Toyota UC kokemuksia?

88 kommenttia
«13

Tuli tässä tilattua tuommoinen Urban cruiser sol+ 4wd dieselinä.



Valitettavsti en päässyt vielä koeajamaan tuollaista ollenkaan, joten onko kellään vielä omakohtaista kokemusta autosta. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla mitä mieltä porukka on tuosta.



Tiloista yms. ihan turha saarnata ajan 99% ajosta yksin taajamassa tai ihan keskustassa joten siihen käyttöön tuo tuntuu mielestäni ihan passelilta pirssiltä.

  
  • Siis istunut autoliikkeessä UC:ssä... Ja tarjouksenkin sain, mutta päädyin neliveto-Qashqaihin. Miksikö? Ajan vuodessa n.45000 km ja osin huonoillakin teillä, joten isompi kone ja suurempi maavara painoivat vaakakupin Qashqain puolelle. Kupissa myö näkyy UC:n kovahko hinta...

    Saat kyllä varmasti hyvän pelin!

      
  • Ehdottelin kurillani vaimolleni seuraavaksi autoksi Corolla Verson jälkeen, eikä pannut pahakseen ollenkaan, kuvien perusteella siis.

    Enkä ehdottele hänelle autoja, joista en itsekin olisi kiinnostunut!



    Valitsit mielestäni oikean varustelun/vedon/koneen! Onneksi olkoon. :flower:

      
  • No nyt on päästy kokeilemaan ja vahvisti päätöstäni.



    Vaihdevälitykset sopivat mainiosti keskustapyöritykseen, lisäksi auto on muutenkin todella ketterän oloinen sekä ohjaustuntuma yllättävän hyvä tojoksi tai sähköiseksi yleensäkin.



    Vielä yksi + merkintä, olipa melko hiljainen auto.



    Sitten - merkinnät, ratin syvyyssäätö onnettoman lyhyt(=pituus) ja istuimet kovahkot minun makuun.

      
  • Ainakin tämän koeajajan mukaan valitsit aivan oikean mallin:



    https://www.youtube.com/watch?v=irLYrFauJpM

      
  • Hinta on ainakin järkyttävä. Mutta hyvä jos tykkäät.

      
  • Ryne:

    No nyt on päästy kokeilemaan ja vahvisti päätöstäni.

    Vielä yksi + merkintä, olipa melko hiljainen auto.




    Täältä löytyy yksi näkökanta autosta:

    http://www.ajovalo.net/Koeajot/UrbanCruiser.html



    Siellä sanotaan mm.

    Melutaso on perheautoluokan mitta-asteikolla voimakas. Rengasmelulle tuntuu perässä olevan kaikupohjaa hyvin. Bensakone on reippaassa kiihdytyksessä äänekäs.

      
  • Penteles:



    Siellä sanotaan mm.

    Melutaso on perheautoluokan mitta-asteikolla voimakas. Rengasmelulle tuntuu perässä olevan kaikupohjaa hyvin. Bensakone on reippaassa kiihdytyksessä äänekäs.



    hah hah...



    Onpa ollu asiantuntija, ensinnäkään auto ei ole missään perheauto luokassa vaan on tehty yariksen pohjalle eli on pikkuautoluokassa ja hiljainen siihen luokkaan. Bensasta en tiedä onko äänekäs kun on diesel itsellä.



    Simppa: kalleus on suhtellista, 28t€ 4-veto dieselistä kaikilla tarvittavilla varusteilla ja 2renkailla. Onko sitten kallis vai ei? Ei vaan tule toista vastaavaa ja vastaavan hintaista mieleen.



    Tietenkin tuolla olisi saanut jonkun 2-3vuotiaan ja 80-100tkm ajetun nelikko audin tms.(vastaan sisätiloiltaan), mutta sitten niiden kanssa ollaankin pajalla. Eikä ne sitäpaitsi "tuoksu" uudelle!

      
  • Eikä ne sitäpaitsi "tuoksu" uudelle!




    Tuo uuden auton tuoksu on tutkimuksen mukaan hyvinkin vaarallista ihmiselle, sillä se "tuoksu" muodostuu muovista/maaleista irtoavista käryistä! Siksi uutta autoa pitäisikin ohjeiden mukaan tuulettaa huolella ensimmäiset kuukaudet.

      
  • Ryne:

    Onpa ollu asiantuntija, ensinnäkään auto ei ole missään perheauto luokassa vaan on tehty yariksen pohjalle eli on pikkuautoluokassa ja hiljainen siihen luokkaan. Bensasta en tiedä onko äänekäs kun on diesel itsellä.

    Kalleus on suhtellista




    Nimenomaan, koska tuossa Ajovalo.net:in arviossakin sanotaan näin:



    Urban Cruiser on ulkomitoiltaan selvää pikkuautoluokkaa. Pituutta on vain 393 cm. Hinnaltaan se kuitenkin sijoittuu pienten perheautojen luokkaan, vaikkapa Auriksen yläpuolelle. Sen takia arviointia ei voi tehdä pikkuautoluokan asteikon mukaan.





      
  • No mitä varusteita tuossa sitten on?



    29 000€ irtoaa jo esimerkiksi 2.0 TDI 103 kw Comfortline Golffi, joka on varsin pätevä vehje ja onhan tuossa aika tavalla isompi konekin kuin UC:ssa.



    Skoda Octavia neliveto farkku kustantaa 1.9 TDI:llä 28 000€. Vaikka tuossa onkin vanha pumpparikone, on Octavia silti kokonaisuutena varsin pätevä kiesi.



    Jos tuosta kytkeytyvästä nelivedosta on valmis tinkimään, niin markkinoilta saa tuolla hinnalla vaikka mitä kivaa.



    Lähes 30 000€ on mielestäni pikkotojosta pienellä koneella aika paljon, olkoonkin neliveto.



    Mutta kuten sanoin, hyvä jos tykkäät. Silloin olet tehnyt oikean valinnan.

      
  • "Tuo uuden auton tuoksu on tutkimuksen mukaan hyvinkin vaarallista ihmiselle, sillä se "tuoksu" muodostuu muovista/maaleista irtoavista käryistä! Siksi uutta autoa pitäisikin ohjeiden mukaan tuulettaa huolella ensimmäiset kuukaudet."



    kateellisten puheita :lol:





    No sitten asiaan. Minusta tuo UC ei ole nelivetona erityisen kallis. Toki esim. suoran kilpailijan Kia Soulin saa halvemmalla, mutta siitä vaan uupuu se neliveto, joka lie tärkeimpiä kriteerejä UC:n hankkijalle. Ja tuo nimenomainen moottori on täysin vertailtavissa Octavian 1,9 TDI:n. Itseasiassa 1,4D4d käy paljon nätimmin, vie vähemmän ja ennen kaikkea on luotettava. Ei hihnanvaihtoa edessä. Taannoinhan TM:n käyttötestin Roomsterin koneen pumppusuuttimien todettiin jo kuluneen 60tkm ajolla. Eli ei hyvää ennusta. Kestävyys ongelmaa tuskin on Toyotassa. Muutenkin olen seurannut yhtä uutta Octaviaa vuoden ajan hyvinkin läheltä ja kyllä se pätevyys on kaikonnut. Hyvä perusauto mutta vikoja on siinäkin ja ennen kaikkea puutteita monissa ominaisuuksissa, jotka eivät ilmene lyhyellä koeajolla. Onneksi itsellä jäi tarjouspyyntö pöydälle Skoodasta. Golffi on jo varmasti ihan eri peli, mutta siinäkään ei sitten tilaa suuremmin ole. Ainut oikea miinus UC:ssa on se, että takakontti on onnettoman ahdas mutta jos tuo pikku-auton kokoluokka riittää niin antaapi mennä. Toinen kummallinen asia on, että Toyota yhä ilmoittaa huoltoväliksi 15tkm vaikka useimmissa D4d-malleissa on huollonilmaisin ja autolla saa ajaa 30tkm/1v huoltovälillä ihan takuun puitteissa (näin minulle on huollosta kerrottu). Tämän seikan turvin on tainnut Avensiskin jäädä vertailuissa parhaista pisteistä. Toki pienemmällä huoltovälillä kone varmasti kestää sen miljoonan, mutta kukapa ajaa autollaan oikeasti yli 500tkm?

      
  • "Tuo uuden auton tuoksu on tutkimuksen mukaan hyvinkin vaarallista ihmiselle, sillä se "tuoksu" muodostuu muovista/maaleista irtoavista käryistä! Siksi uutta autoa pitäisikin ohjeiden mukaan tuulettaa huolella ensimmäiset kuukaudet."

    kateellisten puheita :lol:




    Niin sen täytyy olla, ei kai kukaan tosissaaan tuollaisia edes tänne kirjoittaisi.



    Nimim. tieto lisää tuskaa.

      
  • Ei oikein vetoa minuun, jenkkityyliin tehty tuotos. Mutta jos siitä tykkää, niin mikäs siinä.



    Auto ei kyllä muutu halvaksi, jos siitä vähentää nelivedon osuuden eli 2.500 euroa. Golf 2.0 TDI 4motion kustantaa sekin alle 29 tonnia, eli aika saman verran. Autona Golf on aika etevä ja 2.0TDI on eri luokan kone kuin 1.4 D4D. Muoti ilmeisesti maksaa?

      
  • A Tapio aloitti jälleen tuon Toyota-liturgiansa! Huvittavaa vaan se, että Toyotan omistajilla ei ole samanlaista valituspalstaa kuten UVW! Taitaa muuten olla 100-1 se suhde Euroopassa millä esim. 1,9 TDI koneita on verrattuna Tojon 1.4 Dieseliin! KUka kertoo niistä 1.4 Dieselin vioista? Sen tiedän että Anjoviksista on vaihdettu tiuhaan koneita!

      
  • Nasse:

    A Tapio aloitti jälleen tuon Toyota-liturgiansa!




    No, onhan se vastapainona ihan hyväksyttävissä. Vai miksei saisi?



    Nasse:

    Taitaa muuten olla 100:1 se suhde Euroopassa millä esim. 1,9 TDI koneita on verrattuna Tojon 1.4 Dieseliin!




    Ja olisko maailmanlaajuisesti sama suhde HDI:n ja TDI:n välillä, mutta "sou not"? Ei seKÄÄN minua haittaa.

      
  • Ja olisko maailmanlaajuisesti sama suhde HDI:n ja TDI:n välillä, mutta "sou not"? Ei seKÄÄN minua haittaa.



    Joo, Japanissahan ja muualla maailmassa HDI:tä kun myydään pilvin pimein!

      
  • Nasse:

    Joo, Japanissahan ja muualla maailmassa HDI:tä kun myydään pilvin pimein!




    Minulle on annettu ymmärtää, että PSA:n HDI-moottorit on maailmalla eniten käytettyä dieseleissä.



    Mites Japani tähän kuuluu? Yhtä hyvin voin sitten sanoa että Ranskassa tosiaan myydäänkin (on muuten Euroopassa sekin)

      
  • Isot pojat. 1.9 TDI on kieltämättä vanhentuva ja kaikkea muuta kuin nätisti käyvä kokonaisuus. Volkkarilta löytyy paljon parempaakin. Ei se silti Octaviaa kokonaan pilaa, varsinkaan jos sitä verrataan Urban Cruiseriin, jonka kone käy varmaan nätimmin mutta on kertaluokkaa ponnettomampi.



    Jos verrataan Golfin 2.0 CR TDI:hin, niin ei minulla olisi vaikea valita tuon ja UC:n väliltä. Golfissa saisi koneenkin puolesta aika paljon enemmän autoa.

      
  • Niinpä! Ja entäs sitten kun markkinoille tulee Yeti, jonka uskon hinnaltaankin kilpailevan ihan mukavasti UC:n kanssa ja on tilankäytöltään ja koneiltaan parempi!

    Vaikka 1.9 on vanha kone, niin kyllä se pelittää ihan hyvin neliveto Octaviassa! Onhan Passateissakin 1.9 ollut viime vuosien myydyin kone!

      
  • No ensinnäkin 4-veto diesel golf maksaa n.33000€ vastaavilla varusteilla. Tuohan on 5t€ kalliimpi! Hyvitys seuraavan nämäkin ratkaisee, veikkanpa että 33te tippuu rahaa kuitenkin enemmän pois kuin 28teurosta.



    Toinen ehdotuksenne oli octavia (scout)jonka hintaa en edes viitsinyt tarkistaa. Minä en puhu mistään "mainoshinnoista" vaan ihan oikeasta rahasta paljonko se maksaa kun on omassa pihassa ja talvirenkaat varastossa.



    Sitä paitsi noita kumpaakin joskus ajaneena en pitäisi tuota skodaa edes kovin ketteränä kaupunkiautona, jollainen siis oli itsellä haussa.



    Ja tuo huoltoväli on todellakin 30tkm/1vuosi.



    Nasse, missä niitä aven 1,4 dieselkoneita (tai muitakaan) on muuten vaihdettu?



    Paljonko sitävastoin on vaihettu/korjattu niitä volkkarin 1,4tdi koneita? Eräät liikkeet eivät suostu ottamaan ko.koneella varustettuja poloja edes vaihossa.

      
  • Nasse:

    Ja entäs sitten kun markkinoille tulee Yeti, jonka uskon hinnaltaankin kilpailevan ihan mukavasti UC:n kanssa ja on tilankäytöltään ja koneiltaan parempi!




    http://www.iltalehti.fi/nettitv/?7245002



    Tuolla toimittaja sanoo, että Yeti on golfluokassa. UC ei edes yritä olla, joten tilankäytön "paremmuudelle" löytynee heti selvä syy. Mitä tarkoittaa "koneiltaan parempi"?



    Ethän laita rinnakkain Golfia ja Yaristakaan ja ala vertailla esim. tiloja, vai? Tai voihan sitä aina.... Pikkufiiu vs. Astrakin on hyvä pari sitten.



    Ei hassumpi auto varmaan Yetikään. Hintoja ei ole varmistettu, mutta veikkaan, että UC on edullisempi 4-vetoisena nimenomaan. Yhtä hyvä veikkaus kuin sinulla. :kiss:



    (vertailun vuoksi: Skoda 1.8 TSI Combi Ambiente maksaa 24 274 euroa ja vastaava 4x4:na 29 250 euroa, eroa siis karvan alle 5000 euroa, lähtöhinnassa, sitten alkaa vasta varustelu)

      
  • Kumppani:

    Mitä tarkoittaa "koneiltaan parempi"?

    Saman hintaluokan citymaasturin oloisissa tuotteissa voidaan mielestäni arvostella mm. moottoreita samalla viivalla. Toyotan 1,4-litrainen diesel on ihan hyvän voimanlähde, mutta Skodan 2,0 TDI:n eri versiot tarjoavat paljon enemmän voimaa ja ovat myös sivistyneitä voimanlähteitä. Bensoissa 1,2- ja 1,8-litraiset TSI-moottorit ovat Toyotan vapaastihengittävää edellä käyttöominaisuuksissa mm. kelvollisen alaväännön ansiosta. Toyotan bensat ovat vapaastihengittävien paremmassa päässä, muttei ne ahdettujen kanssa kilpaile jokapäiväisen käytön mukavuudessa.

      
  • manni:

    Saman hintaluokan citymaasturin oloisissa tuotteissa voidaan mielestäni arvostella mm. moottoreita samalla viivalla.




    Juu, kaikin mokomin. Mutta toteamus "paremmat koneet" on lähinnä provo. Jos ei osaa tarkentaa...



    Citymaasturin oloisissa tuotteissa? Saman hintaluokan? Eihän Yetistä ole edes hintoja tiedossa. UC:n kanssa lähinnä ovat varmaankin Kia Soul... ja? Crossover-malleja on tietysti Nissan Qashqai ja tuo tulossa oleva Skoda Yeti. Jos 4-veto on joku kriteeri, silti etuvetoversiot lienevät ne eniten ostetut kaikista mainituista (jos 4-vetoa on edes valita).



    Farkut eivät ole mielestäni samalla viivalla, vaikka 4-vetoisia löytyisikin. Farkku on farkku, vai mistä lähin niistä on alettu puhua "citymaastureina"? Etuvetoisina niitäkin pääsääntöisesti myydään.



    manni:

    Toyotan 1,4-litrainen diesel on ihan hyvän voimanlähde, mutta Skodan 2,0 TDI:n eri versiot tarjoavat paljon enemmän voimaa ja ovat myös sivistyneitä voimanlähteitä.




    :smile: Vielä kun kerrot mihin sitä voimaa tarvitaan? Olishan Toytalla ollut laittaa 2.x litraista konetta nokalle, mutta... Downsizing, onko tuttu termi? Sitä harrastaa tietääkseni myös VAG?



    Vai oikein sivistynyt? Tuo on kyllä yksi leväperäisimmistä termeistä, joita täällä autoasiantuntijat (tai mitä lie) yrittävät viljellä. Kerroha sie manni, mitä se oikein on?



    manni:

    Bensoissa 1,2- ja 1,8-litraiset TSI-moottorit ovat Toyotan vapaastihengittävää edellä käyttöominaisuuksissa mm. kelvollisen alaväännön ansiosta. Toyotan bensat ovat vapaastihengittävien paremmassa päässä, muttei ne ahdettujen kanssa kilpaile jokapäiväisen käytön mukavuudessa.




    Aha.



      
  • Toyotalla tuo downsizing on sitten ihan kirjaimellista ainakin UC:n suhteen, ei tiettyä käsitystä kuten yleisesti ymmärretään!



    Hah: Urban Cruiser! Varmaan sitä kirjaimellisesti! Ei paljon niillä koneilla maastossa liikuta ja vaunua vedetä! Vaikka kuinka ovat sivistyneitä koneita! Tuo sivistynyt moottori kun on sellainen Urbaani legenda!

      
  • Nasse:

    Toyotalla tuo downsizing on sitten ihan kirjaimellista ainakin UC:n suhteen, ei tiettyä käsitystä kuten yleisesti ymmärretään!




    Juu, erinäköisiä crossovereita nämä tehtaat ovat alkaneet valmistaa, eri kokoluokkiin. Häiritsee näköjään, jos sattuu tulemaan Toyotaltakin....



    Nasse:

    Hah: Urban Cruiser! Varmaan sitä kirjaimellisesti! Ei paljon niillä koneilla maastossa liikuta ja vaunua vedetä!




    Tarkistapa vielä kertaalleen tuon "urban" -sanan suomenkielinen vastine. Luulisi, että kertoo missä mennään tämän auton pääasiallisessa käyttötarkoituksessa. Voisin kuvitella, että asia huvittaisi oikeasti, jos nimi olisi vaikka "Country Cruiser". Mutta kun ei ole...



    Oletkos nähnyt monta kertaa yaris-luokan autojen perässä muutenkaan asuntovaunuja?



    Tai kuinka usein kuvittelet, että vaikkapa Audi A3 quattrolla ollaan menossa maastoon? Tai vedetään vaunua silläkään.



    Mikä ihme nyt on menossa, kun tätä UC:tä yritetään kilpailuttaa ja vertailuttaa milloin minkäkin väkisin väännetyn verrokin kanssa. :open_mouth: Heitäpäs yhtä nasevaa Kia Soulin suhteen, joka on aika samaa maata ja löytyy dieseliä nokan alta. Ai, eikö enää tule yhtä paatoksella?



    Nämä erilaiset "crossoverit" (suomeksi: "suattaapi olla, vuan suattaap olla ettei oukkaa" ) alkavat hämätä jo liikaa vissiin joitakin? Onhan se tietysti, kun menee maailmankuva sekaisin, mutta maailmaa muuttuu nasseseni....



    Nasse:

    Tuo sivistynyt moottori kun on sellainen Urbaani legenda!




    Joo, kerro tuo Mannille... :sunglasses:

      
  • Ai jaa ymmärrän! Urbaani Cruiseri onkin nyt näköjään pikkuauto! Kumppanin mielipiteistä kun ei ihan aluksi saanut selvää! Ei häiritse, että Toyota on tehnyt pelin tirttyyn luokkaan, tosin ihmettelen sitä, mitä tällä luokalla tekee????



    Toisaalta jos asiaa puhutaan, niin toistakymmentä vuotta takaperin Urbaninkin tehoilla revittiin asuntovaunuja urakalla!

      
  • Sivistynyt kelvatkoon termiksi. Aikaisemmat pumppusuutindieselit eivät olleet järin kaunisäänisiä ja ainakin 1,9 TDI:n useat tehoversiot omasivat ikävän kuolleen alueen heti tyhjäkäynnin yläpuolella.



    Aikaisemmin sain myös kommentteja moottorivalikoimasta verrattuna VAG-vastineeseen, eli Škoda Yetiin. Tuo saattaa olla segmentoituna pykälän suurempaan luokkaan, mutta silti hintaluokka on sama. Syy, miksi Toyotan Urban Cruiseriin on tarjolla vain pieniä moottoreita, saattaa olla esim. siinä, ettei valmistaja halua sen kilpailevan saman hintaluokan omien isompien mallien kanssa, joihin saa isompia moottoreita.



    Vastaavan teorian kilpailun vähentämisestä huomannut useilla muillakin valmistajilla, tuoreimpia moottoreita ei saa ihan heti Golf-kokoluokkaa pienempiin VAGillakaan. Esim. TSI-moottorit tulevat ensimmäistä kertaa Polo-kokoluokkaan uuden Polon myötä ja vain yhtenä koneversiona. Škoda Fabiassa ei ole vielä yhtään TSI-konetta, Octaviassa kaikki bensakoneet on.

      
  • Nasse:

    Ai jaa ymmärrän! Urbaani Cruiseri onkin nyt näköjään pikkuauto! Kumppanin mielipiteistä kun ei ihan aluksi saanut selvää!




    Luin kommenttini uudestaan, enkä löydä niistä mitään mikä viittaisi UC:n olevan isompi kuin mitä on: YARIS-alustalle tehty uusi automalli. Toki sen päälle voi rakentaa ahtaasti tai laveammin istuttavaksi, muodoistahan kaikki riippuu.



    Joten otapa itsestäsi mielummin selvää...



    Lähinnä kokoluokkaan viittavat kirjoittajat ovat sanoneet "auto on liian kallis koska on pikkuauto" -tyyppisiä kommentteja.



    Nasse:

    Ei häiritse, että Toyota on tehnyt pelin tirttyyn luokkaan, tosin ihmettelen sitä, mitä tällä luokalla tekee????




    Ihan rauhassa. Katsellaan sitten myyntitilaistoista 2010 keväällä, mitä mieltä ostajat olivat tarpeellisuudesta. :sleepy:



    manni:

    ...Škoda Yetiin. Tuo saattaa olla segmentoituna pykälän suurempaan luokkaan, mutta silti hintaluokka on sama.




    Oletkos nähnyt hintoja jossakin?? Paljonko Yeti maksaa alk. etuvetoisena ja alk. nelivetoisena? Missä toleransseissa hintaluokka on sitten "sama"?



    manni:

    Sivistynyt kelvatkoon termiksi




    Ei sanassa vikaa olekaan, vaan sisällössä, jota et vielä ole tuonut esille moottorien osalta: miten moottorin sivistyneisyys tulee esille? Miten tässä suhteessa eroavat HDI:t, TDI:t (pumppusuutin ja CR) ja D4-D:t? Noin alkajaisiksi...



    --------------------------



    Noin yleisesti, niin eihän UC, Soul tai Yetikään mitään kauhean uutta ole esittämässä pienempään päähän autoja:



    * Honda HR-V on aika lailla samaa sukua kun muistelee taannoista mallia (vau, myös 4WD!)

    http://www.nettiauto.com/honda/hr-v/?id_vehicle_type=1



    * Ford Fusion on myös sinne päin "crossover"!

    http://www.nettiauto.com/ford/fusion/?id_vehicle_type=1



    Vähän on muodot noista kahdesta kehittyneet uutukaisten mukana. Minun makuni mukaisesti parempaan, jopa vähän machompaan suuntaan.

      
  • ei toyota edes odota mitään suurta myyntiä urbanille

    tavoite suomessa 500 ja euroopassa 25 000kpl

      
  • finman:

    ei toyota edes odota mitään suurta myyntiä urbanille tavoite suomessa 500 ja euroopassa 25 000kpl




    Niinpä. Tavoite on tavoite, voi alittua tai ylittyä, mutta vuoden päästähän tuon tosiaan näkee. Ja samalla sen, mikä oli uusien autojen myyntitrendi muutenkin "laman kurimuksessa".



    Tuota lukua suhteuttaisi tietysti vähän, jos tietäisi mitä muita autoja myydään Suomessa n. 500 kpl vuodessa. Nythän tuo on vain luku, ei sano minulle oikein mitään. Nopea guuglaus ei tuottanut mitään ihmeitä tilastomielessä...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit