TM talvitestin 2009 ennakkokaavailut

56 kommenttia
«1

TM 2009 talvivertailun osallistujat:

* Chevrolet Aveo SE 1,2 5-ov

* Citroën C5 2,0i 16v Confort Sedan

* Fiat 500 1,2 Lounge

* Ford Fiesta 1,4 Ghia 5-ov.

* Honda Accord 4D 2,0 Elegance

* Jaguar XF 3,0 Luxury

* Lancia Delta 1,4 TJet 150

* Mazda 6 2,0 Elegance

* Opel Insignia 1,8 Ecotec 4-ov. Edition

* Peugeot Partner Tepee Outdoor 110

* Renault Megane 1,6 5-ov.

* Seat Ibiza 1,4 Stylance

* Skoda Superb 1,8 TSI Ambition

* Subaru Impreza 2,0 Sport 4Q

* Suzuki Splash 1,2 GLS

* Toyota Avensis 1,8 Valvematic Luxury 4-ov.

* Volkswagen Golf 1,4 TSI 90 kW Comfortline 5-ov.



Tänä vuonna testi on bensiinimalleille. Täällähän arvuuteltiin vuosi sitten talvitestin voittajaa ja arvuuteltiin myöskin premium dieseltestin voittajaa, joten jatketaan perinnettä tämänkin testin osalta. Oma veikkaus kärkikolmikosta:

1. Opel Insignia

2. Volkswagen Golf

3. Skoda Suberb



Perustelut ovat siinä, että perinteisesti Opel on ollut vahvoilla talvitesteissä ja edellinen Vectra voittikin vuonna 2003. Edellisen mallin Golf on myös talvitestivoittaja muutaman vuoden takaa ja Skoda taas jakaa pitkälti saman tekniikan kuin VW tuotteet. Japanilaiset ei jostain syystä ole olleet ihan kärjessä TM talvitesteissä ja takavedolla ei myöskään palkintosijoja ole herunut, joten veikkaan että testin kallein auto Jaguar XF sijoittuu vasta noin puoliväliin, koska siinä on takavetorasitteen lisäksi vanha ja iso moottori, jolla ei kylmäkulutuksissa juhlita.

  
  • Tulee olemaan hauskaa lukea miten ovat vähätelleet tuon Subarun nelivetoisuuden. Ruoskijoiden ykkösmediana TM luultavasti löytää siitä jopa jotain huonoa.



    Luulen että sen tappioksi koituu jatkuva-nelivetoisuudesta johtuvat isommat kulutukset, niin ajossa kuin kylmäkäynnistyksessäkin. Sekä tavispulkkaa suuremmat huoltokulut.



    Nuo kustannusasiat on toki TM:ssä tärkeämmät kuin se ylivertainen pito, ja ajamisen helppous ja mukavuus mitä neliveto tarjoaa.



    Normaali ihminen taas osaisi arvostaa sitä, kun vilkkaasta päätien risteyksestä pääsee ripeästi liikkeelle lumipöpperössä, kun scania lähestyy :confused:

      
  • petos:

    Tulee olemaan hauskaa lukea miten ovat vähätelleet tuon Subarun nelivetoisuuden. Ruoskijoiden ykkösmediana TM luultavasti löytää siitä jopa jotain huonoa.

    Luulen että sen tappioksi koituu jatkuva-nelivetoisuudesta johtuvat isommat kulutukset, niin ajossa kuin kylmäkäynnistyksessäkin. Sekä tavispulkkaa suuremmat huoltokulut.

    Nuo kustannusasiat on toki TM:ssä tärkeämmät kuin se ylivertainen pito, ja ajamisen helppous ja mukavuus mitä neliveto tarjoaa.

    Normaali ihminen taas osaisi arvostaa sitä, kun vilkkaasta päätien risteyksestä pääsee ripeästi liikkeelle lumipöpperössä, kun scania lähestyy :confused:




    TM:n talvitestistä pitää osata erottaa ne itselle tärkeät asiat ja ei kai se nyt ole pääasia, että jokin merkki nimenomaan testin voittaa. Esimerkkinä voisin muistella edellistä autoani Mazda6:sta, joka oli TM talvitestin lähes paras ajettava, mutta moottorin kylmäkulutus ja huono lämmityslaite 1.8 l mallissa pudotti sen keskitasolle vuoden 2003 testissä, jonka Vectra voitti. Itsellä oli silloin 2.3 l malli, joka oli selvästi lämpimämpi talvella, joten kiittelin silloin etten ottanut 1.8 l mallia, mutta itselleni oli tärkeintä tuo tieto, että Mazdassa oli erinomainen talviajettavuus.



    Todennäköisesti Subarun kohdalla käy noin, että ajettavuudessa on testin parhaita, mutta jotkin muut ominaisuudet tiputtaa ihan kärkisijoilta eli joko lämmitys tai kulutus tai jokin muu. Voin olla väärässäkin ja minua ei häiritse yhtään, jos Subaru kerrankin pärjäisi TM:n testeissä. Yleensähän se ei ole pärjännyt.

      
  • Eiköhän Subaru tule saamaan sille kuuluvan kympin etenemiskyvystä. Valitettavasti vain testin pisteytys meni ainakin viime vuonna niin, että etenemiskyvyn painoarvo oli 10% ja esim. lämmityslaitteen painoarvo 20%. Mutta näitä testienhän painotuksia voi ja pitääkin itse vaihdella. Itselleni tuo lämmityslaite ja lämpenemisnopeus ei niin tärkeä ole, koska ei ole talvella tapana lähteä t-paidassa kylmää autoa ajamaan, eikä vielä ole sellaista autoa vastaan tullut, joka ei lämpiä ollenkaan. Itseäni näissä testeissä nykyään eniten kiinnostaakin kaikenlaiset mittaukset ja niiden tulokset, niitten mukaan sitten voi päätellä mikä auto on eniten omaan mieleen. Ja kaikki ajettavuuteen liittyvät asiat TM:ssä arvostellaan lähinnä turvallisuutta ja ajamisen mukavuutta painottaen, joten kaikkein sporttisemmat autot eivät aina näissä pärjää, esim. juuri Subarut ja Bemarit. Mutta eiköhän me jotka autoissa arvostetaan sitä sporttisuutta osata itse sitten arvostaa niitä autoja ansioittensa mukaan :wink: Nämä testit on lähinnä tehty keskiverto tienkäyttäjän mukaan, joka arvostaa eniten autossaan turvallisuutta, toimivuutta ja mukavaa matkantekoa.



    Tuo neliveto on kyllä verraton varuste ja siitä on vaikea luopua kun siihen kerran tottuu. Itse olen joutunut viime päivien liukkaat kelit ajelemaan etuvedolla kun perheen neliveto on ollut muussa käytössä ja kova ikävä on tullut. Tuo ainainen luistelu kiihdytettäessä ottaa päähän. Tosin kaupungissa ajaessa edessä on kuitenkin yleensä joku kaksivetoinen luistelemassa, joten se pilaa osan nelivetokuskin ilosta. Kyllähän sitä kaksivetoisellakin eteeenpäin pääsee, mutta kyllä nelivetoa todella osaa arvostaa kun sillä on pahimmilla jääkeleillä päässyt ajelemaan.

      
  • Terve,



    Jälleen tulossa hyvin mielenkiintoinen testi. Monta uutuutta on tulessa jo tekniikkaa löytyy laidasta laitaan. On isoa ja pientä. Ja jopa neliveto on napattu joukkoon mukaan. Jos koettais veikata Top-3 niin vois vetää aikalailla aloittajan kanssa samalla linjalla.



    1. Insignia

    2. Impreza

    3. Golf



    Mistään em. autoista ei itsellä ole juurikaan kokemuksia. Impreza on tullut hyvin pikaisesti testattua, mutta siitä ei osaa sanoa sen perusteella paljoakaan.



    Edellisten testien perusteella kulutus, turvallisuus/käsittely ja lämpö on aika suuria pisteen nappaajia joten mielenkiintoiseksi menee.



    Eroja autoissa talvikäytössä tosiaan on, ja paljon. Itselläkin oli aiemmin ns. premium mallin auto ja talviautoilussa kehuttu peli. Nykyinen on kuten nimimerkistä voi päätellä, Japanilainen neliveto kulkine. Ja eroja on löytynyt. Suuntaan ja toiseen.



    Muutamia huomionarvoisia juttuja,



    Mukavuuspuolelta



    - lämpenemisnopeus

    - ilmastointiautomatiikan toiminta vaihtelevissa (ja kylmissä ) oloissa

    - ikkunoiden sulana/huurteettomana pysyminen (liittyen edelliseen kohtaan)

    - Istuinlämmittimien toiminta

    - miten sisustus "sietää" kylmää, eli tuleeko Lego laatikko mieleen..

    - kuinka nämä em toiminnat käytännössä ohjaillaan tai tarvitseeko niitä ohjailla



    Toimivuus/ajettavuus



    - miten alusta toimii eri oloissa

    - ohjattavuus jäisellä / polanteisella / lumisella / loskaisella ysm. tiellä

    - jarrujen toiminta, ABS toiminta

    - luistonesto / sutimisen eston toiminta

    - ESC:n toiminta

    - vetopito (eroja myös ihan 2-vetoisten välillä huimasti)

    - vaihteisto / ohjaus / moottori jne. toiminta äärikylmänä



    Noista edellämainituista seikoista noin lyhykäisesti jo muodostuu jonkinlainen talviauto vaikutelma minulle. Näillä kriteereilla edellinen etuvetoinen ja nykyinen nelivetoinen auto edustaa molemmat tietyllälailla loistoyksilöitä. Toinen mukavuudessa ja toinen ajettavuudessa.



    Että tosiaan mielenkiinnolla odotan tuota TM:n jokavuotista savottaa ja sen tuloksia. Henkilökohtaisesti tuo on yksi mielenkiintoisimmista testeistä vuosi toisen jälkeen.

      
  • golf voittaa, ei sen takia että testi on tekniikan maailmassa vaan siksi, että se on vertailtavista autoista parhaimmaksi hiottu kokonaisuus.



    toisena on joku yllättäjä. Itse en usko insignian olevan kyseinen yllättäjä. Impreza vähän mietityttää. Tuskin ehkä sekään. Veikkaan siis Fiestaa.



    kolmas on skoda tai seat



      
  • Itse veikkailisin samaa vertailukolmikkoa, Golf, Insignia, Superb. Golfin ja Superbin ominaisuudet jo tosin tiedetään, mutta Insignia on isompi kysymysmerkki vaikka GM on tuottanut hyviä talviautoja.



    Yllättäjiin voisi kuulua Ibiza, Fiesta ja Impreza. Impreza saanee selvää etua nelivedosta muihin kilpailijoihin nähden joten sen luulisi olevan vahvoilla. Tosin lämpeneminen, penkinlämmittimet, moottori jne asiat joita BoxerDiesel listasi, vaikuttavat niin paljon että pelkkä vetokyky ei riitä jos autossa on muita heikkouksia.



    Mielenkiintoinen testi tulossa !

      
  • Thorne2:



    Eiköhän Subaru tule saamaan sille kuuluvan kympin etenemiskyvystä.






    -juttu vaan on niin että siitä ei tietysti tule kun yhden pisteen ero muihin, sillä seuraava saa kuitenkin ysin. Todellisuudessa tuo ero on aivan valtava -jokainen talvikelissä kokeillut tietää sen.



    Sitten se yksi piste menee esim. huoltokustannusten kohdassa pois. Eli se siitä, nelivedosta ei saa mitään tällaisessa testissä.



    Jännää kuitenkin että kaikki ketkä ajavat nelivedolla eivät haluasi siitä mistään hinnasta luopua. Niin paljon sitä arvostetaan. Testi ei kuitenkaan anna sille paljoakaan arvoa...







      
  • Kukaan ei varmastikaan kiistä nelivedon ylivoimaisuutta etenemiskyvyssä, mutta tämän ylipainottaminen olisi kyllä heikko suoritus.



    Nimimerkillä nelivedosta (Legacy) joskus luopunut.

      
  • petos:



    Jännää kuitenkin että kaikki ketkä ajavat nelivedolla eivät haluasi siitä mistään hinnasta luopua. Niin paljon sitä arvostetaan. Testi ei kuitenkaan anna sille paljoakaan arvoa...






    Höpö höpö. Minullakin on ollut neliveto (quattro) ja olen siitä luopunut. Samoin kaveri vaihtoi juuri quattro Audinsa takavetoiseen mersuun.



    Mielenkiintoisia autoja ovat kyllä saaneet testiin. Etenkin XF ja Golf kiinnostavat meikäläistä paljon.

      
  • Kaverillakin oli Imbreza, mutta vaihtoi sen C-5:een, syynä kova kulutus.

      
  • simppa:



    Höpö höpö. Minullakin on ollut neliveto (quattro) ja olen siitä luopunut. Samoin kaveri vaihtoi juuri quattro Audinsa takavetoiseen mersuun.






    höpöhöpö itsellesi. Ne ketkä ihan tosissaan tarvitsevat tai muuten vaan haluavat nauttia nelikon ominaisuuksista, eivät ihan tunnetusti hevillä ota vajaavetoa seuraavaksi autoksi.



    Tottakai jotkut luopuu, heillä on siihen yleensä jokin syy.



    Mutta etkö muka oikeasti ole huomannut tällaista ilmiötä?

    Samalla tavalla kun joku totuttaa itsensä vaikka automaattivaihteistoon, tai ilmastointiin, ei mielellään osta seuraavaksi autokseen manuaalia, tai sellaista missä ei ole ilmastointia...



    Olen muka taas yksinäni näine ilmiöineen :kiss:

      
  • petos hyvä pointti. Totuudenmukaisempaa olisi, että Subarun jälkeen toisiksi parhaan arvosana olisi vaikkapa 7. Kyllähän se niin on, että todella liukkaalla kelillä etu- tai takavetoisen etenemiskyvystä ei voi antaa ysiä, on se meno sen verran vaivalloista. Ja nelivetoisen ero kaksivetoiseen on suurempi kuin yhden pisteen arvoinen.

      
  • mikkot:

    Kaverillakin oli Imbreza, mutta vaihtoi sen C-5:een, syynä kova kulutus.




    -voivoi... mikko teekin aktivoituu välittömästi kun Subarua pitää moittia.



    Jokainen voi puntaroida itse haluaako sen käyttökustannuseron maksaa vai ei. Jos ei, niin ei se menokaan ole etuvetoisella kovin hauskaa. Sanoisin että lähinnä tarpomista ja kesä odottelua.

      
  • No kyllähän täällä palstallakin näyttäisi olevan minun lisäkseni nelikoista luopuneita. AkiK:kin sanoi muistaakseni omistaneensa quattro Audin.



    Sanoinpa vaan, että nelivedoista luopuneitakin löytyy vaikka millä mitalla. Itse väitit muuta.



    Vaikka automaattiin olen tottunutkin ja siitä pidän, niin seuraava auto saattaa hyvinkin olla manuaali. Seuraavan sedanin/hatchbakin haluan kyllä automaattina. Tuo baijerilainen on manuaali, joka vähän kaduttaa.

      
  • petos:

    mikkot:
    Kaverillakin oli Imbreza, mutta vaihtoi sen C-5:een, syynä kova kulutus.


    -voivoi... mikko teekin aktivoituu välittömästi kun Subarua pitää moittia.

    Jokainen voi puntaroida itse haluaako sen käyttökustannuseron maksaa vai ei. Jos ei, niin ei se menokaan ole etuvetoisella kovin hauskaa. Sanoisin että lähinnä tarpomista ja kesä odottelua.






    Niin, mutta en hauku miestä, enkä pahasti Imbrezaakaan. Miehestä, joka auton vaihtoi pois, tykkäsi muuten autosta kovasti, koska on kova metsä- ja marjamies. Mutta laitetaan nyt Petoksen harmiksi pientä keljuilua; Uusi Forester näyttäisi sopivan Fullerin miehille, koska pitää käyttää välikaasua vaihdetta vaihtaessaan(Start-ohjelma) :tongue:

      
  • mikkot:



    koska pitää käyttää välikaasua vaihdetta vaihtaessaan(Start-ohjelma) :tongue:






    olet kai tietoinen että kyse on autokohtaisesta ongelmasta

    ( kenties rääkätty pilalle kuten esittelyautot monesti ), sillä monet uuden Forestin hankkineet ovat raportoineet että vaihteisto toimii hyvin, ja ykkösenkin saa pantua vauhdissa, kuten pitääkin.



    Sitäpaitsi tuo joku iltasanomien heppu on jonain autotestaaja auktoriteettinä täysi nolla.

      
  • petos:

    mikkot:


    koska pitää käyttää välikaasua vaihdetta vaihtaessaan(Start-ohjelma) :tongue:



    olet kai tietoinen että kyse on autokohtaisesta ongelmasta
    ( kenties rääkätty pilalle kuten esittelyautot monesti ), sillä monet uuden Forestin hankkineet ovat raportoineet että vaihteisto toimii hyvin, ja ykkösenkin saa pantua vauhdissa, kuten pitääkin.

    Sitäpaitsi tuo joku iltasanomien heppu on jonain autotestaaja auktoriteettinä täysi nolla.




    En tiedä auktoriteeteistä, mutta kyllä Start on mielestäni hyvä auto-ohjelma, toisin kuin Ajoneuvos, joka on täysi vitsi(ehkä tarkoitettukin sellaiseksi).



      
  • Siis Iltasanomien heppu ei osaa vaihtaa vaihdetta? On se kumma, jos vaihteenvaihtamiseen tarvitaan joku erikoispätevyys rattimiehenä.



      
  • Pätevä testaaja oikein valtakunnan verkossa voisi kertoa että vika vaivaa vain kyseistä yksilöä. Tai sitten olisivat selvittäneet mikä on homman nimi, ja hankkineet testiin ehjän auton.



    Mielenkiintoista jos julistetaan että auto on ''pilalla koska vaihteensiirto on sairaan jäykkä'', ja samaan aikaan jotkut on ostaneet sen itselleen, ja sanovat ettei mitään vikaa ole, ja että olevat tyytyväisiä, vai mitä?

      
  • itse kävin koeajamassa uuden foresterin dieselin ja ainakin siinä koeajoautossa vaihteisto pelasi normaalisti. Mahdollisesti auto oli "maanantaikappale" tai pilalle rääkätty.



    jatketaan topikin aiheessa eikä taistella onko manu metso rattimiehiä. (mielestäni ei)

      
  • mikkot, fullerin miehet ei käytä välikaasua ollenkaan vaan tökkää vaihteen silmän puhtaasti perstuntumalla ja todella nopeella vaihtamisella.

    Mikä ihme tekee subarusta tollasen pyhän lehmän ettei siitä saa negatiivista puhua ollenkaan. Ei neliveto ole edes suomen olosuhteissa mitenkään pakollinen ja ylivoimainen. Onko subarumiehet todella niin onnettomia että täytyy jokapaikkan tunkea haukkumaan muita ja höpöttämään nelivedon ylivoimaa.Suomen nopeusrajoituksilla ja kaikki tienkäyttäjät huomioon ottavalla ajotavalla ei auton vetotavalla ole mitään merkitystä, ainoastaan kuskin ajotavalla.

      
  • "mikkot, fullerin miehet ei käytä välikaasua ollenkaan vaan tökkää vaihteen silmän puhtaasti perstuntumalla ja todella nopeella vaihtamisella."



    Tarkoitin harvemmin fulleria käyttäviä, joilla ei ole niin tarkka korva.

      
  • 1065:



    Mikä ihme tekee subarusta tollasen pyhän lehmän ettei siitä saa negatiivista puhua ollenkaan.


    -tottakai saa, kunhan ei satuile mitään vammasta kuten tämä vaihteistohomma.


    Ei neliveto ole edes suomen olosuhteissa mitenkään pakollinen ja ylivoimainen.


    -Ei niin, esim. muovisella polkuautolla pärjää hyvin.



    Onko subarumiehet todella niin onnettomia että täytyy jokapaikkan tunkea haukkumaan muita ja höpöttämään nelivedon ylivoimaa.


    -tämä on juuri tätä putputin mainitsemaa kalsarikänni -avohoito skitsoilua. Täällä ei ole mitään nimenomaisia subarumiehiä muita haukkumassa jos et ole huomannut.

    Ilmaisin vain mielipiteeni siitä että talvitestissä voisi antaa enemmän pistearvoa tärkeälle ominaisuudelle.

    ihme purkautumisia.
      
  • mikkot:



    Tarkoitin harvemmin fulleria käyttäviä, joilla ei ole niin tarkka korva.




    Eikös noita Fullereita ole vieläkin käytössä raskaissa Sisuissa ja joissain jenkkirekoissa? Moinen vaihteisto vaatinee melkoista harjoitusta tottumattomalta.



    Sopinee kuitenkin paremmin raskaisiin rekkoihin kuin henkilöautoihin.

      
  • simppa:

    mikkot:


    Tarkoitin harvemmin fulleria käyttäviä, joilla ei ole niin tarkka korva.


    Eikös noita Fullereita ole vieläkin käytössä raskaissa Sisuissa ja joissain jenkkirekoissa? Moinen vaihteisto vaatinee melkoista harjoitusta tottumattomalta.

    Sopinee kuitenkin paremmin raskaisiin rekkoihin kuin henkilöautoihin.




    Sisumiehethän ne ovat olleet fullermiehiä, mutta paljon on Sisuihinkin nykyään laitettu synkrolootia.Jenkeissähän on ainakin ollut silleen, että merkkiin kuin merkkiin on saanut minkä motin ja lootan haluaa.

    Menee jo ohi aiheen, mutta miten tuolle Sisulle käy, kun ei enää pöllinajoonkaan niitä näytetä ostettavan. Taisi tuo Cumminsin poisjäänti olla monille Sisumiehille liian kova pala Ihmetyttää nuo Caterpillarin ongelmat, moottorimerkkihän pitäisi olla käsite lujuudestaan?

      
  • Oma veikkaukseni talvitestin tuloksista:



    1. Volvo XC60

    2. Volvo S80

    3. Volvo 440



    :grin:

      
  • simppa:

    No kyllähän täällä palstallakin näyttäisi olevan minun lisäkseni nelikoista luopuneita. AkiK:kin sanoi muistaakseni omistaneensa quattro Audin.

    Sanoinpa vaan, että nelivedoista luopuneitakin löytyy vaikka millä mitalla. Itse väitit muuta.

    Vaikka automaattiin olen tottunutkin ja siitä pidän, niin seuraava auto saattaa hyvinkin olla manuaali. Seuraavan sedanin/hatchbakin haluan kyllä automaattina. Tuo baijerilainen on manuaali, joka vähän kaduttaa.




    Täälläkin yksi. Minusta tuo vaihteistovertaus on hyvä, sillä automaatti/manuaalidebatissakaan toinen ei ole parempi vaan riippuu mitä hakee ja vielä enemmän riippuu siitä miten toteutettu. Moni nelivetoinen ei ole kovin hyvä ajettava johtuen muista syistä kuin toteutustavasta. Ja monessa ei ole edes kovin hyvä nelivedon toteutustapa...

      
  • mikkot:



    En tiedä auktoriteeteistä, mutta kyllä Start on mielestäni hyvä auto-ohjelma, toisin kuin Ajoneuvos, joka on täysi vitsi(ehkä tarkoitettukin sellaiseksi).




    Ihan oikeasti, mikä syy kenenkään on lukea Iltalehdestä/katsoa Suomen TV:stä yhtään mitään 'autoasiantuntijoita' kun taso on nolla? Hyviä lähteitä löytyy niin paljon ettei ole mitään syytä huonoja sietää, saati edes vilkaistakaan NOIN ÄÄRIMMÄISEN koomisia tapauksia kuin joku Manu Metso! Hehheh, katsokaa vähän sen touhuja, vain roskalehdistössä näkee tuollaista soheltajaa!!!

      
  • Thorne taisi ainoana ymmärtää pointtini, tuolla edellä.

      
  • Se on hyvä, että täällä palstalla on sentään asiantuntijoita joka lähtöön. Saatais aivan käsittämättömän hieno auto-ohjelma aikaiseksi. Siinä jäis startit sun muut heti kättelyssä toiseksi!



    Tosissaan, mikä siinä mättää jos ei Startin poikien testit kelpaa? Tavallisia äijiä, joita varmaan on suurin osa autoilijoista. Jätkät ajaa kaikki suomen autot lähes peräjälkeen samoilla teillä. Kai niillä nyt jotain luulis siitä mieleen kertyvän. Vaikka ei oliskaan kaikkein ammattimaisinta ja hienointa kommentointia, niin eipähän aivan pelleilyäkään ole. Tilat testataan, samoin varusteet ja mitat. Ohjausta kommentoidaan ja hinnoittelua. Kyllä siinä pääpiirteissään ne tärkeimmät.

    Rata ajossa testailu on Suomen oloista katsoen aivan naurettavaa hommaa...



    Ei muuta kuin hyvä Start, samaan malliin. Harmittais jos tuo ohjelma loppuis.



    TM se ei ota Saabia talvitestiin, ei sitten millään...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit