Auto vain golfin pelaajille

7 kommenttia

Auton vaihto tuli ajankohtaiseksi keväällä. Uudeksi autoksi valitsimme vaimoni kanssa Jaguar XF:n. Auto tuli toukokuun lopulla. Jokunen päivä sitten sain maahantuojalta kutsukirjeen. Minut oli valittu maahantuojan järjestämään ja rahoittamaan kokopäivänmittaiseen golf-tapahtumaan Espooseen. Närkästyin kutsusta. Minullako muka olisi aikaa käyttää kokonainen työpäivä keskellä viikkoa pienen pallon perässä kävelyyn? Golfia en ole koskaan pelannut, ja nyt vaikuttaa siltä, etten koskaan pelaakaan.



Maahantuojan edustajan mukaan osallistujat ovat pääasiassa yrittäjiä, muutama isomman yrityksen pikkupäällikkökin mahtuu joukkoon. Lisäksi kävi ilmi, että automyyjän olisi pitänyt ”seuloa” minut pois kutsuttavien joukosta.



Eli nykyään autokauppaa tehtäessä automyyjän pitäisi laatia ostajasta asiakasprofiili tai miksi sitä nyt haluaa kutsua. Minun tapauksessani laatukäsikirjan tämä kohta ei tainnut mennä aivan putkeen. Sinänsä asiallinen ja miellyttävä automyyjä johdatteli keskustelun niin taitavasti mm. harrastuksiini, että en sitä silloin edes huomannut. Profilointi epäonnistui todennäköisesti siksi, että myyjä vaihtoi työpaikkaa pian kaupan sopimisen jälkeen ja toinen myyjä astui kuvioihin. Siispä minut luokiteltiin vahingossa A-luokan asiakkaaksi ja sain kutsun, joka ei olisi minulle kuulunut. Tätä maahantuojan edustajakin pahoitteli (ei sitä, että heillä on ylipäänsä tällainen käytänt&#246:wink:.



En voi olla ihmettelemättä miksi maahantuoja kustantaa kymmenillä tuhansilla euroilla harrastuskuluja vain pienelle osalle asiakkaitaan. Meille b-luokan asiakkaille jää maksumiehen osa. Perheessämme aiheutti suuttumusta myös kutsun kohta, jossa kiellettiin ottamasta puolisoa mukaan.



Uuden auton ostaminen onkin nykyään aika vaikea asia. Ennen riitti että löysit oikean automerkin ja mallin. Nyt pitää lisäksi selvittää millainen arvomaailma (esimerkiksi naisia kohtaan) maahantuojalla/merkillä on, millainen asiakasprofilointikäytäntö merkillä on, minkälaisia asiakasluokkia on käytössä ja mihin niistä itse kuulut, jne, jne… Myyjä, autoliike tai maahantuoja ei kertonut näistä asioista mitään etukäteen. Eikä sitä tietoa ole nytkään mistään saatavilla. Enkä minä tietenkään osannut näitä kysyä.



Olisi ollut kaikille osapuolille parempi mikäli Jaguar ilmoittaisi etukäteen avoimesti, että he haluavat asiakkaikseen vain golfin pelaajia. Silloin he saisivat vain mieluisia asiakkaita, ja me b-luokan asiakkaat voisimme ostaa jonkin muunmerkkisen auton. Vaihtoehtoja kyllä löytyy.



Kokonaan toinen juttu on, onko golf jo saanut ylisuuren merkityksen jokapäiväisessä elämässä ja koko yhteiskunnassa. Minun mielestäni golf-harrastajilta on mopo karannut käsistä. Golf -toiminnassa on jo uskonlahkojen kiihkohurmoksellisia piirteitä.



Joku saattaa olla kiinnostunut tietämään millainen auto uusi XF oikein on. Reilun kuukauden kokemuksen perusteella en tiedä – eikä enää edes kiinnosta. Mämmistä meni maku.



B-luokan asiakas



  
  • Luulisin noinkin kokeneen autotalon osaan markkinoinnin perusasiat. Kun kumarrat yhteen suntaan (golf), pyllistät kaikille muille.

      
  • Jaguarin ostajista kukaan tuskin on tehnyt ostopäätöstä sen perusteella, että pääsee päiväksi golffaamaan.

    Jollekkin se kutsu on voinut olla iloinen yllätys.

    Mainitsit myyjän johdatelleen puheen harrastuksiin. Oliko golffaus ainoa vaihtoehto?

    Maahantuojalla kuuluisi olla jotain tarjottavaa muista asioista kiinnostuneille. Vaimon kanssa tai ilman.



    Kaikkien etukorttien sekasotkussa jokainen meistä kustantaa tahtomattaan toisten etuja. Monta kertaa kassalla myyjän kysyessä etukorttia olisi parempi jos alennuksen saisi suoraan hintaan.



    Nauti uudesta XF:stä kaikesta huolimatta, auto on ainakin minun mielestä tosi upea!

      
  • Juuri näin kuin jokaka totesi.



    Lisäksi jos esim. Pihtiputaan mummo ostaa auton, jotta pääsisi kauppaan ja vielä Audi quattron, jotta pääsisi perille varmasti ja vielä takaisinkin, hän ei välttämättä ole kiinnostunut osallistumaan talviselle ajoharjoituskurssille, vaikka sellaiselle tulisikin kutsu "kaupan päällisiksi" ja monien mielestä ne olisivat ihan nastaa.



    Tarkan markan mummo ottaisi maksamansa ylihinnan palautuksen mieluummin vaikka "tiu munia" muodossa.

      
  • Onhan näitä. Äitini on saanut pari kertaa kutsun automerkin (liikkeen?) naisten iltaan, joissa ohjelmana on ollut ainakin muotinäytös ja kosmetiikkaesittelyjä. Näinköhän päästäisivät äitimuorin sisälle jos hän tulisi tilaisuuteen suoraan omien harrastuksiensa parista lippalakki päässä, työhanskat kädessä ja kuraiset saappaat jalassa?

      
  • Eipä tuossa tosiaan mitään ihmeellistä ole. Itsellenikin kolahti muutama viikko sitten kutsu Lexuksen vastaavaan golf-tapahtumaan.

      
  • Siispä minut luokiteltiin vahingossa A-luokan asiakkaaksi ja sain kutsun, joka ei olisi minulle kuulunut.




    Veditkö ihan itse jaon ostajien luokitukseen tuon golftapahtuman perusteella?



    Oletko varma, ettei sinua olla luokiteltu johonkin muuhun ryhmään? Jospa sinut on luokiteltu vaikkapa G-luokkaan eli aktiiviseksi kuljettajaksi ja aikanaan kolahtaa kutsu ajamaan radalle? Entäs jos olettekin vaimonne kanssa P-luokassa ja se tarkoittaa kutsua hyvälle illalliselle? Tai Z-luokkaan, johon luokitelluille tarjotaan laskettelua?



    Kaikki edellä mainitsemani ovat sellaisia asiakastapahtumia, joita kalliimman puoleiset automerkit käyttävät.



    Golf nyt on kuitenkin sellainen laji, että sitä joko harrastaa tai sitten ei. Juuri sen takia asiakkaista on syytäkin luokitella sen mukaan, että pelaako sitä vaiko ei. Jos kolopallon perässä käveleminen ei kiinnosta pätkän vertaa, niin kutsun ajatus kääntyy helposti negatiiviseksi.





    Kokonaan toinen juttu on, onko golf jo saanut ylisuuren merkityksen jokapäiväisessä elämässä ja koko yhteiskunnassa. Minun mielestäni golf-harrastajilta on mopo karannut käsistä. Golf -toiminnassa on jo uskonlahkojen kiihkohurmoksellisia piirteitä.




    Täysin samaa mieltä!



    Mutta ei se XF:stä huonoa autoa tee.

      
  • Voiko siitä kutsusta jotenkin kieltäytyä? Armeijahan ainakin meinaa tiukentaa kertausharjoitusten välttelijöitten kohtelua. Ehkä lääkärintodistuksella saat vapautuksen?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit