Edustava perheauto yksityisleasingillä

7 kommenttia

Pitäisi laittaa alle uusi perhekäyttöön sopiva auto yksityisleasingillä käytettäväksi Keski-Euroopassa. Tähän saakka olen ajellut E61 BMW 530dA touringilla. Vaihtoehtoina tällä hetkellä on uusi F10 BMW 525dA (670€/kk), Audi Q5 2.0 TFSI Stronic (690€/kk), Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro Stronic (ei vielä tarjousta), Skoda Superb Combi 1.8 TFSI DSG tai 3.6 V6 DSG 4x4 kaikilla varusteilla (519 €/kk tai 629 €/kk). Skodaa lukuunottamatta kaikissa autoissa minimi perusvarustuksena kuitenkin nahkaverhoilu, xenon-kaarrevalot ja Navi (+ kaikenlaista merkkikohtaista tilpehööri&#228:wink: ).



Bemaria en ole luonnollisestikaan ajanut, mutta tuskin se ainakaan huonompi on kuin vanha (=erinomainen) ja oletusarvoisesti tila riittää meidän perheelle. Toimitusaika on vaan luvattoman pitkä. Skoda oli tienpäällä pienoinen pettymys (olin odottanut jämäkämpää ajettavuutta), mutta vähällä rahalla saisi paljon tilaa ja varusteita. Audissa on huippu bensaturbo ja ajettavuus OK, mutta riittääkö siinä tila. Ainahan sitä voisi Skodan rinnalle hankkia jonkin hupiauton. Mitä sinä tekisit?

  
  • Jos et välttämättä tarvi nelivetoa ja arvostat suoran kuutosen värinättömyyttä, odottele rauhassa F10:n koeajoa. Sen neliveto-versiota joutuu kyllä varmaan odottelemaan vielä pidempään... :smile:

      
  • Itse odottaisin bemaria, mutta käyhän diesel aina vähän karusti vaikka olisikin suora kuutonen. Audi olisi bensakoneella, tosin nelisylinterisellä. Skodassa saisi makeimman koneen.

      
  • Jos haet nimenomaan edustavaa perheautoa, miksi Skoda on mukana listalla? Tilava ja edullinenhan se on, mutta edustavuutta siitä on vaikea löytää?



    Itse ottaisin noista A4 quattron jos vain tilat riittävät. Edustava ja etenemiskykyinen vaihtoehto, tosin polttainetta palaa reilusti enemmän kuin bemarissa. Jos ainoa este F10 hankintaan on toimitusaika, maltta odottaa. Muuten jälkeenpäin harmittaa.

      
  • Eihän tuota tilan riittävyyttä voi arvioida kukaan muu, vaan se on kokeiltava itse. A4 ei ole mikään tilaihme, eikä myöskään Q5. Jos vaihtoehdot on rajattu noihin ja tilaa pitää olla nykyisen BMW 5-sarjan farmarin veroisesti, niin vaihtoehdot on sitten joko Suberb tai uuden mallin BMW 5-sarja. Eikö tuon uuden BMW:n farmari esitelläkin vasta joskus syksyllä eli odotusaika on todella pitkä? Eihän siinä sitten muuta vaihtoehtoa jää kuin että Skoda-kauppaan mars, mars, jos tilava auto pitää saada heti ja korvat kestää Skodan infernaalisen melun.



    Ei noilla tiedoilla tämän enempääkään pysty autonvalinnassa auttamaan.

      
  • sinänsä outo vertailu kun nuo audit ovat pienempiä kuin bmw/skoda eli mikä on todellinen tilantarve?



    minkä takia bmw on diesel kun muut bensoja?



    oliko koeajettu skoda kummalla koneella?

      
  • Aina ei sisätilat ja ulkomitat korreloi suoraan. Minulla oli ensin ykkösvaihtoehtona uusi X1 xDrive23d, koska halusin ulkomitoilta pienempää autoa. Sisätilat olisivatkin olleet aivat riittävät. Takana jalkatila oli käytännössä sama kuin nykyisessä E61 bemarissa. Valitettavasti tavaratilaan ei mahtunut kuin tasan tarkkaan kaksi keskikokoista matkalaukkua, vaikka mitä olisi tehnyt eli tavaratila oli meidän tarpeisiimme liian pieni.



    Audit ovat tietenkin ulkomitoiltaan hieman nykyistä autoa pienempiä, mutta jos takatilat riittävät ja tavaratila on käytännössä riittävä, niin pienemmät ulkomitat ovat vain plussaa. A4 Avantissa pitäisi olla suunnilleen samankokoinen tavaratila kuin E61 bemarissa (490 l vs. 500 l). Jokaisesta autosta olen valinnut hinta-laatu-suorituskyky kriteereillä minua eniten miellyttävät moottorivaihtoehdot. Bemarista tulisi myös kyseeseen 528 bensa, vaikka siinä huonomman jälleenmyyntiarvon vuoksi on olettavasti kalliimmat leasing-erät. Audit pitäisi saada koeajoon ensi viikolla.



    Skodassa olisi aidosti enemmän tilaa kuin missaan muussa em. vaihtoehdossa eikä auton ulkomitta ainakaan kasvaisi nykyisestä. Perhe varmaan matkuistaisi kaikkein tyytyväisimpänä Skodassa eikä lapset ylttäisi potkimaan etuselkänojia. Melutasokaan ei huomattavasti poikennut bemarista täkäläisillä teillä. Suomessa varmaan tilanne olisi jo toinen. Ajossa minulla oli 1.8 TFSI DSG kapeilla ja lötköillä talvirenkailla. 18" kesärenkaat alle ja ajettavuuskin lienee huomattavasti jämäkämpi.



    Tiivistetysti: tilaa pitää olla riittävästi, mutta riittävä tila on suhteellinen asia. :smile: Autolla ei aja perheessä muut kuin minä, joten kuskin viihtyvyyskin on ainakin minulle tärkeää.

      
  • Bertone:

    Jos haet nimenomaan edustavaa perheautoa, miksi Skoda on mukana listalla? Tilava ja edullinenhan se on, mutta edustavuutta siitä on vaikea löytää?




    Edustavuuden ymmärtää tietenkin kukin miten haluaa. Joillekin ihmisille Skodan merkki on liikaa. Jos kuitenkin jättää huomioimatta auton merkin, varustelee auton sopivasti (musta metalliväri, vaalea nahkasisustus, Navi, xenon yms.) ja arvioi autoa objektiivisesti, niin kyllä uudessa Superbissakin riittävästi edustavuutta löytyy.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit