Bensiinihybridi vs. tavallinen diesel

73 kommenttia
«13

AutoPiltti-lehti oli vertaillut uusimmassa numerossaan Auris hybridiä ja Auris 2,0 diesel manuaalia. Molemmat suunnilleen saman hintaisia.



Tulos oli aika selvä ja yllättävä: Hybridi hakkaa talousmielessä dieselin niin maantiellä kuin kaupungissakin yllättävän selvästi, niin litroissa kuin euroissakin.

  
  • Mites noitten hinnat suhtautuu?

      
  • Diesel on 900,- halvempi. Jos Aurista mielii dieselillä, niin kannattaisi ottaa pihi 1,4 D4d. Se on selvästi huokeampi hankkia ja ajaa. Voimaa ei toki ole hybridin tai tuon keskimmäisen 2,0D4d koneen tapaan. Diesel-puolella on myös 2,2-tarjolla.



    Oma valinta voisi hyvinkin osua myös tuohon hybridiin - se kun on luultavasti myös halvin huoltaa ja kestävyys näyttäisi olevan (Priuksen perusteella) kokoluokkansa kärkeä. En tosin ole Aurista hankkimassa kun on liian pieni tavaratilaltaan meidän tarpeisiin. Sisällähän siinä on yllättävänkin kookkaat tilat ja miellyttävä ergonomia.



    Hybridi-Avea odotellessa...

      
  • Pihi 1.4 litrainen 90hv diesel, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enemmän kuin 170 hv bensakoneisen ja automaattivaihteisen Alfa Romeon? Taitaa Alfa olla isompi ulkomitoiltaankin.



    Jos dieseleihin haluaa verrata, niin saman syö mm. S80 D5. Siinä tehoa yli tuplaten tuohon Toyotaan verrattuna, eli 215 hv.



    Melkoinen uskonto tuo Toyotismi.



    Tuosta testistä sanoisin vielä sen verran, että ei se tulos nyt niin ihmellinen ole. Toyotalla kun hybridit tunnetusti ovat tekniikaltaan maailman kärkeä ja dieselit eivät oikeastaan yllä edes keskinkertaisuuteen, kuten tuo 1.4 D4-D esittää. (kiitos vaan tapsa) Pitäisi verrata kärkipään dieseleitä ja kärkipään hybrideitä. Nyt vain hybridi oli tuota.

      
  • Juu ei nuo Toyotan dieselit kaikki kovin pihejä ole. Tuo 1,4 lienee kuitenkin aika hyvä kone, kun sillä on kaksi kertaa vuoden eko-auto titteli saavutettu - jopa "paperilla" parempia koneita vastaan. Itselläkin on kokemusta tuosta moottorista vanhemman 5-vaihteisen laatikon osalta. Sillä ei ole vaikea saavuttaa koko vuoden keskikulutusta alle 5l/100km raskaammallakaan kaasujalalla - jos ajot jakaantuu kaupunki/maantie n.50/50. Sen sijaan se 2,2 D4d on tehokas, mutta ei kovinkaan taloudellinen - ainakaan automaattina, jos kriteerinä on polttoaineenkulutus.



    Ja uskonnon kanssa tässä ei ole tekemistä. Ainoastaan järjen ja tunteen :sunglasses:

      
  • aika outo vertailukohta sinänsä, eipihi manuaalidieseli ja pihiksi viritetty priustekniikka samassa korissa. 1,4d4d olis ollut parempi verrokki, vaikkei voimaa olekkaan, niin ei ole painoakaan. turboviivettä on pienillä kierroksilla, mutta ainakin aiemmassa 5-vaihteisessa oli kierroksiakin maantiellä, joten ihan hyvin kulki. ja alle 5 litraa satkulla reilun satasenkin vauhdissa. siihen verrattuna priusauris on maantiellä aika juoppo. suomessa ei sinänsä voi oikein ajaa kaupunkiajoa, kun täällä on vain eu-standardien mukaan maaseutupitäjiä, ja niistä isoimmasta kulkiessa tulee mentyä moottoritietä, jolloin ei oikein maantieajotulokset päde.



    mutta joo, ei nuo tojon dieselit mitään hirmu talouskoneita ole. siis nykyään enää. vaikkapa 1,4d4d-koneeseen verrattuna lähes tuplatehoinen bemun 320d säästömalli kulkee vähemmällä, eu-syklin mukaan siis, ja jopa 5-sarjalainenkin normikoneella, eli 520d tuplateholla kulkee samalla...

      
  • Eikös tuo sama Toyotan kaksilitrainen juuri todettu TM:ssä kulutukseltaan varsin tasapäiseksi VAGin 1.6-litraisen BlueMotionin kanssa? Ehkä se ei ihan roskaa olekaan...

      
  • Vaikea uskoa, että tuo tojon kone oikeastikaan kovin taloudellinen olisi. Ainakin EU-normilukemat ovat parhaimpiin koneisiin verrattuna aivan härskin huonot. Jotain kertoo, että lähes tuplatehoinen saman kokoluokan bensa alfa päästelee kaksoiskytkinvaihteistolla muutaman gramman vähemmän hiilidioksidia kuin tuo diesel-tojo.



    Dieseleissä isot +-200 hv sedanit menevät samoihin lukuihin vaikka nyt 215 hv S80 D5, 177 hv A6 2.0TDI ja 184 hv 520d. Samoihin lukemiin taitaa päästä myös E250 CDI.



    Mielestäni vertailu jättää vähän väärän kuvan, kun vertaillaan kärkeä olevaa hybridiä heikohkoon diesel-koneeseen.



    Vaan toisaalta tokkopa on sellaista automallia johon saisi kärkipään diesel-moottorin ja hybriditekniikan.



    Esimerkiksi mersulta löytyisi kyllä hybridi ja dieseli, mutta siinä homma on päinvastainen. Hybridi on täysin pointiton ja vanhaa tekniikkaa edustava. Mersun omien sivujen mukaan S400 hybrid kun syö jopa enemmän kuin rahtusen paremman suorituskyvyn tarjoava S350 bensa. Onpahan vaan täysin järjetön malli tuo mersun hybridi.

      
  • simppa



    Hybridi vei dieseliä kuin litran mittaa.



    Tällä hetkellä ei taida olla muilla kuin Toyotalla kalustoa vertailla hybridiä muihin voimanlähteisiin samassa korissa, joten itkusi "väärästä kuvasta" voi unohtaa.



    Kun olet niin kiinnostunut päästöistä, niin taannoisen Talviauto-testin lukemalla selviää, että harva diesel-auto alittaa EURO5-normia talvella. Käsittääkseni nämä hybridit ovat juurikin viherpiipertäjien aikaansaannoksia.

      
  • simppa on kovin vaikuttunut noista normilukemista. Mun mielestä ne on rakenteellista kusetusta. Esim. juurikin TM:n autoja ajamalla mittaamat lukemat on totuuden edustavuudeltaan aivan täysin eri kaliiberia.

      
  • "Tällä hetkellä ei taida olla muilla kuin Toyotalla kalustoa vertailla hybridiä muihin voimanlähteisiin samassa korissa, joten itkusi "väärästä kuvasta" voi unohtaa. "



    Eikö Fordilla ole vaikka kuinka monta mallia ja ollut jo vuosia? Fusion, Escape jne.

      
  • Nyt kyllä saatan paljastaa ammattitaitomuuteni autoilun saralla, mutta mielestäni Fordilla ei ole Fusionista tai Escapesta myytävänä hybridi-versiota Suomen markkinoilla. Itseasiassa kuulin koko Escapesta ensimmäistä kertaa rapeat tunti sitten.

      
  • Mitä väliä on sillä, missä korissa tekniikka on tai mille markkina-alueelle mallit ovat suunnattu? Tekniikkaa voi kyllä vertailla Suomen ulkopuolellakin ja eri valmistajien kilpailevat mallit ovat yleensä koriltaan aivan riittävän samankaltaisia. Näitä hybridi vs. diesel testejä on nähty jo lukuisia. Yleensä parhaat dieselit ja parhaat hybridit ovat hyvin lähellä toisiaan.

      
  • Warcraft:

    Eikö Fordilla ole vaikka kuinka monta mallia ja ollut jo vuosia? Fusion, Escape jne.




    Ja muillakin jenkeillä noita on. Kuin myös Hondalla, jota Suomessakin myydään.



    Vertailun perusongelma kuitenkin säilyy. Mitään näitä ei myydä riittävän samassa kopassa sekä dieselinä että hybridinä. Tai sitten systeemi tulee valmistajalta, joka on hyvä vain jommassa kummassa lajissa.



    Auriksesta ei siis isompaa dieseliä juuri kannata ostaa. Mutta se voi kertoa ihan yhtä lailla hybridin hyvyydestä kuin Toyotan huonoudesta dieselkoneiden kanssa. Priusta tai Insightia ei ole dieselinä saatavana. Fordin hybridit ovat hyviä, mutta samoissa kuorissa ei taida saada Fordin moderneinta diesel- ja hybriditeknologiaa, jenkki- ja euromallit ovat erilaisia.



    Ja jopa Auriksen kohdalla taitaa olla se tilanne, että HSD on aerodynaamisemmaksi tuunattu kuin dieselversio, edes siinä kyseessä ei ole ihan sama koppa.



    Tämän hetken parhaalla teknologialla näyttää siltä, että puntit ovat hyvinkin tasan, kuten NHB totesi. Ekoautokilpailuissa Toyota on menestynyt erittäin hyvin, erityisesti Prius on kokoluokassaan energiatehokkain. Mutta jos ajo onkin maantieajoa, diesel on usein paras valinta. Automaattivaihteiston tarve taas kääntää vaakaa hybridin suuntaan.



    Noin karkeasti jako menee nyt niin, että diesel maantielle ja hybridi kaupunkiin. Tämä siksikin, että bensahybridien hengitysilmapäästöt ovat pienempiä kuin dieseleillä.



    Tilanne elää. Dieselhybridit ovat nurkan takana, ja myös hengitysilmapäästöjen osalta Euro VI tulee muuttamaan peliä. Teoriassa dieselin pitäisi lopulta voittaa tämä kisa, mutta käytännössä dieselin naittaminen rankempaan hybriditoteutukseen on osoittautunut vaikeaksi.



    Joten odotellaan. Ja toivotaan tietysti myös asiantutntemuksella tehtyjä vertailutestejä.

      
  • NHB



    Jokainen lukee/hakee vertailuista itseään kiinnostavat seikat. Itseä kiinnostaa pääasiassa Suomessa myytävät mallit ja niiden ominaisuudet suomalaisilla teillä ympäri vuoden.



    Jos olisin hankkimassa Aurista ja arvuuttelisin dieselin ja hybridin välillä, niin tuohon arvuutteluun em. testi tuotti lisäarvoa ja on tästä syystä perusteltu.

      
  • Homeros:

    simppa on kovin vaikuttunut noista normilukemista. Mun mielestä ne on rakenteellista kusetusta. Esim. juurikin TM:n autoja ajamalla mittaamat lukemat on totuuden edustavuudeltaan aivan täysin eri kaliiberia.


    En malta laittaa tähän tilastoa parin viimeisen vuoden ajalta valmistajan ilmottaman yhdistetyn l/100km lukeman/TM:n koeajossa mittaamat kulutukset moottoritie/maantie/kaupunki.



    1 Opel Meriva 1,4 T ecoFLEX Enjoy : 6,1 / 8,6 / 6,5 / 9,1

    2 Mini Cooper D Countryman : 4,4 / 6,4 / 5,2 / 6,6

    3 Volkswagen Sharan Comfortline 2,0 TDI DSG : 5,7 / 7,4 / 6,0 / 8,7

    4 Kia Venga 1,4 ISG EX EcoDynamics : 5,9 / 8,6 / 5,9 / 8,2

    5 Volkswagen Touareg 3,0 TDI Terrain Tech : 7,6 / 9,2 / 7,4 / 11,1

    6 Fiat Punto Evo 1,4 Multiair Sport 3-ov. : 5,7 / 7,8 / 5,9 / 8,1

    7 BMW 530d Gran Turismo : 6,5 / 7,4 / 6,6 / 10,1

    8 Audi A1 1,4 TFSI Ambition S tronic : 5,2 / 6,8 / 5,2 / 7,6

    9 Nissan Juke 1,6 DIG-T Tekna 2WD : 6,9 / 9,1 / 7,1 / 8,5

    10 Toyota Prius Premium HSD Pre-Crash : 3,9 / 6,0 / 4,7 / 4,9

    11 Mitsubishi Pajero Wagon 3,2 DI-D Instyle A : 9,2 / 11,0 / 8,6 / 11,8

    12 Fiat Doblò Panorama 2,0 Multijet Emotion : 5,7 / 8,3 / 5,3 / 7,1

    13 Chevrolet Spark 1,2 LT : 5,0 / 7,1 / 5,0 / 6,5

    14 Hyundai i20 1,2 Classic : 5,2 / 7,0 / 5,6 / 6,5

    15 Volvo S60 D3 A Summum : 5,9 / 6,0 / 4,7 / 10,5

    16 Ford Ka 1,2 Titanium : 5,1 / 6,9 / 5,5 / 6,3

    17 Renault Grand Scénic 1,4 TCe 130 Dynamique : 7,3 / 8,5 / 6,8 / 10,0

    18 Renault Megane Hatchback 1,5 dCi Expression : 4,5 / 6,2 / 4,8 / 5,9

    19 Hyundai ix35 4WD 2,0 CRDi-R Style : 5,7 / 7,4 / 5,5 / 7,6

    20 Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate : 5,6 / 7,7 / 5,2 / 6,9

    21 Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance A : 6,0 / 6,7 / 5,8 / 8,2

    22 Honda Insight 1,3 Elegance : 4,6 / 6,0 / 4,7 / 5,7

    23 Volvo V70 1,6D DRIVe : 4,9 / 5,4 / 4,7 / 7,2

    24 BMW 535iA : 8,4 / 8,7 / 7,2 / 11,9

    25 Skoda Yeti 2,0 TDI CR 140 Experience 4WD : 6,1 / 7,2 / 6,1 / 7,5

    26 Lancia Delta 2,0 Multijet 165 : 5,3 / 6,1 / 5,2 / 6,9

    27 Peugeot 5008 HDi 150 Sport 7 h : 5,9 / 6,9 / 5,2 / 7,9

    28 Peugeot 3008 1,6 HDi Sport : 5,1 / 6,0 / 5,1 / 6,4

    29 Toyota Verso 2,0 D-4D Luxury 7 h : 5,6 / 6,8 / 5,1 / 6,7

    30 Toyota Avensis 2,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S : 7,0 / 7,9 / 6,2 / 8,6

    31 Alfa Romeo MiTo 1,4 T-Jet 155 Distinctive : 6,5 / 7,5 / 6,2 / 7,4

    32 Saab 9-5 2,0 TiD Vector (Ohituskiihtyvyys V-vaihde) : 5,3 / 5,5 / 4,8 / 7,2

    33 Dacia Sandero 1,6 MPI 8V Hi-Flex Laureate : 7,2 / 8,2 / 6,4 / 8,4

    34 Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo A 5-ov : 6,8 / 6,9 / 5,9 / 8,9

    35 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline 5-ov : 5,9 / 6,8 / 5,4 / 6,7

    36 Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Linea Sol Plus : 5,5 / 6,4 / 4,7 / 6,0

    37 Seat Exeo 2,0 TDI DPF 143 Style : 5,5 / 5,8 / 4,7 / 6,5

    38 Subaru Legacy STW 2,5i-S Lineartronic : 8,4 / 8,5 / 7,3 / 9,5



    Kyllähän noista näkyy että vaikea on päästä valmistajan ilmoittamaan yhdistettyyn kulutukseen.

    Tilasto on "huonous" järjestyksessä!

      
  • Homeros:

    simppa on kovin vaikuttunut noista normilukemista. Mun mielestä ne on rakenteellista kusetusta. Esim. juurikin TM:n autoja ajamalla mittaamat lukemat on totuuden edustavuudeltaan aivan täysin eri kaliiberia.




    Ei toki normikulutukset lopullista totuutta kerro, mutta suuntaa ne antavat. Jos 1.4l tojo vie saman verran kuin 200 hv iso sedan, niin eipä sitä konetta kovin taloudellisena voi pitää vaikka normikulutus pitäisikin poikkeuksellisen hyvin kutinsa. Liekö toista Auriksen kokoluokan autoa, jossa normikulutus olisi noin suuri pikkuruisella perusdieselillä? Minä en ainakaan tiedä. Mikä olisi Toyotan motiivi mokata EU-normi noin täysin? Varsinkin, kun noissa pikkudieseleissä pieni kulutus on olennainen myyntivaltti.



    Ja eipä noita TM:n testejäkään totuutena voi pitää. Niissä on niin suuret olosuhteiden vaihtelut eri päivinä.

      
  • jnejnejne:

    simppa

    Hybridi vei dieseliä kuin litran mittaa.

    Tällä hetkellä ei taida olla muilla kuin Toyotalla kalustoa vertailla hybridiä muihin voimanlähteisiin samassa korissa, joten itkusi "väärästä kuvasta" voi unohtaa.

    Kun olet niin kiinnostunut päästöistä, niin taannoisen Talviauto-testin lukemalla selviää, että harva diesel-auto alittaa EURO5-normia talvella. Käsittääkseni nämä hybridit ovat juurikin viherpiipertäjien aikaansaannoksia.




    No löytyisihän S-sarjan mersusta sekä hybridi että dieseli samasta suorituskykyluokasta. Panen pääni pantiksi, että siinä tulos olisi täysin päinvastainen. Diesel menisi maantiellä roimasti vähemmällä kuin hybridi.



    Tuo testi ei mielestäni kertonut muuta kuin että hybridi Auris on pihimpi kuin diesel-koneinen. Sen suurempia johtopäätöksiä siitä on ihan turha vetää. Kuten sanoin, Toyotan diesel on poikkeuksellisen janoinen ja hybridi poikkeuksellisen pihi. Ihan samalla tavalla ne johtopäätökset jäisivät mersun osalta vetämättä.



    Olen ylipäänsä kiinnostunut autoista. Taloudessani on kaksi autoa, joista kumpikaan ei mene alle kymmenellä litralla.



    Voisin kuvitella, että varsinkin Auriksen kaltaisen auton pienimmällä diesel-koneella ostava on erityisen kiinnostunut hiilidioksidipäästöistä. Valitettavasti Toyota ei siinä vertailussa pärjää, ei sitten millään kun tuplatehoiset bensa-Alfatkin menevät pienemmillä päästöillä.



    edit:



    Noniin löytyi testi mersusta. Tässä AMS:n mersun dieseli on edeltävää sukupolvea kuin nykyään myytävä, joten suorituskyky ja kulutus ovat huonommat nyt kaupasta saatavan ässän. Sekin ritti hybridin voittamiseen jopa kaupungissa:



    http://imageshack.us/f/135/ams0110mercedes3.jpg/



    En silti vedä tuosta sen suurempia johtopäätöksiä, vaikka uusin mersun dieseli veisi tuota hybridiä vielä paljon selvemmin. Ainoa päätelmä, mikä tuosta voidaan vetää on se että mersun (GM:n) hybriditekniikka ei ole ajan tasalla ja S400 Hybrid on täysin idioottimalli, kun saman suoriskyvyn bensakoneinenkin S350 menee vähemmällä. Pienempi on myös perinteisen bensamallin hinta.





      
  • simppa:



    Ei toki normikulutukset lopullista totuutta kerro, mutta suuntaa ne antavat. Jos 1.4l tojo vie saman verran kuin 200 hv iso sedan, niin eipä sitä konetta kovin taloudellisena voi pitää vaikka normikulutus pitäisikin poikkeuksellisen hyvin kutinsa. Liekö toista Auriksen kokoluokan autoa, jossa normikulutus olisi noin suuri pikkuruisella perusdieselillä? Minä en ainakaan tiedä. Mikä olisi Toyotan motiivi mokata EU-normi noin täysin? Varsinkin, kun noissa pikkudieseleissä pieni kulutus on olennainen myyntivaltti.

    Ja eipä noita TM:n testejäkään totuutena voi pitää. Niissä on niin suuret olosuhteiden vaihtelut eri päivinä.




    Mitä eurooppalaisempi auto, sitä enemmän se on värkätty näyttämään hyvältä EU-kulutusmittauksessa. EU-lukeman vertailukelpoisuus rajoittuu täysin saman automerkin sisällä tehtäviin vertailuihin, eikä se siinäkään ole lainkaan aukoton. Merkistä toiseen se ei kerro - minun mielestäni - kerta kaikkiaan yhtään mitään. TM:n mittaukset varsinkin vertailutestien yhteydessä kertovat jo paljon. Ja kuinka ollakaan, viimeisimmän numeron tila-autovertailussa Toyota Verso 2.0 D-4D kulutti aika lailla saman kuin VW Touran 1.6 TDI BlueMotion. Normin mukaan piti olla jotain ihan muuta. Samoin C-Maxin piti normin mukaan kuluttaa yhtä paljon kuin Toyotan, mutta käytännössä kulutti 6-9 % enemmän. Eikä tämä ole kuin yksi esimerkki, samansuuntaisia merkkejä on nähtävissä hyvinkin systemaattisesti.

      
  • Kyllä on kova itku aikuisilla miehillä, kun hybriditekniikka on jälleen osoittanut suorituskykynsä. :cry:



    Vasta-argumenteiksi kaivetaan siten jotain jenkkilotjia tai S-luokan Mersuja. Aivan niinkuin niillä olisi jotain merkitystä eurooppalaisen Auriksen ostajalle.



    Jos Aurista olisin ostamassa, en miettisi hetkeäkään dieselin ja hybridin välillä. Hybridi olisi ilman mitään mutinoita valintani.



    Syitä on monia, mutta kyllähän hybridi on niin käytettävyydeltään kuin tekniikaltaankin aivan eri luokista.



    Ensinnäkin hybridin mukavuus kaupunkiajossa on mahtava verrattuna betonimyllyltä kuulostavaan dieseliin. Varsinkin liikennevaloissa seistessä hybridin hiljaisuus on täyttä luksusta raksuttavaan ja autoa täristävään dieseliin verrattuna. Tyhmäkäynti roksottava auto tuntuu nopeasti äärimmäisen vanhanaikaiselta. Eikä automaattivaihteistokaan ainakaan mukavuutta vähennä.



    Toiseksi bensakoneen päästöt ovat hiukkastenkin osalta olemattomat, kun taas dieselissä hiukkasloukku aiheuttaa omat kommenverkkinsä ja huoltotarpeensa. Hybriditekniikkaa on täysin huoltovapaa ja Priuksen III-koppaan mennessä tekniikka on koeponnistettu erittäin varmaksi.



    Hybridit ovat tulevaisuutta ja akkuteknologian kehittyessä kasvaa sähköllä kuljettava määrä entisestään. Ensi vuonna pitäisi olla myynnissä plug in Prius. Tänä vuonna tulee vielä hybridi Yaris ja ensi vuonna pitäisi olla Avensiksen vuoro.



    Toivotaan nyt, että Volvo todellakin tuo ensi vuonna plug in hybridinsä myyntiin. Tekniikka ei sinällään ole ongelma, mutta akkujen hinta on vielä liian kova.

      
  • Myydäänkö diesel Aurista edes muualla kuin euroopassa? En tiedä, vahva veikkaukseni kuitenkin on että valtaosa noista eurooppaan menee. Valmistajat eivät kuitenkaan itse tee sitä normikulutustestiä. Varsinkaan tuollaisen päästöillä ja hinnalla myytävän pikkudieselin kanssa normitestin mokaaminen kusee niin pahasti omaan pakkiin, että vaikea sitä on uskoa.



    Saattaa toki Toyotan normikulutus olla lähempänä oikeaa kulutusta kuin muilla merkeillä, mutta kun se normikulutus on poskettoman huono jos yli 200 hv isot mersut ja Volvot menevät samoilla luvuilla.



    Ei sillä. Oma jenkki on oikeastaan ensimmäinen omistamani auto joka menee halutessani alle normin. Jenkkinormissa kulutus on selvästi vähemmän verrattuna muihin merkkeihin. Mutta tässä on kysymyksessä aika erilainen peli kuin diesel-Auris. Ja Euroopan markkinat ovat kyseiselle autolle aika marginaalin asemassa toisin kuin diesel-Auriksen tapauksessa.



    Tuosta testistä voidaan vetää tasan se johtopäätös, että diesel-Auris on huomattavasti janoisampi kuin hybridi-Auris. Mitään sen kummempaa se ei kerro. S-sarjalaisesta tehty samanlainen testi ei sekään kerro muuta, kuin että siinä diesel on selvästi taloudellisempi kuin hybrid.



    Pitäisi saada sellainen malli jossa on kilpailukykyiset hybridi ja diesel-koneet. Nyt tojotassa on selvästi jälkeenjäänyt dieseli ja vastaavasti mersussa hybriditekniikka ei ole ajantasalla.



    sjvirt:



    Ei toki kerro mersutesti Auriksen ostajalle oikein mitään. Itse kuitenkin ymmärsin, että tuossa testissä verrattiin ensisijassa hybriditekniikkaa perinteisempään diesel-koneeseen. Yksittäisen automallin ollessa kyseessä tuossa toki saatiin se aivan oikea tulos, että hybridi on dieseliä pihimpi. Mutta mitään yleisiä johtopäätöksiä tuosta ei voi vetää nykyisen diesel- ja hybriditekniikan paremmuudesta.



    Ja vastaavasti Auriksen testaaminen ei kerro mersunostajalle mitään.

      
  • simppa:

    Saattaa toki Toyotan normikulutus olla lähempänä oikeaa kulutusta kuin muilla merkeillä, mutta kun se normikulutus on poskettoman huono jos yli 200 hv isot mersut ja Volvot menevät samoilla luvuilla.






    No miksi nämä CO2-mestarit (Mersu ja Volvo) eivät sitten lyö pöytään sellaista hybridiä, että Tojota ottaisi kunnolla lukua?



    Mitä CO2:n mittauksessa käytettyyn EU-normiin tulee, niin nuo kehumasi 200 hevosvoimaiset dieselit testataan samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Suomeksi sanottuna pintakaasulla ajamalla. Jos isoja dieseleitä käytetään oikeasti voimantuotantoon, niin CO2-päästöt ovat jotain muuta kuin EU-normilla mitattuna.

      
  • simppa:



    Pitäisi saada sellainen malli jossa on kilpailukykyiset hybridi ja diesel-koneet. Nyt tojotassa on selvästi jälkeenjäänyt dieseli ja vastaavasti mersussa hybriditekniikka ei ole ajantasalla.




    Miten Verso tuolla retard-dieselillä sitten kuluttaa saman kuin Touran 1.6 TDI BlueMotion?

      
  • Homeros:

    simppa:


    Pitäisi saada sellainen malli jossa on kilpailukykyiset hybridi ja diesel-koneet. Nyt tojotassa on selvästi jälkeenjäänyt dieseli ja vastaavasti mersussa hybriditekniikka ei ole ajantasalla.



    Miten Verso tuolla retard-dieselillä sitten kuluttaa saman kuin Touran 1.6 TDI BlueMotion?




    Testin mukaan näyttäisi siis siltä, että VW 1,6 TDI blue motion ja Verso 2,0 diesel ovat epätaloudellisia ja Renault, Mazda, Ford, Peugeot, Chevrolet ja Nissan surkean epätaloudellisia?

      
  • No tuollaisen auriksen omistaneena ja nyt diesel mersun omistavana voin Simppa sanoa, ettei tuolla sinun väittämälläsi ole mitään todellisuus pohjaa.



    Mersu kuluttaa kaupungissa n.9litraa vs. auriksen 5,5litraa.

    Mersu kulutti talvirajoituksilla n.5litraa vs. auriksen 4,5litraa

    Mersu kulutta kesärajoituksilla samat 5litraa ja auris myös n.5litraa.



    Eli maantielle mersu ja kaupunkiin diesel auris tai siis vielä mielummin hybrid auris.



    Diesel bemarit vielä kauempana todellisissa kulutuksissa!



    Mikä toi mainostamasi Alffakin oli Mitoko? Yhden vuorokauden oli aikoinaan koeajossa ja kulutus n.12litraa kaupungissa!

      
  • Rynen Toyota-satuja on täällä luettu ennenkin.



    Minkä mallinen mersu, millä koneella ja mikä vaihteisto?



    Se Alfa on Giulietta 1.4 Multiair automaatti. Vastaavaa pakettia ei käsittääkseni Mitoon saa.

      
  • simppa:

    Mikä olisi Toyotan motiivi mokata EU-normi noin täysin? Varsinkin, kun noissa pikkudieseleissä pieni kulutus on olennainen myyntivaltti.




    Voisiko hväksyttävä motivaatiotekijä olla halu optimoida voimalinja todellisiin ajotilanteisiin EU-syklin sijaan?

      
  • sjvirt:

    Kyllä on kova itku aikuisilla miehillä, kun hybriditekniikka on jälleen osoittanut suorituskykynsä. :cry:




    Jostain syystä sinä taidat kuitenkin hakea provoilijan paikkaa tässä keskustelussa. Ei kai tässä kukaan kiellä sitä, etteikö hybridi olisi tässä automallissa dieseliä taloudellisempi, mutta tämän testin perusteella on pelkästään typerää vetää tuosta yleinen linja. Näitä testejä ovat monet muutkin lehdet tehneet ja niistä on saatu enemmän vähemmän erilaisia tuloksia. Yleinen linja on monesti ollut tuo hiilipäästön kertoma jako maantie-kaupunki -ympäristöön.



    Vasta-argumenteiksi kaivetaan siten jotain jenkkilotjia tai S-luokan Mersuja. Aivan niinkuin niillä olisi jotain merkitystä eurooppalaisen Auriksen ostajalle.




    Kävisikö tutut dieselmallit? Tuoreista testeistä tulee heti mieleen Autoexpressin vertailu Golf vs. Auris ja vaikka AMS:n pari viimeisintä säästöpossutestiä.



    Ensinnäkin hybridin mukavuus kaupunkiajossa on mahtava verrattuna betonimyllyltä kuulostavaan dieseliin. Varsinkin liikennevaloissa seistessä hybridin hiljaisuus on täyttä luksusta raksuttavaan ja autoa täristävään dieseliin verrattuna. Tyhmäkäynti roksottava auto tuntuu nopeasti äärimmäisen vanhanaikaiselta. Eikä automaattivaihteistokaan ainakaan mukavuutta vähennä.




    Kannattaako sitten valita jotain kehittymättömiä dieseleitä jos arvostaa start-stopia ja vär'htelyjen vaimennusta? Start-stop, automaattivaihteista ja ääni/värhätelyjen vaimennus ovat kyllä saatavissa dieselautoihinkin.



    Toiseksi bensakoneen päästöt ovat hiukkastenkin osalta olemattomat, kun taas dieselissä hiukkasloukku aiheuttaa omat kommenverkkinsä ja huoltotarpeensa. Hybriditekniikkaa on täysin huoltovapaa ja Priuksen III-koppaan mennessä tekniikka on koeponnistettu erittäin varmaksi.




    Miten hiukkaspäästöt menivätkään hybridin osalta viime talven talvitestissä?

      
  • Homeros:


    Miten Verso tuolla retard-dieselillä sitten kuluttaa saman kuin Touran 1.6 TDI BlueMotion?




    Pienet koneet lähtökohtaisesti antavat suurimmat hyödyt kuormituksen ollessa pieni. Tämän vuoksi pikku- ja kompaktiluokassa erot voivat poiketa tila-autoista.

      
  • Kannattaako sitten valita jotain kehittymättömiä dieseleitä jos arvostaa start-stopia ja vär'htelyjen vaimennusta? Start-stop, automaattivaihteista ja ääni/värhätelyjen vaimennus ovat kyllä saatavissa dieselautoihinkin.




    Onko sellaisiakin tarjolla, siis automaattivaihteinen auto start-stop automatiikalla ja vieläpä dieselinä?



    Värähtelemätöntä dieselikään en ole vielä nähnyt. Toki jotkin 6 sylinteriset rivikoneet käyvät varsin tasaisesti, mutta on niissäkin melkoinen roksotus tyhjäkäynnillä. Lisäksi alle 30 tonnin hintaluokassa tuppaa olemaan kuutoskoneet melko harvinaisia.





    Miten hiukkaspäästöt menivätkään hybridin osalta viime talven talvitestissä?




    Kerro ihmeessä, jos sinulla on jotain tietoa.



    Itse en lue vakituisesti muita autolehtiä kuin Mobilistia, kun ei hotsita maksaa autotehtaiden esitemateriaalin referaateista.

      
  • Ettekö pysty lukemaan itse, kun kerran tänne pääsette kirjautumaan.



    TM 4/2011 s.31. Hiukkaspäästöasia luettavissa.



    "Miten hiukkaspäästöt menivätkään hybridin osalta viime talven talvitestissä?"

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit