TM-vertailu 1/2009: Audi A4, BMW 320d, Jaguar X-type, Mercedes-Benz C, Saab 9-3 ja Volvo S40.

637 kommenttia
17810121322
  • Andrea:

    juster:
    Audin ja Mersun melutaso on dB(A) lukujen valossa lähes täsmälleen samat. BMW on näitä kumpaakin hiljaisempi lukujen perusteella. dB(A) on painotettu nimenomaan ihmiskorvan mukaan. Me olemme herkempiä melun suhteen 1 kHz to 4 kHz alueella. Eli melun ”sävyn” vaikutus otetaan huomioon toki jo melunmittauksessa.

    Desibeli lukuja tulkitessa tiedetään, että 3 dB eron ihminen havaitsee ja 12 dB ero tarkoittaa äänen kasvamista kaksinkertaiseksi. Mutta ihminen pystyy havaitsemaan jo 1 dB: n eron äänessä, mikäli on pois vaikutusalueelta äänen voimakkuutta lisättäessä.


    Aika hyvän kuvan tilanteesta saa kun varaa riittävän pitkän koeajon ja kuuntelee ääniä erialaisilla pinnoilla. Moottoriäänethän on käytännössä lähes kaikissa onnistuttu vaimentamaan lähes täysin.

    Äänettömässä autossa saattaa tilanne myös hieman vääristyä kun testaajat mainitsee esim. tuulensuhinoista. Ehkä jotain aina kuuluu jos kone ja rengasäänet ovat hyvin vaimennettu. Audi 4:n suhteen on mainittu jostain suhinoista mutta onko jo ku sellaisia havainnut? Itse en ole kiinnittänyt huomiota.




    -----------------------------------------------------------

    eräs ongelma on siinä että vaikka koeajoauto olisi hiljainen rengasmelun suhteen niin se minkä saat voi olla aivan eri merkkisillä renkalla jotka "meluavat" enemmän.

    esim. paikalliseen nissan liikkeeseen tuli 8kpl samanlaisia autoja ja niissä 6 eri merkkistä/ mallista rengasta.



      
  • esim. paikalliseen nissan liikkeeseen tuli 8kpl samanlaisia autoja ja niissä 6 eri merkkistä/ mallista rengasta. Kuulostaa uskomattomalta! Nissan kilpailuttaa renkaat melko taajaan tahtiin?

      
  • jokaka:

    esim. paikalliseen nissan liikkeeseen tuli 8kpl samanlaisia autoja ja niissä 6 eri merkkistä/ mallista rengasta. Kuulostaa uskomattomalta! Nissan kilpailuttaa renkaat melko taajaan tahtiin?




    ------------------------------------------------------------

    voihan olla että oli todellinen poikkeus tapaus mutta yhdeltä merkiltä oli 3 eri mallia tämä tapahtui muutama vuosi sitten.

    ja uskon kyllä että varmasti kilpailuttavat koko ajan että ssadaan kustannukset alas... koskee varmaan kaikia ns. normaaleja malleja

    mutta olen itse todennut että sama auto eri merkkisillä renkailla voi olla suuret erot rengesmelussa

      
  • finman:

    jokaka:
    esim. paikalliseen nissan liikkeeseen tuli 8kpl samanlaisia autoja ja niissä 6 eri merkkistä/ mallista rengasta. Kuulostaa uskomattomalta! Nissan kilpailuttaa renkaat melko taajaan tahtiin?


    ------------------------------------------------------------
    voihan olla että oli todellinen poikkeus tapaus mutta yhdeltä merkiltä oli 3 eri mallia tämä tapahtui muutama vuosi sitten.
    ja uskon kyllä että varmasti kilpailuttavat koko ajan että ssadaan kustannukset alas... koskee varmaan kaikia ns. normaaleja malleja
    mutta olen itse todennut että sama auto eri merkkisillä renkailla voi olla suuret erot rengesmelussa




    Tosin rengaskoko vaikuttaa vielä enemmän useasti. Kyllä noille ylileveille ja -matalille renkaille Suomen tiet ovat todellista myrkkyä.



      
  • Andrea:



    Aika hyvän kuvan tilanteesta saa kun varaa riittävän pitkän koeajon ja kuuntelee ääniä erialaisilla pinnoilla. Moottoriäänethän on käytännössä lähes kaikissa onnistuttu vaimentamaan lähes täysin.

    Äänettömässä autossa saattaa tilanne myös hieman vääristyä kun testaajat mainitsee esim. tuulensuhinoista.




    Joku tuollainen yksittäinen suhina, natina, jousituksen kolahdus tms. voi olla hyvinkin ärsyttävä.



    Koneiden ääntä ei näissä autoissa ole saatu vaimennettua kokonaan toisin kuin testeissä usein väitetään. Sikäli ne on kyllä vaimennettu, että koneen äänet eivät yleensä häiritse, mutta moottoreista silti tulee tasainen ja rasittava taustamelu tämän(kin) luokan autoissa.



    Ilmiö on sama kuin kotona kääntäessäsi sähköt pois talosta -ihmeen hiljaista tulee vaikka eihän ne pakastimet, jääkaapit ym. juuri mitään ääntä pidä?

      
  • Subarun uudessa dieselissä kuulemma käyntiääntä ei kuule ollenkaan auton sisälle, se on niin hienostunut kätyökseltään. Kuulemma kone on niin hiljainen, että vaihdettaessa vaihdetta suurempaan maantieajossa, ei tuota ääntä kuulu lainkaan sisälle. Nythän Subarulta on tulossa muistaakseni 177 hp ja 204 hp dieselit vastaisku-tekniikkaan perustuen ja lisäksi on tulossa muistaakseni 240 hevosvoiman huippuversiokin.



    Tässä lienee kyseessä varsin sivistynyt paketti, mahdollisesti uraa uurtavakin.

      
  • ubarun uudessa dieselissä kuulemma käyntiääntä ei kuule ollenkaan auton sisälle, se on niin hienostunut kätyökseltään




    ja pakollista subarumainontaa taas......haluisimpa nähdä sen auton jossa moottorinääntä sisälle ei kuuluu.....joopa joo.....subaru ja subaru...mies jaksaa joka palstalla vaahdota subarusta....

      
  • alfred100



    Kukaan ei ole kuitenkaan uskaltanut taikka osannut arvioida Subarun tulevia dieseleitä, mahtidieseleistä puhutaan kuitenkin muuten. Tämähän oli pelkkä keskustelun heräte, maallikolta.



    Joka ikisellä palstalla on joku helvetin premiumpelle aukomassa päätään kun ei oma tekninen osaaminen riitä vastaamaan kysymykseen Subarun tulevasta diesel-linjasta.



    Lisäksi olisin kysynyt tuosta Subarun tehokkaimman dieselin rakenteesta, nimittäin sitä on kuvattu sanoilla "flat six diesel".



    Perustuuko tuo mihinkä tekniikkaan ?



    Veikkaan muuten että aika paljon on tietämättömyyttä tässä asiassa. Vastaukset on tätä tasoa mitä äsken.



    Onneksi sekä käyttökokemukset että lehdistön arvioinnit tukevat käsitystä siitä, että käyntiääni on sivistynein.



    Tietysti ei ole hyvä että keskustelun aloitus on liian räväkkä.



    Ajoin muuten Qashqain 107-heppaista dieseliä, ja siinä oli kyllä järkyttäva ääni.

      
  • Mistä lähtien 204 hv diesel on ollut "mahtikone"?



    Ja Andertz laita nyt jäitä hattuun. Sinun jatkuva provoilusi pilaa puolet palstan ketjuista. Jos muut provoilevat, niin tarvitseeko sinun mennä siihen mukaan? Mielestäni tuollaiset esikoulu-kypsyysasteen viestit voisi jättää kirjoittamatta. Taidan toivoa turhaan...

      
  • Simppa



    Ei se ole varsinaista provoilua, vaan lähinnä osaamattomuutta taikka tiedon puutetta.



    En myöskään pidä tästä Andrean viimeisimmästä tempauksesta syrjäyttää Volvo V50 Opel Insignialla, koska auto on lähinnä Passatin kilpailija. Niin kauan kuin tämä Andrean pelleily jatkuu, niin tilanne on tämä. Vai pitääkö selvittää kirjoittajan olinpaikka ja mennä vetämään turpaan ? Tämähän on se lopputulema. Haluaisin siis nähdä tämän Andrean livenä.



    Ymmärtänet hyvä Simppa sen, että tämä Andrea eli raatokärpänen on jossain määrin ärsyttävä taho. Minkä takia tällaiset moraaliltaan ala-arvoiset raatokärpäset pitäisi hyväksyä ?



    Voin toki rajoittua selostamaan eri testejä kylmän viileästi, mutta tuo edellyttää, että premiumväki analysoi autojen ajettavuutta hyvin tarkkaan, kuten esimerkiksi individual ja petos tekevät. Voin myös osallisttua tähän hyvään ketjuun selostamalla ajokokemuksia Passatista.





      
  • ...Noniin, turhaksihan se toiveeni sitten jäikin.



    Ei muuta kuin lisää esikoulu-viestejä. Anna palaa!

      
  • Simppa



    Kuten sanoin, tämä Andrea on ärsyttävä taho. Ja minun kirjoitteluni perustuu nimenomaan siihen että tämä Andrea on ärsyttävä taho. Sinällään on ihan sama vaikka po. hemmo kirjoittelisi Fiatin vaikeuksista.



    Katsotaan nyt vaan kuinka pitkälle tämä Andrea menee. Ilmeisesti po. hemmo on aika sitkeä.



    Ymmärtänet myös sen että kiinnostaa tietää Andrean motiivi sekä asema, ja fyysinen olinpaikka. Ei kai normaali, autoalalla työskentelemätön henkilö tuollaista kampanjaa voisi vetää ? Tyyppihäm on kuin joku Tuulilasin palstan W. Ratti autoverotuksessa. Oikeastaan pahempi, koska W. Ratti ei ollut mikään raatokärpänen, vaan erehdyttäjä pelkästään.



    Toinen selitysvaihtoehto on se että Andrea pimahti, kun joku omisti ison hienon Volvon, vaikka uuden korimallin S80.



    Selitysvaihtoehtoja on kaksi:



    a. Työskentely jossakin autoorganisaatiossa.



    b. Pimahtaminen siihen, että jollakulla on iso Volvo.



    Jollei Andreaa kiinnosta Volvo, Fiat tai joku toinen automerkki, vaan pelkästään saksalaispremium, niin eikä Andrea voisi selostaa omistamansa premiumin ominaisuuksia.



    Eihän se tuo premiumia Andrealle pöytään, vaikka Volvo myytäisiin Indokiinaan, vai tuoko ?



      
  • jihuu taas mennään.....



    oku helvetin premiumpelle aukomassa päätään kun ei oma tekninen osaaminen riitä vastaamaan kysymykseen Subarun tulevasta diesel-linjasta.




    kysyitkö tuolla aikaisemmin jotain ? ET



    ja eikös tuolla subarun disel moottoreilla ole ihan oma ketjunsa ?

    subarun moottorikeskustelut voisi pitää siellä...eikö...niitä ei ole tarvitse joka keskusteluun laitaa, mitä siitä tulisi jos joka keskustelussa jokainen puhuisi omasta autostaan...riippumatta siitä onko keksustelussa edes kysymys siitä automerkistä....



    jäitä hattuun andertz hyvä.....

      
  • Tarvittaisiin kyllä vahvempi moderointi tällaisille palstoille, jotta nuo provopellet saataisiin pois. Vaihtoehtoisesti pitäisi olla joku ignore-toiminto, jolla voisi jättää andertzin ym. sellaisten viestit katsomatta.



    Ihmettelen kuinka tällaiset kaverit pärjäävät elämässä.

      
  • Simppa



    Olet oikeassa siinä, että joku "IGNORE" olisi hyvä.



    Tämä minun ja Andrean välinen asia on kahdenkeskinen, se pitäisi selvittää kahden kesken, silmätysten, koska tällainen tyhmä provoilu pilaa keskustelupalstan. Itse olen kyllä valmis tapaamiseen, varsinkin siksi että Tekniikan Maailman keskustelupalsta on pilalla.



    Jos Andrea suostuu kahdenkeskiseen tapaamiseen, niin asiat voitaneen hoitaa tätä kautta.



    Voin jättää yhteystietoni Tekniikan Maailman toimitukseen, vaikka heti.



    Syy miksi olen kirjoitellut on se, että varmaankin eri autotehtaat tekevät parhaansa automerkkinsä eteen ja tällainen tarpeeton lokaaminen on loukkaus po. ihmisiä kohtaan.



    Lähinnä tämmöinen retostelu toisten vaikeuksilla on mielestäni ala-arvoista, varsinkin kun kyse on vain autoista. Oli sitten kysymys mistä maasta ja merkistä tahansa.



    Mutta minkäs teet, internetissä on sananvapaus.



    Ihmettelen, jos joku hyväksyy tällaisen yksipuolisen retostelun joka käänteessä. Itse olen vain yrittänyt tuoda esiin erilaisia näkökulmia asiaan.



    Mutta eiköhän se Andrea taas putkahda jostakin esiin, siitä voidaan vaikka lyödä vetoa.

      
  • AkiK:

    Andrea:


    Aika hyvän kuvan tilanteesta saa kun varaa riittävän pitkän koeajon ja kuuntelee ääniä erialaisilla pinnoilla. Moottoriäänethän on käytännössä lähes kaikissa onnistuttu vaimentamaan lähes täysin.

    Äänettömässä autossa saattaa tilanne myös hieman vääristyä kun testaajat mainitsee esim. tuulensuhinoista.


    Joku tuollainen yksittäinen suhina, natina, jousituksen kolahdus tms. voi olla hyvinkin ärsyttävä.

    Koneiden ääntä ei näissä autoissa ole saatu vaimennettua kokonaan toisin kuin testeissä usein väitetään. Sikäli ne on kyllä vaimennettu, että koneen äänet eivät yleensä häiritse, mutta moottoreista silti tulee tasainen ja rasittava taustamelu tämän(kin) luokan autoissa.

    Ilmiö on sama kuin kotona kääntäessäsi sähköt pois talosta -ihmeen hiljaista tulee vaikka eihän ne pakastimet, jääkaapit ym. juuri mitään ääntä pidä?




    Ihmetyttää se, että jossain testeissä joillekin automalleille tuulilasipilareissa testeissä todetaan suhinoita. Mistä aiheutuu? Toteutusmielessä monia vaihtoehtoje ei ole, joku kourumainen rakenne tai kulma suhisee? Miten valmistaja ei ole ongelmaa eliminoinut?



    Tuo mainitsemasi jousituksen kolahdus & alustaäänet on mielenkiintoinen alue, TM kirjoitti BMW 5 testasessaan että tekee mieli ajella ratikkakiskojen ym. yli uudelleen ja uudelleen, ja ihmetellä kun ne ei kuulu eikä tunnu. Monessa muussa ne varmasti kuuluu ja tuntuu. Tällä alueella ainakin on isoja eroja.



    Tuo vertaus 'kotona -sähköt pois' on hyvä. Vastaavanlainen fiilis on kaupungissa Juhannuksena.



      
  • Älä ruoki trollia. :warning:



    Kertoo jotain eräiden palstalle kirjoittelijoiden ajatuksen kulusta, kun on pakko vängätä samoista asioista. Niin kauan keskustelu on jotenkin järkevää kun keskustellaan asiasta, eikä sorruta haukkumaan muita. Sellainen pilaa palstan aika totaalisesti.



    Vielä elämän pieniä totuuksia tämänkin palstan jäärille

    http://www.ratemyeverything.net/post/1804/Arguing_on_the_internet.aspx

      
  • Putputin luonnehdinta tästä palstasta ''avohoitolana'' on minusta tosi osuva.



    Kaikki vain sekoilee ja puhuu ristiin minkä kerkeää, ja laittaa ihme raivaripurkaus-mussutuksia sinne tänne, riippuen mikä on päivän mieliala :lol:



    Kommentoin Opel Insigniaa, ja kun satun olemaan eri mieltä kuin monet, olen taas palstan konna. Olisi pitänyt taas vissi vain hymistä mukana.

    Esitin asian kuitenkin perustellusti ja ketään loukkaamatta.





    Minun kehitysideana on että jokainen alkaisi käyttää ihan oikeasti sitä ''lainaa'' toimintoa, ja vastaa KOHTA-KOHDALTA joka juttuun, niin sitten asia tulee käsitellyksi, eikä joka ketjussa tarvii samojen nuijien kanssa vääntää samoista asioista!



    Silloin tämä on keskustelua, ei sekopäistä pahanolon purkamista, joka ei anna mitään näihin keskuteluihin!



    Minun ei esim. tarvitse jankata samoista asioista esim. Herbertin, Akik:n, Aeronautin jne. kanssa koska asiat on käsitelty kunnolla miesten kesken.





    Anderzille ja muillekkin:



    Subarusta on parikin ketjua, sinne voi purkaa tuntojaan, jos vaikka tykkää subarusta, ei pidä subarun muovien laadusta, tai subarun japanilaisuus ahdistaa, tai puntti tutisee tulevien dieselien takia, tai mitä hyvänsä siihen liittyen.



    Subaru ei kaipaa todellakaan mitään joka ketjussa kampainjointia, ja arvostuksen kerjäämistä!





    Lisäys:



    ja todetaan vielä että kestän kyllä kritiikkiä jos jonkun mielestä itsekkin puhun ristiin. antakaa palaa, niin vastaan. Ja myönnän toki etten aina ole pysynyt asiallisena eikä jutut ole niin fiksuja.



    Kaikilla, ihan kaikilla on peiliin katsomisen paikka, jos palstan tasoa mietitään.



    Pitää muistaa että Palstan tason teemme itse, koska moderointia ei ole.

      
  • petos:

    Putputin luonnehdinta tästä palstasta ''avohoitolana'' on minusta tosi osuva.

    Kaikki vain sekoilee ja puhuu ristiin minkä kerkeää, ja laittaa ihme raivaripurkaus-mussutuksia sinne tänne, riippuen mikä on päivän mieliala :lol:

    Kommentoin Opel Insigniaa, ja kun satun olemaan eri mieltä kuin monet, olen taas palstan konna. Olisi pitänyt taas vissi vain hymistä mukana.




    Niinpä, ilmeisesti et olisi saanut esittää omaa mielipidettäsi :lol: Minustakin tehtiin jokin Opel fanaatikko kun mainitsin, että vaikutti kelpo peliltä ja yllättävän hienolta aikaisempiin verrattuna. Niin ja varustuksessa premiumin makua.

      
  • Lukaisin tuon testin vasta äsken, ja jäin ihmettelemään, että miksei alan ammattilaiset hoksanneet että jaggen lasinpyyhkijät oli laitettu autoon paikalleen päin p....ttä ? :lol:

      
  • Lukaisin tuon testin vasta äsken, ja jäin ihmettelemään, että miksei alan ammattilaiset hoksanneet että jaggen lasinpyyhkijät oli laitettu autoon paikalleen päin p....ttä ?




    Silläkin uhalla että kuulostaa valittamiselta, samat ammattilaiset eivät osanneet laskea Saabille talvirenkaita peltivanteilla ja kapseleilla :weary:

      
  • petos:

    Putputin luonnehdinta tästä palstasta "avohoitolana" on minusta tosi osuva. Kaikki vain sekoilee ja puhuu ristiin minkä kerkeää, ja laittaa ihme raivaripurkaus-mussutuksia sinne tänne, riippuen mikä on päivän mieliala




    Putput mukaanlukien, valitettavasti, joten pata kattila soimaa...

      
  • finman:

    Putput:
    mikkot:
    "Puhut ihan puutaheinää. Ensinnäkin puheet ahdetun olevan tehokkaampi tai vääntävämpi kuin vaparin on ihan älytöntä"

    Putput, tuo edellämainittu on faktaa, mutta sinun puheet ovat enimmäkseen kiihkopaskaa!


    Miten niin ahdetut ovat tehokkaampia kuin vaparit?

    Kuten Murray sanoi: mielummin ohjaustehostin ja muita mukavuusvarusteita pois painon keventämiseksi jotta turbon voi heivata autosta pois!

    Elämä alkaa kolmesta litrasta, ja siinä vaiheessa turbon 'tarve' kertoo vain että kone on huonosti tehty tai auto radikaalisti ylipainoinen!


    ------------------------------------------------------------
    eli sinun mielestä uusi bmw 7-sarja on epäonnistunut???
    -koneet 3-litraisia ja yli...
    -kaikki turboja...

    minkä takia ministä on tehty ahdettu versio jos vapari riittää??

    seuraavan sukupolven m3 huhutaan 3litran suora6 turbo
    seuraavan sukupolven 1 sarja vain yksi ahtamaton kone
    taitaa kaikki uudet moottorit olla tuboja

    nämä esimerkit tuosta ylistämästäsi bmw konsernista
    olisi hauska kuulla ajatuksiasi tästä asiasta????

      
  • simppa:

    Mistä lähtien 204 hv diesel on ollut "mahtikone"?

    Ja Andertz laita nyt jäitä hattuun. Sinun jatkuva provoilusi pilaa puolet palstan ketjuista. Jos muut provoilevat, niin tarvitseeko sinun mennä siihen mukaan? Mielestäni tuollaiset esikoulu-kypsyysasteen viestit voisi jättää kirjoittamatta. Taidan toivoa turhaan...




    Kaikki on suhteellista. Sehän riippuu minkäkokoiseen autoon moottori laitetaan ja mitä ovat muut arvot, koko, kulutus jne.



    Ehkä sinun pitäisi myös määritellä termi "mahtikone", kun menet tuollaisia kyselemään.



      
  • finman:

    Putput:
    mikkot:
    "Puhut ihan puutaheinää. Ensinnäkin puheet ahdetun olevan tehokkaampi tai vääntävämpi kuin vaparin on ihan älytöntä"

    Putput, tuo edellämainittu on faktaa, mutta sinun puheet ovat enimmäkseen kiihkopaskaa!


    Miten niin ahdetut ovat tehokkaampia kuin vaparit?

    Kuten Murray sanoi: mielummin ohjaustehostin ja muita mukavuusvarusteita pois painon keventämiseksi jotta turbon voi heivata autosta pois!

    Elämä alkaa kolmesta litrasta, ja siinä vaiheessa turbon 'tarve' kertoo vain että kone on huonosti tehty tai auto radikaalisti ylipainoinen!


    ------------------------------------------------------------
    eli sinun mielestä uusi bmw 7-sarja on epäonnistunut???
    -koneet 3-litraisia ja yli...
    -kaikki turboja...

    minkä takia ministä on tehty ahdettu versio jos vapari riittää??

    seuraavan sukupolven m3 huhutaan 3litran suora6 turbo
    seuraavan sukupolven 1 sarja vain yksi ahtamaton kone
    taitaa kaikki uudet moottorit olla tuboja

    nämä esimerkit tuosta ylistämästäsi bmw konsernista
    olisi hauska kuulla ajatuksiasi tästä asiasta????




    Turbokone ei välttämättä aina huipputeholtaan ole tehokkaampi, mutta vääntöä on toodella paljon enemmän jo alhaalta lähtien ja tehoa on tarjolla laajemmalti. Toisaalta taas, samojen tehojen saavuttamiseksi ei tarvitse tehdä niin isoa moottoria, säästetään myös massassa. Suurempi vääntö matalilla kierroksilla lisää selvästi taloudellisuutta ja se on BMW:nkin tavoite. Miksi ihmeessä pitää kehittää noita älyttömästi syöviä isoja vaparimyllyjä? Sellainen keskisuuri turbomylly pesee ne joka osa-alueella, vääntö, taloudellisuus jne.



    Turbotekniikka on kehittynyt, voidaan käyttää muuttuvageometrisia turboja, joita on useampia, jolloin saadaan viiveet ja venytykset pois.



    Jos väittää että vapari pesee väännössä ja tehossa ahdetun, niin täytyy mennä kouluun lukemaan vaikkapa fysiikkaa. Ideahan on siinä että saadaan enemmän ilmaa ja happea palotapahtumaan, jolloin toiminnasta saadaan tehokkaampaa. Voi tehon ja väännön nostamiseen olla muitakin tapoja, mutta ne eivät yleensä ole ahtamista poissulkevia. Koristeeksiko niitä ahtimia sinne tungetaan, hä ? :sunglasses:

      
  • Mun mielestä mahtikone on poikkeuksellisen tehokas diesel. Oma mielipiteeni on, että mahtikoneen alkavat tuosta jaggen 3.0d:stä ja BMW:n x35d:stä ylöspäin.



    Muita mahtidieseleitä ovat mm. mersun 400cdi ja volsun V8 TDI ja V10 TDI, V12 TDI:stä puhumattakaan.

      
  • Meikäläisenkin mielipide on että ahtaminen on bensamoottorinkin tulevaisuus. Vaikka japanilaiset noita vapareitakin vielä ansiokkaasti kehittävät, niin turbolla saadaan sen verran parempi käytännön suorituskyky ettei vaparilla vain ole asiaa samoihin karkeloihin. Isot myllyt ovat sitten asia erikseen, sillä niissä tulee myös fiilistely mukaan kuvioihin. Kyllähän se V8 hyvältä kuulostaa, ei sille mitään voi :smile:

      
  • juuso01:


    Vaikka japanilaiset noita vapareitakin vielä ansiokkaasti kehittävät




    Miten niin?!?!? Useat japanilaisethan ovat olleet ensimmäisiä soveltamassa turboa laajemmin ja japanilaisia turboja käytetään useissa muissakin merkeissä.



    Ehkä joku Toyota ei ole niin turboistunut. Japsien omat pienet autot sen sijaan ovat useinkin nimenomaan ahdettuja, koska iskutilavuus on ollut rajoitettu. Samoin japanilaiset urheiluautot, eivät ole yleensä läheskään yhtä suuri koenisia kuin eurot, mutta ahtamisella on tehoja otettu ihan kivasti. Ongelma on myös siinä että yleistät yhden japsin, kaikiski japseiksi. Automerkkejä kannattaakin ehkä käsitellä yksistään, eikä yleistää kaikkia euroja tai japseja samoiksi.

      
  • Matti-:

    juuso01:

    Vaikka japanilaiset noita vapareitakin vielä ansiokkaasti kehittävät


    Miten niin?!?!? Useat japanilaisethan ovat olleet ensimmäisiä soveltamassa turboa laajemmin ja japanilaisia turboja käytetään useissa muissakin merkeissä.

    Ehkä joku Toyota ei ole niin turboistunut. Japsien omat pienet autot sen sijaan ovat useinkin nimenomaan ahdettuja, koska iskutilavuus on ollut rajoitettu. Samoin japanilaiset urheiluautot, eivät ole yleensä läheskään yhtä suuri koenisia kuin eurot, mutta ahtamisella on tehoja otettu ihan kivasti. Ongelma on myös siinä että yleistät yhden japsin, kaikiski japseiksi. Automerkkejä kannattaakin ehkä käsitellä yksistään, eikä yleistää kaikkia euroja tai japseja samoiksi.


    -----------------------------------------------------------

    japanin eniten myyty autoluokka on mini-autot joiden kone on alle 660cc ja nämä ovat turboja...

    40% myynti osuus kokonaismarkkinoista eli kyllä sieltä turbo kokemusta tulee



      
  • no kyllähä noita vaparijapskejakin piisaa. Esimerkiksi Civic Type R on vapari luokassa, jossa suurin osa kilpailijoista on turboja.



    Hondalla on S2000 ja NSX.



    Itseäni vielä kiinnostaisi kovasti, että mitä tekee suurella litrateholla? Sehän ei kerro juuri mitään moottorin ominaisuuksista. Otetaan nyt vaikkapa vetten LS7-mylly (Z06), joka on kaikilla mittapuilla helvetin hyvä kone. Verrataan vaikka 350Z Nissanin laitokseen, jossa on hummia satamäärin vähemmän. Vetten mylly on:



    - kevyempi

    - kompaktimpi

    - vääntää rutosti enemmän

    - kuulostaa todella miehekkäältä

    - kulutus samaa luokkaa



    Iskutilavuuttahan tuossa veten koneessa on 7 litraa.



    Kukapa muuten estää tekemästä pienehköä V8 myllyä turbolla? Ferrarillahan oli F40, jossa oli vain 2,9l kone. Siltikin tehoa ihan riittämiin. Maseratilla oli samoin 3200GT jokunen vuosi sitten.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit