V70 2.4D vai D5

16 kommenttia

Olen vaihtamassa työsuhdeautoa, ja päätymässä Volvo V70:een. En vain osaa päättää kummalla koneella auton ottaisin, 2.4D vai D5. Suorituskyvyssä ei näyttäisi olevan suurta eroa (olen ajanut vain D5:ta. Hintaero on kuitenkin melkoinen, nyt kun 2.4D:n hinta on sama automaattina kuin manuaalina. Mitä mieltä olette, kumpi kannattaisi ottaa?

  
  • Volvo on traktori. 3050 euroa hintaeroa, mitä väliä?

      
  • Just joo. Ei mennyt kuin 20 minuuttia niin tuli Riccardolta pikkupojan tasolla oleva kommentti. Ei mikään yllätys tosin, kun lukee pojan muita kommentteja tässä foorumissa. Kotiin kasvamaan.

      
  • Mitä nyt kukin arvostaa. Mun valinta ois todennäköisimmin 2.4D automaatti. En erityisemmin pidä Volvoa sporttisena autona, joten miksei samantien ottaisi mukavuudesta kaikkea irti ja valitsisi automaatin. Korkeampi kulutuskaan ei niin häiritse kun lähtötilanteessa on "säästynyt" reilu tukku euroja.



    Mutta, muuten koneissa ei ajettavuudessa käsittääkseni hirvittäviä eroja ole. Molempia olen ajanut, mutta kun vuosimallien välillä on ollut eroa ja aikaakin on kulunut niin ei voi sen kummemmin alkaa erottelemaan.



    Molemmat käsittääkseni on kuitenkin jo osoittautuneet luotettaviksi ja hyviksi ajaa. Teho ei tule tyhjästä dieselissäkään joten D5 käytännössä lienee kuluttaa enemmän?



    Jos tulee paljon pikkuajoa, kaupungilla ja taajamassa -> 2.4D aut. jos taas maaniteajoa on huomattavasti niin miksei sitten D5. Vaikka taitaapa käytännössä esim ohitukset sujua yhtä nopeaan kun automaatti käyttää AINA sitä parasta vaihdetta jos kickdownit antaa autolle.

      
  • 2.4D. D5:ssä maksat aivan turhasta. Osta mieluummin samalla rahalla 2.4D automaatti, jos olit manuaali D5:ttä harkitsemassa.

      
  • Volvolla on vieläkin viimevuoden puolella rekisteröityjä V70 2,5T bensa pelejä. Näitä autoja tarjotaan ainakin isoimmille firmoille työsuhdeautoiksi. Siinä olisi vielä yksi vaihtoehto työsuhdeautoksi.



      
  • Varmaan kannattaa ottaa omakohtaiset "tyypit" tuosta 2.4D'stä, ja vetää suorituskykyarviot sen perusteella. Oma ajotyylikin ratkaisee miten paljon käytännöneroa on.



    Sitten jos omassa käytössä eroa ei ole niin miksi maksaa D5'sta? Säästät verotusarvossa tai saat lisävarusteita hintaerolla.

      
  • Ehdottomasti 2,4d Automaattina ja sitten jos jossain vaiheessa tuntuu siltä ettei tehot riitä niin noista molemmista koneista saadaan pelkällä ohjelmistopäivityksellä samat tehot (229hv ja 460 Nm), ohjelmointi halvimmillaan n.500 €. On myös mahdollista ostaa sellainen ohjelmointilaite jolla itse saa ajettua tuon uuden ohjelman n.5 min ja tarvittaessa myös n. 5min tuo vakio-ohjelma takaisin jos esim vie auton huoltoon eikä halua että huollossa nähdään että auto on päivitetty.

      
  • D5:ssä ja 2.4D:ssä on kyllä muistaakseni muitakin kuin softaeroja. D5:ssä on ainakin isompi ahdin.



    Vanhat 2.4d ja D5 taisivat olla sama kone softaa lukuunottamatta.



    Noniin, löytyihän tuo Volvolandiasta:



    Mitä eroa on uudella javanhalla D5:lla eli 163hp vs 185hp koneilla?



    Konepuolella isommat suuttimet, isompi ahdin, paremmin virtaava kansi ja "parannettu" EGR-kierto.

      
  • Olen koeajanut tuon 2.0D mallin ja siinä on potkua todella hyvin Suomen liikenteeseen.



    Käy ihmeessä ajamassa kaikki kolme versiota ja katso sitten rahapussiin; onko nuo hummat sen väärti? Tasanopeudella et varmaan huomaa mitään eroa mikä mylly on sisällä; vai onko äänissä eroa. Kysehän on siitä lähteekö jokin noista viivalta tai ohituksiin olennaisesti toisiaan paremmin.



    Tuo 2.0D V70 manuaalina kulkee yli 190km/h mittarinopeutta. Hieman hengetön se on alle 1500 rpm, mutta kyllä sillä pärjää.Itse ottaisin ilamn muuta tämän mopoversion kaikilla herkuilla mieluummin kuin kaakkeja.





    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Tapio Taula:

    Olen koeajanut tuon 2.0D mallin ja siinä on potkua todella hyvin Suomen liikenteeseen.

    Käy ihmeessä ajamassa kaikki kolme versiota ja katso sitten rahapussiin; onko nuo hummat sen väärti? Tasanopeudella et varmaan huomaa mitään eroa mikä mylly on sisällä; vai onko äänissä eroa. Kysehän on siitä lähteekö jokin noista viivalta tai ohituksiin olennaisesti toisiaan paremmin.

    Tuo 2.0D V70 manuaalina kulkee yli 190km/h mittarinopeutta. Hieman hengetön se on alle 1500 rpm, mutta kyllä sillä pärjää.Itse ottaisin ilamn muuta tämän mopoversion kaikilla herkuilla mieluummin kuin kaakkeja.


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:




    Samaa mieltä. Itse asiassa 2.0D on kaikkiaan modernimpi ja huomattavasti vähäpäästöisempi kone kuin nämä vanhahkot vitoset 2.4D ja D5. Kokemukseni mukaan 2.0D käy myös selvästi siistimmin, nämä vanhat 2.4D ja D5 nimittäin kalkattavat aika tavalla ja korvautunevat ennen pitkää modernimmalla tekniikalla. Kuten Tapio totesi käytännön suorituskyvyssä erot 2.0D ja 2.4D välillä ovat pienet, toisaalta päästöissä, kulutuksessa ja hiljaisuudessa 2.0D on selvä voittaja kuten myös ostohinnassa.



    Eräs varoituksen sana: työsuhdeautoa valittaessa kannattaa nyt CO2-arvoon kiinnittää huomiota, autoedun verotusarvot ovat päättäjillä tutkinnassa. Todennäköisesti edun arvot tulevat lähiaikoina (v. 2009 alku?) perustumaan CO2-arvoon kuten tämä nykyinen hankintaverokin. Silloin saatat selvitä merkittävällä säästöllä /kk jos CO2-arvo on alle 150g/100km!

      
  • Kiitos hvyistä ja asiallisista melipiteistä. Erityisesti tuo verotusarvon näkökohta on huomionarvonen. lman muuta tulen koeajamaan myös 2,0D mallin.

      
  • Tosiaan, jos ei tarvitse automaattia niin 2,4D:stä maksaa aika turhasta. Volvo voisi suosiolla tehdä automaattilaatikkoisen 2.0D:n ja luopua tuosta 2.4D:stä. Itse en ole ajanut muuta V70 dieseliä kuin tuon 2.4D:n. Hyvin se pelaa, tehoa on aivan riittävästi. Kulutus on automaattina suht korkea.



    Onko tuo 2.4D muuten se aiempi D5? Lukemat ainakin näyttävät samankaltaisilta.

      
  • AkiK:

    Tosiaan, jos ei tarvitse automaattia niin 2,4D:stä maksaa aika turhasta. Volvo voisi suosiolla tehdä automaattilaatikkoisen 2.0D:n ja luopua tuosta 2.4D:stä. Itse en ole ajanut muuta V70 dieseliä kuin tuon 2.4D:n. Hyvin se pelaa, tehoa on aivan riittävästi. Kulutus on automaattina suht korkea.

    Onko tuo 2.4D muuten se aiempi D5? Lukemat ainakin näyttävät samankaltaisilta.




    Vääntö 2.0D: 320nm (2000rpm) ja 2.4D: 340nm (2750rpm), eipä juuri ole eroa käytännön ajoa ajatellen. Päästöt 2.0D: 157g/100km ja 2.4D: 178g/100km.



    Vaikka ei ole tämän keskustelun aihe, kannattaa mainita pari vertailuarvoa muiden valmistajien saman hintaluokan dieseleistä:

    - BMW 520d farkku: 177hv, 350nm (1750rpm), 140g/100km tai

    - Mercedes E 220CDI: 170hv, 400nm, 160g/100km, tarjoushinta nyt 44.900e.



      
  • Simpalle ja Andrealle hieman valistusta heidän vääriin tietoihinsa. Ensinnäkin nykyiset uudemmat 2,4d ja D5 ovat rakenteeltaan täysin samanlaisia ja niissä tehoero on tehty vain softalla nuo rakenne-erot olivat vanhan ja uuden D5:sen erot. Andrea, 2,4d:n vääntö on 340Nm 1750-2750 rpm alueella. Minäkin olen kyllä aiempien kirjoittajien kanssa samaa mieltä siintä että jos ei tarvitse automaattia niin tuo 2,0d on täysin riittävä kone.

      
  • Autoilia:

    Andrea, 2,4d:n vääntö on 340Nm 1750-2750 rpm alueella. Minäkin olen kyllä aiempien kirjoittajien kanssa samaa mieltä siintä että jos ei tarvitse automaattia niin tuo 2,0d on täysin riittävä kone.




    Niin tuo vääntö /2750rpm oli Volvon sivuilta teknisistä tiedoista:

    http://www.volvocars.com/fi/All-Cars-MY09/Volvo-V70-new/Pages/techSpec.aspx



    Päästöt:

    2.4D automaatti: 204g/100km.

    520d farkku automaattina: 154g/100km...



    0-100km/h:

    2.4D automaatti: 10.5s

    520d farkku automaatti: 8.5s



    Kulutus/kaupunkiajo:

    2.4D automaatti: 10.1 l/100km

    520d farkku automaatti: 7,7 l/100km



    Perushyötysuhde ei 2.4D:een kohdalla ole nykypäivää.





      
  • Andrea, jostain syystä nuo Volvon Suomen sivut ovat täynnä virheitä mutta kun katsoo www.volvocars.com sivuilta Ruotsin tai International Websit valikon kautta tiedot niin siellä on nuo oikeat tiedot eli 2,4d 163hv 4000rpm ja 340Nm 1750-2750rpm sekä D5 185hv 4000rpm ja 400Nm 2000-2750rpm. Suomen maahantuojan pitäisi kyllä panostaa hieman enemmän noihin sivuihinsa, esim. noilla kansainvälisillä sivulla on XC60:sen tiedot jo oikein mutta Suomen sivuilla ei. Ja mitä minun kokemukseen kuuluu niin nuo Volvot ovat kyllä suurempiruokaisia kun BMW,MB ja Audi mutta silti Volvon ilmoittamat kulutukset ovat huomattavasti lähempänä totuutta kun esim BMW:n.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit