Mikä oli viimeinen "oikea" Porsche ?

13 kommenttia

Siis ennenkuin oliko se nyt 1997 kun tuli se lällyn näköinen halvin Porsche ?



En oo ostamassa autoa, mutta kysyn vaan.



  
  • Viimeisin oikea Porsche lienee 911 GT2 RS. (Esitellään virallisesti elokuussa.) Ei kuitenkaan viimeinen? :sunglasses:

      
  • Onko Porschen valmistus lopetettu? Ei tietääkseni.

      
  • Tarkoitin tätä



    "The Porsche 993 - the last air cooled true 911

    For many Porsche fans the Porsche 993 is the last "real" 911. While being faster, more powerful and better engineered than its predecessors it was still close to the initial engineering and design blueprint, lighter and nimbler than its successors, the 996 model range. And it was air cooled like the 356 and all its successors until the 996. Many if not most people also think it looked much better than the 996, no wonder that the design of the 997 got again closer to what the 993 was.

    The 993 was a pretty practical car and also easier to maintain and cheaper to own than any 911 thereafter.

    Mine was a 1994 model with the 3.6 liter engine and 272 HP. I took it to Germany and France and did quite a bit of mileage in a short period. I still sold it after less than a year and that was probably a mistake as these cars hold their value actually quite well. And I still like both shape and engine sound. So this is yet another car I could imagine buying again, even if I am not the typical Porsche owner myself."

      
  • Määritelläänkö aitous siis sen perusteella, missä mallissa oli viimeisenä käytössä ilmajäähdytys? :kiss:



    Kaikilla vanhemmilla automerkeillä oli aikanaan ilmajäähdytteiset autot, eivätkö nekään enää ole aitoja?

      
  • Toinen tapa määritellä alkuperäistä henkeä lienee ulkonäkö ja ajo-ominaisuudet, tällöin viimeiseksi aidoksi 911 jäänee 964 (1989-93). Kauniit pystylamput ja takavetoversion sai vielä punottua petäjän ympärille vähän höllentämällä kesken kurvin.



    Kaikki Porschen tekemät Porschet on ihan oikeita, jopa firman pelastanut Cayenne, joka tosin saa arvosanan rumin Porsche. Oma suosikki on 928 S4, naapurin Porsche-spesialistiliikkeen pihassa sellainen seisoo...

      
  • No kyllä tuossa on perääkin. 993 pitää hintansa aivan tavattoman hyvin, eli kyllä se sellainen viimeinen "puristien" Porsche tuntuisi olevan. Mobile.de:stä voi katsoa hintoja.



    Itse en 996-mallisarjasta niin kamalasti pidä, mutta 997 on jo tosi komea. 993 on samoin todella hieno, varsinkin 993 turbo, jolla pääsin pienen lenkinkin heittämään.

      
  • Kaimaani ja Boxter. Eihän Porche alunperin yrittänytkään olla mikään superauto. 911 on tietenkin legenda, mutta pilasivat sillä liialla superilla!

      
  • Aikoinaanhan manattiin Porsche suohon, kun 944 ilmestyi markkinoille. Sitä ei oikein enää pidetty porschena. Itseäni tuon automerkin ulkonäkö ei ole koskaan oikein viehättänyt. Tosin on se ulkonäkö paljon ajattomampi kuin esim. Ferrareissa, joita on olemassa aika rumiakin yksilöitä.

      
  • Helpompaa on nimetä "väärät" Porschet eli 924 ja Cayenne. Molemmissa on liikaa VAGn DNAta.



    Toivottavasti eivät integroi Porschea enempää jakamaan konsernin tekniikkaa.

      
  • Mielenkiintoinen kysymys olisikin että mikä on sitä aitoa ja oikeaa Porschea.

    Onko Porsceus moottorin sijainnista tai jäähdytystavasta kiinni. Firman omat insinöörit olisivat ainakin erimieltä.

    Aikoinaan traditionalistit katsoivat nokkavarttansa pitkin 944:sia ja 928:ja vaikka nämä olivat erinomaisia urheilu-/GT-autoja ja nyt meillä on Cayennet ja Panamerat kauhisteltavana.

    Niin se maailma muuttuu. On, diiseli Jaguaareja, "maastoauto" M-bemareita, pikkuautoja Mersun tähdellä ja kohta vielä niitä etuveto Bemareita.

    Tällä hetkellä Porsche valmistaa kuitenkin autoa jota monet harrastajat ja testaajat pitävät kaikkien aikojen parhaimpana Porschena (911 GT3/911 GT3 RS), joten ei syytä huoleen.



    ps. taitaa muuten olla ihan aito OIKEA Porsche

      
  • Tuota:

    Helpompaa on nimetä "väärät" Porschet eli 924 ja Cayenne. Molemmissa on liikaa VAGn DNAta.




    Eikös sama päde myös 914:een?



      
  • Tuota:

    Helpompaa on nimetä "väärät" Porschet eli 924 ja Cayenne. Molemmissa on liikaa VAGn DNAta.




    924 on porschen suunittelema auto audille ja kun sitä ei öljykriisin jälkimainingeissa haluttu tuoda markkinoille niin porsche osti takaisin auton (maksoi tasan saman verran siitä mitä vw oli maksanut heille )

    sen takiahan siinä on audin kone ja paljon vw-konserni osia



    eli omasta mielestä se on kuitenkin aito porsche ja on tavallisen kuskin käsissä nopeampi radalla kuin saman ikäinen 911

      
  • Nykyään, tai paremminkin tulevaisuudessa ovat volkkareita kaikki tyynni. Toivottavasti volkkarismi ei pesiydy merkin luonteeseen jatkossa kovin tiukasti. Ja vielä saa oikean porssen kaupasta mikäli rahat piisaa :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit