Skoda Suberb II

48 kommenttia
«1

Tuli luettua tuo TM:n juttu uutukaisesta suberbista. Veikkaan

menestystä...hyvät tilat ja moottorivalikoima riittävä.Varusteitakin näyttä olevan tarjolla riittävästi. Takapenkin jalkatila kuvissa näyttää suurelta, ripaskan tanssiminen näyttää onnistuvan helposti. Ainoa asia joka on mielestäni miinusta: ulkonäköä olisi saanut vähän hieroa arvokkaammaksi, nyt se on aika mitäänsanomaton. Ja mainitaan nyt taas, että nämä on niitä makuasioita. Tuo takaluukun kaksoisovikikkailu tuntuu ainakin alkuun turhalta. Perinteinen hatchback ovi olisi varmaan riittänyt. Onkon tämä muuten nyt sitten sedan vai hatchback ?

Pikkaisen skodan kohdalla arvelutta, että miten tuo auto on saatu halvemmaksi kuin passat ? miten säästöt on saatu aikaan ? materiaaleilla yms....(varmasti on muutakin eroa kuin merkki keulalla)

  
  • alfred100:

    Tuli luettua tuo TM:n juttu uutukaisesta suberbista. Veikkaan
    menestystä...hyvät tilat ja moottorivalikoima riittävä.Varusteitakin näyttä olevan tarjolla riittävästi. Takapenkin jalkatila kuvissa näyttää suurelta, ripaskan tanssiminen näyttää onnistuvan helposti. Ainoa asia joka on mielestäni miinusta: ulkonäköä olisi saanut vähän hieroa arvokkaammaksi, nyt se on aika mitäänsanomaton. Ja mainitaan nyt taas, että nämä on niitä makuasioita. Tuo takaluukun kaksoisovikikkailu tuntuu ainakin alkuun turhalta. Perinteinen hatchback ovi olisi varmaan riittänyt. Onkon tämä muuten nyt sitten sedan vai hatchback ?
    Pikkaisen skodan kohdalla arvelutta, että miten tuo auto on saatu halvemmaksi kuin passat ? miten säästöt on saatu aikaan ? materiaaleilla yms....(varmasti on muutakin eroa kuin merkki keulalla)




    Suoraan sivulta otetuissa kuvissa (löytyy mm. TM:sta) Superb on aika veikeän näköinen - ilmeisesti pidennetty kattolinja yhdistettynä takaluukkuratkaisuun tekee perän "pienen" näköiseksi. Kokeeksi peitin Superb-sivukuvasta etuosan aina taka-akseliin asti (niin ettei takaikkunan kromireunus näy), ja kysyin kaveripiirissä, mikä auto ? Kaksi veikkasi porrasperäistä Kia Ceratoa, muutkin vastaavankokoisia pikkuautoja.



    Kuulun niihin, joiden mielestä automuotoilun on oltava "esteettistä" vain siinä määrin, kuin käytännöllisyys sallii. Siten Superb on mielestäni loistavasti muotoiltu.



    Tsekeissä on työntekijäin palkkataso edelleen pienempi kuin Saksassa, samoin tietyt -lähinnä muoviset - osat ovat edullisempaa (ei välttämättä huonompaa) paikallista alihankintaa. Se on varma, että tekniset osat ovat täsmälleen samaa laatua kuin VW:ssa, koska ne tulevat samoista tehtaista.













      
  • Uusi Suberb on suoraan sanoen todella ruma auto sivusta katsoen, ruma auto myös takaa katsoen ja tyylikäs vain suoraan edestä katsoen, kun ei sivuprofiilia näe. Käytännöllisyys on vienyt voiton muotoilullisista seikoista jo liikaakin. Sisätiloissa ei ole muuta valittamista kuin ruma ratti, jossa logo on kummallisesti ratin yläosassa kiinni.



    Tavaratilan oviratkaisu sen sijaan on suorastaan nerokas ja suurin osahan tavaratilan avauksesta hoituu pienemmästä luukusta, mutta joskus kun on tarvetta isompien tavaroiden lastaamiseen, niin iso lastausluukku on tarpeeseen. Jos ominaisuudet on paremmat mitä esim. Passatissa, niin sitten auto ei ole täydellinen huti jo syntyessään, kuten muotoilusta voi sanoa.



      
  • Ominaisuuksiltaan varmasti hyvä auto, mutta ulkonäkö tappaa kiinnostuksen täydellisesti. Tuosta tulee varmasti suosittu taksi, jos laatu saadaan kohdalleen. Edullista tilaa,automaatti ja diesel, taksikäytössä ulkonäkökään on tuskin este.

      
  • Erittäin mitäänsanomattoman näköinen päältä. Perästä jopa ruma. Mutta sisältä näyttää pikaiseen miellyttävämmältä (mun silmään) kuin esim Passat.



    Teknisesti ja sopivasti hinnoiteltuna aika varma "hitti" auto. On hienot koneet, vaihteistot ja nelivedot, joten mikä ettei. Tuleva farmari kiilannee sekin Mondeo sarjan kärkipaikoille. Tai ainakin luulen niin. Aika näyttää.



    TM:n tekstin perusteella autossa tuntuu olevan todella monet osatekijät hienosti kohdallaan. Täytyy ehdottomasti tutustua kunhan kohdalle sattuu.

      
  • Onpa onneksi ollut jollakin merkillä uskallusta tehdä auto, jossa tilat on nykymuodin vastaisesti asetettu muotoilun edelle. Oppia voisi ottaa mm. useampikin ranskalaismerkki, jotka ovat halunneet hukata kunnon taka-/tavaratilat muotoilun kustannuksella. Mitäänsanomattamassa muotoilussakin on omat etunsa - se on oikeasti ajatonta, eikä silmä kyllästy siihen parissa vuodessa, kuten näihin esittelyhetkellään supertyylikkäisiin luomuksiin.



    Seuraavan autonvaihdon kohdalla varmasti varteenotettava vaihtoehto. Ihan perusvarusteinen 1,4 TSI riittäisi minulle.

      
  • Enemmän minä sanoisin että useimmissa merkeissä tilat on uhrattu muotoilulle ja linja näyttää jatkuvan, esim. uusi Accord. Toki on niin, että useimmille riittäisi paljon vähempikin tila ja tehtaat ovat tutkineet asiaa. Tästä johtuen esim. Peugeotilla halvempi 308 SW on tilavampi kuin isomman luokan 407.



    Poikkeuksia on muutamia ja Suberb on yksi niistä. Hyvä niin. Täytyy käydä tutustumassa kun tuo ilmestyy kauppoihin, vaikka tuskin olen noin isoa autoa hankkimassakaan. Kaunis tuo ei kyllä ulkoapäin ole noin kuvien perusteella...mutta käytännössä se saattaa olla ihan mukiinmenevä.

      
  • Ei silmiä kyllä hivele sivuprofiili, ei....toivottavasti farkku on onnistuneempi ensi vuonna. Hinnat ei tosin auton kokoon nähden pahoja, dieselautomaatin saa 33 tonnilla, eikä siitä oikeastaan puutu mitään olennaista, ehkä xenonit.

      
  • Kovasti kiinnostaa tuo uusi Superb. Tuossahan on Haldexin täysin uusi XWD-neliveto, mutta sisältyykö tuohon nelikkoon Superbissa eLSD-yksikköä, eli osaako se jakaa voimaa myös takapyörien välillä (elektroninen lukko). 3.6 mallista kiinnostaisi etenkin tuo tieto.

      
  • Onhan tuo uusin Haldex Insigniassakin, mutta paljon nätimmissä kuorissa...

      
  • Bertone:

    Onhan tuo uusin Haldex Insigniassakin, mutta paljon nätimmissä kuorissa...




    Näyttäisi vaan olevan tuo Insigniankin sisusta perus-Opelia, eli kojelauta on todellista ämpärimuovia ja muutkin muoviosat kuin jostain työkoneesta. Noh, Astraa halvemmantuntuista sisustusta edes Opelilla eivät tuohon Insigniaan saa vaikka yrittäisivät.



    Mutta täytyy varmaan käydä Insignia sitten aikanaan katsomassa. Odotukset eivät sen pelin osalta ole kovin korkealla.



    Skodaan saa aika tavalla kaikenlaista kivaa varustetta varmaankin kohtuuhintaan. On parkkiavustinta (sujauttaa itse ruutuun) ja älyvaloa jne.

      
  • simppa:



    Näyttäisi vaan olevan tuo Insigniankin sisusta perus-Opelia, eli kojelauta on todellista ämpärimuovia ja muutkin muoviosat kuin jostain työkoneesta. Noh, Astraa halvemmantuntuista sisustusta edes Opelilla eivät tuohon Insigniaan saa vaikka yrittäisivät.

    Mutta täytyy varmaan käydä Insignia sitten aikanaan katsomassa. Odotukset eivät sen pelin osalta ole kovin korkealla.

    Skodaan saa aika tavalla kaikenlaista kivaa varustetta varmaankin kohtuuhintaan. On parkkiavustinta (sujauttaa itse ruutuun) ja älyvaloa jne.




    Noissa kuvissa ainakin Insignian kojelauta on yllättävänkin tyylikäs. Ero nykyiseen Vectraan on iso Insignian eduksi.



    http://www.km77.com/00/opel/insignia/gra/100.asp

    http://www.km77.com/00/opel/insignia/gra/103.asp



    Tiedä sitten onko puu aitoa vai muovijäljitelmää ja samaa voi kysyä myös Suberbista. Vaikka eipä kai sen puukoristelun aitous ole tärkeintä, jos on tyylikkään näköinen. Mondeon Ghia-varustelun puujäljitelmä esim. on suorastaan järkyttävä.

    Tuossa vertailun vuoksi kuva Vectrasta, niin näkyy miten suuresta parannuksesta on kyse.

    http://www.km77.com/marcas/opel/2005/vectra/gama/gra/30.asp



    Suberbissa on taas ratti aika omituisen näköinen, kun logo on liimattu ratin keskiön yläosaan.

    http://www.km77.com/00/skoda/superb/gra/101.asp



    Minä annan kuvien perusteella pisteet kojelaudastakin niukasti Insignialle. Ulkonäössä taas ero on todella selvä Insignian hyväksi. Noiden kummankaan automerkin imagohan ei ole kaikkein paras eli Skodalla on ikuinen itä-auton imago taakkanaan ja Opel pilasi imagonsa 90-luvun lopun huonolla laadulla.

      
  • Tuohon uuden ooppelin sisustaan en ota kantaa, pitäisi nähdä se livenä ennen kommentoimista. Ne älyvalot ovat muuten vakiona kaikissa Insignian malleissa ja parkkiavustimenkin saanee rahalla kädettömille.

      
  • Vaikka eipä kai sen puukoristelun aitous ole tärkeintä, jos on tyylikkään näköinen.




    Joo. Tämä on NIIN mielipidejuttu. Mun mielestä kaikki puut yms jäljitelmä eco-puut ei kuulu ns. perusautoihin. Ne lisää sellaista wannabepermium tunnelmaa. En tykkää yhtään. Puut sopii Jaguar osastolle, mutta ei mihinkään perhe Skodaan. Vaikka ois hondurasin mahonkia. :frowning:



    eLsd juttu Superbissa on tosiaan kiinnostava kuulla. Olisin valmis vetoa lyömään, että tulee optioksi. Eikä kyllä ole järkeä jättää sitä ostamatta, jos XWD:n muuten valitsee autoonsa.

      
  • Skoda Suberbin hinnastokin on jo julkaistu merkin nettisivuilla. Hintahaitari on 26990 - 51940 €. Kova hinta Skodasta tuo n. 52 tonnia, kun miettii mitä muuta sillä saisi, vaikka tuossa onkin 260 hv, neliveto, DSG-automaatti, Elegance-mallin varustelu on huippuluokkaa ja edustusauton takatilat. Mutta kun siinä on vaan se huono puoli, että se on Skoda. :sleepy:



    Esimerkkinä vaikkapa saisi Audi A6 2,0TFSI pro business S linen hintaan 46400 €. Tuossa nyt ei ole kuin 170 hv, etuveto, multitronic automaatti ja varustelukaan ei ihan yllä kalleimman Skodan tasolle, eikä takatilat. Mutta enpä epäröisi hetkeäkään ostaa mieluummin Audin, johon voisi muutamalla tonnilla vielä hankkia lisävarusteita ja ehkä lastuttaa lisätehoakin halutessa. Tai sitten Suberb 3,6 V6 FSI Ambition-varustelulla on lähes Audin hintainen eli 47490 €. Ominaisuuksista on vaikea sanoa onko Skoda vielä Audin tasolla, mutta tiloissa ja käytännöllisyydessä Skoda on parempi eli sillä perusteella sen toki voisi hankkia ja moottori on varmaan hieno yhdistettynä nelivedolla ja DSG:llä. Mutta tuo Skodan imago ja muotoilun rumuus ovat vaan isoja miinuksia varmaan monille muillekin. Jos Suberbista olisi tehty todella hyvän näköinen auto, niin tuon imagon voisi vielä kestää. :sleepy:

      
  • Tsekin poika on oppinut kommunismin synkeinä vuosina, että kunhan kulissit ja julkisivut ovat kunnossa niin loppu saa olla mitä skeidaa vain. Tuossa Super-Skodassakin keula on kuin Rolls-Roycesta mutta perä taas varastettu halpa-auto Fiat Albeasta! Ja keskiosa on jatkettu kuin jostakin wannebe-limusiinista. On sen näköinen että tuota voi poliisikin käyttää mustana maijana kun keskiosaan vain laitetaan penkit sivuille niin juoppoa saadaan kyytiin toistakymmentä. On siinä muotojen sekasotku aivan Neuvostotyyliin. Skoda on itäauto, ei siitä mihinkään pääse vaikka käyttävätkin vanhoja Klonkswagenin osia. Mitähän ne ressukat oikein yrittivät??? Täytyy olla aikamoinen humoristi jos tuolla meinaa ajaa...

      
  • No, on pojilla juhannuksena ainakin asenteet kohdallaan. Eli terveisiä vaan Junttilasta, meinaan!

      
  • A-utoilija:



    Mutta kun siinä on vaan se huono puoli, että se on Skoda. :sleepy:






    Niin onkin. se vaan on niin, että kuten täälläkin on monien toimesta todettu: jos ei ole imagoa ja fiilistä -ei ole mitään.



    Monille iso osa auton ostossa ja omistamisessa on juuri sitä fiilistä mikä tulee kun rattiin hyppää, ja miltä se tuntuu ja kuulostaa.



    Itselleni on aivan yksi lysti mikä on järjestys vertailussa, tai hehkutus mainoksessa -omat tarpeet auton ominaisuuksissa ja fiiliksissä on ainoa mikä merkkaa.



    Sama pätee moniin muihin tuotteisiin, eikä auto ole poikkeus.



    Ja kyllähän kaikki merkit ovat täysin itse nuo imagonsa rakentaneet sillä minkälaatuista tuotetta ovat pukanneet myytäväksi, joten mitä siitä purnaamaan.

      
  • no niin.... konsernin sisäistä nahisteulua...yllättävän selkeä voitto

    http://www.autozeitung.de/online/render.php?render=134112

      
  • alfred100:

    no niin.... konsernin sisäistä nahisteulua...yllättävän selkeä voitto
    http://www.autozeitung.de/online/render.php?render=134112




    Tuohan nyt on minimivaatimus, että on sentään Passatia parempi, kun on niin paljon suurempikin. Olisivat ottaneet Audi A6:n mukaan, niin olisi mitattu konsernin tuotteiden todellinen paremmuus ja Skoda olisi saanut oman kokoisensa haastajan. Luultavasti Suberbille tulee lisääkin testivoittoja, mutta eipä voitot merkkaa paljonkaan, kun tekivät siitä tuon näköisen. :smile:

      
  • Huonolla imagolla oleva merkki on myyntilistan kärkipaikoilla Suomessa? Saksalaiset vertailevat ns. "premiummerkkien" kanssa? Ilmeisesti ne "premiumit" eivät ole pyhiä muualla kuin Suomen Junttilassa! Tulkaahan ulos sieltä kaapista, jos ette ole todellisuutta huomanneet!



    Lainaus: "mutta eipä voitot merkkaa paljonkaan, kun tekivät siitä tuon näköisen." Tuohon sanoisin, että kaikkia ei varmaan haittaa tuokaan!

      
  • Eihän tuo mikään nätti auto ole, mutta tuskin se Superbin asiakaskuntaa juurikaan haittaa. Tuskin sitä edellistäkään ulkonäön takia ostettiin? Enkä pysty oikein kuvittelemaan että joku joka suhtautuu kovin intohimoisesti ostaisi Superbin tai Skodan ylipäätänsä, ja tilavaa käyttöautoa etsiville ihmisille ulkonäkö on aika lailla sivuseikka.

      
  • Thorne2:

    tilavaa käyttöautoa etsiville ihmisille ulkonäkö on aika lailla sivuseikka.




    Ei se minulle ainakaan sivuseikka ole. Ja nimenomaan käyttöauto omani on. Ei se ainakaan edustusauto ole, ei näyttelyauto, eikä harrasteautokaan. Mikä muu se vielä voisi olla kuin käyttöauto?



    Aika jännä juttu sinänsä, että Superb voitti tuon testin noin selvästi. Vain yhdessä kohdassa Passat sai paremmat pisteet. Jos arvioinneissa on mitään perää, kertoo se ainakin siitä, että ennakkoluulottomuus voidaan palkita. Mahtaako keskiverto Passatin ostaja mennä edes tutustumaan Skodaan? Ja eikö se Passatkin ole varmaan useimmille käyttöauto? Aika harva uuden auton ostaja ostaa jotain muuta kuin käyttöautoa, luulisin.



    Käytettyjen ilmoituksissa yleensä jotain romuja kaupitellaan käyttöautoina. Tätä en koskaan ole ymmärtänyt. Miksi sellainen, joka on yleensä huonokuntoinen ja todennäköisesti siksi myös epäluotettava, erityisesti olisi käyttöauto? Eikö sellainen sovellu paremminkin vähäiseen käyttöön tai harrastukseksi?



      
  • Mahtaako keskiverto Passatin ostaja mennä edes tutustumaan Skodaan?




    kyllä varmaan , muttaa se hemmetion ulkonäködesing karkoittaa asiakkaita....

    hassua muuten että omasta mielestä passatin ulkonäkö on parantunut kun nyt niitä on tullut muutaman vuosi katseltua.....



    voi tietysti olla että suberbbi näyttää livenä paremmalta kuin kuvissa...

      
  • alfred100:


    kyllä varmaan , muttaa se hemmetion ulkonäködesing karkoittaa asiakkaita....




    Edellinen Superb oli minusta tasapainoinen ja hyvännäköinen. Ei silti kelvannut kansalle. Olikohan auto muuten liian huono ja oliko vielä Skodan itä-auton leima vielä liian kova noin ison auton ostajan mielessä? Varmaan ison ja siksi kalliin auton ostajalle se on tärkeämpi asia kuin pykälää pienemmän auton ostajalle. Ehkä nyt vanhat takamoottoriskodat ja sen aikaiset Feliciat ovat jo riittävän etäinen muisto, joten pöytä alkaa olla siltä osin puhdas. Onhan jo ajokortti-iässä sukupolvi, joka ei varmaan noita autoja edes muista tai niistä mitään tiedä.



      
  • on kyllä kuvissa hiukan oudon näköinen mutta kannattaa odottaa että näkee luonnossa...

    muutaman auton kohdalla on itselle käynyt niin että ei ole pitänyt kuvita mutta luonnossa nähtyään on joutunut pyörtämään mielipiteensä

    ja myös päin vastoin....

      
  • Täytyy sanoa että tuon farkun muotoilu näyttää tästä kulmasta kyllä huomattavasti paremmalta kuin sedanin. Tämä voi käydä kaupaksi hyvin !!

    image

      
  • Samaa mieltä, tuo farkku näyttää varsin kelpo välineeltä.

      
  • Uuden Superbin ensiesittely on Suomessa 6-7.9.2008. 1.4 TSI Ambiente olisi meikäläistä kiinostava malli. Toivottavasti malli on tuolloin koeajettavissa.

      
  • Minä kyllä epäilen tuon pikkumotin kestävyyttä pitemmän päälle kun on kuritettu "äärirajoille", kuis muut? :innocent:

    Toivottavasti kuitenkin olen väärässä! :xmas:

      
  • Herbert:

    alfred100:

    " muttaa se hemmetion ulkonäködesing karkoittaa asiakkaita....


    Edellinen Superb oli minusta tasapainoinen ja hyvännäköinen. Ei silti kelvannut kansalle. Olikohan auto muuten liian huono ja oliko vielä Skodan itä-auton leima vielä liian kova noin ison auton ostajan mielessä?




    Tälläkin palstalla on keskusteltu paljon skoda Superbin ulkonäöstä ja siitä kuinka se karkoittaa tulevia ostajia.



    Itse teen oman valintani enemmän käytännöllisyyden, varustetason ja hinnan perusteella ja nimenomaan tässä järjestyksessä. Ulkonäkö tyo vain ylimääräistä ekstraa. Yhtenä käytännöllisyyden mittana pidän Emmaljungan kaksosrattaiden sopimista tavaratilaan (renkaat paikoillaan). Muutamat (premium-luokan?) koeajamani autot jäivät mieleeni siitä, että tavaratila oli matala ja ahdas rattaille, osin kaksoispohjan ansiosta. Superbiin rattaat mahtuivat hyvin sen jälkeen, kun tavaratilan avasi kokonaan ja otti irroitettavan hattutelineen pois. Lisäksi extra jalkatila on mukavuustekijä superbin eduksi lapsiperheessä. En ollut aikaisemmin edes harkinnut "sedan"-mallin ostamista nykyisen farmari-mallini tilalle ja pidän nyt Skoda Superbbia varteenotettavana vaihtoehtona. Voi olla, että odotteln kuitenkin vielä farmarimallin tuloa ensi vuoteen.



    TM:ssä sanottiin, että "auton ulkonäöstä ei tule mikään muu auto mieleen". Mielestäni Superbin peräpää muistuttaa menneen talven Opel Omegaa.



    Skodalla on itäaudon leima, mutta se ei minulle enää merkitse yhtään mitään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit