Mikä on paras perheautomalli sitkeysmittauksissa, hintaryhmä

47 kommenttia
«1

Tuon kulutus-/melukeskustelun innoittamana heräsi tällainen auton käytännön suorituskykyyn läheisesti liittyvä kysymys. Pysytään tässä taviksen ulottuvilla olevissa perheautoissa, minua ei ferrarin sitkeys jaksa tässä yhteydessä kiinnostaa.



Eli :

Mikäli haluat alle 30 000 euron panostuksella hankkia parhaiten isoimmalla vaihteella 90-120 km/h kiihtyvän perheauton, niin mikä se mahtaa olla?



Heitän alkuun teaseriksi vaikkapa Golf 1,4 Tsi, jonka 90-120 kiihtyvyys mitattiin TM:ssä arvoon 8,1s / 240m

  
  • Siitä vaan plaraamaan autotestien kiihtyvyystaulukoita. Mielenkiintonsa silläkin, mutta eipä tulisi mieleeni pitää ko. ominaisuutta ensisijaisena auton valintaperusteena. Onhan ominaisuudesta etuakin, kai, mutta ohituksissa voi myös käyttää vaihteita...

      
  • Tuo on siinä mielessä huono vertailu, että se ei kerro pelkästään suorituskyvystä, vaan isoimman välityksen soveltuvuus kyseiseen kiihdytykseen näyttelee merkittävää osaa.



      
  • Hyvä vaihtoehto on Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG

    60-120km/h 10,6s

    90-120km/h 6,3s



    Tai manuaalivaihteisista myös Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline:

    60-120km/h 18,8s

    90-120km/h 10,1s.



    http://spreadsheets.google.com/pub?key=tPKuDRcGa3OJlDqjLxZvcIA&output=html



    Viestiä muokattu 29.9.

      
  • Engineeri:

    Heitän alkuun teaseriksi vaikkapa Golf 1,4 Tsi, jonka 90-120 kiihtyvyys mitattiin TM:ssä arvoon 8,1s / 240m




    Tuota 125kW GT mallia ei taida enää uutena olla saatavana. Kaksilitraisista löytyy 125 ja 155kW, mutta hinta kipuaa yli 30k€.



    Suurin 1,4l koneiden teho on nykyään 118kW. Sen ohituskiihtyvyys on 90-120km/h 6,3s, tosin DSG automaatilla mitattuna.

      
  • Penteles:

    Sen ohituskiihtyvyys on 90-120km/h 6,3s, tosin DSG automaatilla mitattuna.


    Tuohan ei siis ole kuitenkaan suurimmalla vaihteella mitattu kuten kysymyksessä alunperin Engineeri vaati?



    NHB:

    Tuo on siinä mielessä huono vertailu, että se ei kerro pelkästään suorituskyvystä, vaan isoimman välityksen soveltuvuus kyseiseen kiihdytykseen näyttelee merkittävää osaa.


    Niin, rajoittamalla vaihteet kolmeen pienimpään, monikin auto menestyisi tässä hyvin, mutta ei ehkä olisi kovin mukava laite ajaa maantiellä pidempää pätkää.

      
  • Tuohan ei siis ole kuitenkaan suurimmalla vaihteella mitattu kuten kysymyksessä alunperin Engineeri vaati?




    Onko asialla merkitystä? Omassa autossani pidän vaihdekepin asennossa D ja ihan hyvin pääsee ohi, paremmin kuin silloin kun lukitsee suurimman vaihteen.



    ...isoimman välityksen soveltuvuus kyseiseen kiihdytykseen näyttelee merkittävää osaa.




    Sportmalleissa tuo tarkoittaa että kierrokset ovat turhan korkealla eli helposti kaipaa yhtä lisävaihdetta. Ei-sporteissa taas tarvitaan vääntöä mikä edellyttää turboa tai isoa moottoria. Omalla kohdallani mieluummin käytän vaihteita ohitustilanteessa kuin varustaisin auton moottorilla jolla ei tarvitse vaihtaa esim. 75 km/h nopeudella ohitustilanteessa suurimmalta vaihteelta alaspäin.

      
  • Suurimmalla vaihteella (manuaali) mitattu 90-120 tai 60-120 km/h tulos ei ole ihan paras mittari sitkeydestä. Näihin tuloksiin nimittäin tietysti vaikuttaa olennaisesti vaihteiston välityssuhteet. Pitemmällä viitosella saadaan huonompi kiihtyvyystulos mutta parempi taloudellisuus. TM:n testeissä aina pitkiä välityssuhteita on kritisoitu huonon ohituskiihtyvyyden takia. En ole koskaan ymmärtänyt tätä pointtia. Jos ei suurimmalla vaihteella kiihtyvyys ole riittävää, niin ainahan voi vaihtaa pienemmälle! Ja voihan sitä jopa ajaa koko ajan nelosella jos niin haluaa.



    Olisi periaatteessa mahdollista mitata todellista sitkeyttä, mutta sitä ei TM ole koskaan tehnyt. Tällainen todellista sitkeyttä mittaava testi olisi sellainen, että mitataan kiihtyvyys 10-120 km/h siten, että alussa lähdetään kakkosella ja suuremmalle vaihdetaan heti kun kierrokset ovat saavuttaneet lukeman 3000 kierr./min. Kieltämättä hieman hankalaa mitata vertailukelpoisesti, mutta antaisi loistavan kuvan moottorin todellisesta sitkeydestä.

      
  • lawnmover:

    Onko asialla merkitystä? Omassa autossani pidän vaihdekepin asennossa D ja ihan hyvin pääsee ohi, paremmin kuin silloin kun lukitsee suurimman vaihteen.


    Ei välttämättä, mutta alkuperäisen kysymyksen asettelusta arvelisin, että kysyjä ei kuitenkaan ollut hakemassa parhaiten ohituskiihtyvää automaattia alle 30ke hintaluokassa.



    Itsekin ajelen nyt automaatilla ja kepin pidän aina S-asennossa, mutta tuolla siltikään tahdo aina ohi päästä.



    pete61:

    Tällainen todellista sitkeyttä mittaava testi olisi sellainen, että mitataan kiihtyvyys 10-120 km/h siten, että alussa lähdetään kakkosella ja suuremmalle vaihdetaan heti kun kierrokset ovat saavuttaneet lukeman 3000 kierr./min.


    Toisilla koneilla tuo 3000 rpm on paljon vähemmän kuin toisilla, jos suhteutetaan maksimikierroksiin, joten eihän tuossa olisi mitään järkeä.

      
  • 235+255:


    Niin, rajoittamalla vaihteet kolmeen pienimpään, monikin auto menestyisi tässä hyvin, mutta ei ehkä olisi kovin mukava laite ajaa maantiellä pidempää pätkää.




    Parantaako lyhyt suurin vaihde sitten mukavuutta? Autoissa on erilaisia välityksiä, mitä järkeä on yrittää mitata "käytännön suorituskykyä" siten, että jotku autot saaavat hyötyä lyhyestä isoimmasta vaihteesta?



    Monesti esimerkiksi 5-vaiteisen laatikon suurin vaihde on tiheämmin välitytty kuin 6-vaihteisen. Parantaako vaihteiden vähentäminen suorituskykyä? Jokainen on varmaan sitä mieltä, että saksalaisissa 6-sylinterisissä dieseleissä alkaa olemaan jo aika mukavasti tehoa alakierroksilla. Tämän vuoksi niissä on myös todella pitkä suurin vaihde. Nämä suurimman vaihteen kiihdytykset eivät anna oikeata kuvaa näiden autojen ohituskiihtyvyydestä.



    Jotenkin omituista, että ohituskiihtyvyys pitäisi mitata vaihteella, joka ei anna lähellekään maksimaalista ohituskiihtyvyyttä.

      
  • 235+255:

    Penteles:
    Sen ohituskiihtyvyys on 90-120km/h 6,3s, tosin DSG automaatilla mitattuna.

    Tuohan ei siis ole kuitenkaan suurimmalla vaihteella mitattu kuten kysymyksessä alunperin Engineeri vaati?


    Oletan, että kun TM ilmoittaa mittauksen tehtynä automaatin D -asennolla, tarkoittaa se sitä ettei automaattia ole lukittu millekään vaihteelle.



    Noiden volkkareiden mittaustulokset vanhenevat nopeasti. Aloittajan mainitsemaa Golf GT:tä ei enää saa 1,4l/125kW:n moottorilla ja minun aiemmin mainitsemaa Golf Varianttia ei enää saa 103kW:n moottorilla. Tehot 1,4 litraisissa ovat 59, 90 ja 118kW.

      
  • NHB:

    Parantaako lyhyt suurin vaihde sitten mukavuutta?


    Ei tietenkään paranna, sitähän tuossa juuri yritin sanoa.



    NHB:

    Jotenkin omituista, että ohituskiihtyvyys pitäisi mitata vaihteella, joka ei anna lähellekään maksimaalista ohituskiihtyvyyttä.


    Eli vaihteella joka ei sovi ohittamiseen. Vähän sama kuin mitattaisiin huippunopeus ykkösellä.

      
  • Itsekin ajelen nyt automaatilla ja kepin pidän aina S-asennossa, mutta tuolla siltikään tahdo aina ohi päästä.




    Jos ohitat noin tiukoissa paikoissa niin ne tilanteet eivät ole kivoja ohitettavalle tai vastaantulijalle.



    Jotenkin omituista, että ohituskiihtyvyys pitäisi mitata vaihteella, joka ei anna lähellekään maksimaalista ohituskiihtyvyyttä.




    Mielestäni se suurimman vaihteen kiihtyvyys on lähinnä kiva tietää-tieto koska on kuitenkin syytä käyttämään autoaan eli opetella kiihdyttämään ja se tapahtuu vaihteiden avulla. Tai sitten ostaa automaattivaihteisen.



    Sitkeyttä hakevalle turbodiesel on hyvä valinta jos ajatellaan että 80 km/h-120 km/h tarkoittaa kierroksissa noin 2000-3000 eli parhaan väännön aluetta. Auto- ja moottorikokokohtaisia eroja tietysti tuossa on miten vaihteet on välitetty ja paljonko koneessa on voimaa.

      
  • Tiisselit kannattaa unohtaa koska ovat laiskoja ja eivät kiihdy riitävän nopeasti, pensoista osta se joka "sopii käteen" parhaiten! :flower:

      
  • Penteles:

    Hyvä vaihtoehto on Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG
    60-120km/h 10,6s
    90-120km/h 6,3s




    Ei DSG-laatikkoista voi verrata manuaaliin, koska DSG pääsee valitsemaan optimaalisen välityksen. Tuota maksimikiihtyvyyttä ei manuaaleilla yleensä testata eikä sitä kysyjäkään kysynyt.

      
  • Tiisselit kannattaa unohtaa koska ovat laiskoja ja eivät kiihdy riitävän nopeasti, pensoista osta se joka "sopii käteen" parhaiten



    Joopa; näkökanta se on tämäkin! Mihin perustuneekaan?

      
  • Metsähakan viestin ajankohdan perusteella veikkaisin, että kirjoittajan veren ehkä normaalia suuremmalla etanolipitoisuudella saattaisi olla jotain tekemistä asian kanssa.

      
  • Taannoinhan Chevrolet Epicaa myytiin hyvinkin edullisesti. Muistaakseni alle 30 000,- - oli muistaakseni kuutoskoneella. Paljonkohan tuollainen menee sitkeysmittauksissa?



    Toisaalta entäs hybridit? Jo vanhan Priuksen vääntö on 400nm joten ei sekään varmaan aikaile kiihdytyksissä (tosin sama juttu kuin DSG:ssä eli automatiikka hoitaa vaihtopuolen). Vanhan Priuksen sai alle kolmella kympillä.



    Ja eikös tuohon rahaan löydy kireitä pikkukinnereitä? Poloa ja Fiestaa ym. jotka pinkovat varmaan tuon Golfin tahtia.

      
  • Nasse:

    Tiisselit kannattaa unohtaa koska ovat laiskoja ja eivät kiihdy riitävän nopeasti, pensoista osta se joka "sopii käteen" parhaiten

    Joopa; näkökanta se on tämäkin! Mihin perustuneekaan?




    Kokemukseen, mutta mihin pitäs? :warning:

      
  • Päivän HeSassa mainostettiin Sonatan 3,3-litraista automaattia 25 tEUR hinnalla. Ainakin 2,4-litraisen Sonatan automaatti piti manuaalimoodissa valitun vaihteen myös kaasu pohjassa, joten tässä saattaisi olla vahva kandidaatti. Kelpaa tilojensa puolesta myös perheautoksi.

      
  • Ei tuollaisissa testeissä ole järjen hiventä. Autoissa on niin erilaiset vaihteistojen välitykset, ettei tuosta saada mitään vertailukelpoista aikaan. Esimerkiksi vaikkapa edellisen polven Minin 5-vaihteinen laatikko on äärimmäisen tiheäksi viritetty, vaikkei se nyt ehkä perheauto olekaan. Perheautoista jotkin volkkarit ovat olleet aika lyhyillä välityksillä.



    Jos nuo "kireät pikkukinnerit" otetaan mukaan tilanne mutkistuu entisestään, niissä kun on kovin usein melkoisen tiheät laatikot.



    Mutta jos nyt oma valinta pitäisi kaikesta huolimatta tehdä, niin Seat Leon 2.0 TSI FR (211 hv) voisi olla aika vahvoilla. Kyllä tuo ainakin 1.4 TSI Golfin pesee ihan mennen tullen. Kyseinen kulkine kustantaa hyvillä varusteilla 28500€. Ei lainkaan hassumpi hinta, kun esimerkiksi Octavia kustantaa vanhemman polven 2.0 TSI:llä n. 5000€ enemmän, ja Golf samalla koneella jo lähemmäs kympin enemmän.



    Näköjään poikittaikoneisissa vagineissa tuon koneen vääntöä on rajoitettu, kun pitkittäiskoneisissa Audeissa vääntää 350 nm, ja poikittaiskoneisissa konsernin tuotteissa "vain" 280 nm. Näkyy ihan mukavasti vääntökäppyröissäkin, 280 nm on tarjolla kierrosluvuilla 1700 - 5200 rpm.

      
  • Metsähaka:

    Nasse:
    Tiisselit kannattaa unohtaa koska ovat laiskoja ja eivät kiihdy riitävän nopeasti, pensoista osta se joka "sopii käteen" parhaiten

    Joopa; näkökanta se on tämäkin! Mihin perustuneekaan?


    Kokemukseen, mutta mihin pitäs? :warning:


    Kyllä dieselitkin kiihtyy.



    Ohituskiihtyvyys 60-120km/h mittaustuloksia:



    Lue: M5=Manuaali 5 vaiht./B=Bensiini/15,9s

    M6=Manuaali 6 vaiht./D=Diesel/19,4s



    1 Alfa Romeo MiTo 1,4 T-Jet 155 Distinctive M6 / B / 15,5

    2 Porsche Cayman M5 / B / 15,9

    3 Saab 9-3 Sport Sedan 1,9 TTiD Vector M6 / D / 16,1

    4 Subaru Legacy 2,0 Boxer Diesel M5 / D / 17,2

    5 Audi A4 Avant 1,8 T Ambiente M5 / B / 18,0

    6 Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline M6 / B / 18,8

    7 Volkswagen Passat Sedan 2,0 TDI Power Diesel Comfortline M6 / D / 19,4

    8 Smart Fortwo mhd M5 / B / 19,5

    9 Fiat Bravo 1,4 T-Jet Dynamic M6 / B / 19,5

    10 Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion Highline M6 / D / 19,6

    11 Lancia Delta 2,0 Multijet 165 M6 / D / 19,8

    12 Honda CR-V 2,2 i-CTDi Elegance Plus 4WD M6 / D / 19,8

    13 Honda Accord 2,2 i-DTEC M6 / D / 19,9

    14 Volkswagen Jetta 2,0 TDI Comfortline M6 / D / 20,1

    15 Volkswagen Golf Variant 1,9 TDI Trendline M5 / D / 20,4

    16 Volkswagen Passat 2,0 FSI Comfortline M6 / B / 20,4

    17 Saab 9-3 SportCombi 2,0t Vector M5 / B / 20,5

    18 Audi A4 1,8 TFSI Business M6 / B / 20,6

    19 Citroën C4 2,0 VTR M5 / B / 20,8

    20 Volkswagen Passat 2,0 FSI Comfortline M6 / B / 20,9

    21 Volkswagen Golf 1,4 TSI Comfortline M6 / B / 20,9

    22 BMW 320d Business M6 / D / 20,9

    23 Opel Astra 1,8i Enjoy M5 / B / 21,0

    24 Ford Mondeo 2,0 TDCi Trend 5ov M6 / D / 21,2

    25 Honda Accord 2,0i Sport M5 / B / 21,3

    26 Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Comfortline M6 / B / 21,6

    27 Seat Altea XL 1,9 TDI Stylance M5 / D / 22,0

    28 Ford Focus 1,8 Trend M5 / B / 22,2

    29 Nissan Tiida 1,6 Visia 4-ov M5 / B / 22,2

    30 Audi A4 Sedan 2,0 TDI 125 kW Business M6 / D / 22,2

    31 Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 4x4 M6 / D / 22,2

    32 Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium M6 / D / 22,3

    33 Renault Laguna HB 2,0 dCi Dynamique M6 / D / 22,3

    34 Subaru Forester 2,0 TD XE M6 / D / 22,5

    35 Subaru Impreza 2,0 TD Sport M6 / D / 22,7

    36 Kia Cee’d 2,0 CRDi EX Sporty Wagon M6 / D / 22,7

    37 Peugeot 3008 1,6 HDi Sport M6 / D / 22,7

    38 Citroën C5 Hdi 110 Business Tourer M5 / D / 22,8

    39 Fiat Linea 1,3 Multijet Diesel Sedan M5 / D / 23,0

    40 Opel Astra 1,9 CDTI Wagon Enjoy M6 / D / 23,1

    41 Ford Focus 1,6 TDCi Econetic M5 / D / 23,1

    42 Renault Koleos 2,0 dCi Dynamique Executive M6 / D / 23,2

    43 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique M5 / D / 23,2

    44 Citroën C-Crosser 2,2 HDi 156 Exclusive M6 / D / 23,2

    45 Peugeot 4007 2,2 HDI Premium M6 / D / 23,2

    46 Citroën C5 2,0i VTR Berline M5 / B / 23,4

    47 Toyota Auris 1,6 Linea Sol Plus M5 / B / 23,4

    48 Fiat Stilo Multi Wagon 130 Active M5 / B / 23,5

    49 Ford Mondeo 2,0 TDCi DPF ECOnetic+ Wagon M6 / D / 23,5

    50 Toyota Auris 1,6 Linea Sol M5 / B / 23,7

    51 Kia Cee’d 1,6 EX M5 / B / 23,7

    52 Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D Intense+ M6 / D / 23,8

    53 Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. M6 / B / 23,8

    54 Toyota RAV4 2,2 D-4D 136 4WD Cross Sport M6 / D / 23,8

    55 Mazda 6 Sedan 2,0 TD Elegance M6 / D / 23,8

    56 Volkswagen Golf 1,6 Comfortline M5 / B / 23,9

    57 Kia Cerato 1,6 EX Sedan M5 / B / 23,9

    58 Peugeot 407 2,0 Confort M5 / B / 23,9

    59 Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium Business Wagon M6 / D / 23,9

    60 Kia Magentis 2,0 LX M5 / B / 23,9

    61 Subaru Impreza 2,0R M5 / B / 24,1

    62 Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Linea Sol M5 / B / 24,1

    63 Seat Leon 1,9 TDI Ecomotive M5 / D / 24,3

    64 Subaru Legacy 2,0 R M5 / B / 24,3

    65 BMW 116i M5 / B / 24,4

    66 Chevrolet Nubira STW 1,8 CDX M5 / B / 24,4

    67 Volvo XC60 2,4D AWD Momentum M6 / D / 24,4

    68 Toyota Corolla 1,6 Linea Terra M5 / B / 24,4

    69 Renault Laguna Sport Tourer 1,5 dCi M6 / D / 24,6

    70 Peugeot 308 1,6 VTi Premium M5 / B / 24,7

    71 Hyundai i30 1,6 Comfort M5 / B / 24,8

    72 Toyota Avensis 2,0 Sol Technical M5 / B / 24,8

    73 Seat Exeo 2,0 TDI DPF 143 Style M6 / B / 25,1

    74 Toyota Avensis 2,0 D-4D 126 4ov Linea Sol Navi M6 / D / 25,3

    75 Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Sport & Style M6 / D / 25,4

    76 Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical M5 / B / 25,5

    77 Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite M5 / B / 25,6

    78 Nissan Qashqai 1,6 Visia M5 / B / 25,6

    79 Volkswagen Passat Variant Confortline 2,0 TDI BlueMotion M5 / D / 25,6

    80 Citroën C3 Picasso VTi 120 Exclusive M5 / B / 25,7

    81 Renault Megane Hatchback 1,5 dCi Expression M5 / D / 25,8

    82 Toyota Avensis D-4D Linea Sol Wagon M6 / D / 25,8

    83 Fiat Croma 1,8 Comfort Wagon M5 / B / 26,0

    84 Peugeot 308 Premium 1,6 Vti 120 M5 / B / 26,0

    85 Ford Focus 1,6 Collection Sedan M5 / B / 26,1

    86 Seat Ibiza 1,6 Sport M5 / B / 26,2

    87 Peugeot 307 1,6 Premium Plus M5 / B / 26,2

    88 Citroën Berlingo HDi 90 Multispace M5 / D / 26,3

    89 Seat Ibiza 1,6 Sport M5 / B / 26,4

    90 Mazda6 2,0 Elegance 6MT 4-ov M6 / D / 26,4

    91 Mazda2 1,5 Touring M5 / B / 26,6

    92 Dacia Logan MCV M5 / B / 26,8

    93 Renault Laguna Sport Tourer 2,0 16V Dynamique M6 / D / 27,0

    94 Ford Mondeo 2,0 Trend M5 / B / 27,0

    95 Ford Focus 1,6 Ti-VCT Collection M5 / B / 27,5

    96 Volvo V70 2,4 (103 kW) Chromium M5 / B / 27,6

    97 Skoda Roomster 1,6 16V Comfort M5 / B / 27,6

    98 Honda Jazz 1,4i-VTEC Comfort M5 / B / 27,7

    99 Opel Astra 1,6 Enjoy Edition M5 / B / 27,8

    100 Honda Jazz 1,4i Comfort M5 / B / 27,9

    101 Honda Accord 2,0 i-VTEC Elegance M6 / B / 28,0

    102 Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Stop Start Linea Sol M6 / B / 28,0

    103 BMW 320i touring M6 / B / 28,0

    104 Subaru Forester 2,0 X Exclusive M5 / B / 28,4

    105 Peugeot 207 1,4 16V Trendy M5 / B / 28,8

    106 Peugeot 207 1,4 16V Trend M5 / B / 29,0

    107 Toyota Yaris 1,3 VVT-i Linea Sol M5 / B / 29,1

    108 Honda Civic 1,8 Sport M6 / B / 29,1

    109 Toyota Corolla 1,4 VVT-i Linea Terra M5 / B / 29,9

    110 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline 5-ov M5 / B / 30,2

    111 Skoda Fabia 1,2 HTP Fun M5 / B / 30,2

    112 Kia Rio 1,4 LX M5 / B / 30,8

    113 Ford Fiesta 1,4 Trend M5 / B / 31,0

    114 Hyundai i20 1,4 Comfort M5 / B / 31,2

    115 Chevrolet Epica 2,0 LS M5 / B / 31,3

    116 Hyundai Getz 1,4 GLS AC M5 / B / 31,4

    117 Mitsubishi Colt 95 Invite Cool M5 / B / 31,7

    118 Hyundai i20 1,2 Classic M5 / B / 32,0

    119 Chrysler Sebring 2,0 Limited M5 / B / 32,0

    120 Alfa Romeo 159 2,4JTDm M6 / D / 32,1

    121 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline M5 / B / 32,4

    122 Nissan Micra 1,2 Visia 80 M5 / B / 32,6

    123 Ford Fiesta 1,4 5D Ghia M5 / B / 34,2

    124 Renault Twingo 1,2 16V Authentique M5 / B / 34,2

    125 Ford Ka 1,2 Titanium M5 / B / 34,4

    126 Citroën C3 1,4i Exclusive M5 / B / 34,8

    127 Lada 119 HB 1,6 M5 / B / 35,2

    128 Chevrolet Kalos 1,4 SX M5 / B / 36,2

    129 Fiat Albea 1,4 Sedan M5 / B / 36,9

    130 Renault Clio 1,2 16V Comfort 5-ov M5 / B / 37,1

    131 Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Linea Sol Plus M6 / B / 37,6

    132 Opel Insignia Sports Tourer Cosmo Business Line M6 / D / 37,6

    133 Ford Fiesta 1,25 Trend M5 / B / 38,4

    134 Kia Soul Street Burner M5 / B / 38,6

    135 Dodge Caliber 1,8 SXT M5 / B / 40,3

    136 Suzuki Swift 1,3 GL M5 / B / 40,8

    137 Fiat 500 1,2 Lounge M5 / B / 41,0

    138 Subaru Justy 1,0 Sport M5 / B / 41,9

    139 Fiat Panda 4x4 M5 / B / 42,5

    140 Smart Fortwo cdi M5 / D / 42,6

    141 Lexus IS 220d M6 / D / 43,0

    142 Fiat Grande Punto 1,4 16V 95 Dynamic M6 / B / 44,2

    143 Suzuki Splash 1,0 GLS M5 / B / 44,5

    144 Toyota iQ 1,0 VVT-i M5 / B / 47,3

    145 Opel Corsa 1,2 Enjoy M5 / B / 47,6

    146 Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Linea Sol M6 / B / 49,8

    147 Suzuki Swift 4x4 M5 / B / 54,7



    Listaa muokattu, otettu taulukosta:

    http://spreadsheets.google.com/pub?key=tPKuDRcGa3OJlDqjLxZvcIA&output=html

      
  • simppa:

    Näköjään poikittaikoneisissa vagineissa tuon koneen vääntöä on rajoitettu, kun pitkittäiskoneisissa Audeissa vääntää 350 nm, ja poikittaiskoneisissa konsernin tuotteissa "vain" 280 nm. Näkyy ihan mukavasti vääntökäppyröissäkin, 280 nm on tarjolla kierrosluvuilla 1700 - 5200 rpm.




    Audi A4:ssä oleva 2.0 TFSI on eri kone kuin konsernin muissa malleissa. Audissa on muuttuva venttiilien nosto joka ainakin osaltaan selittää tuota vääntöeroa. Softalla on kylläkin molemmissa rajattu aika tavalla vääntöpiikkiä

      
  • Noita lähes samantehoisia 2.0 TFSI-koneitahan on poikittaiskoneisiinkiin kahta eri sorttia. Se uudempi 211 hv (mm. uusi Golf GTI, facelift Leon) ja vanhempi 200 hv (mm. Octavia RS, B7 A4), jota Audissakin oli aikoinaan. Sitten on vielä eri tehovariantteja.



    Itse olen kyllä ollut siinä uskossa, että tuo poikittaiskoneisten päivitetty malli olisi tätä uusinta sukupolvea.



    Autocar kyllä väitti, että Golf GTI:nkin kone olisi päivitetty tuohon uusimpaan sukupolveen. Samalla mainitsivat, että vääntöä on leikattu DSG-boksin takia.



    edit:



    No uusinta sukupolveahan (EA888) ne Golf GTI:n ja Facelift Altean koneet ovat kuten epäilinkin. Ainoastaan vääntöä rajattu Audin lukemista.

      
  • simppa:


    No uusinta sukupolveahan (EA888) ne Golf GTI:n ja Facelift Altean koneet ovat kuten epäilinkin. Ainoastaan vääntöä rajattu Audin lukemista.




    Samasta lohkosta ovat kyllä, mutta ainakin A4:ssä ja muutamassa muussakin Audissa on valvelift joka uudesta GTI:stäkin puuttuu.



    Tai ainakin luottaisin wikipediaan. Sen verran vakuuttavasti tuolla on koneiden faktoja esitelty.



    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines

      
  • Uskotaan!

      
  • simppa:



    Autocar kyllä väitti, että Golf GTI:nkin kone olisi päivitetty tuohon uusimpaan sukupolveen. Samalla mainitsivat, että vääntöä on leikattu DSG-boksin takia.




    Selittäiskö joku, että mikä tuossa on se idea? Laitetaan autoon ensin iskutilavuudeltaan turhan suuri kone ja sitten softalla leikataan liikoja vääntöjä pois. Onko tarkoitus nostaa osakaasulla ajon kulutuslukemia, vai mikä?



      
  • No onhan noita esimerkkejä pilvin pimein. Esim. monet Saabit automaattilootalla, uusi C5 3.0 HDi automaatti, S80 D5 jne. jne.

      
  • Mielenkiintoinen tuo Penteleksen lista, ei voi olla kyllä aivan täysin kohdillaan? Ensinnäkin heti alkupäässä Alfa muka nopeampi kuin Porsche? Sitten esim. BMW 320i sijalla 103, nopeampia ovat mm. 1.6 litran Avensis tai 1.5 diesel Laguna. Vastaavia kummallisuuksia on pilvin pimein.



    Kiinnostaisi myös nähdä Focus ST tuolla listalla. Omien kokemuksien mukaan saattaisi mennä suoraan kärkeen.

      
  • Thorne2:

    Mielenkiintoinen tuo Penteleksen lista, ei voi olla kyllä aivan täysin kohdillaan? Ensinnäkin heti alkupäässä Alfa muka nopeampi kuin Porsche?


    Miksi ei turbo-Alfa voisi olla vapari Porschea nopeampi? Eihän Porschen suurin vaihde ole todellakaan välityksiltään 60-120 km/h tms. kiihdyttelyyn sopiva ja konekaan varmasti ole alavääntöä varten optimoitu.



    Thorne2:

    Sitten esim. BMW 320i sijalla 103, nopeampia ovat mm. 1.6 litran Avensis tai 1.5 diesel Laguna.


    Välitykset myös bemarissa varmasti aika pitkät noihin muihin nähden, ja Laguna turbo-dieselinä vääntää jo alhaalta sen minkä yleensä vääntää.



    Thorne2:

    Vastaavia kummallisuuksia on pilvin pimein.


    Niin tietysti onkin, koska sitkeyskiihtyvyys ei ole mikään hyvä suorituskyvyn mittari, ja tässä vertailussa voi pärjätä vain automaattivaihteiset koska niissä on oikea vaihde, kun taas manuaaleilla jurrataan väärällä vaihteella.



    Thorne2:

    Kiinnostaisi myös nähdä Focus ST tuolla listalla. Omien kokemuksien mukaan saattaisi mennä suoraan kärkeen.


    Tuskin sekään manuaalina kovin korkealle yltäisi.

      
  • Thorne2:

    Mielenkiintoinen tuo Penteleksen lista, ei voi olla kyllä aivan täysin kohdillaan? Ensinnäkin heti alkupäässä Alfa muka nopeampi kuin Porsche? Sitten esim. BMW 320i sijalla 103, nopeampia ovat mm. 1.6 litran Avensis tai 1.5 diesel Laguna. Vastaavia kummallisuuksia on pilvin pimein.

    Kiinnostaisi myös nähdä Focus ST tuolla listalla. Omien kokemuksien mukaan saattaisi mennä suoraan kärkeen.




    BMW oli viiden auton vertailussa syksyllä 2005.

    Viimeinen luku on nopeus km/h kierrosluvulla 1000, suurimmalla vaihteella.



    Audi A4 Avant 1,8 T Ambiente M5 / B / 18,0 / 37,3

    BMW 320i touring M6 / B / 28,0 / 40,4

    Saab 9-3 SportCombi 2,0t Vector M5 / B / 20,5 / 46.0

    Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Comfortline M6 / B / 21,6 / 34,5

    Volvo V70 2,4 (103 kW) Chromium M5 / B / 27,6 / 41,5

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit