vuoden jälkeen jäljellä noin puolet hyvitysarvona. Passatin tuonti on fiksumpaa, koska voit käyttää säästyvät rahat vaikkapa kodin laittamiseen taikka muuhun arvonsa säilyttävään. Saat kuitenkin lähes iskemättömän auton jolla ajelee pitkään.

    Uusien autojen kauppa tulee vielä jumittamaan ja kunnolla, ja tämä koskee erityisesti premiumautoja.




    Kyllä ja ei. Esim. A6 2.0 TDI pitää hintansa ällistyttävän hyvin. Autotallista halvin löytämäni 04-07 mallien haarukkaan osuva farmarimallinen auto on 2006 rekisteröity musta 2.0 TDI Avant. Maksaa 130.000 km ajettuna 35.500 euroa, mikä ei kilometrit huomioiden ole kovin paha hinnanalennus kun uuden saa samalla koneella ja paremmilla varusteilla hintaan 44.000. Mutta yleensä ainahan se kalliimpi auto kalliimmaksi tulee.



    Suurin osa tämän luokan autoista on työsuhdeautoja, silloin tuo arvonalennus ei haittaa mitään vaikka olisi vähän suurempikin. Mutta eihän ne työsuhdeautotkaan ilmaisia ole. Käytetyn ostajaa asian pitäisi vain ilahduttaa. Jos tällaisia hankintaan paljon työsuhdeautoiksi ja hinta tippuu mukavasti, niin mitä järkeä niitä on Saksasta tuoda?



    Rynelle sen verran, että on niissä ilmastoinneissa ja muissakin varusteissa vähän eroja vaikka ne vakiona monessa autossa ovatkin. Esim. Audin ilmastointi Plus tai MB:n comfort-ilmastointiautomatiikka ovat vähän eri asioita kuin 20.000 euron autoista löytyvät perus-huurruttimet.

      
  • Kerronpa tarinani tästä periaattessa laadukkaasta premium tason autosta:

    Omistan Audi A4 Avant vm. 2006 2,0TDI:n, autolla ajettu 116 tkm. Vikoja on ollut seuraavasti:

    -keskuslukitus lakkasi toimimasta heti uutena-->avainten vaihto ja uudelleen ohjelmointi (takuuseen)

    -radion antennijärjestelmä rikki, korjattu muttei vieläkään vastaa toimintaa uutena (takuuseen)

    -polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ohjainyksikkö vaihdettu 2 kertaa (takuuseen)

    -ilmastoinnin säätöautomatiikkaa korjattu (takuuseen)

    -kuskin puolen ikkunan nostimen mikrokytkin ei toimi normaalisti (vika alkoi takuuaika, mutten viitsinyt käydä korjauttamassa koska toimii jotenkuten)

    -egr-venttiili (pakokaasun takaisinkierrätys) vaihdettu, rikkoontui 109tkm kohdalla (vain 40 % takuuseen)

    -etupyörän laakeri, riikkoontui 114 tkm kohdalla

    -öljyn syönnistä valitettu takuu aikana useasti, maahantuoja ei halua reagoida mitenkään (syö 6-7 l/öljynvaihtoväli), ei ole kovin mieltä ylentävää pahimmillaan lisätä viikottain öljyä tienpäällä



    Eli tässä teille laatua, haluan varoittaa muita ettei tule samanlaisia pettymyksiä kuin itselleni. Lisäksi maahantuojan suhtautuminen takuuasioissa erittäin nuiva.

    :smirk:

      
  • AkiK "Esim. Audin ilmastointi Plus tai MB:n comfort-ilmastointiautomatiikka ovat vähän eri asioita kuin 20.000 euron autoista löytyvät perus-huurruttimet. "

    jj1977 "-ilmastoinnin säätöautomatiikkaa korjattu (takuuseen) "



    On ilmeisesti todellakin vähän eri sarjaa, kuin tavalliset huurruttimet...



    :xmas: :kiss:

      
  • Hyvinhän auto arvonsa pitää jos vuodessa tippuu "vain" kymppitonnin? :xmas:

      
  • Ryne:

    Tuli tuosta A6:sen businesspaketista vaan mieleen....

    Onko kukaan oikein ajatuksella miettinyt mitä siinä myydään? Ei nimittäin oikeastaan mitään! Eikö tuon hintaluokan autossa todellakaan ole vakiona ajotietokonetta,lampunpesimiä,kyynärnojaa,ikkunalistoja,peruutustutkaa,vak.nop.säädintä tai edes autom.ilmastointia(tämähän löytyy jo varmaan punto-luokan autoistakin). Jäljelle jää siis anostaan nuo nahkajakkarat. Kalliit on jos normaalisti 11 430€!!!






    Nahkaverhoilu kuuluu vain tuohon 2,7-litraisella varustettuun luxus-malliin.



    Mutta kuitenkin : aika mukava paketti on kyseessä. Ja samahan se on joka merkillä, eli business-versiot jyrää, ja hyvä niin. Toki vähän hoopoa verrata tuon luokan autoa johonkin punto-luokan autoon....ei ole paljoa autoista tietoa näköjään. Puntoon saa laittaa vaikka kaikki maailman varusteet, eikä siitä silti tule edustusluokan autoa, puhuttiinpa sitten mistä merkistä tahansa.





    :grin:

      
  • TC05:

    AkiK "Esim. Audin ilmastointi Plus tai MB:n comfort-ilmastointiautomatiikka ovat vähän eri asioita kuin 20.000 euron autoista löytyvät perus-huurruttimet. "
    jj1977 "-ilmastoinnin säätöautomatiikkaa korjattu (takuuseen) "

    On ilmeisesti todellakin vähän eri sarjaa, kuin tavalliset huurruttimet...

    :xmas: :kiss:




    Ja kun katsoo TM:n talvitestejä vähän pidemmältä ajalta, huomaa, ettei laitteen toimivuus edes kunnossa ollessaan ole hinnasta kiinni.

      
  • Erinomaisia autotestivideoita tuolla sivustolla. Kuunnelkaa vaikkapa 430 Scuderian ääniä :open_mouth:

      
  • Simo-Anders:



    Niin onhan tuo A6 2.0 TDI Avant suhteellisen halpa auto tuon verouudistuksen jälkeen, kun se maksaa vain 44.000 e. Toisaalta tuota 35.500 euron Audia - rekisteröity 2006 - pitäisi verrata alkuperäiseen todelliseen hankintahintaan, jotta vertailu olisi asianmukaista, koska onhan tuo auto ostettu veromuutosta edeltävällä hinnalla vuonna 2006.

    Ei auton hintaa tässä tilanteessa voi verrata siihen mitä se aiemmilla veroilla maksoi. Uuden vastaavan hinta on se mikä ratkaisee markkinahinnan, ja nyt se on veron muutoksella matalampi.

    Hinta varmaan vuonna 2006 about 5.000 e kalliimpi.

    Kyllä, mutta olettaisin että väliraha pari vuotta vanhasta Audista uuteen Audiin on pysynyt suunnilleen samana, jollei Audin asema markkinoilla ole sitten muuttunut. Yleensä tosin silloin kun uusia myydään hyvin, sellaista ei kannata ostaa koska into tiukkaan kaupantekoon on vähäisempi.

    Lisäksi pyyntihintojen ja hyvityshintojen välillä on varmaan eroa. Ainoastaan asiakkaan saama hyvitys autosta ilmentää todellista arvonlaskua, kun hyvityshintaa verrataan alunperin maksettuun auton kauppahintaan.

    Väliraha uuteen vastaavaan se on mikä ratkaisee koska ei pelkästä vanhasta autosta nimellisesti maksettu hyvityskään ihan kaikkea kerro. Voidaanhan uuteen autoon vaihtaessa katetta muodostaa liikkeen kannalta monella tavalla, joko käytetyn hyvityksen avulla tai uuden hinnalla varusteineen. Usein kannattaa myydä vanha auto vaikka vähän halvemmalla itse ja ottaa uudesta käteisalennus.

    Näistä syistä niitä autoja kannattaakin kysellä useasta paikasta ja vertailla sitä hinnanmuodostusta ennenkuin päätöstä tekee.

    Nyt varmaan Suomessa on - otaksun siis tätä - päädytty samankaltaiseen ja melkein yhtä nopeaan arvonlaskuun kuin Saksassa.

    Ei ehkä ihan, mutta siihen suuntaan ollaan varmaan menossa.

      
  • Audillahan on DSG käytössä joissain malleissa. Nimi on vaan S-tronic, mutta periaate sama.

      
  • XWD:

    Olisiko niin, että Multitronic laatikko ei vaan kestä 400 nm vääntöä?




    Tästä ei kannata huolestua, sillä kyllä kestää. Uuden A4:n saa myös etuvetoisena 2.7 TDI:nä Multitronic-laatikolla. Vääntöä löytyy 400 Nm.



      
  • Onko uudesta A4:sta kertynyt käytännön kokemuksia? nythän malli on jo hyvän aikaa ollut saatavilla. Erityisesti 1.8TFSI peruskonenen kokemuksia kaipailen.

    Kiikarissa olis A4 avant sokkosotoksena...siis ilman koeajoa.

      
  • Huomasiko kukaan uusimmassa TM:ssä Audin isoa mainosta. Varmaan oli pakko huomata mutta minulta meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun "meriittilistalle" oli laitettu TM:n talviautotestin keskikokoisten premiumautojen voittajuus. Hitto - samalla perusteellahan Fiatit voisivat joka vuosi laittaa "Paras italialaisten autojen sarjassa" :wink: Vallan hieno auto mutta eikö tuo ollut vähän tarpeetonta markkinointikikkailua?

      
  • KonstaKoo:

    Huomasiko kukaan uusimmassa TM:ssä Audin isoa mainosta. Varmaan oli pakko huomata mutta minulta meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun "meriittilistalle" oli laitettu TM:n talviautotestin keskikokoisten premiumautojen voittajuus. Hitto - samalla perusteellahan Fiatit voisivat joka vuosi laittaa "Paras italialaisten autojen sarjassa" :wink: Vallan hieno auto mutta eikö tuo ollut vähän tarpeetonta markkinointikikkailua?




    Keskikokoisia premiumautoja oli testissä tasan 2 kpl, jos pitäudytään perinteisissä premium-käsityksissä. Elikä Audi A4 ja MB C. Johan tuota voittoa tuolla osallistujamäärällä kelpaakin hehkuttaa, onhan se niin merkittävä voitto!



    BMW 1-sarjahan kuuluu pieniin premiumautoihin ja Volvo V70 kuuluu isoihin premiumautoihin ja testissä ei sitten muita premiumeja ollutkaan. Ellei sitten lasketa "Peugeot 308 Premium HDI:tä" nimen perusteella premiumiksi. Minusta tosin koko mokoman tyhjänpäiväisen ja kyseenalaisen premium-käsitteen saisi heittää romukoppaan. Mitä muuta se loppujen lopuksi tarkoittaa kuin ylihintaista?

      
  • onko kellään kokemuksia audin servotronic systeemistä, auton jonka koeajoin , ei ollut sitä ja tietysti myyjä hekutti tämän erionomaisuutta ?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit