VOLVO jättää pyrkimisen premium-luokkaan

126 kommenttia
124
  • Kun Andrea väitti että 90% suomalaisista valitsisi noilla hinnoilla BMW:N niin minä taas uskon että korkeintaan 50% valitsisi BMW:n tuosta joukosta ja syynä on tuo takaveto jota moni ns. normaali autoilia ei pidä talvella kovinkaan turvallisena/mukavana. Nyt ei pidä kenenkään vetää hernettä nenänsä näistä minun sanoista nimittäin minä kävin koeajamassa ennen uuden Volvoni tilaamista myös BMW 520dA Busines mallin ja auto oli minusta kaikin puolin hyvä (poislukien tuon i-driven käytt&#246:wink: mutta sitten kun ruvettiin kauppoja hieromaan niin tuosta busines mallista ei tuntunutkaan saavan mitään alennuksia ja entisen hyvityshinta oli lähinnä naurettava muihin merkkeihin verrattuna (Audi, mersu, Volvo).Sekä kaikki lisävarusteet mitä BMW:hen olisin vielä tarvinnut olivat järjettömän hintaisia. Hyvä auto mutta minulla ei ikävä kyllä ollut varaa siihen kun sain lähtöhinnaltaan kalliimman auton paljon pienemmällä välirahalla ja vieläpä nelivetoisena.

      
  • A-utoilija:




    No vertailun vuoksi
    Audi A6 2,0 TDI 140 hv pro business automaatti, 45900 €
    Audi A6 2,7 V6 TDI 180 hv pro business automaatti, 56300 €
    Volvo S80 2.4D Kinetic Business automaatti 163 hv, 48000 €
    Volvo S80 D5 Kinetic Business automaatti 185 hv, 50400 €

    Minusta valinnassa ei kyllä ole mitään selvää.




    Pointti onkin siinä, että Volvo on aika lailla samoissa hinnoissa kuin kilpailevat saksalaiset. Eli kallis.



    Väitän kuitenkin, että naapuri mieltää autosi kalliimaksi jos pihassasi seisoo 520dA kuin V70 2.4dA.



    Nuo business-hinnat ovat myös vähän hämääviä, kaikkia ei myydä mielellään vaihtoauton kanssa tuohon hintaan tai jos myydään niin vaihtoautosta rokotetaan sitten enemmän. Osassa tuo business on taas enemmän varustelutaso.



    Se on sitten toinen juttu mistä kukakin tykkää, ja vielä eri juttu on se millaiset kaupat missäkin liikkeessä milläkin vaihtoautolla saa. Sen joutuu jokainen katsomaan itse.



      
  • AkiK:


    Pointti onkin siinä, että Volvo on aika lailla samoissa hinnoissa kuin kilpailevat saksalaiset. Eli kallis.

    Väitän kuitenkin, että naapuri mieltää autosi kalliimaksi jos pihassasi seisoo 520dA kuin V70 2.4dA.

    Nuo business-hinnat ovat myös vähän hämääviä, kaikkia ei myydä mielellään vaihtoauton kanssa tuohon hintaan tai jos myydään niin vaihtoautosta rokotetaan sitten enemmän. Osassa tuo business on taas enemmän varustelutaso.

    Se on sitten toinen juttu mistä kukakin tykkää, ja vielä eri juttu on se millaiset kaupat missäkin liikkeessä milläkin vaihtoautolla saa. Sen joutuu jokainen katsomaan itse.




    Volvo on kallis auto, aivan kuten muutkin premium-merkit. Se on jokaisen ihan itse ratkaistava saako noista Audeista, Bemareista tai Volvoista vastinetta rahalleen vai olisiko joku tavis perheauto-merkki järkevämpi valinta. Kuka muuten ostaa autonsa sen perusteella mitä autoa naapuri pitäisi kalleimpana?



    Vaihdoit aiheen farmareihin eli V70:een, joka on jo niin yleinen auto Suomessa, ettei sillä pysty juuri joukosta erottumaan. S80 on paljon harvinaisempi ja myös muotoilultaan onnistuneempi ja sanoisin että myöskin edustavampi naapurikateuttakin ajatellen kuin turhan yleinen ja perästään hiukan "kökkö-muotoiltu" V70 farmari. :smile:



    Mitä tulee noihin Volvon business-hinnastoihin, niin käytännössä ne on se hinta, jolla oikeasti kauppoja tehdään eli tinkimävara. Näin oli itsellänikin ja pelkkä vihjaus business-hintoihin tiputti heti hintaa. Audin ja BMW:n business-malleissa ei ole enää juuri tinkimävaraa. Tuon takia nuo on vertailukelpoiset hinnat keskenään.

      
  • A-utoilija:



    Kuka muuten ostaa autonsa sen perusteella mitä autoa naapuri pitäisi kalleimpana?

    Aika moni ostaa juuri sen hintaisen auton mihin on varaa ja uskon että alitajuisesti siinä on aika paljon tekemistä jonkinlaisella kilpailulla muita lajitovereita kohtaan.(vai oletko itse miettinyt, miksi ihmiset tavoittelevat mammonaa?) Ja jos joku merkki mielletään kalliimmaksi kuin joku toinen niin se vaikuttaa ratkaisuihin suuntaan ja toiseen.

    Vaihdoit aiheen farmareihin eli V70:een,

    Sama auto on yleensä kyseessä oli perän malli sitten sedan tai farkku. Luonnollisesti farkku on yleisempi Volvon kyseessä ollen.

    Minusta V70 on Volvon malleista ainoa, joka tosissaan kilpailee saksalaisten kanssa. Nimenomaan sillä, että se on suht edustavista farmareista fiksuiten toteutettu tilaratkaisuiltaan ja käytännöllisyydeltään. No, E-farmari on kyllä suurempi mutta hinta ja statuskin on eri.

    joka on jo niin yleinen auto Suomessa, ettei sillä pysty juuri joukosta erottumaan.

    Volvo on aika yleinen auto, on vähän epäselvää minulle miten autolla joka on myydyimpien joukossa voisi jotenkin erottua. S80 ei erotu minusta juuri sen kummemmin. Jos haluaa Volvolla erottua, niin ainoa malli on ehkä C70. Jos se erottuminen sitten on tarviskaan.

    Itse olen ainakin valinnut työautoni sillä perusteella, että se on riittävät ominaisuudet omaava mutta ei liikaa erotu. Volvo on usein ollut vaihtoehtona. Bemari saattaisi nykyään taas tulla kyseeseen, se on uusien koneiden ym. myötä saavuttanut uutta nostetta eikä herätä enää niin kielteistä huomiota. Autona se on aina ollut hyvä, mutta jotenkin 3-sarjalainen on imagoltaan ollut välillä kyseenalainen. Audi alkaa myös olla niin perustavaraa, että A4 ei erotu oikeastaan mitenkään. A5 sitten kyllä.

    S80 on paljon harvinaisempi ja myös muotoilultaan onnistuneempi ja sanoisin että myöskin edustavampi naapurikateuttakin ajatellen

    Onko tässä joku sen kaltainen ajatusmaailma takana mikä joskus aikanaan oli rikkauden määrittelyssä: vain rikkailla on varaa turhuuksiin? No, vitsi vitsi. :wink:

    Itse en ostaisi isoa autoa, jossa ei ole kunnollista kuormausmahdollisuutta. S80:n kaltaista autoa en siis hankkisi. Saman asian ajaa ketterämpi pienempi laatuauto, esim. C, 3-sarja tai A4.



      
  • Jos Volvoista 90 % on dieseleitä Suomessa, niin miksi vängätään jostakin V8-bensamoottorista. Kun se ei kuitenkaan Suomen autoverotukseen istu.



    Miksi tässä asiassa ollaan ikäänkuin "maailmalla", asioita väännellään ja käännellään vähän miten itselle sopii.

      
  • andertz:

    Jos Volvoista 90 % on dieseleitä Suomessa, niin miksi vängätään jostakin V8-bensamoottorista. Kun se ei kuitenkaan Suomen autoverotukseen istu.




    Niistä on yli 90% dieseleitä (isoissa malleissa), koska kunnon bensakone puuttuu. Kaikilla merkeillä näin ei ole, vaan voit valita kilpailukykyisten diesel- ja bensakoneiden väliltä. Tällä hetkellä taloudellinen bensakone olisi aika monille ostajille erittäin hyvä vaihtoehto. Nyt Volvon haluavat ostavat ilmeisesti suosiolla dieselin.





      
  • AkiK:



    Minusta V70 on Volvon malleista ainoa, joka tosissaan kilpailee saksalaisten kanssa. Nimenomaan sillä, että se on suht edustavista farmareista fiksuiten toteutettu tilaratkaisuiltaan ja käytännöllisyydeltään. No, E-farmari on kyllä suurempi mutta hinta ja statuskin on eri.

    Volvo on aika yleinen auto, on vähän epäselvää minulle miten autolla joka on myydyimpien joukossa voisi jotenkin erottua. S80 ei erotu minusta juuri sen kummemmin. Jos haluaa Volvolla erottua, niin ainoa malli on ehkä C70. Jos se erottuminen sitten on tarviskaan.

    Itse olen ainakin valinnut työautoni sillä perusteella, että se on riittävät ominaisuudet omaava mutta ei liikaa erotu. Volvo on usein ollut vaihtoehtona. Bemari saattaisi nykyään taas tulla kyseeseen, se on uusien koneiden ym. myötä saavuttanut uutta nostetta eikä herätä enää niin kielteistä huomiota. Autona se on aina ollut hyvä, mutta jotenkin 3-sarjalainen on imagoltaan ollut välillä kyseenalainen. Audi alkaa myös olla niin perustavaraa, että A4 ei erotu oikeastaan mitenkään. A5 sitten kyllä.

    Itse en ostaisi isoa autoa, jossa ei ole kunnollista kuormausmahdollisuutta. S80:n kaltaista autoa en siis hankkisi. Saman asian ajaa ketterämpi pienempi laatuauto, esim. C, 3-sarja tai A4.




    Miten niin vain V70 kilpailisi tosissaan saksalaisten kanssa? Volvon mallivalikoimahan on varsin kattava ja verrokki löytyy lähes joka kategoriaan. Osa on jo aika iäkkäitä malleja, mutta iäkkäitä malleja on muillakin. Varsinaiset tehomallit puuttuu Volvolta, mutta nillä nyt ei mitään suurta myyntivolyymia saavutetakaan ja sellaiset mallit toimii pääasiassa vain keulakuvina automerkille. Volvon tulevista malleista taas pidän XC60 aika kovana kilpailijana saksalaisille.



    S80 on kyllä selvästi edellä tyylikkyydessä V70-mallia, josta en ole oikein koskaan pitänyt, enkä pidä uudestakaan. Sehän se vasta hölmöä olisikin kuskata ylimääräistä isoa tavaratilaa, kun sille olisi käyttöä muutaman kerran vuodessa, joten minun kannaltani S80 on huomattavasti järkevämpi auto kuin V70. Mitä sitten tulee pienempiin A4, BMW 3-sarja, MB C jne. niin ne ei vaan ole mukavuudeltaan ja tyylikkyydeltään minun makuuni ja nuohan ne vasta yleisiä onkin. S80 ja A6 vaan ovat yksinkertaisesti paljon tyylikkäämpiä kuin mallistonsa pienemmät sisaret. Eihän noilla nyt varsinaisesti erotu liikenteessä, mutta tämän hetken tyylikkäimpiin isoihin sedaneihin nuo kuuluu ja coupe-mallit taas on minun käyttööni liian epäkäytännöllisiä.



    Löytyyhän Volvolta bensamallejakin monenlaisiin tarpeisiin. Kulutus ei ole ihan saksalaisten premiumien tasolla, mutta mitä sitten? Uskoisin, että on edelleen paljon niitäkin, jotka ei jaksa tähän kulutushysteriaan osallistua ja ne autoilun kokonaiskustannukset on kuitenkin paljon tärkeämpi asia kuin jonkin mallin litran toista suurempi kulutus. Edelleen, kun ruvetaan autoja kunnolla varustelemaan, niin onhan sakemannien lisävarusteet huomattavasti Volvon vastaavia kalliimpia.

      
  • Tosiaan harmi että A-utoilija teki noinkin epäonnistuneen autovalinnan. Tuli hänelle kalliiksi (riippuu tosin tuntiveloituksesta), nimittäin kaikki tämä jälkiselittely vie näköjään mielettömästi aikaa, olisi tullut halvemmaksi heti ostaa oikeasti niin hyvä auto ettei pidä päivät pitkät vuosikausien ajan selitellä.

      
  • A-utoilija: Miten niin vain V70 kilpailisi tosissaan saksalaisten kanssa? Volvon mallivalikoimahan on varsin kattava ja verrokki löytyy lähes joka kategoriaan.



    Tämä Volvo-keskustelu on hassua, minulla ei ole mitään ko. autoa vastaan.



    Minusta V70 on Volvon malli joka on noihin verrokkeihinsa nähden kilpailukykyisempi kuin muut tällä hetkellä tarjolla olevat mallit, koska se pelaa vähän eri vahvuuksilla kuin esim. BMW tai Audi. Bemarin ja Audin farmarit ovat enemmän tyylikkääksi muotoiltuja, Volvon farmari on tehty tilojen käytettävyyttä ajatellen. Se on selkeä kilpailuetu, vaikka osa asiakaskunnasta tuollaista muotoilua kavahtaakin. V70 on esim. ainut näistä, jossa on kunnollinen takapenkin keskipaikka.



    Varsinaiset tehomallit puuttuu Volvolta



    Minua tuo ei haittaa lainkaan. Minua haittaa se, että varsinaisesti taloudelliset vaihtoehdotkin puuttuvat. Ja toisaalta diesel-osasto on aika kapea-alainen, vaikka en välttämättä itse olisikaan mitään 3-litran dieseliä hankkimassa.



    Volvon tulevista malleista taas pidän XC60 aika kovana kilpailijana saksalaisille.



    Todennäköisesti se tulee sitä ainakin meillä olemaan, itseäni ei tuo malli kiinnosta kuten ei Audin, M-B:n tai Bemarinkaan vastaavat.



    Sehän se vasta hölmöä olisikin kuskata ylimääräistä isoa tavaratilaa, kun sille olisi käyttöä muutaman kerran vuodessa, joten minun kannaltani S80 on huomattavasti järkevämpi auto kuin V70.



    No eipä tuo V70:n tavaratila paljon siellä matkassa paljon paina suhteessa S80:n vastaavaan. Harva tarvitsee isoja tiloja ilman kunnon konttia. Toki isoissa sedaneissa on iso kontti, mutta lastattavuudeltaan se on niin heikkoa tasoa, ettei tilasta ole vastaavaa hyötyä. Minusta farmarin tilalitrat ja sedanin tilalitrat ei tästä syystä ole ihan vertailukelpoisia edes.



    V70 taitaa olla aika paljon myydympi kuin S80. Jos vertaa esim. M-B:hen, niin E-sarjalaisista alle 20% on farmareita Suomessa. Kertoo se jotain siitä, millaiseen käyttöön mitäkin ostetaan.



    Mitä sitten tulee pienempiin A4, BMW 3-sarja, MB C jne. niin ne ei vaan ole mukavuudeltaan ja tyylikkyydeltään minun makuuni



    No, makuasioita on moneksi. Niistä en ala kiistelemään. Minun makuuni koko ei tuo tyyliä, en oikein osaa erotella missä iso Volvo olisi varsinaisesti tyylikkäämpi kuin nuo kolme esimerkkiä. Eikä mukavuuskaan olennaisesti muutu sillä että rautaa on enemmän etulasista eteenpäin. Viimeistään se loppuu isosta autosta parkkihallissa ja muussa käsittelyssä. On aika koomistakin seurailla välillä noiden laivojen parkkeerausyrityksiä kun ajaa itse takavetoisella ketterän kokoisella autolla.



    Löytyyhän Volvolta bensamallejakin monenlaisiin tarpeisiin.



    Vähän heikonlaisesti jos vertaa kilpailijoihin. Dieselienkin osalta tarjonta on rajoitetumpaa. Meillä ei onneksi ole hurahdettu tuohon sademetsänkaato-etanoliinkaan.



    Eihän noilla nyt varsinaisesti erotu liikenteessä



    Haluavatko ihmiset erottua yksilöinä? Minusta ne haluavat osoittaa, mihin porukkaan ne kuuluvat. Kulutuskulttuurihan on kuitenkin lähes täysin massakulttuuria. Tietyntasoisen auto/vaate ym. merkin käyttäjänä haluat osoittaa statuksesi jossain yhteisössä ja toisaalta erottua jostain toisesta porukasta.



    Kulutus ei ole ihan saksalaisten premiumien tasolla, mutta mitä sitten?



    Minusta vähän erikoinen heitto. Itselleni ainakin on väliä mitä auto vie, ainakin kun tiedän että parempaakin on tämän suhteen tarjolla ja sitä pitää myös vaatia nykytilanteessa.



    Auton laskennallinen käyttöikä on noin 280 tkm. Joku sen aina ajaa loppuun. Jos kulutuseroa on vain litrakin, se tekee 2800 litraa ylimääräistä polttoainetta / auto. Aika paljon minusta, kun ajattelee autojen kokonaismääriä. Siksi monet ympäristöasiantuntijatkin ovat viime aikoina kääntyneet jo tehdyn kaluston loppuunkäytön sijaan sille kannalle, että järkevintä olisi laittaa paljon kuluttavat autot paalaimeen mieluummin mahdollisimman nopeasti.



    Uskoisin, että on edelleen paljon niitäkin, jotka ei jaksa tähän kulutushysteriaan osallistua



    Varmasti on. Jos nykysuuntaus jatkuu niin epäilen, että ympäristönormit ja –maksut tulevat huolehtimaan siitä että vapaamatkustelijoita ei liiaksi ole. Ei kuluttajissa eikä autoteollisuudessa. Tässä on jatkossa samanlainen ”kannustin” kuin muissakin liikenneasioissa: jos ei taloudellisempi kalusto ja meno maistu, niin sitten pakotetaan ja rajoitetaan.



    Toivottavasti päästään siinä vain järkevään lähestymistapaan, että muukin liikenne ja kulutus laitetaan samalle viivalle ja maksuille niiden aiheuttaman rasituksen mukaan. Siinä vaiheessa on lentoliikennekin aika hiljaista ja lennellään maailmalle kun on oikeasti asiaa.



    autoilun kokonaiskustannukset on kuitenkin paljon tärkeämpi asia kuin jonkin mallin litran toista suurempi kulutus.



    Tämä on ihan hyvä argumentti, mutta miten se kokonaiskustannusten raja osuu juuri tuohon Volvon ja saksalaisten väliin? Ei vaikkapa MMS:n Mersun jotain kilpailijaa muutaman tonnin kalliimpi hinta ole sen enempää rahaa kuin vaikkapa Volvon ja Passatin välinenkään hinta.



    Edelleen, kun ruvetaan autoja kunnolla varustelemaan, niin onhan sakemannien lisävarusteet huomattavasti Volvon vastaavia kalliimpia.



    Tapauskohtainen juttu tämäkin, riippuu mitä tarvitsee. Mutta onhan ne noin yleisesti edullisempia. Ei se mitään hyväntekeväisyyttä ole vaan markkinastrategiakysymys. Jollain niitä autoja pitää pyrkiä myymään ja ilmeisesti Volvo ei samalla hinnalla varusteltuna pystyisi saksalaisia vastaan kisaamaan.

      
  • andertz:

    Andreo

    Miltähän esim. V30 näyttäisi ? Kun V50:kin on liian pieni.

    Jäljelle jää vielä C30, XC30 ja C30 Cabriolet.




    Kylläpä se V30 vaan tulee 2-3v. päästä. Että miltä näyttäisi ? Tästa saa hyvän kuvan tulevasta :smile: Takakontti varmaankin on jos mahdollista vielä pykälän ahtaampi kuin V50. B-pilarista eteenpäinhän V50 on sitten sama.



    http://www.automotorsport.se/news/15399/nya-rykten-om-volvo-v30--den-kommer-2010/

      
  • On se varmaan tilavampi/yhtä tilava kuin X1.



    Ja mihin tarvitaan tällaista "maasturia" ?



    Tuohan on kuin mini-Infiniti.



    http://www.carmagazine.co.uk/upload/7107/images/CAR_Scoop_BMW_X1_2_560PX.jpg

      
  • andertz:

    On se varmaan tilavampi/yhtä tilava kuin X1.

    Ja mihin tarvitaan tällaista "maasturia" ?

    Tuohan on kuin mini-Infiniti.

    http://www.carmagazine.co.uk/upload/7107/images/CAR_Scoop_BMW_X1_2_560PX.jpg




    Täysin turha peli!



      
  • Eikös tuo C30 ole jo V30, siis sopiva "kauppakassi"? :xmas:

      
  • andertz:

    Ja mihin tarvitaan tällaista "maasturia" ?




    Ei kai se mikään maasturi ole. Ylisuuret pyörät kyllä, mutta maavara henkilöautojen tasoa. Ainakin kuvasta päätellen.

      
  • Kyllä autojen kulutuksella on autokaupassa varmasti paljon enemmän vaikutusta kuin aiemmin.



    Jos jokin toinen premium auto vie esim. 2l/100km vähemmän ja ajat sillä 30tkm vuodessa, tekee se vuodessa jo 2/10030tkm1.4e/l = 840e.

      
  • turbo-kiisseli:

    Kyllä autojen kulutuksella on autokaupassa varmasti paljon enemmän vaikutusta kuin aiemmin.

    Jos jokin toinen premium auto vie esim. 2l/100km vähemmän ja ajat sillä 30tkm vuodessa, tekee se vuodessa jo 2/100*30tkm*1.4e/l = 840e.




    Eniten tämä kulutushomma tulee islkemään autonvalmistajiin. Oliko v. 2012 automerkin kaikkien mallien keskimääräinen co2-arvo ei saa ylittää 140g/km. Jos ylittyy on luvassa jättisakot. Tämä on aika pulma esim. BMW:lle ja Mercedekselle, koska mallistossa on isopäästöisiä luxuspelejä nostamassa keskiarvoa. Se näkyykin nyt esim. BMW:een otteissa, merkki on laskenut keskimääräistä päästöarvoa 7,3% vuodessa, se on eniten kaikista merkeistä. Tietysti kulutuksien laskun pitäisi kaiketi toimia myös öljyn hinnan nousua vastaan ?

      
  • Ne yhdistyvät, kirjoittaa Gunnar Dackevall (Dackevalls krönika).



    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=97777

      
  • andertz:

    Ne yhdistyvät, kirjoittaa Gunnar Dackevall (Dackevalls krönika).

    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=97777




    Oho! Aika spekulointia. Totuus tietenkin on, että BMW:llä ja Mersulla on tietenkin paljon yhteisiä piirteitä:



    1. Sama filosofia

    2. TOP premiumia

    3. Pitkittäiset koneet (poik. A&B-sarja)

    4. Takaveto (poik. A&B-sarja)

    5. Huippulaatu ja ominaisuudet

    6. Kattava mallisto

    7. Huippustatus (jakavat 1-sijan maailmassa)

    8. Itsenäisyys

    9. Voitollisuus



    Erot taas ovat painotuksissa, BMW urheilullinen painotus, MB kosii hieman enemmän edustavuutta. Samaan hengenvetoon täytyy todeta, että onha mersu toki urheilullinen jo pelkästään syystä että on takavetoinen, AMG:stä puhumattakaan kuin myös bemarilta vastaavasti löytyy huippuedustavat loistomallit.



    Koska molemmilla valmistajilla on varmasti huippulaatu tavoitteena ja kompromissit pois suljettuja saati minkään yleisosien käyttö ei edes harkita.. niin lähinnä tiivistä yhteistyötähän voisi jollain alueilla tehdä.



    Mutta en voisi kuvitella , että esim. molemmista löytyisi sama 2-litrainen dieseli tai identtinen kompressori-ahdettu bensakone. Se nimittäin olisi sitten jo osin kruununsta luopumista vaikka epäilemättä tässäkin tapauksessa molemmilla olisi maailman parasta tarjota, MUTTA sitten kirjoitettaisiin E-sarjan ja 5-sarjan yhteisistä koneista, eikä se nyt vaan käy.



    Pohjalevy-yhteistyökään ei varmaan tulisi kysymykseen vaikka samat kokoluokat molemmista löytyvät. Ehkä jossain hybridi-puolella voisi olla yhteistyöta sekä yleisessä tutkimustyössä?



      
  • Tä ! Mersu muka maailman paras ?



    Vuonna 2001 tuli Top Gearista joku autovertailu missä oli mukana Mercedes C 180, ja se rankattiin testissä toiseksi viimeiseksi noin 10 auton joukossa.



    En ymmärrä !

      
  • 1. Sama filosofia




    Totta, ainakin sillä osalla mallistoa kuin BMW:llä on tarjontaa.



    2. TOP premiumia




    Määrittelykysymys. Mitenkään ylivoimaisia ne eivät ole.




    3. Pitkittäiset koneet (poik. A&B-sarja)




    Kyllä, mutta ei anna käyttäjälle mitään etua, jos ei tosin haittaakaan.



    4. Takaveto (poik. A&B-sarja)




    Kyllä, mutta tämäkään ei tavalliselle käyttäjälle ole mikään erityinen etu. Haitat tosin on saatu ESPllä melkoisen hyvin kuriin.



    5. Huippulaatu ja ominaisuudet




    Ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Tekninen laatu aivan normaalia tasoa, joka tarkoittaa valitettavasti sitä, että takuukorjaamo voi tulla tutuksi.



    Jos laadulla tarkoitetaan materiaaleja, niin perusmallien kangasverhoilut ja puulistat eivät ole mitenkään erityisen laadukkaita. Eivät eroa muista vastaavan hintaisista autoista. Toki verhoiluun saadaan laatua rahalla, mutta silloin on listahinnan päälle lisättävä 10 tonnia nappanahkaverhoiluun, erikoisistuimiin jne. Se on melko paljon reilun 40 tonnin autoon.



    6. Kattava mallisto




    Totta, varsinkin Mersun mallisto on hämmästyttävän laaja.



    7. Huippustatus (jakavat 1-sijan maailmassa)




    Missä se on mitattu?



    Mersun statusta laskee kaikenmaailman 500 tkm ajetut kakssataset taksiauton rohjakkeet, jotka clasic-varusteisina ja perusvalkoisina ovat oikeita helmiä.



    Vastaavasti BMW:n imagoa rassaa toria p-rallia kiertävät teinibimmerit, jotka tasaisin väliajoin pääsevät otsikoihin ajauduttuaan huonojen ajo-ominaisuuksien vuoksi metsään.





    8. Itsenäisyys




    Totta, varsinkin BMW:n perheyritystausta on kunnioitettava saavutus nykyajassa.



    Mersun taustalla on sen verran iso konserni, joka valmistaa kaikkea laivanmoottoreista polkypyöriin. Siinä henkilöautot ovat vain osa liiketoimintaa. Mersu tekee hyötyajoneuvoissa läheistä yhteistyötä Volkkarin kanssa.





    9. Voitollisuus




    Pisteet BMW:lle. Minin ostaminen oli nappihankinta, mutta samalla paloi paaleittain rahaa Rover-seikkailussa.



    Mersulle uusien merkkien haaliminen tuntuu olevan vaikeaa. Maybach kuopataan sinne historian kirjoihin mistä se tulikin, Smart ei ole tuottanut koskaan senttiäkään voittoa, Chrusler-sekoilu tuli aivan tolkuttoman kalliiksi.

      
  • Andrea:

    Tämä on aika pulma esim. BMW:lle ja Mercedekselle, koska mallistossa on isopäästöisiä luxuspelejä nostamassa keskiarvoa.




    Se on ongelma, mutta muita kuin EU:n markkinoitahan tällainen rajoitus ei koske.



    EU ajaa ehdotonta rajaa, autonvalmistajat keskimääräistä. Tästä syystä Porsche on nykyään VW:n pääomistajia, malliston keskipäästöt pysyvät kurissa.



    Koskeeko tuo vain EU-alueella myytyjä autoja vai myös valmistettuja? Jos se koskee valmistettujakin, se on varma tapa siirtää autoteollisuus EU-alueen ulkopuolelle. Tuskin venäläiset, kiinalaiset, intialaiset ym. uusrikkaat paljon EU-normeista kiinnostuvat? Vai ottaneeko Kiina käyttöön myös tämän rajoituksen, pakokaasunormeissahan se noudattaa samaa Euro-normistoa. Luksusautojen markkinoistahan merkittävä osa ei ole enää aikoihin ollut Euroopassa, tästä johtuen Bemarikin esitteli uuden 7-sarjan Moskovassa.



      
  • Tämän artikkelin mukaan ruotsalainen pääjohtaja Fredrik Arp korvataan 100% Ford-brittijohtajalla Stephen Odelilla. Ja perusteet ovat selvät. Ford tulee prässäämään nyt omaa strategiaan läpi Volvon suhteen, eli enään ei pelleillä eikä anneta vapauksia, koska homma ei toiminut. Siispä panostus ja kilpailu kohdistetaan uuden strategian mukaan VW, Skoda, japanilaiset luokan kanssa kilpailemiseen eikä paukkuja laiteta suoranaiseen premium-kilpaan.



    http://www.automotorsport.se/news/15447/senaste-nytt-volvos-vd-fredrik-arp-byts-ut/



      
  • Tuossa lukee että "Vi ska ytterligare förstärka Volvos premium-karaktär".



    förstärka = vahvistaa



    ytterligare = edelleen



    "Vahvistamme Volvon premium-luonnetta entisestään"



    Eli siitä tuleekin entistä enemmän ja parempi premium.



    Meinaatko että TM:n keskustelupalstan lukijat ovat niin tyhmiä etteivät osaisi ruotsin kieltä ? Eli tuossa tekstissäsi oli ainooastaan ensimmäinen lause oikein.



    Tuohan on sama kuin allekirjoittanut ottaisi jostain jonkun jutun BMW:stä ja kirjottaisi mitä mieleen juolahtaa, vaikka että BMW on laajimmalle levinnein auto.



    Vai satuileeko nuo äijät tuolla, Fordin johtajat.



    Volvohan on paljon itsenäisempi kuin esimerkiksi Mercedes Benz, koska Mercedes Benz on pelkkä divisioona isommassa firmassa, joka valmistaa kaikkea laidasta laitaan.

      
  • No ei kai nyt sentään... Fredrik Arp'han ilmoitti itse että hänen on aika siirtyä sivuun. Lisäksi tuota "Volvo pois premiumluokasta" - jutusta on tehty ankka jo kauan sitten. Tuossa pari linkkiä:



    "Cash-strapped Ford was seeking buyers for Volvo last year, but the Dearborn automaker said in November that Volvo was no longer for sale. Instead, Ford said it would try to fix the brand and change its image to attract more upscale luxury buyers.



    Odell's appointment is a sign that Ford will stick with Volvo and continue to integrate the Swedish brand into Ford's operations, said Erich Merkle, an auto analyst with Crowe Chizek and Co."



    Eli Volvo lisää panoksia premikka luokkaan. Samassa artikkelissa kumotaan spekulaatiot siitä että Volvo olisi vetäytymässä luxury segmentistä. http://biz.yahoo.com/ap/080902/volvo_ceo.html?.v=2



    Samaa viestiä mm. http://www.marketwatch.com/news/story/stephen-odell-appointed-president-chief/story.aspx?guid={B90089DE-DA70-4B42-9B71-DF99EA543215}&dist=hppr

      
  • Bugracer:

    No ei kai nyt sentään... Fredrik Arp'han ilmoitti itse että hänen on aika siirtyä sivuun. Lisäksi tuota "Volvo pois premiumluokasta" - jutusta on tehty ankka jo kauan sitten. Tuossa pari linkkiä:

    "Cash-strapped Ford was seeking buyers for Volvo last year, but the Dearborn automaker said in November that Volvo was no longer for sale. Instead, Ford said it would try to fix the brand and change its image to attract more upscale luxury buyers.

    Odell's appointment is a sign that Ford will stick with Volvo and continue to integrate the Swedish brand into Ford's operations, said Erich Merkle, an auto analyst with Crowe Chizek and Co."

    Eli Volvo lisää panoksia premikka luokkaan. Samassa artikkelissa kumotaan spekulaatiot siitä että Volvo olisi vetäytymässä luxury segmentistä. http://biz.yahoo.com/ap/080902/volvo_ceo.html?.v=2

    Samaa viestiä mm. http://www.marketwatch.com/news/story/stephen-odell-appointed-president-chief/story.aspx?guid={B90089DE-DA70-4B42-9B71-DF99EA543215}&dist=hppr




    Arpin lähtö on tyypillinen yritysmaailmassa kun homma ei skulaa, sovitaan että kaveri vapaaehtoisesti ilmoittaa vaihtavansa toisiin tehtäviin. Ehkä nyt ei kuitenkaan lähtisi mikäli viimeaikaisia ryöpytyksiä Fordilta ei olisi tullut. :wave:



    Nämä uuden pomon kommentit vaan kertoo että hakusessa on tilanne. Tämä seuraava Volvon strategialinjaus julkaistiin 13.8.2008, eli pari viikkoa sitten:



    Det anses i stället vara bättre att utnyttja Volvos kärnvärden för att bli ett slagkraftigt märke i nivån strax under premiumtillverkarna, alltså en slags premium-light-division där Volkswagen är den störste spelaren.



    Volvos framtida modeller som är under utveckling ska nu göras om totalt. En helt ny produktstrategi ska fokusera på billigare bilar som ska säljas i större volymer. Den nya strategin förväntas bli klubbad redan strax efter årsskiftet, Ford tänker inte spilla någon tid. Framöver är det även tänkt att Volvos modeller ska vara mer närbesläktade med Fords bilar.



    Eli tähtäin voluumiin ja ennemminkin VW-luokkaan kuin Audi/BMW/MB. Lisäksi tiivimpi integrointi Fordin kylkeen ja strategia voimaan vuoden vaihteessa.



    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080813-ford-volvo/index.xml



      
  • Nojoo, on ihan totta että aika usein "itse lähtee" johtaja on laitettu aikaistetulle vapaalle. Totuuttahan ei tiedä kukaan.



    En ole löytänyt yhtään Volvon tiedotetta joka tukisi antamasi linkin väitettä siirtyä volyymiluokkaan, saatika edes kenenkään Volvon johtajan kommenttia asian suuntaan? Ehkä olen huono etsimään, mutta mistä tällainen löytyisi?

      
  • Andrea:

    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080813-ford-volvo/index.xml




    Niin, tästä linkistähän koko keskustelu lähti liikkeelle sivulla 1 ja käännöksetkin löytyvät siellä vähän alempaa...



    Vielä kun tiedettäisiin PYRKIIKÖ Volvo pr...pre...prrrrrr...valioautoluokkaan, vai haluaako se PYSYÄ siellä



    :sleepy:

      
  • Mutta halvin Volvo V70 on Ruotsissa vain 28.560 euroa, miten se voisi enää tästä halventua ?



    Ja halvin Passat farmari on 26.363 e (160 hp).



      
  • Nyt on mielenkiintoista nähdä pystyykö uusi pomo katkaisemaan Volvon myynnin laskun. Tuore tilasto amerikoista kertoo 'shokkipudotuksesta', eli Volvolla laskua 50% viime vuoteen verrattuna:

    http://www.automotorsport.se/news/15469/volvo-chocktappar-i-usa/



    Ruotsin maalla on myös tapahtunut odottamaton käänne, Volvo on pudonnut vuosikausia hallitsemaltaan myynnin ykköspaikalta, sen on nyt ottanut VW:

    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080904-vw-etta-volvo-tvaa/index.xml



      
  • Andrea:

    Nyt on mielenkiintoista nähdä pystyykö uusi pomo katkaisemaan Volvon myynnin laskun. Tuore tilasto amerikoista kertoo 'shokkipudotuksesta', eli Volvolla laskua 50% viime vuoteen verrattuna




    Elokuuta vertailtiin...jep. Mutta sehän ei ole uutta, että "tilastoa luetaan niinkuin sitä halutaan".



    Autojen myynti tyssäsi koko USA:ssa ja aika monen merkin osalta muutenkin. :sleepy:



    Mitähän tilastot sanovat muiden pr....pre..prrrrrrr...vastaavan tason autojen osalta? Ettei olla ihan sinisilmäisiä meinaan.



    Ja milläs taikatempulla se uusi dirikka myyntiä kasvattaisi? Kuinka kauaksi ts. minkä vuoden elokuuhun asetetaan tavoite ja mikä se tavoite-% olisi?



    Jos nimittäin mallistoon pitää tehdä jotakin radikaalia, niin siihen ei edes hyvän dirikan mitkään hyvät aikomukset kovin nopeasti vaikuta yhtään mitään. Sen verran pitkäaikaista yhdenkin mallin kehittäminen taitaa olla...



    Markkinapellemiehet asialle? :wink:



    Andrea:

    Ruotsin maalla on myös tapahtunut odottamaton käänne, Volvo on pudonnut vuosikausia hallitsemaltaan myynnin ykköspaikalta, sen on nyt ottanut VW




    Eikä tuossakaan ole kyse edes kvartaalipelleilystä, vaan edelleen vain elokuusta.



    i augusti registrerades 2 382 nya Volkswagen-bilar, vilket ger en marknadsandel på 13,4 procent. Volvo mäktade bara med 2 307 nya bilar och en marknadsandel på 13 procent.



    Oho, peräti melkein 80 autoa enemmän ovat myyneet YHDEN kk:n aikana enemmän! Ja ero markkinaosuudessa peräti 0,4%-yksikköä, huh :kiss:



    Palattaisiinko asiaan vaikka puolen vuoden jälkeen, niin nähdään onko tuossa trendiksi asti. Ei se mahdotonta ole, mutta...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit