Uuden Smart ForTwon kestotestiä lukiessä ei voi kuin ihmetellä minkälainen naksahdus suunnittelijoilla on päässä käynyt kun vanhemman mallin 0,7 litrainen turbokone on vaihtunut litaraiseksi vapariksi ja 6 vaihteinen robottiloota 5 vaihteiseksi. Tuntuu ihan siltä, että kumpikin vaihdos on tehty suorastaan tarkoituksella sitä varten, että auton kulutuslukemat saadaan nostettua alkamaan kutosella nelosen sijaan, missä testin mukaan on onnistuttukin melko hyvin.
Itse en omalla smart Roadsterillani, jossa on sama 0,7 kone kuin vanhemmassa ForTwossa mutta kireämmällä viritysasteella ja hiema virtaviivaisemmalla korilla, saa kulutusta nousemaan yli kuuden litran kuin moottoritiellä 120 vauhdissa ja todella nykivässä kaupunkiajossa. Viimeksi eilen kun oli asiaa Helsinkiin pääsin pitkästä aikaa kokeilemaan oikeaa kaupunkiajoa ja silloin kulutus 20km matkalla Keimolasta Sörnäisiin aamuruuhkassa oli ajotietokoneen mukaan 6,1l/100km keskinopeudella 21km/h. Keskimääräinen kulutus viimeisten 1200km matkalla on ollut 4,7l/100km.
Omien smarttikokemuksieni valossa siis kestotestissä mitattu 6,5 litran kulutuslukema on kyllä sen luokan shokki, että jos suoraan sanon niin ihmettelen suunnattomasti jos joku uudenmallisen ForTwon Suomessa ostaa. Ellei sitten satu ajelemaan vain ja ainoastaan pelkästään Helsingin kantakaupungissa missä koko saattaa olla juuri se ratkaiseva tekijä.
Jutussa mainittu mystinen vika eli palaneen käry peräpäästä nimenomaan talvella periytyy kyllä jo aiemmista smarteista ja itsekin olen sitä monet kerrat ihmetellyt ja ensimmäinen kerta suorastaan säikäytti kun kuvittelin että koko auto syttyy kohta palamaan. Nyt joku tekniikan päälle paremmin ymmärtävä voisi kertoa, että mistä voi johtua se että vain talvella jostain auton peräpäästä lähtee voimakas palaneen käry.
Kulutus on kyllä siinä 4.7l meilläkin.Palaneen käry joskus tulee, mutta ei ilmeisesti haittaa mitään.