En enää aja ilman ESC/ABS/xyz:aa, koska...

48 kommenttia
«1

Niin, miksi?



Itse ajan mielelläni ilman. En osaa antaa kovin hyviä käänteisiä vastauksia ja minulle ei tuottaisi mitään tuskia ostaa uutta autoa, jossa ei ole mitään elektroonisia/sähkömekatroonisia lisähärpäkkeitä.



Pari kertaa mulle kuljettajaurani varrella on ollut ehkä jonkin verran hyötyä ABS:stä, kun 1) toinen tuli STOP-merkin takaa eteen ja 2) punaisissa valoissa piti vaihtaa yllättäen kaistaa puutteellisen pidon takia (puhtaasti yllekirjoittaneen vika siis).

  
  • Huomaisitko mikahe, jos ESPi olisi päällä? Tai sitten ajotapasi on älytön! Tuskin muuten! Itse en ainakaan ole huomannut normiajolla mitään eroa entiseen ESPittömään! Paitsi etenemiskyvyn suhteen, sillä tuo tasauspyörästön lukitus auttaa menemään paljon mahdottomampiin paikkoihin kuin ilman sitä! Äkkitilanteita ei ole onneksi tullut eteen ja toivottavasti ei tulekkaan, vaikka on ESP!

      
  • Taitaa mennä samaan sarjaan kuin "Mieluummin ajaisin fillarillakin ilman kypärää" tai "Mieluummin harrastaisin seksiäkin ilman kondomia", mutta mitenköhän tähän gallupiin vastaisivat ne ihmiset, jotka olisivat vielä hengissä jos heidän autoissaan olisi ollut EPSit silloin kun niitä olisi oikeasti tarvittu? Moni heistäkin olisi varmaan mieluummin ajanutEPSien kanssa kuin ilman silloin kuin maallinen vaelluksensa katkesi auton suistuttua kuskin käsistä kohtalokkain seurauksin.

      
  • Hyvä ainakin että terrorisoit palstaa näillä esp-inhoillasi aivan ihkaomassa ketjussa, edistystä :xmas:

      
  • niin onhan tuo ymmärrettävää ettei tarvitse mitään apulaitteita kun sinun mukaan kitkoilla voi ajaa 11 talvea....

    jokainen taplaa tyylillään....

      
  • Tämä Mikahe taitaa olla oikea periaatteen mies eli kaikki nykytekniikka on pahasta ja turhaa. Varmaan et myöskään halua kotiisi ikinä mitään taulutelkkaria, etkä ikinä vaihda VHS-nauhuriasi tallentavaan digiboxiin tai DVD:hen. Tietokoneen sijasta tuotat tekstisi mieluummin vanhalla kirjoituskoneella, tosin ihan pakosta alistut joskus käyttämään tietokonettakin, kun tälle palstalle et voi vakaumuksestasi muutoin kertoa. Tähän voi kuvitella halutessaan hymiön.



    Autoista puheen ollen, suosittelen liukkaan kelin kurssin käymistä jonkin pätevän opettajan johdolla, niin hän näyttää kädestä pitäen noiden mainitsemiesi "turhakkeiden" hyödyt. Esim. Juha Kankkunen vetää liukkaan kelin kursseja ja on noiden "turhakkeiden" puolestapuhujana esiintynyt usein julkisuudessa.

      
  • Autossani on pelkkä vetoluiston esto ja senkin kytken usein pois. Viimeksi juuri äsken kun ajelin kotiin. Jos haluaisin ajaa ilman luistoja, voisin ostaa etuvedon.

      
  • Mielestäni nuo ovat kuten turvavyö tai airbagit. Toivottavasti turhia, huomaamattomia ja tarpeettomia.

      
  • mikahe:



    Pari kertaa mulle kuljettajaurani varrella on ollut ehkä jonkin verran hyötyä ABS:stä, kun 1) toinen tuli STOP-merkin takaa eteen ja 2) punaisissa valoissa piti vaihtaa yllättäen kaistaa puutteellisen pidon takia (puhtaasti yllekirjoittaneen vika siis).




    Olen ajanut aika paljon fillarilla ja moottoripyörällä, kummallakaan en ole vielä koskaan tarvinnut kypärää vaikka olen sitä kyllä käyttänyt. Mitä tästä mielestäsi voi päätellä kypärän tarpeellisuudesta? Minusta ei yhtään mitään.



      
  • AkiK:

    mikahe:
    Pari kertaa mulle kuljettajaurani varrella on ollut ehkä jonkin verran hyötyä ABS:stä, kun 1) toinen tuli STOP-merkin takaa eteen ja 2) punaisissa valoissa piti vaihtaa yllättäen kaistaa puutteellisen pidon takia (puhtaasti yllekirjoittaneen vika siis).

    Olen ajanut aika paljon fillarilla ja moottoripyörällä, kummallakaan en ole vielä koskaan tarvinnut kypärää vaikka olen sitä kyllä käyttänyt. Mitä tästä mielestäsi voi päätellä kypärän tarpeellisuudesta? Minusta ei yhtään mitään.


    Niin minäkin, enkä ole tarvinnut turvavyötäkään koskaan onnettomuudessa. Mutkatiellä se on toki mukava varuste, ettei tarvitse rallipenkkenjä.



    Noiden puutteellisen käytön seurauksista saa lukea huonoja uutisia harva se päivä. Elektronisten hilavitkuttimien välttämättömyydestä tahi edes hyödyllisyydestä ei sitä vastoin ole samanlaisia kiistämättömiä näyttöjä. Ja turhan usein järjestelmät toimivat niin huonosti, että ne kytketään pois, jos suinkin mahdollista. Sen jälkeen ko. (lisä- tai vakio)varusteesta maksanut voi tuntea itsensä hölmöksi.



    Ketjun tilanne=

    ESC/ABS/xyz oli tarpeeton - tarpeellinen: 8.9-0.1

      
  • mikahe:


    Niin minäkin, enkä ole tarvinnut turvavyötäkään koskaan onnettomuudessa. Mutkatiellä se on toki mukava varuste, ettei tarvitse rallipenkkenjä.

    Noiden puutteellisen käytön seurauksista saa lukea huonoja uutisia harva se päivä. Elektronisten hilavitkuttimien välttämättömyydestä tahi edes hyödyllisyydestä ei sitä vastoin ole samanlaisia kiistämättömiä näyttöjä. Ja turhan usein järjestelmät toimivat niin huonosti, että ne kytketään pois, jos suinkin mahdollista. Sen jälkeen ko. (lisä- tai vakio)varusteesta maksanut voi tuntea itsensä hölmöksi.

    Ketjun tilanne=
    ESC/ABS/xyz oli tarpeeton - tarpeellinen: 8.9-0.1




    ilmeisesti sinun autossa on täysin lautamaiset nahka penkit kun muutoin en ymmärrä miten saat tukea turvavöistä ja eikös se harmita kun olet maksanut niistä aivan turhasta?



    millainen on kiistämätön näyttö?



    onko yhtään asiaa mistä olisi se olemassa?



    ilmeisesti ajonhallintajärjestelmien valmistajat ovat hyvin lobanneet EU:ssa kun ovat sen saneet pakolliseksi varusteeksi 2012...



    kerro mittari millä olet saanut ketjun tuloksen aikaiseksi?

      
  • Niin..



    Espi,trc:t yms. puolesta puhuu mielestäni nämä asiat:



    -Kokemattomilla auton käyttäjillä vähentää onnettomuuksia ja lieventää (ei mennä välttämättä kylki edell&#228:wink: niitä jos pääsee näin ikävästi sattumaan.



    -Vetopito paranee normaali liikenteessä.





    Toisaalta taas näiden syiden takia pitäisi lailla kieltää:



    -Suurin osa nykyautoilijoista on täysin uusavutonta sakkia juuri apulaitteiden takia, eivätkä näin ollen ikinä opi ns.perstuntumaa ajoneuvoon.



    -Etenemiskyky ylämäkiin on täysin surkea, järjestelmät tapaa vedon ja vauhdin. Kiva mennä autolla esim. ylämäkeen jossain kiihdytyskaistan alussa jossa mutka. Vauhti alussa lähes nolla ja piippaillu kuuluu.



    -Abs.n jarrutusmatkat pidemmät kuin normaalijaruilla

    (sellainen joka hommansa osaa)haitta jos ei ole esim. tilaa väistää. Kiistaton hyöty muusissa tapauksissa.



    -Autonvalmistajat pysyvät korjaamaan alustan puutteita näillä järjestelmillä.

      
  • mikahe:

    Elektronisten hilavitkuttimien välttämättömyydestä tahi edes hyödyllisyydestä ei sitä vastoin ole samanlaisia kiistämättömiä näyttöjä. Ja turhan usein järjestelmät toimivat niin huonosti, että ne kytketään pois, jos suinkin mahdollista.






    Kannattaisi lukea vaikka useita TM:n Tutkijalautakuntaa tarvittiin -artikkeleita, joissa selvästi todetaan, että onnettomuus olisi vältetty, jos autossa olisi ollut ajonvakautus.





    Eipä ole tarvinnut koskaan kytkeä ajonvakautusta mistään autosta pois, ei se vaikuta millään tavalla normaaliajossa. Aivan eri asia on sitten, jos haluaa leikkiä autolla, mutta sehän ei kuulu yleiseen liikenteeseen.



      
  • Knight Rider:



    Eipä ole tarvinnut koskaan kytkeä ajonvakautusta mistään autosta pois, ei se vaikuta millään tavalla normaaliajossa. Aivan eri asia on sitten, jos haluaa leikkiä autolla, mutta sehän ei kuulu yleiseen liikenteeseen.




    Ei ajonvakautusta tarvitsekaan koskaan kytkeä liikenteessä pois. Sen sijaan luistonesto pitää olla poiskytkettävissä. Viime talvena itse jouduin kytkemään luistoneston hetkeksi pois, koska muuten en olisi päässyt kotipihan parkkiruudusta pois auton etupyörän alla olleen jään ja sohjon takia.



    Itselleni ei tulisi enää kysymykseenkään ympärivuotiseen käyttöön sellainen auto, jossa ei olisi ajovakaudenhallintaa, luistonestoa ja ABS-jarruja. Kesäautot on sitten erikseen. Noiden järjestelmien toiminnassa on kuitenkin isoja autokohtaisia eroja ja joissain autoissa nuo järjestelmät on tehty turhan holhoaviksi ja joissain sallitaan reilusti pyörän sutimista tai perän heilahdusta ennen kuin järjestelmä puuttuu peliin.



    Nykyisessä ja sitä edeltävässä etuvetoisessa autossani nuo järjestelmät on toimineet suorastaan loistavasti tähän astisilla kokemuksillani.

      
  • ESP:n hyödyistä nimenomaan on kiistämätöntä näyttöä, tutkimuksia ja asiantuntijalausuntoja löytyy vaikka millä mitalla. Mutta toki sen hyödyttömyydestä on vielä vahvempaa näyttöä koska itse mikahe on sitä mieltä.



    “All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.” -Arthur Schopenhauer

      
  • finman:

    mikahe:
    Ketjun tilanne=
    ESC/ABS/xyz oli tarpeeton - tarpeellinen: 8.9-0.1


    ilmeisesti sinun autossa on täysin lautamaiset nahka penkit kun muutoin en ymmärrä miten saat tukea turvavöistä ja eikös se harmita kun olet maksanut niistä aivan turhasta?
    ...
    kerro mittari millä olet saanut ketjun tuloksen aikaiseksi?


    Ketjun tilanne=

    ESC/ABS/xyz oli tarpeeton - tarpeellinen: 11.9-0.1



    Mittari on se, kellä on omakohtaisia kokemuksia ESP:n ynnä muiden himmeleiden tarpeellisuudesta. Toistaiseksi niitä ei ole näkynyt, enemmänkin haittoja. Ilmeisesti tähänastinen vastaajapopulaatio on sunnuntaiautoilijoita tai muita googlaajia, jotka eivät edes tiedä mistä puhuvat.



    En ole koskaan ajanut (aina liukkaalla) nahkapenkillä, mutta joskus kai ilman turvavyötä. Sen takia tiedän, että ilman turvavyötä autoilu on se huonompi vaihtoehto.

      
  • mikahe:


    Ketjun tilanne=
    ESC/ABS/xyz oli tarpeeton - tarpeellinen: 11.9-0.1

    Mittari on se, kellä on omakohtaisia kokemuksia ESP:n ynnä muiden himmeleiden tarpeellisuudesta. Toistaiseksi niitä ei ole näkynyt, enemmänkin haittoja. Ilmeisesti tähänastinen vastaajapopulaatio on sunnuntaiautoilijoita tai muita googlaajia, jotka eivät edes tiedä mistä puhuvat.




    Ketjun tilanne=

    ESC/ABS/xyz oli tarpeeton - tarpeellinen: 0.001-99.999



    Onpahan taas höpinää. Täytyy suoraan kysyä että oletko koskaan edes ajanut ESC:llä varustettua autoa? Mitä haittoja siitä muka mielestäsi on? Talvella kaiken kaikkiaan oikein mukava varuste. Kuivalla kelillä sitä ei tarvitse, mutta tosiaan noissa "tutkijalautakuntaa tarvittiin" artikkeleissa tulee liian usein vastaan näitä että vanha paskakottero on lähtenyt kovassa vauhdissa hanskasta ja kuljettaja ei ole sitä saanut enää hallintaan. Suuri osa näistäkin raporteista jäisi kirjoittamatta jos kaikissa autoissa olisi ESC. Tietysti kun itse kuulut näihin keskimääräistä parempiin kuljettajiin, niin mitään ongelmaa ei ole...

      
  • mikahe:


    Ketjun tilanne=
    ESC/ABS/xyz oli tarpeeton - tarpeellinen: 11.9-0.1

    Mittari on se, kellä on omakohtaisia kokemuksia ESP:n ynnä muiden himmeleiden tarpeellisuudesta. Toistaiseksi niitä ei ole näkynyt, enemmänkin haittoja. Ilmeisesti tähänastinen vastaajapopulaatio on sunnuntaiautoilijoita tai muita googlaajia, jotka eivät edes tiedä mistä puhuvat.




    kerroppa itse ketjun aloittajana millaisia kokemuksia sinulla on esc:n toiminnasta?

    pakkohan niitä on olla vai oletkos tuominnut täysin mutu pohjalta?



    omassa autossani se on ja toivon etten tarvitse sitä koskaan todellisessa tilanteessa sen verran on tullut talvella leikittyä lumisella parkkipaikalla todetakseni sen toiminnan ja hyväksi havainnut!



    vastaa tähän:

    jos kerran siitä ei ole apua turvallisuudelle niin

    ilmeisesti ajonhallintajärjestelmien valmistajat ovat hyvin lobanneet EU:ssa kun ovat sen saneet pakolliseksi varusteeksi 2012...

    vai keksitkös jonkun muun syyn?

      
  • finman:

    omassa autossani se on ja toivon etten tarvitse sitä koskaan todellisessa tilanteessa sen verran on tullut talvella leikittyä lumisella parkkipaikalla todetakseni sen toiminnan ja hyväksi havainnut!

    vastaa tähän:
    jos kerran siitä ei ole apua turvallisuudelle niin
    ilmeisesti ajonhallintajärjestelmien valmistajat ovat hyvin lobanneet EU:ssa kun ovat sen saneet pakolliseksi varusteeksi 2012...
    vai keksitkös jonkun muun syyn?


    Ketjun tilanne=

    ESC/ABS/xyz oli tarpeeton - tarpeellinen: 11.9-1.1



    Leikin joskus muinoin autokoulun ensimmäisen 20min ajokerran alussa parkkipaikalla. Sen jälkeen ei ole ollut tarvetta, joten jos ESx on siellä tarpeellinen niin se ei kiinnosta minua. Ei myöskään mitkään retrospektiiviset lavastukset, spekulaatiot tms. todellisista tieliikenneonnettomuuksista jne. tapahtumista.



    Nyt ollaan jo melkein pääsemässä otsikkoon. Siis 'finman':in parkkipaikka-autoilulle ESx:stä on korvaamatonta hyötyä. Löytyykö muita omakohtaisia kokemuksia?

      
  • mikahe:

    finman:
    omassa autossani se on ja toivon etten tarvitse sitä koskaan todellisessa tilanteessa sen verran on tullut talvella leikittyä lumisella parkkipaikalla todetakseni sen toiminnan ja hyväksi havainnut!

    vastaa tähän:
    jos kerran siitä ei ole apua turvallisuudelle niin
    ilmeisesti ajonhallintajärjestelmien valmistajat ovat hyvin lobanneet EU:ssa kun ovat sen saneet pakolliseksi varusteeksi 2012...
    vai keksitkös jonkun muun syyn?

    Ketjun tilanne=
    ESC/ABS/xyz oli tarpeeton - tarpeellinen: 11.9-1.1

    Leikin joskus muinoin autokoulun ensimmäisen 20min ajokerran alussa parkkipaikalla. Sen jälkeen ei ole ollut tarvetta, joten jos ESx on siellä tarpeellinen niin se ei kiinnosta minua. Ei myöskään mitkään retrospektiiviset lavastukset, spekulaatiot tms. todellisista tieliikenneonnettomuuksista jne. tapahtumista.

    Nyt ollaan jo melkein pääsemässä otsikkoon. Siis 'finman':in parkkipaikka-autoilulle ESx:stä on korvaamatonta hyötyä. Löytyykö muita omakohtaisia kokemuksia?




    eli, kun kysyin tuossa hiukan ylempänä sinun kokemuksia ja et vastannut niin silloinhan niitä ei ole!!!

    joten on aivan turha jatkaa tätä ketjua...



      
  • finman:

    eli, kun kysyin tuossa hiukan ylempänä sinun kokemuksia ja et vastannut niin silloinhan niitä ei ole!!!
    joten on aivan turha jatkaa tätä ketjua...


    En ole vielä kertaakaan tarvinnut ESx:ää, siksi tämä ketju siltä varalta, että joku muu olisi.



    ABS:n olen tehnyt toimimattomaksi, jolloin se ei tee pidentyneen jarrutusmatkan takia itsestään tarpeellista edes erikoistilanteissa.



    Tämä on varmaankin tullut jo selväksi, eli sitä ei tarvitse jauhaa sen enempää: finman: Tarvitsen ESx:ää parkkipaikalla.

      
  • mikahe:



    ABS:n olen tehnyt toimimattomaksi, jolloin se ei tee pidentyneen jarrutusmatkan takia itsestään tarpeellista edes erikoistilanteissa.




    mikahe:

    jjvi:
    Kuinka usein ostatte uudet kitkat?

    Nyt on toiset menossa. Ensimmäiset kestivät vain 11 talvea + 8 kesää. Nyt oli pakko uusia kun heinäkuussa jokin veitsenkärjen tyyppinen metallipala oli puhkaissut yhden (kenties parkkipaikalla huonosti katkaistusta liikennemerkki- tms. tolpasta peräisin) - lisäksi alkuperäisen ja koskemattoman vararenkaan ollessa varapyöränä tyhjeni jostakin syystä hiljalleen toinenkin kirkkaasti laillinen talvikumi,

    Tämän johdosta päätin uusia koko satsin. Seuraavana keväänä on edessä dilemma: ajanko näillä suoraan seuraavat 11 vuotta vai vaihdanko välillä pari-kolme kertaa jotkut keskieuroopan kesärengaspaskat, jos satunnaisessa mielenhäiriössä sellaisiin päädyn TM-autopuoskarien rengastestien yllyttämänä.




    tuollaisella rengastuksella varmaan pysähtyy hyvin...

      
  • mikahe:

    finman:
    eli, kun kysyin tuossa hiukan ylempänä sinun kokemuksia ja et vastannut niin silloinhan niitä ei ole!!!
    joten on aivan turha jatkaa tätä ketjua...

    En ole vielä kertaakaan tarvinnut ESx:ää, siksi tämä ketju siltä varalta, että joku muu olisi.

    Tämä on varmaankin tullut jo selväksi, eli sitä ei tarvitse jauhaa sen enempää: finman: Tarvitsen ESx:ää parkkipaikalla.




    onko autossasi esc ,epäilen ettei ole kun ei se taida olla edes tältä vuosituhannelta....

    oletkos edes ikinä ajanut autoa missä sellainen on?



    näytä se kohta jossa sanoin noin vai etkös osaa oikein lukea hyvin?



      
  • Näitä mikahen hengenheimolaisia riitti pilvin pimein silloin kun ajonhallinta oli uutta ja ihmeellistä. Nyt tilanne on muuttunut sen verran, että vastustajia on enää hyvin harvassa. Eipä noille silloinkaan mitkään järkiperusteet kelvanneet, eikä mikahe näytä tekevän poikkeusta tähän. Moni on muuttanut mielipiteensä kun on päässyt ihan itse kokeilemaan turvavarusteltua autoa. Toisilla se vielä on tekemättä.



    Thorne2:n lainaama pätkä on kyllä osuvin vastaus mitä täällä on nähty pitkään aikaan.

      
  • ESC:tä ei vielä minun autoissani ole ollut, parissa autossa, samoinkuin vaimon autossa on/on ollut ABSsit.

    Ensimmäisessä ABS-autossani 90-luvulta nämä ABSsit olivat tosi hyvät, eivät häirinneet millään kelillä tehojarrutusta. Antoivat jopa lumessa jarruttaa täystehoisesti, toimivat vasta kun pito ihan oikeasti loppui. Ihan niinkuin pitäisikin.



    Nykyisessä autossani, samoinkuin vaimon autossa ABSsit aktivoituvat aivan liian aikaisin, varsinkin talvella. Ei kunnon jarrutusta saa aikaiseksi ennenkuin ABSsit alkavat rutista, vaikka ei vielä olla lähelläkään pidon menetystä. Suorastaan vaaralliset, jarrutusmatkat pitenevät huomattavasti.



    ESC:tä ei minulla siis ole ollut, ajanut kyllä sillä varustetetulla autolla olen, uudellakin, jossa on ollut sekä ajonvakautus, että vetoluistonesto. En kauheasti ihastunut, hyydyttivät menoa ihan liikaa. Eroja tietysti eri autoissa on.



    Kuitenkin siihen olen "alistunut" että kait ne seuraavassa autossa pakostakin mukaan tulee, pitää yrittää löytää auto, jossa ne saa tarvittaessa pois päältä, jotta pääsee lumessakin liikkeelle.

      
  • Rape:

    ... pitää yrittää löytää auto, jossa ne saa tarvittaessa pois päältä, jotta pääsee lumessakin liikkeelle.


    Itse lähden jäisistä paikoista talvella mieluiten luistonesto päällä koska se auttaa liikkeellepääsyä jarruttamalla sutivaa pyörää. Paksussa irtolumessa taas sopiva sutiminen voi olla hyödyksi ja silloin on luistoesto usein pois päältä. Samoin jos tarvitaan suurinta mahdollista kiihtyvyyttä jäisellä sileällä ja suoralla tiellä.

      
  • Tosi liukkailla teillä näistä kummastakaan ei ole mitään hyötyä.Ei edes 30-40 km/h nopeudessa, vaikka olisi alla hyvät nastarenkaat. Kokemusta on. Tosin Absista en siltikään luopuisi. Takavetoisen automaatin paras liikkeelle lähtöavustin on kunnon lumiketjut.

      
  • Allani on nyt kolmas auto, jossa on ajonvakautus ja vetoluiston esto. Kilometrejä noilla autoilla on nyt kertynyt noin 300 000. Kertaakaan ei ole tarvinnut kumpaakaan toimintoa kytkeä pois päältä sen takia, että muuten ei olisi päässyt talvella liikkeelle. Päin vastoin, näillä autoilla en ole kertaakaan jäänyt missään kiinni.



    Suostun ajamaan myös autoa, josta nuo varusteet puuttuvat. Kun autoiluvuosia on erilaisilla kinnereillä kertynyt neljättä kymmentä, niin kokemuskin auttaa auton hallinnassa ääritilanteissa. Lapsilleni en kuitenkaan antaisi käyttöön autoa, jossa ei ole ajonvakautusta. Sen verran vahvoja näyttöjä tämän varusteen ihmishenkiä säästävästä vaikutuksesta saatu.



    Keskustelu ajonvakautuksen tarpeellisuudesta muistuttaa sitä keskustelua, mitä käytiin aikoinaan turvavyön käytöstä. Muistanpa eräänkin papan joka loukkaantui syvästi, jos joku hänen autossaan laittoi turvavyön päälle. Hänhän ei koskaan ajanut kolareita. Ja jos kuitenkin olisi ajanut, niin miten olisi päässyt kolariautosta ulos, jos turvavyöt olisivat lukituneet kiinni?





      
  • Turha elektronisia apuja on verrata esim. turvavöihin ja hyviin nastarenkaisiin. Kohtuullinen ajotaito ja järjen käyttö ovat suurimpia tekijöitä hyvässä ja turvallisessa ajamisessa. Mennään pahasti metsään, jos alkaa luottamaan luistonestoihin yms.



    Suurin turvatekijä on liikenteessä istuimen ja ratin välissä.

      
  • Olen itse joutunut pari vuotta sitten tilanteeseen josta en olisi välttämättä kertomassa ilman ajonvakautusjärjestelmää. Olen kokenut kuljettaja, en aja ylinopeutta ja omasta mielestäni osaan myös hyvin arvioida tilannenopeudet.



    Pari vuotta sitten kuitenkin sattui niin, että olin liikkeellä marraskuussa aamuyöstä. Keli oli lähellä nollaa, mutta tie oli sula, vauhtia 80 km/h. Ajoin Kajaanin ja Sotkamon väliä, kun tulin mutkaan jossa oli mustaa jäätä. Samaan aikaan pensaasta hyppäsi eteen peura, jota vaistomaisesti yritin väistää.



    Yhdistelmä jossa ajoin nopeusrajoitusten mukaan ja varovasti, osoittautui yllättävään tilanteeseen silti vaaralliseksi. Reilusta ajokemuksesta huolimatta on myös mahdollista että ihminen tekee vaistomaisesti väistö/jarrutusliikkeen hätätilanteessa, joka ei välttämättä ole optimaalinen.



    Onnistuinkin väistämään peuran, mutta ilman ajonvakautusta korjaavan liikkeen tekeminen olisi ollut erittäin vaikeaa tai jopa mahdotonta. Tilanne jossa palasin korjausliikkeeseen oli aivan erilainen kuin jos minulla ei tätä varustetta olisi ollut.



    Olin erittäin yllättynyt siitä miten paljon ajonvakautuksen toiminta helpotti autoni hallintaa, enkä ainakaan itse suostuisi ostamaan (hupiautot erikseen) autoa jossa tätä varustetta ei ole.



    Olen samaa mieltä siitä että suurin tekijä autoturvallisuudessa on ratin ja istuimen välissä, mutta joskus autoilija voi joutua tilanteeseen johon asenteet eivät vaikuta (ulkoiset tekijät tai virhearviointi). Tällaisiin tilanteisiin on hyvä olla ajonvakautuksen, turvavyön ja turvatyynyn kaltaisia apuvälineitä.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit