Dieselbokseripettymys

19 kommenttia

Kävinpä mielenkiinnosta kokeilemassa Subarun dieselbokserin. Ensin tuntui kivalta, siis tien päällä. Hiljainen ja puhdikas, vaikka liikkeelle lähdöissä tielläkin kyllä huomasi ihan pikkukierrosten vaisun väännön.



Melkoinen pettymys sitten oli rinnetesti, jonka olen tehnyt samassa paikassa kymmenille eri nelivetoautoille. Yleensä ajan hitaasti jyrkkään sorarinteeseen, pysähdyn jyrkimpään paikkaan ja sittten lähden/yritän lähteä uudestaan liikkeelle. Useimmat autot erilaisilla nelivetojärjestelmillä , manuaalina tai automaattina ovat rinteestä suoriutuneet.



Outback alkoi sutia jo ennen sitä psähtymispaikkaa ja sitten sammahti. Koneen aivan olemattoman alaväännön ansiosta hallitun hitaasta etenemisestä ei tullut yhtään mitään. Uudestaan ylöspäin lähtemisestä vielä vähemmän. Subaru on jostain käsittämättömästä syystä jättänyt manuaalidieselinsä ilman bensakoneista tuttua lyhyempää vaihteistoaluetta, vaikka juuri tämä diesel sitä näemmä erittäin kipeästi kaipaisi.



Kaikkein eniten ällistytti huono vetopito, melkein kuin olisi kaksivetoisella yrittänyt ylämäkeen. Auto alkoi sutia toisella etupyörällään, eikä sitten muuta tapahtunutkaan. ESP päällä ollessaan ilmeisesti tappoi vaan tehot, mutta ei oikeasti siirtänyt voimaa pitäville pyörille. Ilman luistonestoa taas ei ollut mitään, mikä sitä voimaa olisi muualle siirtänyt.



Onkohan Subaru toteuttanut tuon dieselin nelivedon toisin kuin muissa malleissa, onko auton painonjako oleellisesti erilainen, vai mikä tämän oikein selittää? Takapään veto tuntui olevan ihan kateissa. Vaikka aiemmatkaan Subaru-kokemukseni eivät ihan ole vastanneet merkkiuskovaisten hellimää nelivetomyyttiä, ei tämmöistä floppia sentään ole koskaan kohdalle osunut.



Ainakaan omanlaiseeni nelivetotarpeeseen, siis painavan venekärryn nostajaksi myös huonoilta rampeilta ei dieselmanuaali-Outbackia todellakaan voi suositella. Kaduille ja moottoriteille tuo varmaan sopii, mutta mihin ihmeeseen sitä korotettua maavaraa sitten enää tarvitsee?

  
  • palstan tasosta ja ilmapiiristä kun on ollut paljon puhetta, tässä on uutena ketjun avauksena loistava ''testi'' mitä kukakin tuohon vastaa

    :tongue:

      
  • nelivetoinen:

    Hiljainen ja puhdikas, vaikka liikkeelle lähdöissä tielläkin kyllä huomasi ihan pikkukierrosten vaisun väännön.

    Onkohan Subaru toteuttanut tuon dieselin nelivedon toisin kuin muissa malleissa?

    Ainakaan omanlaiseeni nelivetotarpeeseen, siis painavan venekärryn nostajaksi myös huonoilta rampeilta ei dieselmanuaali-Outbackia todellakaan voi suositella. Kaduille ja moottoriteille tuo varmaan sopii, mutta mihin ihmeeseen sitä korotettua maavaraa sitten enää tarvitsee?




    Kävimpä minäkin kokeilemassa diesel bokseria. Hieman samanlaisin fiiliksin. kokonaisuutena kone on mielestäni onnistunut, ellei jopa aika loistava. Alavääntö on samaa luokkaa vanhempien pumppareiden kanssa. Eli sen kanssa varmaan oppii helposti elämään, mutta pikaisella kokeilulla se jättää hieman vaisun mielikuvan. Muuten kone pelaa erittäin hienosti. Ääni ei ole paha, tyhjäkäynnillä ja täyskaasulla kertoo olemassaolostaan ja polttoaineen laadusta, mutta muuten erittäin sivistynyt. Meno tuntuu melko "vapaalta" siinä 2000-3500rpm alueella. Hieman antaa potkua juuri alle 2000 kiekan. Automaatin kanssa varmaan miellyttävä peli.



    Alennusvaihteen puuttuminen hämmästyttää. Myyjä ei osannut mulle suoraan sanoa puuttuuko se myös Outbackistä, mutta ilmeisesti kyllä?



    Vetoautoksi (mihin moni tuota varmaan havittelee) kannattaa kyllä testata kunnolla ennen valintaa. Tuo alle 1500rpm heikkous voi tulla melko häiritseväksi tekijäksi. Jos taas henkilö ajo käyttöön nelivetoa suomen oloihin ostaa niin loistava paketti, sanoisin! Ehdottomasti ottaisin kyseisen auton dieselinä mun käyttöön, vaikka traileriakin joutuu vetämään. Muutama vuosi takaperin pumppareita pidettiin ykkösvetureina ja kyllä tuo koneena ne päihittää.



    Paljon ollut puhetta, että kone kiertäisi bokserina rivi4:ä paremmin. Voi olla, mutta meno hyytyy täysin 4000rpm paikkeilla, joten kierrätys on kyllä aika turhaa hommaa.



    Ohjaus tuntui jotenkin tahkealta/epämääräiseltä maantienopeudessa kitkarenkailla ja sulalla tiellä. Nelivedon toiminnasta en osaa sanoa mitään, kun tosiaan tiet olivat paljasta asfalttia.



    Hyvä auto, hyvä kone ja tullenee myymään paljon. Veikkaisin.

      
  • Pakko kiusata Petosta sen verran, että ainakin Nelivetoisen edellisistä viesteistä päätellen leikkinelikkohaldexit XC70 ja Freelander ovat nousseet tuon mäen kunnialla.



    Itse en sano juuta enkä jaata ennekuin olen kyseisen menopelin testannut. Mennee vähän aikaa, ennenkuin aikataulu antaa myöten mennä koeajolle.



      
  • simppa:

    Pakko kiusata Petosta sen verran, että ainakin Nelivetoisen edellisistä viesteistä päätellen leikkinelikkohaldexit XC70 ja Freelander ovat nousseet tuon mäen kunnialla.






    kiusaa vaan, jos koet sen tarpeelliseksi tai rakentavaksi.



    ''Nelivetoisen'' ja hänen kuuluisalla mäellä tekemät kokemukset eivät minua paljoa hetkauta -niitä mäkiä ja testaajia on muitakin kuin ''nelivetoinen''.



    Minullakin on vakio ''mäet'', joissa testaan autoja, ihan kotipihaan ajaessakin. Meidän kokemukset eivät koskaan taida mennä yksiin, joten jompikumpi tai molemmat vetää kotiinpäin.



    Tuo Diesel on saanut hyvän vastaanoton, mutta alavääntöä ja alennusvaihteiston puuttumista on kyllä subaru-ihmistenkin toimesta moitittu.



    Mitään noin paksua en ole kuitenkaan kuullut, että ihan sorapintaisessa mäessä sutisi huolella, ja sammuisi.



    Jokainen voi itse kokeilla ja puntaroida uskoakko subaru-foobikkoa, vai tuon auton itselleen ostaneita käyttäjiä, joilla on hyvin usein veto-ominaisuudet osana vaatimuksia.

    Ei noita subaruja muuten vaan ostella.



    Sitäpaitsi, tuo nyt on subarulta aivan tavallinen perusmylly, isompi on huhujen mukaan tulossa, samoin kuin 6-lovinen automaatti ( oliskohan se mahdollista :grin: ).





      
  • Olihan siinä toki hyviä puolia. Varsinkin koneen ääni eli lähinnä sen vähäisyys on ihan parhaimmistoa lajissaan. Eikä se alaväännön ohuus minuakaan liikenteessä juuri häirinnyt, kunhan parin ensimmäisen lähdön jälkeen hoksasi oikean kaasun annostelun.



    Normikulutushan on kerrassaan ällistyttävän pieni, mikä itse asiassa pani minut tuon rinnetestin lisäksi epäilemään sitä, ettei ihan jatkuvalla tasajakoisella nelivedolla auto kulkisikaan(ja että voimanjako ei aina menisikään ihan putkeen myöskään ääripaikoissa). Tekniset tiedot eivät kuitenkaan mitään tämmöisestä kerro, vaan toteavat jakosuhteeksi vain 50/50. Jokuhan täällä oli jokin aika sitten tietävinään, että automaatti-Subarut olisivat tien pällä melkein etuvetoisia. En tiedä pitääkö paikkansa.



    Eli oma pettymykseni syntyi omasta erityistarpeesta. Raskaissa nostoissa liki yhtä tärkeä asia vetopidon kanssa on juuri koneen nöyrä vääntö alimmilla kierroksilla. Jos lähdöissä on pakko huudattaa konetta ja luistattaa kytkintä, touhu menee helposti repimiseksi ja kalustotappioitakin voi tulla. Juuri yksi kaveri kertoi tärvelleensä neliveto-Audinsa kytkimen yhdellä ainoalla reilun tonnin venepaketin nostolla, kun luistatti jyrkällä luiskalla kytkintä liian pitkään liian kovilla kierroksilla. Automaatti tietysti pelastaa näiltä murheilta, sen kanssa on vaikea tehdä virhettä.



    Eikä tuo diesel Outback ollenkaan ainoa manuaalivaihteinen nelivetoauto ole, jota en itse missään nimessä toistuviin ramppitouhuihin huolisi. Esimerkiksi Royota RAV4N kytkin ja kaasu etenkin alaväännöttömän bensakoneen kanssa ovat perin hankalia raskaisiin lähtöihin. RAV4:n dieselit ovat tässä suhteessa vahvempina parempia. Volkkarin kaksilitraista dieseliä on moni haukkunut alaväännöttömäksi, mutta ei se minusta mitenkään toivoton ole. Ainakin Mitsu, Jeep ja Skoda ovat sen voimilla nousseet ihan kunnialla rinteen ylös, toki eri päivien erilaisissa olosuhteissa. Ensimmäisissä uusissa Outlandereissahan tuon koneen päästösäädöt tekivät koneen kylmänä tosi nuhaiseksi.



    Jos noita raskaita lähtöjä ei tule, ei koko asialla ole tietenkään mitään väliä. Mutta jos niitä tulee vaikka muutamia kymmeniä vuodessa, kytkimen lisäksi voi kärytä hermot, jos auto ei tarkoitukseen sovi.

      
  • simppa:



    Pakko kiusata Petosta sen verran


    -kun tätä asiallisuutta ja palstan tasoa ollaan penätty, sulla oli hauska tapa jatkaa samalla vanhalla linjalla -lisäät vain kommentin eteen ikäänkuin kevennykseksi ''pakko vähän kiusata'' :grin:

    no, en minä välitä... :smile:





    Itse en sano juuta enkä jaata ennekuin olen kyseisen menopelin testannut. Mennee vähän aikaa, ennenkuin aikataulu antaa myöten mennä koeajolle.



    -tuo onkin juuri oikea tapa. niin minäkin teen.

    jännä nähdä sitten itse, en minä toki kiellä etteikö se voisi olla kehnokin tuossa mäennousussa.



      
  • nelivetoinen:



    Jokuhan täällä oli jokin aika sitten tietävinään, että automaatti-Subarut olisivat tien pällä melkein etuvetoisia. En tiedä pitääkö paikkansa.






    ei tuota kukaan tunnu oikein tietävän, miten se voimanjako tarkalleen menee automaatissa, tai dieselissä.



    Sen tiedän kokeiltuani automaattia, että kaarteessa vielä melkoisessa haipakassa vetoa on vielä reilusti takanakin, eli ei se taida etuvetopainotteisesti mennä kuin isoimmalla vaihteella maantienopeudessa...

      
  • Minun on hiukan vaikea vetää kotiin päin minkään tässä keskustelussa mainitun puolesta, kun yhtäkään niistä en omista. Omaani olen joskus käyttänyt referenssinä selvittääkseni sitä, ovatko olosuhteet jotenkin perin poikkeukselliset.



    Enkä ole ollenkaan Subaru-foobikko, pikemminkin olen pitänyt noita oikein varteenotettavina nelivetokärryinä. Siitähän kooko hämmästykseni lähtikin. Ehkä ei ihan fobiaa, mutta allergiaa minulle kyllä ovat alkaneet aiheuttaa Subaru-fanaatikot, joiden mielestä se on suunnilleen maailmankaikkeuden ainoa oikea nelivetoauto ja kaikki muut ovat sitten ihan leluja. Itse kun en yhdenkään auton absoluuttiseen ylivertaisuuteen ole koskaan uskonut, olen sitten avoimin mielin testaillut aika julmetun joukon erilaisia nelivetoja.



    Simpalle täsemennyksenä sen verran, että Freelander ei ole rinteessäni käynyt, tuossa kohtaa on aukko sivistyksessä. Range on, mutta oikeille maastureille tuossa nyt ei ole isommin haastettakaan.

      
  • Tuosta veneenvedolla kytkimenpoltosta on allekirjoittaneella kokemusta, Ja täytyy sanoa, että eipä ois uskonut ennenkuin sattui. Eli se menee uusikin kytkin alta aikayksikön jos joutuu reipas 1500rpm taulussa kytkimellä säätämään liikettä kun muuten auto sammuu.

    Ei tarvi kummonen paatti olla niin ongelmia tulee. Ja tässä hommassa ei ole etuveto (mitsu!) ollut mikään rajoite vetämiseen vaan nimenomaan kytkin!

    Ihmettelen jos Outlanderin konetta kehutaan alaväännöstä? Nimenomaan sen "uuden softan" autolla olen ajanut, ja kyllä siinä on alavääntö todella heikkoa.



    "mäkitestiä" tuli omalle ja eräälle toiselle (uuai Toyota Ave) autolle pari viikkoa takaperin lumisissa oloissa. Lumi oli märkää ja alla jäätä - edessä jyrkähkö nousu mökille. EI NOUSSU!

    Piti ottaa tosissaan vauhtia, että pääsi pikku nökkösen päälle. Hmph... Siinä sitä kolattiin tietä auki ja nyökyteltiin, että ollapa nyt se neliveto. Joo-o.

      
  • Miksi veneitä pitää nostaa kalliilla nelivetoautoilla ja rikkoa ne ? En oo typerämpää kuullut.



    Miksei voi käyttää esim. sähkövinssiä ?



    Tasaisella maalla veto autolla varmaan on helppoa, sinällään.



      
  • En nyt suorastaan sitä Outlanderin konetta kehunut("ei ole toivoton&quot:wink:. Minusta vaan tuo Volkkarin kone ei ansaitse kaikkia saamiaan haukkuja. Useimmissa dieseleissä lisävääntö alimmmilla kierroksilla olisi paikallaan, myös tuossa.



    Andertzin sähkövinssi-ideaa en ihan ymmärtänyt. Jotenkin kuulostaa siltä, että Andertz ei ole kovin paljon rampeilla rymynnyt. Toki toiset nostavat raskaat veneet sähkövinssillä vedestä trailerille, useimmat tekevät sen käsivinssillä. Mutta sitten pitää vielä saada se koko kasa eli vene, traileri ja auto liikahtamaan ylöspäin ja tässä voi tulla haasteita, jos ramppi on jyrkkä, kuten ne usein ovat. Vielä pahempi jos on myös pehmeä tai liukas, kuten toisinaan ovat.



    Vai pitäisiköhän sillä sähkövinssillä sitten hilata koko useamman tonnin kasa ylös luiskaa pitkin. Mihinkähän sen vaijerin toisen pään kiinnittäisi, siis aina turvallisesti ja varmasti erilaisissa nostopaikoissa? Enkä tiedä, onko autojen hinaussilmukoitakaan tehty noiden ylimääräisten kuormien nostoissa käytettäväksi, eli kiinnitysongelma voi tulla molemmissa päissä. Noita kiinnityspaiikkoja tuli joskus etsiskeltyä silloin, kun oli etuvetoauto ja taljan kanssa piti yrittää pelastaa tilannetta. Aika toivotonta säheltämistä.

    Auto ylhäällä, traileri vaijerin pässä alhaalla ja vinssi välissä voisi olla yksi ajatus, mutta aika hasardia on kammeta venettä vapaasti vaijerin pässä kelluvan trailerin päälle. Se on mahdollista vain upottamalla traileri täysin uppeluksiin ja sitä monet yrittävät välttää valojen, laakereiden ja jarrujen vuoksi. Joka tapauksessa siis hidasta ja hankalaa säheltämistä nostopaikoilla, joilla joskus on ruuhkaakin.



    Vinssiehdotus nyt ei ole siis ihan tästä elämästä. Kas kun et ehdota, että traileriveneilijän mukana pitäisi aina kulkea erillinen nosturiauto, joka nappaisi veneen vedestä tasaisella odottavalle trailerille. Sehän olisi tosi kätevää.





    Tasaisella maalla veto tosiaan on helppoa, ainoa rajoite on auton vetolupa. Kaksivetokin riittää mainiosti.

      
  • Jep jep. Tuolla edellä mun selostuksessa autona oli kaksivetoinen Mitsubishi Lancer. Vene ajetaan veteenajetulle trailerille ja luiskaapitkin vedetään autolla ylös. Täällä meilläpäin on useita luiskia, mutta suurin osa on melko jyrkkiä, joten siinä on aina auton kytkin lujilla kun nostetaan venettä. Mun tapauksessa kyseessä on kuitenkin suhteellisen pieni vene, ja vastaavan kokoisia ei kyllä yleensä vinssata traileriin, saatikka vedestä maalle. Automaattilaatikkoiset on tässä hommassa ihan ylivetoja. Homma on helppoa kuin heinänteko, ja onnistuu vaikka vaimolta :wink:



    Back to Subaru, vielä: Oliko kyseessä tuon koeajoauton yksilö ominaisuus, vai onko muut huomanneet kytkimen "ottokohdan" olevan melko lyhyt ja terävä? Se saattaa olla myös osasyynä siihen, että auto tuntuu kohtalaisen hengettömältä liikkeellelähtiessä kun kytkin tarraa kiinni nopeasti. Varmaan tosiaan ajan kanssa tuota oppii säätelemään ilman nykytyksiä.



    Vielä tuosta moottoristakin, että maantienopeudessa on ehdottomasti yksi hiljaisimpia dieseleitä ja erittäin miellyttävä ajettava. Tuulen suhinat kuuluu aika kovaa verrattuna omaan pirssiin.



    Ja taitaa olla ainoa diesel jota kehtaa kaasutella parkissa vapaalla teinityyliin :wink: Ihan ok soundit raksutuksesta huolimatta.

      
  • Kyllä itse peruutan trailerin aina veteen, nykyään kai uusimmissa voi valot näppärästi irroittaa. Siis ei valolaitteita tarvitse uittaa. Myös veneen uittaminen nostossa trailerin päälle rasittaa vähemmän keulakoukkua. Vinssiä käytän vain manööverin loppuvaiheissa. Luiska esim Kaivarin rannassa Hesassa on melko jyrkkä, eli vinssillä veto pelkästään voi olla kohtalokasta.

      
  • Miksi veneitä pitää nostaa kalliilla nelivetoautoilla ja rikkoa ne ? En oo typerämpää kuullut.




    Lähes ainut asia mihin tarvisi henkilöauton alustalle kasattua nelivetoa....jos noi ei kelpaa veneen nostoon(kaan), mitä helkkaria niillä tekee?

      
  • Aika harvassa uudessakaan trailerissa on irrotettavat valot, mikä on harmi. Joihinkin saa led-valoja, jotka sietävät kai uittoja paremmin. Ns vesitiivit laakerit ovat minun kuulemani mukaan aina todellakin NS vesitiiviitä, eli uitto niissäkin lisää huoltotarvetta. Ja kyllä syväuitto merivedessä antaa aina mukavasti vauhtia jarrujen ruostumiselle.Itse peruutan kärryn pyörän napojen alapuolelle asti, koska runsas huoltaminen ei huvita.

    Raskaimmat veneet on tosiaan parasta uittaa trailerille valoista, laakereista ja jarruista huolimatta, koska väkisin vinssaaminen ja noston eri vaiheissa jyrkät nostokulmat voivat aiheutta veneen rakenteisiin häijyjä pistekuormia. Hukempaa kuitenkin huoltaa kärryä kuin hajottaa vene. Kohtuupainoinen peltivene ja tarvittaessa kippaava trailerin takaosa mahdollistavat itselleni helpot nostot ilman syväuittoakin.

      
  • jjvi:

    Miksi veneitä pitää nostaa kalliilla nelivetoautoilla ja rikkoa ne ? En oo typerämpää kuullut.


    Lähes ainut asia mihin tarvisi henkilöauton alustalle kasattua nelivetoa....jos noi ei kelpaa veneen nostoon(kaan), mitä helkkaria niillä tekee?




    Kelpaavathan ne oikein hyvinkin, jos on automaattilaatikko tai nostoihin soveltuvat kone, vaihteiston välitykset ja kytkin. Toisissa on, toisissa ei ole. Ja nostajissakin on eroja.

      
  • nelivetoinen: "Vai pitäisiköhän sillä sähkövinssillä sitten hilata koko useamman tonnin kasa ylös luiskaa pitkin. Mihinkähän sen vaijerin toisen pään kiinnittäisi, siis aina turvallisesti ja varmasti erilaisissa nostopaikoissa? Enkä tiedä, onko autojen hinaussilmukoitakaan tehty noiden ylimääräisten kuormien nostoissa käytettäväksi, eli kiinnitysongelma voi tulla molemmissa päissä."



    Puhumattakaan siitä, että käyttää vinssiä ulkopuolelta. Pitäisi kai autoakin jonkun ohjata ja olla valmiina jarruttamaan, jos joku paikka pettää.



    "Noita kiinnityspaiikkoja tuli joskus etsiskeltyä silloin, kun oli etuvetoauto ja taljan kanssa piti yrittää pelastaa tilannetta. Aika toivotonta säheltämistä."



    Mahdatko jokunen vuosi sitten olla ajanut Citikalla? Eräällä rampilla koin jännittäviä hetkiä, kun kanssaveneilijän taistelua taljan kanssa seurasin. Oli tosi lähellä, ettei koko paketti valunut mereen, kun talja petti. Onneksi kaveri oli ripeä ja pelasti tilanteen viime hetkellä.



    "Ns vesitiivit laakerit ovat minun kuulemani mukaan aina todellakin NS vesitiiviitä, eli uitto niissäkin lisää huoltotarvetta."



    Sama käsitys minullakin. Ei ne oikeasti vesitiiviitä ole, vähän normaalia paremmin suojattuja ainoastaan.



    Mitäköhän tuo laakerien huoltotarpeen lisääntyminen tarkoittaa? Jos suolavettä pääsee laakereihin, pitää kai ottaa koko systeemi auki ja vaihtaa rasvat. Normaali rasvaus ja kiristys tuskin auttaa mitään. Tai sitten vuosittaiseen määräaikaishuoltoon kuuluu laakereiden vaihto... Ei varmaan veneporukoissa mitenkään ainutlaatuista.



    "Raskaimmat veneet on tosiaan parasta uittaa trailerille valoista, laakereista ja jarruista huolimatta, koska väkisin vinssaaminen ja noston eri vaiheissa jyrkät nostokulmat voivat aiheutta veneen rakenteisiin häijyjä pistekuormia."



    Itselläni on onneksi sen verran kevyt, mutta riittävän tukeva vene (4 metrinen Yamarin, vajaa 200 kg), ettei tarvitse kärryä upottaa veteen ja ajaa venettä kyytiin. Keula vaan rullan päälle ja siitä kyytiin. Ja etuvedolla ilman kytkimen polttoa ylös. Aikaa tuohon menee tavaroiden pakkaaminen ja veneen sitominen mukaanlukien 10 minuuttia.

      
  • Kyllä minun etuvetokärsimykseni kertyivät Opelilla, jossa sentään oli tarkoitukseen mainiosti soveltuva eli nöyrä kaksilitrainen bensakone, mutta vetopito sittten erittäin surkea. Kikka 10 tai 11 ja lopulta useamman kerran ulkopuolinen apu oli pakko ottaa rampeilla käyttöön. Stressin aihe joka ikisellä trailerireissulla.



    Paljon uittavat aukovat laakereita usein ja vaihtavatkin varmaan melkein vuosittain. Eihän tuo sinänsä kauhea vaiva tai kustannus ole.



    Parinsadan kilon venettä varten ei tosiaan tarvitse nelivetoautoa eikä ole niin nuukaa muidenkaan veto-ominaisuuuksien kanssa. Sainhan minäkin sentään yli tonnin kasani yleensä helpoista paikoista omin avuin ylös kehnolla Opelillani. Puolet kevyempi kasa olisi varmaan tullut aika vaikeistakin paikoista. Ja kevyen paketin kanssan kikkailukaan ei ole niin riskipitoista. Mutta tonnin-puolentoista pakettien kanssa mikään ei saa kikkaillesssa kesken kaiken pettää, tai tulee katastrofi.



    Takavetoisillahan nostelevat kovilta rampeilta oikeasti isojakin veneitä. Esimerkiksi vanhoille väkevästi vääntäville ja automaattivaihteisille jenkkilotjille tässä on sopivaa puuhaa eläkepäiville. Tässä lajissa uudemmatkin Mersut ja Bemarit ovat tietysti myös vahvoilla, voisi kelvata jopa minulle perustteeksi saksalais-premiumin ostoon.

      
  • Aeronautti:



    Ja taitaa olla ainoa diesel jota kehtaa kaasutella parkissa vapaalla teinityyliin :wink: Ihan ok soundit raksutuksesta huolimatta.




    Onkos sinulle siunaantunut tilaisuutta ajaa nykyaikaista V8 dieseliä? Itse olen kerran päässyt pikku rundin heittämään, ja täytyy sanoa, että se kuulosti todella oudolta. Jenkkimäiseen horhotukseen yhdistetty dieselin kalatus ja turbon vinkuminen. Ei itseasiassa kuulostanut lainkaan hassumalta alkukummastuksen jälkeen.



    Toisaalta mikään dieseli ei tule voittamaan ikinä ääneltään tämän puljun tuotteita:



    https://www.youtube.com/watch?v=wCo0iP1Dhn0&feature=related



    https://www.youtube.com/watch?v=GI7sQGewO78



    Mielestäni on aivan käsittämätöntä, kuinka Ferrari saa nuo autonsa kuulostamaan niin herkulliselta. F360:kin kuulostaa jo sellaiselta voimanpesältä ettei paremmasta väliä. Ei ole kilpailijoilla mitään saumaa äänien osalta.



    Mutta jos autojen ulkopuolelta puhutaan mäntämoottoreiden äänistä, niin joku ~30 sylinterinen tähtimoottorikin kuulostaa kohtalaisen miehekkäältä. Tosin eipä nuo I- tai V-koneiset hävittäjätkään hassummalta kuulosta.



    Nojoo, nyt loppui OT meikäläisen osalta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit