Uuden Focuksen melutaso

57 kommenttia
«1

Luen innokkaasti sekä Tekniikan Maailma -lehteä, että Tuulilasia. Pisti silmiini, että TM:n numerossa 12/2011 ja TL:n numerossa 7/2011 oli vertailussa/koeajossa täsmälleen sama Focus 1.6 Ecoboost (150hv) Titanium-varusteisena.



Ihmetystä herättää auton saama täysin erilainen arvostelu melutasosta. Esim. 100km/h tunnissa ja mitatut arvot:



TM: 70/71db (e/t)

TL 75/75db (e/t)



TM:n mukaan Focus oli vertailun hiljaisin (yhdessä Golfin kanssa) ja rengasmelu näissä molemmissa on maltillista.



TL:n mukaan melutaso on Focuksen suurin heikkous. Eritoten rengasmelua on kuulemma liikaa.



TM:n mittaus on kaiken kukkuraksi lehden mukaan suoritettu nastojen karhentamalla asfaltilla ja lukemat todennäköisesti pienentyvät syksymmällä.



Miten voi siis olla peräti viiden (5) desibelin ero? Mihin minä kuluttajana (=ostajana) voin enää luottaa, jos kaksi puolueetonta autolehteä on näin eri linjoilla? :frowning:

Onko TL:n mittaus mennyt jotenkin pieleen vai mistä tämä johtuu???



Asia varmasti kiinnostaa monia tulevia uuden Focuksen ostajia ja asiasta olisi syytä nostaa nyt keskustelu. Omat kokemukseni koeajon jälkeen kyllä tukevat TM:n mittauksia, mutta silti noin suuri mielipide/mittausero ihmetyttää..!

  
  • Mittaustuokset ovat aina olleet ainoastaan suuntaa antavia. Lehtien välillä löytyy aina isoja eroja. Kokeileminen taitaa olla ainoa luotettava tapa saada selvyys. Oliko muuten Teknarin ja Tuularin testiautoissa samat renkaat?

      
  • Renkaat oli täsmälleen samat molempien lehtien mittauksissa! Eli sekään ei voi selittää noin suurta desibeli-eroa. Käsitys "puolueettomista" autolehdistä alkaa kyllä pikkuhiljaa murentua. Ei mene minun jakeluun 5 desibelin ero, jos kerran hiljaisemmankin testituloksen mittaustulos on suoritettu nimenomaan karkealla pinnalla. Millä ihmeen murskeella TL:n mittaus sitten on suoritettu??? :smirk:

      
  • viuvou:


    TL:n mukaan melutaso on Focuksen suurin heikkous. Eritoten rengasmelua on kuulemma liikaa.




    Tuulilasi 8/2011:

    "Ainakin Ahvenanmaan asfaltilla Focus Wagon oli hiljainen. Ensimmäisenä ajoon saatu 125-heppainen bensamoottori tarjosi eleetöntä kyytiä, ja maltillisilla 16-tuuman renkailla myös mukavuutta."

    "Vaikutelma vain vahvistui neliovisella... edes 18 tuuman pyörät 40-sarjan renkain eivät onnistuneet pilaamaan ajomukavuutta, vaikka rengasmelu kasvoikin selvästi"



    TL:n arviot siis näyttävät heittelevän aika lailla. Ahvenanmaallakin tiet ovat sentään nastojen karhentamat.



    Itse koeajoin viisiovisen keväällä 16-tuuman renkailla ja mielestäni se oli hämmästyttävän mukava ja hiljainen, etenkin edelliseen malliversioon verrattuna.

      
  • Start-ohjelmassa moitittiin rengasmelua.



    Katso kohdasta 17:45 alkaen:

    http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=299135

      
  • Melumittauksiin ei ole olemassa yleisesti vakiintunutta mittaustapaa. Siksi mittaustuloksia ei kannata vertailla kuin maksimissaan saman mittaavan tahon tekeminä, mieluiten samalla kertaa tehtyinä (vertailutesti). Mittarin kalibroinnit, sijoittelut, mittauspaikka, lämpötila ja vaikka mikä vaikuttaa asiaan.

      
  • Kannattaa varmaan käydä ajamassa Astra ja Focus peräkkäin. Astra on hyvä mittatikku. Golf on ainakin omien kokemusten perusteella hyvinkin meluisa... ainakin moottoritie nopeuksissa.

      
  • Pohdiskelimme samaa myös jo vähän aiemmin.

    Katso kohtaa "Tehokkaat viisioviset".

      
  • ...ei muuta kuin vertailemaan, niin kaikkien automerkkien ja -mallien kohdalla näiden kahden lehden melumittauksissa on aina saman suuruinen ero.

    Oletan, että TM:n tulos on lähempänä oikeaa, koska TL:n tulokset ovat yleensä aina 70-75 dB(A) automallista riippuen ja se. Tuulilasin testimiehillä lienee eri tyyppinen mittauslaite (varmaan 70-luvulta!), koska esim. ero uuden asfaltin ja 5-vuotta vanhan kohdalla on n. 3 dB(A) ja eri renkaiden aiheuttamat erot mahtuvat myös tuohon samaan toleranssiin.



    Tähän vielä totean, että on sairasta suosia näillä Suomen karheilla teillä alle 50-profiilin renkaita, koska aina melutaso nousee...BMW on niitä harvoja automerkkejä, jotka eivät tosin noteeraa renkaiden profiilia juuri lainkaan.



    Suomessa käytetään isomman halkaisijan omaavaa kivimurskaa asfaltissa, jotta se kestäisi paremmin nastarenkaiden aiheuttamaa järjetöntä kulutusta - sitten kun se sileämpi pinta viimeistään 2. talven jälkeen on kulunut, niin melu on tästä johtuen järkyttävää!

      
  • Uusi Focus on tosiaan selvästi hiljaisempi vanhempaan verrattuna. Muihin luokkansa autoihin ei ole tullut verrattua mutta aika miellyttävä äänimaailma kuitenkin luokkansa edustajaksi. Tosin kaikki tuntuu miellyttävältä vanhaan Focukseen verrattuna. Sellaisella mittasin puhelimen dB-mittarilla eron 4-tiellä viime syksynä juuri laitetun uuden ja vanhan asfaltin väliillä. 80km/h vauhdissa uusi 70 dB, vanha 79 dB eli äänenpaine 8x suurempi (3dB nousu kaksinkertaistaan äänenpaineen). Äskettäin mittasin myös uuden renkaan vaikutuksen. Menomatkalla renkaanvaihtoon vanhoilla kumeilla (2-3mm kulutuspintaa, 3 vuotias Goodyear) dB-mittari näytti 75-77 dB, palatessa rengasliikeestä desibelit putosi 71-72 tienoille (uusi Goodyear). Kolmas asia mitä tuolla mittarilla tulee tarkkailtua on eri autojen melutaso urassa/uran vieressä. Ero on 3-5 dB selvästi urautuneella päällysteellä, autolla kuin autolla millä olen mitannut lukuunottamatta Defenderiä, jossa rengasäänet ovat maantienopeuksissa pienin melunlähde :grin:

      
  • Auton melun määrä on helppo mitata, mutta miten melun kukakin kuulee ja minkälainen melu on häiritsevää, onkin sitten jo toinen juttu.



    Ainoa oikea tapa on, kuten täällä monet ovat maininneet, käydä itse koeajamassa ja kuuntelemassa. Mielellään jos mahdollista erilaisilla renkailla.



    Tässä mielipiteitä:



    "viuvou":
    "TM:n mukaan Focus oli vertailun hiljaisin (yhdessä Golfin kanssa) ja rengasmelu näissä molemmissa on maltillista.

    TL:n mukaan melutaso on Focuksen suurin heikkous. Eritoten rengasmelua on kuulemma liikaa."




    "zoso":
    Tuulilasi 8/2011:
    "Ainakin Ahvenanmaan asfaltilla Focus Wagon oli hiljainen. Ensimmäisenä ajoon saatu 125-heppainen bensamoottori tarjosi eleetöntä kyytiä, ja maltillisilla 16-tuuman renkailla myös mukavuutta."
    "Vaikutelma vain vahvistui neliovisella... edes 18 tuuman pyörät 40-sarjan renkain eivät onnistuneet pilaamaan ajomukavuutta, vaikka rengasmelu kasvoikin selvästi"




    "Penteles"(Start-ohjelmasta):
    "Seitsemänkympin vauhdissa ei melu ole vielä häiritsevä mutta kun päästään lähemmäs satasen vauhtia sitten humina on kyllä jo melkoista. Tässä suhteessa kehitystä parempaan ei valitettavasti ole tapahtunut. Näin siis siitä huolimatta että Ford on kertonut joidenkin alustan puslien olleen uudelleen optimoidut."




    "Tomppa Kruisailija":
    "Uusi Focus on tosiaan selvästi hiljaisempi vanhempaan verrattuna. Muihin luokkansa autoihin ei ole tullut verrattua mutta aika miellyttävä äänimaailma kuitenkin luokkansa edustajaksi. Tosin kaikki tuntuu miellyttävältä vanhaan Focukseen verrattuna."
      
  • Tomppa Kruisailija:

    Sellaisella mittasin puhelimen dB-mittarilla eron 4-tiellä viime syksynä juuri laitetun uuden ja vanhan asfaltin väliillä. 80km/h vauhdissa uusi 70 dB, vanha 79 dB eli äänenpaine 8x suurempi (3dB nousu kaksinkertaistaan äänenpaineen).


    Voitko kertoa mikä puhelin ja mikä softa sulla oli käytössä? Itse olen mittaillut N8:lla Pico Brothers:in Decibel-softalla ja siihen verrattuna mitä itse olen saanut noi sun lukemat kuulostaa tosi kovilta. Ja toi ero uuden ja vanhan asfaltin välillä on ihan uskomattoman suuri. Mittailin samanlaista eroa pari vuotta sitten tuossa Oulun moottoritiellä ja en todellakaan saanut 9 dB eroa aikaan omalla autolla.



    Tomppa Kruisailija:

    Ero on 3-5 dB selvästi urautuneella päällysteellä, autolla kuin autolla millä olen mitannut lukuunottamatta Defenderiä, jossa rengasäänet ovat maantienopeuksissa pienin melunlähde :grin:


    Omat tulokset tuosta erosta on luokka 2-3 dB, ainakaan 5 dB en ole ikinä saanut. Riippuu varmaan mittarin lisäksi autosta tämäkin.

      
  • 235+255:

    Tomppa Kruisailija:
    Sellaisella mittasin puhelimen dB-mittarilla eron 4-tiellä viime syksynä juuri laitetun uuden ja vanhan asfaltin väliillä. 80km/h vauhdissa uusi 70 dB, vanha 79 dB eli äänenpaine 8x suurempi (3dB nousu kaksinkertaistaan äänenpaineen).

    Voitko kertoa mikä puhelin ja mikä softa sulla oli käytössä? Itse olen mittaillut N8:lla Pico Brothers:in Decibel-softalla ja siihen verrattuna mitä itse olen saanut noi sun lukemat kuulostaa tosi kovilta. Ja toi ero uuden ja vanhan asfaltin välillä on ihan uskomattoman suuri. Mittailin samanlaista eroa pari vuotta sitten tuossa Oulun moottoritiellä ja en todellakaan saanut 9 dB eroa aikaan omalla autolla.

    Tomppa Kruisailija:
    Ero on 3-5 dB selvästi urautuneella päällysteellä, autolla kuin autolla millä olen mitannut lukuunottamatta Defenderiä, jossa rengasäänet ovat maantienopeuksissa pienin melunlähde :grin:

    Omat tulokset tuosta erosta on luokka 2-3 dB, ainakaan 5 dB en ole ikinä saanut. Riippuu varmaan mittarin lisäksi autosta tämäkin.




    IPhone 3GS Desibels softalla. Tuo mitattu ero oli Joutsassa missä oli asfaltointi käynnissä viime syksynä. Juuri laskettu uusi pinnoite ja sitten todella urainen vanha. Ja tosiaan ajoin urassa saadakseni max lukemat :smile: Ura vs vieressä olen testaillut mahdollisimman kuluneella eli syväuraisella pätkillä saadakseni maksimaalisen tuloksen. Tuo 2-3 dB on ihan normaali kohtuukuntoisen tien ero, varsinkin leveä pää-/moottoritie, johon ei kapeita uria kulu kuten näillä periferian väylillä.



      
  • Jos liikuttelee päätään auton sisällä, saattaa huomata että melun määrä vaihtelee melkoisesti paikasta riippuen. Oikea tapa mitata olisi kai kuskin pään kohdalta? Vai?

      
  • Ymmärrän toki sen, että tienpinnan laatu vaikuttaa ratkaisevasti melutasoon; onko uria, ja kuinka vanhaa asfaltti on yms.! Ja melun sävykin on makuasia...jota mittari ei siis noteeraa. Mutta silti peräti 5 desibelin mitattu ero ei ole järkeenkäypää! Luulisi kahdella suurimmalla autolehdellä olevan samanlaiset mittauslaitteet?!



    Semminkin, kun TM:n mittaus siis oli jo tehty nastojen karhentamalla (karkealla)pinnalla alkukeväästä...ja silti saivat sen viisi desibeliä alhaisemman lukeman. Mahtoiko TL:n mittauksessa olla ehkä esim. takasivuikkuna hieman raollaan tms?? Muuta järkevää selitystä en kyllä keksi.



    No summasummarum: omaan korvaan uuden Focuksen melu on ihan kohtuullista, enkä sen vuoksi varmasti jätä uutta Focusta huomioimatta..jahka seuraavan kerran autoa vaihdan! :innocent:

      
  • Tomppa Kruisailija:

    IPhone 3GS Desibels softalla.


    Pitää kysyä onko jollain kaverilla toi tai mahdollisuus hommata niin vois verrata lukemia. Tuntuu että mun Decibel-softa antaa aika pieniä lukemia kun mun omasta autosta kuukausi sitten mittaamat lukemat sileähköllä mutta ei mitenkään vasta pinnoitetulla sivutiellä (Oijärvi - Yli-Ii - Oulu) oli:



    80 km/h : 55 dB

    100 km/h : 58 dB

    120 km/h : 60 dB



    Ja noi on mittarinopeuksia, eli jokaisesta saa vähentää noin 7-8 km/h. Mittauspaikkana oli kojelaudassa ratin oikealla puolella oleva kännykkäteline.



    drive:

    Oikea tapa mitata olisi kai kuskin pään kohdalta? Vai?


    Ei vaan taida kukaan käytännössä mitata kuskin pään kohdalta jos yhtään oikein muistan.

      
  • 235+255:

    Tomppa Kruisailija:
    IPhone 3GS Desibels softalla.

    Pitää kysyä onko jollain kaverilla toi tai mahdollisuus hommata niin vois verrata lukemia. Tuntuu että mun Decibel-softa antaa aika pieniä lukemia kun mun omasta autosta kuukausi sitten mittaamat lukemat sileähköllä mutta ei mitenkään vasta pinnoitetulla sivutiellä (Oijärvi - Yli-Ii - Oulu) oli:

    80 km/h : 55 dB
    100 km/h : 58 dB
    120 km/h : 60 dB

    Ja noi on mittarinopeuksia, eli jokaisesta saa vähentää noin 7-8 km/h. Mittauspaikkana oli kojelaudassa ratin oikealla puolella oleva kännykkäteline.

    drive:
    Oikea tapa mitata olisi kai kuskin pään kohdalta? Vai?

    Ei vaan taida kukaan käytännössä mitata kuskin pään kohdalta jos yhtään oikein muistan.




    Ei nuo puhelimien dB mittarit ole kaikkein tarkimpia mutta samalla laitteella mitaaminen antaa vertailukelpoisia tuloksia. Duuni Focuksella mittaus oli telineessä keskikonsolissa. Muita mittauksioa olen tehnyt pitämällä mittaria oikeassa kädessä noin hartian korkeudella keskellä autoa. Kevättalvella uutta työsuhdeauto etsiessäni ajoin useita SUV-malleja joissa dB:t vaihtelivat 70-78 välillä. Esim Sportage oli kitkarenkain 75 dB kun Forester pääsi samaan nastarenkain. 70dB lukemaan jäi Freelander nastarenkain kun huiput veti Kuga, myös nastarenkain. Kaikki mittaukset tein samalla 5-tien pätkällä mittarin näyttäessä 90km/h. Samalla kohdalla vanha Focus kitkoin näytti 78 dB joten kaikki tuosta on parannusta :smile: (Kiitokset Vauhti-Vaunulle kun toimitteli noita autoja, hyvä palvelu toi heille kaupat uudesta autosta). Eli tulokset ovat suuntaa antavia mutta keskenään vertailukelpoisia. Tosin myös korvakin sanoo jotain. Sportage/Foresterin sama tulos kuitenkin melun laadun puolesta kääntyi kitkarenkaiselle Sortagelle, nastaujellus oli selvästi häiritsevämpää kuin kitkojen matalampi "jyrinä". Forester varmaankin olisi kitkarenkain parantanut tulostaan tai Sportage noussut kilpailemaan "huipuista" Kugan kanssa nastarenkain. Kohta kolme vuotta/90t duuniajoa Focuksella on saanut sen aikaan että tuohon meluun kiinittää entistä enemmän huomiota.

      
  • Jos kiinnostaa Juha Pirisen opinnäytetyö "Auton sisälle kuuluvan rengasmelun vaimentaminen", sen voi lukea >> tästä <<



    Siinä mainitaan mm. näin:

    "Mittalaitteet oli sijoitettu autoon siten, että mittaaja eli minä istuin auton takapenkillä ja tietokone oli sylissäni. Taajuusmittari oli sijoitettu takapenkille, ja sen mikrofoni oli kiinnitetty apumiehenpuolen etuistuimeen siten, että se oli etupenkkien niskatukien korkeudella ajoneuvon keskilinjalla. Samassa pisteessä sijaitsi myös dB-mittari, jota mittausten ajan kannattelin oikeassa kädessä. Samaa mittauspistettä käyttää myös autolehti Tuulilasi omissa mittauksissaan, joten tulokset ovat siltä osin vertailukelpoisia."

      
  • Tuli nopeasti ajettua uutta Focusta ja kyllä omasta mielestäni äänimaailma on selvästi laadukkaamman kuuloinen ja meteliä vähemmän kuin edeltäjämallissa. Siinä mielessä tuo jonkun lehden väite että kehitystä ei olisi lainkaan tapahtunut kuulostaa omituiselta. Ei tuo silti nyt mikään aivan äänetönkään ole, mutta minulla on vähän eri vertailukohta. Desibelejä en ole mitannut koskaan, aina olen luottanut korvakuuloon.



    Muilta osin auto vaikutti lyhyellä tutustumisella erittäin hyvältä luokassaan. Kojelauta pikkuisen turhan "moderni" omaan makuuni, muuten sisustatkin on paremmin toteutettu kuin aiemmassa. Turbokoneella ajettavuutta ei voi kuin kehua.

      
  • TM:n melunmittauksesta:



    Auton sisämelun mittaukseen käytetään desibelimittaria. Käytössä on A-painotettu asteikko, joka vastaa parhaiten ihmiskorvan kokemaa äänikuvaa ja jota myös autotehtaat yleisesti käyttävät.

    Mittaus suoritetaan auton keskilinjalta kuljettajan (etuistuinmelu) ja takamatkustajan korvan (takaistuinmelu) korkeudelta. Tienpinta on tasainen, sileä asfaltti, lämmityslaitteen puhallin on kytketty pois päältä ja ilmasuuttimet on suljettu.

    Kuljettaja ajaa tasakaasulla suurimmalla vaihteella ja takapenkillä istuva mittamies käyttää desibelimittaria.

    Vaikka desibelimittaus antaakin tietyn perustan arvostella auton meluisuutta, ei se kuitenkaan kerro kaikkea. Ihmiskorva saattaa kokea jonkin taajuuden erityisen ärsyttävänä, vaikkei mittari siihen reagoikaan. Samoin erilaiset häiriöäänet, soran rapinat, jousitusäänet, tienpinnan vaihtelun aiheuttamat muutokset, moottorin ääni kiihdytyksissä tai puhallinmelu eivät sisälly melumittaukseen vaan arvostellaan subjektiivisesti.

    Nämä seikat saattavat olla syynä siihen että vaikkapa vertailutestissä jokin auto saa huonomman arvosanan kuin pelkät mitatut desibelilukemat edellyttäisivät.
      
  • iPhone 4 Logitechin Ultimate Ears sovelluksella olen mittaillut omasta autosta sekä kesä että talvirenkailla.



    Toyota Auris HSD:

    80 km/h 67 dB / 68 dB (kesä / talvirenkailla)

    100 km/h 71 dB / 73 dB

    120 km/h 76 dB



    Storesta kokeilin monia eri desibelimittareita ja tätä Logitechia olen päässyt testaamaan ainoastaan työpaikan melunmittauksen kalibroituun mittariin ja tämä näytti juuri samaa lukemaa, tosin puhelin oli herkkä siihen että miten sitä puhelinta kädessään pitää mittauksen aikana, eli puhelin käteen ylösalaisin.



    Mittauksessa olen pitänyt puhelinta pään korkeudella etuistuimien välissä, nykyään saa olla tarkkana ettei näy poliiseja. :blush:

      
  • Samppa1300:

    ... tosin puhelin oli herkkä siihen että miten sitä puhelinta kädessään pitää mittauksen aikana, eli puhelin käteen ylösalaisin.


    Toi mun N8:ssa käyttämä softa näytti tukevan myös tuota ylösalaisin käyttöä. Silloin ei ehkä ole ihan yhtä herkkä runkoäänille kun sormet on kauempana mikrofonista. Mutta herkkä se on silti eli pitää pitää kiinni todella tarkasti.



    Toimistossa 37 dB näytti pohjameluksi kun hiljaisehkoja tietokoneita on ympärillä läjäpäin.

      
  • Uuden Focuksen melutaso vaikuttaa ensikilometrien perusteella selvästi alhaisemmalta edelliseen Focus II:een verrattuna. Eilen käytiin vaimon uusi Focus 1.6 Ecoboost 150 Titanium Wagon hakemassa ja tänään ajoin sillä n. 300 km lenkin. Vaimon edellinen auto oli vm. 2005 Focus 2.0 Ghia Wagon.



    Uusi malli vaikuttaa erityisesti rengasmelun suhteen selvästi hiljaisemmalta kuin vanha. Hallitsevin melunlähde moottoritienopeuksilla oli kuskin oven suunnalta kuuluva pieni tuulen suhina, mutta kokonaisuutena Focus III vaikuttaa siis selvästi edellismallia hiljaisemmalta lyhyen kokemuksen perusteella.



    Uudessa autossa rengastuksena 215/50/17" Conti Sport Contact 3, vanhassa 205/55/16" (rengas muistaakseni Conti Sport Contact 2).



    Muutenkin monessa asiassa on menty paljon eteenpäin ja esim. uuden Ecoboost-koneen ominaisuudet vaikuttavat mainioilta. Ajettavuuden suhteen auto vaikuttaa aiempaa muuten jämäkämmältä, mutta sähköinen ohjaustehostus on tuonut pientä takapakkia ohjauksen tunnokkuudessa. Kyllä tuo esim. Golfin kuitenkin edelleen voittaa ajettavuudessa 6-0.

      
  • Tämän päivän Hesarissa oli koeajossa Focus 1.6 Ecoboost Titanium 5d ja melun kerrotaan vaimentuneen edellismallista. Kuitenkin HS toteaa, että melu vaihtelee suuresti tien pinnan karkeuden mukaan, minkä minä ainakin tulkitsen jossain määrin puutteelliseksi rengasmelun torjunnaksi.



    Toinen silmään sattunut kommentti Hesarissa on, että uudessa mallissa on tingitty ohjaustunnosta mukavuuden hyväksi. Minä kun luulin että sähköinen tehostin on polttoaineen säästön vuoksi ja se verottaa tuntumaakin. Tuntuma tiehen on kuulemma lievästä tahmeudesta huolimatta luokkansa kärkeä.



    110kW 1.6 Ecoboost-moottoria kehutaan aika reilusti, vastaa HS:n mukaan vähintään 2.2-litraista ahtamatonta bensiinimoottoria. En muista kaikkien merkkien tarjontaa, mutta Bemarilla tuollaisessa 2.2-litraisessa (M54B22) oli 10 vuotta sitten 125kW, mutta onhan Ecoboostin väätökäyrä ja huippuvääntökin toki parempi, eli siinä mielessä vertaus on varmasti oikein. Turboviiveestä ei HS mainitse mitään. Pitäisi kai käydä ajamassa joskus jos toi todella olisi oikeastikin hyvä moottori. Ja miksei hyvä autokin.



    Bensaa kului HS:llä 6,7 litraa sadalla, eivät vain sano millaisessa ajossa.

      
  • Tuulilasin mittauksissa on aina ollut vähintään 5 dB:n ero huonompaan suuntaan verrattuna TM:ään. Lieneekö kyseessä erilainen mittaustapa, erilainen mitta-asteikko vaiko erilainen mittari? Esimerkiksi kaivoin äkkiä tuossa lähellä olleesta lehdestä Audi A4 2.0 TDI:n ja Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TTiD Vectorin jotka olivat vertailussa 7/2008. Vastaaville autoille TM mittasi 80 km/h vauhdissa 63dB ja 65dB. Tuulilasin mittaukset kertovat 71dB ja 72dB meteleistä.

      
  • 235+255:



    Ohjauksesta: Taitaa olla niin, että perussyy sähköiseen ohjaustehostimeen on kyllä tuo mainitsemasi polttoaineen säästö. Oman vielä lyhyen kokemuksen perusteella allekirjoitan kyllä HS:n tekstin eli seurauksena sähköiseen tehostukseen siirtymisestä on sitten ollut tuo lievä ohjaustunnon heikkeneminen.



    Ecoboost-moottorista: 150 heppainen versio tuntuu oikein mainiolta perheauton moottoriksi. Emännän vanhaan 2-litraiseen Focukseen tehoa on tullut vain 5 hv lisää, mutta vääntöä on n. 30% enemmän ja huippuvääntö on käytössä välillä 1.600-4.000 r/min. Käytännön suorituskyky on tuon ansiosta ihan eri luokkaa vanhaan 2-litraiseen verrattuna ja tuossa Teknarin vertailussakin Focus näytti päihittävän 10 hv tehokkaamman Golfin ohituskiihtyvyydessä. Niin ja löytyyhän tuosta Ecoboostista 182 hv-versiokin jos haluaa vielä enemmän potkua.

      
  • mol: Hyvä havainto...eroa siis jopa 7-8desibeliä!! Tosin tässä tapauksessa renkaat/ajo-olosuhteet/tien pinta ym. saattavat olla täysin erilaisia. Mutta erot ovat silti kyllä järkyttävän suuria. Yleensähän TM mittaa lukemansa vielä mahdollisimman karhealla pinnalla...eli suomalaisen tiestön mukaan. Varmaan TL suorittaa omat mittauksensa mukulakivellä takaikkunat raollaan. En silti ymmärrä... :frowning:

      
  • Perhefarmarit vertailussa Focuksen melutaso ei oikein pärjännyt.

    Vertailun hiljaisimpaan Renaultiin verrattuna etuosan melu oli tasaisesti 2 dB korkeampi.



    60/80/100/120 km/h

    Focus:

    63/65/68/70 dB

    Megane:

    61/63/66/68 dB



    Renault osaa äänieristyksen!

      
  • Totta, että relluissa on hyvä äänieristys.



    Vielä kun saisi yhdistettyä Fordin yleensä erinomaisen ajettavuuden ranskalaisten äänieristykseen, olisi kasassa aika vakuuttava paketti.

      
  • Taitaa fordien hyvällä ajettavuudella ja melutasolla(ei luokkansa hiljaisimpia)olla tietty yhteys.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit