BMW 535iA koeajossa

221 kommenttia
123457
  • Palatakseni ketjun aiheeseen olisi mielenkiintoista verrata näitä kolmilitraisia 523:a (2996cm3) ja 535:ttä (2979cm3+turbo )keskenään. Näiden väliin mahtuu vielä yksi kolmilitrainen, eli 528. Löytyisikö testissä merkittäviä eroja sisämelun, kulutuksen tai muun osalta? Rengaskoko esim. on sama vaikka tehoeroa on 102 hv.



    Tuon 3-litraisen BMW 523:n ilmoitettu EU-kulutus on 7,6 litraa. Se on vain 0,2 litraa enemmän kuin 5-ovisen 1,6 litraisen Opel Astran EU-kulutus oli vuosimallissa -99.

      
  • Hyvä, että edes joku muukin haluaa pysyä aiheessa, eikä vaan jauhaa lentokoneista, polkupyöristä ja sauvakävelystä.



    Tuolta löytyy ainakin taulukko virallisista specseistä:

    http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=325034



    Siitä muutamia poimintoja:

    523i: 0-100 km/h 7,9 s (8,2 s), 80-100 km 9,0 s, kulutus/l 7,6 (7,6)

    528i: 0-100 km/h 6,6 s (6,7 s), 80-100 km 7,0 s, kulutus/l 7,8 (7,6)

    535i: 0-100 km/h 6,0 s (6,1 s), 80-100 km 5,9 s, kulutus/l 8,5 (8,4)

    520d: 0-100 km/h 8,1 s (8,1 s), 80-100 km 6,9 s, kulutus/l 5,0 (5,2)



    Tuosta voi päätellä, että automaattina 523i ja 528i kuluttavat saman verran. Automaattina 520d kiihtyy nopeammin 0-100 km/h kuin 523i ja se kiihtyy yli pari sekuntia nopeammin 80-100 km eli suorituskyvyn puolesta ennemmin 520d kuin 523i ja samalla saa noin 2,5 l pienemmän kulutuksen.



    Bensakoneista suorituskyvyn ja kulutuksen kannalta järkevin kone olisi 528i, kun se kuluttaa automaattina saman mitä 523i, mutta suorituskyky on joka suhteessa reilusti parempi. 523i ei ole kovin järkevä minusta, kun häviää lähes kaikessa 520d-mallille. 535i alkaa sitten olla jo enemmänkin fiilistelykone Suomeen turbon myötä tulevan vääntönsä takia. Tehot, vääntölukemat, yms. löytyy tuosta laittamassani linkissä ja ne voi siitä päätellä.

      
  • A-utoilija:

    Bensakoneista suorituskyvyn ja kulutuksen kannalta järkevin kone olisi 528i ...


    Varmasti näin, harmittaa vain ettei enää ole 200kW 3-litraista vaparia tarjolla, eli 530i. Ilmeisesti siinä olisi sitten kuitenkin juuri ratkaisevasti isompi kulutus, mutta ei mainittavasti parempi suorituskyky.



    A-utoilija:

    523i ei ole kovin järkevä minusta ...


    Varmasti aika vaikea saada todellista etua tuollaisesta tehottomammaksi viritetystä 3-litraisesta. Polttoainetaloudellisuuden kannalta luulisi että 2.5l 160kW joka oli jo E6x tarjolla olisi parempi, mutta siitä ei tietenkään saada ihan 270Nm vääntöä eikä varsinkaan 1500 rpm kohdalla.



    Ilmeisesti 523i:llä haetaan vain sopivaa hinnoittelua "hinnat alkaen" -bensamallille. Toisaalta huipuissa se on 11 km/h (aut. 9 km/h) 520d:tä nopeampi. Saksassa ehkä vaikuttaa tämäkin jotain. Mistähän tuokin johtuu että dieselit kiihtyy, mutta ei kulje lujaa? Monessa videossa tms. nähny että diesel vie johonkin 100+ km/h asti ja sitten bensa menee ohi.

      
  • Tai no siis turhaa kysyin yllä, koska tasaisemmasta teho/vääntökäyrästä se dieselin samantehoista bensaa parempi kiihtyminen tietysti johtuu. Variaattorilla bensan pitäis mennä paremmin eikä kapea huipputehon kierroalue pitäis haitata niin paljoa.

      
  • A-utoilija:

    523i ei ole kovin järkevä minusta, kun häviää lähes kaikessa 520d-mallille.




    Moni on silti valmis maksamaan vähän enemmän hiljaisen bensakutosen hyrinästä kuin joutua kuuntelemaan (tai kuunteluttamaan auton ulkopuolella olijoilla) nelosdieselin "rouskutusta". Nykydieselithän (kat+DPF) eivät enää edes haise tai savuta, kuten takavuosina, mutta äänimaailmaa on vaikeampi muuttaa aivan yhtä sivistyneeksi, kuin bensakoneisilla. Toisaalta kutosdieselikin kuulostaa aika miehekkäältä.

      
  • FARwd:



    Moni on silti valmis maksamaan vähän enemmän hiljaisen bensakutosen hyrinästä kuin joutua kuuntelemaan (tai kuunteluttamaan auton ulkopuolella olijoilla) nelosdieselin "rouskutusta". Nykydieselithän (kat+DPF) eivät enää edes haise tai savuta, kuten takavuosina, mutta äänimaailmaa on vaikeampi muuttaa aivan yhtä sivistyneeksi, kuin bensakoneisilla. Toisaalta kutosdieselikin kuulostaa aika miehekkäältä.




    Tuossa ne 523i:n edut 520d:hen verrattuna tulikin mainittua + bensakoneen kierrosherkkyys ja muut bensakoneen edut. Kuitenkin kun 523i on samoin varusteltuna yli 6 tonnia kalliimpi kuin 520d ja siinä on huonompi käytännön ohituskiihtyvyskin, niin eipä tuon 523i-mallin valintaa voi perustella kuin noilla kuutosbensakoneen fiilisjutuilla. 525d on sitten jo 10 tonnia kalliimpi kuin 520d business, eikä tarjoa merkittävää etua suorituskyvyssä.



    Eipä siis ihme, että useimpien valinta kohdistuu tuohon business-malliin, kun hinnoittelulla noin selvästi asiaa ohjaillaan.

      
  • 235+255:

    Ilmeisesti 523i:llä haetaan vain sopivaa hinnoittelua "hinnat alkaen" -bensamallille. Toisaalta huipuissa se on 11 km/h (aut. 9 km/h) 520d:tä nopeampi. Saksassa ehkä vaikuttaa tämäkin jotain. Mistähän tuokin johtuu että dieselit kiihtyy, mutta ei kulje lujaa? Monessa videossa tms. nähny että diesel vie johonkin 100+ km/h asti ja sitten bensa menee ohi.




    Kaipa sillä huipputeholla on jotain merkitystä huippunopeuteen, 150 kW vs 135 kW.



      
  • A-utoilija:

    Hyvä, että edes joku muukin haluaa pysyä aiheessa, eikä vaan jauhaa lentokoneista, polkupyöristä ja sauvakävelystä.

    Tuolta löytyy ainakin taulukko virallisista specseistä:
    http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=325034

    Siitä muutamia poimintoja:
    523i: 0-100 km/h 7,9 s (8,2 s), 80-100 km 9,0 s, kulutus/l 7,6 (7,6)
    528i: 0-100 km/h 6,6 s (6,7 s), 80-100 km 7,0 s, kulutus/l 7,8 (7,6)
    535i: 0-100 km/h 6,0 s (6,1 s), 80-100 km 5,9 s, kulutus/l 8,5 (8,4)
    520d: 0-100 km/h 8,1 s (8,1 s), 80-100 km 6,9 s, kulutus/l 5,0 (5,2)

    Tuosta voi päätellä, että automaattina 523i ja 528i kuluttavat saman verran. Automaattina 520d kiihtyy nopeammin 0-100 km/h kuin 523i ja se kiihtyy yli pari sekuntia nopeammin 80-100 km eli suorituskyvyn puolesta ennemmin 520d kuin 523i ja samalla saa noin 2,5 l pienemmän kulutuksen.

    Bensakoneista suorituskyvyn ja kulutuksen kannalta järkevin kone olisi 528i, kun se kuluttaa automaattina saman mitä 523i, mutta suorituskyky on joka suhteessa reilusti parempi. 523i ei ole kovin järkevä minusta, kun häviää lähes kaikessa 520d-mallille. 535i alkaa sitten olla jo enemmänkin fiilistelykone Suomeen turbon myötä tulevan vääntönsä takia. Tehot, vääntölukemat, yms. löytyy tuosta laittamassani linkissä ja ne voi siitä päätellä.


    Eikös nuo mainitut kiihdytysajat ole nopeusvälille 80-120 km/h ja 4-vaihteella ajettuna.

      
  • A-utoilija:


    Bensakoneista suorituskyvyn ja kulutuksen kannalta järkevin kone olisi 528i, kun se kuluttaa automaattina saman mitä 523i, mutta suorituskyky on joka suhteessa reilusti parempi. 523i ei ole kovin järkevä minusta, kun häviää lähes kaikessa 520d-mallille.




    Jos vanhan merkit paikkansa pitävät, niin erot 523i:n ja 528i:n välillä tulevat ajettaessa korkeilla kierroksilla kaasu pohjassa. Normaalissa ajossa moottorit tuntuvat yhtä vahvoilta. Automaati ja matalat kierrokset sopivat hyvin tuollaisen pappa-auton luonteeseen.





      
  • NHB:



    Jos vanhan merkit paikkansa pitävät, niin erot 523i:n ja 528i:n välillä tulevat ajettaessa korkeilla kierroksilla kaasu pohjassa. Normaalissa ajossa moottorit tuntuvat yhtä vahvoilta. Automaati ja matalat kierrokset sopivat hyvin tuollaisen pappa-auton luonteeseen.




    Osittain varmaan noinkin eli tuntuvat varmaan samanlaisilta tuonne 2500 rpm, mutta siitä ylöspäin on 523i:n tehoja ja vääntöä leikattu. Automaatillahan ohituksissa painetaan kaasu pohjaan (ns. kickdown), jolloin automaatti osaa tiputtaa vaihteita alaspäin ja kierrokset nousee ja nuo erot tulee ohituskiihtyvyydessä reilusti esiin. Sama paikaltaan lähtiessäkin. Kuitenkin 50 hv ei voi olla tuntumatta ja näkyyhän se noissa mitatuissa kiihtyvyyksissäkin aika selvästi.



    Ei kai kukaan osta tuommoista autoa ilman automaattia ja en ainakaan ymmärrä syytä miksi pitäisi ostaa. Tuo oli minulle uutta että Bemari on nykyään pappa-auto.

      
  • Ei nyt ehkä ihan pappa-auto, mutta pieni pettymys edeltäjään verrattuna. Onneksi on sentään takaveto. 528i on mielestäni kiinnostavin moottori --> tehokkain vapaastihengittävä kuutonen.

      
  • Vackraste:

    Ei nyt ehkä ihan pappa-auto, mutta pieni pettymys edeltäjään verrattuna. Onneksi on sentään takaveto. 528i on mielestäni kiinnostavin moottori --> tehokkain vapaastihengittävä kuutonen.




    Jotenkin tuo tehokas vaparikutonen on mennyttä aikaa bemareissa. Edellisessä korimallissa oli vastaava kone oli tehokkaampi ja muutenkin bemarin suunta on pois vapareista.

      
  • Vackraste:

    Ei nyt ehkä ihan pappa-auto, mutta pieni pettymys edeltäjään verrattuna.


    F10:n pappa-astetta en osaa juuri ajamatta kommentoida, mutta muuten minusta 5-sarjaan sopii mainiosti manuaaliloota ja 7000 rpm kiertävä kuutonen.



    Vackraste:

    528i on mielestäni kiinnostavin moottori --> tehokkain vapaastihengittävä kuutonen.


    Näin, harmittaa vain että tehot laski eikä noussut edellisestä.

      
  • simppa:



    Nyt on kyllä Akilla faktat pielessä. Kerosiini vastaa hiilidioksidipäästöiltään dieseliä, se on totta.

    Mutta että potkurikoneet lentäisivät Avgasilla? Ei todellakaan. Avgasia toki poltetaan mäntämoottoreissa, mutta milloin olet ollut mäntämoottorisen matkustajakoneen kyydissä? Mäntämoottori voi kyllä polttaa dieseliäkin.

    Noihin potkuriturbiineihin menee ihan samaa kamaa kuin suihkukoneisiinkin.




    Kyllä minä satun tietämään että potkuriturbiinikoneet käyttävät samaa polttoainetta kuin kaikki suihkuturbiinikoneetkin.



    Mäntämoottorisia matkustajakoneita ei juuri enää ole, mutta harrasteilmailussa ne ovat aika tavallisia. Diesel-koneisia ei kait juuri ole.

      
  • 235+255:


    F10:n pappa-astetta en osaa juuri ajamatta kommentoida, mutta muuten minusta 5-sarjaan sopii mainiosti manuaaliloota ja 7000 rpm kiertävä kuutonen.




    Minusta kierroskone sopii ajatuksena aika huonosti isoon, painavaan ja edustavaksi tarkoitettuun autoon...ymmärrän tuollaisen moottorin esim. 3-sarjan cabrioletissa paremmin.

      
  • FARwd:



    Moni on silti valmis maksamaan vähän enemmän hiljaisen bensakutosen hyrinästä kuin joutua kuuntelemaan (tai kuunteluttamaan auton ulkopuolella olijoilla) nelosdieselin "rouskutusta". Nykydieselithän (kat+DPF) eivät enää edes haise tai savuta, kuten takavuosina, mutta äänimaailmaa on vaikeampi muuttaa aivan yhtä sivistyneeksi, kuin bensakoneisilla. Toisaalta kutosdieselikin kuulostaa aika miehekkäältä.






    NHB on jo ojentanut meitä typeryksiä, ja opettanut että autot tarjoavat pirun laimeita elämyksiä, ja että nämä ääniasiat ovat ihan höpöhöpöä. Siinä ei silloin ole nokankoputtamista.



    Ja jos muka saa jotain nautintoa pörinän kuuntelusta, kannattaa sitä nauhoittaa ja kuunnella kotonakin.



    Nyt keksinkin! Nauhoitan Ferrarin V12 koneen ärjymistä, ja kuuntelen sitä kuulokkeilla samalla kun sauvakävelen!



    Maailma pelastuu. Saatan nähdä samalla taivaalta NHB:n kaukolennon laskeutuvan, tai lawnmoverin ajavan ohi ekoautollaan, lapsikatraan ja naudanlihakuorman kera.

    Kuka tietää.

      
  • Minulta löytyisi tuollainen CD. Siellä olisi kaikkea kivaa BRM:n V16:sta Porsche 917:aan ja jenkki kaseihin. Probleemana on että sen kuuntelusta saa kyllä sellaiset kuittailut emännältä ja kevereiltakin, jos kuulevat. Niin ja voin sanoa että ei se korvaa aitoa kokemusta.

    Aika monilla ihmisillä tuntuu olevan halu sanoa mikä toisille saa rittää tai mikä sopii mihinkin.

    Ihmisinä saamme kiksejä mitä erilaisemmista jutuista. Jollain se voi olla naisten pikkuhousut puvun housujen alla ja toisella perhokalastus. Niin ja sitten on se joka tykkää jyystää hanuriaan pyörän satulaan tunti toisensa jälkeen.

    Täällä aika moni pitää autoista. Autoista joissa on luonnetta, ääntä ja menohaluja. Ei sitä kannata perustella älyllä, turvallisuudella tai millään muullakaan. Siitä joko saa jotain tai sitten ei. :hug:

      
  • AkiK:

    Minusta kierroskone sopii ajatuksena aika huonosti isoon, painavaan ja edustavaksi tarkoitettuun autoon...ymmärrän tuollaisen moottorin esim. 3-sarjan cabrioletissa paremmin.


    No miten tuon painavuudenkin nyt ottaa, kun esim. 335i Cabrio (eli E93) omamassa on 1810 kg ja toisaalta 528iA (F10) taas 1730 kg. Jos taas ei puhuta ihan uusista autoista ja verrataan E93 vs. E60 5-sarjalaiset, niin keveysero 5-sarjan eduksi vain kasvaa.



    Pauli Petteri:

    Aika monilla ihmisillä tuntuu olevan halu sanoa mikä toisille saa rittää tai mikä sopii mihinkin.


    :flower:

      
  • petos:

    Saatan nähdä samalla lawnmoverin ajavan ohi ekoautollaan




    En minä millään ekoautolla aja. Meganen EU-yhdistelmäkulutus on dieselautomaattina 5,8 litraa dieseliä, eli enemmän kuin 520d:n.



    Mutta ajotapani ja autovalintani perustuu ekologiaan/ekonomiaan. Voisin hyvinkin ajella BMW:llä, tosin ostaisin sen vasta käytettynä.





      
  • A-utoilija:


    Bensakoneista suorituskyvyn ja kulutuksen kannalta järkevin kone olisi 528i, kun se kuluttaa automaattina saman mitä 523i, mutta suorituskyky on joka suhteessa reilusti parempi. 523i ei ole kovin järkevä minusta, kun häviää lähes kaikessa 520d-mallille.




    523i ei ole vielä alueella nelosvaihteella 80-100km/h kiihdytyksessä ja muutenkin noin pieni kiihdytysväli on paljon kiinni välityksistä. Kolmosvaihteella voisi ollakin aika tasainen kilpailu ja 0-160km/h veikkaisin bensan vievän voiton. Noh, käyttöautoksi 520d on erinomainen valinta kaikin puolin, mutta kyllä 523i:lle on myös paikkansa.



    Itsekin valitsisin mieluiten tehokkaimman vaparikuutosen. Harmi ettei se päivittynyt paremmaksi tähän f10:iin.

      
  • Style66:



    523i ei ole vielä alueella nelosvaihteella 80-100km/h kiihdytyksessä ja muutenkin noin pieni kiihdytysväli on paljon kiinni välityksistä. Kolmosvaihteella voisi ollakin aika tasainen kilpailu ja 0-160km/h veikkaisin bensan vievän voiton. Noh, käyttöautoksi 520d on erinomainen valinta kaikin puolin, mutta kyllä 523i:lle on myös paikkansa.

    Itsekin valitsisin mieluiten tehokkaimman vaparikuutosen. Harmi ettei se päivittynyt paremmaksi tähän f10:iin.




    Eihän tuo nelosvaihteella kiihdytys kerro kaikkea, varsinkaan kun käytännössä tuommoinen auto hankitaan yleensä automaatilla. Mutta käytännön suorituskyä kun ajatellaan automaatilla, niin polttoaineen säästön takia varmasti käytetään mahdollisimman vähiä kierroksia tasaisessa ajossa. Sitten kun tulee tarve ohitukseen tai kiihdytykseen, niin kaasua painaessa 520d vastaa nopeammin vääntönsä takia ja 523i ei pääse heti samaan vauhtiin, kun teho tulee vasta kierrosten myötä. Käytännön suorituskyvyssä 520d vie voiton eli ihan kuten tuo nelosella kiihdytyskin kertoo.



    Se on sitten eri asia, että tuommoinen bensakuutonen on fiilikseltään paljon parempi, vaikkei käytännön suorituskyvyssä pärjääkään. Itsekään en oikein välitä tuommoisesta 4-sylinterisestä dieselistä, mutta jos nyt Bemaria olisin ostamassa, niin tuskin viitsisin silti maksaa 6 tonnia enemmän tuosta 523i-mallista tai 11 tonnia enemmän 528i-mallista kuin 520d business -mallista.

      
  • A-utoilija:

    Sitten kun tulee tarve ohitukseen tai kiihdytykseen, niin kaasua painaessa 520d vastaa nopeammin vääntönsä takia ja 523i ei pääse heti samaan vauhtiin, kun teho tulee vasta kierrosten myötä.


    Tuosta ois kiva nähdä testiä mutuilun sijaan. Minä taas mutuilisin että 8-vaihteinen automaatti löytää myös 523i:ssä sopivan vaihteen melko nopeasti jos kierroksia tarvitaan niin ne saadaan sopivalle tasolle ihan yhtä nopeasti kuin 520d nostaa ahtopaineet.



    Mutta kuten sanottu, ilman testiä tämä on vain arvailua.

      
  • 235+255:


    Tuosta ois kiva nähdä testiä mutuilun sijaan. Minä taas mutuilisin että 8-vaihteinen automaatti löytää myös 523i:ssä sopivan vaihteen melko nopeasti jos kierroksia tarvitaan niin ne saadaan sopivalle tasolle ihan yhtä nopeasti kuin 520d nostaa ahtopaineet.

    Mutta kuten sanottu, ilman testiä tämä on vain arvailua.




    Dieselissä vaan on vääntöä reilusti enemmän ja maksimi teho saadaan paljon alempaa ja sitten tehoeroa noilla ei ole kuin 20 hv. Kierroskoneita nuo ahtamattomat bensakoneet kuitenkin on verrattuna turbodieseliin ja vaativat paljon enemmän kierroksia. Toki mielenkiintoista olisi, jos jossain näkisi noille vertailukelpoiset ohituskiihdytykset automaatilla, mutta arvelen että 520d vie selvän voiton. Nykyajan automaateissa on tietenkin myös käsinvalinta ja sitä käyttäen tilanne olisi varmaan 523i:n eduksi.

      
  • A-utoilija:

    Dieselissä vaan on vääntöä reilusti enemmän ja maksimi teho saadaan paljon alempaa ...


    Näin varmasti on, ja jollain 5v manuaalilla tämä usein realisoituu myös käytönnössä kun 80 km/h tai 90 km/h ei voi lähteä järkevästi kakkosella kiihdyttämään mutta kolmonenkaan ei ole vielä vetoalueella.



    En silti ymmärrä mitä iloa dieselin ominaisuuksista on 8v automaatilla kickdown-tilanteessa, jollainen kai tuollainen 80-120 km/h testi olisi.



    A-utoilija:

    Nykyajan automaateissa on tietenkin myös käsinvalinta ja sitä käyttäen tilanne olisi varmaan 523i:n eduksi.


    Eikö sen automaatin tarkoitus ole arpoa se oikea vaihde ihan itse sinne sen mukaan miten syvälle sitä kaasupoljinta painaa? Ei kai käsivalintaa monikaan käytä ja siitä saaatava aikaetu olisi vain sen yhden alasvaihdon keston mittainen eli varmaankin reilusti alle 1s.

      
  • Ei automaatin käsivalintaa tule käytännössä käytettyä omassakaan autossa. Mutta sillähän voidaan valita sopiva aloitusvaihde jo ennen ohitusta jolloin kierrokset on valmiiksi korkealla. Aikaa ei mene automaatin vaihteiden arpomiseen käsikäytöllä siis yhtään ja tottakai se säästää aikaa. Aina nuo automaatit vähän aikaa arpoo vaihteita, mutta käsikäytöllä valittu vaihde pysyy muutoin paitsi automatiikka puuttuu peliin sitten, jos kierrokset nousee liian korkeiksi tai pieniksi.

      
  • A-utoilija:

    Sitten kun tulee tarve ohitukseen tai kiihdytykseen, niin kaasua painaessa 520d vastaa nopeammin vääntönsä takia ja 523i ei pääse heti samaan vauhtiin, kun teho tulee vasta kierrosten myötä. Käytännön suorituskyvyssä 520d vie voiton eli ihan kuten tuo nelosella kiihdytyskin kertoo.






    Manuaalivaihteiset 523i ja 520d ovat välityksiltään täysin erilaisia. 523i:n 3. vaihde on yhtä pitkä kuin 520d:n 4. vaihde. 523i:n 4. vaihde on yhtä pitkä kuin 520d:n 5. vaihde.



    Olisi kiva nähdä 523i:n kiihtyvyys 3. vaihteella ja 520d:n kiihtyvyys 5. vaihteella.

      
  • Knight Riderilla menivät vaihdevälitykset juuri päinvastoin. Luonnollisesti vähemmän kiertävällä dieselkoneella on pidemmät välitykset kuin bensakoneella. Tosin kokonaisvälityksissä täytyy huomioida dieselin hieman tiheämpi perävälitys, jolloin sen kokonaisvälitys suoralla 4. vaihteella on 3,385. Vastaavasti 523i:n kok.välitys 4. vaihteella on 3,974 eli n. 17,4 % tiheämpi. Tästä huolimatta 520d on selvästi nopeampi 4. vaihteen kiihdytyksessä 80-120 km/h, se kertonee aika selvää kieltä turbodieselin vahvasta vääntövoimasta.

      
  • FARwd:

    Knight Riderilla menivät vaihdevälitykset juuri päinvastoin.


    Luulisin, että Knight Rider tarkoitti tuossa vaihteiden pituuksilla sitä, mihin nopeuteen asti ne riittää. Eli 523i kolmonen riittää suunnilleen samaan vauhtiin asti kuin 520d nelonen.



    FARwd:

    Vastaavasti 323i:n kok.välitys 4. vaihteella on 3,974 eli n. 17,4 % tiheämpi. Tästä huolimatta 520d on selvästi nopeampi 4. vaihteen kiihdytyksessä 80-120 km/h, se kertonee aika selvää kieltä turbodieselin vahvasta vääntövoimasta.


    Bensan kokonaisvälitys on numeroina tiheämpi, mutta se voi silti olla "pidempi" siinä mielessä, että optimaalinen 80-120 km/h kiihdytys saataisiin siinä kolmosella kun dieselissä se saadaan ehkä tuolla nelosella. Ei tämä minusta kerro mitään dieselin vääntövoimasta vaan siitä että nelosvaihde on bensassa väärä tuohon 80-120 km/h kiihtydykseen (ja dieselissä oikea).

      
  • No täsmennetään sen verran, että dieselin tehokas vääntöalue alakierroksilla on paljon laajempi, kuin bensamoottorilla.



    Optimaalinen kiihdytys 80-120 km/h saadaan molemmilla autoilla käyttämällä kaikkia tuolla alueella käyttökelpoisia vaihteita (eli automaattivaihteisella painamalla kaasu pohjaan). Käytännössä turbodieselillä ei kuitenkaan aina kannata vaihtaa edes kolmoselle, jos sen tehokas käyttöalue loppuu alle 100 km/h nopeudessa. Bensakone taas usein hyötyy enemmän "ylikierroksista", koska seuraavalla vaihteella päästään paremmalle vääntö- ja tehoalueelle.

      
  • FARwd:

    No täsmennetään sen verran, että dieselin tehokas vääntöalue alakierroksilla on paljon laajempi, kuin bensamoottorilla. Optimaalinen kiihdytys 80-120 km/h saadaan molemmilla autoilla käyttämällä kaikkia tuolla alueella käyttökelpoisia vaihteita (eli automaattivaihteisella painamalla kaasu pohjaan).




    Alakierrosten vääntö ei nopeimmassa kiihdytyksessä merkkaa mitään. Paras ohituskiihtyvyys saadaan pysymällä mahdollisimman korkean tehon alueella.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit