Uusi Porsche 911

11 kommenttia

Porsche 911 uudistuu. Ensimmäiseksi julkistetaan Carrera-perusmalli ja Carrera S. Perusmallissa 3.4 litraiseksi kutistunut bokserikutonen 350 hv tehoisena (ennen 341 hv). Ässässä päivitetty 3.8 litrainen 400 hv tehoinen.



Auto kuulemma kevenee entiseen sukupolveen verrattuna n. 45 kg alumiinin käytön ansiosta vaikka malli kasvaakin koossa. Akseliväliä on pidennetty mahdollista hybridivoimansiirtoa varten.



Ainakin perusmallin kulutus on hämmästyttävän alhainen. Porsche lupailee alle 9l/100 km keskikulutusta! Äimistyttävä luku. Ei tuollaista olisi Porschen päästöiksi pari vuotta sitten uskonut. Autossa on sammutusautomatiikka vakiona.



Toinen erittäin mielenkiintoinen yksityiskohta on 7-vaihteinen käsivalintainen (!) loota. Kuulemma Porschen PDK-tuplakytkinlaatikon johdannainen. Automaattivaihtoehtona jatkaa tuttu 7-vaihteinen PDK.



Ohjaustehostin muuttuu sähköiseksi. Toivotaan, että edellisen mallin erinomainen ohjaustunto säilyy tuosta huolimatta.



Kuvia:



http://www.autocar.co.uk/car-news/frankfurt-motor-show-2011/new-porsche-911-leaks-out/258690/pictures/new-porsche-911-leaks-out.aspx?im=454950

  
  • Perus Carrerassa oli ennen 345hv, ei mitään 341hv!! Urpo!! :wink:



    Ja kulutusta tiputettiin jo aika hämmästyttävään lukemaan edellisen (tai siis nykyisen) 997:n facelift-mallin myötä: suorasuihkutteisella 3,6 litran koneella PDK-vaihteistolla ym. ratkaisuilla saatiin jo alle 10l keskikulutus keploteltua EU-syklistä!



    Tämä samalla kun kiihtyvyys 0-100km/h oli 4,7s ja huiput 287km/h.



    Yksi uuden 991:n merkittävimpiä juttuja on lisääntynyt leveys, etenkin edessä raideväli kasvoi huomattavasti.

      
  • Täh, eikö urheiluautoon riitä muka kolme vaihdetta? Niiden kulutuksella ei ole mitään merkitystä, ja moottorin ominaisuudetkin menevät liioilla hukkaan, mm. hyvät soundit.

      
  • Kun jo perusmalleissakin on yli 100 hv/l, niin mitähän tulevat kireät versiot tarjoavat? Tekniikka on epäilemättä vaikuttavaa, ulkoisesti tuo näyttää aivan siltä miltä 911:n kuluukin mutta sisänäkymä on jotenkin liian "tavallinen". Tuon luokan autossa soisi olevan enemmän persoonallisuutta ja särmää ohjaamossakin.

      
  • On toi kyllä sivuprofiilissa todella pitkän ja matalan näköinen, siis hieno. Ylitykset on vieläkin pitkähköt mutta se nyt varmasti kuuluu aina asiaan.



    Eiköhän noilla aja monikin kaikki päivittäiset ajonsa, joten varmasti kulutuskin niitä ihmisiä kiinnostaa.

      
  • NHB:

    Kun jo perusmalleissakin on yli 100 hv/l, niin mitähän tulevat kireät versiot tarjoavat? Tekniikka on epäilemättä vaikuttavaa, ulkoisesti tuo näyttää aivan siltä miltä 911:n kuluukin mutta sisänäkymä on jotenkin liian "tavallinen". Tuon luokan autossa soisi olevan enemmän persoonallisuutta ja särmää ohjaamossakin.




    997 GT3 RS 4.0:ssa nyt 125hv/litra! Ilmeisesti korkein tuotantomoottorien litrateho tällä hetkellä. Edelleenkin niitä voi tietty kehittää mutta hankalaa 6-boxerista on tuon enempää ottaa kun tilavuuden nostokaan tuosta ei välttämättä ole hyvä ratkaisu. Mielenkiinnolla odotan minäkin että mitä tulee.



    Ruf kehitti oman V8:n joka on kevyempi kuin Porschen 6-boxeri ja laittoi 997:aan. Tuskin Porsche kuitenkaan konetyyppiä vaihtaa.



    Olen samaa mieltä siitä että 991:n sisustus näyttää paljon arkisemmalta ja tavallisen henkilöauton sisustalta. Osien jakaminen Panameran ja Cayennen kanssa varmaan vaikuttanut tähän. Minusta aivan kamalan näköinen sisusta!

      
  • Ulkonäöllisesti Porschet, kuten myös tuo uusi 911, ovat minusta turhan retrohenkisiä ja kaipaisivat jo jotain rohkeampaa nykyaikaista muotoilua.



    Voisivat esim. päivittää nuo 911:n retroilevat pyöreät etulamput nykyaikaan eli vaikka samanlaisiksi kuin Panamerassa:



    http://www.km77.com/fotos/Porsche/Panamera_2009/Porsche-Panamera_2009-Panamera_S_Hybrid-Panamera_S_Hybrid-Turismo-Azul_Aqua_Metalizado-Exterior-Frontal-Lateral-5_puertas-201102160004.html?modelId=1140&modelVersionId=1292&colorId=382&photoType=1&order=2&division=color&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8



    Samaten nuo ylitykset on jotenkin suhteettoman suuria ja niitäkin voisi jo nykyaikaistaa. Tekniikasta tai ajo-ominaisuuksista ei juuri puutteita löydy, mutta samapa tuo toisaalta, koska eihän tuommoisia uusia urheiluautoja Suomessa pysty normaali työtä tekevä ihminen ostamaan ilman lottovoittoa.

      
  • A-utoilija:

    Ulkonäöllisesti Porschet, kuten myös tuo uusi 911, ovat minusta turhan retrohenkisiä ja kaipaisivat jo jotain rohkeampaa nykyaikaista muotoilua.

    Voisivat esim. päivittää nuo 911:n retroilevat pyöreät etulamput nykyaikaan eli vaikka samanlaisiksi kuin Panamerassa:

    Samaten nuo ylitykset on jotenkin suhteettoman suuria ja niitäkin voisi jo nykyaikaistaa. Tekniikasta tai ajo-ominaisuuksista ei juuri puutteita löydy, mutta samapa tuo toisaalta, koska eihän tuommoisia uusia urheiluautoja Suomessa pysty normaali työtä tekevä ihminen ostamaan ilman lottovoittoa.




    Asiakaskunnan yleisin mielipide taitaa olla täysin toisinpäin eli joka kerta valittavat että uusi on liian moderni tai muutoin ei edusta 'vanhaa kunnon 911:stä'. Tosin tällä kertaa en usko että niin moni valittaa sillä tuo on aika hillitysti muutettu ja alkup 911:sen hengen mukaiset asiat säilytetty tai jopa vähän vahvistettu. Koon kasvusta takuulla moni valittaa, mutta Jenkit, Kiinalaiset ym. ostavat sen ansiosta enemmän.



    Tuon autotyypin ylitykset on vaikea tuosta saada pienemmiksi. Takaylitys itsestäänselvästi on väistämättä suht iso takamoottorisessa ja takuulla Porsche tekee kaikkensa sen vähentämiseksi (ja pienenihän se taas) saadakseen takamoottorisuuden ongelmia vähennettyä.



    Etuylitys on ikävä arkikäytössä etenkin matalassa autossa, mutta sen pienentäminen tarkoittaisi tavaratilan pienentämistä. Siellä edessä kun on jo jäähdyttimet, tavaratila, ja välttämättömät asiat kuten eturenkaiden tuennan vaatima tila sun muuta pientä ja joissain malleissa myös nelivedon komponentit. Eli aika paljon on jo tungettu sinne eteen. Ainoan oikeasti (aina) käyttökelpoisen tavaratilan pienentäminen tuskin on vaihtoehto.



    EDIT: 911:sessä on edessä lisäksi polttoainetankki.

      
  • A-utoilija:

    Tekniikasta tai ajo-ominaisuuksista ei juuri puutteita löydy, mutta samapa tuo toisaalta, koska eihän tuommoisia uusia urheiluautoja Suomessa pysty normaali työtä tekevä ihminen ostamaan ilman lottovoittoa.




    OT, mutta:



    Ei Suomessa juuri kukaan ylipäänsä pysty MITÄÄN uusia autoja ostamaan, hyvä kun muutamia karvalakkimalleja myydään.



    Hyvä että niin monet ovat jostain syystä onnellisia ikivanhojen rumien vanhojen lahnojen roudaamisesta maisemaa pilaamaan ja 'autokantaa uudistamaan'. Ainakin joutilas aika täyttyy netistä varaosia tilaamalla ja autoa käyttökuntoon roplatessa, jotta sitten voi mennä kiertämään kylille upealla 'ökyautollaan', hehheh! Niin säälittävää kuin se onkin niin parempi sekin kuin Primera Fantasy- ja Volvo Ocean Race -romuihin ja etenkin niiden veroihin kaiken varallisuutensa plus useimmiten vielä ison lainankin 'sijoittaminen'.



    Täysin idioottimainen maa ylipäänsä. Sitä saa mitä tilaa.

      
  • Putput:

    A-utoilija:
    Ulkonäöllisesti Porschet, kuten myös tuo uusi 911, ovat minusta turhan retrohenkisiä ja kaipaisivat jo jotain rohkeampaa nykyaikaista muotoilua.

    Voisivat esim. päivittää nuo 911:n retroilevat pyöreät etulamput nykyaikaan eli vaikka samanlaisiksi kuin Panamerassa:

    Samaten nuo ylitykset on jotenkin suhteettoman suuria ja niitäkin voisi jo nykyaikaistaa. Tekniikasta tai ajo-ominaisuuksista ei juuri puutteita löydy, mutta samapa tuo toisaalta, koska eihän tuommoisia uusia urheiluautoja Suomessa pysty normaali työtä tekevä ihminen ostamaan ilman lottovoittoa.


    Asiakaskunnan yleisin mielipide taitaa olla täysin toisinpäin eli joka kerta valittavat että uusi on liian moderni tai muutoin ei edusta 'vanhaa kunnon 911:stä'. Tosin tällä kertaa en usko että niin moni valittaa sillä tuo on aika hillitysti muutettu ja alkup 911:sen hengen mukaiset asiat säilytetty tai jopa vähän vahvistettu. Koon kasvusta takuulla moni valittaa, mutta Jenkit, Kiinalaiset ym. ostavat sen ansiosta enemmän.

    Tuon autotyypin ylitykset on vaikea tuosta saada pienemmiksi. Takaylitys itsestäänselvästi on väistämättä suht iso takamoottorisessa ja takuulla Porsche tekee kaikkensa sen vähentämiseksi (ja pienenihän se taas) saadakseen takamoottorisuuden ongelmia vähennettyä.

    Etuylitys on ikävä arkikäytössä etenkin matalassa autossa, mutta sen pienentäminen tarkoittaisi tavaratilan pienentämistä. Siellä edessä kun on jo jäähdyttimet, tavaratila, ja välttämättömät asiat kuten eturenkaiden tuennan vaatima tila sun muuta pientä ja joissain malleissa myös nelivedon komponentit. Eli aika paljon on jo tungettu sinne eteen. Ainoan oikeasti (aina) käyttökelpoisen tavaratilan pienentäminen tuskin on vaihtoehto.


    Tässä on hyvää Putput'ia! Enemmän tätä, kiitos!



    EDIT: @Volvoilija: Panameran suunnittelijat pitäisi teloittaa julkisesti.

      
  • A-utoilija:

    Ulkonäöllisesti Porschet, kuten myös tuo uusi 911, ovat minusta turhan retrohenkisiä ja kaipaisivat jo jotain rohkeampaa nykyaikaista muotoilua.




    Minulle, jos siis olisin Porschen ostaja, ainoa syy valita juuri Porsche olisi juurikin tuo alkuperäisen oloinen ulkonäkö yhdistettynä moderniin tekniikkaan. Jos noin paljon laittaa rahaa autoon, niin ei sitä viitsisi mihinkään parin vuoden päästä kummajaiselta näyttävään tulevaisuustutkielmaan laittaa.

      
  • AkiK:

    A-utoilija:
    Ulkonäöllisesti Porschet, kuten myös tuo uusi 911, ovat minusta turhan retrohenkisiä ja kaipaisivat jo jotain rohkeampaa nykyaikaista muotoilua.



    Minulle, jos siis olisin Porschen ostaja, ainoa syy valita juuri Porsche olisi juurikin tuo alkuperäisen oloinen ulkonäkö yhdistettynä moderniin tekniikkaan. Jos noin paljon laittaa rahaa autoon, niin ei sitä viitsisi mihinkään parin vuoden päästä kummajaiselta näyttävään tulevaisuustutkielmaan laittaa.




    Täysin samaa mieltä. On hienoa, että automaailmassakin on jotain pysyvää ja perinteitä kunnioittavaa. Niitä automerkkejä/malleja, joiden muotokieli muuttuu äärilaidasta toiseen mallin uudistuessa, on ihan riittämiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit