Uusi Volkswagen Transporter "susi"

27 kommenttia

Tuttava laittoi työautoksi uuden Transporterin 2,0 diselin jossa on hiukkassuodatin. Autolla oli ajettu alle 100-kilometriä, kun hiukkassuodattimen varoitusvalo syttyi, ja pian syttyi moottorin häiriövalo, ei muuta kuin auto huoltoon.

Tuttava pyysi minut mukaan huoltoreissulle. Olipa töykeä vastaanotto huollossa, sanoivat ei korvaa takuu, kun se ei ole vika vaan käytöstä johtuva. Todisteeksi näyttivät ohjekirjasta kohdan, jossa luki suunnillen näin, Autolla pitää välttää taajama-ajoa ja tyhjäkäyntiä, koska hiukkassuodatin saattaa tukkeutua muuten. Jos valo syttyy toimikaa näin, ajakaa 4-vaihteella noin 15-minuuttia vähintään 70 km/h ja valo sammuu ja auto toimii taas.

Tuttava sanoi heti, miksi asiasta ei mainittu mitään kaupan teko hetkellä, olisi kaupat jäänyt tekemättä.

Kyllä Transportteria testeissä kehutaan ja ylistetään, mutta tälläisesta "ominaisuudesta" ei mainosesitteissä edes mainita mitään, että auto ei sovellu siihen ajoon mihin sitä tarvii.Outoa toimintaa Volkswagenin taholta.

Onko kokemuksia volkkarin hiukkassuodattimista ja mitä mieltä olet tapauksesta?

  
  • Olisko ollut viime viikolla kuningaskuluttajassa myös jonkun henkilön painajaismaiset kokemukset uuden transportterin kanssa.



    Ihan tyypillistä vagia.



    Onneksi näillä ihmisten kokemuksilla ja sillä että volkkarit löytyy yleensä tyytyväisyysraporttien keskivaiheilta-häntäpäästä, ei ole mitään väliä, sillä VAG on uskontoa :innocent:

      
  • Paljon voitaisiin noita mahdollisia vikoja kompensoida sillä, että suhtauduttaisiin asioihin asiallisesti huoltotiskillä. Itselläni ei ollut siinä suhteessa mitään valittamista, mutta aika paljon valitusjuttuja näkee. Asiakas kuitenkin on se, joka pitää lasipalatsit pystyssä.

      
  • Saa nähdä miten käy kun ensi viikolla viimein saan uuden Golfin. Tuleeko talouden ensimmäisestä Vag-konsernin tuotteesta samalla myös viimeinen? Aika näyttää. Sen voin luvata etten ryhdy uskovaiseksi, vaan tarkkailen automaailmaa jatkossakin avoimin mielin ilman merkkilaseja nokalla.

      
  • petos:



    Ihan tyypillistä vagia.




    onko todella tehtaan politiikka vaiko suuri osuus maahantuojalla?

      
  • Saksassa varmaan asiat hoidetaan paremmin.

      
  • petos:

    Olisko ollut viime viikolla kuningaskuluttajassa myös jonkun henkilön painajaismaiset kokemukset uuden transportterin kanssa.

    Ihan tyypillistä vagia.

    Onneksi näillä ihmisten kokemuksilla ja sillä että volkkarit löytyy yleensä tyytyväisyysraporttien keskivaiheilta-häntäpäästä, ei ole mitään väliä, sillä VAG on uskontoa :innocent:




    Mb Vito se onkin tunnettu kestävyydestään.

      
  • Vuosimallin 1997 Vito oli ihan surkea, etulasille ei tullut tarpeeksi lämpöä.

      
  • rs2300:

    Onko kokemuksia volkkarin hiukkassuodattimista ja mitä mieltä olet tapauksesta?


    Menikö hiukkassuodatin siis uusiksi tai/ja tuliko jotain muita korjauskuluja? Jostain luin vähän aikaa sitten samankaltaisesta tapauksesta, jossa DPF meni vaihtoon ja maksoi tietysti maltaita.



    EDIT: >Tässähän< se olikin.

      
  • simppa:


    Mb Vito se onkin tunnettu kestävyydestään.






    Jaa vitosta puheenollen.



    Mulla on työn puolesta eri ikäisistä vitoista aika laaja kokemus. Muutakin on tullut kuljetettua kuin terveisiä.



    Sanoisin että parasta kokonaispakettia pakuissa, toki hieman hintavaa.



    Omat ruoste -ja sähköheikkoudet niissä kyllä ovat, mutta tekniikka, CDI koneet ja laatikot jne ovat lujaa tekoa.



    Mihinkään toivottomaan pajalla ravaamiseen en ole törmännyt, vaikka olen useaa yksilöä pitänyt firmallani ja tusinaa kollegoiden kertomaa yksilöä seurannut. Muutamalla on kelattu uudesta kolmeensataantonniin.



      
  • Jos kyse on tosiaan ensimmäisen sukupolven espanjassa tehdystä etuveto-vitosta, ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun niitä kehuvan.

      
  • Viestin alottaja moittii uutta Transportteria, joten mitä hittoo te valitatte jostain esimmäisen sarjan vitoista...



    Jos haluutte haukkuu muita, niin haukkukaa ees "uutta" vitoo tai Renua, Nissania, Hiacee, Transua...

      
  • Samalla kuviolla kaupataan myös Subarua. "Myin" Subarun kollegalleni. Eli mainostin ja kehuin tarpeeksi kauan omaa autoani niin, että työkaveri innostui lopulta Foresterista. Koeajojen ja tutustelun jälkeen osti hieman käytetyn diesel Foresterin. Käsittääkseni esittelyauto.



    Reilun viikon ajon jälkeen alkoi hiukkassuodatin farssi. Merkkivalo alkoi vilkkua ja kohta jäi palamaan. Huollosta totesivat, että autolla on väärin ajettu. Eikä sitä pitäisi ostaa lyhyeen ajoon. Varsinkaan suomen ajo-olosuhteissa. Riitaiselta kuulostaa kustannusten jako, mikäli koko suodatin täytyy vaihtaa.



    Ja kun asiaa on nyt pohdittu ääneen niin samaa ongelmaa tuntuu löytyvän aika monelta merkiltä. Tässä minun edelliskorimallin Outbackissä ei kuulemma suodatin ole sellainen, että se voisi tukkeutua. Pistää miettimään onko seuraava auto sitten hiukkassuodatin diesel moottorilla. Meilläkin tulee paljon hyvin lyhyttä ajoa ja kylmissä keleissä mennään. Joten taitaa olla ei-ei.



      
  • Mun tuttavalla oli diesel-Forester, siinä oli semmoista vikaa että kuulemma oli vaikea saada vaihteita sisään ja lisäksi se starttasi huonosti. Se oli tuttavalla peräti viikon, no onneksi ei tullu eteen vielä hiukkas-suodatin-ongelmaa.



    Liikkeen suhtautuminen vaihdeisto-ongelmaan oli töykeä.

      
  • BoxerDiesel:


    Reilun viikon ajon jälkeen alkoi hiukkassuodatin farssi. Merkkivalo alkoi vilkkua ja kohta jäi palamaan. Huollosta totesivat, että autolla on väärin ajettu. Eikä sitä pitäisi ostaa lyhyeen ajoon. Varsinkaan suomen ajo-olosuhteissa. Riitaiselta kuulostaa kustannusten jako, mikäli koko suodatin täytyy vaihtaa.




    Ei missään nimessä kannata tyytyä tuohon huollon selostukseen. Ei vaikka ohjekirjassa tuollaista lukisikin, se ei poista valmistajan vastuuta. Tuollaisista yllättävistä ominaisuuksista myyjän pitää ilmoittaa ennen kaupantekoa jo ihan lainkin mukaan. Mikäli ei ole ilmoittanut tai ei pysty sitä osoittamaan, niin heikoilla on. Kuluttaja-asiamieheen vaan yhteys ja homma hoitoon sitäkautta. Usein nämä uskovat vasta kun laittaa kovan kovaa vastaan.

      
  • simppa:


    Ei missään nimessä kannata tyytyä tuohon huollon selostukseen. Ei vaikka ohjekirjassa tuollaista lukisikin, se ei poista valmistajan vastuuta. Tuollaisista yllättävistä ominaisuuksista myyjän pitää ilmoittaa ennen kaupantekoa jo ihan lainkin mukaan. Mikäli ei ole ilmoittanut tai ei pysty sitä osoittamaan, niin heikoilla on. Kuluttaja-asiamieheen vaan yhteys ja homma hoitoon sitäkautta. Usein nämä uskovat vasta kun laittaa kovan kovaa vastaan.




    Tämä on jo vähän tulkintakysymys. Ohjekirja pitää tietysti lukea ja noudattaa sitä. On monta muutakin tapaa käyttää väärin autoa ja saada se hajalle.



    Samaa ongelmaa on hyvin monella muullakin merkillä ja hs:ssä oli juttua tästä hiljattain. Suodattimen vaihto voi maksaa tonneja. Paljon voi säästää ostamalla suodattimen ulkomailta.

      
  • jjvi:

    Jos kyse on tosiaan ensimmäisen sukupolven espanjassa tehdystä etuveto-vitosta, ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun niitä kehuvan.




    Samoin.



      
  • pakkohan autossa olla alkujaan virhe jos ajettu alle 100km uudesta.

      
  • viltteri valjami:

    jjvi:
    Jos kyse on tosiaan ensimmäisen sukupolven espanjassa tehdystä etuveto-vitosta, ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun niitä kehuvan.


    Samoin.




    No, olihan se pakettiautoksi ihan hyvän näköinen. Aika karuja ovat kyllä olleet kommentit, joita olen saanut siitä eräältä omistajalta. Onneksi Mersu on ihan oikeasti tainnut säikähtää autojensa huonoa laatua vuosituhannen vaihteen molemmin puolin.

      
  • Kaikilla diesel autoilla on syytä ajaa välillä reiluilla kierroksilla, jotta kone ja hiukkassuodatin puhdistuvat. Nykyiset pitkät välitykset, talvella kylmä kone ja mahdollisesti lyhyet ajomatkat eivät ole hyväksi koneelle. Moottoritielle kolmonen silmään ja antaa lojottaa satasta.

      
  • Kirjoitin avauksen aiheesta, noin vuosi sitten.Tuttavan autoa on päivitetty huolossa takuuseen sen jälkeen jo 4-kertaa ja ongelma ei poistu ja kaupan purku ei onnistu. Eräs toinen tuttava on töissä isossa yhtiössä jossa on yhtiöllä noin 200 autoa, ei kaikki volkkareita ja nämä hiukkassuodattimella varustetut VW Transportterit "oireilevat" samanlailla taajama-ajossa ja tyhjäkäynille ei autoa voi jättää. Uusia autoja on tilattu "hänen firmassa" ja nyt merkki on Ford.

    Onko tietoa/kokemusta muilla mitä on tehty VW Transportterin hiukkassudatin ongelmalle.

      
  • rs2300:

    Kirjoitin avauksen aiheesta, noin vuosi sitten.Tuttavan autoa on päivitetty huolossa takuuseen sen jälkeen jo 4-kertaa ja ongelma ei poistu ja kaupan purku ei onnistu. Eräs toinen tuttava on töissä isossa yhtiössä jossa on yhtiöllä noin 200 autoa, ei kaikki volkkareita ja nämä hiukkassuodattimella varustetut VW Transportterit "oireilevat" samanlailla taajama-ajossa ja tyhjäkäynille ei autoa voi jättää. Uusia autoja on tilattu "hänen firmassa" ja nyt merkki on Ford.
    Onko tietoa/kokemusta muilla mitä on tehty VW Transportterin hiukkassudatin ongelmalle.




    Miksi autojen pitäisi ylipäätään käydä tyhjäkäyntiä? Sehän on laitontakin!



    Ilman hiukkassuodatinta olevia dieseleitä ei enää ole tarjolla, joten kaikilla merkeillä on odotettavissa ongelmia, jollei välillä ajeta reilummin, jolloin hiukkasloukku saadaan poltettua tyhjemmäksi.



    Toisilla merkeillä ongelmia tulee aikaisemmin kuin toisisa, mutta kaikissa hiukkasloukku tulee aikanaan täyteen ja vaatii vaihdon.



    Jos tosiaankin ajaa vain pätkäajoa kaupungissa, niin bensakone on järkivalinta.

      
  • sjvirt:


    Jos tosiaankin ajaa vain pätkäajoa kaupungissa, niin bensakone on järkivalinta.




    Samahan se on mihin rahansa laittaa, remontteihin tai polttoaineeseen.

      
  • jokaka:

    sjvirt:

    Jos tosiaankin ajaa vain pätkäajoa kaupungissa, niin bensakone on järkivalinta.


    Samahan se on mihin rahansa laittaa, remontteihin tai polttoaineeseen.




    Jos töitä on tarkoitus tehdä, niin sitten mieluummin bensaan, remontit kun tulevat yllättäen ja pyytämättä.



    Eikä asiakasta paljoa kiinnosta, onko keikan väliin jättävältä putkimieheltä pakusta hiukkasloukku tukossa vai johtuuko rokulipäivä krapulasta.



    Tuossa se Hiacen suosion salaisuuskin tuli samalla kerrattua.

      
  • Tyhjäkäynnistä sellainenkin ihmetys että miksi taksikuskit, duunarit ym. tyhjäkäyttää autojaan joissa on lähes kaikissa webasto? Monet taksit ainakin istuu oikeastaan kyllä kesätkin tolpilla tyhjäkäynnillä, eli ei vaan osata käyttää niinkään arkipäiväistä laitetta kuin autoa...



    Ja jos tuo on ongelma eli auto pitää työkäytössä pitää pitkät ajat lämpimänä paikallaan niin eikö sellainen kannattaisi hankkia?

      
  • sjvirt:



    Miksi autojen pitäisi ylipäätään käydä tyhjäkäyntiä? Sehän on laitontakin!






    Varsinkin autoissa, joissa ei ole lisälämmitintä, on varmasti mukava tällaisilla keleillä tehdä töitä jos joudut istumaan autossa päivän, pääasiassa paikallaan ollen, ja et pyöritä autoa.....

    :wave:



    Minulle on ainakin täysin yhdentekevää mitä laki sanoo siinä tilanteessa, jos pitää valita viherpiipertämisen tahi sitten oman työviihtyvyyden ja terveyden välillä..... :lol:

      
  • Ammattilainen:

    sjvirt:


    Miksi autojen pitäisi ylipäätään käydä tyhjäkäyntiä? Sehän on laitontakin!




    Varsinkin autoissa, joissa ei ole lisälämmitintä, on varmasti mukava tällaisilla keleillä tehdä töitä jos joudut istumaan autossa päivän, pääasiassa paikallaan ollen, ja et pyöritä autoa.....
    :wave:




    Eikö työkalut pitäisi olla olosuhteiden mukaiset? En ymmärrä, miksi autossa ei ole lämmitintä, jos päivät pitkät istutaan paikallaan olevassa autossa.



    Jos takseja meinaat, niin on se nyt perin erikoista, että rahaa riittää metalliväreihin ja aluvanteisiin, muttei kaminaan.



      
  • Käsittämätöntä kommentointia!



    Onhan autossa aivan päivänselvä suunnitteluvirhe jos sillä ei voi ajaa lyhyttä kaupunkiajo tai käyttää sitä tyhjäkäynnillä! Esim Hiacessa ei ole tuollaisia ongelmia! En ole koskaan kuullutkaan. Työkalun tärkein tehtävä on olla luotettava ja toimia varmasti! Kaikki muu on toisijaista.



    Onhan tuo VW:n suhtautuminen vikaan aivan perseestä ja suosittelisin ottamaan kuluttaja-asiamieheen yhteyttä!



    Kaikkihan olisi kunnossa jos kaikissa Transporter mainoksissa lukisi, ettei sovellu kaupunkikäyttöön, tyhjäkäynti kielletty eikä takuu korvaa auton rakenne-/suunnitteluvikoja. Ihan perus VW:tä ehkä paskin takuukäytäntö kaikista valmistajista...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit