Tillava perhefarkku nelivedolla mökkiteille

60 kommenttia
«1

Toiston uhallakin kyselen seuraavaa...



Hakusessa olisi seuraavat kriteerit täyttävä auto:



-Dieselfarmari manuaalilaatikolla

-RIITTÄVÄN isot matkustamo- ja tavaratilat 4-henkiselle perheelle matkusteluun ja harrastuksiin

-Maavaraa ja neliveto huonoille sivuteille ja keleille talveen

-Hinta alle 50 000€

-Kohtuulliset käyttökulut ja kulutus



Ainoat kriteerit täyttävät autot tuntuvat olevan:

-Skoda Superb Combi 4x4

-Subaru Outback



Onko niin, ettei löydy muita? Citymaastureita en huoli (liian pienet tilat ja usein suolainen hinta). VW Passat 4x4 kävisi, mutta siinä on liian pieni maavara (96 mm). Audit, Volvot, MB:t ym. ovat liian kalliita tai niihin ei saa manuaalilaatikkoa. VW Golf Variant 4x4 ja Octavia Combi 4x4 ovat liian pieniä.



Superb Combi kerää kehuja laadulla ja varustelulla, Subarussa olisi jatkuva neliveto ja parempi ajettavuus. Miten on, löytyykö kilpailijoita?



p.s. Jos joku ihmettelee manuaalilaatikon vaatimista, niin toisilla on näitä pinttymiä...automaattia en huoli.

  
  • Qashqai+2. Jos katumaasturin hinta pelottaa, on ainakin Nissan kilpailukykyinen. Uudesta Subarusta en tiedä, mutta tiloissa Qashqai+2 pärjää ainakin edellistä mallia olevalle Outbackille.

      
  • Ei oikein tule muita malleja mieleen kriteeriesti perusteella, mutta eikö Octavia ole samankokoinen kuin Outback? Koska kaikkiin mahtuu hyvin eteen/taakse istumaan, oletan kriteerin "RIITTÄVÄN" tarkoittavan tavaratilaa?



    Suberb on selkeästi kolmikon suurin. Ocuun saisi myös "Scout" mallin jossa on korotettu maavara Outbackin tapaan.

      
  • Mulla oli aika vastaavat kriteerit muutama vuosi sitten, jos kriteeri on kunnolla maavaraa ja perhefarkku, citymaasturi ei kelpaa, ja hinta (mulla oli alta 40 tonnia) niin vaihtoehtoja on tasan 2. subaru outback ja octavia scout. edellisen sukupolvan outback ei ollut octaviaa isompi käytännössä, tavaratila on octaviassa selvästi isompi. nykyinen outback taitaa olla hieman isompi sisä ja tavaratiloiltaaan. päädyin silloin subaruun, syystä että edellinen oli octavia juuri 4x4, teki mieli kokeilla muuta ja subaruun oli juuri tullut diesel.



    suberbiin taitaa saada huonon tien paketin lisävarusteena. en tiedä onko se vain joku kevytpanssarointi vai kuuluuko siihen joku maavaran korotussysteemi kanssa. octaviaan saa ainakin normaaliin 4x4 malliin hieman korotetun maavaran, ei ihan niin korkea kuin scout.



    vaihto on kohta edessä, ja vaihtoehdot ovat edelleen ocu scout ja outback, myös subaru forester tapetilla vaikka cittari onkin. suberb mulle jo turhan iso (eikä sitä maavaraa..)

      
  • Kiitti ehdotuksista!



    Nissania en ole tullut ajatelleksikaan...Qashqai+2 menee kategoriassani citymaasturiksi, vaikka onhan siinä mukavan isot tilat ja kohtuulliset kustannukset (ja pienehkö kulutus). Harmi vain, että takakontti (vaikka iso onkin) on maastureiden tapaan epäkäytännöllisen korkea eikä pitkulainen kuten olisi tarpeen (litroja kyllä piisaa).



    Valitettavasti Octavia on erityisesti takamatkustajan tiloilta pitkäkoipiselleni turhan pieni. Outbackissa ja Superbissa tilanne on toinen, akseliväliäkin on n. 20 cm enemmän. Scout-versio on mielestäni ylellisyysvarusteilla ja muovilla koristeltu Octavia, ottaisin mieluummin nelivetoisen perus-Octavian (Scoutin korkeampi maavara on tosin plussaa).



    Superbiin on tosiaan saatavissa samanlaisen huonotienvarustus peltosuojineen kuin Octaviaan, mutta Outbackiin on toisaalta saatavissa "oikea" teräspanssari sekä moottorille että keskitasauspyörästölle. Ja maavaraa on riittävät 20 cm sekä jatkuva neliveto.



    Kiitti ehdotuksista, lisää voi ehdottaa! Kriteerini ovat kuitenkin melko rajaavat, joten ehdokkaita lienee niukanlaisesti?

      
  • Hyviä vaihtoehtoja ovat kaikki, VW Tiguan taitaa mennä yli budjetin. Veljelläni on Outback ja pojalla Forester. Mikäli oikeasti tie on mökkitietä, suosisin Foresteriä, siinä on enemmän maavaraa, näyttää kylläkin vähän kolhommalta. Noiden bokseri-dieselien kulutus on uskomattoman pieni auton kokoon nähden.

      
  • Fixus myy Koy Sheriff-pohjapanssareita melkein kaikkiin autoihin. VAG:n omat taitaa olla muovia, mutta tarvikepanssarit terästä. Taitavat olla kyllä venäläisiä ja laadussa hiukan sanomista, mutta voihan senkin tarkistaa. Katalogissa on aika yksityiskohtaiset kuvat. Googleen sopivat hakusanat, niin löytyy.

      
  • Passtattiin saa muuten kanssa huonon tien paketin, nostaa maavaraa vähän mutta jää silti aika vaatimattomaksi. ja audi a4 allroad on hinnat alkaen joku 45 tonnia joten kyllähän sekin tuohon sopii riippuen varusteista, muttei se taida tiloiltaan mikään kummoinen olla.



    mulla oli se tiguan aikoinaan kanssa vaihtoehto, mutta en pitänyt. mieluummin forester jos cittari pitäisi olla.

      
  • Ja onhan sitten mahdollista ottaa hiukan käytettynä Volvo XC70 tai Audin vastaava malli.



    Mahtaako muuten muiden kuin VAG:n tuotteiden alustaa saada nostettua? Onhan markkinoilla lukematon määrä alustasarjoja, joilla auto putoaa n. 30 mm alas. Miksei jostain Vallilan jousitakomosta tai Vuolalta saisi vastaavat korotusjouset? Vai tuleeko noissa ongelmia katsastuksen kanssa, jos ei ole jotain tyyppihyväksyttyä mallia? En tunne nykysääntöjä, mutta ainakin maastureita korotetaan ihan yleisesti.

      
  • Uutta autoa ollaan hakemassa....Vielä vähän aikaa sitten Audi A4 Avant Allroad oli haaveissa, mutta oletteko koskaan verranneet sitä esim. Outbackiin? Hyvin samantyyppiset autot, Outbackissa vakiona varusteita (mm. sähkösäätöinen kuljettajan istuin, xenon-valot) joista joutuu Audissa maksamaan hunajaa lisävaruisteina. Silti Outback samankokoinen mutta 5000€ halvempi? Outbackissä miinuksena tosin renkaanpaikkausvälineet eikä täyskokoista vararengasta (ei sovi oikein 4x4-konseptiin...).



    Onko Subarun ja Audin nelivetojen (mahdollisista) eroista kokemuksia?

      
  • Kyllä tuo Outback minustakin paras kompromissi on, todeenäköisesti vaihdan siihen uudempaan kohtapuoliin. (jos > 50 tonnia vois laittaa niin audi..)



    Mitä 4-vetojen toimintaan tuleem, esim youtube on pullollaan videoita jossa kehutaan/mollataan jotain toteutusta.

    4-veto audia en ole kokeillut, mutta edellisen sukupolven haldexiin (octavia 4x4) on verrattuna subaruun on.



    satunnaiseen 4-veto "tarpeeseen" kummatkin ovat hyviä. mitään olennaista liikkeellelähtöviivetttä ei skodassakaan ollut. nyky-haldex on tässä vielä parempi. kummallakin jäin kerran lumeen jumiin, kun ajoin vauhdilla liian syvälle (ja huonot renkaat jo)



    audi lienee lähempänä subarua, onhan se jatkuva. nykyversio taitaa olla hieman lähemmäksi takavetoa viritetty ?



    normaaliajossa kun pito loppuu (liian kovaa kaarteessa) on subaru selvästi vakaampi kuin tämä edellinen haldex. ei puske eikä heitä perää, vaan alkaa siististi liukua sivuttain. skoda puski vähän.



    oikeiden maastureiden 4-vetototeutukset ovat sitten ilmeisesti jo toista luokkaa erilaisine lukkoineen, mutta ovat sitten erityyppisiä autoja jo. perhefarkkuahan tässä olitiin hakemassa.



    nämä minun kokemukseni ovat normaalin autoilijan näkökulmasta jossa extreme-tapaukset ja tekniset hienoudet toteutuksissa ovat sivuseikka. joka tapauksessa mikä tahansa 4-veto on kiva lisä, ainakin näinä kahten talvena..



      
  • Onko Legacy farmari paljon pienempi kuin Outback?

    Maavarako?



      
  • käytännössä sisä ja tavaratiloiltaa täsmälleen sama. maavarassa ero ja outbackissa automaattinen takajousituksen säätö + ulkonäkökorostuksia (= vielä rumempi minusta..)

      
  • Kun Subaru on nostettu esille, täytyy huomauttaa, että myös Forester täyttää kaikki mainitsemasi kriteerit. Se on hieman halvempi kuin Outback, tilaa löytyy samaan tapaan. Vaikka auto on lyhyempi, on se sen verran korkeampi että tilaa löytyy käytännössä yhtä paljon. Maavaraa on 15mm enemmän. Suosittelen koeajoa ja vertailua. Meno on Outbackiin verrattuna hieman karumpaa, mutta taas toisaalta pehmeämpää.



    Muuten tuolle listalle voitanee lisätä myös Mitsubishi Outlander. Hyvä takuu ja hinta kohdallaan varusteltuna. Ehdottomasti myös koeajon arvoinen malli.

      
  • cca:

    Outbackissä miinuksena tosin renkaanpaikkausvälineet eikä täyskokoista vararengasta (ei sovi oikein 4x4-konseptiin...).




    Jos tilaa täysikokoiselle vararenkaalle on, ei tuo ole ongelma. Kesällä varalle talvirengas ja talvella kesärengas.

      
  • HooÄl,

    tuo takajousituksen säätö oli minulle uutta.

    Ei minunkaan silmästä löydy sitä "kauneutta", vaikka kuinka katsoisi. Vika on silmässä tietty.



    Ha Legacy on ihan kelvollisen näköinen.

    Tavaratila on vaan niin pahuksen epäkäytännöllinen.

    CVT-vaihteistoon öljyä saa lorotella peräti 12 litraa.

    Onkohan vertailuja ylläpitokustannuksista.

      
  • Pakko kysyä : mites sitten vaikkapa Kia Sorento ? On käsittääkseni tilaa ja varusteitakin, hinta siinä 40-45 tonnia. Ei siis farkku mutta varmaan maavaraltaan vielä farkkua parempi.... :warning:

      
  • Sulla taitaa olla pinttymä farkuista. Itse katselisin katumaasturiluokasta, kokonsa puolesta riittäviä varmaan löytyy (Subarultakin mieluummin Forester) ja sisätilat ovat mukavampia ja autoon on helpompi istua ja tulla pois kuin matalasta farkusta. Mutta jos litteä ja pitkulainen tavartila on vaatimus... jokainen tekee tavallaan.

      
  • Periaatteessa Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 4motion täyttäisi nuo vaatimuksesi, mutta ymmärsin että vähän sivistyneempää vehjettä olet hakemassa?



    Opel Insigniassa ei varmasti tilat riitä? Hylätään siis sekin kuten myös Alfa Romeo 159.



    Itse päätyisin Skoda Superbiin. Itselleni on ainakin jäänyt todella hyvä kuva ko. autosta.

      
  • Hienoa nähdä että joku muukin jaksaa vielä uida vastavirtaan ja järjestellä hammasrattaat itse!



    Aiemmin ehdotettiin mm. Volvo XC70 tai Audi ja niihin on hieman kommenttia.



    Audin saa taloudellisena nelisylinterisenä quattrona vain A4 ja Q5 koreihin. Valitettavasti A6 quattron mukana pakkomyydään V6, mutta toisaalta hintaluokkakin karkaa budjetin ohi.



    Mutta Q5 on siitä poikkeuksellinen möhkömaasturin pentu, että siinä näyttäisi olevan myös tavaratila.



    Volvoa ei jostain syystä tarjota Suomessa manuaalina, mutta sellaista tehdään Suomea vähemmän ruuhkautuneiden maiden autoilijoiden tarpeisiin. Uudehkon käytetyn manuaalivaihteisen nelivetoVolvon voi tuoda Ruotsista tai Saksasta. Tarjontaa riittää, koska ainakaan noissa maissa ei näytä olevan niin suurta tarvetta automaatille kuin Suomessa :smirk:



    Jos automaatin vieroksuminen johtuu kontrollifriikin talviajosta, niin kovat nelivedot ovat kyllä oikeasti niin hyviä, että minulla menee raja siinä kohdassa, että Subarun voisin huolia automaattinakin.



    Symmetrisen nelivedon ratkaisusta johtuen manuaalivaihteiston ja etuperän öljytila on yhteinen ja vaihteet kytkeytyvät sen seurauksena todella kankeasti kylmänä.



    Mersun 4Matic kelpaisi myös, vaikkei sitä tehdä manuaalina ollenkaan.



    Audi saatavissa molemmilla ja minusta niin kiva ajaa manuaalinakin että siihen en automaattia kaipaisi.

      
  • Itse en kyllä voisi kuvitellakaan enää koskaan ostavani muuta kuin automaatin....mutta makuasioita siis. Oma valintani olisi tuo tyrkyttämäni Sorento.

      
  • Kiinnostava testi Outbackistä ja muutamasta muusta samantyyppisestä autosta:



    http://www.teknikensvarld.se/documents/audi/a4-scout-outback-xc70/index.xml



    -> Ladda ned hela testet

      
  • Jos cca:n mieleiset vaihtoehdot käyvät vähiin, pitää väljentää kriteereitä. Linkin videossa nähdään, mihin etuvetoinen ei pysty ja mihin se pystyy. Kesto n. 10 min.



    https://www.youtube.com/watch?v=WAqN27nBtyc&feature=related



    Kyllähän neliveto huonoilla teillä olisi mukava. Jos kuitenkin laskee muutamasta hankalasta paikasta selviytymiselle kustannuksia, niin saattaa mieli muuttua.

      
  • Tuossa Herbertin linkittämässä testissä on mukana edellisen sukupolven Outback. Auto on muuttunut paljon, sekään hyvään että huonoon.

      
  • Tosiaan, kysehän oli uudesta mallista.

      
  • mhj:

    Niin on ja myös täällä, mukana myös Legacy:
    http://www.teknikensvarld.se/documents/bmw/4x4-fyrhjulsdrivet-test/index.xml
    --> och ladda


    Pah, tuosta nyt ei kannata sanoa paljon muuta, kuin että mitä järkeä on tehdä auto+rengastestiä samaan aikaan? Ruåttalaisella logikalla ehkä...



    Ehkä painavin anti on se, että hirveä väistettäessä ei kytkeytyvästä nelarista ole paljoa iloa, kun se on vielä/vakio 4x2 -moodissa.

      
  • "VW Tiguan skulle behöva högre fjädringsväg, men markfrigången är bra."



    EDIT: KlonksWagenin sivuilta poimittua: Maavara (suurimmalla sallitulla kuormalla), mm (lisävarusteet muuttavat ilm. arvoa): 200



    Outoa kyllä, saman merkin uusi Touareg pitäisi olla hieman enemmän maasturi kuin tämä Tiguan. Kuitenkin uuden Touaregin maavaraksi on ilmoitettu täydellä kuormalla vain 16cm?! Ja vielä oudompaa on se, että kadunmiehen silmässä tuo Tiguan kyntää lähes yhtä syvällä kuin Pasaati? (eron mittaaminen on lähes millimetrihommaa)

      
  • mikahe,

    no voi turkasen turilas, taas olen erehtynyt laittamaan tänne sopimattoman linkin.

    Poistan sen oitis, ettei kukaan muu enää erehtyisi sitä avaamaan. :sunglasses:

      
  • Keksinpäs yhden tuloillaan olevan ehdokkaan, josta tilat eivät ainakaan lopu kesken. Nimittäin Volkswagen Sharan 4motion, joka tulee tarjolle ainakin alkuun 2.0 TDI 140 hv koneella. Tuskin on painava auto tuolla moottorilla mikään raketti, mutta hinta saattaa hyvinkin asettua alle viiden kympin, kun etuvetoinen 2.0 TDI 140 hv maksaa 42 000€. Maavaran kanssa voi kyllä olla vähän niin ja näin.

      
  • mhj:

    mikahe,
    no voi turkasen turilas, taas olen erehtynyt laittamaan tänne sopimattoman linkin.
    Poistan sen oitis, ettei kukaan muu enää erehtyisi sitä avaamaan. :sunglasses:


    No äläs ny. Se taisikin olla tämä 4x4 vertailukukkanen, jonka poimin ihan omin käsinein: http://www.teknikensvarld.se/documents/nissan/qashqai-octavia-impreza/index.xml



    Kyseisessä vertailussa ei ollut kahdessakaan autossa samanmerkkisiä renkaita, mallista ja koosta puhumattakaan (2/5 sama koko). Se outous oli oikein mainittu, toisin kuin monissa muissa saman TV.se:n vertailuissa. Sen takia muihinkaan juttuihin ei kannattane suhtautua kuin koeajoviihteenä.

      
  • mikahe,

    voinen, kun on vielä niin lähellä vai lie aina:

    "jo vanhakin nyt nuortuu...".

    Nämä autotouhut, no ei kai se ole pahitteeksi.

    Pysyypähän vetreämpänä.

    Joskus liiaksikin ja ahaa-elämysten mukana tulee linkkejä tänne aseteltua.

    ---

    Samoilla lähteillä näköjään käymme.

    ---

    Ajankulua.

    Ja jospa näiltä sivuilta myös apuja jokunen saa.

    :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit