Kieajot Mazda6 2.0TD, Audi A4 2.0TD, Subaru Outback 2.0TD

32 kommenttia
«1

Tuli tässä koeajettua mainitut kolme autoa ja kaikki farmareina. Mazda6 160hv / 360 Nm koneella tarjoaa rutkasti voimaa ja on ajettavuudeltaan hyvä. Jousitus on napakka. Rengasääntä melko runsaasti. Tilava. Perus laadukas Japsi,



Audi A4 130hv/320 Nm ihan riittävä kone Suomeen. Hiukan ahdas sisältä, mutta laadukas. Hijainen moottori, mutta hiukan liikaa rengashuminaa takaalta. Ihmeellinen ohjaus joka vie auton liukkaalla todella yllättävästi ajolinjalta. Ei vakuuttanut ajettavuudellaan.



Subaru Outback 2.0 boxer diesel 150hv/350 Nm. Karkeaääninen, mutta ok tehokas. Massiivisen kokoinen auto. Ajettavuudeltaan ja jousitukseltaan selkeästi edellisiä parempi. Hiljainen. Neliveto ja reilu maavara ovat talvella luksusta. Hieno auto. Vain diesel automaatti puuttuu. Eniten vastinetta rahalle tässä porukassa.

  
  • Neliveto ja reilu maavara ovat talvella luksusta. Hieno auto. Vain diesel automaatti puuttuu. Eniten vastinetta rahalle tässä porukassa.




    Pitää paikkansa. Ei tarvitse olla huonokaan keli, kun jatkuvasta nelivedosta on hyötyä. Parhaiten sen huomaa ajamalla etuvetoisen kanssa peräjälkeen. Kuten ilmeisesti tuossa koeajollasi havaitsit?

    Vastinetta rahalle Subaru tarjoaa ja mielestäni Outback on tarjotuista paras kokonaispaketti tänne pohjois suomen oloihin.

    Automaatin puute on iso haitta, mutta siihenkin on kuulemma tulossa korjausta kohtapuoliin. Ilmeisesti jo ensi syksynä.



    Käypä kokeilemassa vielä 2.5i CVT versio. Siinä on kyllä palikat kohdallaan. Ja jos kulutus tuntuu isolta, käy ajamassa joku toinen neliveto / automaatti / saman kokoluokan auto. Kulutus on vähintäänkin linjassa suorituskykyyn.



    Harmillisesti ajotuntumaa edeltäjämalliin verrattuna uudessa on viety "Toyotamaiseen" suuntaan, mutta edelleen auto on silti todella vakaa ja tunnokas ajaa maantiellä.



      
  • Olisiko Outbackin oikea vertailukohta kuitenkin Allroad Quattro?

      
  • Puolisen vuotta takana Outbackin kanssa ja olen erittäin tyytyväinen.



    Plussat:

    - todella tilava, mutta ulkomitat maltilliset (pituus ja leveys sentilleen samat kuin farkku Passat)

    - huomattavasti citymaastureita parempi ajettava vaikka maavaraa reippaasti. Todella vakaa maantiellä

    - neliveto mielestäni parempi kuin edellisen autoni Torsen

    - moottori on bensamainen, eli voi vähän kierrättääkin. Lämpimänä hiljainen.

    - hiljainen alusta, rengastus 225/60-17

    - vakiovarustus runsas

    - hyvä näkyvyys ulos

    - ei nitinöitä, laadun tuntu työkalumaisella tavalla

    - tankillisella eli 64l päästy 1000km matka-ajossa (diesel)



    Miinukset:

    - pintakova jousitus

    - ohjaus hitusen liian tehostettu

    - moottori/vaihteisto kylmänä brutaalit äänet ja vaihtaminen kankeaa -> Webasto on pakkohankinta koska vielä lämpeääkin todella hitaasti

    - stereoiden basso todella jumputtava ellei säädä aivan minimiin

    - BT toimii hyvin, mutta käyttöliittymä ei ole tätä päivää

    - muotoilu jakaa mielipiteitä samoin materiaalivalinnat sisustuksessa



      
  • Roge:


    Audi A4 130hv/320 Nm i.




    Eipäs vaan 136 hv....



    Noista kolmesta ainoastaan audi tarjoaa vaihtoehdon, jota voisi edes harkita. Muihin ei automaattia dieseliin saa....

    :wave:

      
  • Kävin syksyllä koeajamassa Subaru Legacyn pienemmällä bensakoneella ja automaatilla.

    Hyvin tasainen ja hiljainen oli kulku. Jotensakin se ei kuitenkaan innostanut.

    Talvikelissä olisi tuntuma varmasti toinen.

    Oletteko käyneet koeajamssa neliveto Skoda Superbin?

    Miten se pärjäisi vertailussa Subaruun?

    VW Passatin saa myös nelvetoisena. Jostain syystä sitä ei myydä meillä DSG:llä kuin Variantina ja kalleimmalla varustuksella.

    Sen maavara on kyllä pieni. Jos oikein muistan, niin vain 9,6cm.

      
  • Istuin Superbin enkä innostunut. En viitsinyt edes lähteä koeajolle, koska tuntui liikaa päivitetyltä versiolta edellisen sukupolven Passatista. Varmasti hyvä auto, mutta ei vain houkuttanut tippaakaan.

      
  • Pitäisi kai käydä istumassa, jos siitä niinkin vähällä selvän saisi. :smile:

      
  • Ei kai siitä istumalla selvää saa, mutta olo oli kuin Volvossa. Tähän en halua rahojani laittaa. Tämä ilman syvempiä perusteluja, koska kuitenkin auton hintaisissa päätöksissä pitää olla mukana myös innostusta. Järkiperustein eroja tuskin saa syntymään.

      
  • Nelivetohenkilöautoissa ei ole montaa valittavissa.(automaatti, ei farmari)

    Onko sinulla muista kuin jo mainituista kokemusta.



      
  • Ensinnäkin, en pidä automaateista.



    Enemmän kokemusta on seuraavista nelivedoista: Passat V6, Audi A6 ja Mesen ML. Noista A6 ja ML automaatteina.



    Audi A6 Allroad olisi ollut ehdoton valinta, mutta Subarun tasolle varusteltuna €100k, josta neljännes verottajalle...

      
  • Onhan tuota kokemusta sinulla jo nelivetoisista runsaasti.

    Yhtään ei ole vielä ollut, mutta seuraavaksi sellaisen hankimme.



    Kävin koeistumassa uusitun Passatin. Sopivan kokoinen olisi, mutta ei automaattia. Kumma juttu, että Saksassa sellaisen saa.

    Passatin pohja kulkee kyllä niin matalalla (96mm), että mahansa varassa menee talvella usein.

    (Subarussa 150mm ja Superbissa 139mm maavarat)



    Muuten merkillistä, ettei TM:n talviautovertailuissa autojen yleistietojen yhteydessä mainita maavaroja.

    (Minä en ainakaan niitä löytänyt.)

      
  • mhj:


    Muuten merkillistä, ettei TM:n talviautovertailuissa autojen yleistietojen yhteydessä mainita maavaroja.
    (Minä en ainakaan niitä löytänyt.)




    Maavarat oli sivun 23 taulukossa, jossa käsiteltiin etenemiskykyä.



      
  • Tuota:

    Puolisen vuotta takana Outbackin kanssa ja olen erittäin tyytyväinen.




    Onko kyseessä uusi vai vanha korimalli?

      
  • Uusi malli.

      
  • Kiitos Herbert tiedosta. Pitää oppia lukeman lehteä tarkemmin.

    ***

    Luin tietoja 2009 lehdestä, jossa ei maavaraa mainita.

    Voisi tuo maavara olla auton yleistiedoissa.

      
  • mhj:


    Muuten merkillistä, ettei TM:n talviautovertailuissa autojen yleistietojen yhteydessä mainita maavaroja.
    (Minä en ainakaan niitä löytänyt.)


    Olen kerännyt nelivetoautojen tietoja taulukkoon jossa osassa on myös maavara ilmoitettuna:

    http://spreadsheets.google.com/pub?key=tZR98l46z2yKIIji06UEmmQ&output=html

      
  • Kiitos!

    Supertaulukko löydetty taas ja on nyt tallessa. :smile:

    ***

    Tuo uudistetun VW Passatin maavara on kyllä talveemme kyseenalainen.

      
  • AkiK:

    Olisiko Outbackin oikea vertailukohta kuitenkin Allroad Quattro?




    A6 Allroad on jo tuplahintainen ja eri luokassa kuin Outback. Se on upea auto. Ehkä paras jos haluaa hyvää autoa maantielle, maastoon vetohommiin.

      
  • BoxerDiesel:

    Neliveto ja reilu maavara ovat talvella luksusta. Hieno auto. Vain diesel automaatti puuttuu. Eniten vastinetta rahalle tässä porukassa.


    Pitää paikkansa. Ei tarvitse olla huonokaan keli, kun jatkuvasta nelivedosta on hyötyä. Parhaiten sen huomaa ajamalla etuvetoisen kanssa peräjälkeen. Kuten ilmeisesti tuossa koeajollasi havaitsit?
    Vastinetta rahalle Subaru tarjoaa ja mielestäni Outback on tarjotuista paras kokonaispaketti tänne pohjois suomen oloihin.
    Automaatin puute on iso haitta, mutta siihenkin on kuulemma tulossa korjausta kohtapuoliin. Ilmeisesti jo ensi syksynä.

    Käypä kokeilemassa vielä 2.5i CVT versio. Siinä on kyllä palikat kohdallaan. Ja jos kulutus tuntuu isolta, käy ajamassa joku toinen neliveto / automaatti / saman kokoluokan auto. Kulutus on vähintäänkin linjassa suorituskykyyn.

    Harmillisesti ajotuntumaa edeltäjämalliin verrattuna uudessa on viety "Toyotamaiseen" suuntaan, mutta edelleen auto on silti todella vakaa ja tunnokas ajaa maantiellä.






    Pitää käydä kokeilemassa CVT.



      
  • Ammattilainen:

    Roge:

    Audi A4 130hv/320 Nm i.


    Eipäs vaan 136 hv....

    Noista kolmesta ainoastaan audi tarjoaa vaihtoehdon, jota voisi edes harkita. Muihin ei automaattia dieseliin saa....
    :wave:




    Laitoin tarkoituksella 130 hv ja kokeilin, jospa joku tarttuisi. Valitettavasti A4 ei oikeen pärjää, jos verrataan samanhintaisenn esim. Outbackiin. Lisärahalla löytyy kyllä upeita neliveto Audeja.

      
  • Mihin järjestykseen laitatte nämä kolme? Huomioikaa, että Subarusta löytyy myös 3.6 litranen 260 hv versio.



    Kokemuksia?

      
  • Roge:


    A6 Allroad on jo tuplahintainen ja eri luokassa kuin Outback. Se on upea auto. Ehkä paras jos haluaa hyvää autoa maantielle, maastoon vetohommiin.




    On A4:stäkin allroad-malli. Hinnat lähtee 45 tonnista.

      
  • Tuota:


    - neliveto mielestäni parempi kuin edellisen autoni Torsen




    Kertoisitko miten tämä on tullut ilmi? Itse testailin nelivetoja oikein urakalla vuosi sitten löytämättä kunnon eroja eri toteutustapojen välillä. "Testit" sisälsivät liukkaalla ajoa, mutkissa pidon menettämistä ja kuorman vetoa hankalassa paikassa.



    Maastoajoa en testannut (ristiriipuntaa tms) eikä Subaru ollut muutenkaan mukana (ei kiisselitomaattia) löytyikö erot sieltä?



      
  • Yritän.



    Mielestäni Subarun neliveto tuntuu todella olevan yhtäpuuta vanhaan torseniin verrattuna. Ajokäytös tuntuu loogisemmalta ja neutraalimmalta, koska voima menee samassa suhteessa molemmille akseleille. Auto on herkempi yliohjautumaan, mutta perän irtoaminen tulee progressiivisemmin eikä napsahtaen. ESP-valo on vilkkunut huomattavasti harvemmin. Vaikea selittää ja makuasiakin.



    Toki mukana on useita muitakin tekijöitä kuin nelivetoratkaisu. (tupla maavara, vähemmän tehoa jne.). Kuitenkin kiinteä 50/50-jako tuntuu sopivan omaan logiikkaani, koska vetosuhde ei muutu kesken ajon.



      
  • Asia vilpitön, kiitokset vastauksesta!

      
  • Kysymys vielä; oletko ajanut muita Torseneita kuin omaa autoasi? Tai muun merkkisiä? Torseninhan saa esimerkiksi Alfa Romeoista 159:siin.

      
  • En muita kuin VW ja Audi, joissa ei ollut mielestäni keskenään suurempaa eroa. Mutta näiden erittely on todella vaikeata, koska neliveto ei ole eristetty systeemi, vaan lopputulokseen vaikuttavat niin monet asiat.



    Subarussa pidän siitä, että neliveto ei tee numeroa itsestään. Sitä ei oikeastaan edes huomaa, vaan se vain on ja toimii.







      
  • Tuota:

    En muita kuin VW ja Audi, joissa ei ollut mielestäni keskenään suurempaa eroa. Mutta näiden erittely on todella vaikeata, koska neliveto ei ole eristetty systeemi, vaan lopputulokseen vaikuttavat niin monet asiat.

    Subarussa pidän siitä, että neliveto ei tee numeroa itsestään. Sitä ei oikeastaan edes huomaa, vaan se vain on ja toimii.




    Juuri tuota tarkoitinkin. Pelkän nelivedon osuus on erittäin vaikea eristää auton muista ominaisuuksista. Veikkaisin, että esimerkiksi Land Rover Discovery on kovin erilainen Torseneineen kuin vagineet.



    Parhaat ajamani nelivedot ovat varmaan olleet mitsun EVO X ja Audin perälukollinen Torsen. Kummassakin pitoa ihan tautisesti. Varsinkin mitsu oli liukkaalla lukkoineen päivineen aika messevä peli, vaikkei minun tyyliseni auto olekaan.

      
  • AkiK:

    Roge:

    A6 Allroad on jo tuplahintainen ja eri luokassa kuin Outback. Se on upea auto. Ehkä paras jos haluaa hyvää autoa maantielle, maastoon vetohommiin.


    On A4:stäkin allroad-malli. Hinnat lähtee 45 tonnista.




    Totta. Unohdin, vaikka ajoinkin viime talvena kyseisen 170hv diesel version. Tiivistunnelmainen laatuauto, eli aika paljon pienempi kuin Subaru Allroad.



      
  • Tuota:

    Puolisen vuotta takana Outbackin kanssa ja olen erittäin tyytyväinen.

    Miinukset:
    - moottori/vaihteisto kylmänä brutaalit äänet ja vaihtaminen kankeaa -> Webasto on pakkohankinta koska vielä lämpeääkin todella hitaasti




    Laitoin omaan Outbackiin pahvit keulaan ja auttoi kummasti. Joko hommasit webaston? Jos hommasit niin millaisen ja mistä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit