Audi A4 Business 1.8TSFI AT vs. Honda Accord 2.0 Business Executive AT

63 kommenttia
«13

Hieman hirvittää aloittaa tätä keskustelua kun katselee viereisen keskustelun premium vääntöä:wink:



Jälleen on tullut aika hankkia uusi auto ja tällä kertaa tarvetta hieman isommalle autolle kuin nykyinen Mini Clubman S (joka taitaa jäädä myös taloon). Olen vertaillut ja koeajanut huolella eri autoja ja tullut siihen tulokseen, että parhaiten ykkösauton tarpeet seuraavat 4-5v täyttäisi A4 tai Accord. Listalta eri syistä tippuneita merkkejä ovat mm. Ford Mondeo, Subaru Outback, VW Passat, BMW 3, Mazda 6.



Olen ennenkin ajautunut tekemään päätöksiä premiumin ja paremmin varustellun taviksen välillä. Tällöin kuitenkin premium on huonommillakin varusteilla maksanut enemmän. Molemmat ovat riittävän hyviä ajaa, riittävän tilavia ja varsin laadukkailta vaikuttavia pelejä. Olennaisimmat plussat ja miinukset mielestäni ovat:





HONDA (business hinta 36 464€)

+ erittäin hyvin varusteltu (loistavat sterkat, sähkösäätöiset penkit, peruutustutka, nahkapenkit, penkin säädöille muistipaikka, jne.)

- suorituskyky arveluttaa (varsinkin auto lastattuna - vääntö ei päätä huimaa jos vertaa vaikka nykyiseen 1.6 litraseen Miniin)



AUDI (business hinta 40 700€)

+ erittäin hiljainen

+ moottori + vaihteisto loistava yhdistelmä!

+ suorituskyky

- todennäköisesti tarvitsisi seuraavat lisävarusteet Busines-paketin lisäksi: servotronic, urheilullisempi alusta, Audi sound system, yht: 1360€



Tällä hetkellä tuntuu siltä että Honda olisi enemmän järkivalinta, mutta kuitenkin 4-5v ajanjaksolla Audista olisi ehkä enemmän innostunut. Hinnoissa toki on melkoinen ero, mutta kun huomioi käsirahan ja tarvittavan rahoituksen, niin kuukausitasolla ero ei ole niin merkittävä, että vaikuttaisi päätökseen.





Nyt olisi mukava kuulla mielipiteitä ja herättää keskustelua siitä mihin teidän valinta osuisi. Tällä tuskin on loppujen lopuksi vaikutusta omaan päätöksentekoon, mutta aikaisempien kokemusten perusteella saattaa jotain tärkeää tarttua korvan taaksen.

  
  • uskallan ehdottaa vaikka korville saankin:

    honda jos varustelu ja järki on valiontakriteerinä..

    Audia susittelen jos tunne ja fiilis on kriteerinä...

    Enkäpä audiasi hieman vielä päivittäisin, pienellä lisähinnalla saat audin uuden 2.0TFSI koneen (180 hp/320Nn), ero 1.8TFSI ei ole hirmu iso. Tuon jälkeen meno on taatusti maittavampaa, muhkean väännön ansiosta......

    itse audiin langenneena tietysti valinta olisi A4....



    vaikeata valinta joka tapauksessa on, molemmat hyviä valintoja ja molemmilal on vahvuutensa.....

      
  • Jos noista jompi kumpi pitäisi valita niin ehdottomasti Audi.

      
  • :snotty: [ flame ]



    Jos et halua ravata korjaamolla -> Honda.

    Audin uusi kone/vaihteisto on yks parhaista tarjolla olevista ja siihen on todella helppo tykästyä. Myös ajettavuudeltaa on etuvetoisten aatelia. Ihan jo ilman sporttialustaakin. Audissa menee enemmän rahaa hukkaan sekä ostaessa, että vaihtohyvitystä hakiessa 4-5 vuoden kuluttua. Todennäköisesti vaihtohyvitys on lähes sama, vaikka toinen oli ostaessa 5000€ (varusteltu) kalliimpi.

      
  • Yksi A4 ollut ja mukava pelihän se oli ajolleen. Vikoja (sähköpuolella ja tuennoissa) oli vaan sen verran, että en ehkä toista ota jos ei "halvalla" saa. Hondaa ei ole ollut, mutta uskon sen olevan kestävämpi ja laatuvaikutelmakaan ei kyllä häviä yhtään. Arvo säilynee kummallakin hyvin. Ehdottomasti Honda jos noinkin pitkään aiot autoa pitää.

      
  • Hondassa paljon varusteita, mutta miten järkeviä? Loistavat sterkat, sähkösäätöiset penkit, peruutustutka, nahkapenkit, penkin säädöille muistipaikka. Näistä arvostaisin itse erityisesti soundeja ja peruutustutkaa. Toisaalta Audi business-varustelu tarjoaa paljon, mm. xenonit. En ole aivan varma tuosta urheilullisemman alustan tarpeesta, itsellänikin on ollut tiukempaa alustaa mutta makuasiahan tuo on. Urissa saattaa tuntua enemmän, rampeissa ym. istuu hienosti toisaalta taas tien kolot ym. tuntuu enemmän. Lopulta ero ei ole kovin iso. Audion parantaminen kannattaa, se 3-400e on paikallaan. Istuimissa olen kangas/nahkayhdistelmän suosija, nahkalla saadaan tyyliä, toisaalta kangas sopii keskiosiin ja tarjoaa ilmavuutta. Penkkien sähkösäädöt ja pari muistipaikkaa ok varuste jos muitakin kuskeja.



    Itse silti kallistuisin Audiin, saattaa sisältää himpun tunnetta koska Audi on premiumia ja Honda ennemminkin wannabe premium. :wink:



      
  • Andrea:

    Hondassa paljon varusteita, mutta miten järkeviä? Loistavat sterkat, sähkösäätöiset penkit, peruutustutka, nahkapenkit, penkin säädöille muistipaikka. Näistä arvostaisin itse erityisesti soundeja ja peruutustutkaa. Toisaalta Audi business-varustelu tarjoaa paljon, mm. xenonit. En ole aivan varma tuosta urheilullisemman alustan tarpeesta, itsellänikin on ollut tiukempaa alustaa mutta makuasiahan tuo on. Urissa saattaa tuntua enemmän, rampeissa ym. istuu hienosti toisaalta taas tien kolot ym. tuntuu enemmän. Lopulta ero ei ole kovin iso. Audion parantaminen kannattaa, se 3-400e on paikallaan. Istuimissa olen kangas/nahkayhdistelmän suosija, nahkalla saadaan tyyliä, toisaalta kangas sopii keskiosiin ja tarjoaa ilmavuutta. Penkkien sähkösäädöt ja pari muistipaikkaa ok varuste jos muitakin kuskeja.

    Itse silti kallistuisin Audiin, saattaa sisältää himpun tunnetta koska Audi on premiumia ja Honda ennemminkin wannabe premium. :wink:




    Varusteisiin kommenttina, että HOndassakin on xenonit ja kaikki muukin mikä Audin busineksessa + paljon ylimääräistä (metalliväri, jne...).



    Joku kommentoi aikaisemmassa viestissä, että Audiin kannattaisi ottaa mieluummin 2.0TSFI - hintaeroa tulee 4000e joka on jo liikaa:smile:



    Muutoin kiitokset asiallisista kommenteista.

      
  • Itse päädyin Hondaan aikanaan lähinnä taloussyistä. Muut syyt puoltaisivat kyllä Audia.

      
  • Joku kommentoi aikaisemmassa viestissä, että Audiin kannattaisi ottaa mieluummin 2.0TSFI - hintaeroa tulee 4000e joka on jo liikaa:smile:

    hintaero on 1600 EUR tuohon 180hp/320Nm versioon, 4000 EUR hintatero on tuohon tiukempaan versioon 211hp/350Nm



    ps. ecokommentti: 2.0 kuluttaa vähemmän kuin 1.8 !

      
  • Olen omistanut molemmat autot, mutta eri vuosimalleja, joten kommenttini on otettava varauksella. Ehkä kuitenkin antaa ajateltavaa.



    Oma mielipiteeni muodostui sellaiseksi, että pidän Hondaa laatuvaikutelmaltaan jopa parempana ja luotettavana. Hondassa kaikki yksinkertaisesti toimi, eikä suurta negatiivista ollut.



    Hondan heikkous oli idioottimaisesti toteutettu ilmastoinnin/lämmityksen ohjaus kosketusnäytöltä (Navi versio), joka on ihan uskomattoman huono ratkaisu. Ilmeisesti et olisi ottamassa Navi versiota, joten tätä ongelmaa ei ole. Lisäksi ajettavuus talvella oikein liukkaalla oli minusta 'ilmatyynymäistä', vaikka ohjaus muuten oli aika tarkka. Kuormaa (farmari) kesti koohtuullisesti, mutta koskaan en rahdannut mitään oikein painavaa.



    Audin vahvuudet taas olivat samat kuin Hondan heikkoudet. Lämmitys/ilmastointi kunnon logiikalla niinkuin kaikki muukin, ja talviominaisuudet kunnossa, asia jota itse arvostan.



    Molemmat olivat kelpo autoja, mutta nykyisiä versioita en ole edes koeajanut. Varmasti on menty parempaan suunntaan joka osa-alueella molemmissa autoissa.

      
  • Lopullinen päätös lähenee. Yllättäen autojen hintaero on neuvotteluiden edetessä kaventunut niin paljon, ettei ole enään merkittävä:wink:



    Saas nähdä. Hondalla parin viikon toimitusaika ja Audilla 3kk.

      
  • hyvää kannattaa odottaaa !!!

    jos olet pääkaupunkiseutulaisia , niin kanattaaa kaupat tehdä jossain muualla.....

      
  • hyvää kannattaa odottaaa !!!



    Vie se sitten 2 viikkoa, tai 3 kk.... :kiss:

      
  • Eräs sukulaiseni tilasi A4 avantin kesäkuussa myyjä sanoi elokuussa tulee elokuussa sanottiin että ehkä lokakuussa se siitä kolmesta kuukaudesta.

      
  • Veikkaan kanssa että audin osalta 4 kk lienee lähempänä totuutta.....

    Tuosta autojen ulkonäöstä: eilen tuli lenkillä ollessa molemmat autot vastaan (olivat perätysten liikennevaloissa) täytyy sanoa, että kyllä tuo uusi accord näytti aika harmaanvarpuselta uuden A4:sen rinnalla. Mutta mielipiteitä on monoia.......



    ja korjataan vielä omaa lausuntoani: hyvää kannattaa odottaa kauemmin.... :wink:

      
  • Nakunaku:

    Eräs sukulaiseni tilasi A4 avantin kesäkuussa myyjä sanoi elokuussa tulee elokuussa sanottiin että ehkä lokakuussa se siitä kolmesta kuukaudesta.




    Noinhan siinä voi käydä. Mulle kävi edellisen auton kanssa juuri noin ja sain hyvän kompensaation. Vaikka toimitusaika on viitteellinen kannattaa viivästyksistä nostaa meteli. Sain silloin odotusajaksi ilmaisen auton + muuta kivaa.

      
  • Etkös sä olekin Honda Mies 1 (HM1) ??? :wink:



    Honda "harmaa varpunen"? No jaa...



    <http://www.honda.fi/sw21635.asp>



    <http://www.audi.fi/>



    Varmaan Honda sattui just olemaan harmaa ja Audi kirkuvan punainen.... :kiss:

      
  • Mielipiteitä on joo... :smile:



    Minusta Honda on kyllä paljon paremman näköinen. Uusi A4 valoinenn näyttää vähän teinituunatulta. Ei voi mitään.

      
  • Mä vaihdoin Audin pois ihan sen takia, että nykyään Audit kuskit ajaa k**pä otsassa. Liikennekäytös tuntuu aika monella olevan pahempaa kuin bemarilla aikoinaan...

    Joten valinta olisi Honda.

      
  • Mä vaihdoin Audin pois ihan sen takia, että nykyään Audit kuskit ajaa k**pä otsassa




    niin varmaan....onpa herkässä teikäläisellä autonvaihto...

      
  • zamppaaja:

    Mä vaihdoin Audin pois ihan sen takia, että nykyään Audit kuskit ajaa k**pä otsassa. Liikennekäytös tuntuu aika monella olevan pahempaa kuin bemarilla aikoinaan...
    Joten valinta olisi Honda.




    Itse asiassa Audin imago on juuri se mitä en oikein "osta". Nyt kun hinta on molemmissa samalla tasolla niin olen vaan sitä mieltä, että Audissa saa enemmän autoa ja ajonautintoa kuin Hondassa. Olisin itseasiassa tavallaan toivonut, että Honda olisi ollut niin merkittävästi edullisempi että valinta olisi osunut siihen.



    Audilta kovasti näyttää...

      
  • Kiva kuulla että joku muukin pitää audeista...mihin koneeseen olet päätynyt ? pitäydytkö 1.8 TFSI vai harkitsetko 2.0 TFSI ? tuossa jälkimmäisesshän tulee sumuvalot "kaupan päälle". Tuo audin uusi 2.0TFSI on kyllä vakuuttava......ja speksien mukaan myös pensapihi....

      
  • alfred100:

    Kiva kuulla että joku muukin pitää audeista...mihin koneeseen olet päätynyt ? pitäydytkö 1.8 TFSI vai harkitsetko 2.0 TFSI ? tuossa jälkimmäisesshän tulee sumuvalot "kaupan päälle". Tuo audin uusi 2.0TFSI on kyllä vakuuttava......ja speksien mukaan myös pensapihi....




    1.8TSFI ja periaatteessa myös 2.0TDI on harkinnassa. Pitäisi varmaan katsoa minkä verran tuo 2.0TSFI tuo lisähintaa.



      
  • niin varmaan....onpa herkässä teikäläisellä autonvaihto...




    Joskus se on pienestä kiinni. Nää autojutut kun ovat aiva tunnepohjasia asioita.

      
  • zamppaaja:

    niin varmaan....onpa herkässä teikäläisellä autonvaihto...


    Joskus se on pienestä kiinni. Nää autojutut kun ovat aiva tunnepohjasia asioita.




    Njaa, lompakko aika monella vaikuttaa lopputulokseen. Valintavaihe on kivaa, silloin on kaikki tyrkyllä... mutta kun laitetaan puumerkkiä soppariin, alkaa moni varuste tuntua "turhalta" ja alkaen hinnat on vain alkaen...

      
  • AUDI ihan OK mutta ylihinnoiteltu verratuna muihin volkkareihin? :xmas:

      
  • Metsähaka:

    AUDI ihan OK mutta ylihinnoiteltu verratuna muihin volkkareihin? :xmas:




    Heh, teitä sitten riittää. Onko Seat halpa Volkkariksi?



    Vetailussa mulla oli mukana myös Passat joka olisi tullut samalla moottorilla ja varusteilla saman hintaiseksi kuin Audi, mutta oli huomattavasti meluisampi eikä omaan makuun niin hyvä ajaa. Vaikka Passatista muuten pidänkin niin ulkonäkökään ei ole mua varten.



    Itse asiassa yllätyin kuinka "pieneksi" hintaerot meni kun vertasi premium merkkejä ja ns. tavallisia merkkejä keskenään. Jos kaikkiin merkkeihin saisi suorituskykyisen, kohtuullisesti kuluttavan moottorin ja hyvän automaatin, niin peli olisi ollut täysin auki.



    Nää on niin vaikeita asioita:wink: Mun kriteereillä valinnasta näyttäisi tulevan jopa aika helppo vaikka paljon on vertailua tehty.

      
  • Metsähaka taas perjantaipullon voimin kirjoitellut ketjuihin :xmas:



    HM1: Menehän tilaamaan se Audi kun teksteistäsi selvästi näkee, että valinta on tehty (ja hyvä sellainen) :sunglasses:

      
  • HM1:


    Vetailussa mulla oli mukana myös Passat joka olisi tullut samalla moottorilla ja varusteilla saman hintaiseksi kuin Audi, mutta oli huomattavasti meluisampi eikä omaan makuun niin hyvä ajaa. Vaikka Passatista muuten pidänkin niin ulkonäkökään ei ole mua varten.

    Itse asiassa yllätyin kuinka "pieneksi" hintaerot meni kun vertasi premium merkkejä ja ns. tavallisia merkkejä keskenään. Jos kaikkiin merkkeihin saisi suorituskykyisen, kohtuullisesti kuluttavan moottorin ja hyvän automaatin, niin peli olisi ollut täysin auki.

    Nää on niin vaikeita asioita:wink: Mun kriteereillä valinnasta näyttäisi tulevan jopa aika helppo vaikka paljon on vertailua tehty.




    Valinta näyttää jo kallistuneen Audiin, mutta oletko käynyt vielä katsomassa uutta Passat CC:tä. Siinähän on hinnat alkaen mallissa sama 1,8T, 160 hv kuin valinnan kohteena olevassa Audissa. Hinta tuolla alkaen mallilla on 39350 €. Tuo Passat CC on luonnossa nähtynä vielä hienompi mitä kuvissa ja äänieristys ja ajettavuus ja laatuvaikutelma ovat ainakin mainosten mukaan perus-Passatia parempia. Takapenkin 2 hengen tilat ja pienet pääntilat on tietysti jonkinmoinen heikkous, jos tarve muuta vaatii.



    Kyllähän minäkin noista kertomistasi vaihtoehdoista Audiin päätyisin. Molempien edellisistä malleista on ajokokemusta, mutta uusia en ole ajanut. Edellinen Accord oli 2,4 l koneella aika kiva peli, mutta melua oli liikaa ja jousitus turhan täristävä. Edellisessä A4:ssä voi moittia lähinnä 1,8T:n rääkyvää kiihdytysääntä, joka ei kuulu tuon hintaluokan autoon. Mutta nuo kommentit koskee edellisiä malleja, joten ei niistä sen enempää.



    Uudessa Tuulilasissa on koeajo uudesta Accordista ja ajettavuus on huonontunut sähköisen tehostimen takia, kuten on käynyt monelle muullekin autolle. Accordin jousitus on nyt mukavampi ja auto on jonkin verran hiljentynyt, mutta melua on edelleen Tuulilasin mukaan aika paljon. Tuon 2 litraisen suorituskyvystä kommentoitiin, että se on entistä kuminauhamaisempi ja alakierroksilla miellyttävämpi, mutta entinen tehontunne ja tehopiikki kierrosten myötä on menetetty eli auto tuntuu hieman tehottomammalta.

      
  • CC-passatissa on otettava huomioon, että aloittajan antamat vaihtoehdot ovat automaattiversioita. CC:hen ei saa automaattia kuin 2-litraiseen, ja sen hinta menee sitten jo 48 tonniin, eli esim. hondaan verrattuna eroa on jo 12 tonnia, ja se on helvetin iso summa rahaa. Toki makean näköinen tuo CC on... :sunglasses:

      
  • Ammattilainen:

    Toki makean näköinen tuo CC on... :sunglasses:




    Kuvien perusteella CC näyttää 607 pösöltä, mikä ei sinänsä ole ollenkaan huono juttu.



    Ja mitä keskustelun aiheeseen tulee, itse harkitsisin 2.4-litraista Accordia vaikka se vähän hintava onkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit