Sähköauto Think City

19 kommenttia

No niin nyt niitä sitten saa suomesta. Luksus auton hinnalla sähkökäyttäinen mopoauto. Think Cityn hinta 49608€, josta autoveron osuus 5727€ ja esim. ilmastointi 1700€ arvoinen lisävaruste.



Aivan käsittämätöntä! Pitäisikö sähköautoilla olla ollenkaan autoveroa? Ei mielestäni, jos näitä eko vaateita halutaan kannustaa. Mutta on tuon auton veroton hinta ihan tajuton 43881€. Ei uudessa kaupungissa varmaan ihan pian ajatella että kaikki lomautetut saisi kutsua töihin tekemään kolmessa vuorossa Think cityjä..

  
  • Täytyy odottaa, että jossakin kiinassa aletaan valmistaa kansansähköautoja, joihin tavalliselal kansalla on varaa. Ihan niin kuin Lada autoisti Suomea kohtuuhinnalla aikoinaan.

      
  • Ladan halpuus taisi olla myytti. 80-luvulle tultaessa se oli jo edullinen, mutta alkuvuosina se maksoi ihan mukavasti. 1500S oli tullessaan melkein yhtä kallis kuin 1600 Carina.

      
  • Aina löytyy myös maksukykysiä ja tästä tuskin on tarkoituskaan tulla corolla.



    Thinkistä ei vaan saa kovin helpolla coolia kuten fiskeristä tai muutamista muista hybrideistä/ekoilusta.



    Kukaan ei kyl oo ees puhunut mimmoinen tämä on autona? Vaikea uskoa että uudella päästään samoihin (ensimmäisellä kerralla) kuin perinteisellä tekniikalla: ajettavuuus, turvallisuus, lämmitys-ilmastointi, melu, luotettavuus jne.. 50ke hintaan saa jo monennäköistä autoa tai muutaman pikkuauton!



    Vaikea myös laskea mitään taloudellista hyötyä vrt esim. polo 1.2tsi. Hintaero on niin järjetön että sen kuittaaminen sähkön avulla lienee toivotonta. Vielä kun arvonalennus on suurempi verrattuna poloon.



    Mutta tästä se lähtee! Tämä on tietysti vasta alkutaival ja kehitystä on luvassa!

      
  • On se hyvä että Länsirannikolta tulee Thinkin ja Fiskerin kaltaisia kotimaisia vaihtoehtoja niille, joiden Euro-Samarat alkavat olla vaihtoiässä.

      
  • Tuosta thinkistä puutuu seksi kokonaan. Ja hinta on yhä tajuton.



    Pienen sähköauton voittokulku alkaa Gordon Murrayn suunnittelemasta T27 autosta. http://www.carsuk.net/gordon-murray-t-27-electric-city-car-exactly-what-an-ev-should-be/

    Kyseisen auton polttomoottori version T25 hinta on elglannissa kaavailtu alle 6000 punnan luokkaan. Vaikka T27 on pieni niin siinä on kuitenkin seksiä. Jotain samaa kuin saman miehen suunnittelemassa McLaren F1 autossa oli jo 20vuotta sitten. Kuski istuu keskellä ja kaksi matkustajaa kuskin sivuilla.



    Thinkistä oli esittely aikaisemmin tänä vuonnna TM:ssä. Ja esimerkiksi takaluukun saranat oli kuin itse pajassa tehtyjä. Siis jotakin sellaista jota 50000 euron autossa ei voi olla.

      
  • Luulisi, että sähköauton pystyy kasaamaan paljon halvemmallakin hinnalla. Miksi näin ei ole tehty? Kotimainen edullinen sähköauto voisi olla hyvä vaihtoehto.

      
  • Tuolla ei minusta voi tehdä mitään sellaista mitä terve ihminen ei pystyisi ihan perusfillarilla tekemään. Bonuksena fillarissa on kunnonkohotus.

      
  • Ilmastointikin puuttuu, joka kuitenkin on esim. lähes puolta halvemmassa Jaguarissa vakiovaruste. Ihan hyvä hanke tuo sähköauto varmasti mutta miksi maksattaa koko kehitystyö muutamalla mahdollisella ensimmäisellä asiakkaalla? Hinnoittelu reilusti halvemmaksi niin kyllä se myynnin volyymi pian kuittaa alhaisemman katteen.



    http://www.jaguar.fi/xtypevertailu/

      
  • Suzuki Alto maksaa ilmastoituna 10900 ja takuuvarmasti kerkiää horsma persestä kasvaa ennenkuin sähköauto think alkaa tuohon verrattuna kannattaa ostajalle....tämä on valitettava nykytilanne. Halvin alto 9600..... :smile:

      
  • Tuon auton verottomasta hinnasta luultavasti liki puolet on akkujen hintaa. Sittenkin pitää vielä jäädä äimistelemään, mikä ihme akkujen jälkeen jäävässä osassa oikein maksaa. Moinen mopohan pitäisi ilman akkuja syntyä muutamalla tonnilla.



    Akkukustannus on kuitenkin vielä hyvän aikaa se, joka järkevämpienkin sähköautojen yleistymisen estää. Oikeasti ainoa järkevä sähköauto on vielä kauan ladattava hybridi, kunhan nyt edes se tulee testien jälkeen kauppoihin. Siinä kuitenkin voi yhdistää maltillisen kokoiset ja hintaiset akut järkevään toimintasäteeseen. Akkusähköä voi käyttää siellä, missä se on polttomoottoriin verrattuna parhaimmillaan eli kaupungin nurkka-ajoissa. Ja polttomoottorilla voi sitten huristella tavalliseen tapaan maantiellä, missä polttomoottori yhä peittoaa sähöautot mennen tullen.



    Se hyvä puoli tuossa Think Cityssä on, että ehkä se pudottaa pahiten sähköautoihin höyrähtäneitä edes hetkeksi maan pinnalle. Kaikkein isoin poliittinen ja muu kohkaus toistaiseksi surkeasti toimivan teknologian ympäriltä voisi myös vähän laantua siihen asti, kun tekniikalla on jotain oikeasti kunnollista täyssähköistä tarjolla.

      
  • Think on pikkufirman kyhäelmä, enkä itse sen perusteella tekisi kovin paljon johtopäätöksiä. Vähän sama kuin mopoautojen perusteella yrittäisi soijoittaa polttomoottoriautot johonkin ikkunaan. Esimerkiksi Nissan Leaf on monta pykälää kilpailukykyisempi tuote.



      
  • nelivetoinen:

    Tuon auton verottomasta hinnasta luultavasti liki puolet on akkujen hintaa. Sittenkin pitää vielä jäädä äimistelemään, mikä ihme akkujen jälkeen jäävässä osassa oikein maksaa. Moinen mopohan pitäisi ilman akkuja syntyä muutamalla tonnilla.




    Niinpä. Ja sillä muutamalla tonnilla syntyy myös tavallinen henkilöauto, jonka hintalapussa silti on muutama kymppitonni.



    Kaupasta ostetun auton kustannuksista on erittäin pieni osa varsinaisesti auton hintaa. Tuotekehitys, markkinointi ja myyntiketju tarvitsevat hyvinkin suuren osan. Tässä tapauksessa voisi kuvitella, että pienet sarjat tekevät sekä tuotekehityksestä että tuotannosta tavanomaista paljon kalliimpia.



    Aika ikävähän tuo yhtälö on massavalmistajallekin; kaksi tonnia auton valmistamiseen, kymppi akkuihin.



    Oikeasti ainoa järkevä sähköauto on vielä kauan ladattava hybridi, kunhan nyt edes se tulee testien jälkeen kauppoihin. Siinä kuitenkin voi yhdistää maltillisen kokoiset ja hintaiset akut järkevään toimintasäteeseen.




    Olisi ihan mielenkiintoista, jos joku jaksaisi tehdä ihan oikeasti tutkimusta siitä, mikä on tehokkainta. Think Cityn ostaja maksaa 40 000 euroa lisähintaa ja sen jälkeen saa varsin kyseenalaisen päästövähennyksen aikaan. (Kyseenalainen siksi, että sähköauto ei välttämättä ole sen hiilen osalta sen vähäpäästöisempi kuin vähäpäästöisimmät bensiini- ja dieselautotkaan.)



    Ladattavan hybridin ostaja maksaa ehkä 15 000 euroa ekstrahintaa ja saa vähäpäästöisen bensiiniauton ja ehkä puolet tuosta kyseenalaisesta päästövähennyksestä.



    Tavallisen hybridin ostaja maksaa ehkä 5 000 euroa ekstrahintaa ja saa jonkin kokoisen päästövähennyksen aikaan.



    Tällä akselilla voidaan etsiä optimi ja saada jonkinlainen hinta säästetyille päästötonneille. Näppituntuma väittäisi, että tällä hetkellä tavallinen hybridi on tehokkain päästövähennyksessä, mutta siinäkin säästöt tulevat kalliiksi. Ainakin, jos vertailukohtana on pihi diesel (joka taas ei ole mitenkään itsestäänselvästi suoraan vertailukelpoinen).



    Hintaa voisi sitten verrata vaikkapa öljylämmityksen vaihtamiseen maalämpöön. Siinäkin saadaan eurohinta säästetyille päästöille.



    Olisi varsin mielenkiintoista, jos joku viitsisi tehdä aiheesta ihan oikeaa tutkimusta...

      
  • Ihan varmasti Leaf kuuluu siihen järkevämpien kategoriaan, ainakin tuohon Think Cityyn verrattuna. Sitten kun Leaf joskus Suomeen tulee, senkin myyntihinta kivunnee täällä ainakin 30000 euroon (jenkkilässähän hinta yli 32 000 taalaa). Ja se toimintasäde 160 kilometriä teoriassa on täkäläisissä oloissa jotain ihan muuta. Talvella varmaankin noin sata kilometriä. Akuthan tuossa näyttävät olevan melko isot, mutta se sitten väistämättä näkyy hinnassakin.



    Vaikka kuinka useimpien keskimääräiset päivittäiset ajot ovatkin tuota teoreettista ja todellistakin toimintasädettä lyhyempiä, lähes kaikki autoon investoivat ajavat kuitenkin silloin tällöin autollaan myös pidempiä matkoja. Keskiarvo syntyy pitkistä ja lyhyistä matkoista. Se taas tarkoittaa, että ainoaksi perheen autoksi Leafkään ei sovellu. Ja kakkosautosta kaupunkiajoon se 30 000 euroa (+-jotain) on yhä ihan liikaa useimmille. Ja jos nyt 20 000 euron hintainen akusto pitää uusia kuuden tai seitsemän vuoden päästä (mikä on nykyinen arvio noiden kestosta), on akkukustannus perin rasvainen, vaikka tässä välissä akkujen hinnat esimerkiksi puolittuisivat.



    Kymppitonnin uusinta-akut seitsemän vuoden käyttöiälle jaettuna tarkoittavat liki 1500 euron vuotuista akkukustannusta. Silloin on ihan yhdentekevää, kuinka halpaa se akkuihin ladattu sähkö on ollut. Hybrideillä tai muuten nuukimmilla polttomoottoriautoilla ajaa melkoisen määrän kilometrejä 1500 euron polttoaineilla.



    Paljon pitää vielä tapahtua akuille, ennen kuin sähköauto on realistinen vaihtoehto muuhun kuin kakkosautoksi kaupunkiin.

      
  • Samoilla kannalla hiilipäästön kanssa siinä, että toistaiseksi sähköauto on niin kallis ja epäkäytännöllinen konsti päästöjen leikkaamiseen, ettei siihen kannata niukkoja verosubventiovaroja haaskata. Ja siksi kritiikitön sähköautohypetys on vaarallista, se voi saada poliitikot päättämään jotain tosi tyhmää.



    Sähköauton päästösäästöhän riippuu käytetystä sähköstä. Jos marginaalisähköllä eli hiililauhteella laskee, sähköauto ei vähennä päästöjä ollenkaan vaan päästää enemmän kuin hybridit tai nuukimmat dieselit.

      
  • TM:n tekstissä oli minusta ansiokas kommentti sähköauton ja polttomoottorin kulutuserosta - itse en ole ainakaan miettinyt asiaa siltä kannalta millaista tuollaisella autolla ajaminen on ja mitä kulutukselle tapahtuisi jos polttomoottori / hybridiautolla ajettaisiin samalla tavalla.



    Kulutuksen kannalta ajotapa ja ajonopeus ovat ratkaisevia tekijöitä. Tulee väkisin mieleen, paljonko esim. Toyota Prius vie ajotavalla, johon Think Cityllä on pakko mukautua. Veikkaanpa, että kulutus jäisi hyvin hyvin pieneksi.

      
  • Hiilipäästö:



    Hintaa voisi sitten verrata vaikkapa öljylämmityksen vaihtamiseen maalämpöön. Siinäkin saadaan eurohinta säästetyille päästöille.

    Olisi varsin mielenkiintoista, jos joku viitsisi tehdä aiheesta ihan oikeaa tutkimusta...




    Tuo on hyvin järkevä ja tärkeä kommentti, mutta se ei mahdu EU:ssa vallitsevaan ekoajatteluun. EU:n (ja Suomen) ympäristöasioissa vallitsee jonkinlainen katolilainen uskonlahko: kun kolikko kirstuun kilahtaa niin sielu ekotaivaaseen vilahtaa. Todelliset päästöt on sitten ihan eri asia. :grin:

      
  • piheimmät diisselit pääsee jo alle priuksen lukemiin. Polttomoottorin elinkaari näyttää vaan jatkuvan yhä pidemmälle. Tuskin sen kehitys päätepistettä on saavuttanut.



    Jos nissani maksaa 30kdollaria, niin meillä ollaan silloin noin 50ke. Jälleen hyvin kallis perusauto, ja voitolle pääsy on niin ja näin tai vaatii 100 000km vuodessa.



    edit: siis suomessa, maailmallahan hintaero on pienempi niin kiinnostuneita sähköhurmokseen liittyjiä löytää helpommin.

      
  • EU:n (ja Suomen) ympäristöasioissa vallitsee jonkinlainen katolilainen uskonlahko: kun kolikko kirstuun kilahtaa niin sielu ekotaivaaseen vilahtaa.




    Höpöhöpö, valtaapitävät eivät ole oikeasti niin tyhmiä. Tottahan he tietävät totuuden, mutta ovatpahan vain havainneet ympäristön olevan hyvä keppihevonen. Sillä on hyvä ratsastaa sekä vaaleissa että veroja kerättäessä.



    Valtaapitävät vain erehtyvät luulemaan, että me alamaiset olisimme riittävän tyhmiä nielaisemaan kaikki selitykset täytenä totena. Siinä ovat väärässä.

      
  • Oletko koskaan tavannut todella viisata poliitikkoa? :warning:

    Et varmaan koska viisaat tekevät oikeaa työtä! :warning:

    Miksi poliitikot ovat kovanahkaisia?

    Miten muuten täysin selkärangattomat tyypit pysyisivät kasassa? :lol:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit