Uusi Saab 9-5

379 kommenttia
1568101113
  • Ja paljastuihan tuo saksalaisten "räätälöinti"hommakin osittaiseksi kuplaksi laman iskiessä. Miten oli mahdollista että kymmeniä tuhansia tilaamattomia autoja jäi varastoon, vaikka kaikki autot kuulemma "valmistetaan vain tilauksesta"?




    Jospa ne oli tilattu "vissillä puheella" :smile:



    Minusta nuo valtavat yksilöintimahdollisuudet ovat vähän sellainen imagojuttu - jos 316d Bemarista saa kehkeiltyä ultimatum-kerneillä ja seitsenvärisellä kojelaudalla 70 keur:n auton niin onko siinä mitään järkeä? Toisaalta sadan tonnin autoon ei ehkä pari tonnia limenvihreistä penkeistä sitten olekaan niin paljon.

      
  • AkiK:

    Putput:


    Siinä hintaluokassa millä noita 9-5:sia tullaan myymään ja niillä markkina-alueilla missä niitä myydään tuskin edellämainittu haittaa pahasti tässä vaiheessa. Aika peruskamaa niihin pääosin tilataan, pääosin kuitenkin ihmiset miettivät etä kangas vai nahka ja vaalea vai tumma.


    Tämä on kyllä totta. Bemaritkin myydään USA:han valmiina paketteina, ei siellä asiakkaalla mitään yksilöintimahdollisuuksia sen kummemmin ole. Siellä mennään kauppaan ja ostetaan/liisataan auto, ei sitä viitsitä kuukausikaupalla jonkun pikkuhimmelin takia odotella.

    Ja näinhän se on Suomessakin. Myydyin malli on business-varusteltu perusdiesel, ei mitään yksilöllisyyden juhlaa sinänsä.

    Ja paljastuihan tuo saksalaisten "räätälöinti"hommakin osittaiseksi kuplaksi laman iskiessä. Miten oli mahdollista että kymmeniä tuhansia tilaamattomia autoja jäi varastoon, vaikka kaikki autot kuulemma "valmistetaan vain tilauksesta"?






    Mm. markkinoinnilla ja hinnoittelulla ihmisiä ohjataan ostamaan niitä autoja, joita tehtaalta joka tapauksessa tulee. Mukava jos joku luulee, että auto on valmistettu juuri hänelle.



      
  • On kyllä jännä, miten kallis tuo Saab on. Ymmärtäisin halvat materiaalit, huonon viimeistelyn ja suoraan Opelista otetut osat, jos tuo olisi paljon varsinaisia premium merkkejä halvempi. Nyt kun tuo on käytännössä saman hintainen tai kalliimpi, en kyllä ihan heti ymmärrä kuka tuohon päätyy (ehkä intohimoista Saabistia lukuunottamatta).



    A6, 5-sarja, E-sarja, S80, niistä kaikista voi sanoa selkeät vahvuudet ja niissä on aika vähän heikkouksia, Saabissa tilanne vähän toisenlainen. Ainakin itselle jäänyt vähän vahvuudet epäselväksi, mutta jo istuminen autoon kertoi, että nyt ei kyllä puhuta premium luokan autosta. Kun katsoo teknisiä arvoja, ei asia aukea yhtään enempää, eikä valoa tule myöskään katsomalla, miten ankeaa sisustaa voisi parantaa lisävarusteilla, mikä kaikissa muissa onnistuu.



    S80 Volvo tuntuu heti olevan huomattavasti lähempänä kaikessa noita kolmea muuta ja vaikkapa XF:ää ja GS:ää. Volvolla on kuitenkin Suomessa hintaetu puolellaan, joten tavallaan tuolla Volvolla on looginen paikka, Saabin paikkaa kilpailuasetelmassa en kyllä keksi. Ostaisin paljon mieluummin Insignian tai Suberbin ja sijoittaisin säästyneet rahat varusteisiin tai vaikka S80 Volvon.

      
  • A-utoilija:

    Yhtä lisävarustetta tuskin saa mihinkään muuhun autoon. Nimittäin Saabiin saa lentoasennonilmaisimen.




    Sääli rikkoa illuusiosi, mutta keinohorisontti, korkeusmittari ja kompassi olivat vakiona jo I-koppaisessa Mitsubishi Pajerossa. Oisko ollut esittelyvuosi 81 tai 82.



    Näyttihän se penskana hienolta, kun parkkitalon rampissa keinohorisontti muutti reilusti asentoaan. Siis 7-vuotiaan silmin. :lol:



    Tässä kuva I-koppaisen Pajeron "kuuauton" mittareista: http://img513.imageshack.us/i/dsc00162ixuu3.jpg/



    Japsit olivat niin rakastuneita kuuautoiluun, että mittarit tulivat vielä 1991 esiteltyyn II-koppaiseenkin. http://www.auto-searchphilippines.com/images/Pajero_Fieldmaster_Dashboard.jpg



    Ihme, että sitten III ja IV -koppaisissa raaskivat luopua tuosta innovaatiosta. Onneksi Saab jatkaa perinteitä.

      
  • individual:

    On kyllä jännä, miten kallis tuo Saab on. Ymmärtäisin halvat materiaalit, huonon viimeistelyn ja suoraan Opelista otetut osat, jos tuo olisi paljon varsinaisia premium merkkejä halvempi. Nyt kun tuo on käytännössä saman hintainen tai kalliimpi, en kyllä ihan heti ymmärrä kuka tuohon päätyy (ehkä intohimoista Saabistia lukuunottamatta).




    Olen kyllä samaa mieltä. Hinta on kova.



    Volvon asema markkinoilla perustuu minusta juuri siihen, että se tarjoaa melko hyvän kokonaisuuden mutta saksalaisia halvemmalla, etenkin varusteltuna. Saabista on tuolla hinnalla vähän vaikea nähdä mikä se etulyöntiasema olisi.

      
  • Olen sanonut saman jo x kertaa aiemmin, sanon taas kuitenkin: Minua henk.koht. vituttaa BMW:n turbovillitys. co2 on nykyisin niin kova sana ettei edes asiakkaiden sana tunnu painavan yhtään mallien lanseerauksissa. Hyvä vapaastihengittävä suorakutonen on se, jonka minä ostan. Piste.

      
  • Onneksi niitäkin BMW:ltä vielä löytyy! Toisaalta kyllä turbomoottoristakin saa ihan kelpo koneen. Oletko kokeillut esim. Z4 35iS:ää? Äänissäkään ei mielestäni ole valittamista. :sunglasses:

      
  • Taitaa olla kuitenkin niin, että asiakkaiden sana painaa ja asiakkaat vaativat turboa ja nykyaikaisia koneita.

    Aattele nyt ite, miten mukavia käyttökoneita ahtamalla saa ja tarvittaessa tehot on ihan eri luokkaa kuin vapaastihengittävissä mopoissa.

      
  • FARwd:

    Onneksi niitäkin BMW:ltä vielä löytyy! Toisaalta kyllä turbomoottoristakin saa ihan kelpo koneen. Oletko kokeillut esim. Z4 35iS:ää? Äänissäkään ei mielestäni ole valittamista. :sunglasses:




    En ole kokeillut. Jotenkin tykkään vapareista enemmän. Ja on muuten sisustaltaan hienosti 'räätälöity' wanha 5-sarjalainen:



    http://www.m5board.com/temp/stoptech/d10.jpg



    Ratin 'puunauha' on ehkä messevin yksityiskohta :xmas:

      
  • Vackraste:

    FARwd:
    Onneksi niitäkin BMW:ltä vielä löytyy! Toisaalta kyllä turbomoottoristakin saa ihan kelpo koneen. Oletko kokeillut esim. Z4 35iS:ää? Äänissäkään ei mielestäni ole valittamista. :sunglasses:


    En ole kokeillut. Jotenkin tykkään vapareista enemmän. Ja on muuten sisustaltaan hienosti 'räätälöity' wanha 5-sarjalainen:

    http://www.m5board.com/temp/stoptech/d10.jpg

    Ratin 'puunauha' on ehkä messevin yksityiskohta :xmas:


    Ei uskoisi, että kaiken "räätälöinnin" jälkeen on jäänyt noin paljon mustaa ämpärimuovia, joka on kai BMW:n tavaramerkki...

      
  • mikahe:

    Vackraste:
    FARwd:
    Onneksi niitäkin BMW:ltä vielä löytyy! Toisaalta kyllä turbomoottoristakin saa ihan kelpo koneen. Oletko kokeillut esim. Z4 35iS:ää? Äänissäkään ei mielestäni ole valittamista. :sunglasses:


    En ole kokeillut. Jotenkin tykkään vapareista enemmän. Ja on muuten sisustaltaan hienosti 'räätälöity' wanha 5-sarjalainen:

    http://www.m5board.com/temp/stoptech/d10.jpg

    Ratin 'puunauha' on ehkä messevin yksityiskohta :xmas:

    Ei uskoisi, että kaiken "räätälöinnin" jälkeen on jäänyt noin paljon mustaa ämpärimuovia, joka on kai BMW:n tavaramerkki...




    Yes, vanha volkkarinrottelo toki pesee tuollaisen muovirottelon vähintään 100-0. The worst or nothing mikahe, the worst or nothing... Siirryn volkkariin :ashamed:



    'Räätälöinti' oli tarkoitettu A-ufoilijan Volvofanituksen mausteeksi.

      
  • Vackraste:

    Yes, vanha volkkarinrottelo toki pesee tuollaisen muovirottelon vähintään 100-0. The worst or nothing mikahe, the worst or nothing... Siirryn volkkariin :ashamed:


    Good (or not so good) move. 1997(-2005) esiteltyä Passat-nelaria on liikenteessä aika runsaasti ja hieman finskituontia eksoottisemmilla koneilla myös muuna tuontina.



    Itse asiassa tutkiskelin uuden X3:n speksejä tänään, mutta kun ei siinä vieläkään ole kunnon nelaria, niin kai meidän on parempi/ainoa vaihtoehto Audiin siirtyä. Kunhan vielä tekisivät kestävän tomaatin.

      
  • mikahe:

    Itse asiassa tutkiskelin uuden X3:n speksejä tänään, mutta kun ei siinä vieläkään ole kunnon nelaria, niin kai meidän on parempi/ainoa vaihtoehto Audiin siirtyä.


    https://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM



    Niinpä! :lol:

      
  • Sillä Saab on kaikista premiummerkeistä tällä hetkellä halvimmalla luksusta tarjoava merkki! AutoBild osui silmääni ja siinä vertailtiin S60:tä ja Passat CC:tä, molemmat ihan ÄLYTTÖMÄN kalliita...Volvo 2.0T:n hinta 47000 ja Passat CC:nkin huimat 47000. Vaikka kyseiset mallitkin olikin vissiin varusteltu kaiken maailman turhalla härpäkkeellä "nykyaikaisen laadun takaamiseksi", lienee ns. alkaen-hinnatkin täten luvattoman korkeita...



    Tiedoksi vaan, että Saab 9-3 TTiD on halpa nautinto. Kuluttaa alimmillaan 4,5 l ja tarjoaa äärimmillään 180 hv. Lisäksi päästöt n. 119 g/km. Ja mitä maksaa, 34 861 €. :warning:

    Halvin 130 hv tarjoava on hinnaltaan aavistuksen vailla 30000 €.



    Tippuiko hintatietoiset tuolilta? :weary:

      
  • Täytyy kyllä ot:nä sanoa, että tuo uusi X3 on minun silmääni yksi rumimpia hiljattain esiteltyjä autoja. Miksi etuvalotkin ovat suoraan facelift-Hyundai Sonatasta?



    http://carscoop.blogspot.com/2010/07/new-bmw-x3-officially-revealed-mega.html



    Saab kuluttaa kyllä hämmästyttävän vähän.

      
  • simppa:

    Täytyy kyllä ot:nä sanoa, että tuo uusi X3 on minun silmääni yksi rumimpia hiljattain esiteltyjä autoja. Miksi etuvalotkin ovat suoraan facelift-Hyundai Sonatasta?

    http://carscoop.blogspot.com/2010/07/new-bmw-x3-officially-revealed-mega.html

    Saab kuluttaa kyllä hämmästyttävän vähän.




    Olen samaa mieltä. Turhilla facelifteillä pilataan helposti ulkonäkö. Saksalaisessaa kulttuurissa tuntuu olevan joku pakko uudistaa automallistonsa väh. 2 vuoden välein. Aika turhaa ja kallista.



      
  • Tämä X3 ei ole mikään facelift vaan täysin uusi malli. Ja parempi uudistaa niitä malleja tiuhaan, ettei käy kuten Saabille. Edellinen 9-5 oli luvattoman pitkään markkinoilla.

      
  • Henzkuh93:


    Olen samaa mieltä. Turhilla facelifteillä pilataan helposti ulkonäkö. Saksalaisessaa kulttuurissa tuntuu olevan joku pakko uudistaa automallistonsa väh. 2 vuoden välein. Aika turhaa ja kallista.




    Sano yksikin tuollainen kahden vuoden välein mallistonsa uudistava saksalainen valmistaja.

      
  • Toinen tekee Faceliftin, kun autoja on myyty kaksi miljoonaa ja toinen kun 100 000.

      
  • simppa:

    Täytyy kyllä ot:nä sanoa, että tuo uusi X3 on minun silmääni yksi rumimpia hiljattain esiteltyjä autoja. Miksi etuvalotkin ovat suoraan facelift-Hyundai Sonatasta?

    http://carscoop.blogspot.com/2010/07/new-bmw-x3-officially-revealed-mega.html




    En itse nähnyt tuossa X3:ssa oikein mitään rumaa. Ihan tyypillinen nykyajan katumaasturi, josta tietenkin urheilullisuus on kaukana, mutta niin katumaasturista saakin olla. BMW on palannut takaisin perinteisiin linjoihin ja unohtanut aiemmat ylimuotoilut ja hyvä niin. Autoihinkin sopii vanhat teesit: "Vähemmän on ennemmän" ja Tammisen valmennus-teeseistä: "Keep it simple".



    Jos joku auto on ruma, niin tuo, jossa noita teesejä ei taatusti noudateta ja yhtäkään rauhallista ja sopusuhtaista linjaa on turha hakea:

    http://www.km77.com/fotos/Nissan/Juke_2010/Nissan-Juke_2010-Gama_Juke-Gama_Juke-Turismo-Haptic_Blue-Exterior-Frontal-5_puertas-201002100325.html?modelId=1314&colorId=854&photoType=1&order=2&division=color&galleryLimit=8&galleryBackLimit=8

      
  • Vackraste:



    Yes, vanha volkkarinrottelo toki pesee tuollaisen muovirottelon vähintään 100-0. The worst or nothing mikahe, the worst or nothing... Siirryn volkkariin :ashamed:

    'Räätälöinti' oli tarkoitettu A-ufoilijan Volvofanituksen mausteeksi.




    Voitko vähän perustella nimimerkkiäni kohtaan tekemääsi hyökkäystä. Ottiko kenties päähän se, että kerroin näiden provokaattoreiden "pyynnöstä" mitä vaihtoehtoja Volvoon on saatavissa ja niiden joukossa on myös se puinen ratti? Itse en sellaista halua autooni, mutta mitä pahaa on siinä, jos vaihtoehtoja tarjotaan niitä haluaville? Jotkut automerkithän ei paljon räätälöintimahdollisuuksia tarjoa ja niiden joukossa myös Saab.



    Muutenkin olisi parempi kun täällä voisi vain keskustella asioista, koska mitä ihmeen väliä sillä on minkä auton kukin omistaa tai on omistanut ja enemmistö ei edes halua kertoa omaa autoaan.

      
  • NHB:

    Henzkuh93:

    Olen samaa mieltä. Turhilla facelifteillä pilataan helposti ulkonäkö. Saksalaisessaa kulttuurissa tuntuu olevan joku pakko uudistaa automallistonsa väh. 2 vuoden välein. Aika turhaa ja kallista.



    Sano yksikin tuollainen kahden vuoden välein mallistonsa uudistava saksalainen valmistaja.




    Audi ja BMW muunmuassa...



    Taas eksyttiin aiheesta, puhumaan katumaastureista...Huoh



    Mutta käännänkin aiheen Saabiin, onko tietoa siitä koska 9-4X tulee markkinoille. Vaikka onko sillä kiirettä kun maastokykyinen 9-3X löytyy jo mallistosta?

    Tiellä otettuja kuvia on kummiskin näkynyt netissä.



      
  • Henzkuh93:


    Audi ja BMW muunmuassa...




    Nyt väität kyllä jotain sellaista, joka vaatii vähän peruteluja tai esimerkkejä. Itse ku olen noilta merkeiltä tottunut näkemään 7-9 vuoden välein uuden mallin ja keskellä tuota elinkaarta faceliftin.

      
  • Henzkuh93:


    Saksalaisessaa kulttuurissa tuntuu olevan joku pakko uudistaa automallistonsa väh. 2 vuoden välein. Aika turhaa ja kallista.




    Mainitsetko jonkun saksalaismerkin joka uudistaa mallejaan 2 vuoden välein?



    Ymmärtääkseni saksalaisvalmistajien mallien uudistumisikä on 7-9 vuotta ja facelift tehdään yleensä 4-5 vuoden kohdalla.

      
  • ["Henzkuh93"]Sillä Saab on kaikista premiummerkeistä tällä hetkellä halvimmalla luksusta tarjoava merkki!



    ...



    Tuulilasin testissä todettiin 9-5:stä ykskantaan, että laatuvaikutelma ei ole lähelläkään premium-luokan kilpailijoita. Samoin penkit on Opelista, eivät normaalia Saabin tai ison premiumluokan edellyttää tasolla.





    Halvin 130 hv tarjoava on hinnaltaan aavistuksen vailla 30000 €.



    Tippuiko hintatietoiset tuolilta?




    Oikeastaan kaikista isomman perheluokan pirsseistä on tarjolla alle 30 tonnin versio ja ne ovat tuota Saabia kookkaampia ja edustavat uudempaa suunnittelua. Ottaisin mieluummin esim. uudistuneen Mondeon kuin tuon Saabin. Kovalta tuntuu tuo Saabin hinta mallin ikäään nähden.

      
  • AkiK:

    Henzkuh93:

    Saksalaisessaa kulttuurissa tuntuu olevan joku pakko uudistaa automallistonsa väh. 2 vuoden välein. Aika turhaa ja kallista.



    Mainitsetko jonkun saksalaismerkin joka uudistaa mallejaan 2 vuoden välein?

    Ymmärtääkseni saksalaisvalmistajien mallien uudistumisikä on 7-9 vuotta ja facelift tehdään yleensä 4-5 vuoden kohdalla.




    näin on



    http://www.teinix.net/kuvat/2010/07/parempitehdahyva.jpg

      
  • mikahe:


    Ei uskoisi, että kaiken "räätälöinnin" jälkeen on jäänyt noin paljon mustaa ämpärimuovia, joka on kai BMW:n tavaramerkki...




    Tuosta näkee kyllä suoraan, että koelauta on yläosaltaan mustaa nahkaa. Joten muovia tuossa koelaudassa on harvinaisen vähän.



    Ot, mutta yksi tekijä, miksi XF:n koelauta näyttää niin arvokkaalta hyvän designin lisäksi on se, että siinä on nahkapäällyste vakiona. Esim saksalaisiin tuon kokoluokan autoihin sen joutuu ostamaan lisävarusteena CLS:ää lukuunottamatta, muihin kuin premium merkkeihin tuollaista ei taida saadakkaan.



    Kun koelauta on hyvälaatuista nahkaa ja aitoa jalopuuta, penkit hyvälaatuista nahkaa ja katto alcantaraa, alkaa laatuvaikutelma nousta missä tahansa autossa. Mihin tahansa autoon ei vain noita saa.

      
  • Henzkuh93:

    Ärsyttävää, että aiheen palstalle eksyy tällaiset "premium"in ja varustehötön perässä juoksevat jupit kun täällä puhutaan tästä aiheesta...Provot ja oman merkin ylistämiset, muualle kiitos! Niitä voi tehdä ko. merkkien palstoilla...
    9-5 on edelleenkin laadukas tuote, jonka moottori on tehokas ja mukavuus keskitasoa. Näin on arviointien laita. Ja koeajoraporttien mukaan myös!

    Mutta 9-3 tuntuu olevan markkinoilla houkuttelevampi vaihtoehto...

    Niin, ja faceliftejä arvostelen vieläkin. Turhaa tehdä faceliftejä jatkuvasti jos tuote on muuten hyvä ja menestyvä!

    :smile:




      
  • Ainakin Mitsun uuteen Outlanderiin saa nahkaa kojelautaan. just osui silmään citymaasturi-threadissä.



    http://www.netcarshow.com/mitsubishi/2010-outlander_gt/1600x1200/wallpaper_14.htm

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit