Uuden auton hankinta, budjetti 75 k.

56 kommenttia
«1

Autokuume iski. Nykyinen auto Touareg 2005 joutaa mennä.

Tarpeet; Vetokyky 3.000 kg, reissuun joko 4 ukkoa ja golfmailat varusteineen tahi koko perhe eli 5 hlö sis kaksi lastenistuinta.

Automaatti ja diesel. Tällä hetkellä koeajettuna MB GL,E,ML ja R, Ranget, BMW X5, Touareg 20098 malli. Japsien ongelma heikot dieselit.

Kyllä rahaa voin käyttää hankintaa enemmänkin kuin 75k, jos perustelut hyviä.



Mitä teidän luovuus sanoo ?? Miettikää olennaista, älkää "naapurikateutta" tai mä en ainaskaan ostas noin kallista...



Myös pikkuisen käytetty tai ulkomaan tuonti käy.



PS: en ole taksikuski, vaikkakin haluan automaatin...

  
  • Lantikoista Disco olisi mielestäni fiksumpi valinta kuin Ranget. Kannattaa käydä katsomassa. Nythän tuota saisi myös fiksulla dieselillä. 3.0d on huomattavasti puhdikkaampi kuin sitä edeltänyt 2.7d.



    Ja kun noita saksan vehkeitä olet käynyt bongaamassa, niin Q7 olisi varmaan ihan luontaista jatkumoa noille.

      
  • Japseissa heikot dieselit?

    4.5 V8 D-4D 6 A/T Land Cruiser.

    265 Hv /650 Nm 8,2 sek 0-100 km/h 210 km/h?

    Varmasti parempi metsässä nelivetotekniikkansa puolesta kuin varsin alkeellinen Toureg..

    Tämä lisäksi 7h autona olemassa.

      
  • Herra maastovälitys !

    Ei idiotismiä. Land Cruisen

    teho/litra -suhde surkea ja OVH 145 k !! Please !

      
  • Joo, hintaa on. Jos haluaa hyvän ja halvan, pitää ostaa kaksi: Hyvä ja Halpa..

    Youtubessa on monta pätkää siitä kuinka Lanta Kruiserilla mennään ojista ja muista yli mihin Touregilla ei ole mitään asiaa. Touregi ja Q7 on enempi Citymaastureita. Esim. LC:n kahluusyvyys on 70cm. En tiedä paljonko muissa vastaavat jutut on?

    Totta on että kallis on mutta ominaisuuksia löytyy.. Ilmeisesti haet enempi Cityautoa?

      
  • Ojanylitykset ja kahluusyvyydet taitavat olla jeremiakselle aikalailailla sivuseikkoja jos listalla on ollut MB E- ja R-sarja.



    Itselle tulee ainakin mieleen tällä hetkellä myynnissä olevista juuri uudistunut Land Rover Discovery ja Mitsubishi Pajero. Myös Nissanilta on jo esitelty uusi Patrol, tosin sen suomeen tulon ajankohdasta en tiedä, mutta dieseli siihen kyllä on luvassa. Myös VW Touaregista ja Porsche Cayennesta on juuri esitelty uudet mallit. Molemmat ovat keventyneet pari sataa kiloa ja luonnollisesti kulutukset ovat tippuneet myös aika mukavasti, joten hintojenkin pitäisi laskea.

      
  • Japanilaisissa dieselmaastureissa taitaa olla järjestään vain 5-pykäläinen automaatti. Henk. koht. se kyllä nostaa kynnystä valita sellainen vanhahtava ratkaisu. Kyllähän sillä toimeen tulee, mutta...

      
  • Nissan Patrol.

      
  • Derrick:

    Nissan Patrol.




    Mistäs ajattelit uuden Patrolin ottaa ? Ei taida olla koko euroopassa enää myynnissä, Venäjällä on joku Patrol-niminen malli, joka ei muistuta Patrolia laisinkaan. Uusi malli on tulossa, mutta niillä konevaihtoehdoilla mitä TM:n uutisissakin on kerrottu, hintaan voisi Suomessa laittaa ykkösen eteen....eikä se kai edes tule eurooppaan. Näin ainakin itse olen asian ymmärtänyt.

      
  • Lälly-touhua Nissanilta, jos se on poistunut mallistosta, sit jää vaihtoehdoksi vain Pathfinder.



    Nissan näköjään keskittyy etupäässä näihin ufo-autoihin, croossovereihin siis.



    Mersu GLK:tä kai ei kande ostaa, kun oon nähny sellaisen taksina.



    :smile:

      
  • Kysyjä ei välttämättä arvota maastovälitystä aivan yhtä suuresti kuin minä ja hän, mutta tässä hintaluokassa ja sarjassa preferenssini on:

    1) Uusi VW Touareg (offroad-paketilla, tosin tulossa vasta)

    2) Land Rover Discovery (standardi, mutta möhkäle)

    4) MB M (offroad-paketilla, neliveto arveluttava ja vanha malli)



    Jos tavaratila on hieman suuremmassa arvossa ja maastokelpoisuus sivuosassa, niin sitten kisaan tulee myös sellaisia haastajia kuten X5 ja Q7.

      
  • Lantikkaan ehdottomasti lukko taakse mikäli liukkaista paikoista vetelee noinkin painavaa kärriä. Vai lieneekö jo vakiona? Vanhassa mallissa oli vielä lisävaruste.



    Katsopa Maastovälitys tuon Discon tietoja. Ei häpeä yhtään tojolle maastonenevyydessä. Touregin ja mainitut MB:t pessee mennen tullen.

      
  • Miksei kukaan ole ehdottanut Hummeria?

      
  • Tää menee yli budjetin, mutta mä valitsisin ehdottomasti GL 420 CDI:n. Siinä ois oikeesti tilaa, myös koneessa.

    Täällä tuppukylässä just yks tollanen ja on todella vaikuttava ilmestys.



    Sit budjetin rajoissa harkitsisin joka puolella maailmaa kiitettyä ML 320 CDI:tä. Varmasti yks markkinoiden parhaimmista autoista.



    Kyllä muiltakin merkeiltä tietysti hyviä löytyy, mutta mukaan tulee sit omat mieltymykset. Esim. Cayenne varmasti huippu, mutta ulkonäkö ja "imago" ei siinä miellytä.

      
  • Jotenkin tällaiset kyselyt vaikuttavat jonkin teinin märältä unelta. Kuka nyt tosissaan kysyisi apua autonvalintaan, varsinkaan moisesta hintaluokasta.



    Jos pätäkkää on käytettävissa yhden auton hankintaan (meillä on kaksi autoa, joiden yhteenlaskettu arvo on samaa luokkaa) noin suuri summa, on aivan varmasti kyvykäs ihan itse päättämään autonvalintansa. Ei siihen joku Auris-kuski osaa sanoa mitään järkevää.



    Mutta voinhan olla väärässä - ehkä tosiaan jeremias64 haluaa kuulla kansan syvien rivien ehdotukset tulevasta kulkupelistään. "Jos mulla ois Rolls Royce ja jos ja jos ja jos..."

      
  • Harms:

    Jotenkin tällaiset kyselyt vaikuttavat jonkin teinin märältä unelta. Kuka nyt tosissaan kysyisi apua autonvalintaan, varsinkaan moisesta hintaluokasta.






    Samaa mieltä, luulisin aloittajan vain provoilevan porukalle, kyllähän ostaja tietää mitä haluaa. Ei kukaan ole niin avuton että tarvii tuntemattomien neuvoja hankintoihinsa.

      
  • Mutta annettakoon itsellekkin lupa "haaveilla"...



      
  • MMS:


    Samaa mieltä, luulisin aloittajan vain provoilevan porukalle, kyllähän ostaja tietää mitä haluaa. Ei kukaan ole niin avuton että tarvii tuntemattomien neuvoja hankintoihinsa.




    Helppoahan sinun on auto ostaa, kun mikään muu kuin mersu ei tule kyseeseen. Katsos kun se mersun tähti tuo sen fiiliksen, ihan sama muista ominaisuuksista kunhan tähti löytyy!



    Jotkut muut laittavat jotain muutakin auton valinnan kriteeriksi. Mutta kukin tavallaan.



    Itsekin merkki- ja urheiluauto foorumeilta kyselin ennen nykyistä hankintaani.

      
  • Voisiko ylläpito poistaa tämän ketjun ?

      
  • Tämän luokan maastoautoissa ilmajousituksen ruksaaminen listalta on kaikin puolin järkevää, eikä muutaman tonnin lisähintaa voi juuri järkevämmin käyttää.

      
  • Patrolia saa edelleen tehdastilauksena.

      
  • Maastovälitys:

    Patrolia saa edelleen tehdastilauksena.




    Mielenkiintoinen tieto. Tosin nyky-Patrol on kyllä jo sen verran vanha malli, että jos olisi fyrkkaa sijoittaa 75 tonnia autoon, jotain modernimpaakin olisi varmasti tarjolla...

      
  • Hyvä Derrick ja Harms

    Pistin ketjun pystyyn, koska nämä keskustelut ovat usein juuri "jos mulla ois varaa" - osastoa. Valitettavasti minulla on ja ja 64 nimimerkissä viittaa syntymävuoteeni.

    Olen myös kiitollinen Simpan Disko ideasta. Olen ollut pettynyt rangen koneisiin, muuta tuo uusi 245 hv sai minut asiasta innostumaan. Totta, värkki on hieman laatikko, mutta menen huomenna koeajamaan...

    Kun tuolla pohdittiin miksi olen ajanut erilaisia R ja myös E -mallia, niin ostan tuon toisen vaimolle (meillä kolme lasta)ja toisen itselleni "työkoneeksi". Vaikka harrastankin metsästystä, ei ikinä ole tullut mieleen ajaa kaverin Jeepillä 70 cm kahluusyvyyteen. Mettäreissua varten pitäisi aina vaihtaa maastorenkaat. Vetokykyä tarvitsen taas omistamani ison peräkärryn vetotarpeisiin. Kun sitä ei saa laillisesti mopoilla vetää. Esin vakio X5 ei riitä lailliseen vetoon. GL Mersu on kyllä hieno, kantti (tai kukkaro) ei anna periksi. Miksiköhän kukaan ei ehdottanut Jeeppiä? (en osta) kone ja laatikko mersun, toimivat loistavasti. Mutta liian muovimainen ja Chrysler...

      
  • Tuosta maasturiosastosta ottaisin itse juuri päivittyvän X5:n, jollei tarvetta ole ylenmääräiseen maastossa kahlaamiseen. Yleiskäyttöön erinomainen on myös Audi Q7.

      
  • Ammattilainen:

    Kyllä Patrollia myydään, ei ehkä Suomessa kun viimeisinä vuosina vuosimyynti oli tasoa 2kpl/vuosi, maailmalla kylläkin. :xmas:



    Osta ihan mikä vaan. Jos maastossa ei ole mitään tarvetta ajaa, niin etenkin siinä tapauksessa GL:n ja ML:n tapaiset hyviä vaihtoehtoja. Ja tosiaan mikä Jeepissä vikana? Etenkin GC todella pätevä laite.



    En tiedä miten Discon 190hv mikään hyvä on noin painavaan autoon, mutta uusi 3 litrainen kyllä on. Mutta siinä hinta karkaa jo korkeaksi. Disco 190 hepalla häviää jo japseillekin.



    Muutenkin katsoisin jotain muuta kuin ylipainavaa Land Roverin mallistoa, vaikka sinäänsä erittäin päteviä pelejä ovatkin, sanoit ettet tarvitse maasto-ominaisuuksia.

    http://www.autoblog.com/2010/04/08/report-next-range-rover-detailed-huge-weight-loss-33-mpg/

      
  • No epäilen (en siis tiedä...:smile: )

    että tuskin se Patrolin myynti maailmallakaan kovin kummoista on, jos sitä ei äkkivilkaisulla löydy yhdenkään suuren euromaan maahantuojan sivuiltakaan. Miksi piilotella, jos kerran myydään ? :smile:

      
  • No en väitännytkään, että myynti olisi suurta, mutta myydään kuitenkin. Tällaiset perinteisemmät maasturi ostajat(esim. Australialaiset, Islantilaiset ja Lähi-itä ) suosivat Patrollia sen hyvän perusrakenteen vuoksi, eli siinä on jäykät akselit, erillinen runko ja vakionakin hyvät joustovarat ja tukeva rakenne. Näin ollen siihen saa todella paljon aftermarket maasturi sälää helposti. Australiassahan Patrollia saa myös pickuppina.



    http://www.nissan.com.au/webpages/models/Patrol_Cab_Chassis_model.html



    Land Cruiserin litratehoista: Mitä merkitystä sillä on, kun kulutus on kuitenkin täysin kohtuullinen. Samaa luokkaa kuin ragnessa, tuo ilmoitettu kulutus.



    Ja maasturien automaateista: metsässä automaatti joutuu hyvin koville etenkin lämpöjensä osalta, joten siksi en ihmettele yhtään, että japseissa on pysytty yksinkertaisissa ratkaisuissa. Silti, esim. Pajeron automaattihan uusittiin tälle vuodelle Suomiautoihinkin; eikä ole ollenkaan huono, vaan asiansa hyvin ajava perusautomaatti, joka toimii myös metsässä hyvin hoidetun vaihteistoöljyn lämmityksen ja jäähdytyksen puolesta.



    Mutta ei siitä sen enempää, ettei mene kovin offtopiciksi, kun aljoittaja ei halunnut japsimaasturia.

      
  • Disco tarjoisi noista oikeista maastureista oikeastaan ainoan varteenotettavan vaihtoehdon. Varsinkin japanin "saman luokan" vehkeet muistuttavat uudistuneen discon rinnalla lähinnä maatalouskoneita. Ja jenkit varmaan muuten ihan ok, mutta aika halvan oloisia nuokin ovat.



    Toki jos maasto-ominaisuuksia ei tarvitse yhtään, niin sitten ensisijaisesti joku muu vehje. X5 karsiutuu jo vetopainonsa vuoksi. Jäljelle jää oikeastaan ML ja GL sekä Q7.



      
  • Mikä uudessa Touaregissa on vikana? Kun kerran vaativaan maastoajoon ei ole tarvetta, niin se täyttää kaikki mainitut kriteerit, vetopainokin on 3,5 tonnia. Lisäksi kulutukseltaan ja suorituskyvyltään selvästi parempi kuin Lantikat, Mersut tai Q7.

      
  • Ymmärtääkseni tässä ei alunperin haettu maasto-ominaisuuksia vaan tilaa ja vetokykyä.



    Jos imago ei ole tärkeä Transporterin neliveto herkuilla olisi hintaluokassa mukava matkustajille ja bageille.



    Lantikkaan en koskisi, jos ostetaan omalla rahalla. Työsuhdeautona eri juttu.

      
  • Touaregi unohtui ihan huolimattomuutta. Toki oivallinen vaihtoehto sekin.



    Transporteri? Öh... Onhan siinä tilaa, muttei oikeastaan mitään muuta. Pakettiautoksi erinomainen, mutta muuhun käyttöön ehkä turhan karu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit