Lotus Elise

132 kommenttia
«1345

Onko kellään ajokokemusta, tai muuta tietämystä Lotuksesta?



Jotenkin hieman kutkuttaisi heittää reissu tampereelle ja käydä tutustumassa. Nimittäin olisi keveytensä ansiosta varmaan fantastisen hauska peli, ja todella nopea. Vetääkin oikeasta akselista.



Toisaalta tiedän ettei tuohon tulisi päädyttyä, sillä arveluttaa sen turvallisuus, talviajo ( eiköhän tuo olisi aika puhdas kesä cruisingi-auto ) ja varsinkin se että siinä on noinkin kalliiksi autoksi vain neloskone, ja luultavasti sen mukaiset äänimaailmat. Mutta enhän minä sitä voi sanoa, kun en ole kokenut.





No, vaikkei tässä sen vakavampaa ostotarkoitusta kenties ole, jospa tästä saisi ainakin jotain keskustelua.

  
  • Eipä ole omaa kokemusta, mutta näissä jotain: http://www.nettiauto.com/viewArticle.php?id=196&content=more

    http://www.nelonen.fi/start/koeajo.asp?d=118171



    Vähän vähemmän äärimmäisiä vaihtoehtoja tuolle tietysti löytyy, tosin Toyota MR2 ei enää myydä uutena. Sillä nyt ainakin pärjää talvellakin ihan OK. Ainakaan mun korviin MR2:n koneen äänimaisema ei ole mikään unelmien täyttymys, mutta varmasti sekin kuulostaa Lotuksessa erilaiselta.

      
  • Smart Roadsterilla saa varmasti aika pitkälle samanoloiset fiilikset murto-osalla hinnasta ja se sopii ympärivuotiseen käyttöön eikä bensalaskukaan estä fiilistelemästä niin paljon kun huvittaa.

      
  • Minä olen jo pidemmän aikaa haaveillut Mazda MX-5:stä. En ole sellaisella koskaan ajanut, mutta jotenkin ajatus perinteisestä kaksipaikkaisesta takavetoisesta roadsterista vaan kiehtoo. MX-5/Miatan ajettavuutta kehutaan yleisesti, ja onhan se jo jonkinasteinen klassikko. Luotettavuus on varmaan ihan kunnossa ja jälleenmyyntiarvokin hyvä. Ainoa mieleen tuleva huono puoli on suorituskyky joka ei taida vastata ajoominaisuuksia. Mutta tällä hetkellä tarvitsen vähän roadsteria enemmän tilaa, joten jäänee onnekkaammille. Ei kyllä olisi varaakaan, ainakaan uuteen.



      
  • Lefa:

    Minä olen jo pidemmän aikaa haaveillut Mazda MX-5:stä. En ole sellaisella koskaan ajanut...


    Ajoin nykyisen MX-5:n joskus 1.8l koneella ja muutenhan se oli kiva mutta moottori oli totaalinen pettymys. Ei vain tuntunut olevan oikealla kierrosalueella koskaan. Luultavasti 2-litrainen korjaa tämän ongelman. Toyota MR2 on 1.8l koneella ihan muuta.

      
  • Tuossa kiehtoisi varsinkin sellainen tietty exclusiivisuus ja harvinaisuus. Ja varmaan mataluutensa ja keveyden ansiosta todella tarkka ja letkeä peli.



    Miinuksena itselleni hinta, joka on sellainen että ylittää hieman kipukynnyksen. Sitten sen voisin ylittääkkin, jos auto tarjoaisi paljon enemmän, mutta tämä näyttää olevan varsin ''kapeaan'' käyttöön soveltuva.



    Tuolla rahalla kun saa jo sellaisia pelejä, joissa saa nauttia täysin siemauksin esim. liukkaalla ajosta, ja moottoriäänistä.



    Käytettyjäkään ei näy paljon olevan.

      
  • Vackraste



    No kyllä vain kelpaisi! mitäs ihmettä ne tuon lopettaa, eikös konekkin ole moneen kertaan palkittu?



    Ei kai niitä tänne tuoda, enkä muutenkaan harrasta uusien autojen ostoa, joten ei tuosta minulle ole kulkinetta :sunglasses:

      
  • petos:

    Vackraste

    No kyllä vain kelpaisi! mitäs ihmettä ne tuon lopettaa, eikös konekkin ole moneen kertaan palkittu?

    Ei kai niitä tänne tuoda, enkä muutenkaan harrasta uusien autojen ostoa, joten ei tuosta minulle ole kulkinetta :sunglasses:






    Noita kun vielä Suomesta sai, oli hinta kai jotain +70K€, käytettyjen tarjonta on kotimaassa heikko. Ehkä joskus ulkomailta tuollaisen itselleni vielä hankin, etenkin jos verotusjutut muuttuvat tulevaisuudessa järkevämpään suuntaan.

      
  • Itse en Lotukseen ole perehtynyt, mutta omistajan kanssa tuli jokunen kuukausi sitten turistua. Tässä hänen mielipiteitään:



    Auto on aivan käsittämättömän kiva ajaa. Tarkka ohjaus, kevyt kori ja mainio teho/painosuhde. Myös huollot ovat kivuttomia, koska auto sisältää lähinnä perustekniikkaa moottoria myöten.



    Ei sovellu ainoaksi autoksi. Mitään mukavuusvarusteita tai äänieristystä ei ole ja jousitus on kova kuin kivi. Ergonomiassa puutteita, pitkä kuski ei löydä millään sopivaa ajoasentoa. Tietty kotikutoisuus kuulemma paistaa erilaisten helinöiden muodossa.



    Lotus on kuulemma mainio auto, kunhan ymmärtää sen funktion. Kivempaa peliä ajaa ei ole, mutta arkikäyttöön on kuulemma tavattoman karu vehje. Hurvitteluvehkeeksi suositteli varauksitta, mutta sanoi, että sitten pitää olla se käyttöauto erikseen.



    Jos nyt tuon tyyppisen auton haluaa, niin MR2 voisi olla aika kova vehje. Noitahan on tehty myös ahdettuna. Ahdettuna tehot 200 hv, ja kun painoa ei ole, niin kulkupuolikin on noissa turboissa hyvissä kantimissa. Tekniikkahan on perus Toyotaa, joten sen suhteen tuskin suurempia murheita ilmenee.

      
  • opel speester joka perustuu lotuksen taitaa saada suht edullisesti 2,2 vapari tai 2,0 turbo ovat konevaihtoehdot

      
  • Tuossa Simpan viestissä tulikin ne oleelliset huomiot, eli paha tuon kanssa on pärjätä kaikissa ajoissa, mutta hurvitteluun fantastinen, kuten jo arvelinkin.



    Viiden sekunnin luokkaa oleva kiihtyvyys takavedon kanssa olisi kyllä perkeleellinen yhdistelmä :tongue:

      
  • Tosiaan Speedster unohtui. Tuo Opel kannattaa ehdottomasti pitää mielessään. Aivan huikea ajettava, ja turbokoneella liikkuu kuin pieni eläin. Jos Elise on vakiona kova menemään, niin Speedster Turbo on jotain aivan huikeaa.



    Jos nyt tuollainen kaksipaikkainen riittää, niin sinullahan on valintaa vaikka kuinka. Käytetty Z4 voisi olla vähän mukavampi vaihtoehto jonka ainakin itse katsastaisin ja jo mainittu S2000 voisi sekin olla ihan kiva. 350Z:taa ei kannata sitäkään missään nimessä unohtaa.

      
  • Mitä petosta tiedän aikaisempien kirjoitusten perusteella, luulen hänen hakevan autoltaan jotain muuta, mitä Opel Speedster tarjoaa = halpaa paskaa, noin laatuvaikutelmaltaan. Z4 on hyvä vaihtoehto, 350Z on taas mielestäni ollut teiniauto aina(jo uutena!), ja koeajo tuki mielikuvaani.

      
  • Edelleenkin olen sitä mieltä, että smart Roadsteriakin kannattaisi käydä edes kokeilemassa. Siinä on aika hyvässä balanssissa ajo-ominaisuudet, käytännöllisyys, urheilullisuus, hinta ja käyttökulut eli on halpa ostaa, vielä halvempi omistaa ja käyttää, ajo-ominaisuudet erinomaiset olematta silti arkikäyttöön liian kivireki tai askeettinen (löytyy ilmastointi, ESP, sähkökatto, 4xairbag) sekä tarjoaa paperilukemiaan paljon urheilullisemman fiiliksen ja sopii täysin myös ympärivuotiseen käyttöön.

      
  • Eipä se Lotuskaan laatuvaikutelmaltaankaan yllä varmaan edes Ladan tasolle, joten aikaa halpaa sontaa sekin on, mutta kyseessähän on auto jossa laatuvaikutelma ja mukavuus on aivan sivuseikka. Ja mitä olen petoksen kirjotuksia tulkinnut niin miehelle on nimenomaan tärkeintä hienot ajo-ominaisuudet ja siinä mielessähän tuo Lotus on aivan huippua.



    Jos Lotus on mielessä niin eihän tuota 350Z:tä tai Z4:ää voi pitää edes vaihtoehtoina, sen verran eri kaliiberin autoja ne ovat. 350Z painaa lähes kahden Elisen verran ja Z4 sekin yli 500 kiloa enemmän. Ja tuo paino on juuri se Lotuksen juttu, minkä vuoksi se on niin tajuttoman hauska ja nopea. Se on tehty pelkästään ajonautintoa varten tinkien kaikesta muusta, kuten ohjaamon laatuvaikutelmasta, mutta tuo olisi ainakin minulle sivuseikka. Eihän tuollaista kukaan kuitenkaan ainoaksi autokseen osta.



    Täällä Tampereella olen tuollaisen pari kertaa nähnyt ja vaikka ei sen muodot kauheasti omaa silmää miellytä niin kyllä sen ratin taakse pääsy houkuttelisi. Auto on hyvin pieni ja matala. En itse ole pahemmin kiinnittänyt huomiota moottorin ääniin, mutta ei ne ainakaan häirinneet ole. Ja toisaalta saattaisi se vähän hassulta kuulostaa jos pieni muovinen leluauto pitäisi jotain V8 murinaa. Kuitenkin tuo nelisylinterinen kone on yksi niistä syistä miksi Lotus on niin kevyt. Ja mielestäni sen pikku pörinä istuu tuollaisen mikroauton olemukseen hyvin.



    Niin ja jos olet tosissasi tuollaista hankkimassa niin muistelisin että Lotus on päivittämässä juuri noita mallejaan, jonka seurauksena kulutukset ja päästöt laskevat ja tätä kautta myös hinta. Joten kannattaa odottaa kunnes nuo päivitetyt mallit tulevat markkinoille.

      
  • Vackraste:

    Mitä petosta tiedän aikaisempien kirjoitusten perusteella, luulen hänen hakevan autoltaan jotain muuta, mitä Opel Speedster tarjoaa = halpaa paskaa, noin laatuvaikutelmaltaan. Z4 on hyvä vaihtoehto, 350Z on taas mielestäni ollut teiniauto aina(jo uutena!), ja koeajo tuki mielikuvaani.




    sitten käytänöössä hylkää myöskin lotuksen kun tuo opel perustuu eliseen ja tuossa laatuvaikutelmasa en näe eroa merkkien välillä...

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Opel_Speedster



    lotushan on jonkin tason kietolainen omistajien suhteen

    eikös omistajina ole olleet toyota ,GM ja nykään proton



    itse olisin kiinnostunut lotus espritistä...

      
  • Nyt kun olen syvemmin perehtynyt asiaan, lopetan jahkailuni Lotuksesta.

    En viitsi sitä ostaa, koska koko maassa ei tunnu olevan kuin kaksi yksilöä, nekin esittelyautoja. Tehdas-uusi ei tule kysymykseen, sillä sitten hinta pomppaa jo liian kovaksi itselleni. Aikaakaan ei olisi oikein lähteä Tampereelle.



    Ehkä suurin syy kuitenkin miksen ostopäätökseen asti innostu, on että en uskalla ostaa noinkin kallista autoa, jossa on ''pelkona'' että siihen kaikesta hauskuudesta huolimatta ''kyrpiintyy'' sitten kun sillä pitäisi hoitaa muitakin ajoja kun kesäpäivän bulevardi kruisailut ja rata-hauskuutukset.



    Sensijaan aion joskus ehdottomasti vuokrata tuon, ( mikäli onnistuu ) tai ainakin koeajaa, ihan uteliaisuudesta. Ja eihän koskaan pidä sanoa 'ei koskaan'- kenties joskus tulevaisuudessa, kun käytettyjen tarjontaakin alkaa olemaan, ja hinta putoaa lompakolleni sopivammaksi.

      
  • Vaikka tää nyt kaikuukin kuuroille korville niin vielä kerran kehottaisin edes koeajamaan jossain smart Roadsterin. Se tarjoaa kuitenkin 90% Lotus Elisen suorituskyvystä (pl. kiihtyvyys) ja on paljon urheilullisempi kuin mitä pelkät lukemat paperilla antaisi olettaa. Jopa tuo kiihtyvyyskin on käytännössä rivakampaa kuin raaka 0-100km/h 10s.lukema antaa olettaa, koska paikaltaan lähtiessä smartti kerää ensimmäisen sekunnin ahtopaineita ja sit mennään. Roadsterissa on pitkä ykkönen, joka riittää viiteenkymppiin ja sen jälkeen viis isompaa vaihdetta lyhyillä väleillä eli rata-ajossakierrokset on helppo pitää parhaan tehon alueella kun vaihteiden väli on n. tuhat kierrosta. Toisaalta taas vähän leppoisammassa mutkatienaatiskelussa smarttia ei tarvitse huudattaa koko ajan siellä punaviivan lähellä tai olla koko ajan vaihtamassa vaan vitonen on hyvä yleisvaihde, joka kattaa nopeusalueen 60-150km/h. Jos raa'assa suorituskyvyssä Lotus voittaakin niin plussapuolelle smartissa voi laskea taas sen, että se on paljon käytännöllisempi, erittäin halpa käyttää (5l/100km normaaliajossa) ja vakuuttaa (70% bonuksilla liikenne&kasko n. 300e) ja tuleva vuotuinen autoverokin on jotain 60 e luokkaa ja huollot hoituu suurimpien kaupunkien Vehoissa ja lisäksi suurin osa tekniikan osista on samaa kuin perus-42:ssa eli löytyy helposti ja halvalla varsinkin EBaystä.

      
  • No, omasta puolestani totean että olen tekemässä hyvin pitkälti fiilis ja ''enthusiasm''- valintaa, ja smart ei vain satu kiinnostamaan ollenkaan, eikä muutaman tekijän vuoksi tule kysymykseen.



      
  • petos:

    No, omasta puolestani totean että olen tekemässä hyvin pitkälti fiilis ja ''enthusiasm''- valintaa, ja smart ei vain satu kiinnostamaan ollenkaan, eikä muutaman tekijän vuoksi tule kysymykseen.




    No ymmärrän tuon kyllä, mutta moni asia saattaisi näyttää aivan erilaiselta kun pääsee itse kokeilemaan. Mun yks kaveri, jolla on aina ollut urheulullisia autoja ja jota ei taatusti ikinä olisi uskonut vapaaehtoisesti istuvan smartin rattiin, hurahti niin Roadsteriin kun pääsi ekaa kertaa sen rattiin, että alkoi saman tien suunnitelemaan Audi TT:n vaihtoa smartiin ja loppujen lopuksi päätyi tuottamaan Saksasta Roadster Brabuksen.

      
  • Jos kaverisi TT oli tätä edellistä sukupolvea, niin ei sitä kyllä kovin urheilulliseksi autoksi voi sanoa.

      
  • Harvinaiselta Lotukselta vieläkin harvinaisempi juhlamalli:



    Exige S Type 72 -mallia tullaan valmistamaan vain 20 kappaletta Britannian markkinoille. Myös Manner-Euroopan ja Japanin markkinat ovat saamassa vastaavansuuruiset erät. Valmistajan mukaan erikoismallin veroton listahinta on 40 332 euroa.



    http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/01/1026475



    On se vaan vekkulin näköinen peli :xmas:

      
  • Minullakin on suuri kiinnostus tuota Lotus Eliseä kohtaan ja tarkoituksena olisi vielä joku vuosi tuoda sellainen käytettynä mannereuroopasta.

    Olen tuollaista ensimmäisen sukupolven mallia päässyt ajamaan ja täytyy sanoa että uskomaton laite se on. Niin tarkkaa tuntua tiehen ja sellaista kommunikaatiota ratin läpi en ole missään kadulle rekisteröitävässä laitteessa kokenut.

    Näissä ensimmäisissä Eliseissä on Roverilta peräisin oleva 1,8 K-sarjan moottori ja se kyllä kuulosti melkoisen makealta (neloseksi) kun sitä kierrätti tappiinsa.

    En pysty kuvittelemaan että tällaisella laitteella kukaan tällaisessa talvikelissä paljon ajelisi. Pienessä alumiinikaukalossa istuskellessa ja irtokaton läpätystä kuunnellessa voisi tulla ikävä moderneja mukavuuksia.

    Noita Opel versioita näkyy todellakin myynnissä silloin tällöin. Näistä tulee kuitenkin muistaa että alusta on säädetty varsin erilaiseksi ja ajokokemus ei ole aivan samaa maata.

      
  • Hyvä että joku on oikein ajanut.



    Kieltämättä tämä lotus vaikuttaa edelleen jotenkin kiinnostavalta. Mitä enemmän asiaa tutkii, huomaa myös että auto on ihan ''vakavasti otettava työkalu'' pienestä koneesta huolimatta.



    Voisi olla jumalaista kiertää jotain makeaa rataa lotuksella, ehkä hienoisessa sadekelissä, tuntien joka pompun ja luisun....okei nyt riittää haaveilu :tongue:



      
  • Minkälaiseen peliin ovat katseet nyt suuntautuneet? Lotus/Speedster ei varmasti olisi huono valinta, mikäli ymmärsin, ettei autoa edes tarvitsisi likimainkaan joka päivä ulkoiluttaa.



    Kenties joku käytetty Porsche? 350Z? Z4? S2000?



    Pauli Petteri:



    Kyllä tuota Speedsteria on hehkutettu ajettavuudeltaan aivan jumalattomasti. Turha sitä Opelin merkkiä on siinä keulalla pelätä. Ihan aito Lotus se on. Tuskin senkään ajettavuuteen tarvitsee pettyä, vaikka se olisin marginaalisesti pehmeämpi(?).



    ot:

    Tuli muuten bongattua aito Lotus Omega pari päivää sitten. Lähti aika vinhasti tietullilta. Jotain perverssiä kiehtomusta tuo auto herätti. Moni ei varmaan arvaa, että sen näköisessä matolaatikossa on lähemmäs 400 hv tehoa.

      
  • simppa:



    Kyllä tuota Speedsteria on hehkutettu ajettavuudeltaan aivan jumalattomasti. Turha sitä Opelin merkkiä on siinä keulalla pelätä. Ihan aito Lotus se on. Tuskin senkään ajettavuuteen tarvitsee pettyä, vaikka se olisin marginaalisesti pehmeämpi(?).




    Yllättävän pehmeältä ja rauhattomalta se ainakin tämän videopätkän perusteella (3min kohdasta eteenpäin) näyttäisi. Ainakin näin smartin väristen lasien läpi Opel näyttäisi kallistelevan ja vaappuvan mutkissa huomattavasti smartia enemmän.



    https://www.youtube.com/watch?v=xa-BYh3GBgg

      
  • Vaikka kuinka olisit ihastunut siihen Smartiisi, niin onhan Elise/Speedster aivan eri liigassa, kuten noista videon vastauskommenteistakin käy ilmi. Speedster on ihan oikea urheiluauto, vieläpä varsin kompromissiton sellainen. Katso huvin vuoksi, mitä tuosta speedsteristä on kirjoitettu. Smartissa on paljon hyvää, mutta ei se tuolle Lotukselle pärjää oikein millään mittapuulla. Konekin on Smartissa pahasti alimitoitettu

      
  • simppa:

    Vaikka kuinka olisit ihastunut siihen Smartiisi, niin onhan Elise/Speedster aivan eri liigassa, kuten noista videon vastauskommenteistakin käy ilmi.




    Lue kaikki ne kommentit, ei ne kaikki pelkästään Speedsteriä ylistäneet. Kuvista päätellen aika hanakasti näytti Speedsteri tarjoavan perää rinnalle kurveissä samassa vauhdissa missä Roadsteri meni ihan nätisti. Siitä nyt ei kukaan ole ollutkaan eri mieltä, etteikö smartti kaipaisi enemmän lisää potkua pellinalle, mutta nyt taisi kyse olla ajo-ominaisuuksista eikä pelkästä raa'asta suorituskyvystä.

      
  • Noh, luepa vaikka entisten rata-autoilijoiden testejä tuosta Sppedsteristä. Kertovat aika paljon. Speedster on puhdas Lotus. Opelia tuossa on vain kone, joka sekin on turbossa aika ruudikas

      
  • Juu...

    Ei missään nimessä ole tarkoitus vähätellä Opelia.

    Autot on vain säädettu käyttäytymään vähän erilailla.



    Mitä tuohon videopätkään tulee niin, kyllä tehokkaassa takavetoisessa autossa perän saa irti kaasulla. Tämän ei pitäisi tulla yllätyksenä kellekkään.



    Autotoimittajan "kikkailusta" kameralle, ei kannata liian pitkällemeneviä johtopäätöksiä vetää auton ajo-ominaisuuksista.

    Smartilla olisi varmaan tehty samaa jos teho olisi riittänyt noiden valtavien läskien pidon rikkomiseen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit