Huippunopeus

30 kommenttia

Auton teknisissä tiedoissa ilmoitetaan auton huippunopeus.



Alkaako tieto olla turha suomalaiselle käyttäjälle, vai kertooko se jotain oleellista ja käyttökelpoista tietoa auton ostajalle ja jos, niin mitä hyötyä siitä tiedosta on?

  
  • joo mitä niillä tiedoilla tekee, turhia on muitakin esin venttiilikoneiston tyyppi, iskun pituus, puristussuhde jne

      
  • No onko siitä huippunopeudesta sitten jotain haittaa? Tuoko sen tuoma tieto lisää pennejä hintaan?

      
  • No ainakin omassa mielessäni se huippunopeus on erittäin vähän kiinnostava asia auton tiedoissa. Ei mitään väliä kulkeeko 170 km/h vaiko 250 km/h, kun ei kummiskaan aja sellaisia nopeuksia. :sleepy:

      
  • Vaikuttaa se ainakin rengasvalintoihin ja kertoohan se jotain suorituskyvystä/ilmanvastuksesta. Mielestäni harvemmin on liikaa tietoa kerrottu.

      
  • Siviilihenkilöautossa 170 km/h rajoittamaton huippunopeus kertonee tahmeasta käytännönkin suorituskyvystä.

      
  • Esimerkiksi autovarkaille tieto voi olla hyvinkin hyödyllinen.



    EDIT: Ilman mallimerkintää toimitetut autot taas hyvin typeriä.

      
  • Mallitunnukset näyttäisivät useinkin puuttuvat hinnaston alapäässä olevista malleista (kuten omastani), mutta isonumeroiset kyltit sen sijaan jäävät näkyviin?



    Joka tapauksessa kyseenalainen lisävaruste autossa, jonka pakoputket kertovat pellin alla vallitsevan tekniikan tason.

      
  • Vackraste:

    Siviilihenkilöautossa 170 km/h rajoittamaton huippunopeus kertonee tahmeasta käytännönkin suorituskyvystä.




    Saattaa se myös kertoa että kyseessä on diesel. Omassa autossani on huippunopeus 174 km/h ja se tarkoittaa että 120 km/h (todellinen ) menee huippuväännön aluella, eli alle 3000 rpm.



    Kaksipyöräiseni huippunopeus on 255, eli se tarkoittaa sitä että Saksassa 180-220 menee vaivatta.



    mikahe:

    Ilman mallimerkintää toimitetut autot taas hyvin typeriä.




    Tarkoitatko varustetasoa, vaiko sitä onko kyseessä 1,6 vaiko 1,8 moottori? Minun mielestäni kaksi tai neljä näkyvää pakoputkea on "hyvin typerää".

      
  • CS2800:

    mikahe:
    Ilman mallimerkintää toimitetut autot taas hyvin typeriä.


    Tarkoitatko varustetasoa, vaiko sitä onko kyseessä 1,6 vaiko 1,8 moottori? Minun mielestäni kaksi tai neljä näkyvää pakoputkea on "hyvin typerää".


    Ilman moottorin mallimerkintää oleva auto on kadulla yhtäläinen näky burkhan kanssa.



    Pelkästä pakoputkien määrästä ei voi päätellä mitään. Minulla on 81 kW:n perässä pari, tiehen suunnattuina.

      
  • Mitä kiinnostavaa kanssa-autoilijoiden autojen moottoreissa on?

      
  • NHB:

    Mitä kiinnostavaa kanssa-autoilijoiden autojen moottoreissa on?


    Niiden avulla voi vaikkapa valita nopeamman kaistan. Esim. takavetoisen BMW 535i:n taakse jääminen olisi hirvittävä erehdys, joka maksaisi minuutin.

      
  • Jotain noin "fiksua" kommenttia odotinkin.

      
  • mikahe:

    Pelkästä pakoputkien määrästä ei voi päätellä mitään. Minulla on 81 kW:n perässä pari, tiehen suunnattuina.


    Totta kai voi, vaikkapa silloin kun bensa- ja dieselmoottorin kanssa on erilainen pakoputken loppupää.



    Joissakin taas sekä bensa- ja dieselmalliston halvimmat erottaa mustista putkista, kummankin tehokkaammat versiot kromiputkesta, V6:n kahdesta kromiputkesta ja tehokkaan V8:n neljästä rööristä.



    Teknisesti voisi jopa ajatella V-moottorin suorastaan kaipaavan kahta putkea, tosin osin 6-3-1-2 järjestelyt ovat silkkaa pelleilyä.



    Se on tietysti eri asia, mitä ajamiseen liittyvää tuosta tiedosta voi päätellä.

      
  • Kommentoidaan välillä sen verran asiaakin, että kokeilemani vain hyvin vähän yli käyttämäni nopeusalueen suunnitellut rakkineet ovat olleet aika onnettomia ajaa edes liikenteen nopeuksin, puhumattakaan jos matkaa on takana jo paljon.



    Minulle huippunopeus on yhdentekevä, kunhan se on "riittävä". Jossain 200 tienoolla ja siitä ylöspäin ovat minulle riittävän suuria. En suinkaan väitä ettei tuon enempää saisi olla, koska tämä on vain minun mielipiteeni ja jonkun muun tarpeet voivat olla erilaiset.



    Minulle "riittävän" reservin yläpuolella arvot "rajoitettu 250 km/h" ja kosmiset 300+ lukemat noteeraan mielenkiinnosta vaikka en itse niitä tarvitsekaan.

      
  • Mutta miksi sellaistenkin autojen nopeusmittarien asteikko ulottuu 220:een, joilla hädin tuskin pääsee 160 km/h? Ketä markkinamies luulee hämäävänsä? Jos asteikko päättyisi vaikka 180:een, voisi numerot laittaa harvempaan ja mittarin luettavuus paranisi.

    Suurista nopeuksista tiedän vain, että kun kerran pääsin Saksassa koettamaan 200 km/h kulkevaa autoa, ajokokemus oli epämiellyttävä ja rasittava: näkökenttä kapeni ja koko ajan sai olla varuillaan milloin eteen tulee ruuhka, tietyö tai joku muu este.

      
  • 740 GLE:

    Kommentoidaan välillä sen verran asiaakin, että kokeilemani vain hyvin vähän yli käyttämäni nopeusalueen suunnitellut rakkineet ovat olleet aika onnettomia ajaa edes liikenteen nopeuksin, puhumattakaan jos matkaa on takana jo paljon.

    Minulle huippunopeus on yhdentekevä, kunhan se on "riittävä". Jossain 200 tienoolla ja siitä ylöspäin ovat minulle riittävän suuria. En suinkaan väitä ettei tuon enempää saisi olla, koska tämä on vain minun mielipiteeni ja jonkun muun tarpeet voivat olla erilaiset.

    Minulle "riittävän" reservin yläpuolella arvot "rajoitettu 250 km/h" ja kosmiset 300+ lukemat noteeraan mielenkiinnosta vaikka en itse niitä tarvitsekaan.




    Aloitin autoiluni tiiliskiven aerodynamiikalla varustella 75 hv keskiluokan perheautolla. Huippunopeus tuossa taisi olla jossain 150 km/h tienoilla. Vaikka suorituskyky nykyauoihin verrattuna oli vaatimaton, niin kyllä tuollakin autolla ajoin tarpeettoman lujaa aivan liian paljon. En oikein ymmärrä, että mihin suomalaisessa liikenteessä tarvitsee 200+ km/h huippunopeutta. Mikä on tuo mainitsemasi tarve?

      
  • Zagarat:

    Mutta miksi sellaistenkin autojen nopeusmittarien asteikko ulottuu 220:een, joilla hädin tuskin pääsee 160 km/h? Ketä markkinamies luulee hämäävänsä? Jos asteikko päättyisi vaikka 180:een, voisi numerot laittaa harvempaan ja mittarin luettavuus paranisi.
    Suurista nopeuksista tiedän vain, että kun kerran pääsin Saksassa koettamaan 200 km/h kulkevaa autoa, ajokokemus oli epämiellyttävä ja rasittava: näkökenttä kapeni ja koko ajan sai olla varuillaan milloin eteen tulee ruuhka, tietyö tai joku muu este.




    Olisko syynä saman mittariston käyttäminen tehokkaammissa malleissa?



    Suurempiin nopeukiin tottuu nopeasti. Sen jälkeen matkan tekeminen noin 100 km/h vauhdilla tuntuu tuskallisen hitaalta. Itse pidän siitä, että nopeassa ajossa pitää olla hereillä. Ihailtavaa Saksassa on myös se, että siellä kanssa-autoilijatkin ovat hereillä.

      
  • NHB:

    En oikein ymmärrä, että mihin suomalaisessa liikenteessä tarvitsee 200+ km/h huippunopeutta. Mikä on tuo mainitsemasi tarve?




    Tarve on suhteellinen käsite. Tuskin tulee tarvetta ajaa tuollaisella nopeudella, mutta kun auto kulkee 200+, niin tiedetään, että se saavuttaa silloin tällöin "tarvittavan" 140-150km/h nopeuden kivuttomasti ja toisaalta moottoritienopeudessa ei tarvitse huudattaa moottoria.



    Omakin autoiluni alkoi vastaavan suorituskyvyn omaavalla autolla, tosin 75hv riitti n.170km/h huippuihin. Hyvin silläkin kerkesi, kun riittävästi polki kierroksia. Vaarana on kuitenkin, että käy kuin Kirvesniemen Harrille, jos auton suorituskyky ei ole riittävä.





      
  • Zagarat:

    Jos asteikko päättyisi vaikka 180:een, voisi numerot laittaa harvempaan ja mittarin luettavuus paranisi.




    Kaikki valmistajat eivät ole havainneet sellaista mahdollisuutta, että nopeusmittarin ei tarvitse olla lineaarinen. Luettavuus paranee kummasti, kun 0-120km/h väli on harvemmalla välillä, kuin siitä eteenpäin.



    Zagarat:


    Suurista nopeuksista tiedän vain, että kun kerran pääsin Saksassa koettamaan 200 km/h kulkevaa autoa, ajokokemus oli epämiellyttävä ja rasittava: näkökenttä kapeni ja koko ajan sai olla varuillaan milloin eteen tulee ruuhka, tietyö tai joku muu este.




    Itsekään en ole kovin pitkiä pätkiä "jaksanut" ajella 200km/h. Riippuu aika paljon autosta ja liikennemäärästä.

      
  • Itse vedin autobahnilla kesällä veten mittarin asteikon loppuun (330 km/h). Ihan vaan sen takia, että voi sanoa sen tehneensä. Ei ollut mukava marssivauhti, siinä tulee muiden autoilijoiden perät niin nopeasti vastaan.



    Ällistyttävänä sattumana ainoa oikealle kaistalle suoritusta haittamaan jumittunut oli suomen kilvissä oleva! Kaveri ei ehkä tajunnut, että sillä 200 marssivauhdillakin pitää ihan oikeasti koko ajan seurata niitä peilejä.



    Huvittavaa on, että useimmiten tuntuu se mallimerkintä jäävän pois kun on kyseessä mallisarjan alapään koneista. Esimerkiksi nyt edeltävä 3-sarjalainen, jonka nelisylinteriset mallit erottaa yhdestä pakorööristä. Kutoskoneisissa on kaksi rinnakkain ja 335i/d kaksi kummallakin puolella.



    Toisaalta eipä mulla mersussakaan mitään takana lue, vaikka pienimmällä bensakoneella onkin.

      
  • simppa:

    Ällistyttävänä sattumana ainoa oikealle kaistalle suoritusta haittamaan jumittunut oli suomen kilvissä oleva!


    Englannin "autobahnillako" ajelit?

    No, harvemmin ne poluntukkeet paikallisia ovat.



    Kutoskoneisissa on kaksi rinnakkain ja 335i/d kaksi kummallakin puolella.


    Kaksi kummallakin puolella on originaalina vain M-malleissa, muuten on tunig-versio.



    Itse aiheesta vielä sen verran, että huippunopeudella ei itselleni kovin suurta merkitystä ole. Riittää kun 600 km pääsee tarvittaessa kolmessa tunnissa, mieluummin vielä ilman välitankkausta. :sunglasses:

      
  • FARwd:

    simppa:
    Ällistyttävänä sattumana ainoa oikealle kaistalle suoritusta haittamaan jumittunut oli suomen kilvissä oleva!

    Englannin "autobahnillako" ajelit?
    No, harvemmin ne poluntukkeet paikallisia ovat.

    Kutoskoneisissa on kaksi rinnakkain ja 335i/d kaksi kummallakin puolella.

    Kaksi kummallakin puolella on originaalina vain M-malleissa, muuten on tunig-versio.




    Noniin, sen siitä saa kun väsyneenä kirjoittaa. Vasemmalle toki jumiutui tuo suomalainen ja 335i/d malleissa löytyy yksi putki kummaltakin puolelta. Yhteensä siis kaksi. Lyhyellä matikalla nämä hommat on mulle vähän vaikeita.



    Kiitos kuitenkin korjauksesta!

      
  • Autossa on pääsääntöisesti käytettävä auton huippunopeuden mukaan luokiteltuja renkaita, tai kojelautaan kiinnitettävä varoitus siitä, että alla on hitaamman nopeusluokan renkaat. Talvirenkaat ovat useimmiten alempaa nopeusluokkaa,mitä auton huippunopeus edellyttää.



    Tuon luokituksen vuoksi valmistajat ilmoittavat huippunopeuden.

      
  • NHB:

    Zagarat:
    Mutta miksi sellaistenkin autojen nopeusmittarien asteikko ulottuu 220:een, joilla hädin tuskin pääsee 160 km/h? Ketä markkinamies luulee hämäävänsä? Jos asteikko päättyisi vaikka 180:een, voisi numerot laittaa harvempaan ja mittarin luettavuus paranisi.
    Suurista nopeuksista tiedän vain, että kun kerran pääsin Saksassa koettamaan 200 km/h kulkevaa autoa, ajokokemus oli epämiellyttävä ja rasittava: näkökenttä kapeni ja koko ajan sai olla varuillaan milloin eteen tulee ruuhka, tietyö tai joku muu este.


    Olisko syynä saman mittariston käyttäminen tehokkaammissa malleissa?

    Suurempiin nopeukiin tottuu nopeasti. Sen jälkeen matkan tekeminen noin 100 km/h vauhdilla tuntuu tuskallisen hitaalta. Itse pidän siitä, että nopeassa ajossa pitää olla hereillä. Ihailtavaa Saksassa on myös se, että siellä kanssa-autoilijatkin ovat hereillä.




    Missähän tehokkaammassa mallissa esim. Suzuki SX4:n nopeusmittaria käytetään?

    Tottakai suurempiin nopeuksiin tottuu, mutta näe mitään järkeä Suomessa totutella yli 120 km/h (todellisiin nopeuksiin). Hereillä on syytä olla aina autonratissa. Saksassakaan hereillä olo ei tyhjennä tietä. Jatkuvasti tuntuu autobahneilla joku hidaste olevan.

      
  • Zagarat:

    Missähän tehokkaammassa mallissa esim. Suzuki SX4:n nopeusmittaria käytetään?
    Tottakai suurempiin nopeuksiin tottuu, mutta näe mitään järkeä Suomessa totutella yli 120 km/h (todellisiin nopeuksiin). Hereillä on syytä olla aina autonratissa. Saksassakaan hereillä olo ei tyhjennä tietä. Jatkuvasti tuntuu autobahneilla joku hidaste olevan.




    Samaa autoa varustetaan useilla eri moottoreilla varustettuna. Esimerkiksi 2-litran bensaa tarjotaan jenkeissä. Mailimittarissa voi olla helposti sama tekninen toteutus ja eri luvut. Euroopassa Fiat Sedici kulkee samalla teholla vähän lujempaa ja siihen saa myös tehokkaamman 2-litraisen dieselin, joka ei kuitenkaan huippunopeutta nosta.



    Hereillä olisi syytä olla aina, mutta tarpeettoman alhaisilla nopeuksilla ajaessa vireystilani tahtoo ikävä kyllä laskea. Baanoilla on erinomaisesti toimiva informaatiojärjestelmä, joka kertoo esimerkillisen hyvin esimerkiksi tietyöt. Baanat on myös muutenkin suunniteltu suurille nopeuksille. Liikennemäärät vaihtelevat paljon. Toisinaan on ruuhkaa ja toisinaan sopii ongelmitta ajamaan oikea nilkka suorana tutka taaksepäin suunnattuna.

      
  • NHB:


    Hereillä olisi syytä olla aina, mutta tarpeettoman alhaisilla nopeuksilla ajaessa vireystilani tahtoo ikävä kyllä laskea.




    Lisäksi matka-aika myös kasvaa, vieläpä niin että viime vuosina varsin tyypillinen 100 rajoituksen vaihto 80:ksi eli 20% nopeuden lasku pidentää matka-aikaa ja sitä kautta rattiin nukahtamisen riskiä 25%. Ei siis mikään ihme, että väsymysonnettomuuksien määrä on saatu kasvatettua jo 20%:iin viime vuosien määrätietoisella työllä.



      
  • slowgear:

    Lisäksi matka-aika myös kasvaa, vieläpä niin että viime vuosina varsin tyypillinen 100 rajoituksen vaihto 80:ksi eli 20% nopeuden lasku pidentää matka-aikaa ja sitä kautta rattiin nukahtamisen riskiä 25%. Ei siis mikään ihme, että väsymysonnettomuuksien määrä on saatu kasvatettua jo 20%:iin viime vuosien määrätietoisella työllä.




    Hanki BMW tai joku muu mitä täytyy jatkuvasti ohjata suoraan kulkeakseen niin et nuku rattiin :lol:



    Jos ei siltikään pysy hereillä, on syytä turvautua julkisiin.



    Itse kuuntelen usein kuunnelmia tai äänikirjoja pitkillä matkoilla.

      
  • maavara:

    Autossa on pääsääntöisesti käytettävä auton huippunopeuden mukaan luokiteltuja renkaita, tai kojelautaan kiinnitettävä varoitus siitä, että alla on hitaamman nopeusluokan renkaat. Talvirenkaat ovat useimmiten alempaa nopeusluokkaa,mitä auton huippunopeus edellyttää.

    Tuon luokituksen vuoksi valmistajat ilmoittavat huippunopeuden.




    Ja tuossapa onkin se syy, miksi jotkut Volvot vähän vuosimallista riippuen ovat rajoitettu 210 km/h huippunopeuteen vaikka tehon puolesta kulkisivat lujempaakin.

      
  • simppa:


    Ja tuossapa onkin se syy, miksi jotkut Volvot vähän vuosimallista riippuen ovat rajoitettu 210 km/h huippunopeuteen vaikka tehon puolesta kulkisivat lujempaakin.




    Kuullostaa ihan hyvältä syyltä että tyytyy H-luokan renkaisiin, mutta voi myös olla että Volvo tyytyy turvallisuussyistä 210 km/h:iin saksalaisten 250 sijaan. Jää kilpa-ajot vähemmälle kun tietää ettei pärjää gti-autoille.

      
  • NHB:

    740 GLE:
    Minulle huippunopeus on yhdentekevä, kunhan se on "riittävä". Jossain 200 tienoolla...

    Aloitin autoiluni tiiliskiven aerodynamiikalla varustella 75 hv keskiluokan perheautolla.


    Melkoisella tykillä pääsit ajamaan heti alkuun. Oma kouluautoni oli Pystylamppu-200D, joten sulla oli hurja teho/painosuhde :tongue:



    NHB:

    En oikein ymmärrä, että mihin suomalaisessa liikenteessä tarvitsee 200+ km/h huippunopeutta. Mikä on tuo mainitsemasi tarve?


    En suinkaan tarvi noin suurta nopeutta, vaan "kokeilemani vain hyvin vähän yli käyttämäni nopeusalueen suunnitellut rakkineet ovat olleet aika onnettomia ajaa edes liikenteen nopeuksin"



    Yksi mukava poikkeus on juuri tuo M-B 200D, joka mennä kolistelee ihan mukavasti kaasu lattiassa loputtomiin. Tosin ohittaminen silläkin on yhtä hankalaa kuin kevarilla, jonka maksiminopeus myös teoriassa riittää liikenteessä.



    Opel Astra Caravan 1.4i oli myös tällainen alimotorisoitu auto josta en pitänyt. Neljä aikuista + matkatavarat saksalaisella moottoritiellä piiiiiiitkässä nousussa ensin hämmästytti, kun kaasu oli hivutettu lattiaan ihan huomaamatta ja meno silti hyytyi. Hämmästyneenä pienempää pesään ja aina vaan hyytyy. Lopulta ääneen kiroten kolmoselle, kaasu lattiaan ja AINACS - teksti taustapeilissa kasvaa kasvamistaan...



    Jos yli 200 kulkeva auto rajoitetaan elektronisesti 140 km/h, se riittää minulle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit