"Premium merkit"

318 kommenttia
1356711
  • LMJ:

    Autot voisi vaikka valita niin, että joko hinta- tai kokoluokka on sama.




    Aivan. Olen useasti esittänyt toiveen, että vertailuun otettaisiin saman kokoluokan autot ja varustellaan ne saman hintaisiksi.



      
  • LMJ:

    Premium jaottelusta minulla ei ole sanottavaa, mutta voisi noita premiumeja ja tavis-autoja joskus sekoitella samaan vertailutestiin! Autot voisi vaikka valita niin, että joko hinta- tai kokoluokka on sama. Typerää testata ensin 4 premiumia ja parin kuukauden päästä 6 saman kokoista tai -hintaista matalamman luokituksen omaavaa autoa, jolloin niitä ei pääse vertaamaan keskenään.




    Kuulostaa pelottavalta, saattaisi monen illuusio kärsiä. Olisi mielenkiintoista nähdä testi vw-golf, audi-A4, skoda-octavia ja seat exeo... siinäpä olisikin TM:än toimittajilla pohtimista mikä passaa jättää viimeiseksi.

      
  • Style66:

    start-ohjelmasta esimerkkejä premium hinnasta:

    Passatin aktiivivakkari 1300e ja audiin sama 2600e
    Metalliväri passattiin 500e ja audiin sama 1500e
    Kyseessä siis pitkälti sama tuote, kun kerran saman konsernin autoja ja osia jaetaan mahdollisimman paljon konsernin eri merkkien kesken.




    Ennen Volsunkin varusteet maksoi yhtä paljon, mutta nyt on ollut pakko pudotella hintoja kun on kilpailua ja tavoite on myydä mahdollisimman monta Volsua maailmanlaajuisesti. Audi on asemoitu eri tavalla markkinoilla, onko se niin vaikea ymmärtää?

      
  • jjvi:


    Kuulostaa pelottavalta, saattaisi monen illuusio kärsiä. Olisi mielenkiintoista nähdä testi vw-golf, audi-A4, skoda-octavia ja seat exeo... siinäpä olisikin TM:än toimittajilla pohtimista mikä passaa jättää viimeiseksi.




    Mikä illuusio? Testeissä testataan vain autojen mitattavia ominaisuuksia testien painotuksilla. Jokainen ostaja valitsee kuitenkin auton omilla painotuksillaan. Lisäksi autoissa on paljon muitakin ominaisuuksia joita ei testeissä mitata, esim ulkonäkö, muotoilu, status ym ym.



    Tätä voi testata ajamalla nuo autot kadunkulmaan ja kysymällä ihmisiltä yksi ainoa kysymys: minkä näistä ottaisit, jos saisit aivan vapaasti valita? Veikkaanpa, että Skoda ja Seat jäisivät parkkiin, eikä Golfillakaan suurta sukseeta olisi Audin rinnalla.

      
  • Totta kai ihmiset ottaisivat aina mahdollisimman kalliin tuotteen jos sen ilmaiseksi saisivat. Tämän sanelee jo hyötyperiaate. Aatteleppa ite AkiK, merkitseekö se ollenkaan samaa kuin, että valitsisit parhaan tuotteen? Kalleimman kylläkin.

      
  • Mikä illuusio?




    Lähinnä audi- ja muitten premiummiesten illuusio oman autonsa erinomaisuudesta

      
  • Tuskin premiumin ostajalla on aina edes uskomusta tekniseen paremmuuteen. Esimerkiksi kelloissa jokainen harrastaja tietää €50 quartzin hakkaavan tarkkuudessa €500k Patek Philippen. Silti Patekeja myydään.

      
  • Vertaatko Patekkia liukuhihna-Audiin?

      
  • Huvittaa tosiaan joidenkin kirjoittajien närkästys autojen luokittelusta. Luulisi riittävän että oma kulkine on omasta mielestä hyvä. Ei sitä arvostusta tarvitse muilta hakea. Luokittelut on vaan ja pysyy, ei täällä kukaan ole niitä keksinyt. Ne on ollut olemassa jo silloin kun osa täällä kirjoittavista oli vielä potkuhousuissa. Enkä näe että niitä olisi tarve päivittää.

      
  • LMJ:

    Premium jaottelusta minulla ei ole sanottavaa, mutta voisi noita premiumeja ja tavis-autoja joskus sekoitella samaan vertailutestiin!


    Täysin samaa mieltä. Kiinnostavinta olisi monestikin se, mitä saa lisää maksamalla lisää.

      
  • Taidat MMS sotkea laadun ja luokittelun keskenään! Kerroppa sitten ne premium- merkit esim. -60-luvulla! Onko ne päivittyneet tähän päivään vai ei? Luuletko, että samat merkit ovat premiumia 40 vuoden kuluttua? Entäpä jos premiumia tuolloin ovat vaikka Huihai, Tsaoweng ja Ford? Ja tuon luokittelunko pitäisi estää vertailun? Sama kuin Nokiaa ei voitaisi verrata mihinkään muuhun; naurettavaa!

      
  • Nasse:

    Totta kai ihmiset ottaisivat aina mahdollisimman kalliin tuotteen jos sen ilmaiseksi saisivat. Tämän sanelee jo hyötyperiaate.




    Jos spekuloidaan lisää ja ajatellaan että auton saisi omaan käyttöön, ei omaksi sinänsä. Silti ne ottaisivat sen Audin. Miksi? Eihän siitä mitään hyötyä ajaessa ilmeisesti sinun mukaasi ole.



    Tuntuu vaan joillekin olevan vaikea ymmärtää se, että toiset tuotteet ovat haluttavampia kuin toiset. Haluttavuus myös maksaa, oli tuote mikä hyvänsä. Mikä käytännön ero on esim. 50 euron ja 100-150 euron neulepuserolla - tuskin paljon mitään. Silti Stocka myy aika paljon viimeksi mainittuja.

      
  • 235+255:

    Täysin samaa mieltä. Kiinnostavinta olisi monestikin se, mitä saa lisää maksamalla lisää.




    Voisi asiaa pohtia niinkin päin, mitä lisäarvoa saa siitä että maksaa vähemmän.



    En minä ainakaan ole enää aikoihin uskonut taloustieteen kirjoissa esiintyneeseen homo economicukseen. Jos tuollainen otus olisi olemassa, keskiluokkaa ja sitä kautta koko nykyistä länsimaista kulttuuria ei olisi koskaan syntynyt.

      
  • Nasse:

    Taidat MMS sotkea laadun ja luokittelun keskenään! Kerroppa sitten ne premium- merkit esim. -60-luvulla! Onko ne päivittyneet tähän päivään vai ei? Luuletko, että samat merkit ovat premiumia 40 vuoden kuluttua? Entäpä jos premiumia tuolloin ovat vaikka Huihai, Tsaoweng ja Ford? Ja tuon luokittelunko pitäisi estää vertailun? Sama kuin Nokiaa ei voitaisi verrata mihinkään muuhun; naurettavaa!






    Hah, laatu on se miten ostaja sen hyväksyy-pitää itselleen parhaana. Luulisin ostajan myös siten luokittelevan tuotteen. 6O-luvulla esim mersu ja bemari olivat ns. parempia. Vaikka tuontisäännöstely oli ollut painolastina. Silloin rahvas osteli silmät kiiluen mosseja, myöhemmin ladoja. Tänäpäivänä sitten taas... no empä viitsi merkkiä mainita, ettei mene herne nenuun. Se mitä 40v päästä arvostetaan, niin en ole sitä näkemässä, eli ei liikuta pätkääkään.



      
  • 60-luvulla Bemarilla ei varmaan ollut mitään jakoa premium-autona. Mersu oli Mersu ja esim. Volvo oli suomessa arvostettu. AkiK:n spekulaatio siitä omasta käytöstä ei avarra tilannetta yhtään, sillä totta kai ihminen valitsee aina kalliimman tuotteen kun se vaan saa samalla kustannuksella. Onko tämä niin vaikea tajuta?

      
  • Kenelle on ja kenelle ei! Ihan mielelläni ottaisin, jos ilmaiseksi saisin. Käyvällä hinnalla en edes ostaisi.

      
  • AkiK:

    Mikä käytännön ero on esim. 50 euron ja 100-150 euron neulepuserolla - tuskin paljon mitään. Silti Stocka myy aika paljon viimeksi mainittuja.


    Sepä se. Ne erot voi olla pieniä, mutta joku ne silti huomaa vaikka 90% pitäisi niitä yhdentekevinä.

      
  • AkiK:



    Tätä voi testata ajamalla nuo autot kadunkulmaan ja kysymällä ihmisiltä yksi ainoa kysymys: minkä näistä ottaisit, jos saisit aivan vapaasti valita? Veikkaanpa, että Skoda ja Seat jäisivät parkkiin, eikä Golfillakaan suurta sukseeta olisi Audin rinnalla.




    Koetappa ajaa kadunkulmaan seuraavat uudet autot (kaikki malliston halvimpia versioita 2.0TDI-moottorilla)



    Audi A4 avant

    VW Golf variant +etupenkillä kirjekuoressa 9444€

    Skoda octavia combi+ etupenkillä kirjekuoressa 11251€

    Seat exeo st+ etupenkillä kirjekuoressa 10759€



    Vieläkö uskot että audi lähtisi rivistä ensimmäisenä?

      
  • Tuo oli loistava ajatusrakennelma jjvi! Brilliante! Edelliseltä 235+255 ja AkiK kysyisin, mitä sitten ajattelette jos 50 euron villapaita onkin käytännössä laadukkaampi kuin tuplasti kalliimpi! Menitte sellaiselle alueelle, missä ette voi sanoa hinnan määrittelevän laadun! Onko kummallakaan kokemusta vaatealasta? Varmaan yhtä vähän kuin autoistakin!

      
  • jjvi:


    VW Golf variant +etupenkillä kirjekuoressa 9444€
    Skoda octavia combi+ etupenkillä kirjekuoressa 11251€
    Seat exeo st+ etupenkillä kirjekuoressa 10759€

    Vieläkö uskot että audi lähtisi rivistä ensimmäisenä?






    Kyllä sen joku varmaan valitsisi, Eikai autokaupoissakaan "kymppitonni" ole se ratkaiseva ero.

    Jos jonkun tuotteen katsoo tuottavan sen kunnon fiiliksen, niin siitä on valmis maksamaankin. En itse ainakaan halua kulkinetta joka antaa vain epämääräisen v....tuksen. Ei ne laaturaportit paljon paina, jos siihen kulkineeseen ei pysty olemaan tyytyväinen.

      
  • Joo epäilemättä joku valitsisi, samanlaista valintaahan sitä tehdään jatkuvasti...ja monet tekee sen valinnan vielä lainarahalla.

      
  • MMS:

    jjvi:

    VW Golf variant +etupenkillä kirjekuoressa 9444€
    Skoda octavia combi+ etupenkillä kirjekuoressa 11251€
    Seat exeo st+ etupenkillä kirjekuoressa 10759€

    Vieläkö uskot että audi lähtisi rivistä ensimmäisenä?



    Kyllä sen joku varmaan valitsisi, Eikai autokaupoissakaan "kymppitonni" ole se ratkaiseva ero.


    Juuri näin. Nimittäin kun ajaa sen Golffin AudiCenteriin ja tarjoaa vaihdossa uuteen A4:ään, niin eipä taida enää kymppitonni riittää välirahaksi.

      
  • FARwd:

    MMS:
    jjvi:

    VW Golf variant +etupenkillä kirjekuoressa 9444€
    Skoda octavia combi+ etupenkillä kirjekuoressa 11251€
    Seat exeo st+ etupenkillä kirjekuoressa 10759€

    Vieläkö uskot että audi lähtisi rivistä ensimmäisenä?



    Kyllä sen joku varmaan valitsisi, Eikai autokaupoissakaan "kymppitonni" ole se ratkaiseva ero.

    Juuri näin. Nimittäin kun ajaa sen Golffin AudiCenteriin ja tarjoaa vaihdossa uuteen A4:ään, niin eipä taida enää kymppitonni riittää välirahaksi.




    Jaa meinasitko että kun valitset audin ja ajat sen käyttöautoon niin saat siitä 10000 vaihdossa uuteen VW golf varianttiin...just joo.



      
  • Nasse:

    . AkiK:n spekulaatio siitä omasta käytöstä ei avarra tilannetta yhtään, sillä totta kai ihminen valitsee aina kalliimman tuotteen kun se vaan saa samalla kustannuksella. Onko tämä niin vaikea tajuta?




    Ymmärrä nyt hyvä mies jo se, että kyse on haluttavuudesta. Kalleus voi olla osa haluttavuutta, mutta ei välttämättä.



    Jostain syystä vaan Audi, BMW, M-B jne ovat sen verran haluttavia, että niistä ollaan valmiita maksamaan. Voit ihan itse miettiä miksi.

      
  • jjvi:


    Audi A4 avant
    VW Golf variant +etupenkillä kirjekuoressa 9444€
    Skoda octavia combi+ etupenkillä kirjekuoressa 11251€
    Seat exeo st+ etupenkillä kirjekuoressa 10759€

    Vieläkö uskot että audi lähtisi rivistä ensimmäisenä?




    Jos olisin autoa hankkimassa, niin ottaisin tuon Audin. Aivan kuten nekin, jotka Audin oikeasti ovat ostaneet. Olisihan ihan jokaisella Audin ostajalla ollut varaa ostaa halvempikin, mutta eivät silti niin tehneet.

      
  • Voit ihan itse miettiä miksi.




    Tätähän minä ainakin olen yrittänyt...mutta kun ei mitenkään voi ymmärtää mikä on se juttu. Insinööri kun ei ymmärrä kuin faktoja, neljän ympyrän aiheuttama ylemmyydentunne ei kuulu näihin.

      
  • Nasse:

    Edelliseltä 235+255 ja AkiK kysyisin, mitä sitten ajattelette jos 50 euron villapaita onkin käytännössä laadukkaampi kuin tuplasti kalliimpi! Menitte sellaiselle alueelle, missä ette voi sanoa hinnan määrittelevän laadun! Onko kummallakaan kokemusta vaatealasta?


    En tiedä mitä tarkoitat vaatealalla, mutta vaatteista on tietysti vaatteiden käyttäjänä vähäistä kokemusta. Monikin halpa vaate on ollut parempi kuin jotkut kalliimmat. Nytkin on päällä 59e maksanut neule joka on taatusti paljon laadukkaampi eli käytössä kestävämpi kuin eräs vastaava 110e maksanut jonka ostin aiemmin. Materiaalit ovat hiukan erilaisia. Kalliimmassa oli kalliimpaa mutta vähemmän kestävää materiaalia. Kalliimpi materiaali, tässä tapausessa Kašhmir-villa, saa kuitenkin paidan tuntumaan mukavammalta. Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ka%C5%A1mirvilla



    Yleensä etsin hyvää hinta/laatu/ominaisuussuhdetta kaikessa mitä ostan, en halua maksaa vain merkistä. Usein kuitenkin kalliimpi hinta näkyy jossain. Aina se ei ole laatu tai kestävyys missä se näkyy. Audi A4 on pitkittäismoottorilla toisin kuin nuo toiset yllä listatut autot. Se ei tee A4:stä kestävämpää, mutta erilainen se on, ja jollekulle se pitkittäismoottori voi olla tärkeä asia. http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090615003252AAyN8zj



    EDIT: Korjataan nyt sen verran että Exeo on tietysti myös pitkittäismoottori ja tässä muutenkin Audi, tosin vanhempaa mallia.



    Nasse:

    Varmaan yhtä vähän kuin autoistakin!


    Kokemusta on sen verran että joka päivä pukeudun vaatteisiin ja ajan autoa. Sen enempää kokemusta ei todellakaan ole.

      
  • jjvi:

    Joo epäilemättä joku valitsisi, samanlaista valintaahan sitä tehdään jatkuvasti...ja monet tekee sen valinnan vielä lainarahalla.


    Enkä kyllä hetkeäkään ihmettele että tekee.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit