Kuvat uudesta 7-BMW:stä

49 kommenttia
«1

http://www.autoblog.com/photos/2009-bmw-7-series-3/901923/



No niin, siinä se nyt on. Nykyinen 7-sarja sai valtavaa kritiikkiä ja siihen tehtiinkin facelift jotta kansa leppyisi. Onko virheistä opittu? Onko muotoilija Chris Bangle kyennyt luomaan kauniit ja urheilulliset muodot tähän Bemun lippulaivaan?



Mielestäni auto on fiasko. Valitettavasti. Vielä 90-luvulla esim. 5- ja 7-sarja olivat komeita autoja. Nämä nykyiset ovat hirveitä vänkyröitä. 1-sarja on pöyristyttävän ruma. 3-sarja on ruma. 5-sarja on ehkä vähiten ruma mutta ruma sekin.



Ja nyt tämä uutuus. Ei ole mikään muuttunut, mitään ei olla opittu! Eipä ihme, jos BMW:n sisäpiiri on Autocar-lehdessä kertonut pelkäävänsä ( vain ) Infinitiä, joka on sentään kaunis auto!



Uudessa Seiskassa on jotakin Honda Accordia suoraan takaa katsottaessa. Muuten ihme pötkylä. Ei urheilullisuutta, ei kauneutta. Kun Jaguar tuo ensi vuonna uuden XJ:n peliin, Seiska näyttää entistäkin naurettavammalta!



Luultavasti tuo uusi Jagge tulee olemaan luokkansa komein auto. Se hyödyntää samaa muotoilufilosofiaa kuin jumalaisen kaunis XF, joka juuri on tullut esitellyksi. Toiseksi komein on sitten Lexus LS, kolmantena Maserati Quattroporte. Sakemannit rämpivät sitten jossakin B-sarjassa.. no, eihän muotoilu ole koskaan ollut saksalaisten valtti. Mutta älyäisivät sentään hakea apua vaikkapa kiinalaisilta, korealaisilta tai italialaisilta!

  
  • Kieltämättä auto ei näytä arvoiseltaan. BMW:llä on menneisyydessä muutamia hienoja malleja, mutta kyllä ne minun silmään enimmäkseen ovat hieman tökeröjä. Vaikka autot varmasti ovat ominaisuuksiltaan hyviä, niin koko merkin imago on vähän pielessä. Se ei ole välttämättä merkin vika. Mutta melkoisen huonoja mielikuvia BMW synnyttää. Eikä tuon 7-sarjan muotoilu asiaa helpota.



    Tosin ei minulla olisi sellaiseen varaakaan. Mutta vaikka olisi, niin BMW-kauppa olisi yksi viimeisiä paikkoja, jossa kävisin kauppoja hieromassa. Z3:lle sydämmeni kuitenkin läpättää edelleenkin vuosia ensikohtaamisen jälkeenkin. Z4 ei enää säväytä lainkaan samalla tavalla.



      
  • Se on ainakin parannusta, että takakontti ei ole enää kuten olisi reppu selässä.

      
  • Onhan tuossa vaikutteita Opel Insigniasta ja Citröen C5:sta.



    :kiss:

      
  • mun mielestä ihan ok :open_mouth:

      
  • Parannusta edelliseen malliin on tapahtunut, mutta ei ole kyllä mikään kaunis auto. Keulan munuaiskuvio alkaa jo olla naurettavan suuri, kenties yritetään lyödä Audin iso keulamaski koossa. Takaosan muotoilu on eniten parantunut, mutta jotenkin en pidä tuosta taas entisestään lyhentyneestä etuylityksestä ja en tajua mitä sillä yritetään tavoitella? Keulakin on ihan tolkuttoman pitkä kurjenkaula ja mitä sen pituudella sitten tavoitellaan? Sivusta katsottuna on jotenkin epäsuhtainen tuon ylipitkän keulan takia.



    Hyvä tuossa varmaan on johtajan istua takapenkillä ja Jamesin istua ratissa, kunhan opettelee ensin pari viikkoa iDriven ihmeellisyyksiä.



    S-sarjan Mersu on ulkonäöltään huomattavasti tyylikkäämpi, mutta se onkin oikeastaan ainut tyylikäs Mersu. Jotenkin vaan nämä isoimmat edustusautot on liian ylivarovaista muotoilua, kun yritetään miellyttää kaikkia, että tyylikästä muotoilua näistä on vaikea löytää. Tyylikkäimmät autot löytyy sitten pykälää alaspäin eli Audi A6, Jaguar XF jne. luokasta.



      
  • A-utoilija:

    Parannusta edelliseen malliin on tapahtunut, mutta ei ole kyllä mikään kaunis auto. Keulan munuaiskuvio alkaa jo olla naurettavan suuri, kenties yritetään lyödä Audin iso keulamaski koossa. Takaosan muotoilu on eniten parantunut, mutta jotenkin en pidä tuosta taas entisestään lyhentyneestä etuylityksestä ja en tajua mitä sillä yritetään tavoitella? Keulakin on ihan tolkuttoman pitkä kurjenkaula ja mitä sen pituudella sitten tavoitellaan? Sivusta katsottuna on jotenkin epäsuhtainen tuon ylipitkän keulan takia.

    Hyvä tuossa varmaan on johtajan istua takapenkillä ja Jamesin istua ratissa, kunhan opettelee ensin pari viikkoa iDriven ihmeellisyyksiä.

    S-sarjan Mersu on ulkonäöltään huomattavasti tyylikkäämpi, mutta se onkin oikeastaan ainut tyylikäs Mersu. Jotenkin vaan nämä isoimmat edustusautot on liian ylivarovaista muotoilua, kun yritetään miellyttää kaikkia, että tyylikästä muotoilua näistä on vaikea löytää. Tyylikkäimmät autot löytyy sitten pykälää alaspäin eli Audi A6, Jaguar XF jne. luokasta.






    Minustakin monien nykyautojen lyhyet etuylitykset ovat rumia, enkä ymmärrä sitäkään, mitä sporttisuutta sellaisissa on.



      
  • Etu-akselin sijoitus mahdollisemman eteen parantaa painojakaumaa. Samalla saadaan akseliväliä kasvatettua, millä on myös ajo-ominaisuuksia parantava vaikutus.



    Pitkä keula ja lyhyt peräylitys taas on klassillisten GT autojen muotoilu perinnettä. Pitää muistaa että nyt esiteltyjen moottoreiden lisäksi autoon tulee myös myöhemmin V12 moottori, joka tarvitsee paljon tilaa konepellin alla.



    Suomessa mielenkiintoisin malli lienee 730D, joka CO2 päästöjen alhaisuuden takia saattaa jäädä hinnaltaan alle 100 000 euron.

      
  • kuten Juster mainitsi, akseleiden sijoittelulla ja painopistellä on huomattava merkitys ihanteellisen painojakauman tavoittelussa. Varsinkin kun keulalle tulee painava mammuttimainen moottori. Nämä ovat tärkeitä juttuja jottei autosta tule tehoista ja hienoiksista huolimatta ''proomua'' ajettavaa.

      
  • Minun silmääni näyttää kahta asiaa lukuunottamatta ihan hyvältä. Ensimmäinen ongelma on tuo aivan käsittämättömän kokoiseksi kasvatettu munuaismaski, ja toinen on täysin mitäänsanomaton ohjaamo. Sanoisin silti, että kokonaisuutena huomattava parannus entiseen.

      
  • http://www.autoblog.com/2008/07/05/spy-shots-2011-bmw-5-series/



    Ja näyttää siltä, että tuleva 5-sarjalainenkin saa keulalleen Seiskan kaltaiset jättimunuaiset, jotka eivät tunnu yleisön silmää miellyttävän. Kyllä Bemari oli 10 vuotta sitten paljon tyylikkäämpi. Ainoa malli, millä kehtaisin ajaa on 6-sarja. Kilpakumppaneista esimerkiksi Audi on merkittävästi edellä muotoilussa.



    Ihmettelen vain, MIKSI ne tekevät näitä rumia autoja. Luulisi, että auton kehittelyyn osallistuvista sadoista ja tuhansista ihmisistä edes yksi huomaisi sanoa, että "hei mut toihan on s**tanan ruma, muuuttakaa sitä". Mutta ei. Ei niin ei. Käsittämätöntä. Ja luullakseni niillä on vielä jotkut kuluttajapanelitkin, jonne kutsutaan auton potentiaalisia ostajia arvioimaan koemallia tai useampiakin.



    Ilmeisesti BMW ei välitä niin estetiikasta vaan se haluaa erottua ja luottaa kovin siihen, että vaikka Bemari näyttäisi kottikärryiltä ( kuten 1-sarja ) sitä ostetaan koska se on Bemari. Näin myös näyttää käyneen. BMW myy ulkonäöstään huolimatta. Itse olen kyllä sen verran kauneuden palvoja, että oli auto vaikka kuinka hyvä niin en voi ajaa sillä, jos se on mielestäni ruma. Eli vaikka voitinkin Viking-Lotosta rahaa niin en nyt kuitenkaan osta sitä Bemaria.

      
  • Ei pärjää - Maseratin Quattroporte selvästi luokan kaunein!

      
  • Minusta BMW:n ongelma pikemminkin nykymuotoilussaan on sen persoonattomuus. Kauempaa ei erota suunnilleen volkkarista tai masasta... :innocent:

    Ei hyvää päivää, jokohan tuo britti-ääliö vihdoin saisi potkut. :xmas:

      
  • Voisin vaikka löydä vetoa, että jos BMW antaisi italialaisille designerille luvan luoda uusi BMW look, niin menestystarina olis valmis. Ripaus italialaista kauneutta, nykyään niin konservatiiviseen bemariin, tekisi hyvää. Muita tätä paivää emme tule koskaan näkemään.

      
  • Minulle kyllä kelpaisi se vanha kunnon asiallinen Baijerilaistyylikin. :sunglasses:

      
  • mikkot:


    Minustakin monien nykyautojen lyhyet etuylitykset ovat rumia, enkä ymmärrä sitäkään, mitä sporttisuutta sellaisissa on.




    Niin, tuollaisia 'teknisiä kotkotuksia' ei Volvo-tuulipuvulliset tajua...

      
  • TC05:

    Minusta BMW:n ongelma pikemminkin nykymuotoilussaan on sen persoonattomuus. Kauempaa ei erota suunnilleen volkkarista tai masasta... :innocent:
    Ei hyvää päivää, jokohan tuo britti-ääliö vihdoin saisi potkut. :xmas:




    Kuka Britti-ääliö?

      
  • TC05:

    Minulle kyllä kelpaisi se vanha kunnon asiallinen Baijerilaistyylikin. :sunglasses:




    Pitää vielä lisätä että TC05:n on hyvin turha puhua tyylistä yhtään mitään amis-Volvosi ratin takaa (ehkä olet vaihtanut jo johonkin toiseen, toivottavasti et rumentanut sitä yhtä pahasti kuin Volvoa).

      
  • Älkää nyt saatana viekö tätäkin keskustelua bemu on paska mut volvo on vieläkin paskempi ja äitis oli ja isäs on vieläkin linjalle ja ihan turha puhua amis-volvoista kun mennään tonne amiksen parkkipaikalle kattomaan niin eiköhän se BMW ole se yleisin auto niillä helvetin tyylikkäillä riegerin korisarjoilla varustettuna. :smirk:

      
  • PutPut taas elementissään kirjoittelemassa asiallisia viestejä.

      
  • Jos nyt unohdetaan parit provot BMW fanipojilta, niin minusta uusi 7 sarja on kohtuullisen onnistuneen näköinen. Ei auto edelleenkään kaunis ole, mutta paljon parempi kuin edeltäjänsä. Varsinkin taklaosa on parantunut, mutta jaan palstalaisten mielipiteen etuosan "munuaisista" aika karmeet.



    Sisusta on varsin tyylikäs ja taattua BMW logiikkaa, tykkää tai ei.



    BMW'llä ei minusta ole koskaan ollut muita suunnittelun kukkasia kuin 7 sarja ja "kottikärryltä näyttävä" 1 sarja. 3, 5 sarja ja kutonen(poikkeus per&#228:wink: ) ovat kivan näköisiä autoja.

      
  • simppa:

    PutPut taas elementissään kierjoittelemassa asiallisia viestejä.




    Liekö ollut lataamossa?



      
  • Putput:

    mikkot:

    Minustakin monien nykyautojen lyhyet etuylitykset ovat rumia, enkä ymmärrä sitäkään, mitä sporttisuutta sellaisissa on.



    Niin, tuollaisia 'teknisiä kotkotuksia' ei Volvo-tuulipuvulliset tajua...




    Kaippa haetaan parempaa painonjakaumaa, siis tuumailen ilman tuulipukua ja Volvoa! :xmas:

      
  • Nakunaku:

    Älkää nyt saatana viekö tätäkin keskustelua bemu on paska mut volvo on vieläkin paskempi ja äitis oli ja isäs on vieläkin linjalle ja ihan turha puhua amis-volvoista kun mennään tonne amiksen parkkipaikalle kattomaan niin eiköhän se BMW ole se yleisin auto niillä helvetin tyylikkäillä riegerin korisarjoilla varustettuna. :smirk:




    Kaikki nykyautot on paskoja, mutta pakko "elää" niiden kanssa! :innocent:

    Jos joku ostaa haluamansa auton, siis ei SINUN haluamaa, niin mitä sitten, samoin jos joku haluaa "tuunata", niin mitä sitten, ahistaako pipo vai keuliiko mopo? :xmas:

      
  • Siis jokainenhan saa ostaa sellaisen auton kun haluaa ja hyvällä maulla tehty tuninki on ihan hienoa. Se että tuollaiset muutamat provo kirjoittelijat pilaa koko palstan vain ottaa päähän. :weary:

      
  • Itse olen tykästynyt 1-sarjaan! Ilmeisesti kun auto on niin ruma, että se on jo pohjalaiseen tapaan komea, iskee minuun!

      
  • Nakunaku:

    Älkää nyt saatana viekö tätäkin keskustelua bemu on paska mut volvo on vieläkin paskempi ja äitis oli ja isäs on vieläkin linjalle ja ihan turha puhua amis-volvoista kun mennään tonne amiksen parkkipaikalle kattomaan niin eiköhän se BMW ole se yleisin auto niillä helvetin tyylikkäillä riegerin korisarjoilla varustettuna. :smirk:




    Kaikki tämän sivuston keskustelut (ja artikkelit) ovat jo täysin luokattomia, jos joku puhuu välillä asioista niinkuin ne ovat ei ole syypää siitä syntyviin primitiivireaktioihin. Eikä myöskään pikku amis/papparaisparan loukkaantumisesta jos vähän suoremmin asian ilmaisee.



    Ei uskoisi että tämä palsta on pelkkää hameväkeä ja pikkupoikia täynnä, mutta itkun määrästä päätellen näin on. Eikä auto-entusiasteja kai ollenkaan, vain luonnehäiriöisiä jotka käyttävät autoa patoutumiensa edustajana.



    Harmi ettei EDES sen verran hauskaa/älykästä väkeä että piikittelisivät vaikka takaisin mutta ei: jos vähän kuittaa tai sanoo topakammin niin vastauksena on itkuraivari... No, sellaista se kai on kun menee typeränä jotain kirjoittamaan Suomalaiselle sivustolle, ja vielä TM:n...

      
  • Nakunaku:

    Älkää nyt saatana viekö tätäkin keskustelua bemu on paska mut volvo on vieläkin paskempi ja äitis oli ja isäs on vieläkin linjalle ja ihan turha puhua amis-volvoista kun mennään tonne amiksen parkkipaikalle kattomaan niin eiköhän se BMW ole se yleisin auto niillä helvetin tyylikkäillä riegerin korisarjoilla varustettuna. :smirk:




    Sitäpaitsi jos puhutaan amisautoista niin muiden viritelmät eivät tee mitään merkkiä itsessään rumaksi, vaan puhe olikin siitä mitä eräät yksilöt ovat tehneet OMILLE autoillensa. Minun autoa ei amikset rumenna mutta TC05:n autoa kyllä rumentaa se minkä hän on sille tehnyt...

      
  • simppa:

    PutPut taas elementissään kirjoittelemassa asiallisia viestejä.




    Aivan niin, Simppa. Melkein unohdinkin että Junttilandiassa pääasia on että puhuu pehmeästi ja tekee kaiken muiden mukana eikä erotu (sama linjahan on muutenkin, esim. liikenteessä: pääasia on että ajaa rajoitusten mukaan vaikkei muusta tajuaisi tai ajaisi kuinka vastuuttomasti koska 'konsensus' korostaa 'kiltisti' rajoituksen mukaan ajamisen tärkeyttä erittäin simplistisesti). Faktoilla, asialla itsellään tai totuudella ei ole mitään väliä: pääasia on että hymistellään yhteistä idioottikonsensusta!



    Onhan se pelottavaa jos jollakulla on jopa sen verran otsaa että uskaltaa sanoa kun joku puhuu täysin typeriä! Kamalaa!



    Tosiasiassa se mitä vastasin oli nimenomaan ytimekkään asiapitoista: 'mikkot' todistaa sen minkä takia hänen on huono Volvoja ylistää (oli Volvot itsessään hyviä tai ei) eli ei tajua autojen dynamiikasta mitään ja osaa arvostella autoja vain perustaunon tapaan ulkonäköä taviksena tiiraillen. TC05 taas yritti olla 'asiantuntija' ja puhua Bemun suunnittelijoista vaikka ei edes tiedä kenestä yrittää selittää. Sitä samaa nämä kaikki TM:n keskustelut tuppaavat olemaan muutamia poikkeuksia ja eräitä lievempiä tapauksia lukuunottamatta.

      
  • mikkot:

    simppa:
    PutPut taas elementissään kierjoittelemassa asiallisia viestejä.


    Liekö ollut lataamossa?




    Sinulla on varmaan parempi tietämys lataamoista ja sen kaltaisista paikoista, minä en edes tiedä mikä sellainen paikka tarkalleen on. Jos arvaan mitä paikkaa tarkoitat niin eikö TM:n palsta ole sellainen?



    Sinun mielestäsi siis pitää olla mielenvikainen jos EI roiku koko ajan jollain h****tin TM-keskustelupalstalla riitelemässä junttien, papparaisten ym. hörhöjen kanssa?



    Jos sinua kiinnostaa niin sen verran sanon että ennemmin olen ollut lataamassa kierrosaikoja kuin lataamassa ruutua täyteen Volvo-huttua TM:n palstalta. Se siitä, palataan vain takaisin sinun sammakoihin jotka todistavat että et tajua mitään edes autojen perusasioista. Mitä muuta et ymmärrä, onko sinusta hullua että Ferrarit ym. tehokkaat autot ovat aivan typerästi takavetoisia eikä etuvetoisia kuten kunnon urheiluautot eli Volvot ja Audit?

      
  • Mennänpä taas aiheeseen eli BMW uusi 7-sarja. Muuten ihan hieno auto paitsi maskin osalta ja kojelaudassakin kaikki loogisesti paikoillaan. Ainoa asia sisustassa mikä pistää silmään on nuo takapenkin näytöt omasta mielestäni ne näyttävät siltä että ne eivät kuuluisi tuohon kai ne nyt olisi voinut upottaa etupenkin selkänojaan?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit