Paras premiumauto?

258 kommenttia
1246789
  • Jos premium mielletään laaduksi, niin Lexus on ylivoimaisesti parhaiten tehty auto, sekä sisältä että ulkoa. Tottakai saksalaislehdistö väheksyy Lexusta - sakujen duunipaikathan on kiinni bemujen etc. myynnistä. Jos on silmät päässä, niin Lexuksen paremman laadun voi havaita esim. Hesassa liikenteessä tai vaikkapa tästä kuvasta.



    http://www.lexusofsouthatlanta.com/VehicleDetails/1043386934



    Pelkkä japsimuotoilu ei tietenkään voi olla Lexuksen kieltoperuste - voihan joku japsi sanoa että Bmw on ruma.

      
  • A-utoilija:


    Ajovalo-netistä Camryn koeajosta poimittua:

    "Camry on kaikkien aikojen paras japanilainen auto luokassaan. Se ei herätä huomiota eikä ristiriitaisia tunteita. Se on ongelmaton ja luotettava sekä tutun tuntuinen japanilaisiin tottuneelle. Siinä valintaperusteita joillekin ostajille. Useimmat 40 000 euron auton ostajat kaipaavat kuitenkin imagoa, jota Camrysta ei löydy. Suurin ongelma on se, että lähes samalla rahalla saa Volvo S80:n, Saab 9-5:n tai Audi A6:n."




    Nyt on pakko osallistua vaikka en aikonut missään vaiheessa näin typerään threadiin puuttua.



    A-utoilija



    Täysin naurettavaa referoida johonkin ajovalo.nettiin. Jos et sattunut tietämään, niin kyseessä on yhden hemmon pitämä nettisivusto, jonka arviot autoista ovat samalla tasolla kuin yhden meistä! :open_mouth:



      
  • Suurin osa "japseista" kait tehdään Euroopassa, siis täällä myynnissä olevat? :xmas:

      
  • Enkä halua spämmätä mutta jollei tämä auto kelpaa "laatutietoisille", niin on IHME.



    http://www.auto24.ee/webcache_kasutatud/343/auto_php-id=446343-view=40-www_auto24_ee.html

      
  • andertz:

    Enkä halua spämmätä mutta jollei tämä auto kelpaa "laatutietoisille", niin on IHME.

    http://www.auto24.ee/webcache_kasutatud/343/auto_php-id=446343-view=40-www_auto24_ee.html




    Tuotan pettymyksen, rehellisesti sanoen olen senverran kriittinen Tojoon, että jos tällä minun pitäisi ajella, niin ei onnistuisi millään. Uskokoon ken tahtoo, mutta tosi on minun kohdallani.

      
  • No, Lexus on kuitenkin voittanut kaikki ne tyytyväisyysmittaukset mitkä voitettavissa on, oliko se nyt 8 vuotta peräjälkeen JD Powerissa. Tietysti eihän tuo mitään todista.

      
  • andertz:

    No, Lexus on kuitenkin voittanut kaikki ne tyytyväisyysmittaukset mitkä voitettavissa on, oliko se nyt 8 vuotta peräjälkeen JD Powerissa. Tietysti eihän tuo mitään todista.




    Joopa joo, voittakoon vaikka kaikki testit, niin ei se kantaani muuta. Mainitsihan TM aikoinaan että turha testata meseä, koska ei se ostajiin vaikuta millään tavalla. Ehkä seuraava sukupolvi on sitten vastaanottavaisempi.

      
  • No se on hyvä että on periaatteen mies !

      
  • Andrea:


    Nyt on pakko osallistua vaikka en aikonut missään vaiheessa näin typerään threadiin puuttua.




    Sama. Ja mitä ajovalo.net:n tulee, voi kukin käydä sieltä myös lukaisemassa ne arvosteluperusteet. Kovin on köyhä anti ´parhaat autot´-listalla kenellekään oikeasti autoista kiinnostuneelle.



    Aiheeseen sen verran, että tiputan BMW:n pois omassa asteikossani heti ykköspaikalta, kun merkki alkaa valmistamaan kuorma-autoja tai Lexuksen tavoin kuuluu jollekin muulle isommalle merkille.





      
  • MMS:

    Mainitsihan TM aikoinaan että turha testata meseä, koska ei se ostajiin vaikuta millään tavalla.




    Taannoista maitomainosta soveltaen:



    - Koskaan en ole muilla kuin Mersuilla ajanut



    - Ja sen kyllä huomaa.

      
  • Herbert:


    Taannoista maitomainosta soveltaen:

    - Koskaan en ole muilla kuin Mersuilla ajanut

    - Ja sen kyllä huomaa.




    Tupakkimiehenä sanon, että harvemmin tulee merkkiä vaihdettua, varmaan muutkin tupakoitsijat ovat samaamieltä.

    Automerkit ovat vähän sama asia. Nykyjapsit ovat mielestäni erittäin hyviä autoja, mutta itselleni se korvien välissä oleva fiilis ratkaisee. Pieni poikkeama kenties tulee, koska pentu haluaa uuden kulkineen,ja aion käydä tutustumassa Subaruun, miksi? Koska sitä on täällä parjattu melkoisesti, niin jotain kiinnostavaa siinä on.

      
  • Näiden keskustelujen jälkeen tuskin kukaan uuteen vaihtava voi jättää Subaruun tutustumista väliin.



    MMS: "Tupakkimiehenä sanon, että harvemmin tulee merkkiä vaihdettua, varmaan muutkin tupakoitsijat ovat samaamieltä.

    Automerkit ovat vähän sama asia."




    Olisi, jos malliston luonne säilyisi vuodesta toiseen samana. Mutta kun katsotaan, mitä esimerkiksi Nissanille on tapahtunut 80-luvun lopun jälkeen, tuskin montaakaan merkkiuskollista löytyy. Perusteita ainakaan en heti keksi. Aluksi Nissan oli laadukas, mutta konservatiivinen auto. Sitten alkoi eurooppalaistuminen ja muodikas nykyaikaisuus korostui (90-luvun alku). Sitten jupit saivat ylivallan suunnittelussa ja tuli tämä viimeinen primera. Lopuksi (renaultin myötä?) laatu romahti. Ei ole enää mitään "alkuperäistä" jäljellä.

      
  • Herbert:


    MMS: "Tupakkimiehenä sanon, että harvemmin tulee merkkiä vaihdettua, varmaan muutkin tupakoitsijat ovat samaamieltä.
    Automerkit ovat vähän sama asia."


    Olisi, jos malliston luonne säilyisi vuodesta toiseen samana. Mutta kun katsotaan, mitä esimerkiksi Nissanille on tapahtunut 80-luvun lopun jälkeen, tuskin montaakaan merkkiuskollista löytyy. Perusteita ainakaan en heti keksi. Aluksi Nissan oli laadukas, mutta konservatiivinen auto. Sitten alkoi eurooppalaistuminen ja muodikas nykyaikaisuus korostui (90-luvun alku). Sitten jupit saivat ylivallan suunnittelussa ja tuli tämä viimeinen primera. Lopuksi (renaultin myötä?) laatu romahti. Ei ole enää mitään "alkuperäistä" jäljellä.




    Tuossahan se autojen kiinnostavuus juuri piileekin, että tilanne mallistojen suhteen on koko ajan muuttuva. Koko ajan tulee uusia ja parempia malleja ja minkään auton asema millään mallilla ei ole vakaasti kiveen hakattu.



    Nissan on hyvä esimerkki siitä miten automerkki voi taantua ja Mazda taas esimerkki siitä miten automerkki voi nousta taantumasta. Kun ajatellaan aikaa ennen Mazda6:n markkinoilletuloa vuonna 2002, niin mitä Mazda tarjosi? Harmaatakin harmaampia ja mitäänsanomattomia malleja, mutta Mazda6 ja sen menestys muutti kerralla kaiken ja sen jälkeen on tullut lisää uusia tyylikkäästi muotoiltuja ja luokassaan ominaisuuksiltaan kärkiluokkaa olevia malleja. Onhan Citroen C5:n tai Jaguar XF:n uudistuminenkin esimerkkejä siitä miten automalli laitetaan kerrasta täysin uuteen ja huomattavasti tyylikkäämpään kuosiin. Opel Insignia on myöskin huomattava harppaus nykyisestä Vectrasta.



    Mitä tulee sitten premium-merkkeinä pidettyihin automalleihin, niin myös niiden välillä tapahtuu koko ajan kilpailua ja tulee uusia malleja ja jotkut sitten kilpailee joukossa 10 vuotta vanhoillakin malleilla, kuten Saab 9-5. Enkä näe tällä hetkellä kovin kiinnostavana Mersunkaan E-sarjaa, joka alkaa olla jo aika vanha malli ja uutta ollaan kohta tuomassa markkinoille ja salakuvia on jo esitelty. Tuulilasikin totesi Jaguar XF:n koeajossa vertaillessaan sitä MB E-sarjaan, että sen huono puoli on "taksikori" ja olen samaa mieltä.



    Itse ostan aina mieluiten uuden ja siten ominaisuuksiltaan kilpailukykyisen mallin, joka siten säilyttää myöskin arvonsa vielä auton 4-5 vuoden käytön jälkeen vaihtaessanikin. Ilman muuta myöskin joka valintatilanteessa katson tilanteen uudestaan ja en aio jämähtää mihinkään automerkkiin loppuiäkseni. Jo pelkkä vaihtelunhalu aiheuttaa minulla sen, että automerkki yleensä vaihtuu aina seuraavassa autossa. Minusta sellainen ei edes ole autoista kovin kiinnostunut, joka aina vaan vaihtaa autonsa samaan merkkiin. Onhan tietysti näitäkin, jotka ylpeänä kertovat omistavansa jo kymmenennen peräkkäisen Toyotan ja hyvä asiahan se on tietysti automerkkien kannalta, että uskollisia asiakkaitakin löytyy.

      
  • Andrea:

    A-utoilija:


    Nyt on pakko osallistua vaikka en aikonut missään vaiheessa näin typerään threadiin puuttua.

    A-utoilija

    Täysin naurettavaa referoida johonkin ajovalo.nettiin. Jos et sattunut tietämään, niin kyseessä on yhden hemmon pitämä nettisivusto, jonka arviot autoista ovat samalla tasolla kuin yhden meistä! :open_mouth:



    On aina hauska huomata, miten jotkut, yleensä BMW-fanit kihisee kiukusta, kun kuulevatkin sanan Ajovalo.net. :lol:

    Onhan varsinkin tuo parhaat keskikokoiset -luokka aika hauskaa luettavaa.
    http://www.ajovalo.net/uudet_keskiluokka.htm

    Sijat 1-6 VAG-konsernin tuotteita eli Audeja, Skodia ja Volkkareita. Sijalla 7 on MB C-luokka ja BMW 3-sarja on sijalla 12. Ymmärtäähän sen Bemaristien kiukun, kun tuota lukevat. Täytyy palstan pitäjällä olla myös melkoisesti pokkaa heittää tuollainen lista, jossa 6 kärkisijaa on Vaggineita.

    Täällä vilahti jo maininta "kunnon premiumkuskista" ja käsitettä pitäisi laajentaa "kunnon autokuskiin". "Kunnon autokuski" on itse omistanut, koeajanut ja ollut kyydissä useissa automerkeissä ja hän on seurannut autolehtiä sekä kotimaassa että ulkomailla jo pitkään ja siten hän osaa arvottaa myös tuollaiset palstat kuin Ajovalo.net oikein. "Kunnon autokuski" arvioi automerkkejä niiden vahvuuksien ja heikkouksien mukaan asiallisesti ja ilman fanaattisuutta. Hän ei myöskään anna noiden Ajovalo.net:in kaltaisten yhden toimittajan ylläpitämien listojen provosoida itseään, vaan jättää ne omaan arvoonsa, mutta "kunnon autokuski" ei myöskään väitä tuota palstaa pelkäksi roskaksi, vaan osaa poimia sieltä ne asialliset jutut mitä siellä on paljonkin. Roskaakin varmasti autoista kirjoitetaan, mutta "kunnon autokuski" osaa myöskin analysoida milloin kyseessä on roskakirjoitus.

    Aion siis edelleenkin joskus referoida Ajovalo.net -palstaa BMW- ym. porukoiden kiusaksikin, koska heidän reaktioitaan on kiva seurata. :lol:
      
  • Herbert:

    "Olisi, jos malliston luonne säilyisi vuodesta toiseen samana. Mutta kun katsotaan, mitä esimerkiksi Nissanille on tapahtunut 80-luvun lopun jälkeen, tuskin montaakaan merkkiuskollista löytyy. Perusteita ainakaan en heti keksi. Aluksi Nissan oli laadukas, mutta konservatiivinen auto. Sitten alkoi eurooppalaistuminen ja muodikas nykyaikaisuus korostui (90-luvun alku). Sitten jupit saivat ylivallan suunnittelussa ja tuli tämä viimeinen primera. Lopuksi (renaultin myötä?) laatu romahti. Ei ole enää mitään "alkuperäistä" jäljellä."



    Olen jotakuinkin samaa mieltä Nissanin hämmentävästä mallipolitiikasta. Mutta mitä laatuun tulee, niin onko se tosiaankin romahtanut? Tiedän toki ettei yhden auton otos ole kovin kattava, mutta oma 2003 Micra on ollut kokolailla kelvollinen. Ja se on jo Renault-yhteistyön aikainen tuote, toisin kuin Primera. Micra on muistaakseni rakennettu samalle pohjalevylle kuin kolmas Clio, vaikka tulikin markkinoille aikaisemmin.



    Jos asiat kääntää päälaelleen niin oikeastaan olisin tyytyväinen jos tämä nykyinen autoni olisi tilastojen mukaan laadultaan huono. Silloinhan voisin hankkia seuraavaksi lähes minkä tahansa merkin ja mallin pelkäämättä että vaihtaisin ainakaan huonompaan.



    Hups, onpas tultu kauaksi aiheesta kun puhun Micrasta Paras premium auto -keskustelussa. Pyydän anteeksi.

      
  • Minkä ikäisiä keskustelijat ovat tällä palstalla ? Onko ylin ikä 21 vuotta ? Ei kai nyt perkele joku omistus voi ratkaista auton premium-luonnetta ? Bist Du verrückt ?



    Lisäksi näitä asioita tulee tutkia globaalisti eikä jollakin TM:n keskustelupalstalla, jolla luetaan vain joitakin saku-lehtiä.



    Siellä missä on rahaa (Suomessa sitä ei ole koska premium-omistajia ei tältä palstalta hirveästi löydy, vaan tyhjätaskuja) on keskiluokassa arvostetuin auto Infiniti M35 ja kaikkein kovimmassa kastissa Lexuksen LS 460L, joka peittoaa Mersun S-sarjan mennen tullen.



    Eli kuolevaisten luokassa on paras Infiniti ja Mersun E-sarja on melkein yhtä hyvä.



    Arvioijana Consumer Reports, amerikkalainen riippumaton kuluttajajärjestö.



    Ja mitä Toyotaan tulee yhtiönä, miksi esimerkiksi VW Group on kertonut ihailevansa Toyotaa ja pyrkivänsä sen kaltaiseksi ?



    Consumer Reports on täysin riippumaton järjestö - siihen ei mikään autoteollisuus vaikuta.



    Lexuksen myyntiluvut kasvaa maailmaanlaajuisesti, ja merkkinä se on jo isompi kuin Audi. Lexuksella ei ole pikkuautoja, eikös sekä BMW:llä että Audille ole tulossa noita snadeja kotteroita ?



    Tällä hetkellä Audin pienin auto on A3 ja Lexuksella se on IS 250, ja Audille on siis vielä tulossa A 1. Audi lisää malleja vain lisätäkseen myyntiään. Lexus lisää myyntiään ilman että sen tarvitsee ottaa käyttöön miniautoja. Minun käsittääkseni Lexus on aito premium-merkki, sekä toimintafilosofialtaan että malliensa ominaisuuksien kannalta. Saksalaiset on Lexuksen rinnalla lähinnä "konsernikyljyksiä", koska ne toki myy mitä tahansa snadia autoa kunhan siinä on johtotähti taikka vastaava merkki. Premium A1 ?



    Eli toki Lexukseen väheksyntään vaikuttaa se että asumme Suomessa (naurua), jossa auto-asiat nyt muutoinkin on päin prinkkalaa. Tottakai jos täällä olisi maksukykyistä porukkaa, Lexuskin panostaisi tänne samalla tavoin kuin Ruotsiin. Jos pienin auto on IS 250, niin autoveroparatiisiin ei kannattane myydä.



    http://www.chathamjournal.com/weekly/living/autos/cr-rates-infiniti-m35-best-luxury-sedan-71025.shtml

      
  • Eli nyt on todistettu se että tässä on kaikkein paras premium-auto, ja tässä vielä LS600h. Testissä luki että "easily outperforms" Mersun vastaavat mallit. Tosin hintaluokka on varsin raju.



    http://www.auto24.ee/kasutatud/auto_pildid.php?id=483402&view=4&cache_missing=1



      
  • andertz:

    Eli nyt on todistettu se että tässä on kaikkein paras premium-auto, ja tässä vielä LS600h. Testissä luki että "easily outperforms" Mersun vastaavat mallit. Tosin hintaluokka on varsin raju.




    Noinhan tuolla Consumer Reports:ssa sanotaan Lexus LS vs Mercedes S:

    "The Lexus LS 460h easily outscored the Mercedes S550 in CR’s tests of the ultra-luxury cruisers. Both cars provide the highest levels of comfort, quietness, roominess, and luxury features. The Mercedes had more agile handling, better steering feel, and a slight edge in ride comfort and acceleration. But its score was hurt by its much lower fuel economy (21 mpg in the Lexus vs. 17 mpg in the Mercedes) and complicated controls that can be frustrating to use."





    Elikä vapaasti suomennettuna molemmat tarjoaa korkeimman tason mukavuutta, hiljaisuutta, tilaa ja luksusta, mutta Mersussa on ketterämpi ohjaus, parempi ohjaustunto sekä jonkin verran parempi ajomukavuus ja kiihtyvyys. Lexus vie voittonsa selvästi paremman polttoainetaloudellisuuden ansiosta ja Mersun hallintalaitteet on turhauttavan hankalia käyttää.



    No eipä tuo nyt tee Lexuksesta vielä maailman parasta luksusautoa eli eiköhän tuonkin luokan autoissa myös makuasiat ratkaise ja jos johtaja hankkii auton omaan käyttöönsä ja ei ole omaa kuljettajaa, niin Mersu on parempi ajaa. Takapenkin johtajille varmaan Lexus tarjoaa paremmat ja vähäkulutuksisemmat kyydit, todettiinhan se ruotsalaisten testissä selvästi S-Mersua hiljaisemmaksi. Onneksi ei tarvi noiden välillä tehdä autovalintaa seuraavallakaan kerralla, joten tuonkin testin voi jättää sarjaan "mukava tietää".



    Olihan tuolla testattu Volvo S80:kin ja se sai luokituksen "very good", kuten BMW 5-sarja, MB E-luokka ja Lexus GS. Infinity M35 sai luokituksen "excellent". Hyvä myös tietää ajavansa tällä hetkellä "very good" -luokan autolla, vaikka eipä tuo nyt mitään uutta tietoa ollut. :smile:

      
  • Minä olen tyhjätasku, enkä häpeä myöntää sitä ollenkaan. Se ei kuitenkaan estä sitä että olen perehtynyt autoihin ja autoalaan jonkin verran. Mielestäni premiumin kovaan ytimeen kuuluvat Suomessa myytävistä merkeistä ainakin Audi, BMW, Lexus, Mercedes ja ehkä myös Jaguar. Ovella kolkuttelevat "light premium" merkit ovat Alfa-Romeo, Saab, Volvo ehkä tulevaisuudessa Lanciakin. Mitään kiveenhakattua listaa ei ole eikä tule, koska tilanne elää. Eihän reilut 20 vuotta sitten edes ollut Lexus-merkkiä.



    Premiumiuteen ei vaikuta se minkä kokoisia autoja valmistaja tekee. Itse asiassa pienempien autojen luokassa premiumtuotteet on jopa helpompi tunnistaa, koska suurissa autoissa hinnoittelu on ei-premium merkkienkin joukossa vapaamielisempää (esimerkiksi Citroen C6 ja Hyundai Grandeur).



    Yksi virhe on sekoittaa keskusteluun eksoottiset luksustuotteet kuten Maybach, Rolls-Royce ja Ferrari. Ne ovat jo jotain ihan muuta.



    Miten premiummerkin sitten tunnistaa? Mielestäni sen tulee omata 6-10 seuraavista asioista:





    - maineikas historia (autourheilua, klassikkomalleja, teknisiä innovaatioita tms)



    - tekninen edelläkäynti (uuden tekniikan ja/tai varusteiden käyttöönotto)



    - tekninen laatu, siis luotettavuus ja kestävyys vähintään keskimääräistä



    - materiaalit ja viimeistely korkeatasoista



    - väri-, varuste- ja materiaalivalikoima laaja.



    - keskimääräistä vastaavaa korkeampi hinta, ts. keskustelussa esitetty premiumin perusmääritelmä



    - prosentuaalinen jälleenmyyntiarvo keskimääräistä korkeampi



    - laadukas ja omaperäinen muotoilu. Kestää hyvin aikaa, ei matkimista, usein myös hyvin tunnistettavia merkille tyypillisiä piirteitä



    - laadukas myynti ja jälkimarkkinointi



    - korkea haluttavuustaso uutena ja käytettynä. Tätä kysytään mielipidekyselyissä tyyliin "jos voisitte valita seuraavaksi autoksi minkä merkkisen auton tahansa, minkä valitsisitte?"

      
  • Henkilökohtainen mielipide:



    Premiumista ei voida päästä yksimielisyyteen, koska ei tiedetä mitä kukin hakee. Näin ollen voidaan puhua vain autojen ominaisuuksista, jotka usein parantuvat auton kallistuessa.



    Vai onko käyttötarve kenties edustaminen ? Pössytellä sikaria takapenkillä ? Tuskin, ainakaan jossakin pikkumesessä.



    Sana "premium" voi olla jopa harhaanjohtava, koska joku auto voi olla edustuksellinen, mutta tavisauto voi olla ominaisuuksiltaan parempi.



    Premiumauto = edustuskäyttöön soveltuva auto, jossa normaalisti on tavallista paremmat ajo- sekä muut ominaisuudet



      
  • andertz:

    Jos premium mielletään laaduksi, niin Lexus on ylivoimaisesti parhaiten tehty auto, sekä sisältä että ulkoa. Tottakai saksalaislehdistö väheksyy Lexusta - sakujen duunipaikathan on kiinni bemujen etc. myynnistä. Jos on silmät päässä, niin Lexuksen paremman laadun voi havaita esim. Hesassa liikenteessä tai vaikkapa tästä kuvasta.

    http://www.lexusofsouthatlanta.com/VehicleDetails/1043386934




    Sallittakoon muutama kriittinen huomio IS:n laatuvaikutelmasta:



    http://images.cobaltgroup.com/2/2/6/1970195622.jpg



    1) Ohjausakselin molemmin puolin hajasijoitetut painikkeet



    80-luvun miljoonalaatikosta poimitut mustat pyöreäkulmaiset kytkimet voisi korvata kojelaudan vasempaan päätyyn sijoitetulla yhtenäisellä muun kojelaudan muotoilua mukailevalla painikerivistöllä.



    2) Yletön muovilta näyttävän muka metallin näköisen muovin liikakäyttö



    Musta muovi sopivalla tekstuurilla näyttäisi arvokkaammalta ja aidommalta.



    http://images.cobaltgroup.com/4/3/6/1970195634.jpg



    3) 80-luvun miljoonalaatikosta poimittu digitaalikello



    Kaunis viisarikello olisi tyylikkäämpi. Jos kellon on pakko olla digitaalinen, sen näyttö sijoitetaan kojelaudan muiden näyttöjen yhteyteen. Ajan asetus tehdään RDS:n ohjaamana tai ajotietokoneen valikoista, ei erillisillä H-, M- ja :00-nippeleillä.

      
  • andertz:



    Eli toki Lexukseen väheksyntään vaikuttaa se että asumme Suomessa (naurua), jossa auto-asiat nyt muutoinkin on päin prinkkalaa. Tottakai jos täällä olisi maksukykyistä porukkaa, Lexuskin panostaisi tänne samalla tavoin kuin Ruotsiin. Jos pienin auto on IS 250, niin autoveroparatiisiin ei kannattane myydä.

    Huomaatko yhtään Lexus hehkutuksesi keskellä, että näinkin pienellä keskustelupalstalla suhtautuminen on myös kriittistä Lexukseen. Miten sitten laajemmin Suomen autoilupiireissä mahtanee olla? Ainakin omassa ikäluokassani suhtautuminen on ollut lähinnä hilpeää (ei millään pahalla) Ne asenteet muuttuu hitaasti katsos. Kauanko Lexus on pyrkinyt "piireihin". Audilla se onnistui huomattavasti nopeammin. Olisko Tojon "haamu" taustalla jarruttamassa. Eli turha kiukutella, jos ollaan erimieltä.
    Siis selvennykseksi Suomessa Tojo mielletään lähinnä "kansanautomerkiksi" viittaus myyntitilastoihin
      
  • On noita luksusautoja koeajeltu Suomessakin. S-Mersu oli eniten Startin toimittajien mieleen.



    Lexus LS 460 A

    http://www.nelonen.fi/start/koeajo.asp?d=94581



    "Miinukset

    - Ylitehostettu ohjaus

    - Ei diesel vaihtoehtoa

    - Ei sovellu urheilullisuutta hakeville



    Plussat

    - Edistykselliset varusteet

    - Viimeistely ja laatu

    - Sisämelu



    Mukavaa ajamista kuitenkin häiritsee yksi asia.

    Se on LS:n ohjaus. Se on niin ylitehostettu, että se muistuttaa paljon tunnottomuudellaan sellaisia työkoneita, joissa ei enää ole ollenkaan mekaanista yhtyettä kääntyviin pyöriin. Tiedä sitten onko tämä Amerikkalaisten Lexusten ostajien toive, vai esimerkiksi monien ohjaukseen liitettyjen sähkövempeleiden mukanaan tuoma ominaisuus."




    Mercedes-Benz S 500 4Matic Lang A:

    http://www.nelonen.fi/start/koeajo.asp?d=94583



    "Miinukset

    - Sisämelu

    - Lyhyemmän mallin pienet takajalkatilat edustusautoksi

    - Sisämelu



    Plussat

    + Viimeistely

    + Ajettavuus

    + Osa malleista saatavilla nelivetoisena



    Ässämersun kuskina ei tule heti mieleen, mitään minkä Mersu olisi voinut tehdä toisin. Ja mitä ajettavuuteen tulee, taitaa tästä löytyä voittaja tähän porukkaan. Ohjaus on muiden tapaan herkkä ja suhteellisen kevyt, mutta kuitenkin tunnokas. Täysin automaattisesta, kaikkiin S-sarjalaisiin vakiona tulevasta airmatic-ilmajousituksesta, ei myöskään löydy pahaa sanottavaa.



    Ajettavuutta voi pitää esimerkkinä muille, mikäli ottaa huomioon auton yli 2000kg omapainon. Ässällä pääsee halutessaan mukavasti todella kovaa."




    BMW 750iA

    http://www.nelonen.fi/start/koeajo.asp?d=94189



    "Miinukset

    - Nelivedon puute

    - Logiikan puute monissa käyttökytkimissä

    - Takapenkin tilat leveyssuunnassa



    Plussat

    + Ohjaus ja ei niin raskas ajotuntuma

    + Melutaso varauksin

    + Moottorin äänet"




    Audi A8 L V8 4.2 TDI quattro A

    http://www.nelonen.fi/start/koeajo.asp?d=94587



    "Miinukset

    - Ei kaikista mukavin

    - Ohjaus keskittää heikosti

    - Lähestulkoon turha pidennetyn akselivälin malli



    Plussat

    + Neliveto

    + Dieselmoottori

    +Ajettavuus"

      
  • MMS



    Siis mikä Lexus-hehkutus ? Internet on kaikkialla ja yhtä hyvin voisin chattailla vaikka New Yorkista käsin.



    Ja mitkä ihmeen Suomen autopiirit ? Onko Hesassa joku pieni piiri joka määrittää Suomesta käsin maapallon autojen premium-tason. Suomi on kuin hyttysen pieru Saharassa ajatellen koko maailmassa ilmeneviä premium-käsityksiä. Viisi miljoonaa asukasta kai on jo Moskovassa taikka Pietarissa.



    Voisitko nyt MMS kertoa että miksi Lexuksen iso LS myy maailmanlaajuisesti enemmän kuin Mersun S-sarja ?



    Ja kuinka Lexus pystyy myymään maailmanlaajuisesti saman verran kuin Audi, vaikka Audilla on noita pikkuautoja.



    Tottakai Saksan läheisyys vaikuttaa siihen, että suomalaisista on tullut saksalaisten veljeskansa autoissa.



    Ja mitä luotettavuuteen tulee niin Toyota ja Lexus kahmivat JD Power Dependability Studyssa yhteensä 11 luokassa kärkipäikan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että luotettavuudessa Toyota on paras tavisauto ja Lexus paras premiumauto.



    Käytännössä Lexuksen jokainen malli oli luotettavuudessa parempi kuin sakukilpailijansa.



    Missä sakemannit - todennäköisesti valovuoden päässä luotettavuudessa !



    http://www.examiner.com/p-208973~Toyota_Motor_Sales_Earns_11_Awards_in_2008_J_D__Power_and_Associates_Vehicle_Dependability_Study__.html



      
  • Ja Englannissa Lexus oli taas kärjessä asiakastyytyväisyydessä. Muut premiumit ovat kaukana kärjestä.



    http://www.whatcar.com/NonCar/7588125111.jpg

      
  • andertz:

    MMS

    Siis mikä Lexus-hehkutus ? Internet on kaikkialla ja yhtä hyvin voisin chattailla vaikka New Yorkista käsin.

    Ja mitkä ihmeen Suomen autopiirit ? Onko Hesassa joku pieni piiri joka määrittää Suomesta käsin maapallon autojen premium-tason. Suomi on kuin hyttysen pieru Saharassa ajatellen koko maailmassa ilmeneviä premium-käsityksiä. Viisi miljoonaa asukasta kai on jo Moskovassa taikka Pietarissa.

    Voisitko nyt MMS kertoa että miksi Lexuksen iso LS myy maailmanlaajuisesti enemmän kuin Mersun S-sarja ?

    Nythän on kyse arvostuksesta, eikö niin. En myöskään asu Hesassa. Myynnistä en ole pätkääkään kiinnostunut, siteeraan erästä kommentoijaa, eli miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. En viitsi laittaa tähän kommentin alkuperää, voit muistella sitä aimmista palstoista. Oletan kuitenkin hinnoittelun olevan Lexuksen valtti, jos katsotaan mallistot kokonaisuutena. Nämä Tojo- Lexus asetelmat ei myöskään kiinnosta, koska merkit ovat itselleni yhdentekeviä. Mainitsin vain kysymyksen Suomen tilanteesta, enkä laajentanut jonnekkin naurusaarille.

      
  • andertz:

    Minkä ikäisiä keskustelijat ovat tällä palstalla ? Onko ylin ikä 21 vuotta ? Ei kai nyt perkele joku omistus voi ratkaista auton premium-luonnetta ? Bist Du verrückt ?

    Lexuksen myyntiluvut kasvaa maailmaanlaajuisesti, ja merkkinä se on jo isompi kuin Audi. Lexuksella ei ole pikkuautoja, eikös sekä BMW:llä että Audille ole tulossa noita snadeja kotteroita ?

    Tällä hetkellä Audin pienin auto on A3 ja Lexuksella se on IS




    Oikeat maailmanlaajuiset myyntiluvut 2007



    Audi 967 000

    BMW 1 280 000

    Lexus 492 000

    Mercedes 1 185 000





      
  • juster



    Lista varmaan pitää paikkansa, mutta on pakko todeta että vuonna 2007 Lexus möi pelkästään Amerikassa 329.177 ajoneuvoa.



    http://thepassionatepursuit.com/2008/01/16/lexus-sales-projections-for-2008/



    Oikea myyntiluku vuodelle 2007 lienee 518.300 autoa. Ja näköjään tuotantoa mahdollisesti lisätään.



    http://www.reuters.com/article/hotStocksNews/idUST28469620080227

      
  • MMS:

    "Kumppani" kyllä tietää erinomaisen tarkasti nykymääritelmät, mutta jostain syystä ei halua niitä hyväksyä. Vaikka premimerkit listattaisiin, niin ei kelpaa, koska oma kärry ei ole joukossa. Se mitä eri kuskien arvostus merkeistä on, niin se on eri asia.



    ja



    MMS:

    Joopa joo, voittakoon (Tojo) vaikka kaikki testit, niin ei se kantaani muuta. Mainitsihan TM aikoinaan että turha testata meseä, koska ei se ostajiin vaikuta millään tavalla. Ehkä seuraava sukupolvi on sitten vastaanottavaisempi.



    No niin, nyt aletaan pääsemään siihen, mitä minä ajan takaa!



    MMS on hyvä vaan sitten ja alkaa kertomaan meille "premiumauton nykymääritelmät"! Ei ole VIELÄKÄÄN NIMITTÄIN OLLUT MUNAA SIIHEN!

    Sen jälkeenhän on luontevaa sitten listata maailman premiumautot.



    MUTTA



    Kuten tästä vanhasta jäärästä huomataan, se on niin kämähtänyt johonkin/jonnekin, ettei voi käsittää, että nykyään tämän määrityksen alle voi kuulua yksi sun toinen merkki HÄNEN PIKKURINKINSÄ ympäriltäkin!



    Tämän lisäksi hän ei TODELLAKAAN havaitse eroa sen kesken, että yhden MERKIN ostalta mallisto voi olla vaikkapa laidasta laitaan, kuten esimerkinomaisesti Aygo ja Camry. Heittäisinkö vaikka MB A:n ja S:n rinnalle, tai BMW 1xx ja 7xx:n. On jokseenkin siis aivan sama mitä mieltä olit ekoista Toyota-autoistasi, MMS! Saatat olla jopa oikeassa niiden suhteen, mutta siirrypäs tälle vuosituhannelle, kiitos.



    POINTTI: väitätkö sinä ihan pokkana, että kaikki vaikkapa Justerin listaamat merkit valmistavat laidasta laitaan premiumautoja? Ne kerta kaikkiaan EIVÄT voi tehdä poikkeuksia?



    Huomasitko kuitenkin, että jotkut kirjoittajat puhuvat jopa autokohtaisesta "premiumiudesta", ei kuten sinä tunnut merkistä universaalisti.



    Etkä ole osannut (saati Juster) sanoa siihenkään mitään, että mitenkäs tämä tilanne katsotaan maassa, jossa ajellaan vanhoilla romuilla ja jopa Avensis on yhtä kaukana hankintamahdollisuuksien joukossa kuin S-sarjan MB meikäläiselle.



    Asettaa nimittäin premiumiuden aivan eri asteikolle todellakin. Alkaa kuulostaa todella nirppanokkanurkkakuntaisuudelta, kun MITÄÄN MUUTA KONKREETTISTA ei ole kumpikaan osannut vieläKÄÄN luetella!



    Edelleen siis puhutaan markkinapellemiesten keksimästä nimityksestä, joka korvaa termin KALLIS AUTO. Aika lapsellista touhua.



    Justerin sanoin: ALKAKAAPAS NOUSTA BUNKKERISTA ja listata vihdoin niitä juttujanne! Muuten te olette nimenmaan se joka jatkaa "typerää (=tyhjä&#228:wink: keskustelua määritelmistä" :kiss:

      
  • Kumppani:


    MMS on hyvä vaan sitten ja alkaa kertomaan meille "premiumauton nykymääritelmät"! Ei ole VIELÄKÄÄN NIMITTÄIN OLLUT MUNAA SIIHEN!
    Sen jälkeenhän on luontevaa sitten listata maailman premiumautot.

    MUTTA

    Kuten tästä vanhasta jäärästä huomataan, se on niin kämähtänyt johonkin/jonnekin, ettei voi käsittää, että nykyään tämän määrityksen alle voi kuulua yksi sun toinen merkki HÄNEN PIKKURINKINSÄ ympäriltäkin!

    Tämän lisäksi hän ei TODELLAKAAN havaitse eroa sen kesken, että yhden MERKIN ostalta mallisto voi olla vaikkapa laidasta laitaan, kuten esimerkinomaisesti Aygo ja Camry. Heittäisinkö vaikka MB A:n ja S:n rinnalle, tai BMW 1xx ja 7xx:n. On jokseenkin siis aivan sama mitä mieltä olit ekoista Toyota-autoistasi, MMS! Saatat olla jopa oikeassa niiden suhteen, mutta siirrypäs tälle vuosituhannelle, kiitos.

    POINTTI: väitätkö sinä ihan pokkana, että kaikki vaikkapa Justerin listaamat merkit valmistavat laidasta laitaan premiumautoja? Ne kerta kaikkiaan EIVÄT voi tehdä poikkeuksia?

    Huomasitko kuitenkin, että jotkut kirjoittajat puhuvat jopa autokohtaisesta "premiumiudesta", ei kuten sinä tunnut merkistä universaalisti.

    Etkä ole osannut (saati Juster) sanoa siihenkään mitään, että mitenkäs tämä tilanne katsotaan maassa, jossa ajellaan vanhoilla romuilla ja jopa Avensis on yhtä kaukana hankintamahdollisuuksien joukossa kuin S-sarjan MB meikäläiselle.


    Aikoinaan jopa 60-luvun loppupuolella oli arvostuseroja merkkien välillä. Eikä kukaan kyseenalaistanut sitä Suomessa on aina halvemmat kulkineet olleet myyntitilaston kärkipäässä. Mutta ei kuitenkaan koskaan vakavassa mielessä niitä määritelty ns. "paremmiksi kulkineiksi". Sinulla on kumma käsitys että tilanne olisi radikaalisesti muuttunut, tai muuttumassa, siis premi-nimike on ainoa asia joka on tullut määrittämään eroja.

    Ei pelkkä tekniikan kehitys tee kulkineesta permiumia, koska arvostus on se lopullinen määritelmä. Se on vaan hyvä että arvostueroja on, muutenhan kaikki olisi liian tasapaksua. Autoilijat itse useimmiten haluavat luokitella, "markkinapellet" käyttävät tätä hyväksi ja se kuitenkin sopii useimmille kuskeille. Myöskään markkinaosuus ei ole premi-auton mittari. Mielestäni "kansanautoksi" luokiteltu ei missään tapauksessa voi olla premiumia, senhän jo hinnoittelu kertoo.
    Silloinkun oma valinta on osunut kohdalleen, niin ei ole tarvetta yrittää muuttaa vallitsevia käsityksiä. Yleisiin määritelmiin meidän on mahdotonta vaikuttaa. Se millaisilla romuilla mielestäsi meillä ajellaan, niin sillä ei ole paskankaan väliä. Itselläsi ei ole kuitenkaan "munaa" reilusti hyväksyä olevaa tilannetta.
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit