Uutisia japsisporteista (Subaru, mitsu)

18 kommenttia

Tommi Mäkinen on Tulilasin mukaan painellut Nordscleifen ennätyksen Subarulla:



http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tommi-makinen-ajoi-subarulla-nordschleifen-ennatyksen



Kyseessä siis neliovisten ennätys. Tuo on aivan käsittämättömän uskomaton tulos, mikäli tuo on oikeasti paineltu tehdasviritteisellä autolla. Edellinen ennätyshän on Cadillac CTS-V:llä, joka ei todellakaan ole mikään hidas auto, vaan esim. useammassa vertailutestissä ollut BMW M5:ttä nopeampi. Jos Subaru pystyy rakentamaan 300 hv tehoilla auton, joka on oikeasti noita kahta nopeampi, niin nostan kyllä hattua todella korkealle.



Asiasta seuraavaan:



http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/250385/



Seuraava Evo-mitsu on kuulemma diesel-hybrid. Aika uskomattoman tuntuista, jos mitsun suunnitelmat todella toteutuvat. Itse olen todella skeptinen koko suunnitelman toteuttamiskelpoisuudesta.



Samat tuulet puhaltavat Subarulla:



http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/250386/



Ei hybridiä, mutta seuraava Impreza STi on kuulemma hyvällä todennäköisyydellä diesel. Vähän vaikea on tuotakaan niellä. Kuulemma downsizing (1,5l!) bensaturbo on myös harkinnassa. Aika miehekkäät litratehot tulisi. Toisaalta onhan Evo-mitsustakin FQ400-malli, jossa on peräti 200hv/l. Lisäksi Imprezalla ei kuulemma enää ajeta rallia vaan rata-autoiluluokkia.



Jotenkin nuo kulutushöpinät tuntuvat vähän tekosyyltä sille, ettei mitsulta löydy osaamista tehdä tarpeeksi pienikulutuksista bensakonetta. Jos noihin kahteen verrattuna valtava S-sarjan mersu menee yli 300 hv vapari koneella reippaasti alle 200g/km päästöillä, niin luulisi moisen olevan mahdollista noissa sporteissakin.

  
  • simppa:

    Tommi Mäkinen on Tulilasin mukaan painellut Nordscleifen ennätyksen Subarulla:

    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tommi-makinen-ajoi-subarulla-nordschleifen-ennatyksen

    Kyseessä siis neliovisten ennätys. Tuo on aivan käsittämättömän uskomaton tulos, mikäli tuo on oikeasti paineltu tehdasviritteisellä autolla.




    en tiedä miten määritellään tuotantoauto



    http://www.ausringers.com/2010/06/10/subaru-impreza-wrx-sti-sets-four-door-ring-record.html





    "Some potential future model items were added to the test vehicle, with Subaru positioning the test as one stage in advanced research and development. "





      
  • No joku koira haudattunahan tuossa oli pakko olla. Ei tasan varmasti ole se edellinenkään Subarun oma ennätys ajettu tuotantoautolla. Lisäksi renkaista ei ollut mitään puhetta. CTS-V:n aika on ajettu katurenkailla.

      
  • Osaamisen sijaaan veikkaan kyseessä olevan rahapula. Ja se, että Evon kaltaisen auton myyntivolyymit eivät ole niin järin suuret. Mersun kaltainen valmistaja voi käyttää samaa konetta paljon laajemminkin, joten heillä on varaa ja resursseja tehdä se kunnolla myös kulutuspuolen osalta. Mitsulla tuskin olisi montaa käyttökohdetta tuollaiselle moottorille.



    Sen sijaan diesel hybridi tekniikalle Mitsulla ja myös Subarulla on enempikin käyttöä, tulevaisuudessa varsinkin ja nyt kun omien dieselmoottorien kehitystyö on saatu kunnolla käyntiin. Ensimmäinen Mitsun oma uusi diesel on siis tämä 1,8 litrainen.



    Myöhemmin odotettavissa on vielä 2,2 litraisen ja mitä luultavammin Pajeronkin koneen tulee korvaamaan joku hieman modernimpi.



    Tosin Subarun tapausta ihmettelen, Subaru kun on Toyotan alaisuudessa, luulisi, että on varaa kehittää kunnollisia koneita joita sitten jakaa Toyota konsernin muidenkin merkkien kanssa. Vähän kuten tässä Toyotan ja Subarun yhteisprojektissa on tehty.



    Nykyevon konehan on muuten loistava, mutta kulutus on tehoihin ja kokoonnähden ehkä hieman kovahko, juurikin verrattuna isoihin eurobensoihin. Tosin, en tiedä sitten, meneekö esim. mersun pienempi kulutus enempi juurikin ison alaväännön piikkiin? Kuluttanee selvästi enempi jos tehoja ja kierroksia käyttää?



    Itse seuraan mielenkiinnolla kehitystä ja mitä tuokaan tullessaan. Mitä Mitsun viimevuosien konsepteja katsoo, niin dieselhybridi evossakin ei kuullosta ollenkaan kaukaa haetulta, vaikka hieman hullu ajatus nykyvalossa onkin.



    Vielä sellainen huomio, että Evon kaltainen auto on varmasti myös luomassa koko merkin imagoa ja brändiä. Nyt kun on buumi muuttaa sitä ympäristöystävällisemmäksi . . . Kysehän voi olla vain tästä, markkinoinnista ja merkin ympäristöystävällisen imagon luomisesta.

      
  • Tottakai mersun kulutus kasvaa, kun tehoja käyttää. Tuossa tapauksessa todennäköisesti vielä melkoisen hurjasti, kun tehoa on suhteellisen reippaasti ja autollakin painoa melkoisesti.



    Nuo mersun luvut ovat silti hämmästyttäviä, vaikkei niihin varmaan päästäkään kuin eurotestissä. 3,5l vapaastihengittävä yli 300 hv kone ja ässässä keskikulutus 7,6l (177g/km). Vääntöähän tuossa on 370 nm. Erityisen alhaalta tuo mersu ei kyllä väännä (huippu 3500 rpm), onhan kuitenkin kyseessä vapaastihengittävä moottori. Turboversiokin on kyllä tuloillaan.



    Jos mersu pystyy isossa edustusautossa tuollaisiin normikulutuslukuihin, niin kyllä mitsulle ja Subarullekin olisi täysin mahdollista rakentaa Evo tai STi vastaavilla kulutusluvuilla. Tuo mersun konehan on juuri sen tehoinen kuin näissä kahdessa on jo nyt.



    Tuo Toyotan ja Subarun FT-86 näyttäisi menevän vastoinkäymisestä toiseen. Nyt mahdollista markkinoille tuloa on taas lykätty. Harmi, sillä konsepti on erittäin mielenkiintoinen. Mutta eihän yli 300 hv kone ole tuohon tarkoitettu, sillä FT-86 on tarkoitettu varsin edulliseksi jokamiehen sportiksi.

      
  • simppa:

    Tommi Mäkinen on Tulilasin mukaan painellut Nordscleifen ennätyksen Subarulla:

    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tommi-makinen-ajoi-subarulla-nordschleifen-ennatyksen

    Kyseessä siis neliovisten ennätys. Tuo on aivan käsittämättömän uskomaton tulos, mikäli tuo on oikeasti paineltu tehdasviritteisellä autolla. Edellinen ennätyshän on Cadillac CTS-V:llä, joka ei todellakaan ole mikään hidas auto, vaan esim. useammassa vertailutestissä ollut BMW M5:ttä nopeampi. Jos Subaru pystyy rakentamaan 300 hv tehoilla auton, joka on oikeasti noita kahta nopeampi, niin nostan kyllä hattua todella korkealle.


    Mikäs tuossa on rallimiehen (nelarilla) nurtsilla oikoessa, mitä ratamiehet eivät tekisi kuin ajovirheen takia. (Samalla tulee jälleen kerran kyseenalaiseksi koko rata-ajon mielekkyys - ajaa samaa rinkiä päätyäkseen lähtöpisteeseen, ja hävitä rallikuskille.)



    Samoin ratojen ojanpohjiin ei ole kätketty kiviä, joista olisi harmia.

      
  • simppa:

    Tommi Mäkinen on Tulilasin mukaan painellut Nordscleifen ennätyksen Subarulla:

    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tommi-makinen-ajoi-subarulla-nordschleifen-ennatyksen

    Kyseessä siis neliovisten ennätys. Tuo on aivan käsittämättömän uskomaton tulos, mikäli tuo on oikeasti paineltu tehdasviritteisellä autolla. Edellinen ennätyshän on Cadillac CTS-V:llä, joka ei todellakaan ole mikään hidas auto




    Ovatko amerikkalaiset joskus osanneet suunnitella auton, joka on nopea myös mutkissa?

      
  • ddr5:

    Ovatko amerikkalaiset joskus osanneet suunnitella auton, joka on nopea myös mutkissa?




    Eikös Corvette ZR1 ole suunniteltu USA:ssa? Vertailun vuoksi aikoja Nordschleifelta ja Hockenheimista:



    7.38 ja 1.09,7 (Chevrolet Corvette ZR1)

    7.39 ja 1.10,3 (Ferrari 430 Scuderia)

    7.40 ja 1.10,4 (Porsche 911 GT3)



    Näistäkin vain ZR1 oli mitattu vakiorenkailla!





      
  • ddr5:



    Ovatko amerikkalaiset joskus osanneet suunnitella auton, joka on nopea myös mutkissa?




    Millä luvulla sinä elät? Ihan hyvin näyttäisi kulkevan:



    https://www.youtube.com/watch?v=k6mEirkQN8o



    Samoin tämä:



    https://www.youtube.com/watch?v=o2mFEC2H0cY&feature=related



    Eipä tuo jo mainittu CTS-V sekään erityisen hitaalta vaikuta:



    http://www.roadandtrack.com/tests/comparison/2009-cadillac-cts-v-vs.-2008-bmw-m5-smg/page_2_-_2009_cadillac_cts-v_vs._2008_bmw_m5_smg_page_2



    http://www.motortrend.com/roadtests/sedans/112_0907_bmw_m5_cadillac_ctsv_comparison/index.html

      
  • Mikä tässä nyt on niin yllättävää?



    Eikös Subaru rehellisesti ja suoraan ilmoita että aika on nimenomaan epävirallinen, ja että autoa ei voi semmoisenaan ostaa kaupasta.



    Testin auto oli ilmeisesti jonkinlainen sekasikiö näiden ''speciaali-editioneiden'' palikoilla lisättynä, jotka on tuolla listattunakin.



    Sehän ei ole mikään uusi juttu että Sti:llä tai varsinkaan sen eri editioneilla mennään tajuttoman lujaa tietyillä radoilla, ja että peitotaan huomattavan kovia kilpailijoita.

      
  • Ja Laguna Secankin kierrosennätys ACR:llä:



    http://www.tmnet.fi/uutiset/dodge-viper-hurjasteli-laguna-secassa



    Mitä olen tuosta lukenut vertailutestejä, niin kyseessä on totaalisen brutaali laite. Kilpailijat ovat usein jääneet sekuntitolkulla jälkeen. Tämä Car & Driverin testi antaa ehkä vähän osviittaa, minkälainen peli on kyseessä:



    http://www.caranddriver.com/features/08q4/the_lightning_lap_2008-feature



    http://www.caranddriver.com/var/ezflow_site/storage/original/application/9171811b737c4588b5e667befb8e5cd2.xls



    Varsinkin nämä Motortrendin testin kierrosajat puhuvat omaa kieltään:



    1:55.7 Viper SRT10 ACR

    1:59.7 911 GT2

    2:01.1 GT-R

    2:01.7 Corvette Z06



    Ero on massiviinen seuraavaksi tulleeseen Porscheen, jota nyt ei sitäkään kovin hitaaksi voi sanoa.



    Eli ne puheet amerikkalaisten autojen "huonoista" ajo-ominaisuuksista voisi lopettaa.

      
  • simppa:


    Nuo mersun luvut ovat silti hämmästyttäviä, vaikkei niihin varmaan päästäkään kuin eurotestissä. 3,5l vapaastihengittävä yli 300 hv kone ja ässässä keskikulutus 7,6l (177g/km). Vääntöähän tuossa on 370 nm. Erityisen alhaalta tuo mersu ei kyllä väännä (huippu 3500 rpm), onhan kuitenkin kyseessä vapaastihengittävä moottori. Turboversiokin on kyllä tuloillaan.




    Tartun nyt lillukanvarsiin, mutta mikäs Ässä-mersu kulkee noin pienellä? Hybridikin tupruttelee 186g/km, ja tavalliset bensakoneet vielä paljon enemmän.

      
  • simppa:


    Eli ne puheet amerikkalaisten autojen "huonoista" ajo-ominaisuuksista voisi lopettaa.






    Toki nuo muutamat marginaali-urheiluautot ovat loistavia, mutta yleisesti ottaen jenkkiautot ovat monien mielestä melkoista kuraa.



      
  • Kyllä mä voisin vielä muitakin mainita.



    Tokihan sieltä tulee paljon huonoakin, mutta Nurburgringin ennätykset kertovat, että kyllä siellä rapakon takanakin tehdään todella nopeita aikoja. Nopein sedan on CTS-V ja kaksi nopeinta coupea Viper ACR ja ZR-1.



    Itseäni korpeaa vain joidenkin asenteet. Esimerkiksi kun CTS-V paukutti ringillä mainion ajan, niin heti alkoi täällä jauhaminen huijauksista ja siitä kuinka M5 olisi oikeasti nopeampi. Noh, kummasti vaan tuo CTS-V on vertailutesteissäkin pitänyt aikamoista vauhtia:



    http://www.motortrend.com/roadtests/sedans/112_0907_bmw_m5_cadillac_ctsv_comparison/index.html



    Tuota ACR:ää kuvaa hyvin, että Edmundsin Inside Linen testissä se keräsi Bonnevillessä huippuja vain reilu 270 km/h. Tehoa on siis 600 hv. Kertonee jotain downforcesta:



    http://www.insideline.com/dodge/viper/2008/2008-dodge-viper-acr-from-la-to-bonneville-and-back.html



      
  • Tavalliset perusjenkit on luonnollisesti tehty paikallisiin olosuhteisiin, eli tasoittamaan betonisten tai muuten epätasaisten moottoriteiden aiheuttamaa tärinää. Nopeudet niillä muutamaa osavaltiota lukuunottamatta vastaavat aikalailla suomalaisia nopeuksia (n. 105-120 km/h). Tosin rajoituksia ei noudateta ihan niin kirjaimellisesti, kuin täällä yleensä. Ruuhkissa vietetään myös huomattavasti enemmän aikaa kuin Suomen teillä ja kaduilla. Eipä siellä juuri rataominaisuuksia kaivata.

      
  • Tietotaitoa jenkeillä varmaan löytyy nopean auton tekemiseen. Jenkeissä vain kotimarkkinat vetivät aikoinaan tietyntyyppisiä autoja ja ne ei oikein tänne Eurooppaan soveltuneet. Toki aikaisemminkin kukkulan kuninkaita on tullut jenkkilästä; Challenger, Mustang ym. muskelimalleilla oli melkoisia paketteja tarjolla ennen energiakriisiä.



    Itseä kutkuttaisi kovasti päästä edes kokeilemaan Cadillac CTS-V mallia.

      
  • Niin minuakin. Samoin Viper ACR olisi kyllä kokemisen arvoinen.



    Nämä vanhat muskelijenkit ovat toki oma lukunsa. Makeita vehkeitä, vaikkei niillä mutkatiepätkää ajakaan. Ja hinnat nykyään alkuperäisten isolohkojen osalta aivan taivaissa.

      
  • vernon vili:

    Jenkeissä vain kotimarkkinat vetivät aikoinaan tietyntyyppisiä autoja ja ne ei oikein tänne Eurooppaan soveltuneet.


    Jenkit on niin fiksuja, että kohta ne keksii merivedellä kulkevan auton.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit