Paras premiumauto?

258 kommenttia
«13456789

Tuntuu olevan jatkuvasti miesten kahvipöydissä teemana paras premiumauto ja niiden vertailu :smile: . Kuuluu mielipiteitä miksi pitäisi olla auton juuri Audi, BMW, Volvo, M-B, Saab, Alfa Romeo, Lexus, Jaguar tms. Lehdissäkin on aihe ollut varsinkin viime aikoina usein tapetilla. Mutta mikä näistä oikeasti on laadukkain ja paras? Onko kyseessä faktat vai pelkät mielipiteet? Ja ratkaiseeko ulkonäkö, statusarvo, turvallisuus, urheilullisuus vai käytännöllisyys? Kansalla ainakin on kantaansa vaikka muille jakaa!



Omasta mielestäni uudet Audi A4 Avant ja BMW 316i on kovia pelejä :wink:

  
  • Jaguar XF. Mielestäni luokkansa nautinnollisin ajaa, sisusta on aivan käsittämättömän tyylikäs ja vakiona varustelu on todella kattava. Saksalaiset ovat tuohon jaggeen verrattuna niin umpitylsän tuntuisia tusinatuotteita, etten sellaisia edes harkitsisi. Jaggen XF:än suunnittelussa on konsultoitu muitakin ammattikuntia kuin umpitylsiä insinöörejä, joille tavoite on vain ladata auto täyteen toimimatonta teknistä tilpehööriä. (i-Drive, MB:n nightvision ym.) Siis fiilistä tuossa on potenssiin 10 verrattuna saksan tai ruotsinvaunuihin. Lisäksi jaggen imago istuu meikäläiselle paremmin kuin BMW:n mulkku kaahaaja tai mersun ylimielinen raksanjohtaja -imago



    Vähän sama kuin XK vs. SL. SL on mainio auto, mutta jotenkin niin kliinisen saksalainen, ettei se riemastuta minua.



    Pienemmästä luokasta Audi A4 voisi olla aika kovilla. Mainio paketti sopivalla hinnalla. BMW 3-sarjakin on hyvä ellei loistava, etenkin koneet. 316i on vaan ainakin meikäläiselle aivan liian nuhainen laitos. Jos 3-sarjan puimuria olisi ostamassa, niin 320d:stä ylöspäin lähtisi harkinta.



    Kun Alfa Romeo 169 tulee, niin saadaan taas yksi vaihtoehto lisää tuohon isoon premium-luokkaan.

      
  • Laadukkaimpia ovat kait kuitenkin japsit? :xmas:

      
  • Minulta ääni BMW:lle ja Lexukselle. Todistelu ja vakuuttelu turhaa :wave:

      
  • Ei hitsi. Miten voi määritellä paremmuuden ilman että kerrotaan, mitä kriteerejä arvostaa?



    Myyntitilastoista voi lukea suoraan, miten kansa paremmuuden määrittelee. Kukapa omasta mielestään huonomman vaihtoehdon valitsee.

      
  • Määriteltäiskö ensin käsite 'premiumauto' ? Kuuluuko siihen merkin, laadun vai hinnan perusteella ? Vai miten se nyt oli ? :confused:



    Ja sitten voisi määritellä hintarajan, laaturajan ja merkkirajat... :grin:



    Laadun mukaan voidaan jättää pois ainakin Alfat, ranskalaiset, Volvo ?

      
  • Herbert:



    Toki kirjoitin nuo omat parhaani muistaen, että ne ovat minulle parhaat, eivät suinkaan kaikille. Kaikille parasta autoahan ei ole olemassa.

      
  • Premium = korkealuokkainen, kalliimpi - tällä perusteella voidaan ryhmään nimetä - aakkosjärjestyksessä - Audi (osa mallistosta) BMW (osa mallistosta) Infiniti (kaikki mallit) Jaguar (kaikki mallit) Land-Rover (kaikki mallit) Lexus (kaikki mallit) ja MB (osa mallistosta).



    Audeista, Bemarista ja MB:stä mukaan pääsee vain osa, koska kyseiset merkit tekevät myös pikkuautoja alle 30 tEur hintaluokkaan.



    Parhaana premium -merkkinä pidän Lexusta, koska se täyttää laatu-, hinta-

    ja korkealuokkaisuusvaatimukset kaikilta osin. Lexus ei ole sortunut tekemään pikkuautoja vaan ne ovat rehdisti Toyotia - sama koskee Infinitiä - Lexusten hintahaitari alkaa 40 tEur:sta eikä mitään halpoja 'hinnat alkaen' tarjouksia näe lehdistä kuten audilla, bemarilla ja mersulla esim.



    En kuitenkaan näistä juuri nyt mitään itselleni hankkisi, koska samaan laatuun pääsee kiinni halvemmallakin.



    :grin:

      
  • Maybach, Rolls-Royce vai Bentley ?? Joku näistä kolmesta, mutta mikä, siinäpä pulma ??

      
  • Kun päästiin kategorisoimaan niin keksitään näille oma sarja - luxury cars - hintaluokka 500 tEur ja yli ... :smile:



    Näistä voisinkin jo hankkia vaikkapa tuon RR Silver Spurin - vai mikä se nyt oli :sunglasses:

      
  • Premium-luokan yläpuolelle ehkä tuo Bentley. Kun sen ns.livenä näin, niin tuo saksalais-englantilaisen yhteistyön tulos 250000 euron hinnalla olisi varmaan suosikkini.Ei puutu kuin 250000 euroa...

      
  • Flat Out ?:

    ellä hintarajan, laaturajan ja merkkirajat... :grin:

    Laadun mukaan voidaan jättää pois ainakin Alfat, ranskalaiset, Volvo ?




    Ja kaikki muutkin, ei Audi esim pari vuotta sitten tai vieläkään? laadulla juhli

      
  • Flat Out ?:



    Land-Rover (kaikki mallit)

    Parhaana premium -merkkinä pidän Lexusta, koska se täyttää laatu-, hinta-
    ja korkealuokkaisuusvaatimukset kaikilta osin. Lexus ei ole sortunut tekemään pikkuautoja vaan ne ovat rehdisti Toyotia - sama koskee Infinitiä - Lexusten hintahaitari alkaa 40 tEur:sta eikä mitään halpoja 'hinnat alkaen' tarjouksia näe lehdistä kuten audilla, bemarilla ja mersulla esim.

    En kuitenkaan näistä juuri nyt mitään itselleni hankkisi, koska samaan laatuun pääsee kiinni halvemmallakin.

    :grin:




    Land Roverista vain mainitsen, että kaikki mallit eivät kyllä ole luettuja luksusautoihin. Vain Range Rover ja Range Rover Sport voidaan lukea eritoten prerium ja luksusluokkaan. Sen sijaan Discovery, Freelander ja Defender ovat aika tavallisia, defender vieläpä aika karu.

      
  • Joo no...oikeassa olet Defender ei kuulu joukkoon, mutta kyllä uudet Freelander ja Discovery ovat premium luokassa, vaikka en niistä sen kummemmin perustakaan - tai ylipäätään Englannin autoteollisuudesta :smile:

      
  • Kyllä Discon ja Freelanderin voi hyvinkin laskea premium-autoiksi. Disco on niin paljon parempi maantiellä kuin vaikkapa Pajero, ettei oikein saman luokan tuotteesta voi puhua. Pajero on Discon rinnalla lähinnä työkone. Discoa voi käyttää mukavasti muuhunkin kuin maastomöyrimiseen ja työntekoon.



    Freelanderia jos vertaa johonkin Kia Sportageen, on ero luvalla sanoen aivan helvetin suuri.

      
  • Flat Out ?:



    Audeista, Bemarista ja MB:stä mukaan pääsee vain osa, koska kyseiset merkit tekevät myös pikkuautoja alle 30 tEur hintaluokkaan.




    Näin, jos katsoo pelkkää hintaa ja käyttää sitä normina. Jos taas katsoo mitä pikkuautot yleensä maksavat, niin kyllä nuo aika lailla premiumia kokoluokassaan ovat...



      
  • Minä en kelpuuta edes Porsche Caymania premiumluokkaan. Olen kiinnostunut vain 911-johdannaisista.

      
  • Miten täällä on unohdettu sellainen merkki kuin Volkswagen? Passat nousi sinne "premium-luokkaan" ja samalla se hilasi muut Folkkarin mallit sinne automaattisesti. Esim pieni Polo perusvarustelulla on ihan yhtä paljon "premium" kuin mitkä tahansa muutkin "premiumit".

      
  • Niin ja samassa kaupassa 'premiumiin' tulisi Skoda ja Seat - samoista osistahan nekin tehdään... :smile: Ja Skoda Superb ja uusi suunniteltu Seatin isompi malli osuvat sinne samalla perustelulla kuin esim. Passat CC ... :smile:





      
  • Arvoisa HenzQh -nimimerkki. Olet varmaan uusi palstalla?

    Sen voi päätellä siitä, että olet kaivamassa ziljoona kertaa kaluttua asiaa innokkaana keltanokkana uudestaan esiin.



    Voin kertoa, että keskustelu on TÄYSIN turhaa, sillä ei olla päästy yhteisymmärrykseen siitä mikä auto on premium ylipäätään ja miksi. Ei voida siis yksimielisesti sanoa, että "se ja tämä ja toi merkki on premium", kun ei olla edes perusasioista päästy yksimielisyyteen. Imagon merkitys on ainoita, mutta ei sekään yhtäpitävä!



    Jos haluat, tässä on sinulle linkki, niin voidaan jättää tämä lässyttely aiheesta tähän. Kun luet vaikka tämän (yksi monista) tuotokset, niin säästät meidän kaikkien vaivan ja huomaat miten jonninjoutavasta asiasta aloit jauhamaan. Ja nämä eräät konkarihyväkkäät vielä(kin) lähtivät mukaan:

    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5028



    "Premium" on markkinapellemiesten keksimä sana, johon kaikki olette langenneet. Noh, valitettavan useat kuitenkin!

      
  • Kumppanin hiekkalaatikolla ei saa leikkiä!

      
  • Maybach varmaan oli premium, muttei ole enää, koska sen valmistus lopetetaan. Liekö tähän syynä koneet, automaattilaatikon puuttuminen, liian pieni koko, liian vähän downforcea . . .

      
  • Maybach oli liian kallis 'premiumiksi'... Kyllä premium on lehdistön keksimä sana näille paremman keskiluokan autoille - en ole yhdessäkään suom.kiel. mainoksessa nähnyt sanaa premium tässä merkityksessä kuin sen nyt ymmärrämme. :cry:



    Edelleen ainakin Lexus on premiumia. Koska sen 'luxury' ajattelutapa ulottuu huoltopalveluihin asti ja omistajia kohdellaan huollossa ja kaupassa eri tavalla kuin tavallisen-toyotan omistajia... Vehossa ja Biliassahan mulkoillaan kaikki ulos ennenkuin on päässyt edes päivää sanomaan...



    :smile:

      
  • Bemari

      
  • Lexus

      
  • Niin, kyllä Lexus on ainakin sitä premiumia. Miksi?

    * on tekninen edelläkävijä

    * laatu on parasta (esim. USA:ssa 14v peräkkäin laadukkain auto)

    * erottuu imagolla ja muotoilulla emomerkistä (takaveto, ei yhteisiä pohjalevyjä jne.)

    * palvelu vastaa imagoa



    Ei Lexus ainoa ole, sillä BMW:n ja Mersun suuret mallit ovat samaa tasoa. MB tosin on sortunut tekemään tavallisia muovisia kaupunkiautoja, kuten Audikin (liiaksi Volkkari). Mersun imago on kuitenkin ehkä vahvin, joten on se premiumiksi laskettava. Jaguar ja Range Rover luokiteltaneen premiumiksi myös, mutta Volvo, Audi, VW, Toyota, Saab, Alfa ja Subaru saavat olla ihan vaan parempia "taviksia" - ja tämähän on tietysti ihan hyvä juttu.

      
  • A Tapio:



    Ei Lexus ainoa ole, sillä BMW:n ja Mersun suuret mallit ovat samaa tasoa. MB tosin on sortunut tekemään tavallisia muovisia kaupunkiautoja, kuten Audikin (liiaksi Volkkari). Mersun imago on kuitenkin ehkä vahvin, joten on se premiumiksi laskettava. Jaguar ja Range Rover luokiteltaneen premiumiksi myös, mutta Volvo, Audi, VW, Toyota, Saab, Alfa ja Subaru saavat olla ihan vaan parempia "taviksia" - ja tämähän on tietysti ihan hyvä juttu.




    Itse pidän pienempiä Mersuja, Lexuksia, Bemareita, Audeja jne. lähinnä kalliimman luokan pikkuautoina, vai onko vaikkapa A-luokan Mersu tai 1-sarjan Bemari muka jotain premiumia? Premium-luokan autoista aletaan puhua vasta MB E-luokan, BMW 5-sarjan, Audi A6:n, Jaguar XF:n, Volvo S80:n, Lexus GS:n kokoluokan tai suurempien osalta. Toki premiumina on pidettävä myös vaikkapa Citroen C6:tta tai VW Phaeton:ia. Premium-auton tunnusmerkkejä ovat lähes edustuskelpoiset tilat, hiljaisuus, jousitusmukavuus, vakaa ison auton ajettavuus, varusteltavuus täysin oman maun mukaan, tehokkaat moottorit, korkea ja viimeistelty laatuvaikutelma jne. Premium-ominaisuus on tietenkin myös älytön kiskurihinta sekä itse autosta että kaikista sen lisävarusteista.



    Minusta ei ole olemassa mitään premium-automerkkejä, joiden koko tuotantoa voisi pitää jonain premiumina, on vaan premium automalleja, joita siis on tarjolla yksittäisinä malleina perinteisemmilläkin tavisautoilla. Jos pitäisi parasta premiumia nimetä otsikon mukaisesti, mikä on täysin mahdotonta, niin ensimmäisenä itse nimeäisin S-luokan Mersun.

      
  • Paras premium on SAAB

      
  • Käsite Premiumin määrittely on herättänyt / herättää keskustelua tällä palstalla tasaisin määräajoin. Premiumhan tarkoittaa kaikissa kaupallisissa tuotteissa sitä, että jostain tuotteesta ollaan valmiita maksamaan enemmän, kuin mitä muut vastaavat tuotteet keskimäärin maksavat.



    Eli tuotteen absoluuttinen hinta ei kerro onko tuote Premiumia vai ei. Parin euron jäätelö voi olla Premiumia, jos muut vastaavat maksavat keskimäärin vaikkapa euron. Tai 50 000 euron auto ei ole Premiumia, jos muut vastaavat maksavat yhtä paljon tai enemmän.



    Perustuuko tuotteen muita vastaavia korkeampi hinta todellisiin vai mielikuvaperusteisiin ominaisuuksiin on toinen juttu. Jos korkeampi hinta ”Premium lisä” on pelkästään markkinapellemiesten aikaan saama, silloin hintalisä perustuu pelkästään mielikuvaperusteisiin.



    Onko tällainen markkinointi mahdollista? hyvin lyhyellä aikavälillä mahdollista, mutta muuten epätodennäköistä. Koska pitäisi löytyä kokoajan uusia ostajia, jotka eivät osaisi erottaa tuotteen todellisia ominaisuuksia mielikuvista.



    Tuotteen ominaisuuksien parantaminen ei myöskään ole helppoa. Useasti Ominaisuuksien kehittämisen kustannukset kasvavat helposti exponentiaalisesti suhteessa saavutettuihin etuihin. Ominaisuuksien nostaminen muiden vastaavien yläpuolelle on yleensä pitkä ja kallis tie, siksi suhteellisesti pieni osa tuotteista kuluu Premium ryhmään

      
  • Itse pidän Kia Ceediä laadukkaampana tai vähintään yhtä laadukkaana kuin BMW:n ykkössarjaa, lisäksi se on nätimpi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit