Uusi Legacy wagon TM:n testissä

55 kommenttia
«1

Moi,



Tästä ei ole vielä väännetty, joten heitetään "verkot vesille". TM.n testaajat tuntuivat ihan tykkäävän uudesta Legacystä. Ja myöskin mittausten valossa auto vaikuttaa aika pätevältä. Harmi vain, ettei siihen vieläkää saatu diesel/automaatti yhdistelmää. Mutta eiköhän sekin sieltä kohtapuoliin tule tarjolle. Ja kun tulee niin toivottavasti CVT laatikko. Niin toimiva laatikko tuntuu olevan. TM:n suorituskykymittaukset ja kulutusmittaus todistaa CVT:n olevan erittäin pätevä automaatti. Moittivat tai muuten vain vähättelivät sen kulutus ja suoritusarvoja 1.8 litraisille normilukemiksi nykypäivänä. Ei kai nyt kovinkaan monta nelivetoista ja automaattivaihteista tuon kokoluokan autoa ole 1.8 litraisella koneella joka selviytyy koeajokulutuksessa 8.6 litralla ja suoriutuu 0-100kmh 10sek. Saatikka ohituskiihtyvyys joka on erittäin hyvä koneen ominaisuuksiin nähden. Oikeastaan ainoa kunnon moite koski auton alustan yliohjautuvuus taipumusta ja sekin tuntui kuitenkin olevan kohtuuden rajoissa. Testissähän oli Sport versio Bilstein iskareilla ja 18" renkailla. Liekö tilanne ois parempi vakio 17" renkailla tai jopa 16":lla?



Autossahan on tesin mukaan hyvät valot, hyvät jarrut, hiljainen ja tasainen äänimaailma, jouheva ja miellyttävä automaatti, todella runsas vakiovarustelu. Luulisi menevän kaupaksi.



Onko kukaan kokeillut 2.0i CVT yhdistelmää? Lähimmillä myyjillä ei sitä ole, joten itsellä on jäänyt väliin. Kiinnostais testata. Tosin hintaero on niin pieni etten sitä missään nimessä valitsisi, mutta ihan vain mielenkiinnosta haluttais kokeilla paljonko siinä on eroa isompaan boxeriin.



Kohta puolitoista vuotta ja 50 tuhatta on tullut diesel outbackillä ajettua. Auto on ollut hyvä ja luotettava. Lämmin ja mukava matkakumppani. Subaru sai paikan meikäläisen sydämessä. Muukin perhe tykkää autosta, joten uusi isompi on vahva vaihtoehto tulevaisuudessa.



Ja Tuulilasikin on ottanut sopivasti 2.0D version 30 tuhannen kestotestiinsä. Mielenkiinnolla raportteja odotellessa.

  
  • Ja ettei väitteet dieselistä ja automaatista ois ihan omasta päästä tulleita niin laitetaan tämä linkki:



    Subaru Forester and Impreza next in line for CVT, along with diesels and Boxer 6



      
  • Hämmästelin testissä lähinnä moottorin vähäistä tehoa/vääntöä ja sitä kautta vaisua kiihtyvyyttä. Kilpailijoiden parhaat 2.5-litraiset ovat olleet paljon tehokkaampi/vääntävämpiä jo pitkään. Myös 2006 koeajetussa Subaru Impreza 2.0 R oli 2-litraisessa vaparissa 160 hv, kun nyt on 2.5-litraisessa 167hv.



    Keskimääräinen koeajokulutus ja melkein kaikki tasaisen nopeuden kulutukset oli kyllä Imprezalla suuremmat, vaikka auto oli lähes 200 kg kevyempi. Eli taloudellisuudessa on tapahtunut kehitystä.



    Legacy:n speksit on hyvin vertailukelpoiset 2006 koeajettuun Mitsubishi Outlander 2.4 Sport Aut:iin ja sen kulutus on ollut 11,7.

      
  • Jos nyt otettaisiinkin siltä kannalta, ettei välitetä koneen koosta ollenkaan. Otetaan huomioon vain kulutus ja kulkupuoli. Onko se vielä vaisu?



    0-100 nyt ei tietty ollut mikään "räjähtävä" mutta erityisesti ohitusnopeudethan on todella hyvää luokkaa. Jos vertaa vaikka parin numeron takaiseen Skodan Superb 2.0 TDi 170hv/350Nm DSG versioon. Ei paljon jää jälkeen ja toisessa on kuitenkin vääntöä yli 50% enemmän sekä ylistetty tuplakytkin laatikko.

      
  • BoxerDiesel:

    0-100 nyt ei tietty ollut mikään "räjähtävä" mutta erityisesti ohitusnopeudethan on todella hyvää luokkaa. Jos vertaa vaikka parin numeron takaiseen Skodan Superb 2.0 TDi 170hv/350Nm DSG versioon. Ei paljon jää jälkeen ja toisessa on kuitenkin vääntöä yli 50% enemmän sekä ylistetty tuplakytkin laatikko.


    2006 koeajettu BMW 520dA on kuitenkin Legacyä hiukan tehottomampana (163hv) dieselinä ohituskiihtyvyydessä nopeampi, vaikka siinä on perinteinen automaatti. Painokin lähes tarkalleen sama kuin Legacyssä, mutta ei tietenkään ole neliveto.



    Mutta totta kyllä että Legacy on ihan rivakka tässä, automaatti kun on niin sopiva vaihde löytyy ja teho/painosuhde ratkaisee nämä kiihtyvyydet aika tarkkaan. Dieselin suurempi vääntö ei sinänsä hyödytä mitään, kun ei käytetä "väärää" vaihdetta kuten manuaalivaihteistolla. Toki turbokoneen tasaisempi teho/vääntökäyrä voi auttaa jonkin verran.

      
  • 235+255:


    2006 koeajettu BMW 520dA on kuitenkin Legacyä hiukan tehottomampana (163hv) dieselinä ohituskiihtyvyydessä nopeampi, vaikka siinä on perinteinen automaatti. Painokin lähes tarkalleen sama kuin Legacyssä, mutta ei tietenkään ole neliveto.




    Unohtamatta sitä, että tuon jälkeen Bemari on tuonut nostanut jo kaksi kertaa tuon koneen suorituskykyä. Viimeisin versio 10 hv tehokkaampana ja varsinkin alaväännöltään paljon vahvempana (max 380 Nm) pitäisi olla selvästi edellä tuota 2006-versiota. Kahdeksanvaihteinen nopeasti toimiva automaattikaan tuskin haittaa ohituskiihtyvyyttä.





      
  • Ystäväni on sen tason Subarumies että maailmassa ei kuulema tehdä muita autoja kuin Subaruja, loput on kuraa :smile:



    Sain mahdollisuuden kokeilla tuota Legacya (2.5i manuaali) hänen koeajettavanaan, ja minusta oli varsin kelpo peli. Auto oli minusta aika laiska alakierroksiltaan, ja yhdyn kyllä TM'n arvioon epämukavuudesta moukkuisella tiellä. Syntikin oli sama eli isot vanteet joten vaikea sanoa miten auto toimisi pienemmillä vanteilla. Jotenkin tuntuisi että pienemmilläkin renkailla voisi esiintyä hieman pintakovuutta, mutta tähän väitteeseen ei löydy itsekoettua faktaa.



    Perisynti eli käsittämätön rumuus on tietysti makuasia, mutta koeajoauto nitisi sisältä useammastakin kohtaa auton takaosasta, mikä pudottaisi nyt autoa valittaessa auton pois omalta listalta. Ystäväni mukaan myös nykyinen Legacy nitisee kylmällä, jä hänestä haitta on mitätön. Näin sitä arvostaa eri asioita.



    Ajoin autoa myös pimeällä, ja on hyvä että edes jotkut autonvalmistajat viitsivät panostaa kunnon ajovaloihin. Yliohjautuvuutta ei testattu, ajeltiin aika iisisti... :confused:

      
  • Ihan mielenkiintoinen testi ja autossa on paljon hyvää. Etenkin kunnon valot puhuttelevat minua. Sellaiset löytyy nykyään myös Avensiksesta (ksenonit), mutta ei monesta saksalaisesta.



    Ajonvakautusta kuitenkin testin mukaan tarvitaan väistötilanteissa liikaa, se siitä joidenkin jatkuvan nelivedon ylistäjien kertomasta nelivedon mukanaan tuomasta turvallisesta käytöksestä.



    8,6 litraa kulutusta tuon kokoiselle ja tehoiselle autolle alkaa olla tänä päivänä kuitenkin vähän liikaa, vaikka taloudellisuus onkin parantunut. Nelivedon osuus tuosta ei kuitenkaan ole kovin suuri, eikä CVT:n pitäisi juuri kulutusta nostaa. Legacyhan on myös varsin kevyt auto, jos nykyautosta sellaista voi sanoa. Minusta tuo ei kerro kovin hyvää ko. koneesta.



    Mikään tilaihme tuo ei koostaan huolimatta myöskään ole.



    Nyt kun noita on muutamia nähnyt liikenteessä, niin ihan ok näköinen auto. Farmarista tulee minulle jotenkin mieleen viimeisen korisarjan Vectra, jostain syystä.

      
  • Kiitos Bug ja Aki Subaru kommenteista. Vanhempi Vectra tulee mulle myös mieleen. Siinä on jotain samantapaista. Kyllä tuo mun silmään ihan hyvältä näyttää vaikka Subaru onkin :wink:



    Alavääntö ei tosiaan koneessa kummoinen ole, mutta CVT sitä hyvin kompensoi. Ja kuten TM:ssä kerrottiin niin laatikossa on myös momentinmuunnin mukana alle 10kmh nopeuksissa joten vetohommat ja pikku luistatukset pitäis onnistua ilman suurempaa numeroa. Jarrullinen vetopaino oli 750kmg ja jarruton 1800kg, nekin ihan asialliset.



    Kulutus ja kulkupuolesta ois mukava verrata kun sais pari TM:n vuosikertaa tähän käsille. Testin aikainen kulutus kiinnostaa. Se kun yleensä on aikalailla ilmoitettua korkeampi. Mitä Subarun tapauksessa ei ollut. BMW on tietty etevämpi, mutta maksaakin se vastaavilla varusteilla yli 50% enemmän joten se voitanee jättää pois laskuista.



    Samaa kokoluokkaa on nykyinen A4, tai V70. Molempia saa bensa-automaatti yhdistelmällä ja nelivedolla. Mitä muita jää jäljelle? BMW ja Mersu? Pikaisella tarkastelulla nelivetoiset on aika vähässä TM:n hinnastoa katsomalla. Passatiin saa 3.6 litraisen kaveriksi. Saab tarjoaa vain 9-3:n.

      
  • BoxerDiesel:

    BMW on tietty etevämpi, mutta maksaakin se vastaavilla varusteilla yli 50% enemmän joten se voitanee jättää pois laskuista.


    Ei ole bensa-automaatteja, mutta Teknikens Värld 25/2008 on testattu diesel-nelivetoja ja siinä BMW 320xd Touring maksoi 344 000 SEK kun vanhakoppainen Subaru Legacy 2.0D oli 264 900 SEK. Eli tuossa ero kuulostaa vielä jotakuinkin kohtuulliselta, mistä sitten johtuukaan. Niin, ja Bemari voitti tuossa vanhan Legacyn yhdellä pisteellä. Liekö uusi jo tasoissa tai mennyt ohi, jää nähtäväksi.



    Vanhoja bensamalleja taas jos vertaa Ruotsissa niin TV 4/2006 nelivetotestissä maksoi Subaru Legacy 2.0R Kombi 239 900 SEK kun BMW 525xi Touring maksoi 402 000 SEK. Bemari taisi tuolloin olla kuitenkin tehoiltaan lähempänä 3.0R-mallia Legacystä ja se maksoi 369 900 SEK, ei paljonkaan halvempi.

      
  • Halvin nelivetoinen BMW taitaa olla 320xda joka on alkaen 50 000€, siihen kun laitetaan xenonit, sadetunnistimet, nahkat, sähkösäädöt jne aletaan jo hipoa 50% hinnan korotusta Legacyyn nähden. X1 alkaa karvan alle 50k€ nelivetoisena. Molemmat on Legacyä pienempiä autoja ja jopa vakionopeus-säädin on niihin erikseen ostettava, tai keskikyynärnoja, kuten Startissa kerrottiin. Onhan ne loistavia autoja, ei siinä mitään. Ne on vain hinnastossa pykälän ylenpänä.



    Minä tuossa kyselin lähinnä mietteitä uudesta Legasta ja tuosta TM:n testistä.

      
  • Kyllä Subarusta on tullut luettua hyvinkin kiinnostuneena.



    Nämä ympäristöasiat ovat vaan alkaneet mietityttää.

    Saksassahan Subarut on saanut samaan hintaan maakaasuvarustein.

    Mutta ei sillä CNG:llä kuin meillä pitäisi olla.

    No eipä täällä pohjoisemmassa Suomessa edes vielä ole jaossakaan maa- tai biokaasua.



    Autot ovat varmastikin hyvin tehtyjä sen kertoo useammat tilastot ja käyttäjien tyytyväisyys.

    Automaattia dieseleihinkin on sitten tulossa.



    En tiedä mitä meinannevat autojen valmistajat, kun piakkoin pitäisi noudattaa melko tiukkoja päästöarvoja.

    Subaru Foresterikin on tulossa vielä suuremmalla bensakoneella

    ja automaatilla. Lienet sen huomannutkin.

    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/091208-subaru-forester-xt/index.xml

    Näkyy olevankin Ruotsissa jo myynnissä.

    Suomen listoissa ei ole vielä. Tulleeko?



    Suomen subaruforumilaisilla on ollut Legacyn ja Outbackin ulkonäön suhteen melko ristiriitaisia kannanottoja.



    Eipä ole tullut vieläkään käytyä katsomassa autoja.

    Josko joulun seutuun kävisi. On matkan päässä liike.

      
  • En ole ajanut, ainoastaan istunut ja tutkaillut liikkeessä.



    Merkistä on mennyt hieman suurin ihailu meikäläisen kohdalla, kun lopettivat rallin, ja muutenkin mennään näköjään vahvemmin kohti ''mainstreamia''.



    Luultavasti edelleen hyvin nautittava talviauto.



    Subaru ei kulje kehityksen kärjessä, vaan maksaa kalliin hinnan itsenäisyydestä, ja tulee perässä.



    Kulutuslukemat eivät ole kehityksen kärkeä, mutta itseäni ainakin kiinnostaa vielä moni muukin asia.



    Paljon hyvääkin silti on, jopa sellaista jota ei saa monista kilpailijoista rahallakaan.



    Kuten kestävyys ja luotettavuus, joka on automaailman eliittiä. Subarulla on huomattavan tyytyväiset käyttäjät eri puolilla muailmaa. Ainakin japanissa tehdyt.

    Ja nuo kunnon ajovalot sekä kunnollinen ja kestävä neliveto.



    Huonompaan suuntaan on taasen mennyt kuulema ohjaus ( joka oli edeltäjässä kiitettävää luokkaa ) ja rengasmelua toivoisi olevan vähemmän.



    Täytyyhän tämäkin kokea, kun sattuu sellainen tilanne. Ostaminen ei kylläkään kiinnosta.

      
  • Entäs penkit? Ne jotka on kokeilleet on antaneet laidasta laitaan kommentteja. Sen verran mitä olen ajanut itse tuota uutta niin penkit on pehmeämmät pinnaltaan ja ristiselän tuki on tosi tehokas, jos niin voidaan sanoa. Jopa ehkä liiaksikin. Valitettavasti penkit muistuttaa etäisesti uuden Avensiksen penkkejä. Eikä niitä voi kyllä missään nimessä kehua. Päin vastoin. Istuinosa on liian lyhyt 180cm mittaiselle mun mielestä. Säädettävä reisituki tois helpotusta. Toki sähkösäädöt tarjoaa sen kallistuksen joka auttaa asiaan.



    Tekniikka on tuttua ja koettua, poislukien CVT. En usko tuossakaan olevan odotettavissa mitään kovin ihmeellistä. Japanista ovat kertoneet, että tarkoitus on kulutuksen minimoimiseksi tavoitteena myydä suurin osa autoista CVT:llä varustettuna.




    Subaru ei kulje kehityksen kärjessä, vaan maksaa kalliin hinnan itsenäisyydestä, ja tulee perässä.




    Joo. Sellainen tietynlainen vanhanaikasuus vaivaa uuttakin Legacyä. Mutta kokemuksesta voi sanoa, että nämä asiat unohtuu parin kuukauden kuluessa. Kaikkeen tottuu, jos mikään suoranaisesti ajoon vaikuttava ei ole pielessä.



    Sähköinen käsijarru? En haluaisi tätä autooni. Ihan vain mielikuva on sellainen. Mäkipidätin, miksei ole automaattinen?

    LSD taka-akselilta on ilmeisesti viimein jäänyt pois kaikista malleista? Ainakaan sitä ei esitteet mainitse. TM puhuu keskitasaupyörästön monilevykytkimestä joka jakaa voiman CVT versioissa. Onko se tosiaan tasaupyörästössä, vaiko ihan taka-akselin kytkevä monilevykytkin? Eli muuttuuko etuvetoiseksi "tietyn sulakkeen" irroituksella?



    Ajattelin uhrata joulun jälkeen vapaata sen verran, että viedään vaimoväki kaupoille "alennuksiin" ja jos hakis itselle Outback 2.5i CVT:n ajokiksi muutamaksi tuntia. Sen jälkeen osaa varmaan muodostaa paremman mielikuvan autosta.





    Paljon hyvääkin silti on, jopa sellaista jota ei saa monista kilpailijoista rahallakaan.




    Ilta-Sanomat teetti tilastomatematiikan keinoin yhteenvedon peräti 12 tunnetusta vika-, takuu- ja luotettavuustutkimuksesta. Nyt julkaisemme tulokset.





    Klikkaa alla olevaa tekstiä päästäksesi juttuun:



    Merkeittäin parhaat ovat Porsche, Audi, Lexus ja Subaru. Näiden merkkien malleista ainoa luotettavuudeltaan vain keskinkertainen malli on Audi TT.

      
  • "Merkeittäin parhaat ovat Porsche, Audi, Lexus ja Subaru. Näiden merkkien malleista ainoa luotettavuudeltaan vain keskinkertainen malli on Audi TT."



    Jännää miten luotettavuudesta tunnetut japskimerkit sallivat ei-japanilaisten tuotantolaitostensa heikon laadun! Esim:



    Suzuki Alto 02-08 92,2 (made in India)

    Honda Civic 5d 06- 90,7 (made in UK)

    Toyota Auris 90,7 (made in UK & Turkey)



    Kannattais varmaan tehdä asialle jotain, tai yksi myyntivaltti on pian todellakin pelkkä myytti näille merkeille.

      
  • Tuossa on kyllä perää, mikäli IS:n tilastoja on uskominen:



    - - Runsasvikaisimpia merkkejä ovat Kia, Alfa Romeo, Chrysler ja Renault. Epäluotettavimpien listalle ovat päässeet myös kahden muiden mallien osalta hyvin menestyneen merkin suositut mallit: Toyota Auris ja Honda Civic.

    - - Suzukilla laatutaso mallisarjojen välillä on vaihtelevampaa, heikoimpana intialainen Alto.




    Juurikin mainitsemasi Suzuki Alto, Toyota Auris ja Honda Civic on Japsien harvoja häntäpään autoja. Eli se laaduntarkkailu ei ole samaa tasoa, vaiko onko Japanilainen työntekijä tarkempi/motivoituneempi? Itse veikkaan jälkimmäistä.



    Bugracer kertoi tuolla koeajo Legacyn natisseen ja samaten hänen kaverinsa Legacy tuntuu natisevan. Oma Legacy on edelleen yhtä hiljainen kuin uutena. Kojetaulu/ovet/pilarien seutu/takakontin verhoilut/kattoverhoilu on kaikki täysin natinattomia. Tällaista en ole aiemmin omistamissani autoissa kokenut. Kaikki on alkaneet ripsahdella ja natista jossain vaiheessa. VW Golf kaikkein pahiten. Sen kanssa joskus pakkas aamuna hävetti hakea kyytiporukkaa töihin, kun auto oli kylmä kuin jääkaappi, ikkunat huurussa kun tuli äijät kyytiin ja jokapaikka nitisi kuin 80-luvun corollassa.

      
  • Hyvä, että saavat CVT-vaihteiston. Kummasti tosin tuntuu syövän suorituskykyä tuo Subarun CVT. 2.0 kiihtyy manuaalina 0-100 km/h 9,5s, kun taas Lineatronicilla varustettu 2.0 menee 11,1s. (ilmoitettu) Kulutus on toki Lineatronicilla pienempi, joka on tosi positiivinen homma. Mutta 1,6s huonompi kiihtyvyys tuntuu aika omituiselta.

      
  • Johtunee varmaan osittain momentinmuuntimen luistosta. Toisaalta, 0-100kmh ei ole käytännössä niin tärkeä kuin ohituskiihtyvyys mikä taas CVT:llä vaikuttaa olevan kunnossa.

    2.5i CVT:lle 0-100kmh on Subarun mukaan 10.3sek ja TM miittasi 10.0sek. Eli tuo 1.6sek ero voi käytännössä olla jotain muuta.

      
  • Otin pari verokkia mukaan. Toyota Avensis 2.0 automaatti ja manuaali Audi A4 1.8TFSI. Tiedän, Tojoon ei saa nelivetoa ja Audi on tässä tapauksessa sekä manuaali että etuvetoinen. Mutta minkäs teet kun ei parempiakaan vertailukohteita ole tarjolla.



    Kulutusten vertailu on sinänsä vähän vaikeaa, kun ne on ajettu eri aikoihin eri renkailla eri liikenteessä. Laskin vielä tuohon viereen tasaisen nopeuden taulukosta keskiarvon. Se kun lienee hiukan enemmän vertailukelpoinen.



    Avensis 2,0 Valvematic Multidrive S

    152hv @ 6200rpm / 196Nm @ 4000rpm

    0-100km/h: 11,3s

    kulutus koeajossa: 7,8l/100km, tasaisen taulukosta: 6,5l/100km

    60-120km/h: 9,6s/250m



    A4 1,8 TFSI

    160hv @ 4500-6200rpm / 250Nm @ 1500-4500rpm

    0-100km/h: 8,6s

    kulutus: 8,2l/100km, tasaisen taulukosta: 6,6l/100km

    60-120km/h: 8,6s/217m



    Legacy 2,5i-S Lineartronic

    167hv @ 5600rpm / 229Nm @ 4000rpm

    0-100km/h: 10,0s

    kulutus: 8,6l/100km, tasaisen taulukosta: 7,2l/100km

    60-120km/h: 10,5s/270m



    Ave ei ole mikään raketti, mutta automaatti pitää huolen että oikea vaihde on silmässä. Audissa on vähemmän tehoa kuin Subarussa (ainakin ilmoitettu), mutta aika paljon ripeämpi tuo todellisuudessa on. Samaten Avensis päihittää Legacyn ohituksissa. Ei nuo erot tosin kauhean suuret ole, jokaisella ehtii.



    Kulutuksissa etuvetoiset on parempia, mutta ei tuo nyt kovin pahalta Subarun kannalta näytä. Puoli litraa satasella on kuitenkin aika pientä autoilun muihin kustannuksiin nähden.



    Avensis maksoi keväällä tehdyssä koeajossa n. 39000€, mutta tähän ei sitten nelivetoa saa. Varusteista karsimalla hinta menee aika paljon alemmas. Audiin ei saa tämän koneen yhteyteen quattroa ja automaattia samassa paketissa. 1.8TFSI Avant malli maksaa nyt n.39000€, CVT-automaatilla 41000€ ja quattrolla 42000€. Varusteita en katsonut, mutta business paketti maksaa viitisen sataa, ja siinä tulee aika paljon tavaraa mukana. Quattron ja automaatin haluava joutuu ottamaan 2.0 TFSI:n dsg:llä, jolloin hintakin pompsahtaa 47000€. Ei tuo Subarukaan ihan mielettömän halpa ole, joten kai nuo kaksi voi jotenkin olla toistensa kilpailijoita.



    Mutta tämmöinen pläjäys tähän väliin. Jatkakaa toki asialinjalla.



    Edit: korjasin Audin hinnat. Katsoin ensin sedanin hintoja. Lisävarusteita ruksimalla saa hinnan katosta läpi.

      
  • Niinkauan kuin verrokit ei ole nelivetoautomaatteja, ei autot ole vertailukelpoisia. Kun listasit Audin hinnat, niin vaihtoehdot oli joko multitronic tai quattro. Ei molemmat.



    Audi business paketti:

    vakiovarusteiden lisäksi

    Paikallaanpitoavustin1 (Audi hold assist)

    Jaettu takapenkin selkänoja

    Keskikyynärnoja etuistuinten välissä

    Xenon Plus -ajovalot ja LED -huomiovalot

    Vakionopeussäädin

    Ajotietokone värinäytöllä

    Alumiinivanteet2, 7-Puolainen design, koko 7,5 x 16"

    Nahalla päällystetty ohjauspyörä, 4-puolainen




    Halvin automaatti quattro on A4 2.0 TFSI tiptronic joka business hinnastossa on avanttina 50258€. Toki kyseessä on jo hieman toisen luokan auto kuin tuo Subaru, mutta jos hintoja verrataan niin Audiin kun laitetaan Bluetooth, Nahkaverhoilu, 18" vanteet, Sporttialusta, sähkösäätö etupenkkiin muistilla, sumuvalot, kattokaiteet, AUX liitäntä soittimeen, sadetunnistin jne.



    Subaru Legacy stw 2.5i CVT Sport maksaa 42500€ em. varusteilla. Ja subarultakin on Business hinnasto jota mulla ei tässä ole. Hinnat oli vuosi sitten n.1500€ alle listahinnan.



    Väitän, että Audin kanssa ollaankin jo siinä hintaluokassa johon voidaan ottaa Subarulta 3.6R 5AT Outbackin jossa taas on DVD, peruutuskamera, lasikattoluukku, takana tasonsäätö jne.



    Itsekin olen Audilta tarjouksen hakenut. Esimerkiksi irroitettava vetokoukku asennettuna on liki 1500€.



    Edit: olit näköjään ehtinyt laittaa hintoja lisää. Avant quattro TFSI ei lähde 47000€. Legacy josta testissä puhuttiin oli farkku myöskin.

      
  • Aah, totta. Katsoin ensin sedanin hintoja, sitten huomasin että kyse oli farkuista ja aloin katsella niiden hintoja ja suoraan sanoen menin vähän sekaisin mitä listaa milloinkin katsoin. Kovasti olin katsovinani 2.0TFSI quattro s-tronicin(eli dsg) hintoja, mutta näköjään silmät haritti rivin verran ylöspäin. Onhan tuossa jo sitten sen verran hintaeroa, ettei noista vertailukelpoisia oikein saa. Lisvarusteissa onkin sitten melko tavalla ilmaa. Ehkä se on sitä "preemiumia". Se on sääli ettei Audi tai koko VW-konserni oikein raaski yhdistellä automaatteja sekä nelivetoja keskenään, vaikka palikat olisi valmiina hyllyssä. Revitään aika härskisti lisähintaa tarjoamalla noita yhdistelmiä vain kalliimmissa malleissa. Yhtälailla Toyotalta voisi odottaa automaattia ja nelivetoa, mutta kun ei niin ei. Jatkakaa.

      
  • Hyvää tekstiä Juuso. Samaa mieltä tuosta VAG:n "pihtailusta". Huhut kyllä väittää, että tulevana vuonna alkaa DSG + Haldex nelivedon yhdistelmän esiinmarssi pienemmissä koneissa ja halvemmissa malleissa. Esim. Skodalta Superb, Octavia, Yeti. Mutta näistä ei muuta ole ilmeisesti varmistettu kuin Superb.

    Siinä tulee olemaan kova luu kun hinnoittelu pysyy nykyisellään.



    Vielä palatakseni tuohon hintavertailuun, niin Legacy irtoaa selvästi halvemmalla jos jätetään nahkapenkit ja sportti paketti (vakio 17" vanteet) pois ollaan sitten eri hintaluokassa eli jonkin matkaa alle 40000€. Sittenkin jää todella hyvä vakiovarustelu autoon ja ajettavuuskin lienee jopa parempi suomen teille.

      
  • petos:

    Täytyyhän tämäkin kokea, kun sattuu sellainen tilanne. Ostaminen ei kylläkään kiinnosta.


    Sama, eli oishan tämä Legacy ehdottomasti kiinnostava käydä nyt talvella ajamassa ja yleensäkin niitä harvoja japanilaisia uusia autoja joita haluaisin testata, vaikka en olekaan uutta autoa ostamassa. Saikos tätä nyt myös sedanina?



    Surabu taitaa pitää Suomessa hintansa käytettynäkin kohtuu hyvin?

      
  • tuo haldex + dsg on tullut jo uudistetussa transportterissa missä esiteltiin myös 2litrainen tuplaturbo diesel kone...



    viimeeksi kun kävin subbe liikkeessä niin oli vasta tullut tuo outback vaikka oli varusteita niin jotenkin jäi halvahko tunnelma,mutta täytynee käydä kokeilemassa kunhan kerkiää...

      
  • BoxerDiesel,



    kertoisitko Outbackin ylläpitokuluista (pl.polttoaine) verrattuna

    samankokoiseen etu- tai takavetoiseen.

    Jos olet tehnyt jossain määrin vertailuja.

    Esim. rengaskulut kiinnostaa...



      
  • BoxerDiesel:

    Kulutus ja kulkupuolesta ois mukava verrata kun sais pari TM:n vuosikertaa tähän käsille. Testin aikainen kulutus kiinnostaa. Se kun yleensä on aikalailla ilmoitettua korkeampi. Mitä Subarun tapauksessa ei ollut. BMW on tietty etevämpi, mutta maksaakin se vastaavilla varusteilla yli 50% enemmän joten se voitanee jättää pois laskuista.




    Vertaile nelivetotilastoja vaikkapa täältä:

    http://spreadsheets.google.com/pub?key=tZR98l46z2yKIIji06UEmmQ&output=html

      
  • BoxerDiesel:

    Halvin nelivetoinen BMW taitaa olla 320xda joka on alkaen 50 000€, siihen kun laitetaan xenonit, sadetunnistimet, nahkat, sähkösäädöt jne aletaan jo hipoa 50% hinnan korotusta Legacyyn nähden. X1 alkaa karvan alle 50k€ nelivetoisena.




    Bemarin business sport -paketti on aika edullinen ja sisältää melko lailla tarpeelliset varusteet, mm ksenonit, sadetunnistimen, 17" alut, vakionopeussäätimen ym. Mutta automaatin saa business-hinnoilla vain comfort -paketin yhteydessä. Kaikki extra paketin päälle maksaa sitten paljon. Bemarissa on toki sellaistakin mitä Subaruun ei saa, esimerkiksi tuohon sport-pakettiin sisältyvät urheiluistuimet jotka ovat kyllä hyvä varuste.



    Jännä kyllä, useimmilla ns. premium-merkeillä pieni maasturi on halvempi kuin nuo sedanit ja farmarit nelivedolla ja vastaavilla varusteilla.





      
  • Itse ajoin yhden viikonlopun tuota 2.5-farkkua CVT:llä ja perusalustalla. Erittäin laadukkaan ja tilavan oloinen peli, ja irtosoran ja sohjon täyttämällä tiellä suorastaan hauska...



    Ainoa, mikä jäi harmittamaan, oli ohjauksen pieni tunnottomuus keskialueella. Kun käänsi enemmän, tuntokin oli mainio. Tuossa TM:n testissä siitä ei sanottu mitään, ilmeisesti Sport-alusta ja isommat vanteet poistavat ongelman.

      
  • mhj:

    BoxerDiesel,

    kertoisitko Outbackin ylläpitokuluista (pl.polttoaine) verrattuna
    samankokoiseen etu- tai takavetoiseen.
    Jos olet tehnyt jossain määrin vertailuja.
    Esim. rengaskulut kiinnostaa...




    Huoltokulut on isommat. Eka huolto (15tkm) oli 180€, toinen (30tkm) maksoi 260€. 45 on taas n. 180-220€ ja sitten 60tkm on "iso" huolto ja maksaa yli 500€. Verrattuna edelliseen etuvetoiseen renkaissa on erona, että näyttävät kuluvan tasaiseen edestä ja takaa. Talvirenkaista ei ole lähtenyt nastoja (aj. hieman yli 20tkm) kesärenkaat on alkuperäiset Yokohama Geolanderit ja ne eivät näytä kuluvan ollenkaan. Mutta on meluisat ja huonot ajaa mun mielestä.



    Subarut eivät pidä hyvin arvoa. Johtunee pienistä myyntimääristä. Siellähän ne myyntitilaston kärjessä olijat on niitä jotka pitävät kohtuullisesti. Suomen subaru foorumilta voi lukea aiheesta itkua. Tosin siellä nyt lähinnä valittaa sellaiset jotka ovat ostaneet erikoisempia sporttimalleja. Jos ostaa ihan perusmallin (jossa on silti hyvät varusteet) niin eiköhän se vielä kohtuuden rajoissa pysy arvon putoaminen.

      
  • Penteles:


    Vertaile nelivetotilastoja vaikkapa täältä:
    http://spreadsheets.google.com/pub?key=tZR98l46z2yKIIji06UEmmQ&output=html




    Kiitos ja kumarrus!!! Hieno juttu tuo taulukko.

      
  • Halvin automaatti quattro on A4 2.0 TFSI tiptronic joka business hinnastossa on avanttina 50258€. Toki kyseessä on jo hieman toisen luokan auto kuin tuo Subaru, mutta jos hintoja verrataan niin Audiin kun laitetaan Bluetooth, Nahkaverhoilu, 18" vanteet, Sporttialusta, sähkösäätö etupenkkiin muistilla, sumuvalot, kattokaiteet, AUX liitäntä soittimeen, sadetunnistin jne.




    Jos noista varusteista ollaan valmiita tinkimään nahkaverhoilusta ja sähkösäätöisestä etupenkistä muistilla, niin tuo Audi A4 Avant 2.0Tfsi Quattro S-Tronic irtoaisi 53500e hintaan muilla mainitsemillasi varusteilla. Polttoainekulut ja autoverohan tuossa Audissa olisivat halvemmat. Ja lisäksi laatukin näyttäisi olevan edeltävässä mallissa ainakin ollut kunnossa, uudesta en osaa vielä sanoa kun takana on vasta 3000km... Toki hankintahinta on 10 000e enemmän kuin Subarussa, mutta uskoisin että arvokin pysyy hyvin.



    Lisäksi Audin business-hinnastoa ei kannata verrata Subarun tai jonkun muun business-hintoihin, sillä varmaan 99,9% noista Audeista ostetaan business-hinnalla oli se sitten yksityiselle tai yritykselle. Paikallinen Audi-myyjä sanoi että muistaa vain yhden A4 ostetun ilman business-pakettia. Muilla automerkeillä tuo business-hinnasto koskee lähinnä vain työsuhdeautoilijoita. Outbackin paras vertailukohta Audilta lienee A4 Allroad. En muuten löydä tuon uuden Outbackin teknisiä tietoja Subben Suomen sivuilta, mistäköhän löytyisivät? Olisi kiinnostanut verrata tuota 3,6 litraista A4 Allroad 2.0tfsi s-troniciin.



    Harmittavaa kyllä tuo Audin ja monen muunkin autonvalmistajan, esim. Mersun tapa tarjota nelivedon ja automaatin yhdistelmää vain isoimpiin koneisiin. Tämän takia meikäläinenkin joutui tyytymään käsivaihteisiin. Noh ainakin mukana tuli start-stop. Subaru olisi myös kiinnostanut, mutta ei kuulunut työnantajan sallittuun merkkivalikoimaan, ja muutenkin uusi Legacy tuli vähän liian myöhään myyntiin. Mutta hyviä kilometrejä sinulle Subarulla, varmasti todella asiallinen peli!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit