Bemarilta tulossa etuvetoisia?

122 kommenttia
«1345

http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/Autot/bmw-siirtyy-etuvetoon



Rankka veto jos meinaavat BMW:n merkillä niitä myydä. Mielenkiintoisia aikoja edessä. Pienet etuvetokinnerit tekee helposti tepposet koko brändille.

  
  • Vackraste:

    Pienet etuvetokinnerit tekee helposti tepposet koko brändille.




    Niin kuin kävi Mersullekin?



    No itse en kovin ilahtunut tuosta uutisesta, mutta niin kauan kun BMW tekee myös OIKEITA AUTOJA, en ole kovin huolissani.



    Milläs tähän saisi sen BoxerDieselin laittaman kolmipyörän? :tongue:

      
  • En oikein ymmärrä, miksi bemarin pitää lähteä kilpailemaan omaa merkkiään eli Miniä vastaan. Mini on aivan perkeleen onnistunut pikkuauto. On huvittavaa, kuinka Mini on koko perus BMW-malliston osalta parhaita ajettavia (ellei jopa paras), vaikka siitä puuttuu bemarin hehkuttama takaveto ja optimaalinen painojakauma. Itseasiassa Minin esitteessä hehkutetaan 60/40 painojakaumaa! Mini on mielestäni loistava esimerkki siitä (Fordien lisäksi), kuinka vetotavasta riippumatta voi tehdä todella nautinnollisen ajettavan.



    Kaikesta huolimatta tuo etuvetoisuuskin arveluttaa. BMW on voimakkaasti profiloitunut nimenomaan takavetoisten autojen valmistajaksi.

      
  • Takaveto nyt on vain väärä vetotapa pikkuautoon. Ainakin silloin, jos autossa on penkit yli kahdelle hengellä. Bemarin oma 1-sarja on esimerkki tästä. Siinä missä Golfin takapenkille sopii mieskin ihan mukavasti, ei 1-sarjalaisen takapenkillä matkusta kuin hätätilanteessa. Audi A1:n vastike tulee olemaan luonnollisesti 1-sarjaa pienempi. Jos 1-sarjan tiloja vielä pienennettäisiin, niin lopputulos olisi jo todella ahdas.



    Minin suurimmat puutteet ovat mielestäni äänieristyksessä ja laatuvaikutelmassa. Kun Minin pohjalle rakennettua autoa aletaan myymään BMW:n merkki keulalla, niin nämä ongelmat tulevat todennäköisesti ratkaistuiksi. Samoin kehitystyöhän on varaa laittaa enemmän paukkuja, koska samaa rakennetta tullaan hyödyntämään kahdessa kokonaan eri autossa. Näistä aineksista voi syntyä jotain todella hyvää.



    Bemari on ollut mestari luomaan kysyntää uusille malleille. Münchenistä on tullut monta hyvin menestynyttä uutta mallia, joista osa on tuotu aika kapeaankin markkinarakoon. 5-GT:n menestyksestä en tosin ole kovin varma, mutta kaikki muut ovat löytäneet ostajansa ilman, että myynti olisi ollut suoraan pois vanhemmilta malleilta. EIköhän tämä uutukainenkin tule uusia ostajia löytämään.



    Vimeisen 10 vuoden aikana on unohdettu niin paljon perinteistä BMW:n perimää, ettei tämäkään enää voi kovin suuresti ketään järkyttää. Kukapa oisi 80- ja 90-luvuilla uskonut Bemarin:

    -hylkäävän vapaasti hengittävät bensakoneet

    -käyttävän vihreitä arvoja markkinoinnin syömähampaana

    -valmistavan neljää eri maasturia

    -tekevän e60:n näköisiä autoja

    -hylkävän kuljettajakeskeisen ohjaamon

    -käyttävän mallin tunnuksena X1 sDrive18i:tä







      
  • Tuskin etuveto ( nimenomaan pienehkössä autossa ) tekee tepposia brändille, kunhan auto on onnistunut ja hauska ajaa Minin/Fiestan tapaan. Kuten NHB sanoi, tästä voi tulla jotain todella hyvää.



    Eihän tämä varsinaisesti yllätä. Muistelen että ei ole kovin kauaa kun jossain haastattelussa joku johtaja vannoi ettei etuvetoista BMW:tä tule.



    Näitä ''vakaumuksia'' on ollut automaailmassa tapana pyörtää, sitä mukaan kun maailma muuttuu.

      
  • Niin se maailma muuttuu Eskoseni. :smile:

    NHB kirjoitti:

    "Vimeisen 10 vuoden aikana on unohdettu niin paljon perinteistä BMW:n perimää, ettei tämäkään enää voi kovin suuresti ketään järkyttää. Kukapa oisi 80- ja 90-luvuilla uskonut Bemarin:

    -hylkäävän vapaasti hengittävät bensakoneet

    -käyttävän vihreitä arvoja markkinoinnin syömähampaana

    -valmistavan neljää eri maasturia

    -tekevän e60:n näköisiä autoja

    -hylkävän kuljettajakeskeisen ohjaamon

    -käyttävän mallin tunnuksena X1 sDrive18i:tä "



    en minä olisi uskonut, eikä kyllä kukaan muukaan. Toivottavasti isommat mallit sitten palaisivat entistä enemmän ajajan autoiksi. Toiveunta, tiedän. :confused:



    -edit-

    eikös nuo etuvetomallit voisi nimetä vaikka Glasiksi, Goggomobiliksi tai Rileyksi tms. Bemun omistamaksi tuotemerkikisi? :grin:

      
  • Ei ole kyllä yhtään hyvä juttu, nyt Bmw seuraa Mersun viitoittamaa tietä ja alkaa valmistamaan tuollaisia koppimopoja.



    Kohta ainoaksi oikeisiin vetotapoihin keskittyneeksi valmistajaksi jää Porsche, jos Ferraria yms pelkkiin urheiluautoihin keskittyviä tehtaita ei oteta huomioon.



    Varmaan kohta Bemarista löytyy etuveto tai neliveto halvimmalla mahdollisella haldexilla, esp jota ei saa pois päältä ja kuskin tehtävästä yritetään tehdä mahdollisimman tylsä kokemus.



    Maailma on täynnä tälläisia keskiverto kuluttajalle suunnattuja keskivertoautoja, jotka palvelevat tuota ryhmää hyvin. Miksi maksaa Bmw:stä mitään ekstraa, kun samaa peetä saa Toyota merkkisenä halvemmalla ja laadukkaammin.



    Tuli nyt aikamoinen purkaus, mutta on surullista seurata Bmw:n pilaavan juuri sitä, mistä minä pidän. Hyvänä esimerkkinä 5-sarjan uusi GT, jonka ohjaustuntuma on suoraan kuin Volvosta. Aiemmin ruma muotoilukin vielä meni, kun autot edustivat teknisiltä ratkaisuilta ja ajo-ominaisuuksiltaan ehdotonta huippua. Nyt kun muotoilu on taas saatu minusta ainakin onnistuneeksi, ruetaan heikentämään sitä, mikä on aina tehnyt Bmw:stä erilaisen, ei välttämättä kaikille parasta, mutta minulle yleensä juuri sitä.



    Mennäänköhän kohta siihen, että pitää ostaa pari e39:iä ja e60:stä varastoon, että on kymmenenkin vuoden päästä loistavia autoja millä ajaa.

      
  • Juu, no nuo vanhemmat olivat ihan täydellisiä, aivan loistavia ajaa, hieno tehokas suora kuutonen nokalla, kuljettajalle tehty ohjaamo, silmiä hivelevä muotoilu ja lukkoperä.



    Tuollaisen hankkisin yhdeksi harrasteautoksi, jos olisi vain järkevää tilaa säilyttää.



    Toinen harrasteauto olisikin sitten joko avomusse tai avovette isolla viritetyllä kasilla. Sorry ot.

      
  • Eipä tuo suuremmin liikuta vaikka jotain 0/1-sarjaa tekisivätkin etuvetona. Pidemmällä tähtäimellä tietysti vähän pelottavaa kehitystä tuokin on.



    individual:

    Mennäänköhän kohta siihen, että pitää ostaa pari e39:iä ja e60:stä varastoon, että on kymmenenkin vuoden päästä loistavia autoja millä ajaa.


    individual:

    ... ja lukkoperä.


    Pitääkö tässä laittaa kohta Quaifen lukko tilaukseen E39:iin kun näitä lukee... Tehoa kyllä vähän puuttuu mun autosta.

      
  • Olisikohan BMW:llä vaan laskeskeltu siihen suuntaan, että tuotantomääriä on pakko kasvattaa jos meinaa tulevaisuudessa pysyä leikissä mukana. Vähän edullisemmalla etuvetoisella saa sitä volyymia helpommin kasvatettua. Ja vaikka Minin pohjalle tehtäisiinkin, niin omasta mielestä Mini on sen verran erikoinen auto että ihan jokaisen makuun se ei välttämättä ole. Nokalle BMW:n merkki ja vähän hillitympi sisustus yms hienosäätöä, niin todennäköisesti osuu laajempaan markkinarakoon.



    En kyllä olis huolissani isompien bemareiden tulevaisuudesta. Eiköhän sieltä takavetoa tule vastasuudessakin.

      
  • 235+255:


    Pitääkö tässä laittaa kohta Quaifen lukko tilaukseen E39:iin kun näitä lukee... Tehoa kyllä vähän puuttuu mun autosta.




    Kannatetaan!



    Minulla oli aikaa sitten e34 535i, jossa oli lukkoperä. Vaihdoin sen uudempaan mutta tehottomampaan 525ia:han, jossa myös oli lukko. Vaikka tuo 525ia ei 24 venttiilikoneesta huolimatta mikään raketti ollut, lukkoperä teki tuostakin fantastisen ajaa eikä koskaan tarvinnut miettiä jääkö johonkin jumiin, jos nyt yhtään järki päässä ajeli.



    Harmi ettei e39:iin enää saanut lukkoa lisävarusteenakaan kuin M5:een jossa se oli vakiona.



    Lähinnä nykyisin Mb:llä ajavana pelottaa että Bmw toistaa ne samat virheet, mitkä Mb on jo tehnyt kaiken maailman romuilla, kuten A ja B. Bemarilla on jo Mini, tehköön sen alla etuvetoisia.



    Ymmärrän Bmw:n liiketaloudellisen päätöksen, pieni auto tulee paljon halvemmaksi tehdä etuvetoisena ja kun voidaan käyttää samoja perusosia, kuin konsernin muissa merkeissä (Mini), mutta autofanina tuo päätös harmittaa ja pelottaa.



      
  • individual:


    Ymmärrän Bmw:n liiketaloudellisen päätöksen, pieni auto tulee paljon halvemmaksi tehdä etuvetoisena ja kun voidaan käyttää samoja perusosia, kuin konsernin muissa merkeissä (Mini), mutta autofanina tuo päätös harmittaa ja pelottaa.


    Jos nyt tekniikan jakamista ajatellaan, niin kai kohtuullisen halvaksi tulisi tehdä auto samoista takavetoisen palikoista, mistä tehdään ykkönen, kolmonen, äksykkönen... Miten uskoisit bemarin onnistuvan tekemään kunnolliset tilat nelimetriseen autoon samalla tekniikalla, jolla 1-sarjalaisenkin tilat ovat onnettomat?



    Ei kai A- ja B-mersun huonoudella ole oikein paljon tekemistä vetotavan kanssa. Itse en ymmärrä, miksi etuvetoisuus herättää bemarin kohdalla noin suuria tunteita. Bemarihan on osoittanut, että osaavat kyllä tehdä erinomaisen ajettavuuden etuvetoiseen autoon. Itseasiassa näyttää siltä, että etuvetoisena osaavat tehdä takavetoista paremman ajettavuuden.



      
  • Täysin samoilla linjoilla NHB:n kanssa. Kyllähän tuo Mini on malliesimerkki loistavasta ajettavuudesta. Jo jotain perus Cooperia vertaa1-sarjaan tai 3-sarjaan, niin onhan tuo Mini kivempi ajaa.

      
  • simppa:

    Kyllähän tuo Mini on malliesimerkki loistavasta ajettavuudesta. Jo jotain perus Cooperia vertaa1-sarjaan tai 3-sarjaan, niin onhan tuo Mini kivempi ajaa.




    Mini on hyvä ajaa, sen mitä siitä vähäisen kokemuksen perusteella tiedän.



    Kuitenkin ympärivuotiseen käyttöön täällä Suomessa ottaisin mieluummin vaikka sen 1-sarjalaisen. Takaveto on muualla kuin sulalla/kuivalla asvaltilla se mukavampi vaihtoehto verrattuna Miniin.

      
  • Se sinulle sallittakoon. Itse Minillä aika paljon ajaneena koin sen talvellakin äärettömän kivaksi ajettavaksi. Varsinkin, kun talvirenkaan irvikuvat vaihtoi parempiin.



    Mutta kyllä mun mielipiteeni on, että kokonaisuutena perus Cooper on parempi ajaa kuin 120i taikka 320i.



      
  • Ihmeellistä tuo vääntö kumpi parempi? Hankkikaa kokemusta enemmän, niin ette välitä enää kumpi pää vetää! Minulle on aivan sama mikä puoli vetää, kunhan on hyvä ajettava! Tuskin BMW kokonaan siirtyy etuvetoiseen, mutta toisaalta Volvon esimerkki pelottaa! Harmi, sillä Volvollakin oli erinomaisia takavetoisia!

      
  • Ei tässä mitään väännetä. Jos joku kokee 1-sarjan paremmaksi, niin siitä vaan. Omista mieltymyksistähän tämä on kiinni.

      
  • Nasse:

    Minulle on aivan sama mikä puoli vetää, kunhan on hyvä ajettava!


    Periaatteessa näin, pääasia ettei tarvitse pyytää työntäjiä apuun. Onhan noita etuvetoisiakin toisinaan sutimassa toivottomasti paikoillaan kesärenkain muutaman sentin lumessa. Vähän lyhemmät savuttelut ovat molemmille ihan tyypillisiä, siis ei yksilövika.

      
  • simppa:

    Ei tässä mitään väännetä. Jos joku kokee 1-sarjan paremmaksi, niin siitä vaan. Omista mieltymyksistähän tämä on kiinni.




    Näin on kuten simppa sanoi. Minulle on niin veressä tuo takavetoisen tenho talvikelissä ettei nykyautot etuvetoineen ole mitään. Piste.



    Hieno juttu on kun hurjimmat vetää jo Volvon(sic)! tähän ketjuun.

      
  • Ei tässä mitään väännetä. Jos joku kokee 1-sarjan paremmaksi, niin siitä vaan. Omista mieltymyksistähän tämä on kiinni.



    Yleensä mielipide-erot johtuvat juuri ahtaista asenteista! Mie oon oikiassa ja muut väärässä; just!

      
  • Vieno veikkaus on sellainen; että Nassella ja mikahe:lla ei ole juuri mitään asiapitoista annettavaa tähän ketjuun.

      
  • Ei varmaan, siltä tuntuu! Tiedän muuten muutamia hifistejäkin, jotka ei erota kirkonkelloja lehmänkelloista, mutta tietyn tason peli pitää aina olla! Ammattikuskeissa en ole koskaan tavannut ns. fanaatikkoja sen suhteen mikä pää vetää, vaan mielenkiinto on kokonaisuudessa!

      
  • Nasse:

    !








    Onneksemme jokaiselle asiakasryhmälle on vielä tarjolla sopivia ajopelejä. Kaikille se Volvo ei riitä.







      
  • Lukisit Vackraste, mitä kirjoitin, ennenkuin kommentoit?

      
  • Nasse:

    Lukisit Vackraste, mitä kirjoitin, ennenkuin kommentoit?




    Pitää tavailla ja miettiä, on sen verran painavaa asiaa.



    Öitä. Palataan jos niikseen :hug:

      
  • Vackraste:

    Vieno veikkaus on sellainen; että Nassella ja mikahe:lla ei ole juuri mitään asiapitoista annettavaa tähän ketjuun.


    Tuo veikkaus saattaa voittaa :innocent:

    Mielestäni Himmelin ja Mursun kannattaisi ennemmin suuntautua nelivetoisiin, vaikka varsinkaan jälkimmäinen ei niitä osaa laisinkaan tehdä ainakaan massamalleihin.



    Jos ja kun ne pysyvät takavedon autuudessa, niin ne seuraavat SAABin kunniakkaita jalanjälkiä sinne, mistä ei ole paluuta. Ja mitään tavallista parempaahan niillä ei ole tarjota tätä nykyä :cry:

      
  • Tiedä painavuudesta, mutta näkisin, että Volvon kohdalla tapahtui se pahin mahdollinen, että kaikki muutettiin etuvetoisiksi! Samaa en toivo BMW:lle, vaikka kuten teksteistäni ilmenee, että etuvetoisuuskaan ei ole mikään sairaus!

      
  • Itse olen neutraali vetotavan suhteen. Takaveto ei tee autosta automaattisesti parempaa kuin etuveto. Eikä toisaalta etuveto ole takavetoista parempi. Mini nyt vaan sattuu olemaan helvetin kiva ajettava. Minun silmissäni parempi kuin aikaisemmin mainitut bemarit.



    Eri asia jos mennään huomattavan tehokkaisiin autoihin. Silloin takaveto on paikallaan. Ford Focus RS:ssä rupeaa jo Olemaan etuvedon rajoilla vaikka se loistava auto onkin.

      
  • simppa:



    Eri asia jos mennään huomattavan tehokkaisiin autoihin.






    Tai isoihin ja raskaisiin. Aniharvassa on isomman kokoluokan etuvetoiset autot jotka erottuvat ajon hauskuudessa / tarkassa ja hyvässä ajettavuudessa selvästi edukseen.



    Vain minun mielipide, älkää ampuko...

      
  • Tosiaan tämä on mielenkiintoinen aihe! Ehdottaisin, että vannoutuneet kannattajat kävisivät koeajamassa vastakkaisen suunnan autoja lähiaikoina ja kommentoisivat kokemuksiaan! Henkilökohtaisesti veikkaan, että takavetopoppoo kokee etuvedolla ajamisen helpommaksi kuin päinvastoin?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit