AUTOVUOSI 2008: BMW, AUDI ja MERCEDES suurvoittajia

41 kommenttia
«1

Mielenkiintoinen autovuosi 2008 toi suurvoittajia veromuutoksen seurauksena.



Merkkitasolla premium:



1. BMW +76,7%

2. Audi +42,7%

3. MB +30,5%



Mallitasolla premium:



1. BMW 5 +119,9%

2. Audi A4 +110,3%

3. MB C +68.9%

4. BMW 3 +65,3%



Tämähän on valtava muutos kaikkiaan ja todistaa että myös suomalaiset haluavat ostaa laatua premium-luokassa.



Luultavasti v. 2009 on myös helpompi näille merkeille vaikeina aikoina, koska ko. merkien tulevaisuus ei ole uhattuna ja valta omissa käsissä.



http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/mediakone/aineistot/92/joulukuu_2008_.pdf?tiedosto=YWluZWlzdG90LzkyL2pvdWx1a3V1XzIwMDhfLnBkZg&tyyppi=AP&jul_id=29434&ain_id=&suoj=&jul_nimi=12%2F2008

  
  • Tilastoahan voi lukea monella tavalla - yksittäisen merkin kasvuluvuista voi todeta esimerkiksi sen, että niitä on myyty edellisenä vuotena todella vähän - pienillä kappalemäärillä saa helposti suuret prosentit ! - paremman kuvan saa kun katsoo eri merkkien markkinaosuuksia ja niiden muutosta.

      
  • Et sit muistanu mainita muutamaa asiaa.



    a. Volvoa myytiin 9.272 kpl eli enemmän kuin takatuuppareita yhteensä, miksi ?



    b. Audia myytiin kohtuullisen hyvin, mikä johtunee vetotavasta.



    c. En kyllä povaa takatuuppareille kovin menestyksekästä vuotta 2009, kun koko vuoden myyntiennuste on vain 60.000 - 70.000 autoa, virallinen myyntiennuste on 92.000 autoa.



    d. Eli jos autoja myydään esim. 70.000 kpl, niin kuinka monta esimerkiksi takavetoista Mersua tällöin myydään, VEHON markkinoinnista huolimatta ? Tä ?



    e. Huonosti menee vuonna 2009, ja varsinkin premiumeilla.



    f. Miksi muuten suomalainen mies potee (penis)kateutta ruotsalaisiin nähden, ja tukea on haettava jostakin Adolfin valtakunnasta ? Ihmettelen.



    Voisiko joku psykologi selostaa tuon fallos-kateuden ?



    g. Nimimerkin tietämättömyyteen viittaa myös se, että Suomesta ostetaan vain nuo pikkukipot ja isot premiumit haetaan Saksasta, miksi ?



      
  • Andrea:


    Mallitasolla premium:

    1. BMW 5 +119,9%
    2. Audi A4 +110,3%
    3. MB C +68.9%
    4. BMW 3 +65,3%

    Tämähän on valtava muutos kaikkiaan ja todistaa että myös suomalaiset haluavat ostaa laatua premium-luokassa.




    Mihin unohdit tuosta premium-ryhmästä Nissan Qashqain, + 115,7%?



    Sinänsä kasvuprosentteja tutkimalla ei selviä haluttavuus. Kokonaismääristä kannattaa katsoa, mitkä ovat haluttuja autoja. Kärjessä Golf, CRV ja Octavia.



    BMW oli selkeä voittaja autoveromuutoksen takia, koska hinnat keskimäärin putosivat enemmän kuin muilla. Veikkaan kuitenkin, että vuonna 2009 nuo menettävät markkinaosuuksia, koska ihmiset miettivät tarkemmin, mihin rahansa laittavat. Epävarmoina aikoina ei uskalleta kallista autoa niin herkästi ostaa toisinkuin nousukauden huumassa. Painottuu enemmän se kiistelty "vastinetta rahoille"-tekijä. Mietitään, mikä oikeasti on tärkeätä.

      
  • andertz:

    Et sit muistanu mainita muutamaa asiaa.

    a. Volvoa myytiin 9.272 kpl eli enemmän kuin takatuuppareita yhteensä, miksi ?

    b. Audia myytiin kohtuullisen hyvin, mikä johtunee vetotavasta.

    c. En kyllä povaa takatuuppareille kovin menestyksekästä vuotta 2009, kun koko vuoden myyntiennuste on vain 60.000 - 70.000 autoa, virallinen myyntiennuste on 92.000 autoa.

    d. Eli jos autoja myydään esim. 70.000 kpl, niin kuinka monta esimerkiksi takavetoista Mersua tällöin myydään, VEHON markkinoinnista huolimatta ? Tä ?

    e. Huonosti menee vuonna 2009, ja varsinkin premiumeilla.

    f. Miksi muuten suomalainen mies potee (penis)kateutta ruotsalaisiin nähden, ja tukea on haettava jostakin Adolfin valtakunnasta ? Ihmettelen.

    Voisiko joku psykologi selostaa tuon fallos-kateuden ?

    g. Nimimerkin tietämättömyyteen viittaa myös se, että Suomesta ostetaan vain nuo pikkukipot ja isot premiumit haetaan Saksasta, miksi ?


    Lyhyet kommentit:



    a. Oli kyse voittajista premium-luokassa, Volvo menetti selvästi markkinaosuuttaan verrattuna edellisvuoteen, 7,1% -> 6,7% kun taas voittajat kasvattivat osuuttaan, esim. BMW 2,0% -> 3,2%. Toisaalta ei näillä Suomen myyntimäärillä suurta merkitystä ole mutta markkinaosuuden muutos antaa suuntaa globaalistikin.



    b. Audi myy hyvin koska uusi A4 on todella loistava auto ja hinnoittelu kohdallaan.



    c. Ennusteet ovat ennusteita. Audi, BMW ja MB ovat vakavaraisten konsernien tuotteita toisin kuin SAAB ja Volvo konkurssikypsien GM:n ja Fordin käsissä.



    d. Mersu varmasti lisää markkinaosuuttaan myös v. 2009 toisin kuin monet muut.



    e. Ei kaikilla, ruotsalaisilla on ongelmia omistajien epävarmuudesta johtuen.



    f. Saksalaiset merkit ovat voittajia kuten suomalaiset ovat osoittaneet, Audin, BMW:n ja Mercedeksen kasvu Suomessa on ennennäkemätöntä.



    g. BMW 5-sarjan kasvu, 120%, osoitaa että verotuksen muutoksen jälkeen entistä useampaa kiinnostaa aito premium Suomesta ostettuna.



      
  • Herbert:

    Andrea:

    Mallitasolla premium:

    1. BMW 5 +119,9%
    2. Audi A4 +110,3%
    3. MB C +68.9%
    4. BMW 3 +65,3%

    Tämähän on valtava muutos kaikkiaan ja todistaa että myös suomalaiset haluavat ostaa laatua premium-luokassa.



    Mihin unohdit tuosta premium-ryhmästä Nissan Qashqain, + 115,7%?

    Sinänsä kasvuprosentteja tutkimalla ei selviä haluttavuus. Kokonaismääristä kannattaa katsoa, mitkä ovat haluttuja autoja. Kärjessä Golf, CRV ja Octavia.

    BMW oli selkeä voittaja autoveromuutoksen takia, koska hinnat keskimäärin putosivat enemmän kuin muilla. Veikkaan kuitenkin, että vuonna 2009 nuo menettävät markkinaosuuksia, koska ihmiset miettivät tarkemmin, mihin rahansa laittavat. Epävarmoina aikoina ei uskalleta kallista autoa niin herkästi ostaa toisinkuin nousukauden huumassa. Painottuu enemmän se kiistelty "vastinetta rahoille"-tekijä. Mietitään, mikä oikeasti on tärkeätä.


    En laskenut Nissania premiumiin.



    Golf, CRV ja Octavia eivät myöskään premiumia.



    Uskon saksalaisten markkinaosuuden kasvuun myös v. 2009 koska merkit itsenäisiä ja talous kunnossa -> niihin luotetaan toisin kuin esim. ruotsalaisiin joiden tulevaisuus on vaakalaudalla.





      
  • asl2:

    Tilastoahan voi lukea monella tavalla - yksittäisen merkin kasvuluvuista voi todeta esimerkiksi sen, että niitä on myyty edellisenä vuotena todella vähän - pienillä kappalemäärillä saa helposti suuret prosentit ! - paremman kuvan saa kun katsoo eri merkkien markkinaosuuksia ja niiden muutosta.


    Puhut asiaa, tässä muutamia markkinaosuuksia jotka tilastosta löytyvät:



    Merkit:



    v. 2007/ v. 2008

    AUDI 3,3% -> 4,2%

    BMW 2,0% -> 3,2%

    MB 2,9% -> 3,4%

    SAAB 0,9% -> 0,9%

    Volvo 7,1% -> 6,7% (Huom! Negatiivinen kehitys)



    Mallit:



    v. 2007/ v. 2008

    Audi A4-----1,2% -> 2,2%

    BMW 3-------0,8% -> 1,2%

    BMW 5-------0.5% -> 1,0%

    MB C--------1,0% -> 1,6%

    VW Passat---2,5% -> 3,0%

    Volvo V70-2,6% -> 2,4% (Huom!Neg. kehitys)



    Volle hiipuuu, muut kasvattavat.







      
  • Kyllä aidossa Japanissa tehdyssä Nissanissa on enemmän premiumia kuin nuissa saksalaisissa kulkineissa jos hinta sama! :hug:

      
  • Andrea



    Volvo möi vuonna 2008 9.272 autoa. Bemppu ja Mersu eivät yltäneet edes yhdessä tuohon lukemaan. Vaikka keskustelupalstat ovat täynnä bemppu-faneja, niin et kai usko että joku takavetomerkki voisi myydä yhtä paljon kuin talvioloihin suunniteltu Volvo ?



    Mistään Mersu-laadusta en myöskään puhuisi. Oletko lukenut artikkelin "Der Rost ist Zurück" vai avaanko tästä ihan oman keskusteluketjun ? Koska Volvo ei viihdy korjaamolla toisin kuin eräät toiset merkit, niin uskon Volvon menestykseen jatkossakin.

      
  • Volvon markkinaosuus pysyi suurinpiirtein samana, nyt se on 6,7 % sen oltua 7,1 % vuonna 2007. Varsin hyvä saavutus, kun mallisto ei kuitenkaan ole ihan up to date.



    http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/mediakone/aineistot/92/joulukuu_2008_.pdf?tiedosto=YWluZWlzdG90LzkyL2pvdWx1a3V1XzIwMDhfLnBkZg&tyyppi=AP&jul_id=29434&ain_id=&suoj=&jul_nimi=12%2F2008

      
  • andertz:


    Volvo möi vuonna 2008 9.272 autoa. Bemppu ja Mersu eivät yltäneet edes yhdessä tuohon lukemaan. Vaikka keskustelupalstat ovat täynnä bemppu-faneja, niin et kai usko että joku takavetomerkki voisi myydä yhtä paljon kuin talvioloihin suunniteltu Volvo ?




    On turha jauhaa noista myyntiluvuista. Etkö usko, että useimpien Mersulla (oli se sitten Baijerin Mersu tai pelkkä Mersu) ajavien mielestä on sitä parempi, mitä vähemmän kyseiset automerkit myyvät? He eivät haluaisi ostaa sellaista valtavasti myyvää massamerkkiä kuin Volvo. Hitto, kyllähän Pirkka-jäätelökin myy Suomessa paremmin kuin Mövenpick. Onhan se Pirkka laadukas, tuttu ja turvallinen, eli ei siinä mitään pahaa. Ihmisillä vain on erilaisia mieltymyksiä.

      
  • andertz:

    Volvon markkinaosuus pysyi suurinpiirtein samana, nyt se on 6,7 % sen oltua 7,1 % vuonna 2007. Varsin hyvä saavutus, kun mallisto ei kuitenkaan ole ihan up to date.


    Oletko ihan pihalla? Muut tuplaa osuutensa ja Volle häviää, miten niin "varsin hyvä saavutus" ???



    v. 2007/ v. 2008

    AUDI 3,3% -> 4,2%

    BMW 2,0% -> 3,2%

    MB 2,9% -> 3,4%

    SAAB 0,9% -> 0,9%

    Volvo 7,1% -> 6,7% (Huom! Negatiivinen

    kehitys)

      
  • Mersulla, bemarilla ja Audillako tuolla liikenteessä erottuu? Salli mun nauraa.



    Samanlaisia massamerkkejä kaikki. Volvoja näkyy eniten, mutta ei noilla saksalaispremiumeillakaan ole mitään erottumisarvoa. Jos erottuvan auto haluaa, niin ostaa Alfa Romeo 159:n tai vaikkapa Jaguar XF:n, ei todellakaan mitään E-mersua tai pikkubemaria.



    Täälläpäin taas Volvolla erottuisi huomattavasti paremmin kuin noilla saksalaismerkeillä. Tänäänkin näin kolme (3) SL-merkkeriä, ja se on kuitekin olevinaan hieno urheiluauto.

      
  • simppa:

    Mersulla, bemarilla ja Audillako tuolla liikenteessä erottuu? Salli mun nauraa.

    Samanlaisia massamerkkejä kaikki. Volvoja näkyy eniten, mutta ei noilla saksalaispremiumeillakaan ole mitään erottumisarvoa. Jos erottuvan auto haluaa, niin ostaa Alfa Romeo 159:n tai vaikkapa Jaguar XF:n, ei todellakaan mitään E-mersua.

    Täälläpäin taas Volvolla erottuisi huomattavasti paremmin kuin noilla saksalaismerkeillä. Tänäänkin näin kolme (3) SL-merkkeriä, ja se on kuitekin olevinaan hieno urheiluauto.




    Jos 3 (kolme) SL:ää tuli vastaan, niin aika sattuma. Sen verran harvinainen malli on kyseessä, että voi mennä kuukausia kun moiseen malliin törmää..



    Vollella ei ole muita malleja kuin Amazon, joka sytyttää jos joskus vastaan tulee.





      
  • "On turha jauhaa noista myyntiluvuista."



    Olen samaa mieltä, koska Volvo säilytti markkinaosuutensa.



    Myöskään Martin Bormanin ei pidä hihhuloida liikaa !



    Ja ensi vuoden virallinen myyntiennuste on 92.000 autoa !



    Siis ihan autoalan oma myyntiennuste.



      
  • Tervetuloa tänne vaan. Väitän, että jos päivän ajelet kaupungilla, niin varmasti ainakin yhden SL:n bongaat. Todella persoonallinen malli siis. Näitä "individual" 6-sarjalaisiakin näkee ihan kiitettävästi. Että se siitä erottumisesta. Ainoa keino erottua mersulla on varmaankin hankkia SLR Mclaren.



    Miten tuo volle Amazon liittyi tuohon?



    Olette kyllä Andertzin kanssa melkoinen provokaksikko. Tulee ihan mieleen Bilian ja Vehon sodat tässä taannoin, joista oikeuttakin väännettiin. Yhä enemmän rupeaa tuntumaan siltä, että tässä on takana jotain vastaavaa.

      
  • Andrea



    BMW romahti USA:ssa joulukuussa, myynnit on ihan "Vollen" tasolla.



    http://www.leftlanenews.com/decembe.html

      
  • simppa:

    Tervetuloa tänne vaan. Väitän, että jos päivän ajelet kaupungilla, niin varmasti ainakin yhden SL:n bongaat. Todella persoonallinen malli siis. Näitä "individual" 6-sarjalaisiakin näkee ihan kiitettävästi. Että se siitä erottumisesta. Ainoa keino erottua mersulla on varmaankin hankkia SLR Mclaren.

    Miten tuo volle Amazon liittyi tuohon?

    Olette kyllä Andertzin kanssa melkoinen provokaksikko. Tulee ihan mieleen Bilian ja Vehon sodat tässä taannoin, joista oikeuttakin väännettiin. Yhä enemmän rupeaa tuntumaan siltä, että tässä on takana jotain vastaavaa.


    Eli Amazon kun tulee vastaan, niin oikeasti on hieno peli, todellinen "individual"!!! joskus nimittäin sellainenkin tulee vastaan.



    Andertzin kanssa välit on ihan ok, merkit vaan eroaa, anderz näkee Vollen, itse olen bemarin, mersun ja audin perään joka päiväiseen ajoon. Volvo oli hieno peli aikanaan itsenäisenä merkkinä mutta nykyisenä Ford-variaationa hohto on mennyttä. Osta sitten Mondeo mieluummin.



      
  • simppa



    En ymmärrä seuraavaa asiaa. Volvo on säilyttänyt markkinaosuutensa Suomessa. Laskua on 0,4 prosenttia.



    Bemput jne ovat kohottaneet markkinaosuuttaan. Mutta eihän tuo ole Volvolta pois, jos kerran Volvon markkinaosuus on sama.



    Pitääkö tässä alkaa selvittämään ketkä tavis-autoilijat ovat alkaneet ostaa esim. Bemppua ? Onko tämmöinen edes järkevää keskustelupalstalla.



    Joka tapauksessa Volvo säilytti markkinaosuutensa ja autoja myytiin 9.272 kpl. Jos joku vaihtoi vaikka Fiatista Bemppuun, niin se on ihan hyvä asia.

      
  • Eiköhän se ole selvä, että mersu on nostanut markkinaosuuttaan suorastaan jättimäisten hinnanpudosten takia. Esimerkiksi eemeli 220CDI lähtee nyt alta 50k€ varusteineen, kun ennen hintaa oli päälle 60k€. C on mielestäni edelleenkin ylihintainen kippo verrattuna Audiin ja bemariin, mutta eemelin hinta on kyllä asiallinen.



    Bemarikin on nostanut päätään hinnanpudosten takia, kun mallit pienikulutuksisia.

      
  • Andrea



    Et sitten hoksannut sitä että Bemppu, Mersu ja Audi ovat Saksassa aika verisiä kilpailijoita ?

      
  • No jaa:



    "And the following automakers have published overall 2008 sales figures:



    Acura, down 20 percent to 144,504.

    Audi, down 6.1 percent to 87,760.

    Buick, down 26.2 percent to 137,197.

    BMW, down 15.2 percent to 249,113.

    Cadillac, down 24.9 percent to 161,159.

    Chevrolet, down 20.5 percent to 1,801,131.

    Chrysler, down 38 percent to 335,108.

    Dodge, down 26 percent to 784,113.

    Ford, down 19.1 percent to 1,687,731.

    GMC, down 25.5 percent to 376,996.

    Honda, down 6.7 percent to 1,284,261.

    Hummer, down 50.9 percent to 27,485.

    Infiniti, down 11.1 percent to 112,989.

    Jeep, down 30 percent to 333,901.

    Lexus, down 21.2 percent to 260,087.

    Lincoln, down 18.4 percent to 107,295.

    Mercedes-Benz, down 11.2 percent to 225,128.

    Mercury, down 28.6 percent to 120,248.

    Mini, up 28.6 percent to 54,077.

    Nissan, down 10.9 percent to 838,361.

    Pontiac, down 25.3 percent to 267,348.

    Saab, down 34.7 percent to 21,368.

    Saturn, down 21.7 percent to 188,004.

    Subaru, up 0.3 percent to 187,699.

    Toyota, down 14.9 percent to 1,957,575.

    Volvo, down 31.2 percent to 73,102.

    Volkswagen, down 3.2 percent to 223,128.



    ...



    Ihan mielenkiintoisia lukuja.



    Bemuja myytiin siis suunnilleen samassa mittaluokassa kuin Mersuja ja Lexuksia, jos mini lasketaan mukaan niin enemmän. Prosenttipudotukset saksalaisilla vähän yli 10% ja Lexuksella 20%. Volvoja myytiin päämarkkinoilla ainoastaan 73 tuhatta kappaletta, mikä on noin 1/3 Bemarin tai M-B:n myynnistä. Olisin luullut Volvon olevan paljon vahvempi USA:ssa, mutta se onkin vain Audin tasoa. Samoin luulin Lexuksen olevan selkeästi saksalaisia edellä hybrideineen, mutta ei näköjään. Audi on USA:ssa suht tuntematon, mutta suhteessa nousussa oleva merkki. Saabin myynnit on jo aika olemattomia. Nousussa ainakin suhteellisesti näyttäisivät olevan Subaru, VW, Mini. Audin ja Hondankaan pudotukset ei ole kovin jyrkkiä.

      
  • claudius:



    On turha jauhaa noista myyntiluvuista. Etkö usko, että useimpien Mersulla (oli se sitten Baijerin Mersu tai pelkkä Mersu) ajavien mielestä on sitä parempi, mitä vähemmän kyseiset automerkit myyvät? He eivät haluaisi ostaa sellaista valtavasti myyvää massamerkkiä kuin Volvo. Hitto, kyllähän Pirkka-jäätelökin myy Suomessa paremmin kuin Mövenpick. Onhan se Pirkka laadukas, tuttu ja turvallinen, eli ei siinä mitään pahaa. Ihmisillä vain on erilaisia mieltymyksiä.




    Olen samaa mieltä, ja ihmettelen että mitä tässä kinastelussa nyt oikein haetaan tai mitä yleensä Andrea tällä ketjulla haluaa todistella? Ei Mersun tai BMW:n ja tuskin Volvonkaan ostajaa kiinnosta tippaakaan se miten yleinen heidän omistamansa automerkki on. Itsekään en missään nimessä haluaisi autoa, joita tulee vastaan joka ikisessä kadunkulmassa, kuten esim. Toyotoja ja siinä mielessä itse asiassa oma S80 on ihan hyvä valinta. Nimittäin S80 ei ole 30 myydyimmän auton listalla, toisin kuin BMW 5-sarja. Elikä tällä hetkellä ostaa persoonallisemman ja harvinaisemman auton, kun ostaa Volvo S80 kuin että ostaisi BMW 5-sarjan!

    :lol:

      
  • andertz:

    Andrea

    BMW romahti USA:ssa joulukuussa, myynnit on ihan "Vollen" tasolla.

    http://www.leftlanenews.com/decembe.html




    Eli koetetaanpas vetää yhteenvetoa US:sta..



    Muutos joulukuu 2008/vuositasolla 2008



    Audi ?/ -9,3%

    BMW -15,4%/ -40,2%

    MB ?/ -32,1%

    SAAB -34,7%/ -57,1%

    Volvo 31,2%/ 47%



    Eli ruotsalaiset kyseenalaisessa kärjessä.

      
  • andertz:


    Pitääkö tässä alkaa selvittämään ketkä tavis-autoilijat ovat alkaneet ostaa esim. Bemppua ? Onko tämmöinen edes järkevää keskustelupalstalla.




    Henk.koht. olen sitä mieltä, että juuri minkään asian selvittäminen keskustelupalstalla ei ole järkevää. Ihmettelenkin, mitä teen täällä.

      
  • A-utoilija:



    Ei Mersun tai BMW:n ja tuskin Volvonkaan ostajaa kiinnosta tippaakaan se miten yleinen heidän omistamansa automerkki on.




    Ei automerkin yleisyydestä kyse olekaan, vaan mitkä merkit selviävät laman yli. Saksalaisilla on uskoa, mutta monet muut ovat pulassa.



      
  • Andrea:



    Ei automerkin yleisyydestä kyse olekaan, vaan mitkä merkit selviävät laman yli. Saksalaisilla on uskoa, mutta monet muut ovat pulassa.




    Ja minä vaan ihmettelen, että mitä väliä sillä on ja miksi sen asian pitäisi kiinnostaa? Automerkkien laman yli selviämisellä ei luulisi olevan yksityisen kuluttajan kannalta mitään merkitystä. Auto on kulutushyödyke ja ei autot mihinkään katoa, jos joku merkki maailmasta katoaakin. Sitten vaan ostetaan joku toisen merkkinen auto, niin yksinkertaista se on. Eri asia sitten, jos oma leipä tulee jossain muodossa autoteollisuudesta, niin hätä voi olla suurempi, jos työpaikka lähtee alta.

      
  • A-utoilija:

    Andrea:


    Ei automerkin yleisyydestä kyse olekaan, vaan mitkä merkit selviävät laman yli. Saksalaisilla on uskoa, mutta monet muut ovat pulassa.



    jos joku merkki maailmasta katoaakin. Sitten vaan ostetaan joku toisen merkkinen auto, niin yksinkertaista se on.




    No jos Volvo uhanalaisena katoaa, niin sun S80 jälleenmyyntiarvoon se vaikuttaa.. no ok sitten osttetaan joku toinen merkki, oikeassa olet. Mutta väliraha saattaa kiinnostaa jo nyt?

      
  • Kun puhutaan kappalemääristä alkaa asialla olla jo merkitystä US:ssa:



    Myynti Joulukuu 2008-2007 ja 07-08

    Audi -9,3% -6,1%

    BMW -40,2% -15,2%

    MB -31,2% -11,3%

    SAAB -57,1% -34,7%

    Volvo -47,1% -31,3%



    Kyllä tässäkin sakemannit pitää pintansa paremmin.





      
  • kyllähän mersu on -09 voittajia kun tulee uusi e-sarja ja myynti on muuten laskeva.

    sama tulee myös bmw 5:lle jos ehtii maahan tämän vuoden puolella.

      
  • ainoa voittaja euroopan tasolla on audi koska sen myynti lisääntyi vuodesta 2007...



    audi +0,2%

    bmw -4,1%

    mb -7,5%



    vaikka kaikilla myynti lisääntyi markkinoiden laskuun nähden joka oli 7,8%



    ford -4,1%

    volvo - 10,8%

    toyota -11,8%

    honda -15,7%

    saab -22,7%

    lexus -25,7%



    voittajia ovat

    mazda +2,1%

    dacia +6,2%

    smart +7,0%

    nissan +8,8%

    jaguar +12,7%

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit