Matkakapaasien murskaimet

29 kommenttia

Mikähän peruste sille on, että takaluukkujen avausmekanismiin muutettiin "murskainsaranat".

Muutama vuosi sitten ne olivat hyvät.

Nyt tavaratilat ovat käyneet epäkäytännöllisiksi ja pienemmiksi.

  
  • Halvin tapa saada aikaan automaattinen luukun aukiponnahdus avaimesta?

      
  • Ja sulkeutuminen sähköisesti.

      
  • Sepä se sitten.

    Luin tänään myöskin, että olisi haluttu saada kontin suuaukko suuremmaksi.

      
  • Missä merkissä on menty näin takapakkia? Taitaa olla niitä rimpuloitakin, joissa on saranat piilossa ja sähköinen luukun toiminto; toisaalta!

      
  • Melkeinhän ne on kaikissa merkeissä.

    Ne nyt on toki suojattu kontin puolelta, että ei nyt varsinaista murskausta tapahdu.

      
  • Vaikka saranat olisikin koteloitu, mikä on hyöty sähköisestä avausmekanismista, jos niiden vaatimat saranat syövät tavaratilaa? Yksi rivi lisää varustelistaan?



    Kontin suuaukkokin saadaan suremmaksi, kun annetaan muotoilijalle ohjeeksi tehdä käyttökelpoinen tavaratila. Ei vaan taida olla lähskään kaikilla tavoitteena. Kaunis ulkokuori on tärkeämpää.

      
  • Tämä systeemi on kaiketi vain sedan malleissa.

    Kontin käyttö on jo muutenkin epäkäytännöllistä.

    (Kontin suuaukkoa koskevan jutun luin 1/09 TM:stä.

    Auto Toyota Avensis)

    Lisäksi 1/10 vertailussa: "saranaratkaisu syö lastausleveyttä".



      
  • Tarkoitin niitä rimpuloita, joissa on kontin ulkopuoliset tsydeemit ja siitä huolimatta automatiikka pelaa! Taitaa olla sitten monta laatumerkkiäkin, joilla systeemit vievät tilaa?

      
  • Vaikka saranat olisikin koteloitu, mikä on hyöty sähköisestä avausmekanismista, jos niiden vaatimat saranat syövät tavaratilaa?


    Hyöty saattaisi selvitä käytännön tilanteessa, kun kädet on täynnä kantamuksia ja taivaalta tulee vettä tai räntää riittävällä volyymilla.



    Ei ole olemassa liian pieniä (tavara)tiloja, vain vääriä autovalintoja. Eiköhän ensimmäinen kriteeri järkevässä autovalinnassa ole riittävä koko, johon perhe tavaroineen mahtuu mukaan.

      
  • Mennämpä asian ytimeen, eli monestikko nuo saranat sitä tilankäyttöä haittaavat?

      
  • Joo eli taitaa käyttäjässä olla vika jos murjoo taavaransa saranoilla tyhmyyttään! :warning:

      
  • FARwd:

    Vaikka saranat olisikin koteloitu, mikä on hyöty sähköisestä avausmekanismista, jos niiden vaatimat saranat syövät tavaratilaa?

    Hyöty saattaisi selvitä käytännön tilanteessa, kun kädet on täynnä kantamuksia ja taivaalta tulee vettä tai räntää riittävällä volyymilla.




    Ajatuksen voimallako luukku sateessa aukeaa?



    Ei ole olemassa liian pieniä (tavara)tiloja, vain vääriä autovalintoja. Eiköhän ensimmäinen kriteeri järkevässä autovalinnassa ole riittävä koko, johon perhe tavaroineen mahtuu mukaan.




    Sitähän minäkin jo totesin, että valmistajalla ei tavoitteena ole tavaratilan käyttökelpoisuuden maksimointi, vaan kohderyhmään paremmin vetoaviin ominaisuuksiin keskittyminen.

      
  • Herbert:

    Ajatuksen voimallako luukku sateessa aukeaa?


    Koitapa tosiaan vaikka ensin telepatiaa. Jos ei toimi, niin voit alkaa harjoitella erilaisia tekniikoita kaukoavaimella. Aloita kevyillä ostoskasseilla ja muista vaihtaa kättä välillä, ettet rasitu. Jos yrität hampailla, niin älä kuitenkaan nielaise avainta kesken yrityksen. Eiköhän se aikaa myöten onnistu, viimeistään sitten, kun olet saanut oikeanlaisen auton. :hug:

      
  • Monimutkaiseksi menee ominaisuudesta nauttiminen. Pitää muistaa jo marketin kassalla kaivaa avain esille, jos vaikka pihalla sataisi.



    Ymmärrän hyvin, että moni autokuumeinen innostuu tuollaisesta hienoudesta.

      

  • Sähköiseen takaluukkuun pitää tietysti yhdistää ns. avaimeton lukitus, jolloin takaluukun voi avata painamalla rystysillä nappia. Kyllä on helppoa!

      
  • BoB-BoB:


    Sähköiseen takaluukkuun pitää tietysti yhdistää ns. avaimeton lukitus, jolloin takaluukun voi avata painamalla rystysillä nappia. Kyllä on helppoa!




    Tuollainen systeemi on omassa autossani, mutta ei sekään rehellisyyden nimissä ole järin kätevä kädet täynnä kauppakasseja yms.

    :frowning:

      
  • Muistan kuinka 80-luvulla ainakin 82-86 nissan sunnnyssa ja ainakin 80-luvun alun mitsubishi galantissa oli kätevät mekaaniset saranaratkaisut, jotka eivät murskanneet mitään, mutta pitivät luukuun ylhäällä, eivätkä kaventaneet tavaratilaa yhtään. Mitään kaasujousia ei myöskään tarvittu.



    Sitä ihmettelen, miksi kyseiset toimivat ratkaisut ovat poistuneet käytöstä.

      
  • Herbert:

    Monimutkaiseksi menee ominaisuudesta nauttiminen. Pitää muistaa jo marketin kassalla kaivaa avain esille, jos vaikka pihalla sataisi.


    Ei tartte. Kassit kädessä pystyy avaimen nappia painamaan taskusta 5x helpommin kuin painaa mitään nappia rapaisesta auton perästä kun kassi hinkkaa silloin puskuria.

      
  • 235+255:

    Herbert:
    Monimutkaiseksi menee ominaisuudesta nauttiminen. Pitää muistaa jo marketin kassalla kaivaa avain esille, jos vaikka pihalla sataisi.

    Ei tartte. Kassit kädessä pystyy avaimen nappia painamaan taskusta 5x helpommin kuin painaa mitään nappia rapaisesta auton perästä kun kassi hinkkaa silloin puskuria.




    Aika temppu mielestäni, vai onko autojen avaimistakin nykyään myös suurnappulaisia vanhusmalleja?



    :hug:

      
  • TC05:

    Aika temppu mielestäni, vai onko autojen avaimistakin nykyään myös suurnappulaisia vanhusmalleja?


    En ole kyllä ikinä ajatellut että elämä ois oikeesti noin vaikeeta... :flower:

      
  • Niinpä. Sähköinen luukun avaus ei ainakaan minun elämääni helpottaisi yhtään.



    Onhan se varmaan monien mielestä ihan kiva ominaisuus, itse en maksaisi sellaisesta senttiäkään jos ominaisuus autoon pitäisi valita.

      
  • 235+255:

    TC05:
    Aika temppu mielestäni, vai onko autojen avaimistakin nykyään myös suurnappulaisia vanhusmalleja?

    En ole kyllä ikinä ajatellut että elämä ois oikeesti noin vaikeeta... :flower:




    Tarkoitin vain että minä en ainakaan pystyisi tuohon oman autoni kaukosäätimellä.

    Oikeasti olen oppinut, että paras konsti marketista autolle kassien kuskaukseen, on reilusti vain viedä sillä kärryllä kamat perille. Aluksi tietenkin ajatteli, että "kyllä nyt aikuinen mies kauppakassinsa jaksaa kantaa."



    :smile:

      
  • Bemari esittelee Pariisissa uuden tavan avata takaluukku, kokonaan ilman käsiä, jollain tavalla jalkaa heilauttamalla:

    http://www.bmwblog.com/2010/09/20/from-fall-2011-hands-free-tailgate-opening-for-bmw-5-series-sedan-and-touring/

      
  • Kyllä minä ainakin pidän sitä etuna että ei tarvitse ollenkaan koskea likaiseen luukkuun. Tavallisestihan ensin joudut painamaan kaukosäätimestä ovet ja luukun auki lukosta ja tämän jälkeen vielä itse nostamaan joskus hyvinkin likaisesta kahvasta kontin auki. Sähkökäyttöisellä ei tarvitse muuta kuin painaa yhtä nappia avaimesta ja kontti on auki. Sähkökäyttöisessä on myös ainakin joissain autoissa etuna se, että voi itse määrittää kuinka korkealle kontti aukeaa. Tämä voi olla joillekin todella tärkeäkin varuste jos tallin katto on matalalla, tai vie vaikkapa suksiboksia katolla. Se, että onko valmis maksamaan sen 500-1000e kyseisestä varusteesta, saa jokainen itse tykönään päättää. Itse en ollut, mutta en silti turhana pitäisi kyseistä varustetta ja mielelläni sen autooni ottaisin, jos se vaan olisi halvempi tai vakiovaruste.



    Nykyäänhän monessa autossa, lähinnä hatchbackeissa ja farmareissa on kaukosäätimessä nappi joka avaa luukun, mutta sen joutuu silti nostamaan itse auki, joten hyöty on aika kyseenalainen. Itsellä oli myös aikanaan CLK Mersu, jossa kaukosäätimestä painamalla myös koko kontti pomppasi auki ja olihan se kätevä. Sulkemisen joutui kyllä itse hoitamaan, mutta sehän ei ole ongelma koska luukun sisäpuolella on kyllä sitä varten vetokahva. En sitten tiedä onko tälläinen varuste nykyään konttiperäisissä yleistynyt?

      
  • Thorne2:

    En sitten tiedä onko tälläinen varuste nykyään konttiperäisissä yleistynyt?


    On tietääkseni melko yleinen.

      
  • Eipä ole tuota ongelmaa, kun autossa on sivulle saranoitu takakontin ovi, jonka avaa kätevästi vaikka pikkurillillä vetämällä. Jos pieni kassi, avaa vain vähän, jos iso pakaasi, avaa kokonaan.

    Joku jo kirjoittikin oikeista ja väärisä autovalinnoista...

      
  • Ainakin sedanissa sähköinen avaus & sulku on kätevä, ei tarvitse käsiä liata.

      
  • Eli näin se mainitsemani handsfree avaus toimii bemarissa n. vuoden päästä:



    http://www.bmwblog.com/2010/10/05/how-it-works-the-hands-free-tailgate-opening/

      
  • Näkyi olevan uudessa Passatissakin. Liekkö lisävaruste.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit