Audin myynti 1-3/08

31 kommenttia
«1

Onko näkemyksiä, minkä johdosta Audin myynnin kehitys 1-3/08 on jäänyt jälkeen esim. BMW:stä, MB:stä ja Volvosta. Markkinaosuus on pudonnut 3,8% -> 3,5% ja myynnin absoluuttinen kasvu on 5,8% vaikka pahimmilla kilpailijoilla kasvu on reilusti kaksinumeroinen luku. Audin mallistohan on kunnossa ja dieselit hyviä. Onko uusilla A4:lla toimitusvaikeuksia?

  
  • Ei näin lyhyellä aikavälillä verouudistuksen tuomista markkinaosuus muutoksista voi vielä vetää mitään johtopäätöksiä. Autokauppa on nyt myllerryksessä ja menee ainakin ensi syksyyn ennen kuin markkinaosuuksien mahdollisista muutoksista on varmaa tietoa.

      
  • Ja yksi seikka, mikä kannattaa ottaa huomioon, on se, että monilla merkeillä tuntuu venttausajat varsinkin dieselmalliessa olevan suhteellisen pitkiä. Eli ehkä kolmen kuukauden tilastosta ei vielä kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

      
  • Itse ostin vastikään uuden joidenkin mielestä premium sarjaan kuuluvan auton. Audi oli yksi varteenotettava vaihtoehto. Monella tapaa erittäin haluttava auto. Kahdesta eri Audi liikkeestä eri paikkakunnilla auton koeajotilaisuudessa myyjien törkeän ylimielinen käytös jätti hommasta niin vastenmielisen mielikuvan, että valitettavasti tämä osaltaan ajoi minut pois merkistä. Toisena, vieläpä merkittävämpänä seikkana (joka jälleen johtui myyjän toiminnasta), koeajopäivänä ei sovittua autoa ollut liikkeessä paikalla (A4 2.0TFSI tai 2.0TDi avant). Meille tarjottiin ajoon A3 1-8TFSI :frowning:



    Jos tätä sattuu lukemaan joku kyseistä merkkiä täällä pohjoisempana myyvän liikkeen työntekijä, niin ottaa opiksi. Myyjä täysin selvästi teki oman diagnoosinsa minusta ei potentiaalisena ostajana ja selvästi ei ollut innokas asioimaan kanssani. Toisessa tapauksessa pyydettyä tarjousta ei tullut. Liikkeeseen jäi email ja puh.nro.



    Tämä siis ennen tätä tuoretta A4 mallia.



    En ihmettele ollenkaan, jos Audi ei myy kuten kilpailijansa. BMW:n liikkeestä sain erinomaista palvelua. Se vain ei ollut mun auto.

      
  • Juu, audin sekä myynti- että huoltopuolesta ei kovin mairittelevaa ole kuulunut, tosin itsellä ei ole valittamista.



    Bensavehkeissä ero näkyy olevan todella pieni, perusversiossa tonnin verran bemun ja audin välillä. Sitten taas se mikä itse kiinnostaa, perus-diesel tomaatilla ja business-varusteilla, niin hintaero on kuitenkin jo yli 6000 euroa, ja se on jo aika paljon. Myönnetään, että bemun 520D on aivan eri teholukemilla kuin Audin 2.0 TDI, mutta silti...

      
  • Audilla taitaa olla myyjät koulutettu ylimieliseen käytökseen? Samat kokemukset nimittäin mullakin... sinänsä huono palveluhan ja onettomat hyvityshinnat ei Käyttöauton kanssa ole mitään uutta täällä meillä päin maata.

      
  • Enpä tuota A6:tta itsekään ostanut varsinaiselta audi-myyjältä, koska se audi-osasto on liikkeessä vähän niinkuin erillään, ja tällainen tavallinen tallaaja tuntee itsensä vähän juntiksi jos olisi mennyt sinne audin kieltämättä laadukkaampaan ostotilaan....



    :grin:

      
  • Voinpa tähän kommentin Audi-myyjistä laittaa minäkin. Eli lämmin kiitos sille pk-seudun Audi-Centerin myyjälle, joka ei minulle koskaan tarjousta viitsinyt lähettää. Menin sitten Volvoa koeajamaan, kun ei tarjousta kuulunut ja kaupat tuli tehtyä hyvän palvelun myötä. Onhan se hyvä, että Audi-myyjät on ottaneet tavakseen johdattaa Audi harhaoppisuudesta haaveilevat oikealle polulle valitsemaan parempia autoja!

      
  • Tosi on, eli ainakaan itseäni ei v...ta mikään enempää kuin ihmiset, jotka lupaavat ottaa yhteyttä jonkun asian tiimoilta ja sitten ei kuulukaan mitään. Ymmärrän että itse kullakin on tekemistä, mutta jos jotain luvataan, niin se pitäisi myös pitää.



    Eli jos ei yksi kauppias kiinnostu, niin niitä on kyllä muitakin....

    Ja voihan olla, että sillä hetkellä kauppias itsekin tietää, ettei pysty juuri nyt kilpailukykyistä tarjousta tekemään, mutta silloin olisi rehellisempää sanoa se suoraan eikä esittää turhia lupauksia.



    :neutral:

      
  • No eiks aika usein myynnille käy näin kun on uusia malleja tulossa...???

      
  • Eiköhän tuossa ole saatavuus-kysymys aika merkittävänä. Katsotaan sitten kun uusia A4:ia saa enemmän ja Avant on markkinoilla. Lisäksi business-hinnalla tilatut A6:t tulevat varmaan enemmässä määrin rekisteriin touko-elokuussa. Ja kutoseenkin on tulossa päivityksiä lähiaikoina.



    Edellistä paremman auton kauppaa tehdessä Audin valinta jäi kiinni liikkeiden (kysyin muutamasta) lupaamasta surkeasta vaihtoautohyvityksestä. Hinnastossa voi lukea monenlaista, mutta välirahahan se on millä se auto kuitenkin ostetaan. Niinpä MB vaihtui MB:hen, ja pienemmällä rahalla kuin vastaavaan Audiin. Ei ole harmittanut yhtään.

      
  • oma kokomukseni on kanssa, että pääkaupunikseudun audi kauppiaat antavat reilusti huonomman hyvityksen kuin 100-200km etäämmällä. Kyllä 2000EUR takia kannattaa ajella vähän etäämmälle kaupoille. Ilmeisesti eivät halua ottat vastaan vaihtoautoja, myyjä jopa kehoiotti reilusti kauppaamaan itse auton yksityisillä markkinoilla....

    Audi liikkeen palveluun olen siltu tyytyväinne myös täällä pk seudulla, siinä ei ollut valittamista.

      
  • Olisiko yksi syy pienepi koneisten Quattrojen puute. 4-vetoa kun ei saa kuin 3.2 bensa ja 3.0 dieselin yhteyteen A4/A6 malleissa. Ennen oli 1.8T koneella Quattro-malli myynnissä. Audin myynnistä kun melkein kolmannes on ollut 4-vetoja.

      
  • Major:

    Olisiko yksi syy pienepi koneisten Quattrojen puute. 4-vetoa kun ei saa kuin 3.2 bensa ja 3.0 dieselin yhteyteen A4/A6 malleissa. Ennen oli 1.8T koneella Quattro-malli myynnissä.




    Merkittävä puute, varsinkin kun Audi on markkinoinut itseään nelivetovalmistajana. Luulisi että 2.0TFSI quattro ja 2.0 TDI quattro olisivat kysyttyjä. Eiköhän tuon dieselinkin 140/170 hv liikuttaisi nelivetoa ihan mukavasti. 3.2FSI ja 3.0TDI quattro ovat useimmille ostajille turhan kalliita ja tarpeettoman tehokkaita.



    Jos oikein muistan, niin aikanaan 80 2.6 V6 quattrossa oli 150 hv tehoa ja 220 Nm vääntöä. Se oli olevinaan tehokas peli siihen aikaan.. :sunglasses:



      
  • Aika paljon markkinaosuudet ovat heitelleet Euroopan tasolla alkuvuonna:



    Nissan +47,1%

    Toyota -15,1%

    Saab -12%



    http://www.taloussanomat.fi/liikenne-ja-kuljetus/2008/04/15/Volvon+ja+Saabin+myynti+t%F6kkii+pahasti/200810462/382

      
  • Niin. Mulla on nyt ollut Audi 4 vuotta. Kertaakaan näiden neljän vuoden aikana Audi Centerin palvelu ei ole toiminut edes kohtuullisesti. Kilsoja tulee vuodessa sen verran, että useasti siellä on joutunut asioimaan, ikävä kyllä. Pahimmillaan auto on tainnu seistä tuulilasin vaihdossa viikon, kun pojat vähän sössi... Audi Centerissä asioiminen on aina yhtä ratkiriemukasta... Nyt on uuden auton hankinta ajankohtainen, ja jatkossa aion rajoittaa riemuani valitsemalla toisen merkin. Pysyy verenpainekin kohtuullisella tasolla. Autoon itsessään olen ollut suht tyytyväinen, muutamia pikkuvikoja on ollut mutta ei mitään suurempaa. Merkinvaihtoon vaikuttaakin nyt puhtaasti Audi Centerin ylimielisyys ja välinpitämättömyys asiakkaitaan kohtaan. Ai niin, kuulinpa myös tapauksesta, jossa VIP-asiakas kutsuttiin Audin asiakastilaisuuteen. Harmi vain, että tilaisuus oli ollut jo edellisenä päivänä, kuin kutsussa ilmoitettu. Eipä ole tähän päivään mennessä kukaan Audilta palannut asiaan...Veikkaisin, että tämäkin asiakas on kohta entinen.

      
  • Mun mielestä Audin jälleenmyyntiverkosto asenne on ihan perseestä. Muutaman kerran olen Audi-kaupassa asioinut pk-seudulla viimevuosina, ja kummallakin kerralla ovat myyjät onnistuneet luomaan jotenkin luotaantyöntävän vaikutelman. Palvelu on ollut ihan huikeasti huonompaa kuin vaikkapa Olarin Laakkosella tai Kaivokselan Bilian yritysautopuolella.



    Parhaan palvelun olen saanut varmaankin Catamountista, vaikka en sieltä mitään ollutkaan ostamassa. Sai istua Quattroportessa ihan rauhassa, päristellä huulia ja leikkiä rikasta. Lisäksi myyjä oli todella asiantuntevan oloinen esittäessäni hänelle kysymyksiä lähinnä huoltopuolen asioista.



    Delta Autosta olen kuullut paljon pahaa, mutta kyllä se audiverkostoa paremmin toimii ainakin Alfojen osalta.

      
  • Pakko yhtyä edellisiin kommentteihin. VV-auton toiminta kokonaisuutena on säälittävän ja naurettavan välimailla. Tuntuu, että firmassa on todella pahoja ongelmia johtamisessa/yrityskulttuurissa, jotka heijastuvat asiakasrajapintaan joka käynnillä. Itse teen kuten Nyytis, eli merkki vaihtuu, vaikka itse autoon olenkin ollut erittäin tyytyväinen.

      
  • no nyt alkaa epäilyttämään audin hankinta....eihän sileeä periaatteesa pitäsi asioida muuton kuin määräaikaishuollossa....onko kenties takuunalaisten juttujen kanssa ollut ongelmia vai missä ?

    mikä siellä oikein mättää, voisiko joku (simppa & tuota)hieman täsmentää....



      
  • Huonot on kokemukset minullakin niistä kerroista, kun olen Audia koeajanut. Myyjän asenne on ollut ylimielinen ja selvästikään kaupankäynti ei ole oikein kiinnostanut. Ja sitten loppuhuipentumana tarjousta ei koskaan kuulunut sähköpostilla.



    Voisi palautella mieleen Autobild Suomi -lehden Palvelu-tutkimuksen tulokset vuodelta 2007. Tutkimuksen painotukset on puitteet 10 %, asiakaspalvelu 60 % ja subjektiivinen kokonaisvaikutelma 30 %. Tulokset:



    1. Volvo 78 p

    2. VW 75 p

    3. Peugeot 73 p

    4. Ford 72 p

    5. Skoda 69 p

    6. Nissan 68 p

    7. Citroen 67 p

    8. Renault 67 p

    9. Opel 66 p

    10. Mazda 66 p

    11. Honda 66 p

    12. Audi 65 p

    13. Kia 64 p

    14 Toyota 61 p



    Audista kommentoitiin, ettei ole itsestään selvää, että myyjä alkaa myydä mitään. Asiakkaan on todistettava olevansa asiakas ja tiedettävä mitä haluaa. Vaihtoauton arvioinnissa Audi-liikkeissä on nuivin linja kaikista merkeistä. Puitteet ovat kunnossa ja Audi-myyjät osaavat käyttäytyä, mutta varsinainen palvelu on hakusessa.

      
  • Asiakkaan on todistettava olevansa asiakas ja tiedettävä mitä haluaa.




    Ja tähän ei riitä, että kerroin myyjälle aikovani ostaa tietyn hintaluokan uuden dieselfarmarin seuraavan 3:n kuukauden kuluessa. Ja samalla ilmaisin kiinnostukseni Audia kohtaan. Olisin siis halunnut ensin ajaa perusfarkun kohtuu varusteilla jonka jälkeen mieluusti myyjän kanssa sitten spekuloitu mahdollisia kone/varustelu vaihtoehtoja. Ihan kuten muiden merkkien kanssa tuli tehtyä. Tämä ei onnistunut. Audin liikkeessä vähätelään toisia merkkejä ja ylimielisesti ei haluta puhua taikka vertailla autoja toisiin merkkeihin. Myyjä ilmeisesti otti mun kyselyt naljailuna kun tarjouskin jäi tulematta!

      
  • Tuohon toisien merkkien vähättelyyn törmäsin itsekin Audia harkitessani. Missään muualla en ole vastaavaan halveksuntaan törmännyt. Puimurikaupassa, kun jutustelin myyjän kanssa, ei hänellä ollut mitään tarvetta väheksyä Audia tai Volvoa tai mitään muitakaan merkkejä. Itseasiassa kun Ministä tehtiin kauppoja, niin myyjä jopa kehui sitä edeltävää peruspikkukippoa.



    Toinen juttu on, että oikeanlaisen koeajoauton saaminen tuntui olevan suoranainen mahdottomuus. Lopulta sitten piti ajaa harkinnassa ollut auto eri koneella. Ei Olarissakaan ollut 520dA heti vapaana, mutta myyjä hoiti sen paljon asiallisemmin kuin Audi-putiikissa. Varattiin sitten bemarin koeajo seuraavalle päivälle pahoittelujen kera.



    Muutenkin myyjien hällä väliä asenne oli todella rasittava. Kaivokselan Biliassa ja Olarin Laakkosella mentiin selvästi asiakkaan ehdoilla, ja myyjät olivat myyntihenkisiä mutta eivät tungettelevia tahi tyrkyttäviä.



    Törkein asenne myyjillä oli, kun poikani kävi pyytämässä koeajoon autoa, jotta päästäisiin kumpikin sillä ajelemaan. Myyjä suhtautui nuoreen kaveriin todella ylimielisessti, mistä myyjälle jälkeenpäin sanoin. Silloin kyllä pahoiteltiin kovasti ja oltiin niin häntä koipien välissä. Ilmeisesti pitää Audikauppaan mennä suoraan duunista puku päällä tai vähintään pikkutakissa, että saisi palvelua.



    Perkele soikoon, jos on reippaasti yli 50 000€ tuotteesta tekemässä kauppoja, niin luulisi palvelun pelaavan.



    Kaivokselan Lexus-liikkeessä oli huikean hyvä palvelu. Ikävää, etten silloin ehtinyt GS:llä koeajolle.



    Lopuksi haluan vielä sanoa, että Audi itsessään on mainio auto. Viestini kritiikki kohdistuu vain jälleenmyyntiverkostoon.

      
  • Missäpäin suomea tuo autobildin tutkimus oli tehty. Omien subjektiivisten havaintojen mukaan Oulun seudulla voisi suoraan kääntää tuon listan toisin päin...

      
  • Muuten, on se muuttunut myyntitoiminta ainakin omien kokemusten mukaan jossain positiiviseksikin. Nykyisen auton mulle myynyt myyjä on nyt soittanut 3 kertaa muutaman kuukauden aikana. 2 eka kertaa oli selviä tarkistus soittoja, onko kaikki hyvin ja ollaanko autoon tyytyväisiä. Viimeisellä kerralla jäätiin lähinnä jutustelemaan niitä näitä ja lopuksi myyjä totesi, että jos olet kulmilla niin poikkea käymään hän tarjoaa lounaan yms. Näin se homma etenee!! Vaikka ymmärrän täysin tämän käytöksen olevan peräisin asiakastutkimusten tuloksista ja muusta "pakottavasta" muutoksesta niin kieltämättä tuntuu todella hyvältä. Siis aivan vielä kolmen kuukauden kuluttua soitetaan että onko kaikki hyvin ja halutaan varmistaa ettei asiakkaalla ole mitään hampaankolossa, muttei ole saanut soitetuksi.

    Voitte varmaan arvata, että kun seuraavan kerran vaihto on mielessä niin kyllä tällaisen palvelun muistaa. Tässähän kohta luulee myyjän oikeasti olevan ihan ystävä. :wink:



    Simpalle, joo se on aika normaalia ettei pyydettyä malli/kone yhdistelmää saada hommattua varsinkaan lyhyellä varoitus ajalla ja täällä pohjois suomessa varsinkaan.

    Joutuu asiakaskin näkemään vaivaa saadakseen haluamansa kombinaation alle testattavaksi.



    Tuossa kkun avauduin asiasta, niin puhelimessa sovimme myyjän kanssa seuraavaksi viikonlopuksi että saamme A4 Avantin joko 2.0TFSI koneella taikka 2.0TDI koneella koeajettavaksi. Esitin toivomuksen 1.8T Quattro:stakin mutta siihen silläkertaa ei ollut mahdollisuuksia myyjän mukaan. Ois mennyt pari viikkoa hommata sellainen?!

    Kuitenkin, ajeltiin liikkeeseen reilut 100km matka lauantai aamuna vain saadaksemme A3:n avaimet käteen. Siinä sitten sillä "kinderillä" ajeltiin ja haettiin tuntumaa Audiin... Ei näin. Tarkoitus oli nimenomaan testata auton tilojen/kontin/ajo ominaisuuksien ja 2 litraisten toimintaa kotinurkilla oma väki kyydissä. Kaipa se myyjä luuli, että haluan tutkia sopiiko Audi merkkinä imagooni :wink:

      
  • Tutkimuksen painotukset on puitteet 10 %, asiakaspalvelu 60 % ja subjektiivinen kokonaisvaikutelma 30 %.



    Aika jännä lähtökohta. Aika vaikea rasti vaihtaa objektiivisesta subjektiiviseksi ilman tarkkoja kriteereitä

      
  • Tulipas käytyä kokeilemassa uutta A4:ä. Voi hitto, että onhan siinä auto. Tykkäsin kyllä todella paljon. Päihittää edeltäjänsä kaikilla osa-alueilla ihan 6-0! Ei oikeastaan ole mitään lisättävää jo kuultuihin koeajoihin, mnuuta kuin että eipä sitä turhaan ole kehuttu. Yksi kappale 2.0TFSI Avant DSG Quattro, kiitoosh. Kelpais mulle.

    Tosin koeajopeli oli eri koneella eikä mikään DSG avantti. Mutta aivan loistava ajettava ja muutenkin Nyt voidaan puhua siitä laadukkuuden mittapuusta ihan todella.



    Piti käydä samalla reissulla pärisyttämässä suutansa uuden TT:n kabiinissa. Ei ollut koeajettavissa, harmi. Myyjille ilmoitin heti että mitään en ole ostamassa kunhan kokeilen. Sai aivan rauhassa tutustua autoihin! :wink:



    Jos ois mahdollisuus laittaa joku 50k€ ihan itselle tarkoitettuun leikkikalu/käyttöautoon niin tuo uus TT ois kyllä makea peli.



    Harmi sinänsä. Nooin loistavia autoja, mutta niin vastenmielinen myyntipolitiikka. Audi Finland hox hox. Myyjät kultasen käytöksen kurssille. Ei kaikki potentiaaliset Audin ostajat tule puku päällä ja kravaatti kaulassa sanomaan, että meidän firmalle pitäis saada uus Audi. Vaikka semmonen A4, vai mikäseoli... Täällä ois ihan oikeita autofaneja kuumeen kourissa jos vain tilaisuus käytettäisiin hyväksi!



    ..mun osalta tilaisuus on nyt kyllä menetetty taas seuraavaksi 3ksi vuodeksi.

      
  • Myös itselläni kokemukset Audin asiakaspalvelusta ovat todella surkeat verrattuna Laakkoseen ja Biliaan. Olen toki vasta 18-vuotias, joten sinänsä Audi kauppiaiden käyttäytymisen voi ymmärtää, mutta kun käytännössä päätän sen, minkä auton faija ostaa, niin ei kauppiailla luulisi olevan tämmöiseen varaa. Espoon Audi Centerissa täytyy ilmeisesti käydä näyttämässä tilin saldo tai jotain, ennen kuin palvelua voi odottaa saavansa. Juuri kuten joku aiemmin sanoi, täytyy Audi myymälöissä todistaa olevansa potentiaalinen asiakas. Toki kokemukseni Audi-myymälöistä perustuu vain kyseiseen paikkaan, mutta muiden kokemuksia lukemalla ei muidenkaan paikkojen palvelun tasossa ole hurraamista

    Laakkosella puolestaan sain loistavaa palvelua. Esimerkiksi myyjä ehdotti välittömästi koeajoa aivan omatoimisesti ilman, että olisi täytynyt sitä häntä koipien välissä pyytää. Kun pyytämääni mallia ei automaatilla löytynyt, selvitti hän heti, missä semmoinen olisi koeajettavissa.

    Biliassa palvelun taso oli Kaivokselassa loistavaa, mutta Olarin toimipisteessä oli lähinnä 5 myyjää, jotka tuntuivat olevan väärässä ammatissa.

      
  • "Yksi kappale 2.0TFSI Avant DSG Quattro, kiitoosh. Kelpais mulle." Niin varmaan kelpais monelle muullekin, ei vaan taida olla olemassakaan....

      
  • Ammattilainen:

    "Yksi kappale 2.0TFSI Avant DSG Quattro, kiitoosh. Kelpais mulle." Niin varmaan kelpais monelle muullekin, ei vaan taida olla olemassakaan....




    Kyllä on 2.0T olemassa. Tehoa 180 hv tai 211 hv. Neliveto ja DSG tulevat syksyksi kyseisen koneen kavereiksi:



    http://www.iltalehti.fi/autot/200804177508474_at.shtml

      
  • Ammattilainen:

    "Yksi kappale 2.0TFSI Avant DSG Quattro, kiitoosh. Kelpais mulle." Niin varmaan kelpais monelle muullekin, ei vaan taida olla olemassakaan....




    Täältä: http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=194979



    sain päähäni, että tulisi mallistoon - Audi A4 Avant 2.0 TFSI 155 kW HS quattro - tosin suorakytkentävaihteistosta ei VIELÄ ole mitään tietoa, ainakaan tuolla foorumilla. Mutta menis se manuaalinakin. Nykyistä 2.0TFSI:ä sen verran olen ajanut, että mielestäni se on tämän hetken paras bensa nelari mitä tarjolla on kellään valmistajalla. Suorituskyky/ajettavuus/taloudellisuus huomioiden.

    Jos huhuttu 350Nm vääntö vielä pitää paikkansa, niin se ois sitten paketti siinä. En edellä väittänyt että sellaista on, mutta saahan sitä aina toivoa.

      
  • Jos laitetaan 2.0TFSI vs 3.2FSI niin valinta menis ensimmäisen vaihtoehdon puoleen silmää räpäyttämättä. No real power, just turbo shit ! :lol:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit