Koeajo ja kelit

3 kommenttia

Luinpa uusinta TM:n numeroa ja ihmettelin miksi lehdessä julkaistaan kovin torsoja koeajoja. Kun nyt kerrankin saatiin oikein Alfa Romeo ajettavaksi, niin todettiin ettei ajo-ominaisuuksista saatu käsitystä eikä jarruja päästy mittaamaan huonojen kelien takia. Samoin uutta ajattelua edustava multiair-tekniikka jäi sekä suorituskyvy että erityisesti kulutuksen osalta mittaamatta. Samaa keliongelmaa oli jossain tutustumisajossakin.



Tuollaisesta koeajosta siis selviää auton tekniikka (luettelona) ja tilat!



Onneksi lehdessä on sentään kritiikittömiä esitelainauksia sivukaupalla, niiden ylistyslauluja on aina hauska lukea!

  
  • Niin. kyllä näinä aikoina on parhaat mahdolliset koeajokelit, varsinkin jos on tullut uutta nuoskaista lunta roppakaupalla vuorokauden sisään. Ainakin iskunvaimennuksen ja jousituksen toimintaa on helppo arvioida, samoin kuin ajettavuutta paksussa sohjossa, liukkaissa polanteissa jne.



    Tietysti jos on pelkkää kesäautoa etsimässä, niin sellaisen testaaminen on hankalaa.

      
  • Kieltämättä mieluusti lukisi talvikelillä ajettuja koeajoraportteja. Ääriolosuhteissahan ne heikkoudet parhaiten selviävät. Auto joka on mukava kesäkelillä, saattaakin olla täysi susi 10cm lumipöperössä tai liukkaalla ja uraisella tiellä ajaessa. Renkaalla toki on korostunut merkitys talvella, ja kelillä myös mutta asiantuntevan toimittajan luulisi tunnistavan auton ominaispiirteet kuitenkin.

      
  • Jos kitkakerrointa ei löydy riittävästi, niin kai se on ymmärrettävää, että vertailukelpoisia mittaustuloksia on mahdoton saada aikaiseksi. Lähimmäksi normaalipitoa kai pääsisi kunnon jääratapiikeillä, mutta niitä tuskin kellään maahantuojalla on tarjota eikä jäärata-ajokaan varmaan kertoisi ihan riittävästi auton ajo-ominaisuuksista asfalttipinnalla. Uskon että puutteelliset keliolosuhteet harmittaa testin tekijöitä vähintään yhtä paljon kuin lukijoitakin.



    Perinteinen talviautovertailu on sitten asia erikseen. Sitähän tässä odotellaan taas malttamattomana vielä muutama päivä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit