Autojen mallimerkinnät

11 kommenttia

Nykyiset autojen mallimerkinnät pyrkivät kertomaan autosta tärkeimmät ominaisuudet, mutta kuinka monelle tavalliselle auton ostajalle nuo merkinnät avautuvat.



Samankaltaisuuksista ei voi välttyä kuten kahden uusimman sporttisen auton mallimerkinnät ovat esim. näin:

CR-Z 1,5 S Coupe ja RCZ THP 156 Coupe.



Ensimmäinen on siis Hondan ja toinen Peugeotin uutuudet. Kummassakin kirjaimet C,R ja Z, hieman eri järjestyksessä.



"Ennenvanhaan" pystyi esimerkiksi dieselauton tunnistamaan helposti mallimerkinnästä kun siinä oli yleensä kirjain D. Samoin oli vaihteiston kohdalla kun merkintä oli yksinkertaisesti A.

Nykyisistä merkinnöistä on tavallisen autonostajan vaikea päätellä onko auton moottori diesel- vai bensamoottori, vaihteistona automaatti- vai manuaalivaihteisto.



Tässä muutamia mallimerkintöjä malliksi:



Alfa Romeo MiTo 1,4 T-Jet 155 Distinctive

Audi A6 2,0 TDI Multitronic

Audi Q5 3,0 V6 TDI Quattro S tronic

BMW X3 xDrive20d A

Dodge Journey 2,0 CRD XST DCT

Ford Focus 1,6 TDCi Econetic

Ford Mondeo 2,0 TDCi DPF ECOnetic+

Honda CR-V 2,2 i-CTDi

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi GLS 5p A

Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 CRD QT Limited Business

Kia Cee’d 2,0 CRDi EX Sporty Wagon

Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6 HSE Aut.

Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D Intense+

Nissan Qashqai 2,0 dCi 4x4 Tekna A

Opel Astra 1,9 CDTI Wagon Enjoy

Renault Grand Scénic 1,4 TCe 130 Dynamique

Renault Koleos 2,0 dCi 16V FAP Dynamic Executive

Saab 9-3 Sport Sedan 1,9 TTiD Vector

Seat Exeo 2,0 TDI DPF 143 Style

Skoda Fabia 1,2 HTP Fun

Skoda Yeti 2,0 TDI CR 140 Experience 4WD

Smart Fortwo mhd

Subaru Legacy STW 2,5i-S Lineartronic

Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical

Toyota Avensis 2,0 D-4D 126 4ov Linea Sol Navi

Toyota Avensis 2,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S

Toyota Prius Premium HSD Pre-Crash

Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Linea Sol

Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG

Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion Highline

Volkswagen Passat Sedan 2,0 TDI Power Diesel Comfortline

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Track&Field 4Motion

Volvo XC60 D5 AWD A

  
  • Penteles:

    Nykyiset autojen mallimerkinnät pyrkivät kertomaan autosta tärkeimmät ominaisuudet, mutta kuinka monelle tavalliselle auton ostajalle nuo merkinnät avautuvat.




    Luulen, että mallimerkinnät ovat markkinointialan ihmisten kehittämiä. Tarkoitus on tehdä tuotteesta mahdollisimman houkutteleva. Informatiivisuus ei ole päällimmäisenä.



    Z, R ja C kirjaimet yhdisteltynä ilmeisesti vetoaa nuoriin (luo mielikuvan menevästä mallista), koska niitä käytetään nuorille suunnatuissa autoissa.



    Samoin ihan normaalit tekniset ratkaisut nimetään nykyään jollain hienolta kuulostavalla nimellä, josta käytetään sopivaa kirjainyhdistelmää. Aivan kuin olisi luotu jokin erityisen mullistava järjestelmä.

      
  • CR-Z 1,5 S Coupe ja RCZ THP 156 Coupe.

    Ensimmäinen on siis Hondan ja toinen Peugeotin uutuudet. Kummassakin kirjaimet C,R ja Z, hieman eri järjestyksessä.




    Totta, mutta Pösö tuossa lähti kopioimisen tielle.



    Pösöllä on ollut kohtuullisen selkeä numerokoodisto jo vuosikymmeniä.



    Vastaavasti Honda on käyttänyt jo pitkään kolmen aakkosen ja väliviivan yhdistelmää, esim. CR-V, FR-V ja HR-V. Lisäksi pikkucoupe oli jo 80-luvulla myynnissä nimellä CRX. CR-Z on siten täysin looginen jatkumo Hondan mallinimille.

      
  • BMW:n kolminumeroiset mallinimet on pääasiassa käteviä ja ytimekkäitä, kuten Peugeotillakin. Nykyään vain bemarilla on ongelmana ettei mallinimi vastaa todellista moottoritilavuutta juuri missään mallissa. Lisäksi sDrive20i/xDrive35i -tyyliset merkinnät varmasti aiheuttaa monille turhaa epäselvyyttä.

      
  • Mitä iloa sen todellisen iskutilavuuden ilmoittamisesta on? Se ei vielä kerro oikein mitään olennaista.

      
  • NHB:

    Mitä iloa sen todellisen iskutilavuuden ilmoittamisesta on? Se ei vielä kerro oikein mitään olennaista.




    Totta. BMW:lläkin on 2-litraisesta dieselistä ainakin kuutta eri tehoversiota.

      
  • Onko bemarin sdrive-tunnuksella jotain muutakin sisältöä kuin takaveto?

      
  • Toisaalta voivat nuo bemarintyyppiset numerolyhennelmätkin olla varsin epäinformatiivisia. Hyvänä esimerkkinä mersun kolmelitraine diesel, joka on typerästi nimetty 350 CDI:ksi. Nyt joku voisi luulla, että tuo on vaikkapa bemarin x35d:tä vastaava mitä se ei todellakaan ole.

      
  • Herbert:

    Onko bemarin sDrive-tunnuksella jotain muutakin sisältöä kuin takaveto?




    Ei. Se kertoo vain SUV-mallien takavetoisuudesta. Vastaavasti xDrive nelivetoisuudesta.



    Takavetoisen "katumaasturin" järkevyydestä voidaankin sitten olla montaakin mieltä. :wink:

      
  • FARwd:


    Ei. Se kertoo vain SUV-mallien takavetoisuudesta. Vastaavasti xDrive nelivetoisuudesta.


    Esimerkkinä vaikkapa avomaasturi Z4.



    Takavetoisen "katumaasturin" järkevyydestä voidaankin sitten olla montaakin mieltä. :wink:


    Suurin osa katumaasturin ostajista ei hyödy nelivetoisuudesta. Takavetoisena saman kopin saa halvemmalla ja pienemmällä kulutuksella.

      
  • Aloitin uuden keskustelun katumaastureiden vetotavoista. Jatketaan aiheen käsittelyä siellä, mikäli jotain kommentoitavaa on.



    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6000

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit