Tuulilasi pani ylemmän keskiluokan dieselit järjestykseen

93 kommenttia
13
  • AXE:

    vertailin ko. testin melumittauksia Tuulilasin 11/08 tuloksiin,muutama esimerkki:
    100km/h etu Citroen Tuulilasi 65dB TM 71dB
    VW: TL 73dB TM:67
    Mazda: TL 73dB TM:66dB
    Erot on tähtitieteellisen isot,kumpikahan mittaa väärin.Erot tuskin selittyy eri alustalla kun erot on noinkin isot.Keksiikö joku hyvän selityksen?




    Ainakin omassa autossani melun määrä on todella rankasti riippuvainen tienpinnan laadusta. Tuskin TM ja Tuulilasi testaavat samalla suoralla noita arvoja?? Jos samaan aikaan sataa vettä, ajetaan vastatuuleen jne....



    Toinen tekijä on mistä kohtaa ohjaamoa melumittaus suoritetaan.



    En pitäisi mittauksien arvojen vertailua mielekkäänä, paitsi jos vertaillaan saman testin sisällä.

      
  • AXE:

    vertailin ko. testin melumittauksia Tuulilasin 11/08 tuloksiin,muutama esimerkki:
    100km/h etu Citroen Tuulilasi 65dB TM 71dB
    VW: TL 73dB TM:67
    Mazda: TL 73dB TM:66dB
    Erot on tähtitieteellisen isot,kumpikahan mittaa väärin.Erot tuskin selittyy eri alustalla kun erot on noinkin isot.Keksiikö joku hyvän selityksen?


    On tullutkin jo esiin hyviä syitä mittatulosten eroavuuksiin.

    Tiestön, mittamikrofonin sijainnin ja olosuhteiden lisäksi myös automallien erot vaikuttavat: onko kaikissa sama moottori, sama korimalli (farkku ja 5-ovinen meluisampi kuin 4-ovinen), sama rengaskoko ja -luokka, sama rengasmerkki, sama varustelu (varsinkin ranskalaiset lisäävät äänieristeitä paremmin varusteltuihin malleihin), sitikassa on jopa kaksi erilaista jousitustyyppiä jne...



      
  • Sitikassa taitaa myös kalliimmissa malleissa olla paremmin ääntä eristävät laminoidut lasit, kun taas halvemmissa tyydytään halvempiin akkunoihin.

      
  • Kyllä tuo melutaso muuttuu dramaattisesti tien pinnan mukaan. Noita yli 70 dB:n lukemia pitäisin jotenkin realistisempina useimmille meikäläisille teille. Useamman desibelin ero on jo sillä, ajaako juuri sitä nastojen karhentamaa uraa vai vähän sen sivussa sileämpää pintaa pitkin.

      
  • Muistaakseni molemmat lehdet tekevät mittauksen siten että mikki on kuljettajan korvan lähellä. Oikealla tai vasemmalla, sitä ei pysty muistelemaan. Citroenin lukemat ovat kyllä oudot, toisesa hiljaisin, toisessa testissä meluisin.

      
  • Käykääpä lukaisemassa kun AM&S laittoi dieseleitä järjestykseen:

    http://www.automotorsport.se/biltester/2008/0812/081202.pdf

    Herättää jotain ajatuksia verrattuna Tuulilasin testiin. Katsokaa melumittauksia, jarrutusmatkoja, kiihtyvyyttä jne.

    :no_mouth:

      
  • Kannattaako tuota lehteä ottaa vakavasti, jos Volvo V70 häviää sekä Audi A4 Avantille että Audi A6 Avantille.



    Kannattaako tuota lehteä myöskään ottaa vakavasti, jos Volvo V70 häviää sekä 3-sarjan farmarille että 5-sarjan farmarille.



    Pitääkö Volvo V70 valmistus nyt lopettaa, kun se ei pärjää missään kokoluokassa. Minkälainen on oikean kokoinen farmari-Volvo ja onko tällaista edes olemassa ?



    Miten on mahdollista että Subaru Legacy Outback olisi farmariautona huonompi kuin 3-sarjan BMW taikka Audi A4 Avant ? Eikö se ole isompikin ? Miksi Subarun kohdalla todetaan, että "brister i körstabilitet" ?







      
  • Erästä testiä käsitelleestä lainattua:

    Joillekin näyttää olevan nää testit henki ja elämä. Ei paljoa meikäläisen autonvalintaa hetkauta, sanoo testit mitä tahansa. Kuka viitsii noita lukea? Saako joku tyydytystä siitä että XXXXXXXXXXXX on paras?



    Vaihda XXXXXXXXX:n tilalle haluamasi auton nimi!




    :innocent:

      
  • Tai:



    "Ketä nuo jdpowerit oikein kiinnostaa ?"

      
  • Itse asiassa edellisten kanssa täysin samaa mieltä - testi testi testi ... test my :flower:



    ps. Andertz

    Miten on mahdollista että Subaru Legacy Outback olisi farmariautona huonompi kuin 3-sarjan BMW taikka Audi A4 Avant ? Eikö se ole isompikin ? Miksi Subarun kohdalla todetaan, että "brister i körstabilitet" ? Tuossa testissä ei ollut mukana Subaru Outback -mallia, jos luit testin tarkkaan... :smile:



      
  • Osa noista pistemääristä on melko hienoja. Varsinkin designista ja muusta ulkoisesta kun lähdetään pisteitä jakeleen niin kyllä se siitä.



    En huomannut varustelistalla huomioidun, että Legacyssä on neliveto vakiona ja kaikkiin muihin sitä ei (kyseiseen koneeseen) saa ollenkaan. Ja jos saa niin 4k€ + hintaa vähintää. Ei siitä pisteitä tarvi silti antaa. Pääasia että sakut voittaa! :flower:

      
  • Flat Out



    Saattoi mennä vähän metsään, kun luulin että tuo auto oli Subaru Outback, vaikka se on Subaru Legacy Station.



    Se on muuten aika mielenkiintoista, että testit voittaa aina joko Audi taikka BMW, ja sitten nuo testit on vielä ilmaiseksi kaiken kansan luettavissa ? Onkohan tuommoinen toiminta kannattavaa ?



    Kaikissa muissa lehdissä testit maksaa jotakin, jopa nimimerkki Andreakin oli joutununt pulittamaan Teknikens Världin testistä 20 kruunua. Mutta AMS:n testit voimme lukea ihan ilmaiseksi.



    Olisipa mahdollista se että Tekniikan Mailman ja Tuulilasin testejä saisi ilmaiseksi !

      
  • Aeronautti:

    Pääasia että sakut voittaa! :flower:




    Olet ymmärtänyt Ruotsin automotorsportin testien päätarkoituksen.



    Tuon testin sijoituksia jo eräässä toisessa topicissa arvuuteltiinkin. Tulos oli muutoin odotettu, mutta ovat vahingossa sijoittaneet yhden ruotsalaismerkin saksalaisen yläpuolelle. Ensi numerossa varmaan korjaavat sattuneen kömmähdyksen ja julkaisevat oikeat tulokset.



    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5110

      
  • Andertz:

    Saattoi mennä vähän metsään, kun luulin että tuo auto oli Subaru Outback, vaikka se on Subaru Legacy Station.



    Tässä on sikäli merkittävä ero, että Outbackissä on jämäkämpi jousitus ja itsetasaavat iskarit takana, mitä taas ei norm. Legacy farkussa ole. Tässä on se ero että Outback ei niiaile peräpäätään ollenkaan niin kuin näissä TM:n, Tuulilasin ja AMS:n testissä on norm. Legacylle käynyt. Mutta eihän testiin voi valita Subarulta kuin hinnat alkaen mallin, vaikka se on esim. tuossa AMS:n testissä paljon halvempi kuin muut. Samalla rahalla kuin muut olisi saanut vielä enemmän Subarua.



    :grin:

      
  • Flat Out ?:

    Tässä on sikäli merkittävä ero, että Outbackissä on jämäkämpi jousitus ja itsetasaavat iskarit takana, mitä taas ei norm. Legacy farkussa ole. Tässä on se ero että Outback ei niiaile peräpäätään ollenkaan niin kuin näissä TM:n, Tuulilasin ja AMS:n testissä on norm. Legacylle käynyt. Mutta eihän testiin voi valita Subarulta kuin hinnat alkaen mallin, vaikka se on esim. tuossa AMS:n testissä paljon halvempi kuin muut. Samalla rahalla kuin muut olisi saanut vielä enemmän Subarua.
    :grin:




    Tuo "valitaan parempi malli" on kyllä ikuisuuskysymys, ja aina löytyy parannettavaa. Aina kun oma malli ei pärjää, täällä on joku arvostelemassa valintaperusteita. Toisaalta jos testissä olisi ollut Outback, niin olisiko sen ajo-ominaiuudet olleet huonommat korkeamman 'Subarun pyhän painopisteen' vuoksi? God knows.



    Jokatapauksessa tuo farkku on edustavampi malli testiin, koska se on paljon yleisempi kuin Outback. Itselläni oli Honda Accord Tourer jonka perän kantokyky oli myös huono, ja siihen ei mielestäni ole mitään perusteltavaa selitystä.



    Kannattaa myös lohduttautua että em lehden "testit" on aika vitsejä.

      
  • Tottakai omaa merkkiä pitää kehua, hulluhan se on joka omaansa moittii :smile:



    Tuossa testissä oli vaan se asia, mistä tälläkin saitilla olen jossakin keskustelussa maininnut, että pitäisi verrata omenoita omenoihin eikä tehdä lukijapoloista hämmentävää hedelmäsaalaattia. Tuossa Ruotsin AMS:n vertailussa halvimman -Subaru - ja kalleimman - MB - hintaeroa oli noin 108000 kruunua eli n. 11500 eur. Tuskinpa kukaan ottaa omassa autovalinnassaan tällaista hintahaitaria. Ja jos MB:stä otettaisiin vielä nelivetoinen malli niin kuka tietää mitä hintaero silloin olisi... :confused:



    Mitä tulee Outbackin myyntiin vs. perus Legacy-farkku tai korkeampaan painopisteeseen ja ajo-ominaisuuksiin siltä osin niin kehotan tutustumaan asioihin paremmin kuin vain mutu-tuntumalla...



    :grin:

      
  • Flat Out ?:


    Mitä tulee Outbackin myyntiin vs. perus Legacy-farkku tai korkeampaan painopisteeseen ja ajo-ominaisuuksiin siltä osin niin kehotan tutustumaan asioihin paremmin kuin vain mutu-tuntumalla... :grin:




    Kerro lisää. Myydäänkö Outbackia enemmän, ja eikö painopiste muutu korkeammasta maavarasta huolimatta (paljonko maavara btw muuttuu?)



      
  • AKE:n rekisteröintitilastoista selviää mallikohtaiset myyntimäärät.



    Painopiste nousee ja muuttuu jousituksen korotuksen myötä se on selvä, mutta myös muutettu jousitus ja tasonsa pitävä iskunvaimennus kompensoi ajokäyttäytymistä. Outbackissä ei saa perää laskemaan niin alas kuin noissa testien kuvissa on perus-Legacylle käynyt. Vaikka lyöt tavaratilaan maksimikuormitusmäärän verran painoa niin perä ei laske siinä suhteessa kuin perusfarkussa. Tämä olennaisesti vaikuttaa myös ajo-ominaisuuksiin koska joustovaraa on edelleen olemassa ja jousitus ei ns. pohjaa.



    :sleepy:

      
  • Flat Out ?:

    Painopiste nousee ja muuttuu jousituksen korotuksen myötä se on selvä, mutta myös muutettu jousitus ja tasonsa pitävä iskunvaimennus kompensoi ajokäyttäytymistä.
    :sleepy:




    Meilisi jälkimmäinen osa on selvää pässinlihaa, mutta yo'ta en oikein ymmärrä. Subaru-uskomuksen mukaan korkea painopisto = huono asia. Näin käy Outbackissa, eikö? Ainakin täällä on paasattu sen huonontavan ajo-ominaisuuksia.



    Onhan muutetut jousitukset ja iskunvaimennukset myös esim Volvon XC'ssä, Audin Allroadissa, Skodan Scoutissa jne. Niissäkään ei kuitenkaan päästä eroon tosiasiasta että painopiste nousee.

      
  • Varmastikin painopiste on Outbackissä korkeammalla kuin perus-Legacyssä, mutta kun tämä Subaru-boxer-painopiste-alhaalla -logiikan mukaan se on jo alkujaan alempana kuin muissa niin korotus ei vielä tuo sitä samaan tasoon kuin noissa mainitsemissasi merkeissä. Lisäksi painopisteen nousun tuomaa 'haittaa' kompensoidaan Outbackissä tanakammalla jousistolla ja iskunvaimennuksella kuin mitä on perus-Lekassa.



    Laitan tähän yhden perstuntumalla tehdyn esimerkin: Aikaisempi autoni oli VAG -malli, missä kone oli 1.8t ja tehoa siis ok ja jousitus/iskunvaimennus mitoitettu sen mukaan. Kun nyt ajan Outbackilla niin mutkissa tämä toimii samalla tavoin kuin tuo VAG -malli, vaikka maavaraa on 21 cm - ei kallistele tarpeettoman paljon. Liekö myös nelivedon tuomaa apua tuo mutka-ajon tanakoituminen. Nämä kokemukset siis parhaalla mittarilla . perstuntumalla - ilman TM:n tms. mittalaitteistoja.



    :grin:

      
  • ["Flat Out ?"]Varmastikin painopiste on Outbackissä korkeammalla kuin perus-Legacyssä, mutta kun tämä Subaru-boxer-painopiste-alhaalla -logiikan mukaan se on jo alkujaan alempana kuin muissa niin korotus ei vielä tuo sitä samaan tasoon kuin noissa mainitsemissasi merkeissä.



    En ole nähnyt mittaustulosta, jossa tuo painopisteasia todettaisiin verrattuna johonkin muuhun merkkiin. Olisi mielenkiintoinen. Tiedetään kuitenkin, että eräissä saksalaisissa painopiste jakautuu keulan ja perän välillä lähes 50/50, millä myöskin on vaikutusta.



    Lisäksi painopisteen nousun tuomaa 'haittaa' kompensoidaan Outbackissä tanakammalla jousistolla ja iskunvaimennuksella



    Näin tehdään kaikissa autoissa, jousitus pyritään mukauttamaan filosofia, käyttötarkoitus ja ajo-ominaisuudet huomioiden mahdollisimman hyväksi kompromissiksi. Ei muuta tuota painopisteasiaa mihinkään.







      
  • No tämä painopisteasia lähti liikkeelle vertailustani Outback vs. perus-Legacy. Varmaankin muissa merkeissä näihin asioihin kiinnitetään yhtä paljon huomiota. En usko että tuo painopiste asia tuo merkittävää etua Subarulle, mutta ovatpahan kuitenkin tehneet autoja tällä omalla sapluunallaan jo vuosikymmeniä ja ei kovin kannattamatonta hommaa ole kuitenkaan ollut, kun ovat säilyneet itsenäisenä merkkinä. Joitakin vain tuntuu nyppivän kun joku tekee asia erilailla kuin muut...



    :grin:

      
  • Flat Out ?:

    En usko että tuo painopiste asia tuo merkittävää etua Subarulle, mutta ovatpahan kuitenkin tehneet autoja tällä omalla sapluunallaan jo vuosikymmeniä ja ei kovin kannattamatonta hommaa ole kuitenkaan ollut, kun ovat säilyneet itsenäisenä merkkinä. Joitakin vain tuntuu nyppivän kun joku tekee asia erilailla kuin muut...




    On hienoa että on vielä joitakin poikkeavia ratkaisuja. Ja on ihan oikein, että Subaru käyttää sitä myös markkinoinnissa. Mutta markkinointi on markkinointia, olisi kiva tietää miten paljon tuo oikeasti poikkeaa muista.



    Merkin itsenäisyydestä en tiedä, eikös Toyota ole aika merkittävä omistaja? Sikäli toki itsenäinen, että tekee omia omintakeisia autojaan.



      
  • Jep Toyota omistaa n. 20% Fuji Heavy Ind. ja on siten vähemmistöosakas eikä osallistu päätöksentekoon. Tällaisia omistuksia on lähes kaikissa osakeyhtiöissä. Toyota ja Subaru tekevät kyllä yhteistyötä ja mm. uusi urheiluauto on tekeillä mihin tulee bokseri ja neliveto... :wink:

      
  • AkiK:



    Mutta markkinointi on markkinointia, olisi kiva tietää miten paljon tuo oikeasti poikkeaa muista.


    -mikset sitten ota autoa alle ja kokeile?

    Jos vertailen aiempia autojani ( rivikone-etuveto ), kyllä subarun ratkaisu on mulle täysin ylivoimainen.

    Ne vaan tuntuu olevan juttuja, joista ei saa pisteitä testeissä.



    Merkin itsenäisyydestä en tiedä, eikös Toyota ole aika merkittävä omistaja? Sikäli toki itsenäinen, että tekee omia omintakeisia autojaan.


    -Toyota omistaa pienen siipaleen, eikä sillä kai ole strategiaan yms. mitään merkitystä.


    Toisaalta voisi kuvitella että tulevaisuudessa, (kun ympäristöasiat menee vielä enemmän överiksi kuin nyt ) jos autoilu menee hybridi/sähköautoiksi Subaru olisi pienenä nelivetomerkkinä helisemässä, ja voi olla että on todella hyvä olla juuri Toyotan kumppani.


    -Subaru on käsittääkseni täysin itsenäinen ja riippumaton, ja tekee mitä huvittaa, sekä sen ''filosofiaan'' kuuluu omaan tekniikkaan perustuva toiminta, jolloin laatu pysyy erinomaisena ( osat ja jutut tehty nimenomaiseen autoon, eikä jaettu toiselta merkiltä )

    Tekniikka on täysin omaa ja uniikkia tekoa ja suunnittelua, uutta dieseliä myöten. Justy on nykyään poikkeus tässä.


      
  • Bugracer:



    Subaru-uskomuksen mukaan korkea painopisto = huono asia.

    -ei se ole mikään subarun uskomus, vaan kaiketi ihan autotekninen totuus.



    Näin käy Outbackissa, eikö? Ainakin täällä on paasattu sen huonontavan ajo-ominaisuuksia.


    -niin käy, maanvara nousee, mutta teknisen ratkaisun takia maanvaran muutos ei tee autosta vaappuvaa ja epätarkkaa ajettavaa, kuten vaikka...hmmm....parempi jättää esimerkit väliin...tässä sen boxerin hyödyn juuri huomaa.

    Kannattaa todella ottaa joku kolmelitranen Outback ja antaa sille kunnolla kenkää, ja tarkkailla ajokäytöstä. Kyllä huomaa että 250hv:stä ja reilusta maanvarasta huolimatta ajettavuus on mainio, ja kallistelu maltillista ja huom! tuota kallistelua ei ole saatu pois millään kivireki jousituksella ja iskunvaimennuksella, vaan Subarut ovat ihan normaalikovuisia mukavuudeltaan.

    En ole sitäpaitsi ikinä kuullut tai lukenut etteikö outback olisi aina kerännyt kiitosta hyvästä ajettavuudesta. ( toisaalta eiköhän tämä kööri sellaisen loihdi tuolta netin syövereistä :lol: )
      

  • En ole sitäpaitsi ikinä kuullut tai lukenut etteikö outback olisi aina kerännyt kiitosta hyvästä ajettavuudesta. ( toisaalta eiköhän tämä kööri sellaisen loihdi tuolta netin syövereistä :lol: )




    En ole ajanut toista 20cm:n maavaralla varustettua ns. normaalia autoa (cittarit mukaan luettuna) joka olisi niin tarkka, selkeä, positiivisen ohjauksen omaava ja vakaa, kuin Outback on. OB:ta mulla ei ole, eikä varmaa tulekaan mutta sen ajettavuudesta kommentoin kyllä mieluusti. Olen usein hämmästellyt tuota autoa. Se ei selviä varttitunnin ajelulla.



    Tuosta AMS:n testistä vielä, Audille annetaan moottorista kovat pojot vaikka se on kuluttavampi, hitaampi ja tehottomampi. Aivan sama mitä siellä esitelmöivät. Jos ei "varustelistalla" huomioida markkinoiden parhainta nelivetoa mitenkään pisteissä niin saa mun puolesta olla.

      
  • Juuri näin, paska lehti.

      
  • Ei se Outback nyt sentään niin ihmeellinen ole. Petoksenkin arvostaman Evon sisarlehti Autoexpress kirjoittaa näin:



    As for the rest of the Outback experience, it’s business as usual. The raised suspension and 4x4 transmission mean a comfortable ride and decent off-road traction. But on tarmac, there’s lots of body roll, grip from the front wheels is in short supply and the steering lacks feedback.



    Kyllä se on ihan sontaa, että Outbackissa ei muka olisi noita korkean maavaran haittoja, mitkä löytyvät muistakin samankaltaisista autoista (A6 allroad jne.). Mutta paskaahan se Autoexpress luonnollisesti subarumiehien mielestä jauhaa. Outback on varmasti tuollaiseksi korotetuksi malliksi hyvä ajaa, mutta autamatta siinä on samat haitat kuin kilpailijoissakin.





    Tiivistelmä:

    In the past, the Legacy Outback has been bought by a core of mainly rural-based Subaru enthusiasts – but this new diesel means its appeal is much wider. While Audi’s A6 Allroad and the Volvo XC70 are still better all-rounders, the diesel Outback is economical, refined and very capable in the rough stuff – and for those reasons it’s a viable choice in today’s market.



    Siis hyvä auto, muttei mitään mullistavaa.

      
  • Lainaan itseäni:



    En ole ajanut toista 20cm:n maavaralla varustettua ns. normaalia autoa (cittarit mukaan luettuna) joka olisi niin tarkka, selkeä, positiivisen ohjauksen omaava ja vakaa, kuin Outback on.




    Kerro parempi niin käydään kokeilemassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit