.

8 kommenttia
  • Samaa suuntaa myös jenkkilässä nähtävillä. GM:n pääpamppu kertoi nettihaastattelussa autonmyynnin kääntyneen pienemmän keskiluokan autoissa 4 sylinteristen puolelle. Ennen suhde oli ollut 80% v6 ja 20%i4 karkealla arviolla. Nyt tuo suhde on kääntynyt toisinpäin. Tosin jutussa ei ollut sen tarkemmin mitä markkinoita väite tarkalleenottaen koskee. Eikös lie jenkkilä silti GM:n päämarkkinapaikka.

      
  • Mitä sanoo asiasta ne, jotka eivät liikennekeskusteluissa uskoneet porkkanoiden tehoon? Tietoisuus asioista (=osaaminen) yhdistettynä porkkanoihin tekee aika selvää jälkeä co2-päästöissä.



    Eräiden mielestä vain rangaistuksilla ja rajoituksilla saadaan ohjattua porukkaa.

      
  • Varmasti verotuksella suurin vaikutus yli 2 litraisten myyntiin. Muut syyt ovat yrityksien asettamat CO2 päästörajat työsuhdeautoille. Sekä viime vuoden lopulla ollut buumi ennen verouudistusta, jolloin ostettiin paljon suurella moottorilla varustettuja autoja.

      
  • Herbert:

    Mitä sanoo asiasta ne, jotka eivät liikennekeskusteluissa uskoneet porkkanoiden tehoon? Tietoisuus asioista (=osaaminen) yhdistettynä porkkanoihin tekee aika selvää jälkeä co2-päästöissä.

    Eräiden mielestä vain rangaistuksilla ja rajoituksilla saadaan ohjattua porukkaa.








    Ei kai se ole uskosta kiinni. Toiset vain haluaa tehokkaampia kulkineita riippumatta mitä poliitikot sanoo tai toivoo. Sillä mitkä käyttomaksut tai päästöt ovat, niin ne ovat itselleni toisarvoisia. Arvostan itse ison vinkkelikoneen tehoreserviä, se antaa tietyn mielekkyyden ajamiseen. Siis jos autoilussa kiinnostaa muukin kuin siirtyminen paikasta A paikkaan B.

    Ostokäyttäytymiseen suomalaisilla yleensä vaikuttaa se, että jos jotain saa halvemmalla, niin se on sitten paras vaihtoehto.



      
  • Verotus on suunnannut asioita oikeaan suuntaan. Ja kuten Herbert totesi, ihan ilman keppiä.



    Hyvin mielenkiintoista on, että diesel-autojen päästöt ovat alkaneet laskea nopeammin kuin bensiiniautojen. Ennen verouudistustahan myydyt uudet dieselit olivat keskimääräisissä co2-päästöissä jo saavuttamassa bensa-autoja.



    Omaan valintaani vaikuttaisi varmasti se, että moniin suosittuihin autoihin saa nyt erittäin hyviä pieniä koneita. Esim. VW:n TSI joka jutussakin mainittiin. Tosin tuo ei välttämättä näy tilastossa, koska aiemmin tuollaisen sijaan ostettiin 2-litrainen bensakone joka on tilastossa sekin alle 2-litrainen.

      
  • MMS: "Ei kai se ole uskosta kiinni."



    Ei ole ei. Sen näkee ihan selkeästi kyseisestä tilastostakin.



    "Toiset vain haluaa tehokkaampia kulkineita riippumatta mitä poliitikot sanoo tai toivoo."



    Varmasti näin. Mutta onneksi keskimäärin ihmiset kuitenkin kiinnittävät huomiota esillä oleviin asioihin ja se myös vaikuttaa käytökseen. Aivan kuten turvallisuudesta tuli 90-luvulla ehkä tärkein tai ainakin yksi tärkeimmistä myyntivalteista autoissa. Ja mitä se sai aikaan autojen passiivisen turvallisuuden kehityksessä? Enää ei riitä turvallisuuspuheissa jämerät puskurit, kuten 70- ja 80-luvuilla. Liikutaan vähän toisella tasolla.



    "Ostokäyttäytymiseen suomalaisilla yleensä vaikuttaa se, että jos jotain saa halvemmalla, niin se on sitten paras vaihtoehto."



    Mielummin ehkä se on riittävän hyvä. Tosin onhan se usein myös paras. Useimmille meistä hintakin on yksi ominaisuus.



    "Arvostan itse ison vinkkelikoneen tehoreserviä, se antaa tietyn mielekkyyden ajamiseen. Siis jos autoilussa kiinnostaa muukin kuin siirtyminen paikasta A paikkaan B."



    Arvosta pois. Sitä vain en ymmärrä, miksi autoilu ei voisi olla mielekästä ilman tehokasta vinkkelikonetta. Eikö normaalitehoisella tai jopa laiskalla autolla autoilu voi olla kiinnostavaa? Itse asiassa heikkotehoisella autolla ajamisessa minusta on oma hohtonsa. Siinä tavallaan punnitaan ajotaitoa paljon enemmän kuin tehokkaalla ajamisessa. Tehottomalla ajaminen myös ohjaa ajotapaa oikeaan suuntaan. Voimalla korvataan taitoa, mikä kyllä sitten näkyy muutamissa tilastoissa, vaikka ei sitä kuski itse ymmärräkään.



    Kaikki riippuu siitä, mitä arvostaa.

      
  • AkiK:


    Hyvin mielenkiintoista on, että diesel-autojen päästöt ovat alkaneet laskea nopeammin kuin bensiiniautojen. Ennen verouudistustahan myydyt uudet dieselit olivat keskimääräisissä co2-päästöissä jo saavuttamassa bensa-autoja.




    Onko toi nyt niin ihmeellistä sen valossa, että uusia ja entistäkin pienempiä, tehokkampia ja taloudellisempia dieselmoottoreita tulee markkinoille koko ajan. Toisaalta taas pienemmät dieselit varmaan kiinnostaa nimenomaan entisiä bensa-autoilijoita ja sellaisia yleensäkin jotka ajavat vähemmän ja tyytyvät pienempään pirssiin.



      
  • slowgear:



    Onko toi nyt niin ihmeellistä sen valossa, että uusia ja entistäkin pienempiä, tehokkampia ja taloudellisempia dieselmoottoreita tulee markkinoille koko ajan.




    Ei se siinä mielessä olekaan ihmeellistä. Minulle oli yllätys, että ennen veroalea dieselit olivat tosiaan saavuttamassa päästöissä bensa-autoja. Tähän perustuen monet epäilivät veroalen suosivan nimenomaan isoja dieseleitä. Suhteellisesti näin ei siis ole käynyt, toki dieselien myyntimäärien kasvaessa niitäkin varmaan myydään aika paljon.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit