Ensirekisteröinnit 2010 ja aliarvostetut automallit

70 kommenttia
«13

Suomalaiset tuntuvat olevan sitkeästi Toyota ja Volkkari kansaa. Ranskalainen charmi ei tunnu tänne pohjolaan uppoavan, vaikka useimmat mallit ovatkin kokoluokkansa hiljaisimpia ja parhaita ajaa. Kuuluu laatukin olevan kunnossa. Monet tutut eivät "osaa" edes käydä muussa autoliikkeessä, kuin jossa ovat käyneet sen viimeiset 20 vuotta.



Muutama huomio: Luulisi C5:n myyvän paremmin, missä oli Subaru Outback? Eipä tuo Hondakaan loistanut, Mazda 6 sinnittelee, Saabilla ihan täysi katastrofi.



Kaipa se on aika vaikeaa muuttaa asiakkaan ostotapoja.



  
  • Roge:

    vaikka useimmat mallit ovatkin kokoluokkansa hiljaisimpia ja parhaita ajaa.




    aijaa

      
  • Itsekin olen Rogen kanssa kieltämättä samoilla linjoilla! Ranskalaiset autot ovat ominaisuuksiltaan ihan hyviä nykyisin. Jos ne eivät ole luokkansa hiljaisimpia niin ainakin hiljaisimpien joukossa. Ajettavuuskin on kilpailukykyinen ainakin näissä uusimmissa malleissa. En mene väittämään, että ajettavuus olisi luokkansa paras, mutta jos sitä verrataan esim myyntilistoilla korkealla/suht korkealla oleviin merkkeihin kuten Toyota ja korealaiset valmistajat niin ainakin tuossa vertailussa ajettavuus on kilpailukykyinen.



    Miksi ranskalaiset autot eivät sitten mene kaupaksi? Ehkäpä laatumielikuva on huono ja ainakin osittain turhaan. Edellämainitusta syystä johtuen myöskään jälleenmyyntiarvo ei ole kovin hyvä. Tämä tietenkin kirpaisee omalla rahalla ostavaa yksityistä. Myöskään ainakin testien mukaan suurehkot ylläpitokulut eivät lisää kiinnostusta yksityisten ihmisten silmissä. Käsittääkseni ranskalaisten autojen markkinaosuus leasingpuolella on selvästi suurempi kuin yksityisellä korjatkoon joku jos olen väärässä. Nämä syyt yhdessä ovat mielestäni se suurin syy siihen etteivät ranskalaiset autot kokonaisuutena pärjää markkinoilla niin hyvin kuin puhtaat ominaisuudet antaisivat ymmärtää. Ainahan näin ei ole ollut, Renaultilla mm. oli hyvä pala markkinoista ennen maahantuojan vaihtumista ja nyt kun uusi mallisto on(ainakin minun mielestäni) merkittävästi parempi kuin aikaisempi niin mahdollisuudet markkinaosuuksien kasvattamiseen ovat olemassa.

      
  • Autokauppassa on vahvasti mukana mielikuvat. Jos oma mielikuva jostain autosta ei vastaa odotuksia, miksi tuota vastaan pitäisi tapella? Toyotat ja Volkkarit ovat monille erinomaisia autoja, joten niiden menestys on vain syytä hyväksyä. Kaikki autot eivät voi menestyä.



    Saabin katastrofia ei tehtaan vaikeudet tietäen tarvitse ihmetellä, eikä Outbackikään ole massoja puhutteleva auto. Etenkään uusi malli, jonka muotoilu luultavasti useimpien mielestä otti reilusti takapakkia.

      
  • Nuo Ranskalaisten autojen korkeat käyttökustannukset ja heikko (ehkä osittain aiheetta) jälleenmyyntiarvo selittänevät osaltaan heikkoa menestystä. Renaultilta on tullut hyviä malleja, joita Euroopassa myydään tosi paljon. Olen kokeillut mm. Grand Espacea, joka on todella hiljainen ja kokoisekseen pieniruokainen kulkuri.

      
  • Roge:

    Ranskalainen charmi ei tunnu tänne pohjolaan uppoavan, vaikka useimmat mallit ovatkin kokoluokkansa hiljaisimpia ja parhaita ajaa. Kuuluu laatukin olevan kunnossa.


    Eiköhän se maahantuojakin tiedosta että maineessa on parantamisen varaa, kun oikein mainoksissa sanovat "tule muuttamaan mielesi Renaultista". Jos laatu on oikeasti parantunut, vie imagon korjaaminen varmasti aikansa ennenkuin ihmiset asian sisäistävät. Suuri osa ihmisistä menee sen luotettavaksi tiedetyn vaihtoehdon mukaan, vaikka maksaisikin vähän enemmän hankinnassa. Auto ei kuitenkaan ole useimmille sen ihmeellisempi asia kuin väline liikkua paikasta toiseen, ja sen olisi syytä toimia siinä tarkoituksessa mahdollisimman luotettavasti.

      
  • Ranskikset on voittanut European Car of the Year tittelin usein, mutta kuka ostaisi käytettynä, takuun mentyä umpeen, ellei hinta ole edullinen, Vuoden Eurooppalainen Auto voittajaa:



    - 1997 Renault Megane (Scenic)

    - 2002 Peugeot 307

    - 2003 Renault Megane

    - 2006 Renault Clio



    tai italialaista:



    - 1995 Fiat Punto

    - 1996 Fiat Bravo

    - 1998 Alfa 156

    - 2004 Fiat Panda

    - 2008 Fiat 500





    Käyttöautona kuin verta kaivaisi nenästä, miksi uudemmat olisi parempia? Mikä on oleellisesti muuttunut? Näitä myydään Ranskassa tai Italiassa paljon, mutta syyt on ihan muut kuin Suomessa. Ei Japanissakaan myydä juuri muita autoja kuin japanilaisia.

      
  • Jorma L:



    Käyttöautona kuin verta kaivaisi nenästä, miksi uudemmat oli parempia?




    on vai?? ja kokemuksia oli paljonkin noista kaikista? kyllä siellä listalla on verta nenästä malleja myös saksasta ja muistakin maista, aivan turhaa yleistystä



      
  • Nuori autoilija:

    Miksi ranskalaiset autot eivät sitten mene kaupaksi?


    Eikös Peugeot ole aina myynyt Suomessa ihan kohtuullisesti? Se lienee vähiten ranskalaisen oloinen noista ranskalaisista. Sitä nyt en yhtään ihmettele ettei Citroënin taannoisia malleja monikaan halunnut. Muotoilun tyyli varsinkin sisällä oli hirveää. Nyt nekin on parantuneet paljon.

      
  • GTamv:

    Jorma L:


    Käyttöautona kuin verta kaivaisi nenästä, miksi uudemmat oli parempia?


    on vai?? ja kokemuksia oli paljonkin noista kaikista? kyllä siellä listalla on verta nenästä malleja myös saksasta ja muistakin maista, aivan turhaa yleistystä




    Lounasporukassa on kymmenkunta aktiivista keskustelijaa ja kenelläkään ei ole samanlaista autoa. Renault Scenic, Peugeot 307 on listalta edustettuina ja omistajat kertovat ainoaksi syyksi auton hankintaan halvan hinnan. Rellu on ollut melkoinen murhe, startti vaihdettu + noin 1000e ecu siitä syystä ettei aina starttaa (siis ei tapahdu mitään kun painaa nappia) eikä vikaa ole vieläkään löytynyt. Mutta mistä noista autoista olisit valmis maksamaan käytettynä suhteessa uuden hintaan saman verran kuin esim. corollasta? Ellet niin mikset?



      
  • Nyt kun tuli nuo kahvipöytäkeskustelut tuli puheeksi, ranskalaisten autojen omistajien kanssa keskustelu kulkee aina samaa kaavaa. Kysyt kuis on rellu/sitikka/pösö pelannut, ensivastaus on ihan hyvin. Sitten alkaa hiljainen tauko ja alkaa varovainen tilitys viimeisimmistä vioista ja yleensä stoori päättyy että pitäisi vaihtaa mutta kun siitä ei saa vaihdossa mitään.

      
  • Jorma L:

    Vastaan, vaikkei minulta kysyttykään. Jos vaihtoehtona olisi Corolla ja nuo, niin kyllä minä vaikkapa 307:sta maksaisin mielelläni enemmän kuin Corollasta. Mulle kun painaa auton hankinnassa muutkin ominaisuudet kuin kestävyys. Ranskiksia olen omistanutkin, eikä esimerkiksi vuosia sitten omistamassamme Cliossa ollut pakoputken kiinnikkeiden pettämistä lukuunottamatta vian vikaa.



    Käytetyllä Alfa Romeo 156 V6:lla ajaisin huomattavasti mielummin kuin uudellakaan Avensiksella. Todella kiva ja näppärä ajettava.



    235+255:



    Sitikan sisustatyylihän on ainakin C5:den osalta suorastaan mallikelpoista. Mielestäni muutenkin todella onnistunut auto, vaikkei olekaan sporttinen. Hiljainen ja todella mukava matkalehmä. Voisin omistaa. Edellinen C5 sen sijaan oli kamala rakkine.

      
  • Mistähän se sikiää tämä uskontokunta , joka toitottaa tuosta legendaarisesta "ranskalaisten autojen huonoudesta"! Ei varmaan omasta kokemuksesta; se lienee varmaa.

      
  • Megane2:sta on nyt melkein 8 vuoden kokemus. Ja täytyy sanoa että on kyllä ollut tosi hyvä ostos. Mukava, hiljainen ja viaton. Arvokin on laskenut vähemmän euroissa kuin vastaavassa Golf:issa olisi laskenut. Eihän toi paljon parjattu ohjaus ole mikään nautinto ajella mutkateitä, mutta normaalilla maantiellä se on elemetissään. Mutta seuraava auto ei kuitenkaan ole Rellu. Uusissa Relluissa kun melutaso on noussut sen verran että pitää etsiä jotain hiljaisempaa. :weary:

      
  • d_a_mage:

    Uusissa Relluissa kun melutaso on noussut sen verran että pitää etsiä jotain hiljaisempaa. :weary:




    Uusi Citroen C5? Uskallan väittää, että tuosta luokasta ei hiljaisempaa löydy.

      
  • Nasse:

    Mistähän se sikiää tämä uskontokunta , joka toitottaa tuosta legendaarisesta "ranskalaisten autojen huonoudesta"! Ei varmaan omasta kokemuksesta; se lienee varmaa.




    Oli tuo ihan omaa kokemusta, noin nuo keskustelut aina ranskalaisten omistajien kanssa menee. 406:sen omistajaa tuntuvat kaikki pakkasella moikkaavan lauseella "joko huohotinputki jäätyi" ja lagunan omistaja on muutenkin niin hajalla että puhutaan mieluummin säästä kuin autoista...ei viitsi lyödä lyötyä.

      
  • simppa:

    d_a_mage:
    Uusissa Relluissa kun melutaso on noussut sen verran että pitää etsiä jotain hiljaisempaa. :weary:


    Uusi Citroen C5? Uskallan väittää, että tuosta luokasta ei hiljaisempaa löydy.




    Joo onhan toi melkein yhtä hiljainen kuin Megane 2. :smile:



    Renault M‚gane 1.6 FF Touring 60,7 67,5 Conti PremiumContact - 205/55 R16



    Citroen C5 V6 HDI Exclusive 61,3 68,3 Michelin Primacy HP - 245/45 R18



    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sisamelu-vanha-volvo-hiljaisempi-kuin-uudet-suosikkimallit



    Ei vaisinkaan. Olen ajatellut C-sekmentin autoa tai pienenpää. Yksi iso auto löytyy jo pihasta. Koeajojen perusteella uusi Astra vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta.

      
  • 235+255:

    Nuori autoilija:
    Miksi ranskalaiset autot eivät sitten mene kaupaksi?

    Eikös Peugeot ole aina myynyt Suomessa ihan kohtuullisesti? Se lienee vähiten ranskalaisen oloinen noista ranskalaisista. Sitä nyt en yhtään ihmettele ettei Citroënin taannoisia malleja monikaan halunnut. Muotoilun tyyli varsinkin sisällä oli hirveää. Nyt nekin on parantuneet paljon.




    Minulla on kokemusta Ranskalaisesta autosta ja täytyy kyllä kertoa, että ihan kiva auto. Äärimmäisen hyvät ja mukavat penkit on ja kaikkia kivoja vempeleitä. Erikoisia ratkaisuja on autossa, jotka hivelevät itsetuntoa erikoisuudellaan. Muilla ei ole samanlaisia hienoja vitkiuttimia autoissaan. Mutta, se ei toimi. Enimmäkseen temppuilee sähköt mutta myös kaikki muutkin elementit. Uudella on tietysti uuden takuu mutta käytetyn pösön ostaja tuntee itsensä kertakaikkiaan tyhmäksi; kaikki tästä varoittivat mutta silti tähän tuli halvan hinnan takia sorruttua.

      
  • Mihinkä helvettiin sitten olisitte joutuneet parhaimmillaan vaikka VAG:in tuotteiden tai Fordin ja Opelin kanssa? Jjvi; koska niin vetoat näihin omistajiin, niin minäkin satun tuntemaan muutamia tyytyväisiä ranskalaisten omistajia. Eräs kärsi vuosia ja tuhansia euroja Opelinsa kanssa ja vaihdettuaan Peugeotiin oli tyytyväinen siihen, että auto pelitti ilman jatkuvia ongelmia.

      
  • Jorma L:

    Ranskikset on voittanut European Car of the Year tittelin usein, mutta kuka ostaisi käytettynä, takuun mentyä umpeen, ellei hinta ole edullinen, Vuoden Eurooppalainen Auto voittajaa:

    - 1997 Renault Megane (Scenic)
    - 2002 Peugeot 307
    - 2003 Renault Megane
    - 2006 Renault Clio

    tai italialaista:

    - 1995 Fiat Punto
    - 1996 Fiat Bravo
    - 1998 Alfa 156
    - 2004 Fiat Panda
    - 2008 Fiat 500


    Käyttöautona kuin verta kaivaisi nenästä, miksi uudemmat olisi parempia? Mikä on oleellisesti muuttunut? Näitä myydään Ranskassa tai Italiassa paljon, mutta syyt on ihan muut kuin Suomessa. Ei Japanissakaan myydä juuri muita autoja kuin japanilaisia.




    Jos rankalaiset ja italialaiset voittavat usein tittelin, mutta vuoden auto ei ole haluttu käytettynä, ehkä raadin ja tavallisen kansan valintaperusteet poikkeavat aika tavalla toisistaan.



    Vitsi vuoden autosta tuota pohjaa vastaan kannattaa ottaa melkein tosissaan.

      
  • jjvi:

    Nasse:
    Mistähän se sikiää tämä uskontokunta , joka toitottaa tuosta legendaarisesta "ranskalaisten autojen huonoudesta"! Ei varmaan omasta kokemuksesta; se lienee varmaa.


    Oli tuo ihan omaa kokemusta, noin nuo keskustelut aina ranskalaisten omistajien kanssa menee. 406:sen omistajaa tuntuvat kaikki pakkasella moikkaavan lauseella "joko huohotinputki jäätyi" ja lagunan omistaja on muutenkin niin hajalla että puhutaan mieluummin säästä kuin autoista...ei viitsi lyödä lyötyä.




    ja sakemannien omistajat pitävät suunsa kiinni vaikka vikoja piisaa... se on ihmisistä kiinni

      
  • Nasse:

    Mistähän se sikiää tämä uskontokunta , joka toitottaa tuosta legendaarisesta "ranskalaisten autojen huonoudesta"! Ei varmaan omasta kokemuksesta; se lienee varmaa.




    Ei ole varmaankaan moni uskaltanut kokeilla onneaan, jos on lukenut viime vuosina luotettavuustutkimuksia. Kyllähän niissä ranskalaiset ja italialaiset ovat useimmiten miehittäneet peräpään varsin laajalla rintamalla. Tässä noin vuoden vanha kooste eri vika-, takuu- ja luotettavuustutkimuksista: http://www.iltasanomat.fi/autot/IS%20tutki%20T%C3%A4ss%C3%A4%20ovat%20luotettavimmat%20autot%20-%20200%20mallia!/art-1288337107586.html



    Toivottavasti ja ilmeisesti uusimpien mallien luotettavuus on tuosta parantunut.

      
  • noita tilastoja löytyy joka lähtöön, ihan mitä halutaan etsiä.. Tuo on vuodelta 2009 ja 3-4 vuotta vanhoista autoista eli vuosimalleja 2005/2006, mistään ei näy mitä tilastoja kyseessä....Itse teen omat johtopäätökset/autonvalinnat omista kokemuksista en tilastoista.

      
  • Herbert:

    Jorma L:
    Ranskikset on voittanut European Car of the Year tittelin usein, mutta kuka ostaisi käytettynä, takuun mentyä umpeen, ellei hinta ole edullinen, Vuoden Eurooppalainen Auto voittajaa:

    - 1997 Renault Megane (Scenic)
    - 2002 Peugeot 307
    - 2003 Renault Megane
    - 2006 Renault Clio

    tai italialaista:

    - 1995 Fiat Punto
    - 1996 Fiat Bravo
    - 1998 Alfa 156
    - 2004 Fiat Panda
    - 2008 Fiat 500


    Käyttöautona kuin verta kaivaisi nenästä, miksi uudemmat olisi parempia? Mikä on oleellisesti muuttunut? Näitä myydään Ranskassa tai Italiassa paljon, mutta syyt on ihan muut kuin Suomessa. Ei Japanissakaan myydä juuri muita autoja kuin japanilaisia.


    Jos rankalaiset ja italialaiset voittavat usein tittelin, mutta vuoden auto ei ole haluttu käytettynä, ehkä raadin ja tavallisen kansan valintaperusteet poikkeavat aika tavalla toisistaan.

    Vitsi vuoden autosta tuota pohjaa vastaan kannattaa ottaa melkein tosissaan.




    Vuoden autoja nämäkin:



    Fiat Ritmo 1979

    Fiat Tipo 1989



    Jälkiviisaana voidaan todeta, ettei niidenkään elinkaari mitään riemukulkua ollut. Eikä kaikkea voi pistää myöskään pahansuopaisten autoilijoiden piikkiin, vaan kyllä tuotteissakin oli puutteensa.

      
  • GTamv:

    noita tilastoja löytyy joka lähtöön, ihan mitä halutaan etsiä.. Tuo on vuodelta 2009 ja 3-4 vuotta vanhoista autoista eli vuosimalleja 2005/2006, mistään ei näy mitä tilastoja kyseessä....Itse teen omat johtopäätökset/autonvalinnat omista kokemuksista en tilastoista.




    Sivullahan on sanottu, mistä eri lähteistä tulokset on koottu. Siinä on käytetty mm. katsastustilastoja, autojen omistajille tehtyjä kyselyjä, tiepalvelutilastoja ja takuukustannusselvitystä. Yhteenveto on julkaistu joulukuussa 2009 eli vähän yli vuosi sitten ja mukana on myös 08- ja 09-malleja.



    Voihan auton toki hankkia pelkästään fiilispohjalta ja toivoa, että ei satu saamaan ihan sutta mutta luulenpa, että suurin osa omalla rahallaan auton ostavista on varsin kiinnostunut sen luotettavuudesta. Ja siitä ei oikein saa etukäteen luotettavaa tietoa muualta kuin tilastoista.

      
  • Moni täälläkin hehkuttaa sitä kuinka suht. uusia ja vähän ajettuja ranskiksia saa edullisesti. Tässä päästään juuri tämän ketjun aiheeseen eli miksi uuden ranskiksen ostaminen omalla rahalla ei houkuta...ei vaikka siinä ei takuuajalla olisi vian vikaa. Jos tämäkin on vain "ymmärtämättömien" mustamaalausta, asia on varsin helppo tarkistaa vaikkapa nettiautosta. Esimerkiksi 2006 vuosimallin Renault Laguna maksaa suunnilleen saman kuin 2006 vuosimallin Yaris...vaikka hintaero uutena on ollut varmaan 10k€

      
  • pdt44:



    Sivullahan on sanottu, mistä eri lähteistä tulokset on koottu. Siinä on käytetty mm. katsastustilastoja, autojen omistajille tehtyjä kyselyjä, tiepalvelutilastoja ja takuukustannusselvitystä.




    selviääkö minkä maan/firman tilastoista?

      
  • pdt44:

    Ja siitä ei oikein saa etukäteen luotettavaa tietoa muualta kuin tilastoista.




    todella luotettavaa tietoa hehe

      
  • sjvirt:


    Vuoden autoja nämäkin:

    Fiat Ritmo 1979
    Fiat Tipo 1989

    Jälkiviisaana voidaan todeta, ettei niidenkään elinkaari mitään riemukulkua ollut. Eikä kaikkea voi pistää myöskään pahansuopaisten autoilijoiden piikkiin, vaan kyllä tuotteissakin oli puutteensa.




    tai nämä

    NSU Ro 80

    Opel Kadett/Vauxhall Astra



    ja moni muukin listalta.....kaikissa listan autoissa on puutteita, ei se ole mistään maasta kiinni

      
  • sjvirt:


    Vuoden autoja nämäkin:

    Fiat Ritmo 1979
    Fiat Tipo 1989

    Jälkiviisaana voidaan todeta, ettei niidenkään elinkaari mitään riemukulkua ollut.




    mitäs vikaa niissä oli?



      
  • Tuollaiset listat voi jättää toki omaan arvoonsa sillä erinäköisiä listoja voi laatia loputtomiin ja kun listan laatijana on niinkin korkea taho kuin iltasanomat niin laatu on tasan siinä. Kaiken kaikkiaan jokaiselta automerkiltä löytyy huonoja malleja vuosien varrelta, jopa japseiltakin. Vanhoja malleja tuskin kannattaa muistella, oli ne sitten miltä mantereelta tahansa. Tuohon listaan palatakseni suurin ihmetys on suosituiden perusjapsien eli civikin ja auriksen jääminen jopa erittäin sähkövikaisena tunnetun 307 pösön ja ylipäätänsä jokaisen listalla olleen psa-tuotoksen taakse mutta tämähän menee varmasti virhemarginaalin piikkiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit