Ensirekisteröinnit 2010 ja aliarvostetut automallit

70 kommenttia
2
  • Syy siihen että ranskalaiset autot jakavat mielipiteitä on suuresti vaihteleva laatu. Meillä on ollut 5 ranskalaista autoa. 205 ja 207 pelasivat ilman sen kummempia murheita. Picassossa ja 306 oli runsaasti vikoja ja 407 oli täys katstrofi. Eli tämän perusteella ei ranskalaisten heikko latu ole mihinkään hävinnyt. Itse en enää halua ottaa riskiä joten ranskalaista ei enää tule.

      
  • GTamv:

    sjvirt:

    Vuoden autoja nämäkin:

    Fiat Ritmo 1979
    Fiat Tipo 1989

    Jälkiviisaana voidaan todeta, ettei niidenkään elinkaari mitään riemukulkua ollut.


    mitäs vikaa niissä oli?






    Jotakin niissä lienee ollut, kun eivät käyneet kaupaksi ja ne vähätkin paalattiin paljon nopeammin kuin esim. japsit.

      
  • GTamv:

    Itse teen omat johtopäätökset/autonvalinnat omista kokemuksista en tilastoista.




    Millaisia kokemuksia sinulla oli nykyisestä autostasi hankintapäätöstä tehdessäsi? Arvioitko sen luotettavuutta, kestävyyttä ja laatua yleensäkin, jälleenmyyntiarvoa yms. asioita jollain tavalla?

      
  • GTamv:

    selviääkö minkä maan/firman tilastoista?




    Mm. Saksa (ADAC), Ruotsi (Motormännens Nybilsenkät), Iso-Britannia (Warranty Direct, Which, Auto-Express) . Nuokin selviävät nettisivulta.



    1065:

    Tuollaiset listat voi jättää toki omaan arvoonsa sillä erinäköisiä listoja voi laatia loputtomiin ja kun listan laatijana on niinkin korkea taho kuin iltasanomat niin laatu on tasan siinä.




    IS oli tehnyt yhteenvedon 12 eri tilastosta ja kyselystä. Itse luotan tuollaiseen yhteenvetoon enemmän kuin yksittäiseen tilastoon tai Esson baarin huhuihin. Sehän on kuitenkin pääasia, että on itse autoonsa tyytyväinen. Olen itsekin valmis siirtymään ranskalaiseen tai italialaiseen autoon, kun niiden luotettavuus on todettu hyväksi ja jälleenmyyntiarvo on kohdallaan. Tuohon saattaa mennä toinenkin tovi.

      
  • Hyvä sjvirt.



    Nostit esiin sen ettei Fiat Ritmon ja Tipon elinkaari ollut mitään voittokulkua. Rohkenen olla kanssasi erimieltä. Ainakin Fiat Ritmo ja siitä johdettu porrasperämalli Regata olivat Fiatille kaupallisia menestyksiä. Ritmoa myytiin yli 1,8 miljoonaa ja Regataa peräti 1,97 miljoonaa. Tipon lukuja en onnistunut löytämään mistään, mutta olen siinä käsityksessä, että myös se oli kaupallinen menestys ja myi jopa suomessa jonkin verran.

      
  • Hyvä hyvä, molemmista on kokemusta lähipiirissä. Oikeastaan voidaan myös miettiä asiaa siltä kannalta että kyseiset mallit olivat vaikuttamassa Fiatin aseman heikentymiseen suomen markkinoilla. Ritmo käytti samaa ali-arvoista alustaa kuin 127... joten jarru- ja tukivarsiongelmat olivat enemmän kuin tuttuja. Tipo taas oli varsin kuuluisa sähkövioistaan, esimerkiksi digitaalinen mittaristosydeemi oli vikoineen raivostuttava ja tiponkaan moottorit & alusta oli aika surkea kestävyydeltään, esimerkiksi 1.6 sen Tipon kannentiiviste hajosi alle 160tkm...ja alustanosiakin tuohon oli ehditty vaihtaa jo melko kasa noihin kilometreihin mennessä.



    Eli kumpikin oli mielestäni petojen sukuja, oli vuoden auto tai peräti kahden.

      
  • ei ainakaa Ritmossa mitään vikaa ollut , erittäin luotettava peli. en tiedä mistä olet tukivarsionglmat keksinyt. Taitaa oll kolmannen osapuolen tietoa, tai sitten olet ajanut näillä 20 vuotta vanhoina...

      
  • Herbert:

    GTamv:
    Itse teen omat johtopäätökset/autonvalinnat omista kokemuksista en tilastoista.


    Millaisia kokemuksia sinulla oli nykyisestä autostasi hankintapäätöstä tehdessäsi? Arvioitko sen luotettavuutta, kestävyyttä ja laatua yleensäkin, jälleenmyyntiarvoa yms. asioita jollain tavalla?




    ihan samalla tavall varmaan kuin kuka tahansa, eli jos hermot tai rahat loppuu niin vaihtoon, eikä samanlaista tilalle. Harvemmin on näin kuitenkaan käynyt.

      
  • pdt44:

    GTamv:
    selviääkö minkä maan/firman tilastoista?


    Mm. Saksa (ADAC), Ruotsi (Motormännens Nybilsenkät), Iso-Britannia (Warranty Direct, Which, Auto-Express) . Nuokin selviävät nettisivulta.




    Ruotsi:

    Motormännens Nybilsenkät



    Englanti:

    Which

    Auto Express

    Warranty Directin



    Saksa:

    ADAC



    tässä on 5 missä loput 7? veikkaan että mukana ei ole yhtään esim ranskasta tai italiasta, vaikka esim Ranskan tilastot ovat aiemmin löytyneet netistäkin







      
  • No joo, kuten aiemminkin on sanottu, laadukkaan tuotteen perusolemukseen kuuluu että tuotteen ovat keskenään samanlaatuisia. Jos jossakin ritmossa nivelet ovat kestäneet, se ei tee tuotteesta laadukasta. Mutta jos johonkin ritmoon pitää vaihtaa alatukivarret välysten takia joka toiseen katsastukseen, takapyörät heiluu vaikka vaihtaisi uudetkin laakerit ja takajarrukenkien säätösysteemi lähentelee lähinnä vitsiä riittää tekemään tuotteesta oletusarvoisesti laaduttoman. Onneksi noissa happani korikin siihen tahtiin että paalaamispäätös oli helppo tehdä. 20 vuotta vanhoihin ritmoihin ei onneksi usein törmää...

      
  • miten tämä on jonkun ritmon ongelma, kun vag leirissäkin on ihan samoja ongelmia ollut vain muutama vuosi sitten,, tämä nyt ei tunnu olevan kuitenkaan mikään ongelma kuten eivät muutkaan sakemanneissa olevat ongelmat, ongelmat vain lakaistaan ns maton alle ja hyssytellään ja valitetaan muiden laadusta. En kyllä tunnista mitään noista sun mainitsemista ritmon ongelmista.



    "laadukkaan tuotteen perusolemukseen kuuluu että tuotteen ovat keskenään samanlaatuisia"



    eli vaikka huonolaatuisia kunhan vain ovat samaa tasoa

      
  • Ok, ritmo oli todellinen helmi. Ne päätyivät nopeaan tahtiin autohajottamoihin pelkästään siksi, että autohajottamot pelkäsivät niiden romuttavan varaosamarkkinat. Olisi nimittäin ollut kastrofi alalle jos kaikki olisivat siirtyneet ajamaan ritmolla. Onneksi joku typerys osti jotain korollia tai kolffeja niin riitti niille varaosillekin kysyntää.

      
  • onneks en itse ostanut olisi hapantunut aika nopeaan käsiin tommoset korollat, todella helmiä

      
  • Esim. TM:n kestotesti kertoo oleellisen. Uuden C5:n kestotestissä vaihdettiin suurinpiirtein puoliautoa eikä silti ollut lopussa kunnossa. Mitä avensikseen vaihdettin öljyjen lisäksi? Mitä helvetin laatua se on, häh?



    Ranukit ovat varmaan ihan oikeasti hyviä autoja niin kauan kunhan niillä ei tarvitse ajaa Göteborgia pohjoisempana, et näin!



      
  • Mitä Ryne siinä C5 sitten vaihdettiin? Ei ole muuten tainneet Toyotatkaan ihan viime vuosina pelkillä öljynvaihdoilla selvitä? Takavuosina kylläkin!

      
  • Joopa joo sakemannin huonosta laadusta ei puhuta. DSG ei kestä ja E-sarjan Mersun tuulilasia ei saa sulaksi, kuka noitakin ostaa, tai jos ostaa, niin ei puhu ongelmista.

      
  • Nasse:

    Mitä Ryne siinä C5 sitten vaihdettiin?




    Takasivulasi särkyi omia aikojaan, lisäksi kytkin ja jarrupalat taakse uusittiin. Tietysti pyyhkimen sulkia ja polttimoita eli noilla ajokilometreillä normaalia myös vaihdettiin.

      
  • Onko normaalia vaihtaa etutolpat tuolla matkalla, minusta ei? Normaalimpaa on vaihtaa ne jossain 200-250tkm kohdalla tai jopa myöhemmin.



    Avensikseen vaihdettin juurikin ne öljyt ei muuta,edes lisäyksiä ei tehty.Runkolaakereissa 60tkm jälkeen vielä ns.mikorouratkin jäljellä eli käytännössä uusi moottori.



    Citruunaan juotettiin vaihtoväleillä lisää öljyä vaikka kuinka paljon(toki myös muihinkin merkkeihin on näin tehty).



    Kuten todettu varmaan hyviä vehkeitä hieman vähemmän vaihtelevissa oloissa, mutta turhaa niitä tänne on roudata.

      
  • (takasivulasi särkyi omia aikojaan, lisäksi kytkin ja jarrupalat taakse uusittiin + lapinlisä ) x Keski-Suomen (tunnetusti korkea) kerroin = puoli autoa.



    Jos sallitte, kerron omakohtaisia vikakokemuksia parista hieman Ritmoa tuoreemmasta italialaisesta ja yhdestä ranskalaisesta:



    -Fiat Croma 2,2 aut. 0 - 90 tkm, ainoa mieleen jäänyt ja kaiketi siis traumaattisin vika oli takalasin pyyhkijän moottorin rikkoutuminen



    -Lancia Delta 1,4 T-Jet 20 tkm - nyt 55 tkm, pieni jäähdytysnestehävikki korjattiin tiivistämällä turbon jäähdytysputkien liitokset uudelleen, ilmastointiautomatiikka sekoili helteellä ja korjautui ohjelmistopäivityksellä



    -vaimon Citroen C4 HDi robottilaatikolla 50 tkm - nyt 86 tkm, ostettaessa korjautettiin laahanneet takajarrut, muuten murheetonta menoa



    (mainittakoon, että jokseenkin yhtä helppoa oli elämäni myös -99 Vectran kanssa 150 tkm yhteisellä taipaleella eikä C-MAXikaan ehtinyt vajaan 50 tkm matkalla riesoja aiheuttaa)



    Eivät ole nämä viat omaa mielenrauhaani häirinneet saati perheen toimeentuloa uhanneet. Vaikkei aivan viaton ole ollutkaan, on tämä nykyinen Delta tarjonnut aivan erilaista haltijuuskokemusta kuin mikään aiemmista normikotteroista. Minä vain kerta kaikkiaan tykkään siitä ihan eri tavalla kuin voisin ikinä tykätä mistään VW:sta tai Toyotasta.

      
  • kaikki varmaan katsoivat tämän päivän kuningaskuluttujan ja siinä olleen autojutun.

      
  • Erkki, tykkäähän(ainakin yleens&#228:wink: vanhemmat sairastelevasta lapsestakin tai moniongelmaisesta teinistäkin. Se on eriasia kuka sellaisen tietentahtoen haluaa.



    Ei varmaan noilla sinun metreilläsi ole ollutkaan "isompaa" ongelmaa, toisaalta nuo kaikki vasta sisäänajo kilsoja. Onko tietoa miten toimineet nuo autot sinun jälkeesi?

      
  • tämähän se onglma onkin kun nuorena ostetaan halvalla ranskalaisia autoja ja kun ikää kertyy siirrytään kalliimpiin uudempiin niin yhtä-äkkiä ne vanhat ovatkin ihan kuraa joka on ihan luonnolista kun autoille kertyy ikää- eli verrataan halpoja vanhoja autoja uusiin kalliisiin.

      
  • Viimeisen 11 vuoden aikana tehdyt autoremontit:

    Toyota corolla 1.3, -90 200000-340000km. Vesipumppu, kytkimen pääsylinterin kumi, 1xjarrupalat ja kengät, 1xjakopään hihna+vuotanut kampiakselin stefa+lämmityslaitteen etuvastus+iskarit (Ostettaessa 10-vuotias)



    Toyota yaris 1.3 bensa 137000-170000km, ei yhtäkään vikaa (ostettaessa 4-vuotias)



    Toyota yaris 1,4d4d 0-225000, kerran jarrulevyt+ toisen etuvalon korkeudensäätömoottori ja nyt pitäisi vaihtaa vuotava vesipumppu ja jotkin kumit etuakselistoon. (uusi)



    En tiedä onko tuo nyt sitten paljon vai vähän, minusta naapuri vaihtaa samanverran osaa 10-vuotta vanhaan passattiin vuodessa.

      
  • Ryne:

    Ei varmaan noilla sinun metreilläsi ole ollutkaan "isompaa" ongelmaa, toisaalta nuo kaikki vasta sisäänajo kilsoja. Onko tietoa miten toimineet nuo autot sinun jälkeesi?




    Ei pienintäkään havaintoa, eikä kiinnostakaan.

      
  • Ryne:

    Onko normaalia vaihtaa etutolpat tuolla matkalla, minusta ei? Normaalimpaa on vaihtaa ne jossain 200-250tkm kohdalla tai jopa myöhemmin.

    Avensikseen vaihdettin juurikin ne öljyt ei muuta,edes lisäyksiä ei tehty.Runkolaakereissa 60tkm jälkeen vielä ns.mikorouratkin jäljellä eli käytännössä uusi moottori.

    Citruunaan juotettiin vaihtoväleillä lisää öljyä vaikka kuinka paljon(toki myös muihinkin merkkeihin on näin tehty).

    Kuten todettu varmaan hyviä vehkeitä hieman vähemmän vaihtelevissa oloissa, mutta turhaa niitä tänne on roudata.




    Onhan Toyotallakin ollut malleja, joihin sai lisäillä uudesta asti oljyä(Hi-ace 1990-).



      
  • GTamv:

    tämähän se onglma onkin kun nuorena ostetaan halvalla ranskalaisia autoja ja kun ikää kertyy siirrytään kalliimpiin uudempiin niin yhtä-äkkiä ne vanhat ovatkin ihan kuraa joka on ihan luonnolista kun autoille kertyy ikää- eli verrataan halpoja vanhoja autoja uusiin kalliisiin.




    Itselläni on erittäin huonot kokemukset toisesta autostani, Datsun Bluebirdistä (-80), joka päätyi käyttööni isältäni 130 tkm ajettuna, säännöllisesti huollettuna ja ruostesuojattuna, mutta oli jatkuvasti rikki jostain ja ruostui äärimmäisen vauhdikkaasti. En silti katso tarpeelliseksi arvottaa nykyisiä Nissaneita kokemusteni perusteella.

      
  • Toyotalla ei kannattaisi täällä nyt hirveesti pullistella, on meinaan Toyota korjaamoilla semmonen rumba päällä.



    Että Citikkaan lisättiin öljyä oikein vaihtoväleillä ja vaihdettiin puoli autoa, jessus, mistä näitä Toyota "miehiä" oikein tulee?



    Niin Toyotalla vaihdetaankin männänrenkaita oikein urakalla, siellä ei enää öljynlisäys riitä, oletkos pannut merkille.

      
  • Uudessa ABSssä oli EuroNCAPn istuintestin tuloksia. Uuden C5 istuin on hengenvaarallinen jos joku ajaa perään. Ylipäänsä vaarallisten istuinten joukkio oli hyvin miehitetty Ranskalaisilla.



    Toisaalta Sakujen premiumit oli aikas kaukana kärjestä.



      
  • Joo eipä tuo toyotan nykytilanne kovin hyvältä näytä koska "oletettu" luotettavuus on oikeastaan ainut myyntivaltti mikä sillä on.

      
  • pjg:


    Niin Toyotalla vaihdetaankin männänrenkaita oikein urakalla, siellä ei enää öljynlisäys riitä, oletkos pannut merkille.




    Mihin koneisiin renkaita vaihdetaan?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit