Ferrari SUV suunnitteilla

35 kommenttia
«1

Tälle autohaaveilupalstalle hieman uutta haaveiltavaa.



Ferrarikin saattaa ajanmukaisesti alkaa valmistaa katumaastureita. Ajat on muuttuneet ja kaikki ei halua epäkäytännöllisiä urheiluautoja, vaan perhe ja tavarat pitää päästä kuskaamaan joskus sellaisiinkin paikkoihin, joihin ei urheiluautoilla ole asiaa. Tuosta asiakaskunnasta haluaa varmaan Ferrarikin osansa Porche Cayennen näytettyä jo tietä. Päätöstä valmistuksesta ei ole vielä tehty, mutta huhut on vahvoja, että prototyyppi tulisi 2010 ja myynti alkaisi vuotta myöhemmin. Moottoreiksi V8 tai V12 ja neliveto lainattaisiin Mersulta ja hinnaksi Suomessa arviolta yli 250 t€ AutoBildin mukaan.



Kohta voi siis vaikka Kimikin ajella työsuhde Ferrari maasturilla. Ostohalukkaiden kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä, koska tuotantokapasiteetti ja kiinnostuksen määrä eivät varmasti kohtaa eli jos valmistus toteutuu niin nuo vietäneen käsistä heti. Eiköhän aika moni tämänkin palstan haaveilija köröttelisi mielellään huonoja mökkiteitä Maranellon punaisella Ferrarilla.



Enpä ostaisi vaikka rahaa olisikin, mutta täytyy sanoa, että kuvien perusteella omassa kategoriassaan tyylikkään näköisiä nuo spekulaatiokuvat ja kyllä tuo nyt Bemareiden, Mersujen ym. vastaavat lyö mennen tullen.



http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/214479/ferrari_suv.html

  
  • Ideana sinänsä täysin yhtä idioottimainen kuin Cayennekin, mutta kieltämättä parhaimman näköinen "maasturi", jonka olen koskaan nähnyt! :tongue:

      
  • Voi helevetinkuustoista. Eikai ne nyt Ferrarilla voi mennä mukaan tuohon idioottimaiseen villitykseen? Kyllä ottaa päähän, jos tuollainen tulee markkinoille.



    Ja nuo kuvat ovat 599GTB nostetulla maavaralla ja pystymmällä perällä. Lapsikin osaa tehdä noin helpon Photoshopin, ja uskon, että kuvien tekijä on vain halunnut päästä helpolla.



    Lamborghini teki sentään aikanaan oikeita maastureita:



    http://en.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_LM002



    On kuulemma ollut maailman suurikulutuksisimpia autoja tuo maastolambo.

      
  • simppa:

    Voi helevetinkuustoista. Eikai ne nyt Ferrarilla voi mennä mukaan tuohon idioottimaiseen villitykseen? Kyllä ottaa päähän, jos tuollainen tulee markkinoille.






    Ollaanpa simppa kerrankin jostain samaa mieltä..



    Voi jessus jos Ferrari tohon hömppään lähtee :weary: :weary: :weary:



    Ja mersulta neliveto...mitä helvet...?!?!



    Ennen piti asiakkaankin miellyttää, että hänelle edes myytiin FERRARI, mitäs tämä on? :weary: :weary:



      
  • petos:

    simppa:
    Voi helevetinkuustoista. Eikai ne nyt Ferrarilla voi mennä mukaan tuohon idioottimaiseen villitykseen? Kyllä ottaa päähän, jos tuollainen tulee markkinoille.


    Ollaanpa simppa kerrankin jostain samaa mieltä..

    Voi jessus jos Ferrari tohon hömppään lähtee :weary: :weary: :weary:

    Ja mersulta neliveto...mitä helvet...?!?!

    Ennen piti asiakkaankin miellyttää, että hänelle edes myytiin FERRARI, mitäs tämä on? :weary: :weary:




    Miksipä ei, ymmärrän tuon idean itse ihan täysin. Itsellä ei ole mitään inhoa noita katumaastureita kohtaan, nehän ovat nykyään hyvinkin muodikkaita ja monet on tyylikkäitä muotoilullisestikin. Tuossahan avautuisi Ferrarille ihan uusi merkittävä rako markkinoilla. Ajatellaanpa vaikka nykyisiä Ferrarin omistajia, jotka voisivat hankkia myös perhekäyttöön toisen Ferrarin. Ennestään Ferraria omistamattomat, jotka ei pidä epäkäytännöllisistä urheiluautoista taas voisivat ensimmäisen kerran elämässään harkita Ferraria. Ei minusta ole mitään ihmeellistä siinä jos joku pitää tuon tyylisistä autoista. Tehokas V8 tai V12 moottori keulalle ja tuohan on urheiluauto suorituskyvyltään.



    Nelivetoa ei tietenkään kannata pieniä valmistussarjoja varten alkaa alusta kehittelemään, kun ei Ferrarilla ole sellaista ennestään. Mersu on ollut spekulaatioissa se kohde, jolta Ferrari voisi nelivedon lainata. Jos se ei onnistu, niin pelkkä takavetokin on mahdollinen.



    Tuon valmistushan on Ferrarin pomoille kovan harkinnan paikka eli mitä se tekisi Ferrarin brändille. Ihmettelen, jos ei tuollainen tulisi, koska Porche Cayennen menestys on jo viitoittanut tietä ja tuskin Ferrarillakaan viitsitäään pelkästään katsella toisten menestystä SUV-markkinoilla.

      
  • Vaikuttaa ihan mätäkuun jutulta. Ferrari on on ollut automaailman ehdotonta eliittiä. Tosiaan ennen sitä ei edes kaikille myyty, hyvä pointti sekin.Vai että pesueen kanssa mökille ja jopa marja-tai sienimetsälle, anna mun kaikki kestää. Täytyy toivoa, että tämä juttu on pelkkä huuli, en jaksa uskoa Ferrarin tinkivän imagostaan ja statuksestaan tällä tavalla. Jos näin käy, niin kyllä Enzo kääntyy haudassaan. Että rahvas Ferrarilla maastoon heh,heh

      
  • MMS:

    Vaikuttaa ihan mätäkuun jutulta. Ferrari on on ollut automaailman ehdotonta eliittiä. Tosiaan ennen sitä ei edes kaikille myyty, hyvä pointti sekin.Vai että pesueen kanssa mökille ja jopa marja-tai sienimetsälle, anna mun kaikki kestää. Täytyy toivoa, että tämä juttu on pelkkä huuli, en jaksa uskoa Ferrarin tinkivän imagostaan ja statuksestaan tällä tavalla. Jos näin käy, niin kyllä Enzo kääntyy haudassaan. Että rahvas Ferrarilla maastoon heh,heh




    Hakusana "Ferrari f151" Googleen ja sieltä sitten jutuista tekemään päätelmiä olisiko mätäkuun juttu vai mikä. Jos tuo toteutuu, niin jo pelkkä hinta pitää huolen, ettei tuota joka marjanpoimijalle myydä.

      
  • Todella toivon, että tämä suunnitelma ei tule ikinä toteutumaan. Voisi olla koko yhtiölle ja varsinkin imagolle pitkässä juoksussa todella huono juttu. Yksi keskeisimpiä asioita Ferrareissa on niiden eksklusiivisuus. Niiden kuuluu olla harvinaisia. Ja jos nyt yritetään lähteä kasvattamaan myyntiä tätä kautta, ei hyvältä näytä. Olen joskus kuullut että Ferrarilla on raja kuinka monta autoa se voi vuodessa tehdä, jotta merkki pysyisi tarpeeksi yksilöllisenä. Onkohan tämä totta? Mielestäni se olisi hyvä idea. Itselle Ferrari ei ole vain pelkkä auto, vaan kuin harvinainen taideteos jonka pelkkä omistaminen ja katseleminenkin tuottaisi tyydytystä! Voisipa vannoutunut automies pari ilon kyyneltäkin päästää jos joskus pääsisi vaikkapa F355 ratin taakse joskus...

      
  • Itselläkään ei ole maastureita vastaan mitään, mutta tämä menee jo yli. Kaikki mitä Ferrari edustaa (kompromissiton ajettavuus, räikeä/kova moottorin ääni, superauto-imago, eksklusiivisuus jne) lentää ikkunasta ulos maasturin kanssa. Porsche sentään on "kansanauto" Ferrariin nähden, valmistettiinhan esim 924'sta suuremmille massoille joen maasturimokan vielä kestää.



    Useimmat autoista pitävät möisivät mummonsakin mustalaisille jos saisi F355'n tai vanhan klassikkoferrarin. :grin:



    Vaikka on maasturiksi todella hyvännäköinen, toivon että pyhään lehmään ei kosketa :confused:

      
  • Itselleni on aika lailla sama tekeekö Ferrari maasturin vai ei. Ei yöunet menneet silloinkaan, kun Porsche sellaisen teki.



    Mitä erikoista tarjottavaa Ferrarilla maasturisegmenttiin olisi? Ja onko tämä (enä&#228:wink: sellainen markkinarako, johon kannattaisi ryhtyä kun on suurenkin buumin ajan pärjännyt ilman? Minulle tulee lähinnä mieleen, että nämä möhköt ovat kohta muinaisjäänteitä ajoilta joita kukaan ei halua muistella.



    Jos EU:n päästötavoitteet toteutuvat, on ainakin kaksi valmistajaa jotka ovat ns. lirissä. Porsche ja Ferrari. Ferrarilla ilmeisesti uskotaan, että Italiassa direktiiviä voi kiertää...ja epäilemättä näin tulee tapahtumaankin.



    Suomen uusi verotus taitaa huolehtia siitä, että Ferrari ja muut vastaavat autot eivät meillä yleistymään päin ole?

      
  • Samaa mieltä. Minulla ei ole penniäkään kiinni Ferrarissa, joten ei yhtään kiinnosta firman kohtalo tai linjaukset.



    Auto sinänsä ei ole niin erikoisen oloinen kuin ko. merkiltä odottaisi. Ulkonäkö on lähinnä Cayennen ja CX-7:n sekoitus.

      
  • Herbert:



    Eiköhän se kuitenkin ole tästä menopelistä photoshopattu:



    http://image.automobilemag.com/f/multimedia/photo_gallery/6688316/0603_ferrari_599gtb_01_1280.jpg



    http://www.motiontrends.com/2006/m03/ferrari/Ferrari_599_GTB_Fiorano_bb.jpg



    Ja itse ehkä olen hieman vanhoillinen, kun mielestäni Ferrarin tulisi pysyä urheiluautoissa. Noiden "oikeiden" Ferrareiden omistajat tuskin hyppivät riemusta, mikäli tuo naurettava sittari tulee.



    edit:



    Tästähän se ennemminkin on photoshopattu:



    http://www.momist.com/uploaded_images/Ferrari-612-Scaglietti-731345.jpg

      
  • Pääseehän noilla sportti SUV-malleilla aikamoisiin suorituksiin. Uudelle X6:llekin mittasivat 0,90g sivuttaiskiihtyvyyksiä, ei paha arvo isolta ja korkealla maavaralla varustetulta autolta. Ferrari varmaan pystyisi samaan halutessaan?

      
  • kyllähän se on varma juttu että jos tuollainen pukataa, isoa joukkoa se harmittaa, vaikka jotkut sen hyväksyisivätkin.



    Ferrari kun on nimenomaan italialainen raaka ja brutaali urheilu/kilpa-auto, ei mikään bling-bling katumaasturi....kyllä monella arvostus lentää ikkunasta ulos, tai ainakin laskee.



    Ja sitten vielä se että siihen otettaisiin toiselta merkiltä tekniikkaa :sleepy:

    sitä kun ei voi muutenkaan arvostaa, saati tuollaisen merkin toimesta.



    On se vaan kumma kun merkki-merkiltä myydään sielu ja ruvetaan suoltamaan mitä vaan hömppää ja perinteet ja arvot lentää romukoppaan.



    Kyllä sai joidenkin mielestä mersukin pahan tahran kilpeen kun rupesi etuvetokuperkeikka-mersua tekemään, ja muutenkin siirtyi lähemmäksi massa-autosuoltamista, ja laatuhan romahti.



    Jostain luin haastattelun jossa BMW:n johto oli sanonut että ''etuvetoista BMW:tä ei tule''...toivoa sopii :xmas:

      
  • Uusi katumaasturi malli voi olla totta tai ei. Kyllähän Ferrarinkin pitää muuntautua kilpailevilla markkinoilla niinkuin muutkin. Suurimmat muutokset ovat vasta edessä: Tuleeko diesel-Ferrari, Miltä kuulostaa hybridi-Ferrari?? Generaattori murisee kuin V8??? :kiss: :warning: Tosiasia on että öljy loppuu ja saasteita pyritään vähentämään, ja Ferrari ei seuraavaa 20 vuotta myy V8 ja V12 koneisia Maranello Oriita vaan joutuu muuntautumaan valtavirran mukana... Jos tämä on vain sitä pahan päivän varalle varautumista... :innocent:

      
  • Katumaasturit on nykyaikaa ja miten tuollaisen mahdollisen 5-paikkaisen Ferrari urheiluautomaasturin omistaminen olisi väheksyttävämpää kuin Ferrarin 2-paikkaisten urheiluautojen omistaminen? Tuollainen urheiluautomaasturi on lähinnä "elämäntapa-auto" ja sen käytännöllisyys mahdollistaa myös perheen ja tavaroiden kuljettamisen ja ei kai nyt kukaan tuollaisella oikeasti maastoon olisi menossakaan, vaikka korotettu maavara mahdollistaakin tavanomaista huonommilla teillä ajamisen?



    Mihin se Ferrarin arvostus siitä laskee, jos se tekee ökyhintaisen maasturin, jota tehdään pieni erä ja jota tuskin riittää kaikille halukkaille? Tuollaiseen maasturiin on myöskin jatkossa helpompaa tuoda pienempiä ja vähäpäästöisempiä moottoreita, kenties dieselkin, kuin varsinaisiin urheiluautoihin. Mieluummin tuolla liikenteessä katselisi tyylikästä Ferrari urheiluautomaasturia kuin jotain isoja möhköfantti, rumilus maastureita. Itse ymmärrän parhaiten maastureista juuri tuollaiset sulavalinjaiset ja urheilulliset kaupunkimaasturit, joissa suorituskyky, hyvä ajettavuus, tyylikäs ulkonäkö, käytännöllisyys ja mahdollisuus tarvittaessa ajaa vähän huonommillakin teillä yhdistyvät.

      
  • Tuo kiteyttääkin hyvin sen kuinka pihalla A-utoilija on kaikesta a-utoilusta tai ainakin kaikesta muusta kuin mahdollisimman tylsästä paikasta A paikkaan B tavisajelusta Primeralla (tai nykyään Volvolla).



    Huh mitä soopaa maastureistakin selitit. Vai että "maasturiin on myöskin jatkossa helpompaa tuoda pienempiä ja vähäpäästöisempiä moottoreita, kenties dieselkin, kuin varsinaisiin urheiluautoihin", hyvät naurut saa kun tätä (j*****)palstaa lukee!



    Huomaa että palsta on maassa (kuvainnollisesti ainakin) jossa urheiluautot ovat täysin vieras asia. Ei ihme ettei ymmärrä miksi Volvo ei ole paras mahdollinen kuviteltavissa oleva auto.

      
  • A-utoilija:



    Tuollainen urheiluautomaasturi on lähinnä "elämäntapa-auto" ja sen käytännöllisyys mahdollistaa myös perheen ja tavaroiden kuljettamisen ja ei kai nyt kukaan tuollaisella oikeasti maastoon olisi menossakaan, vaikka korotettu maavara mahdollistaakin tavanomaista huonommilla teillä ajamisen?


    -no siinähän se!!!

    Eikö Ferrarin viehätys ainakin osittain ole juuri siinä että se on juuri megaluokan mahtava ja legendaarinen rujo ja ei-käytännöllinen urheiluauto, eikä kaikkea mahdollista tyyliin kuorma-auto, traktori, kaivuri, työkone, perheauto jne.


    Kyllä se viehätys siitä joidenkin mielestä ainakin laimenee, jos ruvetaan tekemään jokaiselle jotakin, joka trendin perässä.

    Koko homman vitsihän on siinä että Ferrari on urheiluauto isolla u:lla, mitä urheilullista on isossa maanvarassa ja muissa katumaasturin piirteissä?!?! vaikka se olisi Ferrari ja kulkisi miten mieletöntä vauhtia MAASTURIKSI.




    Mihin se Ferrarin arvostus siitä laskee, jos se tekee ökyhintaisen maasturin, jota tehdään pieni erä ja jota tuskin riittää kaikille halukkaille?

    -en tiedä laskisiko arvostus paljon, tai yhtään.

    En minäkään takkiani kääntäisi, ihailen paljon Ferraria, mutta ei tuo kiva ajatus todellakaan ole.

    Ja jos lukee näitä kommentteja, ei muutkaan näytä tykkäävän ajatuksesta.
      
  • Uskonto on uskonto ja autoilu autoilua! Vai sekaantuuko keskenään? A-utoilija muuten saattaa olla oikeilla jäljillä! Varmaan muutama tälläkin palstalla keskustelijoista varmaan jättää Ferrarin hankkimatta, jos se alkaa tuottaa maastureita!



      
  • Putput:

    Tuo kiteyttääkin hyvin sen kuinka pihalla A-utoilija on kaikesta a-utoilusta tai ainakin kaikesta muusta kuin mahdollisimman tylsästä paikasta A paikkaan B tavisajelusta Primeralla (tai nykyään Volvolla).

    Huh mitä soopaa maastureistakin selitit. Vai että "maasturiin on myöskin jatkossa helpompaa tuoda pienempiä ja vähäpäästöisempiä moottoreita, kenties dieselkin, kuin varsinaisiin urheiluautoihin", hyvät naurut saa kun tätä (j*****)palstaa lukee!

    Huomaa että palsta on maassa (kuvainnollisesti ainakin) jossa urheiluautot ovat täysin vieras asia. Ei ihme ettei ymmärrä miksi Volvo ei ole paras mahdollinen kuviteltavissa oleva auto.




    Putput ei näköjään pysty pitämään edes Ferrari-keskustelussa aihetta pois Volvon mollauksesta ja henkilökohtaisuuksista. Alas on vajottu jo provoilussakin. Mitä muuta tämänkin palstan keskustelut on kuin autoista haaveilua vailla mitään realiteetteja, aivan kuten taitaa olla koko Putputin ajatusmaailmakin. Ja huumoria ei tietenkään ymmärretä sitten tippaakaan.



    Minulle on aivan sama mitä joku Ferrari tekee ja koko keskustelu ko. automerkistä on muutenkin pelkkää autohaaveilua, aivan kuten tuohon aloitukseenkin jo mainitsin. Aihe onkin siksi tälle palstalla mitä sopivin eli parempi kun pysyttäisi vaan noissa haaveiluissa ja koko keskustelun avaus oli minun taholtani tarkoituksellinen provo, johon Putput ja muutama muukin lankesi.

    :lol:

      
  • Nasse:

    Uskonto on uskonto ja autoilu autoilua! Vai sekaantuuko keskenään? A-utoilija muuten saattaa olla oikeilla jäljillä! Varmaan muutama tälläkin palstalla keskustelijoista varmaan jättää Ferrarin hankkimatta, jos se alkaa tuottaa maastureita!




    Kyllähän nyt on tämän palstan autohaaveilijoiden päiväunet Ferrarista lopullisesti tuhottu, jos ne oikein maasturin menevät tekemään. Ei kun mennään joukolla kaikki palstan keskustelijat perumaan ne jo tekemämme Ferrareiden tilaukset!

      
  • simppa: "Eiköhän se kuitenkin ole tästä menopelistä photoshopattu...

    edit:

    Tästähän se ennemminkin on photoshopattu..."




    Ihan sama, mistä on photoshopattu. Todennäköisesti noista/toisesta linkin kuvista. Lopputulos kuitenkin minusta muistuttaa noita mainitsemiani autoja. Vaikka varsinkaan Mazdaan verrattuna ei mikään yksityiskohta suoraan ole kopioitu, lopputuloksen vaikutelmassa kuitenkin on jotain samaa.



    Varmaan muistuttaa jotain Ferrarin nykyistäkin mallia, en tiedä kun en niitä tunne.



    petos: "Eikö Ferrarin viehätys ainakin osittain ole juuri siinä että se on juuri megaluokan mahtava ja legendaarinen rujo ja ei-käytännöllinen urheiluauto, eikä kaikkea mahdollista tyyliin kuorma-auto, traktori, kaivuri, työkone, perheauto jne."



    Varmaan tähän saakka on näin totuttu ajattelemaan.



    Yllättävän mukava auto kuitenkin on ollakseen kaikkea mainitsemaasi, ainakin sen perusteella, mitä olen kyydissä suomalaisilla teillä ollut. Ajamaan en ole päässyt. Omistaja ei kai uskaltanut antaa. Ehken minäkään sitä omistajana kaikille tarjoaisi.



    "Kyllä se viehätys siitä joidenkin mielestä ainakin laimenee, jos ruvetaan tekemään jokaiselle jotakin, joka trendin perässä."



    Aika näyttää, käykö noin. Nyt on vasta yksi suunnitelma esillä. Sama, joka ei romuttanut(?) Porschen mainetta. Siitä huolimatta, että tehdas kaikkensa yritti rakentaessaan Volksporchen. Toisen kerran muuten. Ensimmäinenhän oli 914. Perinteisen Porchen näköinen tosin silloin ekalla kerralla.



    "-en tiedä laskisiko arvostus paljon, tai yhtään."



    Eiköhän noin suuresti maineen, brändin yms abstraktien asioiden varassa elävä firma aika tarkkaan mieti tuollaisten asioiden vaikutukset. Jonkinlaista riskiä tietysti pitää ottaa aina, kun muutetaan jotain, vaikka ei paikallaan pysyminenkään riskitöntä ole.



    Veikkaan, ettei arvostus sinänsä laske, ennemminkin se muuttaa muotoaan. Totutaan siihen, että Ferrari tekee jotain muutakin kuin perinteisiä urheiluautoja. Aivan kuin on totuttu Mersun munakuppi-etuvetoon, Jaguarin ja Bemarin diesel-farkkuihin yms.



    "En minäkään takkiani kääntäisi, ihailen paljon Ferraria, mutta ei tuo kiva ajatus todellakaan ole."



    Ihmisen on usein vaikea hyväksyä muutosta. Mutta kuten jotkut arvelivat, Ferrarin pitää muuttua maailman mukana. Ei kivikauden ihminenkään nykyisessä kaupunkielämässä pärjäisi, vaikka muutamia kadehdittavia taitoja varmaan omaakin. Veikkaan, että maasturi on ensimmäinen porras matkalla tulevaisuuden maailmaan soveltuvaan mallistoon. Ei maasturi mikään ekologinen malli ole, mutta sopivasti tunteisiin vaikuttavana hyvä ajattelutavan muutoksen avaaja. Itse olisin ehkä odottanut mielummin jotain Mazda MX-5:n kaltaista kevyttä pikkuautoa, mutta ehkä Ferrarilla on mielessä jotain muuta tulevaisuuden varalle. Ehkä maasturiin on tosiaan jatkossa helpompi laittaa se dieseli. Ja Mersun tekniikka kertoo siitä, ettei firmassa ole potkua kehittää jotain täysin uutta. Realiteettien varassa eletään unelmatehtaassakin.

      
  • MQ:

    Tuleeko diesel-Ferrari, Miltä kuulostaa hybridi-Ferrari?? Generaattori murisee kuin V8???




    Veikkaisin itse ensi alkuun etanoliferraria tai kaasukäyttöistä. Kaasullahan voi ajaa siinä missä bensallakin eikä tarvitse tinkiä oikeastaan mistään. Etanoli on jo pitkään ollut käytössä ja tuttua jenkkien kilpa-autosarjoistakin.



    Toisaalta Ferrari on perinteinen valmistaja, toisaalta myös hyvin innovatiivinen. Voi olla, että pystyvät yllättämään jatkossa muuntautumiskyvyllä?



    BMW ja Lexus ovat jo osoittaneet, että ympäristöystävällisellä tai ainakin kilpailijoita ympäristöystävällisemmällä koneistuksella voi myydä myös kalliita autoja, jos ei niitä merkkeinä toki Ferrariin voi verratakaan.



      
  • Itse olisin ehkä odottanut mielummin jotain Mazda MX-5:n kaltaista kevyttä pikkuautoa, mutta ehkä Ferrarilla on mielessä jotain muuta tulevaisuuden varalle.




    Tuollaisissa kevyissä urheiluautoissa näen itsekin tulevaisuuden mahdollisuuksina. Ympäristötekijät tukisivat juuri tuollaisten kehittämistä; ruuhkaantuminen, päästöt, kulutus jne. Esim. Smart roadster on mielestäni mahdottoman hauska peli. Ehkä oli liikaa aikaansa edellä?

      
  • Toivottavasti autoilu palaa taas ikäänkuin juurilleen. Joukkoliikenteen osuus kasvaa järkevälle tasolle ja isoja autoja saa vuokraamosta satunnaisia reissuja varten. Kaikki eivät tarvitse autoa, kaikilla ei siihen tarvitse edes olla varaa ja ne jotka ajavat, ajavat vähemmän ja pienemmällä kalustolla. Homma on taas mielekästä ja autoilussa / moottoripyöräilyssä on jotain hohtoa.



    Nykykalustolla ja -liikenteellä rajoituksineen hohdoksi jää lähinnä muiden tekemien pikkuvirheiden kyttääminen ja suureen ääneen manaaminen, yleinen synkistely ja kauhistelu, stereoiden kuuntelu ja cruisen säätäminen 80 ja 100 km/h vaihtuessa. Joka vuosi alenevien rajoitusten pilkulleen noudattamista ja lisääntyvillä ABC-asemilla käyntiä voisi pitää jonkinlaisena liikenteen extreme-kokemuksena. Kumpi hajoaa ensin, pää vai maha? :wink:



    Tulee mieleen, että tällaisen liikkumisen voisi hoitaa fiksumminkin ja johonkin se henkilöautoilun idea on hukattu. Ferrarin kaltaiset laitteet käsittääkseni myyvät juuri sillä unelmalla oikeasta ajamisesta ja vapaudesta.







      
  • Ferrarin valmistusmäärä oli viime vuonna 6500 kappaleen luokkaa, eikä valmistusmäärää ole tarkoitus juurikaan tästä nostaa. Joten jos Suv on tarkoitus ottaa valmistukseen, on kyseessä pienen sarjan erikoisuus.



    Mitä taas tulee tällaisten erikoisten autojen tulevaisuuteen, niin näiden myyntiin ei Euroopassa mahdollisesti voimaan tulevat CO2 rajoitukset vaikuta millään lailla. Suurin osa näistä autoista myydään maihin missä tämäntyyppisistä rajoituksista ole edes harkittu ja Euroopassa näistä rajoituksista selviää pikku rahalla verrattuna Ferrarin hintaan.



    Jos taas yksityisautoilussa halutaan palata vähäisten automäärien aikaan eli ns. vanhanajan tunnelmaan, nykyisen vallalla olevan tasa-arvoisemman autoilun sijaan. Nykyäähän siihen on kaikilla periaatteessa mahdollisuus. On mahdollisia keinoja vaikka kuinka monta, otetaan käyttöön Tuomiojan ehdottamat bensakortit, rajoitetaan autonostoa vanhaan hyvän ajan malliin (vielä 60-luvun alku) ym. keinoilla.

      
  • juster: "Mitä taas tulee tällaisten erikoisten autojen tulevaisuuteen, niin näiden myyntiin ei Euroopassa mahdollisesti voimaan tulevat CO2 rajoitukset vaikuta millään lailla."



    Mistä sitä tietää? Harva kai uskoi 5 vuotta sitten, että Suomen autoverotus kevenee päästöperusteisesti. Lisäksi eriasteisia ajokieltoja päästöjen perusteella on jo suunnitteilla ja toteutettukin. Niissäkin on vain yksi suunta eli kiristyminen. Lontookin pyrkii kieltämään liikaa co2-päästöjä aiheuttavat autot keskustasta. Siksi Porche vetää asian oikeuteen, kun niiden autoilla ei siellä ehkä enää saisi ajella.



    "Jos taas yksityisautoilussa halutaan palata vähäisten automäärien aikaan eli ns. vanhanajan tunnelmaan, nykyisen vallalla olevan tasa-arvoisemman autoilun sijaan. Nykyäähän siihen on kaikilla periaatteessa mahdollisuus. On mahdollisia keinoja vaikka kuinka monta, otetaan käyttöön Tuomiojan ehdottamat bensakortit, rajoitetaan autonostoa vanhaan hyvän ajan malliin (vielä 60-luvun alku) ym. keinoilla."



    Nuo ovat keinoja, jos valtio haluaa tyhmyyttään rajoittaa vain jotain tai sitten vain rahastaa. Jos oikeasti ajateltaisiin ongelman ratkaisua liikenteen määrään, pohdittaisiin sitä, mikä aiheuttaa liikkumistarvetta. Ja koska tiedossa on, ettei suurkaupunki ole ratkaisu liikkumistarpeen vähentämiseen, vaikka Vapaavuori sellaista pääkaupunkiseudun puolestapuhujana väittääkin, ei ratkaisua tarvitsisi kovin kaukaa hakea. Jos vain jollain uskallusta riittäisi sanoa se ääneen.



    Hieman lipsahti aihe pois Ferrarin maasturista, sori.

      
  • ["juster"]



    Mitä taas tulee tällaisten erikoisten autojen tulevaisuuteen, niin näiden myyntiin ei Euroopassa mahdollisesti voimaan tulevat CO2 rajoitukset vaikuta millään lailla.



    Ferrarin osalta ehkä ei, mutta ainakin saksalaisten valmistajien osalta vaikutus olisi hyvin merkittävä. Kyllä se tuntuu kaikilla valmistajilla jos suuriin kaupunkeihin (suurimmat tiheydet rikkaita) ei kohta enää voi ajaa millä tahansa. Lexuksen pääkonttorissa hymyillään varmaan leveästi eikä varmaan harmita että lähtivät aikanaan hybridistrategiaa toteuttamaan. Jos Lontoossa ja eräissä saksalaiskaupungeissa tähän lähdetään, niin mikä ettei sitten muuallakin? USA:ssa en ihmettelisi yhtään jos tähän mentäisiin joissain kaupungeissa.



    Rajoittaminen on sinänsä minusta aika huono keino asian ratkaisemiseksi. Toisaalta kiellot saattavat tehdä tällaisesta jo nyt marginaalisesta tuotteesta halutumman kuin koskaan???



    Kyllä ympäristöasioiden esiin nouseminen paineita antaa Ferrarin ja Porschen tapaisille erikoisvalmistajillekin, vaikka kovin vakavissaan ne eivät toistaiseksi ole olleetkaan.



    Nykyäähän siihen on kaikilla periaatteessa mahdollisuus. On mahdollisia keinoja vaikka kuinka monta, otetaan käyttöön Tuomiojan ehdottamat bensakortit, rajoitetaan autonostoa vanhaan hyvän ajan malliin (vielä 60-luvun alku) ym. keinoilla.



    Ei asiaa tarvitse välttämättä noin toteuttaa, on turha palata vanhakantaiseen ajatteluun. Sama koskee yhdyskuntarakenteita ym. Tekniikka antaa monia mahdollisuuksia, niitä pitää vaan käyttää ja tehdä niiden käyttö kannattavaksi.



    Kannustaminen järkevien vaihtoehtojen käyttämiseen toisi aika isoa muutosta. Uusi autoverotus on ainakin tähän mennessä osoittanut, että jopa noin pienillä ja kapea-alaisillakin muutoksilla ja kannustimilla saadaan kehitystä suunnattua oikeaan suuntaan. Tietysti asiat muuttuvat hitaasti, mutta jos tästä peilaa vaikkapa 25 vuotta eteenpäin niin moni asia on toisin. Jos ajattelee esim. 1982 -> 2007 niin siitä jo hahmottaa aika paljon muutosta. Tuskin on kenenkään kannalta järkevää että joukkoliikenne lentoliikennettä lukuuottamatta on jäänyt jonnekin -82 tasolle samaan aikaan kun liikenne kokonaisuutena on moninkertaistunut.



      
  • Hyvä että tähänkin ketjuun saatiin alun Ferrari-kiihkoilun ja maasturi-vastenmielisyyden jälkeen aikaan asiallista keskustelua. Tarkoitus olikin laittaa tuo aihe tänne keskustelua herättelemään, kun tiedän tämän palstan maasturi-vastenmielisyyden ja sen että autot on joillekin täällä kuin joku pyhä uskonto.



    Halusi sitä jotkut tai ei, niin ennustan että seuraavalla lailla tulee käymään:



    Vuonna 2011 Ferrarilta tulee myyntiin katumaasturi, joka on paljon vielä noita kuvia tyylikkäämpi. Hinta tulee olemaan huima eli noin 300 t€ Suomessa ja valmistuserä aluksi pieni. Autolehdet kilvan ylistävät sitä tyylikkäimmäksi ja urheilullisimmaksi SUV:ksi kautta aikain. Neliveto on lainattu Mersulta pienen valmistuserän takia. Moottorina aluksi Ferrarin oma V8 ja myöhemmin vuonna 2011 esitellään Ferrarin oma V12 diesel juuri tuossa katumaasturissa. Auto on suuri menestys ja valmistusta on pakko lisätä ja tehodiesel tulee saataville myöhemmin muihinkin malleihin. Ferrarin menestyskulku jatkuu ja Kimi voittaa vuoden 2011 lopulla viimeisen maailmanmestaruutensa vetäytyen hyvin ansaitulle eläkkeelle.



    Palataan asiaan vuoden 2011 lopulla toteutuiko nuo ennusteet. :smile:

      
  • Kauniisti ajateltu, että ohjaamalla ja kannustamalla voisi vaikuttaa oikeasti ihmisten käyttäytymiseen esim. yksityisautoilussa. Harva yksityisautoilija haluaa vapaaehtoisesti luopua tästä mukavuudesta. Tällä hetkellä vasta 2,23 euron suuruinen bensiinin litrahinta vähentäisi Suomessa autoilijan ajokilometrejä, Ajoneuvohallintokeskuksen teettämän tutkimuksen mukaan.



    Tällä hetkellä on Euroopassa käytössä erilaisia maksuja, ei siis rajoituksia auton käytöstä ainakin Lontoossa ja Tukholmassa. Lontoossa ”punainen Ken” ajaa lakia että yli 225g/km auton omistajien pitäisi maksaa 25 puntaa voidakseen ajaa kaupungin keskustaan. Lakialoite on vastatuulessa myös hänen omien kannattajien joukossa, koska nyt maksu vaikuttaisi ensikertaa myös heidän autoiluun. Porschen aikomuksena on viedä asia oikeuteen ja kyseisen lain vaikutuksen on laskettu olevan CO2

    päästöihin samaa luokkaa kuin Heathrown päästöt alle neljässä tunnissa.



    Saksassa taas on eräissä kaupungeissa kielletty ilman hiukkassuodattimia olevien diesel autojen käyttö keskustoissa. Nämä tällä palstalla syöpäkääryleiksi nimetyt autot saavat nykyisen autoverotuksemme takia verohelpotusta, vaikka nämä autot pitäisi pistää kierrätykseen.



    Jos ja kun EU asettaa jonkinlaiset päästörajat uusille autoille, niin rajat ylittävät autojen valmistusta ei kielletä vaan selviävät sakoilla. Kalliimpien autojen valmistajien on taloudellisesti helpompaa ottaa käyttöön ja kehittää tekniikkaa ja materiaaleja mitkä alentavat polttoaineen kulutusta.



    Eli ne joilla on oikeasti rahaa, on suurempi vapaus päättää millä ajaa nyt ja tulevaisuudessa. !00 000 eurolla saa tulevaisuudessa varmasti mukavamman, nopeamman ja vähemmän kuluttavan auton, kuin 30 000 eurolla mikäli ehdottomat päästörajat joskus tulevat voimaan

      
  • A-utoilija:

    Hyvä että tähänkin ketjuun saatiin alun Ferrari-kiihkoilun ja maasturi-vastenmielisyyden jälkeen aikaan asiallista keskustelua. Tarkoitus olikin laittaa tuo aihe tänne keskustelua herättelemään, kun tiedän tämän palstan maasturi-vastenmielisyyden ja sen että autot on joillekin täällä kuin joku pyhä uskonto.

    Halusi sitä jotkut tai ei, niin ennustan että seuraavalla lailla tulee käymään:

    Vuonna 2011 Ferrarilta tulee myyntiin katumaasturi, joka on paljon vielä noita kuvia tyylikkäämpi. Hinta tulee olemaan huima eli noin 300 t€ Suomessa ja valmistuserä aluksi pieni. Autolehdet kilvan ylistävät sitä tyylikkäimmäksi ja urheilullisimmaksi SUV:ksi kautta aikain. Neliveto on lainattu Mersulta pienen valmistuserän takia. Moottorina aluksi Ferrarin oma V8 ja myöhemmin vuonna 2011 esitellään Ferrarin oma V12 diesel juuri tuossa katumaasturissa. Auto on suuri menestys ja valmistusta on pakko lisätä ja tehodiesel tulee saataville myöhemmin muihinkin malleihin. Ferrarin menestyskulku jatkuu ja Kimi voittaa vuoden 2011 lopulla viimeisen maailmanmestaruutensa vetäytyen hyvin ansaitulle eläkkeelle.

    Palataan asiaan vuoden 2011 lopulla toteutuiko nuo ennusteet. :smile:




    Nyt on jo olemassa prototyyppi parin vuoden päästä tuotantoon tuleva isosta Suvista, jonka kiihtyvyys 0-100 km/h alle 7 sekuntia ja kulutus 5 litran luokkaa. Ennuste voi muuten toteutua, mutta että Ferrari lainaisi keneltäkään mitään…



    PS. Eikös McLarenMercedes jäänyt juuri kiinni kun he lainasivat hieman salaa Ferrarin tekniikkaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit