Skoda Suberb II

48 kommenttia
2»
  • jalkatilat suberbissa ovat loistavat, mutta auto ei sisältä olekkan niin leveä kuin voisi ymmärtää. Olen kuullut kommentteja että leveys takapenkillä on pieni, isompia leveyksiä löytyy "pienemmistä" autoista. Itse asiassa kun tätä miettii, niin matkustusmukavuuden kannalta on täekeämpää leveys kun jalkatilat, jos takapenkillä on kolme matkustajaa, tai kolme lasta turvaistuimissa. Kannattaa kiinnittä tuohon sisätilojen leveyteen huomiota.....

      
  • alfred100:

    jalkatilat suberbissa ovat loistavat, mutta auto ei sisältä olekkan niin leveä kuin voisi ymmärtää. Olen kuullut kommentteja että leveys takapenkillä on pieni, isompia leveyksiä löytyy "pienemmistä" autoista. Itse asiassa kun tätä miettii, niin matkustusmukavuuden kannalta on täekeämpää leveys kun jalkatilat, jos takapenkillä on kolme matkustajaa, tai kolme lasta turvaistuimissa. Kannattaa kiinnittä tuohon sisätilojen leveyteen huomiota.....


    Useimpia autoja - suuriakaan - ei edes ole tarkoitettu 5 hengen matka-autoiksi. Takaistuimen keskipaikka on yleensä koholla, ja istuinpehmusteet kovemmat, samoin selkänojassa tuntuu reunapaikkojen sivuttaistukikohoumat ikävästi; joissakin autoissa "kardaanitunneli" (oli auto taka/nelivetoinen tai ei) vielä lisää keskimatkustajan ahdistusta.



    Mondeo on esimerkki autosta, jossa sekä takapenkin istuinosa että selkänoja ovat laakeita, ja siten istuin sopii kolmenkin istuttavaksi.



    Totuus kuitenkin on, että on paljon autoja, joiden takapenkki ei ole tarkoitettu yhdellekään täysi-ikäiselle matkustajalle. Penkki on matalalla ja katto on matalalla; korkeintaan tilapäisesti siellä voi jonkin aikaa kyyköttää, jos etumatkustajat huomaavaisesti siirtävät penkkiään edemmäs.

    Sama ongelma koskee lastenistuimia - etupenkkiä pitää siirtää huomattavan eteen, että taakse sopii lastenistuin. Tällöin edessä ei aikuinen enää viihdy. En luettele automalleja, jottei kenellekään tulisi paha mieli.

      
  • Metsähaka:

    Minä kyllä epäilen tuon pikkumotin kestävyyttä pitemmän päälle kun on kuritettu "äärirajoille", kuis muut? :innocent:




    Miten niin äärirajoille? Eihän tuosta oteta kun 125 heppaa eli 90hv/litra. Ei tuo nyt ihan mahdottomalta viritysasteelta tunnu kun BMW:n parilitraisesta diiselistäkin puristetaan samat litratehot.

      
  • kommentillani tahdon tuoda esille sitä että ei se suberb ole mikään autuaaksi tekeva ratkaisu suurperheen kuljetusongelmiin....mondeo taitaa hoitaa asian paremmin...

      
  • alfred100:

    jalkatilat suberbissa ovat loistavat, mutta auto ei sisältä olekkan niin leveä kuin voisi ymmärtää. Olen kuullut kommentteja että leveys takapenkillä on pieni, isompia leveyksiä löytyy "pienemmistä" autoista. Itse asiassa kun tätä miettii, niin matkustusmukavuuden kannalta on täekeämpää leveys kun jalkatilat, jos takapenkillä on kolme matkustajaa, tai kolme lasta turvaistuimissa. Kannattaa kiinnittä tuohon sisätilojen leveyteen huomiota.....




    Mutta siksihän kannattaakin valita auto juuri niiden ominaisuuksien nojalla joita itse tarvitsee. Leveyttä ei tosiaan ole sen kummemmin kuin muissakaan saman kokoluokan autoissa, mutta eipä ole sinänsä vielä tullut vastaan sellaista ns. normaalia henkilöautoa, jossa esim. 3 raavasta miestä sopisivat väljästi vierekkäin matkustamaan...



    Ja ihmettelin kyllä tuossa TM:n koeajossa, kun ei ollutkaan väistökokeessa mitään ongelmaa, kun TL niin siitä täyden kuorman käytöksestä valitti. TM:ssä oli mainittu että rengaspaineet oli kuorman mukaiset, olisko TL:ssä unohtunut korottaa ?



    :tongue:

      
  • Ohessa poiminta Superbin koeajoartikkelista:



    "Polttoaineen kulutus koeajon aikana oli 6,3 litraa sataa kilometriä kohden, mikä varmasti monen mielestä näyttää pieneltä. Niin se onkin, mutta muutamilla saman teholuokan kilpailijoilla on heittää peliin vielä puoli litraa pienemmät lukemat."



    Mielestäni olisi paikallaan, että Jarmo Sukava listaisi muutaman samassa hinta-, koko- ja teholuokassa olevan automaattivaihteisen kilpailijan, jotka menevät puoli litraa pienemmillä lukemilla. Odotan mielenkiinnolla.



    Väistökokeen sujuminen oli yllättävää TL:n koeajon jäljiltä. TM:n artikkelissa olleesta kuvasta näki selvästi, että auto oli täynnä isoja miehiä. Niinpä tosiaan kyse saattoi olla paineista, koska renkaatkin olivat samat. Hyvä näin.



    Lehtien havainnoissa oli muutenkin ristiin menneitä arivoita esimerkiksi jarruista ja valoista: ensiksi mainittuja kehuttiin TL:ssa, mutta TM:n mukaan ne olivat keskinkertaiset. Ajovalot olivat sen sijaan TM:n mukaan täyden kympin arvoiset, kun taas TL:n antama arvosana oli ilmeisesti lähivalojen takia kaukana täydellisestä.



      
  • Kyllä minä tuohon VAGin laatuun uskon ja luulen, että uskon vastedeskin!Moottoritekniikka, tilat ja ulkonäkö ovat kohdallaan.Superbissa on mun mielestä edessä äijäkeula ja takana feminiinisyyttä.Hermafrodiitti:grin:Kuitenkin onnistunut muotoilu, väittäkööt bimmeripojut mitä tahansa!Asiallinen ja luotettava kokonaisuus.

      
  • kävin tuon skodan ajamassa ja täytyy sanoa että on siinä monella

    "prenium" merkillä ihmettelemistä kuinka laadukas tunne kuljettajan paikaala tulee...(sama tunne lähes kaikissa vw korserni tuotteissa)

    näyttäisi että rahalle saa hyvän vastineen

    (vaikka vielä jotkut puhuu itäautosta kun muuta ei taida pystyä sanomaan)

      
  • kun täällä on ollut myös paljon puhetta neliveto systeemeistä niin

    suberbin haldex (4sukupolvi) lähtee liikkeelle 50-50 jaolla...

      
  • finman:

    kävin tuon skodan ajamassa ja täytyy sanoa että on siinä monella
    "prenium" merkillä ihmettelemistä kuinka laadukas tunne kuljettajan paikaala tulee...(sama tunne lähes kaikissa vw korserni tuotteissa)
    näyttäisi että rahalle saa hyvän vastineen
    (vaikka vielä jotkut puhuu itäautosta kun muuta ei taida pystyä sanomaan)




    Samaa mieltä, koeajolla kävin, mutta istuin takana:smile:.Kyllä siellä sellainen premiumtunnelma vallitsi!Tilat ja mukavuus todella hyvät.

      
  • A-utoilija:

    Tai sitten Suberb 3,6 V6 FSI Ambition-varustelulla on lähes Audin hintainen eli 47490 €. Ominaisuuksista on vaikea sanoa onko Skoda vielä Audin tasolla, mutta tiloissa ja käytännöllisyydessä Skoda on parempi eli sillä perusteella sen toki voisi hankkia ja moottori on varmaan hieno yhdistettynä nelivedolla ja DSG:llä.


    Tulipa vihdoin viimein käytyä ajamassa tämäkin malli, tai tarkemmin ottaen Elegance-varusteinen 3.6 V6 4x4 DSG. Hinta varusteineen noin 57ke.



    Odotukset nykyisen downsizing-mitoitetun mittapuun mukaan ison vaparin ja DSG:n yhdistelmän suhteen oli suuret ja kyllä se ne täyttikin. Vaikka tehoa nyt onkin vähän vähemmän kuin 5-sarjan edellisen sukupolven 3-litraisessa niin vaivaton kiihtyvyys ja välitön kaasuvaste (kiitos puuttuvan turbon ja DSG:n momentinmuunnittomuuden) antoivat aihetta hymyyn heti kun liikkeen pihasta kaasu pohjassa tielle vetäisi. Kokeilin myös rivakkaa liikkeellelähtöä soralla, ja mitään turhaa sutimista ei ilmennyt. Haldex siis toiminee ilman isompia viiveitä.



    Rengasmelu oli hiukan enemmän kohisevaa kuin omassa autossa, mutta silti ihan siedettävällä tasolla (molemmissa 17" renkaat), ja moottori piti mölyt mahassaan jopa odotettua paremmin. Golf R32:n tai Passat 3.2 V6 FSI:nkaan tyyppistä kurnutusta kovissa kiihdytyksissä ei kuulunut oikeastaan ollenkaan. Hienoa!



    Ohjausvastetta en voi kehua, varsinkin pienemmissä nopeuksissa homma oli turhan muovisen ja keinotekoisen oloista. Vauhdin myötä ohjaus tietysti jämäköityi, mutta ei se hirveästi tuntumaa tiehen tarjoa. Rauhallisessa ajossa alusta tuntui toimivan asiallisesti, mutta totuus paljastui heti kun motarin rampilta veti ulos hiukan reippaampaa vauhtia (eli 80 km/h nopeudella 180° käännös). Ulkokaarteen puoleinen etukulma niiasi hiukan liikaa ja tuntui että reilummalla kaasulla auto puskisi ikävästi. Sama periksi antamisen tunnelma vaivasi istuimen istuinosan sivutukea, joka kyllä paikoillaan istuttaessa näytti mukavalta, mutta nyt kun sen olisi pitänyt pitää mun kevytrakenteinen ruho paikoillaan sen sisältämä pelkkä vaahtomuovi antoi periksi niin, että jalat kolisi ovipahviin.



    Kyllä tästä saisi istuimen, alustan ja ratin vaihtamisella jo ihan kelvollisen auton, varsinkin taajamaliikennöintiin. Maantiepätkillä voisi kaivata hiukan lisää äänieristettä ainakin talvirenkailla. Yhtään käytettyä 3.6:sta ei Suomessa ollut tällä hetkellä tarjolla. Uutena hintaa on hiukan liikaa, vaikka suorituskykyyn ja tiloihin nähden auton onkin varmasti edullinen.

      
  • Haldexista sen verran, että ehjässä ei mitään viiveitä voi periaatteessa olla. Tuo neljännen sukupolven yksikkö lyö liikkellelähdössä taka-akselille oletuksena puolet vedosta, eli ei sudi. Muutenkaan tuo uusin haldex ei häviä käytännössä mielestäni ollenkaan esimerkiksi Torsenille. Suurin osa ei takuulla edes havaitsisi eroa, ellei tietäisi, millä tekniikalla auton neliveto on toteutettu.



    Moottorin kurnutukset lienee jätetty ihan tahallaan kuuluville Passatissa ja varsinkin Golf R32:sessa. Sinänsähän volkkarin VR6 on mielestäni oikein hyvän kuuloinen moottori. Makuasioita. Minua, ei haittaa vaikka vähän kuuluisikin noin hyvän kuuloinen moottori.



    Konehan on Superbissa kuristettu. Ilmeisesti imagosyistä? Passatin pitää olla tehokkaampi kuin Superbin? Passat samalla koneella tarjoaa 300 hv.



    Sinänsähän litrateholla ei ole ainakaan minulle hevon helvetin väliä. Japseilla on jo vuosikymmeniä ollut melkoisia kierrosvinguttimia. Hondat toki tietävät kaikki, mutta esimerkiksi Mitsubishilta löytyy 90-luvun alkupuolelta Colt 1,6l 174 hv/7500 rpm ja 167 nm/7000 rpm. Aika hurjia lukuja tuon kokoiselle koneelle ja muutenkin mielenkiintoinen voimalaite. Tuohon oli saatavilla mm. sylinterien deaktivointi ja muuttuva venttiilienajoitus löytyi.



    Itsekin olen tuollaista Superbia koittanut, ja mielestäni se on äärimmäisen kilpailukykyinen tuote luokassaan. Eihän se mikään urheiluauto ole, mutta esimerkiksi vähän tehokkaampaa autoa hakevalle lapsiperheelle farkkuna kertakaikkisen oivallisen oloinen valinta. Eipä yltä penskatkaan potkimaan etupenkin selkänojaa.



    Äänieristys olisi omastakin mielestäni olla parempi. Tuo tuntuu merkistä riippumatta VW-konsernin autojen helmasynti. Sitikasta voisivat ottaa mallia.



    Olet ilmeisesti aikeissa vaihtaa autoa? Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että minkälainen menopeli on mielessä?

      
  • Konehan on Superbissa kuristettu. Ilmeisesti imagosyistä? Passatin pitää olla tehokkaampi kuin Superbin? Passat samalla koneella tarjoaa 300 hv.


    Voi myös olla, että kuristus on tehty pelkästään kirjallisesti ja koneet on tosiasiallisesti samat.

      
  • Tuo neljännen sukupolven yksikkö lyö meinaan liikkellelähdössä taka-akselille oletuksena puolet vedosta, eli ei sudi.




    Ja Saabin sovelluksessa 65% väännöstä taakse tarpeen mukaan. Sama versio löytyy myös Opelista.



    Muutenkaan tuo uusin haldex ei häviä käytännössä mielestäni ollenkaan esimerkiksi Torsenille.




    Ja edelleen: eLSD mukana ei varmasti häviä. Lähtee rullilta yhdellä takarenkaalla ILMAN JARRUJEN NAPSETTA ja täyskaasua.



    Itsekin olen tuollaista Superbia koittanut, ja mielestäni se on äärimmäisen kilpailukykyinen tuote luokassaan.




    Näin on. Loistava auto ja loistavat tilat. Negatiiviset puolet: äänieristys ei vastaa muuta kokonaisuutta. Talvella ei riitä lämpö (koeajoin dieselill&#228:wink:. Muuten on palikat kohdallaan. Ja varustelua löytyy. Ulkonäkö tuossa farkussa miellyttää minua enemmän kuin esim uusi Passat.

      
  • Aeronautti:



    Ja edelleen: eLSD mukana ei varmasti häviä. Lähtee rullilta yhdellä takarenkaalla ILMAN JARRUJEN NAPSETTA ja täyskaasua.




    Torsenhan ei ilman elektroniikan apua lähde rullilta yhtään mihinkään vaikka toisen akselin kummatkin pyörät olisivat pitävällä pinnalla...



    Toisaalta eipä tuollainen nollapito oikean elämän tilanne ole. eLSD on toki ollut saatavilla joihinkin Audin Torseneihinkin ja nyt Torsenin pikkuhiljaa kadotessa tulee varmaan aika laajalti tarjolle tuohon uuteen "crown gear"-viritykseen.

      
  • Todella hyvältä tuotteelta vaikuttaa mutta käsi ylös joka muotoilua pitää onnistuneena! Jos otetaan vielä huomioon muu auton laatutaso. En tiedä onko haettu historiasta Tatraplania joka oli oikeastaan niin ruma että oli kaunis..; )

      
  • Sedanista en tykkää yhtään, mutta farkku menettelee.



    Tatraplan on pirun hieno tekele.

      
  • simppa:

    Olet ilmeisesti aikeissa vaihtaa autoa? Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että minkälainen menopeli on mielessä?


    Ainahan se autonvaihto on ajankohtainen asia kun iänvanhalla rieskalla ajaa. On vaan ollu työnantajan osalta tulevaisuuden näkymät sen verran sekavia että homma on jo lykkääntynyt alkuperäisestä suunnitelmasta toista vuotta ja isokoisten versioiden päästöpohjainen verotus nostaa käytettynä tuotavien V8-mallien hintoja siitä mitä ne joskus ois olleet.



    Eli eiköhän se E60 530(x)i ole edelleen se ykkösvaihtoehto, mutta pakko nyt yrittää pitää muitakin malleja mielessä ettei mene ihan tylsäksi yhdestä mallista haaveiluksi. Superb tosiaan oli positiivinen tuttavuus, vaikka olenkin sitä aina rumana pitänty sekä päältä että sisältä. Tekniikka kuitenkin toimii hienosti ja vaikka olenkin manuaalia aina haaveillut niin onhan tuollaisen koneen perässä DSG todella helppo ja vaivaton ajaa. Auton iso koko ei todellakaan tuntunut ajossa minusta mitenkään, joten siinäkin suhteessa vahvistui taas se käsitys että pienet autot eivät ole minua varten.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit